2) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2008
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eilen tässä salissa käsiteltiin hallituksen
kertomusta vuodelta 2008, silloin ulkoasiainvaliokunnan mietinnön
pohjalta. Kertomuksen osalta todellakin kaksi valiokuntaa antaa
mietintönsä, sekä ulkoasiainvaliokunta
että perustuslakivaliokunta. Perustuslakivaliokunta ottaa
kantaa muilta osin kuin ulkoasiainhallinnon osalta, ja muut valiokunnat
antavat perustuslakivaliokunnalle lausuntonsa.
Arvoisa puhemies! Tässä perustuslakivaliokunnan
mietinnössä erityistä huomiota kiinnitetään
oikeudenkäyntien viivästymiseen, ja haluan puheenvuorossani
keskittyä pelkästään siihen.
Kuten tiedämme, useammassa yhteydessä perustuslakivaliokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että perustuslain
21 §:n mukaan kansalaisilla on oikeus oikeudenmukaiseen
oikeudenkäyntiin ja asian viivytyksettömään
käsittelyyn tuomioistuimessa. Tämä oikeus
meillä on merkittävällä tavalla
vaarantunut, ja tässä suhteessa on välttämätöntä,
että ryhdytään mahdollisimman pikaisiin
toimenpiteisiin asiantilan korjaamiseksi.
Oikeus viivytyksettömään oikeudenkäyntiin ei
ole pelkästään suomalainen oikeus, vaan
sillä on pohjansa myöskin Yhdistyneiden kansakuntien
kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen
14 artiklassa. Tämän lisäksi myöskin
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla toteaa, että jokaisella
on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja julkiseen
oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa, riippumattomassa
ja puolueettomassa tuomioistuimessa.
Erityisen suuri merkitys on tällä ihmisoikeussopimuksen
6 artiklalla, nimittäin siitä syystä, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin, joka kontrolloi sitä, että Suomessa
noudatetaan ihmisoikeussopimuksen määräyksiä,
on tähän mennessä todennut yli 40 tuomiossa,
että oikeudenkäynti ei ollut tapahtunut riittävällä nopeudella. Lisäksi tuomioistuin
on vahvistanut yli 30 tapauksessa sovinnon,
kun Suomi on valittajan kanssa sopinut korvauksesta, ja tässäkin
tapauksessa oikeudenkäynnin viivästyminen on ollut varsinainen
syy. Eli käytännössä suurin
osa niistä ratkaisuista, joissa Suomi saa langettavan tuomion
ihmisoikeustuomioistuimelta, koskee juuri oikeudenkäyntien
pituutta. Tässä asiassa perustuslakivaliokunta
pyysi erityisiä selvityksiä keskeisiltä toimijoilta
siitä, mihinkä toimenpiteisiin pitäisi
ryhtyä, jotta oikeudenkäyntien kestoa voidaan
lyhentää.
Ensin täytyy sanoa, mitä tulee oikeusministeriön
käsitykseen, että siltä osin täytyy
olla ehkä jonkin verran pettynyt, koska oikeusministeriö katsoi,
että tämänhetkiset tilastot eivät
anna oikeata kuvaa vallitsevasta tilanteesta, koska kysymys on 1990-luvulla
alkaneista oikeudenkäynneistä, ja että tilanne
tällä hetkellä olisi suhteellisen tyydyttävä.
En välttämättä voi yhtyä täysin tähän
käsitykseen. Mielestäni meillä on edelleen ongelmia
oikeudenkäyntien kestoissa.
