1) Hallituksen esitys laeiksi rikesakkomenettelystä annetun
lain sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta
ajoneuvon haltijan vastuun toteuttamiseksi automaattisessa liikennevalvonnassa
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Esitys ehdollisen rikesakkomenettelyn käyttöönotosta
liikenteen automaattisen kameravalvonnan yhteydessä on
parannus sekä lain noudattamista valvovalle viranomaiselle
että ylinopeuteen syyllistyneelle autoilijalle. (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
Ed. Salovaara, en halua keskeyttää sinänsä puheenvuoroanne,
vaan haluan, että puheenvuoronne kuuluu myöskin
tässä salissa. Sen vuoksi pyydän, että jatkatte,
ja pyydän, että sali on vähän
hiljempää.
Oikeusministeriön valmistelu on ollut perusteellista.
Selvittelyssä esillä oli myös toinen,
pidemmälle menevä haltijavastuumalli, jossa ylinopeusrikesakkoa
olisi käsitelty hallinnollisena maksuna. Tässä pidemmälle
menevässä haltijavastuumallissa ajoneuvon haltijan
olisi yksiselitteisesti vastattava ajoneuvolla suoritetuista rikesakkoylinopeuksista
aivan samalla tavalla kuin pysäköintivirhemaksun
yhteydessä.
Liikenneturvallisuuden puolesta malli olisi varmaan ollut hyvinkin
toimiva, mutta mallissa oli kuitenkin huomattavia oikeudellisia
ongelmia. Pienet, alle 20 kilometrin ylinopeudet olisi pitänyt
poistaa rikoslaista eli dekriminalisoida. Tämä olisi
ollut aika erikoinen viesti tienkäyttäjille, onhan
ylinopeus kuitenkin vakavampi rike kuin väärinpysäköinti
tai pysäköinnille osoitetun ajan ylittäminen.
Länsimaiseen oikeustajuun ei kovin hyvin myöskään
käy se, että sakko saattaisi suuntautua syyttömälle
ihmiselle. Näin olisi haltijavastuuperiaatteen mukaan käynyt
harva se kerta. Rangaistuksen tulee perustua syyllisyysperiaatteelle,
sitä edellyttää jo perustuslaki. Myös
ajo-oikeuteen kohdistuvien rangaistusten kohdentuminen oikein olisi
ollut vaikeaa, ellei mahdotonta. Ongelmia muissa vaihtoehdoissa riitti,
mutta kiitos hyvän valmistelun nyt meillä on edessämme
hallituksen esitys, joka on suomalaiselle oikeustajulle kestävä.
Konkreettisin uuden lain mukanaan tuoma muutos on se, että enää rikesakkovauhtia
automaattikameraan ajaneen autoilijan ei tarvitse vaivautua poliisiasemalle
katselemaan valokuva-albumia ja myöntämään,
että minähän se olen, joka siinä ajelen.
Lain voimaantulosta lähtien hän vain maksaa postiluukusta
tipahtaneen rikesakkomääräyksen määräajassa,
ja se siitä. Poliisin on lähetettävä rikesakkomääräys
parin viikon kuluessa ylinopeustapauksesta. Mikäli ylinopeus aiheuttaa
autoilijalle ajo-oikeudellisia sanktioita eli on kahden vuoden sisään
neljäs tai vuoden sisään kolmas, virkavalta
luonnollisesti ei tyydy vain sakon maksuun, vaan siinä tapauksessa kortti
on jätettävä vähintään
kuukaudeksi ja poliisiasemareissu on edessä. Poliisiasemalle
marssitaan tuttuun tapaan kutsusta myös silloin, jos ylinopeutta
on ollut yli 20 kilometriä tunnissa. Tätä niin
sanottua yksinkertaistettua menettelyä sovellettaisiin
myös automaattisessa liikennevalvonnassa havaittuun bussikaistalla
tai raitiovaunukaistalla ajoon.
Hallituksen esityksen mukaan rikesakko lähetetään
suoraan auton rekisteriin merkitylle omistajalle tai auton haltijalle.
On totta, että nykyisin auton ajaja saattaa olla eri henkilö kuin
rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Osin tämä johtuu
siitä, että autoja omistavat yritykset ja että samaa
autoa ajaa useampi eri henkilö. Mikäli perheen
autoa ajaa joku muu kuin rekisteriin merkitty henkilö,
jolle sakko siis lähetetään, on rekisteriin
merkityn henkilön vastustettava sakkoa kuukauden määräajassa.
Tästä käynnistyy entisen kaltainen prosessi.
Poliisin on käynnistettävä esitutkinta
ja selvitettävä ajoneuvon kuljettaja esimerkiksi
kuulemalla auton haltijaa tai omistajaa. Ajoneuvon omistajaksi saattaa
olla merkittynä myös yritys. Tältä osin
ongelma ratkeaa kolmen vuoden kuluessa. Siihen mennessä Ajoneuvohallintokeskus
saa nimittäin päivitettyä tietokantansa,
niin että jokaisen auton rekisteristä ilmenee joku
ajoneuvon kanssa pääasiallisesti tekemisissä oleva
henkilö. Ajoneuvo saa siis niin sanotun käyttövastaavansa.
Onko laki sitten edellä mainituista syistä tehokas?
Suuntaa tähän antaa muitten Pohjoismaitten ohella
Ruotsi, jossa myös on tämän kaltainen laki
voimassa. Siellä noin 20 prosenttia kameravalvonnassa ilmenneistä ylinopeuksista
jää toteamatta. Viidennes selvittämättömiä tapauksia on
hinta, joka täytyy maksaa kunnollisesta ja tasapuolisesta
oikeustilasta.
Arvoisa puhemies! Tämä ehdollisen rikesakkomääräyksen
nopeutettu menettely kulkee käsi kädessä liikenteen
kameravalvonnan kanssa. Lain positiiviset vaikutukset liikenneturvallisuuteen
ja liikennekulttuuriin eivät ilmene, ellei koko lain tavoitteen
mahdollistavaa kameravalvontaa ja liikennevalvontaa yleensä lisätä.
Tällä viittaan ensi vuoden osalta käynnissä oleviin
valtiontalouden kehyksiin ja ensi kesänä käynnistyviin
budjettikäsittelyihin.
Tällä hetkellä automaattista valvontaa
on 800 tiekilometrillä. Tämän vuoden
aikana rakennetaan valvontaa lisäksi 400 tiekilometrille,
ja vuoteen 2009 mennessä kameroin valvottuja tiekilometrejä olisi
tämänhetkisten suunnitelmien mukaan 2 500.
Näkyvä kameravalvonta on myös eräs
kustannustehokkaimmista liikenneturvallisuuden työkaluista.
Niillä tieosuuksilla, joihin näitä niin
sanottuja peltipoliiseja on asetettu, on vakavien onnettomuuksien
määrä laskenut edeltävään
tilanteeseen verrattuna 17 prosenttia ja kuolemaan johtavien onnettomuuksien
määrä jopa 30 prosenttia. Näkyvä kameravalvonta
siis leikkaa liikenteestä ne korkeat ylinopeudet pois. Kun
yhden liikennekuoleman kokonaiskustannusrasite yhteiskunnalle on
2 miljoonaa euroa ja tieliikenteessä tapahtuvan vammautumisen
rasite on noin 3 miljoonaa euroa, voimme todeta, että näkyvä kameravalvonta
paitsi lisää liikenneturvallisuutta myös
säästää laskennallisesti valtion varoja,
inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan.
Toteutuessaan rikesakkomenettelylain muutos mahdollistaisi myös
siirrettävän valvontalaitteiston tehokkaan käytön.
Siitä ei enää tarvitsisi hallituksen
esityksen mukaan erikseen ilmoittaa. Näin valvontayksikön
nopea siirtäminen kohteesta toiseen helpottuisi olennaisesti.
Liikenteen kameravalvonnan lisääminen ei tarkoita
siirtymistä lähemmäs poliisivaltiota
tai isoveli valvoo -yhteiskuntaa. Suomessa Liikenneturvan toimesta
toteutettujen tutkimusten mukaan eniten autoilijoiden liikennekäyttäytymisen
parantumiseen vaikuttaa olennaisella tavalla lisääntynyt
kiinnijäämisriski. Juuri siihen rikesakkolain
muutos keskittyy, rangaistusten ankaruuteen sillä ei ole
vaikutuksia, ja juuri tätä autoilijat tutkimuksien
mukaan haluavat. Pelotteen ei tarvitse olla edes iso; usein pelkkä huomautuksen
tai rikesakon uhka riittää muuttamaan ongelma-autoilijoiden
liikennekäyttäytymistä turvallisempaan
suuntaan. On kyse kuitenkin — se pitää aina
muistaa — hyvin pienestä joukosta. Pitää myös
muistaa, että kaikista autoilijoista vain 15 prosenttia
joutuu koko elämänsä aikana tekemisiin
esimerkiksi ajokieltojen kanssa. Suurin osa autoilijoista on täysin
moitteettomia tienkäyttäjiä, jotka tahtovat
vain siirtyä paikasta a paikkaan b mahdollisimman sujuvasti
ja turvallisesti.
Arvoisa puhemies! Poliisilla on tätä nykyä paljon
muutakin tekemistä kuin esitellä autoilijoille
itsestäänselviä valokuvia, ja kiinni
jääneellä autoilijalla on muutakin tekemistä kuin
laukata poliisiasemalla katselemassa niitä valokuvia. En
nyt aivan poliisiasemalle ja takaisin suuntautuneen turhan liikenteen
aiheuttamia ympäristöhaittoja kehtaa enää tähän
vetää; muutenkin on täysin selvää,
että esitys on kannatettava, ja toivon sille nopeaa ja
menestyksekästä valiokuntakäsittelyä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ajattelin esitellä esityksen, mutta
ed. Salovaarahan teki sen niin ansiokkaasti, että voin
vain lyhyesti viitata häneen ja paria kohtaa täydentää.
Tavoitteenahan on, että rikesakko voitaisiin jatkossa
määrätä nykyistä joustavammin
ja nopeammin ja saataisiin tehoa irti juuri näistä kameravalvontalaitteista
ja sitä kautta näitä positiivisia tuloksia
liikenneturvallisuuden suhteen, joita edellisessä puheenvuorossa
kaivattiin. Uudistus loisi nykyistä paremmat edellytykset
automaattisen liikennevalvonnan laajentamiselle ja sitä kautta
parantaisi turvallisuutta tieliikenteessä ja vähentäisi
liikenneonnettomuuksia. Nopeutettu menettely säästäisi
lisäksi poliisin työtä ja mahdollistaisi
poliisin resurssien kohdentamisen vielä voimakkaammin tarpeen
vaatimille sektoreille.
Nykyjärjestelmässä poliisi joutuu
esitutkinnassa selvittämään ajoneuvon
kuljettajan, esimerkiksi kuulemalla sen haltijaa tai omistajaa, vaikka
siis olisi näkyvissä ajoneuvon rekisteri ja henkilö,
joka sitä autoa ajaa. Jatkossa esitutkintaa ei tarvittaisi,
jollei ajoneuvon haltija vastusta hänelle lähetettyä rikesakkomääräystä.
Rikesakkohan määrätään,
jos nopeusrajoitus ylitetään enintään
20 kilometrillä tunnissa. Sitä suuremmissa ylityksissä uutta
järjestelmää ei sovellettaisi vaan liikuttaisiin
ihan normaalissa päiväsakkojärjestelmässä,
ja siellä sitten normaali syyllisyysnäyttö tarvittaisiin.