Tärkeätä on myöskin kuitenkin
todeta se, että meillä 1990-luvulla, kun Suomesta
oli tullut Euroopan neuvoston jäsen, siirryttiin järjestelmään, jossa
oikeudenkäyntien varmuutta lisättiin ja myöskin
lisättiin oikeudenkäyntien suullisuutta, välittömyyttä ja
keskitystä. Tämä johti erittäin raskaaseen
oikeudenkäyntimenettelyyn ja on osittain syy siihen, että meillä oikeudenkäynnit kestävät
niin kauan. 2000-luvulla ryhdyttiin jo tarkistuksiin tavoitteena
joustavampi ja edullisempi ja nopeampi oikeudenkäynti,
ei voi sanoa oikeusvarmuuden perusteella, mutta kuitenkin painottaen
juuri näitä seikkoja.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan käsityksen
mukaan on selkeitä toimenpiteitä, joihinka pitäisi
ryhtyä oikeudenkäyntien nopeuttamiseksi. Ensinnäkin
täytyy todeta, että tuomioistuimille ja erityisesti
syyttäjälaitoksille ei ole osoitettu sellaisia
resursseja, joita ne tarvitsevat, jotta asiat voitaisiin riittävän
nopeasti käsitellä. Jos verrataan Suomen tilannetta
Ruotsin tilanteeseen, jossa järjestelmät ovat
suurin piirtein samankaltaiset, niin Ruotsissa resurssit ovat merkittävästi
suurempia. Mutta aina ei ole kysymys pelkästään
resursseista. Täytyy sanoa, että suuri merkitys
on myöskin johtamisjärjestelmillä, työskentelytavoilla
ja tieto- ja asianhallintajärjestelmillä. Tässä suhteessa
Suomessa on erittäin paljon kehittämisen varaa
oikeushallinnossa. Aivan äskettäin saatettiin
havaita se, että kun valtiolla on siirrytty siihen, että laskutus
tapahtuu sähköisellä laskulla, niin tuomioistuinlaitos
ei kykene ottamaan vastaan sähköisiä laskuja
tämän päivän yhteiskunnassa,
ja se osoittaa, kuinka tuo hallintojärjestelmä on
ajastaan jälkeen jäänyt.
Lisäksi, mitä tulee viivästyneisiin
oikeudenkäynteihin, voidaan todeta, että nimenomaan
esitutkinta ja syyteharkinta ovat usein vieneet kokonaisajasta erittäin
suuren osan. Tältä osin, kuten totesin, resurssit
ovat yksi tärkeä tekijä, mutta tärkeätä on
myöskin korostaa esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisten
välistä yhteistyötä ja yhteistyötä myöskin
sitten oikeuslaitoksen kanssa.
Erittäin suurta hyötyä olisi siitä,
jos syyttäjä voisi kohdentaa ja rajoittaa esitutkintaa
rikos- ja prosessioikeudellisesti olennaisiin kysymyksiin. Meillä hyvin
kattavasti kaikki asiat tutkitaan, vaikka niillä ei olisi
suurta merkitystä itse lopputuloksen kannalta, ja tämä johtaa
useissa tapauksissa merkittäviin viivästyksiin.
Varapuheenjohtaja Söderman otti valiokunnassa kuvaavan
esimerkin siitä, että kun Yhdysvalloissa käsiteltiin niin
sanottua Madoff-tapausta, niin ratkaisu kyettiin Yhdysvalloissa
antamaan alle vuodessa. Asia käsiteltiin nopeasti ja tehokkaasti,
vaikka kyseessä oli yksi maailmanhistorian suurimmista
väärinkäytöstapauksista. Tässä suhteessa
voi sanoa, että jos Suomessa vastaavaa tapausta olisi käsitelty,
niin käsittelyn kesto olisi ollut poikkeuksellisen pitkä ja
olisimme varmasti saaneet ihmisoikeustuomioistuimelta tältäkin
osin huomautuksen, kun käsittely olisi aikanaan tullut päätökseen.
Myöskin yksi asia, johonka on syytä kiinnittää huomiota
ja jota kannattaa selvittää, on se, että tällä hetkellä poliisi
on sisäasiainministeriön hallinnonalalla, ja tietysti,
jotta saataisiin kattava yhtenäisyys toimintoihin, olisi
syytä kyllä selvittää sitä,
voitaisiinko poliisi sijoittaa oikeusministeriöön.
Tältä osin täytyy sanoa, että jos
poliisi sijoitettaisiin oikeusministeriöön, tämä ei
olisi kovin poikkeuksellinen ratkaisu esimerkiksi pohjoismaisessa
näkökulmassa. Ottamatta ennakkokantaa todellakin
selvitys tältä osin olisi perusteltua.
Mitä tulee itse tuomioistuimen käsittelyyn, tältä osin
täytyy sanoa, että runsaat poissaolot ovat suuri
ongelma. Hyvin usein tapahtuu näin, että syytetty
tai joku muu merkittävä toimija ei tule itse oikeudenkäyntiin
ja tämä johtaa siihen, että oikeudenkäyntiä ei
voida käydä sinä päivänä lainkaan.