Rikesakko on suuruudeltaan 70, 85, 100 tai 115 euroa riippuen alueen
suurimmasta sallitusta nopeudesta sekä siitä, kuinka
paljon sallittua nopeutta on ylitetty. Tähän lähinnä Helsingin
kaupungin ja suurten kaupunkien toiveista lisättiin myös
joukkoliikennekaistavalvonta. Yksinkertaistettua menettelyä sovellettaisiin
myös automaattisessa liikennevalvonnassa havaittuun liikennemerkkien
vastaiseen ajoon linja-auto- tai raitiovaunukaistalla. Tähän
on kaivattu juuri tehoa massamaisten väärällä kaistalla
ajojen ehkäisemiseksi.
Oikeusturvan varmistamiseksihan tässä on erityissääntelyitä,
esimerkiksi se, että jos rikesakkomääräyksen
saanut ei ole voinut määräajassa vastustaa
rikesakkoa, hän voisi yhdeksän kuukauden kuluessa
hakea määräajan palauttamista ja saada
asia käsitellyksi niin, että kuljettaja selvitetään
esitutkinnassa. Tiedoksiantotapoja on yksinkertaistettu verrattuna
tavalliseen tiedoksiantoon rikosasioissa juuri johtuen tästä massamaisesta
luonteesta, että pystytään kohtuullisella työllä isotkin
rikesakkomäärät postittamaan.
Tässä on ollut kaksi vaikeutta, jotka ovat
hidastaneet sinänsä jo vuosia sitten liikenneturvallisuusohjelmassa
kirjattua tavoitetta niin sanottuun haltijavastuuseen siirtymisestä ylinopeustilanteissa.
Ensinnäkin hidastutti se, että poliisin puolelta
osaksi haluttiin vielä tätä pidemmälle menevää yksinkertaistettua
järjestelmää, oikeastaan täysin
pysäköintivirhemaksun kaltaista järjestelmää.
Sitä ei pidetty soveliaaksi rikosoikeudelliseen järjestelmään:
siinä loukattaisiin aika reippaasti sitten tätä syyttömyysolettamaa,
joka rangaistuksia määrättäessä on
tärkeä, että ei joutuisi omaa syyttömyyttään
osoittamaan. Lopulta on aika laajalla yksimielisyydellä kuitenkin
löydetty tämä malli, jota nyt hallituksen
esityksessä ehdotetaan.
Toinen hidastava tekijä on ollut sitten liikenne- ja
viestintäministeriön hallinnonalalla: Ajoneuvohallintokeskuksen
tietojärjestelmien vitkaus. Tälle järjestelmällehän
on välttämätöntä, että myös
sitten silloin, kun on kyseessä yrityksen omistama auto,
löytyisi se pääsääntöinen
käyttäjä, joka olisi sitten se oletettu
ajaja, samaan tapaan kuin yksityishenkilön omistamassa
autossa se ensimmäinen rikesakon saaja on sen auton omistaja
tai haltija. Näiden lisämerkintöjen saaminen
tuonne ajoneuvorekisteriin vie niinkin pitkään,
että tältä kohdin jouduttiin sitten tällaiseen porrastettuun
voimaantuloon. Nämä rekisteröintisäännösten
muutokset tulisivat voimaan vasta vuoden 2008 alussa. Tämä pitkä siirtymäaika mahdollistaisi
sen, että uusien tietojen lisäämisestä rekisteriin
ei aiheutuisi ylimääräisiä kustannuksia,
koska joka tapauksessa tehdään tänä aikana
muista syistä tietojen muutoksia ja niihin yhdistettynä voitaisiin
täydentää myös pääsääntöisen
käyttäjän tai auton käyttövastaavan
tiedot rekisteriin.
Hidastettu voimaantulo yritysautojen osalta tietää sitä,
että helpotetun rikesakkomenettelyn ja haltijavastuun toteutuminen
tulisi vähitellen kattavammaksi, että heti lainmuutoksen
voimaan tullessa tietysti valtaosa ajoneuvoista kuuluu sen piiriin,
mutta sitten yritysautojen osalta se vaiheittain täydentyisi
lähelle 100:aa prosenttia vuotta 2008 kohti mentäessä.
Kaiken aikaahan siinä toki kertyy merkittäviä säästöjä juuri poliisin
työssä; mitä suurempi osa autoista on
tämän automaattisemman, suoraviivaisemman, menettelyn
piirissä, sitä tehokkaammin rikesakkojen määrääminen
ylinopeuksista toteutuu.
Niin kuin ed. Salovaarakin, toivon, että asia käsitellään
ripeästi, ja tässä on sen verran pitkään
kuitenkin näitä valmisteluja käyty ja
erisuuntaisia näkemyksiä yhteensovitettu, että tämä varmasti
saa riittävän laajan tuen niin asiantuntijapiireissä kuin
suuren yleisönkin parissa, että pystytään
liikenneturvallisuutta aika edullisella tavalla merkittävästi
kohentamaan.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys haltijavastuun muuttamisesta
on ihan ok. Uskon, että tämä säästää viranomaisten
työtä ja myös kansalaisten vaivaa, kun
ei tarvitse välttämättä poliisilaitokselle
lähteä selaamaan valokuva-albumia. Jos ylinopeutta
ajanut ei kiistä rikettään, asia menee automaattisesti
maksun maksamalla. Jos taas kiistää ajaneensa,
poliisi joutuu esitutkinnassa selvittämään,
kuka ajoi. Tässä tuleekin mielenkiintoinen kysymys:
Tehdäänkö meistä kansalaisista
toistemme ilmiantajia, onko kiistäessään pakko
kertoa, kuka on ajanut, jos ei itse ole ajanut? Olen ymmärtänyt,
että Suomessa kiistäneellä autonhaltijalla
on niin sanottu todistajan vastuu, ei enempää.
Joissakin Euroopan maissa on rangaistuksen uhalla ilmiannettava,
kuka ajoi. Tietysti digikameroiden kuvista voidaan tarkkaan myös
selvittää aika pätevästi, kuka
autoa ajoi. Mutta tuossa esitutkinta-asiassa kaivattaisiin kansalaisille
tietoa, missä oikeudellisessa asemassa he itse asiassa
ovat. Onko ministerillä tästä tietoa
olemassa?
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että ministeri tässä esittelyssään
osoittaa, että hallitus vihdoin tunnustaa tämän
lakiesityksen antamisen kautta, että maahan on pesiytynyt
rakenteellinen ylinopeusongelma, johon täytyy kaikin mahdollisin
keinoin puuttua. Tämä on siihen keinovalikoimaan
erittäin tervetullut lisä. Tietysti telemaattista
liikennevalvontaa täytyy voida käyttää jatkossa
yhä enemmänkin, ilman että sitä kyseenalaistetaan
millään tavoin tietosuoja- tai muilla kysymyksillä,
jotka kuitenkin ovat erittäin hyvin hallussa.
Olennaista on myöskin, arvoisa puhemies, että yli
20 kilometrin yli menevät ylinopeudet säilyvät
nykykäytännön piirissä. Ei se
auto koskaan aja ylinopeutta, vaan se syy ylinopeuteen löytyy aina
ratin ja penkin välistä. Sen takia on aivan selvää,
että se todellinen ylinopeuden aiheuttaja, ajaja, täytyy
myöskin saattaa jatkossa vastuuseen.
Tämä menettely sopii rikesakkomenettelyn osalta
sekä sen kautta lähinnä kaupunkiliikenteen
valvontaan ja siinä katsannossa on erittäin tervetullut
lisä tämän rakenteellisen ylinopeusongelman
kitkemiseen. Jos ei tämäkään
auta, arvoisa ministeri, (Puhemies koputtaa) niin täytyy vaan
valmistella entistä kovempia toimia.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tämä on ihan hyvä hallituksen
esitys, pystytään automaattisessa liikennevalvonnassa ylinopeuksia
valvomaan. Toteaisin tässä sen, että jos
autonsa luovuttaa jollekin, niin pitää olla silloin
valmius kertoa sille, joka lähtee ajamaan, mitkä ovat
ehdot, ja sitten valvoa, että auto on sillä, kelle
on luvattu luovuttaa.
Kysyisin ministeriltä: Miten nyt sitten on poliisien
näkyvyys liikenteessä, näkyykö heitä edelleenkin
ja ovatko poliisien määrärahat liikennevalvontaan
entisenlaisia? Kun käytiin valiokuntana liikkuvan poliisin
mukana liikennevalvonnassa, niin siellä kerrottiin esimerkiksi, että etsintäkuulutettuja
saadaan liikennevalvonnan aikaan eniten kiinni ja samoiten muita,
rattijuoppoja ja sellaisia, saadaan kiinni liikennevalvonnassa,
missä poliisi puhalluttaa. Eihän näistä nyt
olla vähentämässä poliisien
resursseissa?
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On ollut mielenkiintoista seurata osin tätä keskustelua
mutta ennen kaikkea yleisönosastokeskustelua. On syntynyt
sellainen kuin ylinopeutta ajavien tukiryhmä eduskuntaan,
ja myös osassa lehdistöä näkyy
tämä selkeästi, eli ollaan nimenomaan
huolissaan siitä, mitkä ovat ylinopeutta ajavien
ja ajaneiden oikeudet, eikä siitä, minkälaisia
ongelmia syntyy siitä, että osa kuljettajista
vaarantaa jatkuvasti ylinopeuksillaan muiden ihmisten turvallisuutta.
Säännöllisesti autoa käyttävänä täytyy
sanoa, että ylinopeudet ja suuret ylinopeudet ovat tavaton
ongelma ja kasvava ongelma Suomessa ja niihin on puututtava eri
keinoin. Tämä hallituksen esitys on hyvä juuri
siksi, että tämä lisää sitä keinovalikoimaa,
jolla päästään puuttumaan kohtuuttomiin
ja myös alhaisempiin ylinopeuksiin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalon kysymykseen siitä, vaaditaanko
tässä kiistettäessä sitten selvitys,
kuka ajaja oli: Tällaista kytkentää,
joka joidenkin maiden lainsäädännössä on,
meillä ei katsottu mahdolliseksi. Vastustaminen riittää,
silloin siirrytään normaaliin menettelyyn ajajan
selvittämiseksi.
Ed. Kangas kaipaili tietoja poliisin resursseista. No, nehän
meillä kuuluvat sisäministeriöön. Sinänsä voisi
olla perusteltua, että oikeusministeriölle kuuluisivat
myös poliisiasiat niin kuin muissa Pohjoismaissa. Sen verran
tällä tietysti tulee säästöä,
että pystytään saamaan enemmän tehoa
nykyisestä valvontaresurssista, ja se kaipaa kyllä tietysti
myös tätä laitteistoa. Sama koskee tarkkuusalkometrien
saamista useammalle poliisipartiolle kuin myös tutkien,
kameravalvonnan laitteiden saamista entistä isommalle joukolle.
Sitä kautta tästä tulee nopeammin tehoa
ja ylinopeuksien todellista vähentymistä tieliikenteessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Salovaara
ja ministeri Johannes Koskinen jo kuvasivat niin hallituksen esityksen
sisällön kuin myöskin historiallisen
kehityksen tähän esitykseen saakka. Tämä asiahan
oli viime eduskunnan aikana voimallisesti esillä. Erikoisesti komisario
Heikki Seppä teki tämän asian tiimoilta
hyvin paljon töitä, teki lakiluonnoksen, jota sitten
täällä eduskunnassa yhdessä muokkailtiin. Jätin
sitä koskevan lakialoitteen sisälle, ja sitten kun
se raukesi viime eduskunnan työn päättyessä,
uusin sen tämän eduskunnan käynnistäessä työtään.
Taisipa olla ihan ensimmäinen istuntopäivä,
jolloinka se lakialoite oli täällä esittelyssä, lähetekeskustelussa.
Ed. Salovaara viittasi siihen, että tässä on
olemassa eriasteisia etenemisteitä, ja se lakialoite, joka
nyt on valiokunnassa, on pitemmälle menevä. Se
lähtee niistä toisista lähtökohdista
elikkä sellaisista lähtökohdista, jotka
nyt tässä tavallaan, siis oikeuskäytännön
ja oikeusfilosofian kannalta, on eräällä tavalla
hylätty ja otettu tähän tämmöinen
yksinkertaisempi, nykyiseen oikeustilaan viitaten kai soveltuvampi,
vaihtoehto esille. Hyvä niin, hyvä, että tämä asia
on edennyt.
Erikoisesti Helsingin kaupungin tiimoilta tähän
asiaan on kiinnitetty erittäin paljon huomiota. Kuvaavaa
tälle historialle on se, että tämä lienee
ensimmäinen hallituksen esitys, jonka valmistelu on edennyt
sen verran hitaasti, että jo yksi romaanikin on ehditty
julkaista tästä asiasta, kirjailija, liikennesuunnittelija
Pasasen kirja, joka käsittelee tätä kameravalvontaa
ja siinä olevia erilaisia hauskoja piirteitä,
mitä tässä vuosien varrella on ollut,
ja myöskin palautettu mieleen sitä yleistä keskustelua,
johon ed. Laaksokin tässä jo viittasi. Siis tätä on
jo romaanissakin ehditty käsitellä, niin että historiaa
syntyy monella tavalla tässä eduskuntatyössä.
Pidän erinomaisen hyvänä sitä,
että nyt on löydetty jokin ratkaisu, joka on myöskin
oikeudellisesti pohdittu, nyt toivon mukaan niin perusteellisesti,
että se ei tässä asiantuntijavaiheessa
karahda millekään karille. Nimittäin
pitäisin sitä varsin kohtuuttomana, ja se saattaisi
johtaa siihen, että lisää romaaneja ehtii
tulla julkisuuteen ennen kuin saadaan tästä vahvistettu
ja voimaan tullut laki käyttöön. Nytkin
tässä jo tämä aika 2008 voimaan
tulevan osion osalta kuulostaa aika pitkältä.
Nimittäin tässä voisi piruilla sillä, että siltä osaltahan
uusi eduskunta ehtii jo sitten poikkaista koko tämän
prosessin niin, ettei tästä tälläkään
kertaa mitään tullut, ja sillä tavalla
romaaneja tulee lisää.
Joka tapauksessa erikoisesti Helsingin kaupungista saadut kokemukset
ovat osoittaneet, että tällä lainsäädännöllä on
kiire. Voidaan sanoa perustellusti, että miksi ihmeessä ei
haluta käyttää modernia, huippuunsa kehitettyä tekniikkaa
hyväksi, kun ne autot kehittyvät niin voimallisesti
elikkä kiihtyvyys näissä käyttöautoissakin on
sitä luokkaa, että kerkiää tehdä siinä kahden tolpan
välillä melkein mitä tahansa, ja sitten
se johtaa siihen, että ajetaan päin punaista ja
hetken aikaa siinä ajetaan reipasta ylinopeuttakin jnp. Tällä automaattisella
kameravalvonnalla ja siirrettävien kameroitten avulla tapahtuvalla
valvonnalla pystytään nimenomaan luomaan sellaista tehokkuutta,
että se vaikuttaa tähän 15 prosenttiin
liikenteessä olijoita, jotka nyt erikoisesti näyttävät
harrastavan tätä ylinopeuksilla ajamista ja myöskin
päin punaista ajamista.
Elikkä minä toivon nyt hartaasti, että tässä saadaan
mietintö tänne saliin muutaman viikon sisällä,
ehkä kuukauden sisällä. Jos tämä on
niin hyvin nyt valmisteltu kuin arvoisa ministeri tässä totesi,
niin ehkä tämä tulee sitten kolmessa
viikossa takaisin tänne saliin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse kuulun lakivaliokunnan jäseniin,
jotka tästä asiasta aikanaan mietinnön
tekevät, mutta sanoisin näin lähetekeskustelun
aikana, että esitys on pääsääntöisesti
minun mielestäni hyvä. En usko, että asiantuntijakuulemisessa
mitään sellaista enää tulee,
joka vaarantaa tämän lain eteenpäin menemisen.
Totta kai kumminkin pääsääntö suomalaisessa
liikennekulttuurissa ja liikennevalvonnassakin on siis ehdottomasti
se, että valvontaa suorittaisi pääsääntöisesti
poliisimies, joka tutkisi myöskin sen puolen, miten henkilö subjektiivisesti
asennoituu tekoonsa, suorittaisi puhallusmittaukset ja tarkistaisi,
että kuljettaja on kunnossa, hänellä on
ajokortti, ajoneuvo on oikein katsastettu ja se on liikennekelpoinen.
Ei meidän automaattinen valvontamme sentään
pysty kaikkea poliisityötä korvaamaan eikä ole
niin tehokasta. Jokainen meistä tietää myöskin,
että tämä automaattivalvonta on valvontaa,
jossa vain valvontapisteessä ehkä ajetaan sääntöjen
mukaisesti, mutta heti kun tiedetään, että valvontapiste
on ohitettu, kaahaaminen jatkuu. Tätäkin toimintaa pitää valvoa.
Toinen asia, mikä tässä on ehkä mielenkiintoinen,
on se, että monesti, jos joku ajaa ylinopeutta 21 kilometriä tunnissa
ja saa siitä rangaistusvaatimusmenettelyn mukaisen sakon,
markkamäärä saattaa olla ihan samansuuruinen
kuin tämä ylin rikesakko, esimerkiksi vähätuloisella
opiskelijalla, mutta nämä menettelyt eivät
kuitenkaan sitten mene tämän nopeutetun ja yksinkertaisten menettelyn
piiriin. Kysyisin vaan ministerin näkökulmaa:
Onko tätä tarkoitus mahdollisesti tulevaisuudessa
laajentaa siten, että rikesakkomenettely otettaisiin käyttöön
myös muissakin ylinopeuksissa kuin enintään
20 kilometrin ylinopeuksissa?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Joitakin aikoja sitten täällä oli
ajokieltoaikojen selvä kiristäminen, jossa autoilijoille
asetettiin erittäin kovat rangaistukset, jos syyllistyy ylinopeuteen.
Mietintö oli yksimielinen valiokunnassa, ja yksimielisesti
se täällä salissakin hyväksyttiin.
Nyt on kameravalvonnan lisäämiseksi esitys nimenomaan
rikesakkomenettelyn kautta. Kun sanon näin, että kyllä autoilijoita muistetaan,
en itse halua liittyä siihen ryhmään, mistä ed.
Laakso täällä totesi, mutta kyllä elävä elämä tietysti
on sellainen, että aina täytyy vähän miettiä niitä tilanteita.
Tässä laissa minun mielestäni on
paljon hyvää ja on sellaista, jota voi arvostella
jonkin verran, ja niitä perusperiaatteita, joihin tämä saattaa johtaa,
pitää minun mielestäni myös
tuoda esiin. Eräs seikka, mitä pelkään,
on, että tämä johtaa siihen, että poliisia
ei tien päällä näy hetken päästä juuri
lainkaan, vedotaan siihen, että meillä on näitä tolppia
siellä riittävästi, ja tilastollisesti
varmaan saadaan riittävästi nyt rangaistua autoilijoita
ja valtion kassaan saadaan rahaa. Mutta missä ovat ne rahat
ohjattuina autoilijoille tiestön kunnossapitoon jne.? Siellä vähennetään.
Kehykset olivat täällä eilen käsittelyssä — ei
mitään lisää, mutta lisää autoilijoille
erilaisia velvoitteita ja sellainen määrätty
rinki siellä, kun istuu ratin takana, koko ajan. Onhan
se tietysti hyvä, että on pelko yllä ja
pidetään pelkoa yllä tolppien avulla.
Se on vähän niin kuin entisessä Neuvostoliitossa
kohta, että ei tiedä, mistä luukusta
välähtää. (Ed. Laakso: Siellä ei
ollut mitään nopeusvalvontaa eikä taida
olla tällä hetkelläkään!) — Saattaa
olla, mutta ei siellä oikein hyvin tietysti siitäkään
huolimatta ole mennyt. (Ed. Salo: Ed. Laakso tietää:
päin punaista!) — Päin punaista, joo.
Mutta, arvoisa herra puhemies, joitakin hyviäkin kohtia
tietysti on tuotava tästä esiin. Minun mielestäni
on ihan järkevä se menettely linja-autojen osalta
eli linja-autokaistojen ja raitiotiekaistojen osalta ja — en
muista, oliko ed. Laakso vai kuka täällä sen
totesi — esimerkiksi punaisten liikennevalojen osalta.
Ne ovat juuri niitä, joissa eniten aiheutetaan onnettomuuksia.
Kun tuolla jossakin Pohjanmaan teillä keskellä yötä ajat,
ajat vaikka 25:tä kilometriä ylinopeutta, niin kun
koko yön aikana taikka kolmen tunnin aikana ei tule yhtäkään
autoa vastaan ja on leveä tie ja hyvä keli, minä uskallan
sen sanoa näin, vaikka ed. Laakso saattaa tietysti osoitella
minua, (Ed. Laakso: Olemme suurin piirtein samaa mieltä, paitsi
sen 25 kilometrin osalta!) että pitää miettiä myös,
mihinkä näitä laitetaan.
Silloin kun itse olin nimismiehenä ja syyttäjänä,
monta kertaa jouduin keskustelemaan liikkuvan poliisin edustajan
kanssa, kun minun mielestäni ei ole mitään
järkeä asettaa tutkaa sitä varten, että saa
tilastomerkintöjä, että saadaan sakotettua.
Minun mielestäni silloin, kun asetetaan tutka ja myöskin
näitä tolppia, ne pitää asettaa sellaiselle
paikalle, jolla on jotakin merkitystä myös liikenneturvallisuuden
kannalta. (Ed. Vihriälä: Eikös ne ole
asetettukin?) — No, nykyisin tietysti, mutta en tiedä,
mikä tilanne tulee tulevaisuudessa, kun näitä ruvetaan
lisäämään niin kuin tämän
hallituksen esityksen perusteluissa on esitetty. (Ed. Kangas: Poliisi
ja tienpitäjä päättävät nopeusrajoituksista!) — Ed.
Kangas, silloin kun poliisi suorittaa liikennevalvontaa, siellä ei
paljon tieviranomaisilta kysytä, niin kuin me tiedämme
ja olemme kuulleet myöskin liikennevaliokunnassa.
Eräs asia, mikä minua hämmentää tässä,
on kyllä se, että tavallisella kirjeellä lähetetään
tieto henkilölle. Minä toivoisin, että siinä valiokunnassa,
joka tekee mietinnön tästä, pohdittaisiin sitä asiaa
hyvin tarkkaan. Siitä tulee varmasti, jos tämänmuotoisena
tämä viedään eteenpäin,
monenlaisia kärhämiä, väitteitä siitä,
että posti ei ole saapunut. Kyllä minä odottaisin,
että siellä nyt jonkinlainen saantitodistus taikka
kirjattuna lähetys taikka joku muu vastaava järjestelmä on, kun
kerran postilla on niitä eri vaihtoehtoja. Täällä sanotaan,
että tavallisella kirjeellä lähetetään.