Lautamiehet ja myöskin tuomarit ovat tähän
erittäin turhautuneita. On totta, että näitä poissaoloja
voidaan vähentää, ja tässä suhteessa täytyy
tehdä erittäin paljon työtä ja
vielä myöskin miettiä, voitaisiinko säännöksiä kehittää.
Tosin on syytä muistuttaa vuoden 2006 säännösmuutoksista,
joissa sallittiin muun muassa todisteiden vastaanottaminen myöskin
vastaajan poissaolosta huolimatta, joten tässä suhteessa
täytyy katsoa, että kun oikeudenkäynti
on alkamassa, jos ei ole selkeätä laillista estettä,
asia pitäisi voida käsitellä mahdollisimman
pitkälti kuitenkaan kenenkään oikeusturvaa
vaarantamatta.
Mitä tulee sitten ongelmiin siinä suhteessa, että hovioikeudessa,
sen jälkeen kun liityimme Euroopan neuvostoon ja tulimme
osapuoliksi Euroopan ihmisoikeussopimuksessa, asianosaisten kuuleminen
ja todistajien kuuleminen on ollut varsin kattavaa, täytyy
sanoa, että usein tuo kuuleminen ei ole välttämättä kovin
hyödyllistä, koska itse tapahtumasta on kulunut
tuossa yhteydessä jo useita vuosia. Tältä osin
täytyy sanoa, että olisi syytä varmasti
miettiä sitä, voitaisiinko tätä todistelun
toistamista eri oikeusasteissa vähentää.
Tässä yhteydessä ed. Söderman
on tehnyt merkittävän aloitteen, jossa esitetään
sitä, että alioikeudessa todistajanlausunnot videoitaisiin
ja tallennettaisiin ja voitaisiin hyvinkin harkita sitä,
että käytettäisiin muutoksenhakumenettelyssä tätä videotallennetta.
Ruotsissa on tällainen järjestelmä ollut
toista vuotta voimassa ja siitä on toisaalta hyviä kokemuksia,
mutta myöskin on todettu, että se on varsin kallis
järjestelmä. Mutta täytyy sanoa, että Ruotsin
kokemuksista varmasti meidän on syytä ottaa oppia
ja arvioida omalta osaltamme tilannetta.
Myöskin tärkeätä on se,
että kun vaativia asioita on tulossa käsittelyyn,
niihin ennakoivasti varaudutaan ja pidetään huolta
siitä, että tieto eri osapuolien, eri toimijoiden,
kesken kulkee riittävän hyvin.
Myöskin asianhallintajärjestelmissä on
ongelmia, koska eri tuomioistuinasteilla on erilliset asianhallintajärjestelmät
ja ne eivät seurustele riittävästi keskenään.
Mitä tulee sitten myöskin tuomioistuinorganisaation
resursseihin, niin tältä osin täytyy
todeta, että ne eivät kohdennu oikeudenmukaisesti.
On alueita, joilla on suhteellisen hyvin resursseja; on alueita,
joilla on selkeitä vajeita. Nyt kuitenkin tämän
vuoden alusta on tullut voimaan käräjäoikeusuudistus,
ja siinä yhteydessä käräjäoikeuksien
lukumäärää on olennaisesti vähennetty,
ja se antaa mahdollisuuden tehokkaampaan kohdentamiseen juttujen
osalta. Tuo resurssivajaus, väärä kohdennus
tältä osin, on vähäisempi ongelma.
Mitä tulee tuomareiden ammatilliseen osaamiseen, sitä on
syytä ehdottomasti kehittää niin, että tuomioistuimissa,
jotka ovat suurempia, voitaisiin paremmin erikoistua asioihin. Tämä edellyttää myöskin
sitä, että tuomareiden täydennyskoulutuksesta
pidetään erityistä huolta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta edellyttääkin, että oikeusministeriö ja
sisäasiainministeriö esittävät
lainsäädäntöuudistuksista kokonaissuunnitelman,
ja valiokunta tulee suurella innokkuudella seuraamaan tämän
asian käsittelyä jatkossa, jotta lopputulos olisi
sellainen, että suhteellisen lyhyessä ajassa oikeudenkäyntien
viivästymistä voitaisiin välttää.