Minun mielestäni se on aika arveluttavaa nimenomaan oikeusturvan
kannalta. Jos tällainen henkilö lähtee
hakemaan muutosta myöhemmin — oliko se nyt yhdeksän
kuukauden aikana, kerran menin tämän kursorisesti
läpi — niin ylimääräisessä muutoksenhaussakin
muutos pitää hakea sitten alioikeudelta eli hirveän
byrokraattisesti tehdään tämä.
Mutta eniten minua huolestuttaa se, että jos tämä tämänsuuntaisena
menee, että vain tavallinen kirje lähetetään,
niin jos henkilö ei ole sattunut saamaan sitä eikä ole
tietoinen, niin sen jälkeen, kun päätös
on saanut lainvoiman, ulosottomies tulee ja perii ja ottaa vielä ulosottomaksut
siitä, jos se määräaika on kulunut
umpeen.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka kiinnitti tärkeään asiaan
huomiota, kun hän kiinnitti huomion siihen oikeusturvan
näkökulmaan, pitäisikö tällainen
kirje toimittaa niin todistettavasti epäillylle, että hän
ei voi myöhemmin esimerkiksi väittää, että tämä kirje
ei ole koskaan tullut perille ja hän ei ole voinut esimerkiksi
sitten oikeuksiansa vaalia. Tähän varmasti valiokunta
kiinnittää huomiota.
Mutta kiinnitän vaan teidän edustajakollegojen
huomiota siihen, että kun esimerkiksi tähän ajankohtaan,
jolloin talvinopeusrajoitukset ovat vielä voimassa, kuvitellaan
tilanne, että auto menee esimerkiksi Lappia kohti yöllä 90
kilometrin tuntinopeudella, niin tällä hetkellä,
jos sillä ajetaan tolppaan, seurauksena on rikesakko, mutta jos
elävä poliisimies pysäyttää ja
toteaa, että kuljettaja on kunnossa, auto on oikein lastattu,
katsastettu, keli on hyvä, kitka on hyvä, seurauksena
on yleensä kirjallinen huomautus, joka vastaa paljon paremmin
kansalaisen oikeustajua hyvällä kitkalla yöaikana
tehdyn lievän ylinopeuden osalta. Ei tämäkään
uudistus mikään autuus ole: (Puhemies koputtaa)
kylmä kone antaa aina rikesakon.
Pertti Salovaara /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen täysin samaa mieltä,
että tämä tekniikka ei varsinaista henkilövalvontaa
kyllä poista. Mutta ed. Vistbackalle: Ei autoilijoille
tämän mukaan seuraa uusia velvoitteita, tällä valvotaan
jo olemassa olevia velvoitteita. Mutta on kokonaan toinen asia,
millä tasolla ne olemassa olevat velvoitteet ovat. Nimittäin kun
tässä tuli esiin Helsingin kaupunki, Helsingin
kaupungissa ajetaan laskennallisesti 10 miljoonaa kertaa päin
punaisia valoja ja hallituksen esityksessä todetaan, että vuodessa
todetaan vajaa 400 000 liikennerikkomusta, joista seuraa
yli 50 000 rikesakkoa. Meillä on rakenteellinen
ylinopeusongelma tässä maassa. Kysymys on siitä, mieltävätkö autoilijat
nykyisen säännöstön ja nopeusrajoitusten
todella tuovan heille lisää turvallisuutta. Minusta
tässä yhteydessä voitaisiin herättää myöskin
keskustelu siitä, onko tämä nykyinen
nopeusrajoitusjärjestelmä sellainen, että sitä on
luontevaa noudattaa.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka otti aivan oikein esille, että jos
on suorat tiet, pitkät matkat, kun yölläkin
ajaa, vähän liikennettä, niin silloin pitäisi
harkita, onko siellä jotain kameravalvontaa vai poliisivalvontaa.
Mielestäni kameravalvonta käy siellä — niin
kuin Helsingissäkin on nämä joukkoliikennekaistat — missä ne
pelaavat, ja yleensä taajamien alueella voisi olla näitä, missä valtaosa
kolareistakin tulee. Mutta mielestäni poliiseja ei pitäisi,
niin kuin ei heidän määrärahojaankaan
vähentää eikä liikennevalvonnasta poistaa.
Niin kuin totesin, noin sata rattijuoppoa päivittäin
saa poliisi kiinni liikennevalvonnan yhteydessä. Tämä on
jo niin arvokas asia, ettei tämmöistä voi
sallia, kun rattijuoppous muutenkin on niin yleistä Suomessa;
se vaan lisääntyisi ja entistä enemmän
olisi alkoholin vaikutuksen alaisia kuljettajia liikenteessä.
Siihen suuntaan ei pidä mennä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus on sinänsä hyvä mutta
helsinkiläisittäin ajateltuna riittämätön
keino puuttua siihen kulttuuriin, johonka täällä muun
muassa ed. Salovaara viittasi. Juuri saimme sellaisen laskelman,
jossa arvioitiin, että vuodessa Helsingin kaupungille ja
yhteiskunnalle tuli liikenneonnettomuuksista, jotka sattuivat Helsingissä,
noin 200 miljoonan laskut. (Eduskunnasta: Markkoina vai euroina?) — Euroina,
vuonna 2003. — (Eduskunnasta: 200 miljoonaa euroa?) — 200 miljoonaa
euroa, siis yhteiskunnalle tulleet laskut. — Tätä taustaa
vasten täytyy ajatella ja muistella sitä, että Ytv
ja Helsingin kaupunki ovat jo lähes kymmenen vuoden ajan
tehneet valtiolle ehdotuksia haltijavastuulain muuttamisesta siten,
että kunnallinen kameravalvonta olisi mahdollista. Helsingillä esimerkiksi
ja mahdollisesti Ytv:lläkin olisi tähän
täydet valmiudet.
Kun tätä lakiehdotusta nyt on valmisteltu
työryhmissä, niin Ytv ja suurimmat kaupungit ja myös
Kuntaliitto antoivat lausunnon, että tätä kameravalvontaa
koskevaa lakiehdotusta tulisi valmistella haltijavastuulain muutoksen
pohjalta. Sen vuoksi olen pettynyt tähän ehdotukseen. Mutta
toivon, että nyt kun valiokunta käsittelee tätä ehdotusta,
niin samalla otettaisiin huomioon mahdollisuus järjestää kokeiluna
kolmen vuoden kausi, jolloinka haltijavastuulakia voitaisiin kokeiluajaksi
muuttaa siten, että esimerkiksi Helsingin kaupungin tai
Ytv:n alueella olisi mahdollisuus toteuttaa tienpitäjän
kanssa yhteistyössä kunnallinen kameravalvonta.
Kaikki tiedämme, että poliisilla on enempi tekemistä kuin
tekijöitä, ja tämä näkyy
suurissa kaupungeissa.
Tässä ehdotuksessa, joka nyt on käsittelyssä, on
mielestäni vielä yksi hyvin huolestuttava asia, ja
se on se, että yritysautot jäävät
vuoteen 2008 asti tämän lain ulkopuolelle. Ja
kun tuo vastustaminen on myös niin helppoa, että sitä ei
tarvitse perustella, niin näiden yritysautojen lisäksi
siihen joukkoon, jota tämä ei tule konkreettisesti koskemaan,
kuuluvat ne 10—20 prosenttia autoilijoista, jotka vastustavat
ilman perusteluita sitä rikesakkoa ja näin jäävät
ulkopuolelle.
EU:n komissio lähetti jäsenmaille paimenkirjeen
viime vuonna, ja siinähän komissio on ilmoittanut,
että tavoitteena kaikissa EU-maissa on vuoteen 2010 mennessä liikennekuolemien määrän
puolittaminen. Jos nyt Suomi olisi viisas, niin meillä saattaisi
olla mahdollisuudet olla tässä kärkijoukossa,
joka tätä tavoitetta lähtee toteuttamaan.
Puhemies! Vielä sanon kerran: Minä toivon, että valiokunta
huomioi sen Helsingin kaupungilta tulleen ehdotuksen, että tällainen
kokeilu, haltijavastuulain muuttaminen, lainsäädännön pohjalta
mahdollistaisi sen kolmevuotisen kameravalvonnan kunnallisena toimintana.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole koskaan tavannut henkilöä,
joka on voittanut Valittujen Palojen arvonnassa, mutta sen sijaan
olen tavannut peilissä henkilön, joka on saanut
linnunpöntöstä sakot. Kummasti tuo kaasujalka
keveni sen jälkeen. Tämä tapahtui noin
neljä vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole tullut
yhtään sakkoa, elikkä tuommoinen pahvipoliisikin
on parempi kuin ei mikään poliisi. Täällä muun
muassa ed. Kangas ja muutamat muutkin ovat viitanneet siihen, että tällainen
kameravalvonnan lisääntyminen jollakin tavalla
poistaisi poliisin resursseja. Minun mielestäni se lisää poliisin
resursseja tehdä kaikkea muuta valvontaa liikenteessä,
poistuu yksi homma, kun noita pönttöjä lisätään.
Niin kuin ed. Salovaara tuolta tilastoista luki, niitä vuoteen
2009 mennessä tulisi olemaan noin 2 500 kilometriä nykyisen
noin 800 kilometrin sijasta.
Sitten yksi sellainen huomio, että vaikka tätä niin
sanottua haltijavastuujärjestelmää on
tehty kuin Iisakin kirkkoa, niin meillähän on
jo liikenteessä olemassa eräänlainen
haltijavastuu — siitä minulla on myöskin
omakohtainen kokemus eilispäivältä Lauttasaaresta — elikkä pysäköintivirhemaksuhan
annetaan autolle, ei kuskille. Ed. Vistbacka, tekin olette varmasti,
vaikka olette vallesmanni entiseltä ammatiltanne, saanut
joskus pysäköintivirhemaksun. Ei sekään
tule kirjatussa kirjeessä, ei missään
kirjeessä kotiosoitteella, vaan se tulee tuulilasiin, ja
se on hyvinkin turvattomassa paikassa siellä. Hyvin ne
on tähänkin asti maksettu. Minäkin olin
eilen laina-autolla liikenteessä, enkä kyllä rupea
tappelemaan ja jätä sitä maksua omistajan
maksettavaksi. Tämän tyyppinen haltijavastuu meillä on
jo siis olemassa. (Ed. Vistbacka: Se on väärin!)
Kuten täällä on sanottu, meillä todellakin
on rakenteellinen ylinopeus. Kaikki mahdolliset keinot on tehtävä sen
poistamiseksi. Mutta olen myöskin ed. Salovaaran kanssa
samaa mieltä siitä, ettei tämän
tyyppinen valvonta ole ainoa oikea. Se, mihin meidän entistä enemmän
tulisi tuolla maanteillä päästä,
on muuttuvat nopeusrajoitukset. Ne ovat äärettömän
hyväksi havaittuja. Ne ovat toki kalliita, mutta ehkäpä näitten pönttöjen
lisääminen, jolloin poliisien voimavarat suuntautuvat
viisaampaan valvontaan, lisää sitäkin
mahdollisuutta, että saadaan tuota telematiikkaa käyttöön
entistä enemmän.
Tässä on myöskin semmoista byrokratiaa, minkä ainakin
ed. Vistbackalle luulisi olevan tuttua. Kun aikoinaan sain tämmöisen
kameravalvonnan perusteella sakon, minulle tuli Oulun kihlakunnan
poliisilaitokselta kirje, jossa kerrottiin, että he ovat
saaneet virka-apupyynnön Limingan kihlakunnan poliisilta — moninkertaista byrokratiaa.
Nyt se sen sijaan tulee suoraan kotiosoitteeseen. Kyllä jokainen
sen itse tietää, että kun kamera välähtää,
silloin on ajettu ylinopeuksia.
Tällä hetkellä käsittääkseni
eniten näitä valvontakameroita on kahdeksankympin
alueella. Niitä on kuulemma myöskin seitsemänkymmenen
ja sadan kilometrin nopeuksilla, mutta varmaan tuo kahdeksankymppiä on
semmoinen, johon tulisi toki puuttua. Noita kahdeksankymppisiä on
mielestäni ihan liikaa tosiaan hyvillä tieosuuksilla.
Kun saataisiin joskus nuo muuttuvat nopeudet, niin hyvä olisi.
Amerikasta on saatu hyvää esimerkkiä näistä niin
sanotuista pahvipoliiseista. Ne ovat sielläkin kummasti
keventäneet kaasujalkaa.
Oikeastaan tämä asia johtaa sellaiseen juttuun,
mistä joku on sanonut, että haluaisitko meille
orwellilaisen yhteiskunnan. Tämä antaa mahdollisuuden
siihen, mitä nykyään tehdään
jo Suomessakin. Nimittäin Seutulan lentokentällä on
kaikissa takseissa siru ja kun taksi ajaa sen portin läpi,
niin sieltä kajahtaa yksi euro laskua jokaiselle taksille,
joka menee hakemaan kyytiä Seutulasta. Uskallanpas visioida,
että viiden vuoden sisällä autotehtaat
rupeavat asentamaan, kuten myöskin moottoripyörätehtaat,
kaikkiin ajoneuvoihin valmiiksi mikrosirun, jolloin tuo ajoneuvo
tunnistetaan sitä kautta. Se ei ole pelkästään
valvontaan hyvä asia, kun sellainen joskus tulee; kansainväliset
ajoneuvovarkaudet lisääntyvät jatkuvasti,
ja tuommoiset sirut, kun ne joskus tulevat — toivottavasti
tulevat — ovat myöskin hyvä keino löytää varastettuja
ajoneuvoja.
Edelleen muistutan siitä, että muuttuvat nopeusrajoitukset
ovat kuitenkin hyvä autuus tässä asiassa.
Ovatko nuo nykyiset niin sanotut kiintiökahdeksankymppiset
rajoitukset hyvillä suorilla teillä ja hyvillä keleillä järkeviä,
se onkin siis toinen juttu, mutta siihen eduskunta saa vastauksen Ajoneuvot
ja liikenneturvallisuus -nimikkeisessä seminaarissa, joka
pidetään eduskunnan auditoriossa 21. huhtikuuta.
Ed. Osmo Soininvaara merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiinnittää pariin
asiaan huomiota.
Tärkeintä on poliisin näkyminen,
fyysinen näkyvyys. Minä en näihin lintupönttöihin
enkä muutenkaan tämmöisiin pönttöjen
hoitamiin hommiin yleensäkään luota.
Tässä ollaan lähestymässä sitä,
että jos liikennevalvonta suoritetaan pian ilman liikkuvaa
poliisia, se on yhtä kuin se, että sairaala kyllä pyörii
ilman potilaita byrokratian puolesta, mutta jää kipeät
hoitamatta. Tärkeintä olisi liikkuvan poliisin
resursointi. Se saa liikenteestä myös ne rattijuopot
pois, joista ed. Kangas puhui. Ja sitten kun tulee kiistot, niin kyllähän
se tuottaa byrokratiaa. Kuka ne käsittelee, ja mitä tämä maksaa?
Mitä sitten, jos isä luovuttaa auton hulttiopojalleen
ja tämä antaa sen sitten naapurin pojalle? No,
isä saa ne sakot sitten auton haltijana kolme kertaa, mutta
jos siinä poika käy välissä tunnustamassa,
että kyllä ajoinkin sitä, niin saavatko
he sitten jakaa niitä keskenään, vai
miten tämä on?
Ed. Vistbackan ja ed. Salon esille tuomasta tiedoksisaantimenettelystä:
Tyypit, jotka ovat täysin piittaamattomia laista, eivät
kyllä kirjeitäkään paljon availe,
ja jos sattuvat tietämään, että tällainen
porsaanreikä on, niin postimiehet tässä pian
joutuvat selittelemään, mikseivät kirjeet joudu
perille.
Ed. Kalevi Olin merkitään
läsnä olevaksi.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys
on varsin tervetullut ja hyvä. Poliisin niukoista resursseistahan täällä on
vuosien mittaan aika paljon puhuttu ja ainakin edellisillä vaalikausilla
vuosittain on sitten lisäbudjeteilla jouduttu paikkaamaan
määrärahoja. On hyvä, että tätä automatiikkaa
myös tällä alalla lisätään
ja automaattista valvontaa. Kyllä nykyajan tekniikkaa täytyy
käyttää hyväksi.
Lakiperusteluissa todettiin, että näitä autoihin siirrettäviä valvontalaitteistoja
on vasta kuusi kappaletta. Mielestäni näiden pönttöjen
sijasta pitäisi lisätä juuri näitä siirrettäviä laitteistoja.
Ne voitaisiin sijoittaa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeisiin
paikkoihin. Olen myös sitä mieltä, että tämä säästää poliisin
työpanosta vieläkin tärkeämpiin
tehtäviin. Ei se poista poliisia teiltä. Puhalluttamisia
voidaan tehdä, kiinnittää huomiota renkaiden
kunnon tarkastukseen jne. Tämä siirtää liikkuvan
poliisin resursseja tällaisesta mekaanisesta valvonnasta,
joka sitoo kuitenkin aika monta henkilöä kerrallaan,
mielestäni vielä tärkeämpään
valvontatyöhön.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelu aiheesta meni niin mielenkiintoiseksi,
että katson, että paikalta pidetyt puheenvuorot
eivät enää riitä, vaan halusin
tulla tähän niin sanottuun pönttöön
puhumaan tästä niin sanotusta pönttörikesakkolaista.
Sanotaan kuitenkin näin, ettei tämä merkittävästi
lisää poliisien resursseja liikennevalvontaan.
Jokainen meistä tietää, että liikennevalvontaa
joudutaan tekemään muillakin kilometriosuuksilla
kuin niillä valvontapaikoilla, minne nämä niin
sanotut pöntöt on asennettu. Jokainen meistä tietää,
että henkilöt yleensä tietävät,
missä nämä automaattiset liikennevalvontapisteet ovat,
ja ajavat niitten kohdalla hiljaa, mutta sen jälkeen muilla
tieosuuksilla jälleen aivan toisenlaista nopeutta. Näin
ihminen käyttäytyy. Meidän täytyy
myöskin muistaa se, että tehokasta liikennevalvontaa
on myöskin se, jossa puututaan moneen muuhunkin asiaan
kuin pelkästään nopeuteen. Olen puhunut
ajoneuvon lastauksesta, turvavöistä, siitä onko
kuljettaja päihtynyt, huumaantunut, onko mukana esimerkiksi
etsintäkuulutettuja henkilöitä ynnä muuta,
ynnä muuta. Eli kokonaisvaltainen liikennevalvonta on sellaista,
missä puututaan kokonaisvaltaisesti ihmisten käyttäytymiseen
liikenteessä.
Toisekseen, kun puhutaan tästä valitusmenettelystä,
en minä ainakaan kuvittele, että kun tätä lakia
säädetään, menettely on sen
jälkeen sellainen, että kun kiistät ajaneesi
autoa, niin poliisi toteaa, että no joo, asia on sitten
ok, rikesakkoa ei määrätäkään,
vaan kyllähän poliisi selvittää joka tapauksessa
otetun ja annetun valokuvan perusteella sen, keneltä tämä kuljettajana
oleva henkilö nyt tällä hetkellä näyttää,
voiko se olla ajoneuvon omistajan poika, hänen vaimonsa
tai joku muu vastaava, ja poliisi tekee vertailevaa tutkimusta ja
selvittää, kuka ajoneuvoa tosiasiallisesti kuljetti
sillä hetkellä. Sen jälkeen, kun poliisilla
on varmuus siitä, että henkilöautoa tai
pakettiautoa tai kuorma-autoa kuljetti tämä henkilö, mutta
ajoneuvon omistaja kiistää ajaneensa autoa, asia
viedään esitutkinnan kautta syyttäjälle
ja syyttäjä vie asian oikeuden ratkaistavaksi,
onko tämä kuva riittävä todistus
siitä, että tämä henkilö ajoi
tätä autoa. Hyvälaatuinen valokuva tänä päivänä riittää oikeudessa
todisteeksi siitä, että henkilö on syyllistynyt
liikennerikkomukseen. Tämä on aivan luonnollista
menettelyä, eikä tämä tarkoita
sitä, että pelkästään
kiistäminen riittää siihen, että asia
jää sikseen.
Ruotsi on kehittänyt parempaa liikennevalvontajärjestelmää sen
johdosta, että tällainen niin sanottu keinotekoinen
20 kilometrin raja ei ole ainut oikea. Jos meillä olisi
porrastettu rikesakkojärjestelmä siten, että rikesakon
euromäärä nousisi aina vaarantavuuden
mukaisesti, aina esimerkiksi 40 kilometrin ylitykseen asti, niin
se soveltuisi paremmin kansalaisten oikeustajuun. Jos tämä 20
kilometrin raja on rikesakkoraja ja sen jälkeen mennään
rangaistusvaatimusmenettelyyn, jota tämä laki
ei taas koskettaisi sitä ollenkaan, minkä takia
21 kilometrin tuntinopeusrajoituksen ylitys on niin paljon pahempi
kuin 20 kilometrin ylitys? Miksi ei siinäkin voitaisi tehdä menettelyä,
joka vähentäisi byrokratiaa ja antaisi lisää poliisille
mahdollisuuksia esimerkiksi tehdä liikennevalvontatyötä sen
sijaan, että poliisi hoitaa tätä byrokraattista
järjestelmää ja kutsuu ihmisiä kuulusteluun
ja katsomaan valokuvia jne. Ei tämäkään
järjestelmä vielä valmis ole.
Helsinkiläiselle ed. Hiltuselle sanoisin, että totta
kai, tietenkin, näitä kokeiluja voidaan ajatella.
En vain jaksa oikein uskoa, että lakivaliokunta yhtäkkiä tällaiseen
laajempaan kokeiluun kumminkaan uskaltaa lähteä.
Mutta sen sanoisin, että tämä soveltuu
erittäin hyvin Helsingin kaupungissa muun muassa näitten
bussikaistojen valvontaan, joita tällä hetkellä minun
ymmärtääkseni, kun taksilla paljon liikun,
ei valvota ollenkaan, koska se on erittäin hankalaa valvontaa ja,
toisekseen, silloin kun suuria ajoneuvomassoja joudutaan pysäyttämään
kadun varteen, yleensä pysäyttäminen
aiheuttaa enemmän vaarantamista kuin se bussikaistan käyttö.
Minne saadaan ne ajoneuvojonot vietyä ja missä saadaan
se rikesakko sitten kirjoitettua siitä bussikaistan käytöstä?
Tämä mahdollistaa sen, että voidaan samalla
valvoa ja hoitaa nämä seuraamukset myöhemmin.
Mutta taas asia, mihin tämä minun mielestäni ei
sovellu, on punaisten valojen valvonta. On aivan eri asia ajaa punaista
valoa päin tyhjällä kadulla, jolla ei
ole jalankulkijoita tai ei ole risteävää liikennettä,
kuin ajaa punaista päin ja aiheuttaa konkreettista vaaraa
esimerkiksi jalankulkijoille, vanhuksille tai risteävälle
ajoneuvolle, jotka joutuvat väistämään
sen takia, että sinä et noudattanut sitä punaista
valoa. Minun mielestäni rikesakko seuraamuksena tilanteessa,
jossa joku on hengen ja terveyden vaarassa, on aivan liian pieni
seuraamus siitä. Minun mielestäni silloin kysymys
on piittaamattomuudesta liikenteessä: ajat punaista valoa
päin ja aiheutat konkreettista vaaraa jonkun hengelle tai
terveydelle. Rikesakko on aivan väärä menettely.
Nämäkin näkyvät pönttövalvonnassa
vain punaista valoa päin ajaneen rikkomuksena, mutta ei
näy kokonaan, mitä hän teollaan aiheutti,
esimerkiksi aiheuttiko häiriötä tai vaaransiko
muuta liikennettä. Mutta eteenpäin kuitenkin mennään
tässäkin asiassa.
Mutta lopputulemana kertoisin, että ei tämä pönttövalvonta
koskaan korvaa poliisimiestä liikenteessä enkä toivo,
että suomalainen yhteiskunta menee siihen, että poliisin
osuus liikennevalvonnasta vähenee ja kerrotaan, että se
hoidetaan nykyään automaattisella liikennevalvonnalla.
Se ei vastaa oikeustajuani.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutama asia.
Minä en ole tätä esitystä sinällään
vastustanut; minä olen sitä määrätyiltä osin
kritisoinut. Minä lähden siitä, että henkilön
oikeusturva on tärkeä joka hetki, että häntä kohdellaan
oikealla tavalla, lainmukaisesti, silloin kun häntä rangaistaan.
Silloin kun me puhumme ylinopeuksista, meidän pitää muistaa
todella se muutama kuukausi sitten yksimielisesti hyväksytty
ajokieltosäännösmuutosesitys, joka kiristi
huomattavalla tavalla aikaisempaan verrattuna sanktiota ajokiellon
osalta. Eli siltä osin olen hieman pohtinut tätä syvällisemminkin
ja sitä, kuinka me saamme siihen oikeudenmukaisuutta riittävästi.
Niin kuin ed. Salo täällä totesi aivan
oikein, on erilaisia tilanteita. Ei tämä kameravalvonta
sovi joka hetkeen lainkaan. Sen johdosta on hyvä, että täällä on
lähdetty siitä, että nopeusrajoituksen
ylitys on enintään 20 kilometriä tunnissa,
jolloin voidaan olettaa, että tällainen liikenteenvaarantamisvaara
ei ole niin suuri kuin monta kertaa voisi olla.
Siinä, minkä ed. Salo otti täällä esille,
mitä konkreettista vaaraa on aiheutettu päin punaisia valoja
ajettaessa, tullaan juuri siihen harkintaan, jota poliisiviranomaiset
ovat suorittaneet monta kertaa päiväsakkojen määrää määrätessään.
Eli tällainen rikesakkojärjestelmä on
massajärjestelmä: oli aiheuttanut vaaraa tai ei,
autoilijalta rahat pois valtion pohjattomaan kassaan. Tämä periaatehan
tässä taustalla monta kertaa on, valitettavasti,
herra puhemies, ainakin minun käsitykseni mukaan.
Myöskin minun mielestäni valiokunnan tulee mietintöä tehdessään
tarkasti harkita lisäystä, jonka oikeusministeri
totesi ja joka tänne on tehty lähinnä Pääkaupunkiseudun
kuntien toivomuksesta, linja-auto- ja raitiovaunukaistojen, lähinnä bussikaistojen,
osalta erityisesti huomioiden se, onko ollut kyse ryhmittymisestä ja
onko ajanut bussikaistalla sitä varten, että on
ollut ryhmittynyt kääntyäkseen seuraavassa
risteyksessä oikealle. Minun mielestäni oikeusturvan
kannalta kannattaa kuitenkin olla hieman varovainen näissä asioissa
ja etenemisessä eikä niitä nyt laajentaa
kovinkaan rajulla tavalla heti suoraan.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän ed. Rakel Hiltusen
puheenvuoroon. Minä vierastan sitä ajatusta, että kukaan
muu kuin viranomaistaho, poliisi- tai oikeusviranomaistaho, menee
määräämään
rikesakkoja. Siinä saattaa kyllä käydä niin — saattaa
olla, että olen tässäkin täysin
väärässä — että kun
on kunnalla, kaupungilla, taloudellisia ongelmia, niin sanotaan,
että lisää vaan tolppia sinne tänne,
ja saadaan lisää rahaa kaupungin kassaan. Sekin
vaara on, mistä joillakin kollegoilla on ollut kokemuksia:
kun on ollut kaupungilla oma mahdollisuus antaa sakkoja autoilijoille, niin
sen mukaisesti, mitä ryhmittymää on edustanut,
on kohdeltu myöskin, kun on pysäytetty liikenteessä.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Jäävätkö yritysautoilijat
nyt kolmen vuoden aikana tämän lain piirin ulkopuolelle?
Eivät varmasti jää. Siitä nimittäin
käynnistyy entiseen tapaan se esitutkinta, eikä vastustamisesta
seuraa automaattisesti prosessin keskeytymistä. Se 20 prosenttia,
mikä täällä on tullut esille
niistä rangaistuksista, joita ei saada kohdennettua, johtuu siitä,
että se kuva on niin epäselvä. Jos kuva
on selvä, ei silloin ole mitään epäselvyyttä tämän rangaistuksen
kohdentamisessa, vaikka kyseessä on yritysauto ja vaikka
tämä kyseinen henkilö vastustaa sitä,
kyllä kuvateknologia on niin hyvää ja
oikeusjärjestelmä sen verran toimiva.
Ed. Rajalalle: Puheessaan hän kuvasi nimenomaan tämän
oikeusministeriön hylkäämän
pidemmälle menevän haltijavastuumallin, jossa olisi
tullut poistaa alle 20 kilometriä suuret ylinopeudet rikoslaista
ja jossa rangaistuksen kohdentuminen ei olisi mennyt oikein, ja
joka olisi aiheuttanut sietämätöntä oikeustilaa.
Tästä tässä esityksessä ei
siis vaaraa ole.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta täällä on
käyty erittäin asiallinen ja hyvä lähetekeskustelu
tästä haltijavastuulakiesityksestä. Tällähän
on, niin kuin ed. Vistbacka jo aikaisemmin viittasi, tietty linkki myöskin
tähän aikaisemmin, vastikään
viime syksynä, valmistuneeseen ylinopeussakkolainsäädäntöuudistukseen,
jolla tämä niin sanottu kortin poisotto tänä päivänä määritellään.
Tulen siihen puheenvuoroni loppupuolella.
Mutta lähtökohta on se, että mehän
tarvitsimme tähän maahan selvästi uusia
välineitä puuttua siihen tavattoman vakavaan ylinopeusongelmaan,
joka meillä on. Me kaikki tiedämme, mikä se
tuolla tien päällä on. Se on kaupunkiliikenteessä,
se on maantieliikenteessä, joka paikassa, ja tähän
on pesiytynyt semmoinen tietynlainen holtittomuus ja — niin
kuin aikaisemmin käytin tätä ilmaisua — rakenteellinen
ylinopeusongelma, johon piti puuttua. Nyt jää sitten
nähtäväksi, miten pitkälle tämä sitten
riittää.
Kyllä eräällä tavalla olen
samaa mieltä ed. Salon kanssa, että ei tämä viime
kädessä tietenkään ole laki
ja menettelytapa, joka korvaa sitten viranomaisvalvontaa, ei tietenkään,
eikä ole tarkoituskaan, mutta hyvin pitkälle se
tuo sellaisia välineitä, joita tämän
päivän resurssipulan äärellä ei henkilövalvonnalla
voida tehdä, ja nimenomaan tähän bussikaistavalvontaan,
kaupunkiliikenteen ylinopeusvalvontaan, joka on rikesakkojärjestelyn
piirissä. Mutta erittäin tärkeätä on
se, että emme anna tällä lainsäädännöllä sellaista
signaalia, että kaikki hoituu sitten tällä,
vaan että yli 20 kilometrin menevät ylinopeudet
ovat edelleenkin nykykäytännön piirissä olevia
ja sieltä haetaan sitten se todellinen ajaja. Todellinen
henkilö saatetaan myöskin sitten sakkoseuraamuksien osalta
vastuuseen. Se on minusta tässä tärkeätä.
Jos tämäkään ei riitä,
niin sitten kannattaa jo lähteä miettimään,
pitäisikö meidän koko tätä ylinopeusseuraamusjärjestelmää miettiä rakenteellisesti
uudelleen tässä maassa, ottaa joku Ranskan-malli
käyttöön, joka on erittäin tiukka ja
eräällä tavalla hyvin johdonmukainen.
Se on autoilijalle toisaalta myöskin palkitseva: pienistä ei
menetä saavutettuja pisteitä, mutta suurista menetetään
niitä sitten ja nopeasti. Eli ei pidä antaa vääriä signaaleja
myöskään lainsäätäjän.
Hyvää lainsäädäntöä on
se, että lainsäädäntö koetaan
oikeaksi, oikeudenmukaiseksi, sitä on helppo noudattaa
ja siinä tilanteessa tietenkin myöskin rangaistuksen
piiriin joutuva autoilija kokee sen omalla tavallaan oikeudenmukaiseksi.
Käytiin keskustelua syksyllä muun muassa liikenne-
ja viestintävaliokunnassa siitä, pitäisikö esimerkiksi
nuorten ensikertalaisten kortinhaltijoiden osalta vielä löytää sellaisia
keinoja tähän seuraamusjärjestelmään — ministeri
Koskinen, ennen kuin poistutte salista — että voitaisiin
ottaa todella järeämpiä aseita, jollainen
keino olisi esimerkiksi ajoneuvon määräaikainen
menettäminen valtiolle — siinä määrin
vakavia, kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia juuri siinä nuorten
autoilijoiden ryhmässä sattuu edelleenkin. Sen
takia ei tätäkään keinovalikoimasta pidä millään
muotoa poistaa, ja tulee pitää kaiken aikaa tavallaan
seuranta päällä ja, jos nykykeinot eivät
riitä, sitten palata näihin.
Se, mikä liittyy sitten kortin pois ottamiseen: Tämähän
selkiinnytti aikaisempaa käytäntöä.
Aikaisemminhan kävi näin, että riippuen
vähän siitä, miten hyvä kaveri
oli poliisipäällikön kanssa, todettiin,
että otetaan se nyt sinun loma-aikanasi, sitten kun et
tarvitse ajoneuvoa, otetaan se sitten joskus joulunpyhinä tai
joskus muulloin pois. Erilaisia menettelytapoja oli, viikkoa ja
kahta. Nyt laki sanoo hyvin selkeästi, antaa tulkintaohjeet
myöskin toteuttaville viranomaisille. Se oli erittäin
merkittävä asia, kortin pois ottamisella on todellista
merkitystä silloin myöskin sanktiomielessä ja
varmasti ennaltaehkäisymielessä.
Me olemme saaneet erittäin paljon palautetta tämän
lain jälkeen ammattikuljettajilta, jotka katsovat, että he
ovat joutuneet eräällä tavalla paljon
ajavina ihmisinä nyt erilaisen kohtelun piiriin. Tietyin
osin näin on, mutta pääsääntöisesti ei.
Ei siinä mielessä, että ei myöskään
voida antaa signaalia, että ammattiautoilijat voisivat
liikenteessä käyttäytyä eri
tavalla kuin muut. Heiltä edellytetään
ihan samanlaista liikennenopeuksien kunnioittamista ja asiallista
käyttäytymistä, liikennekulttuuria, kuin
muiltakin. Se on minusta päivänselvää.
Seuraamuspuolelta on esimerkkejä, joissa esimerkiksi
on tullut ylipainosta rikesakkoja. Silloin voidaan aiheellisesti
kysyä, onko se kohtuullista, että kolmesta vuoden
aikana tai neljästä kahden vuoden aikana tapahtuneesta
ylipainosta tai vähäisestä ylinopeuden
aiheuttamisesta menee kortti pois kuukaudeksi, millä on
välitön talousvaikutus asianomaisen henkilön
toimeentuloon. Vaikka tämä ei, arvoisa puhemies,
kuulukaan tämän lakiesityksen piiriin, se kuuluu
tähän samaan ylinopeuslainsäädäntöjärjestelmään, joka
meillä on käytössä. Siksi toteankin,
että voi olla, että me joudumme tätä kysymystä vielä hieman
miettimään ja jopa parsimaan tätä muutaman
kuukauden voimassa ollutta lakia esimerkiksi siltä osin,
mikä koskee vaikkapa puutavarakuljetuksia tai vaikka viljankuljetuksia.
Monet tietävät, että on eripainoista
viljaa ja on eripainoista puutavaraa: saman verran kun pannaan jonkin
rekan päälle, niin se painaa satoja kiloja enemmän
tai vähemmän, jos sitä kuljetetaan märkänä tai
kuivana. Tällaista herkkyyttä eivät tänä päivänä valvontaviranomaiset
näissä asioissa tunne. Sen takia voi olla, että ainakin
lainsäädännön yksityiskohtaisissa
perusteluissa olisi hyvä antaa tässä selkeitä tulkintaohjeita.
Lopuksi vaan, herra puhemies, totean vielä sen, että ne,
jotka ovat tehneet nyt kameravalvonnasta jonkin sortin tietosuojaongelman,
ovat minusta kyllä aivan hakoteillä. Emme me ole
tämän lain myötä menossa mihinkään
isoveli valvoo -järjestelmään emmekä poliisiyhteiskuntaan,
vaan otetaan vaan uuden, modernin tietotekniikan mahdollisuuksia
käyttöön tavalla, joka parantaa liikenneturvallisuutta,
kaikkien tiellä liikkujien turvallisuutta. Se on tässä olennaista.
Siksi liikenteen telematiikkaan täytyisi systemaattisesti
panostaa. Siksi olisi hyvin tärkeätä, että tämän
lakiesityksen valiokuntakäsittelyssä ja syntyvässä mietinnössä myös
tarkastellaan liikenteen telematiikan mahdollisuuksia vielä pidemmälle.
Meillä on nyt Digiroad-lainsäädäntö, joka
mahdollistaa tietojen keräämisen tiestöstä; se
on erilaisten palveluntuottajien käytössä.
Nyt on korkea aika myös investoida tien päälle
erilaisia tunnistejärjestelmiä, että tuodaan
tiellä liikkujan avuksi esimerkiksi sellaista tietoa, joka
kertoo tulevista sääoloista, liukkausoloista.
Tällä viittaan vaikkapa ikävään
Konginkankaan onnettomuuteen. Jos silloin olisi ollut käytössä näitä tekniikan
mahdollistamia keinoja, me olisimme voineet jo kenties tällaisia
asioita joissakin tapauksissa välttää.
Suomi, jossa on vaikeat tieolot ja kokemusta liikennöinnistä vaikeissa
tieoloissa ja jolla on hyvä maine myöskin informaatioteknologian
soveltajana, voisi olla myös liikenteen telematiikan edelläkävijä maailmassa,
pystyttäisiin tuotteistamaan tavallaan tämän
sektorin tuotteita myöskin vientituotteiksi.
Yksi kuva puhuu, ed. Salo, enemmän monta kertaa kuin
tuhat sanaa. Siksi minä kyllä lähden siitä,
että ei se pelkkä kiistäminen missään
tapauksessa tietenkään riitä. Sitten
kun siihen lyödään lahjomaton kuva pöydälle,
ei pitäisi olla myöskään epäselvää haltijalle
eikä ajajalle, kenen se vastuu tapahtuneesta ylinopeudesta
on.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on ollut
hyvin asiallista ja varmasti sellaista, josta voi sitten jatkokäsittelyssä löytää
perusteita
asian käsittelylle ja edistämiselle.
Puhemies! Tarkoitukseni oli oikeastaan tarkastella
asiaa juuri siitä näkökulmasta, johon ed.
Laukkanen liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana
puuttui. Eli tämä esitys saattaa tuntua yllättäen
ottaen vähän sellaiselle jysäyttävälle,
että mitäs tässä nyt tehdään,
kun kamerat valvovat, mutta itse näen sen nimenomaan Suomessa
siis liikenneturvallisuutta edistävänä toimenpiteenä ja
toisaalta eräänä maailman kehittyneimmän
informaatioyhteiskunnan mahdollisuutena. Tältä osin
en mene, puhemies, pidemmälle. Ed. Laukkasen puheenvuoro
oikeastaan kuvasi juuri niitä mahdollisuuksia, mitä informaatioteknologia
sallii liikenteen ja sen vaikeiden eri vuodenaikojen olosuhteiden
huomioonottamiseksi, jotta liikenneturva paranee ja liikenneturmat
voidaan estää, ainakin jossain määrin.
Toisaalta kuuntelin ed. Salon ja ed. Ranta-Muotion puheenvuoroja,
ed. Salon hyvin asiantuntevaa puheenvuoroa. Hän tuntee
aikaisemman siviilityönsä kautta tämän
problematiikan erittäin hyvin, ja siinä oli useita
näkökulmia, jotka on helppo allekirjoittaa, esimerkiksi
se, että joka tapauksessa tietyissä tilanteissa
poliisiviranomaista tarvitaan, siis ihmistä ei voida ikään
kuin kloonata ulos tässä asiassa. Se on aina meidän tärkeä muistaa.
Samoin, puhemies, tarkastelen tätä asiaa vähän
siitä näkökulmasta myöskin,
mitä autolla liikennöiminen siis maksaa. Silloin
kun ihminen ryhtyy autoilijaksi, hän arvioi sen, mitä kalusto maksaa,
mitä vakuutukset maksavat, mitä maksaa, kun noudattaa
liikennesääntöjä, ja sitten
on tämä riski, jolla luodaan uhkaa kanssaliikennöitsijöille
ja itselle, jos lähdetään rajojen yli
liikennenopeuksien osalta. Tältä osin tämä tarkastelu ihan
tavallisen liikennöitsijän kannalta on oma maailmansa,
ammattiliikennöitsijät ovat oma kokonaisuutensa.
Tähän, vähän asiaan liittyen,
voi todeta, että meillähän autoilu on
kallista, autovero, bensiini on varsin kallista puhumattakaan vakuutuksista.
Jos ajattelen yksinomaan taksin vakuuttamista, niin se on, jos liikenteeseen
ryhtyy ilman bonuksia, tuollainen lähes 7 000
euroa vuodessa eli tuollaista 40 000 vanhan markan luokkaa.
Arvoisa puhemies! Näitä pitäisi siis
selvittää, vaikka tässä on nyt
rikesakkoasia, vertailla Suomen tilannetta Euroopan unionin maihin
ja etsiä sieltä niitä mahdollisuuksia,
joilla sitten mahdollistetaan hyvä kalusto, hyvät
liikennesäännöt, lait, joilla liikenneturvaa
parannetaan.
Tässähän nyt eräs keskustelussa
ongelmaksi havaittu asia liittyy siihen, millä tavalla
voidaan autosta vastuussa oleva henkilö tunnistaa. Valokuvan
perusteella nykytekniikalla se on varmasti mahdollista, mutta tähän
lakitekstiin liittyy myöskin näkökulma,
että jos ei ole auton haltijaksi rekisteröity
luonnollista henkilöä, niin silloin rekisteriin
olisi ilmoitettava merkittäväksi käyttövastaava.
Käyttövastaava voisi olla siis pääasiallinen
kuljettaja. Jos pääasiallista kuljettajaa ei voida
nimetä, käyttövastaavaksi tulisi ilmoittaa
luonnollinen henkilö, jolla on tiedot auton käyttäjistä.
Tässä joudutaan aika monen polven kautta välillä etsimään
tunnistusta.
Toisaalta, puhemies, toivon, että asian käsittelyssä otetaan
huomioon myös se, milloin tämä lainsäädäntö astuu
voimaan. Nythän esitys tarkoittaa, että se tulisi
voimaan noin kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun nämä esitykset
on hyväksytty ja vahvistettu, mutta ajoneuvorekisterilain
ja ajoneuvolain muutosten osalta ehdotetaan, että vasta
1. tammikuuta 2008. Se on aika pitkällä, se aika,
mutta sille on varmasti omat perustelunsa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Liikenneturvallisuuden kannalta, kuten täällä on
todettu, tämä lakiesitys on perusteltu, ennen
kaikkea, jos se osaltaan ylinopeusongelmaa ratkaisee. Kun keskustelussa
on käytetty sellaisia puheenvuoroja, niin tämän
lain tarkoitus ei missään tapauksessa ole — en
ainakaan ymmärrä perusteluista sitä lukiessani,
että tämän tarkoituksena olisi — poliisien
toimintaa vähentää. Päinvastoin
uskon näin, että myöskin poliisia ja
ennen kaikkea liikkuvaa poliisia tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessakin
eikä kameravalvonta sitä suinkaan poista. Mielestäni
se on välttämätöntä turvallisuuden
kannalta.
Kun täällä on myöskin todettu
se, että tämä toisi autoilijoille uusia
velvoitteita, niin kyllä näin ymmärrän,
että tämä vain korjaa olemassa olevia
säännöksiä ja päinvastoin
tämän pitäisi ... Totta kai on aina vaara,
että kun tehdään uutta lainsäädäntöä,
myöskin byrokratia kasvaa ja se saattaa tuoda uusia ongelmia.
Kuitenkin toteaisin näin, että kyllähän
meillä ongelmistaan huolimatta liikenneturvallisuus kokonaisuudessaan on
hyvä, kun vertaa sitä esimerkiksi eräisiin
muihin maihin. Viime viikolla palasimme Brasiliasta, ja kun siellä todettiin,
että yöaikaan on pakko ajaa päin punaista
oman turvallisuutensa takia, kun on niin vaarallista liikkua suurkaupungeissa, niin
kuitenkin nämä meidän ongelmamme ovat tässä suhteessa
aika lieviä.
Mielestäni tämä lakiesitys on perusteltu,
ja toivonkin, että lakivaliokunta, jolle liikenne- ja viestintävaliokunta
antaa lausunnon, perehtyy näihin ja pyrkii korjaamaan,
jos tässä on nyt vielä korjattavaa tällä hetkellä.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen ansiokkaassa puheenvuorossa
tulivat esille ylinopeudet ja vahingossa sattuneet ylinopeudet.
On totta kai aivan totta, että jos tieolosuhteet, keliolosuhteet
ovat hyvät ja muuta liikennettä ei ole, nopeus
saattaa nousta arvaamattomasti, jopa yli 20 kilometrin tunnissa,
ja jos silloin sattuu siirrettävä tai kiinteä nopeudenvalvontapiste,
silloinhan tästä ei rikesakolla selviä.
Mutta vahinkoa ei yleensä satu tai ainakin sen sattumistodennäköisyys
pienenee olennaisesti silloin, kun autoon on asennettu esimerkiksi
vakionopeudensäädin. Millä tavalla vakionopeudensäätimet
saataisiin sitten yleistymään Suomen liikenteessä,
jotka siis vähentävät ylinopeuksien sattumisprosenttia?
Nehän ovat vakiovarusteina yleensä uudemmissa
henkilöautoissa, ja koko tämä liikenneturvallisuustavoite,
jota tämä nyt käsitteillä oleva
hallituksen esitys osaltaan tukee, kietoutuu hyvin monelta osin
autokannan uusiutumiseen.
Haluaisinkin tässä yhteydessä muistuttaa
siitä komission 2002 jäsenvaltioille antamasta
tiedonannosta autoverotuksen kehittämisen suuntaviivoista.
Kyllä meidän tulisi siirtyä pois auton
oston verotuksesta kohti käytön ja kulutuksen
verottamista. Tämä on yksi tavoite, joka tuorentaa autokantaa,
ja myöskin tämän lain henki toteutuisi
paremmin, kun meillä olisi uusi ja turvallisempi autokanta.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun viime viikonlopun aikana liikuin
maakunnassa ja keskustelin ihmisten kanssa tästä lakiesityksestä,
niin jotenkin tämä tuntui aiheuttavan tietynlaista
hämminkiä. Nyt kun tätä keskustelua
on täällä salissa saanut kuunnella, niin
tämä hämminki ja epätietoisuus
on lähtenyt varmaan kaikilta pois.
Kyllähän tämän lain tarkoitus
nimenomaan on se, että poliisien resursseja saadaan suunnattua muualle,
tärkeämpiinkin tehtäviin. Tietysti, kun nykyjärjestelmässä poliisi
joutuu esitutkinnassa selvittämään ajoneuvon
kuljettajan esimerkiksi kuulemalla kuljettajaa tai haltijaa, jatkossa
esitutkintaa ei näin ollen tarvita, jollei ajoneuvon haltija
tätä tule vastustamaan tai kiistä tätä asiaa.
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen nosti nuorten liikennekäyttäytymisen
esille ja nämä ylinopeudet, mitä nuoret
ajavat liikenteessä. Muistan itse, että kun ajoin
vuonna 73 kortin Pietarsaaren kaupungissa ja kun kävin
hakemassa tämän kortin Evijärven nimismieheltä,
niin korttiin oli laitettu, että ensimmäisen vuoden
aikana kortin haltija saa ajaa ainoastaan 80 kilometrin tuntinopeutta.
Olisiko meillä jälleen palattava ja lähdettävä miettimään
tätä, että uusille kuljettajille todella
tulisi tällainen ensimmäisen vuoden totuttelunopeus,
jota he voisivat sitten käyttää?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelun loppupuolella
on puhuttu yleisestikin liikenneturvallisuudesta, ja se on ihan
oikein, ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota.
Eräs seikka nimenomaan nuorten osalta: Itse olen hieman
epäilevällä kannalla, onko tällä merkitystä nuorten
liikennekäyttäytymiseen, koska minä epäilen,
että niitä ylinopeuksia, joita nuoret ajavat ja
joista on ollut murheellisia seuraamuksia, tämä tehostettu
valvontamuoto ei tule vähentämään,
vaan niihin pitää olla muita keinoja.
Tätä asiaa, minkä ed. Ahonen otti
esiin, olen pitänyt esillä hyvin usein, ja minulle
on sekä ministeriön että osittain myös
Liikenneturvan osalta vastattu, että se voi aiheuttaa juuri
päinvastaista käyttäytymistä.
Mutta itse olen vielä vakuuttunut siitä, koska
minulla on käytännön kokemusta, mitä merkitystä oli
silloin, kun otettiin vaikka kahdeksi viikoksi kortti nuorelta pois,
kun oli ylittänyt sen nopeusrajoituksen. Minä en
muista kuin yhden tapauksen, että kaksi kertaa piti peruuttaa
ajokortti samalta nuorelta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama kommentti näihin
asioihin.
Tästä vakionopeussäätimestäkin
on pikkuisen illuusiota. Nimittäin ei ole vielä tieteellistä tutkimusta
siitä, että vakionopeussäädin
vähentää ylinopeuksia. Nimittäin
jokaisen vakionopeussäätimen asetuksen laittaa
kuljettaja paikalleen. Jos rajoitus on 100 ja hän laittaa
siihen 115 ja ajaa 115:tä vakionopeussäätimellä,
niin se on aivan sama kuin käyttäisi samansuuruista
kaasujalkaa, joka kuljettaa 115:tä. Ja jos vakionopeussäätimen
aikana nopeusrajoitus muuttuu 80:stä 60:een, mutta ei tehdä mitään
liikettä vakionopeussäätimeen, niin nopeus
ei laske 60:n kohdalla miksikään, vaan se jatkaa
sitä samaa 80:tä ja tulee 20:n ylitys. Mutta se
tarkoittaa monelle sitä, että jos sen säätää 100:aan,
joka on nopeusrajoitus, niin voi välttyä ehkä sakoilta
siten, ettei ainakaan vahingossa aja yli 100:aa. Tämä on
se ainut lohtu.
Toinen kohta sitten vielä: Ed. Ahonen sanoi, että tämän
lain yksi tarkoitus on siirtää poliisin resursseja
muualle. Minä haluaisin, että se ei ole nimenomaan
niin vaan poliisi on edelleen keskeisesti vastuussa nopeusvalvonnasta
ja tekee sitä eikä ole tarkoitus siirtää poliisia
nopeusvalvonnasta pois.
Yksi merkittävä asia, josta meidän täytyisi vielä eduskunnassa keskustella:
Mikä on sellainen liikennevalvontajärjestelmä,
joka olisi porkkanana suomalaiselle liikennekäyttäytymiselle?
Niin kuin ed. Vistbacka on täällä moneen
kertaan todennut, onko se tällainen järjestelmä,
jossa koko ihmisen liikennekäyttäytymistä tarkastellaan
yhden tai kahden vuoden aikana ja sen perusteella tehdään
ratkaisuja, jotka saattavat vaikuttaa siihen, että hän
menettää korttinsa pitkäksi ajaksi ja
menettää työpaikkansa ym.?
Minkä takia ei tarkastella koko ajalta, jolloin henkilöllä on
ollut ajokortti, miten hän on käyttäytynyt?
Tulee pluspisteitä, kun ei tule sakkoja tai rikesakkoja
tai kolareita, ja sitten asteittain ne myöskin putoavat,
kun näitä alkaa tulla, ja sen mukaan se seurausjärjestelmä tulee.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä puheenvuorossani
kiinnitin huomiota nimenomaan näihin vahingossa tapahtuneisiin
ylinopeuksiin. Tämmöisissä tapauksissa
vakionopeudensäätimestä olisi varmasti
kyllä apua, vahingossa tapahtuneessa nopeuden ylittämisissä, juuri
niissä, mihin ed. Laukkanenkin omassa puheenvuorossaan
viittasi.
Mutta niin sanotun kahdeksankympin lätkän takaisinkäyttöönotto
ei missään nimessä ole kyllä kannatettava
asia. Ensinnäkin, silloin kun kahdeksankympin lätkä poistettiin
käytöstä, silloinhan visioitiin, että sen
käytöstä poistaminen tulisi aiheuttamaan
merkittäviä riskejä liikenneturvallisuudelle.
Näinhän ei tapahtunut. Siinä ikäluokassa
18—20 ei tapahtunut liikenneonnettomuuksissa, liikennekuolemissa
juuri mitään poikkeamaa verrattuna siihen aikaan,
kun tämä kahdeksankympin lätkä oli
voimassa.
Toiseksikin, kyllä liikenneturvallisuuden rakentamisessa
pitää lähteä yhtenäisistä ajovirroista,
lähteä liikenteeseen siitä olettamuksesta,
että me rakennamme lainsäädännöllä ja
liikennerakentamisella mahdollisimman yhtenäisiä ajovirtoja,
koska nimittäin tällaisessa tapauksessa ohituspaine
on kaikkein pienin. Ei ole mitään liikenneturvallisuutta
kehittävää se, että luomme erikseen
vielä autoluokkia, ajoneuvoluokkia, ajajaluokkia, jotka
noudattavat muusta liikennevirrasta poikkeavia nopeuksia. Onhan
meillä jo raskas liikenne olemassa.
Esko Ahonen /kesk:
Herra puhemies! Ed. Salo viittasi tuohon resurssikysymykseen,
jonka omassa puheenvuorossani otin esille. Haluan hiukan sitä täsmentää,
nimenomaan sitä, että siirretään
niitä resursseja muualle. Kyllä tuolla liikenteessä kun
liikkuu päivittäin ja viikoittain ja itsekin kun
olen 45 000—50 000 kilometriä vuoden
aikaan tien päällä, niin kyllä kun
siellä poliisi näkyy, poliisin ajoneuvo näkyy,
se rauhoittaa, elikkä tarkoitan nimenomaan tällä sitä,
että enemmänkin poliiseja liikkumaan sinne ja
suorittamaan sitä valvontatehtävää ja
valistustehtävää.
Täällä on tuosta nuorten liikennekäyttäytymisestä puhuttu
ja ed. Vistbacka viittasi kahdeksankympin lätkään
niin kuin ed. Salovaarakin. Todella voi olla näin, että sillä on
väärä signaali, mutta jos ajatellaan
nyt sitä, että meillä kumminkin suurin
osa vuodesta on niin sanottuja talvinopeuksia, jolloin
tällainen kahdeksankympin nopeus on vallallaan, niin en
usko, että siitä siinä mielessä olisi
ongelmaa. Tietysti koko liikenneturvallisuuden ja liikennekäyttäytymisen
pitää lähteä nimenomaan asennekasvatuksesta
ja siitä, että maltetaan mieli tuolla liikenteessä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä minunkin mielestäni
paras tapa, mikä hillitsee nuorten miesten liikennekäyttäytymistä,
ajaako ylinopeutta vai ei, on se, että kortti otetaan vähäksi
aikaa pois. Itsekin muistaa, että kun kortin sai, niin
siinähän oli valtava palo ajaa ja päästä ajamaan,
ja jos se katkaistaan, niin kyllä se ehkä kantapään
kautta menee perille. Toinen tapa on ollut sitten se, kun parikin
hyvää ystävää on pyörähtänyt
tuonne ojaan autonsa kanssa. Sen jälkeen nopeus hiljenee
kanssa, mutta siinä monesti sitten jopa henkikin menee,
sellaisessa leikissä. Missään tapauksessa
poliisien liikennevalvontamäärärahoja
ei pidä vähentää. Niin kuin
totesin, siellä on tämä rattijuoppojen
kiinnisaaminen ja monia muita asioita, jotka siinä samalla toteutuvat.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Salovaara toi esille myöskin liikenneturvallisuuden kannalta
autokannan uusimisen, ja se on todella tärkeä näkökohta,
jota on syytä painottaa. Kun ed. Salo puuttui tähän
vakionopeussäätimeen, niin kyllä se on
sitä varten autoihin laitettu, että sitä käytetään
ja ymmärretään käyttää.
Ainakin henkilökohtaisesti totesin sen jälkeen,
kun olen vakionopeussäätimisellä autolla
ajanut, että ylinopeudet ovat vähentyneet. Minä myöskin
olen koettanut käyttää sitä juuri
sillä tavalla kuin se edellyttää. Minusta
se on erittäin hyvä ja toivoisin, että mahdollisimman
monessa olisi vakionopeudensäädin ja sitä käytettäisiin.
Keskustelu päättyy.