Puhemies! Vielä aivan lopuksi yksi kysymys, joka koskee
tuomioistuinlaitoksen keskushallinnon kehittämistä.
Tuomioistuinhallinto kuuluu oikeusministeriön toimialaan,
ja sillä on vastuu ylläpidosta ja kehittämisestä.
Kuitenkin ainoastaan tuomioistuinten keskushallintoviranomaistehtävät
kuuluvat oikeusministeriölle sen jälkeen, kun
valtakunnanvoudinvirasto perustettiin hoitamaan ulosottotoimen keskushallintoviranomaisen
tehtäviä. Jos katsotaan Pohjoismaita, niissä on
erilainen hallintomalli, ja voi sanoa, että se, että ministeriö vastaa
tuomioistuinlaitosten keskushallinnosta, ei ole riippumattomuuden kannalta
ongelmatonta. Täytyy sanoa, että se asiantuntemus,
joka ministeriössä on, ja asioiden tunteminen
ei välttämättä ole riittävää,
jotta tuomioistuin tai hallinto voisi toimia tehokkaasti.
Arvoisa puhemies! Tästä syystä onkin
syytä pyrkiä siihen, että tuomioistuinten
hallinnon uudistamisvalmistelua jatketaan ja vakavasti otetaan esille
mahdollisuutena se, että voitaisiin erityinen tuomioistuinten
keskushallintojärjestelmä rakentaa, jolla turvattaisiin
tuomioistuinten riippumattomuus ja se, että tuomioistuinhallinto olisi
mahdollisimman tehokasta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Eilen eduskunnassa pidetyssä julkisoikeutta
käsittelevässä seminaarissa oikeustieteen
tohtori Päivi Tiilikka totesi, että vuonna 2009
Suomi sai yhteensä 28 tuomiota ihmisoikeusloukkauksista. Ruotsi
sai samana vuonna vain yhden, Norja yhden ja Tanska kolme. Hän
kysyi, mistä tämä johtuu.
Perustuslakivaliokunta on esillä olevassa mietinnössään
pohtinut tätä asiaa. Oikeusministeriö on
lausunnossaan seikkaperäisesti selvittänyt toimenpiteensä asian
korjaamiseksi. Ministeriö korostaa, että oikeudenkäyntien
viivästyminen ei enää ole siinä määrin
ongelma kuin aikaisemmin. Keskimääräiset
käsittelyajat ovat kansainvälisesti verraten hyvällä tasolla.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan mukaan jokaisella on oikeus
oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa.
Ulkoasiainministeriön 21.10.2009 antaman selvityksen
mukaan yleisin syy Suomen saamaan langettavaan tuomioon on oikeudenkäyntien
kesto. Suomea koskevista langettavista tuomioista 34 prosenttia
on koskenut oikeudenkäyntien kestoa. Suomelle on tästä syystä kaikkinensa
tullut langettavia päätöksiä 41
tapausta ja sovinto on vahvistettu 33 tapauksessa. Lisäksi
tuomioistuin on todennut hallituksen julistuksen 11 tapauksessa.
Tilanne näyttää pahentuvan vuosi vuodelta.
Vuonna 2000 Suomen osaksi tuli kaksi tuomiota oikeudenkäynnin
kohtuuttoman pitkittymisen vuoksi. Lisäksi oli kaksi sovintoa. Vuonna
2007 määrä oli vastaavasti yhdeksän kappaletta
ja kuusi sovintoa ja vuonna 2009 oli 12 kappaletta ja 11 sovintoa.
Eit laskee oikeudenkäyntiajaksi poliisin esitutkinnan,
syyttäjän syyteharkinta-ajan ja itse oikeudenkäynnin
ajan. Juttujen pitkittyminen on tapahtunut pääosin
esitutkinta- ja syyteharkintavaiheessa. Pahimmat myöhästymiset
ilmenevät talousrikosoikeudenkäynneissä.
Valtakunnansyyttäjän arvion mukaan näitä juttuja
on edelleen paljon valmisteluvaiheessa. Heikkenevän taloustilanteen
vuoksi konkurssien lisääntyessä hän
arvioi, että ne pikemminkin ovat lisääntymään
kuin vähenemään päin. Ongelmat
pitkittyvien käsittelyaikojen kanssa eivät suinkaan
ole ohi.
Olennaista on, että maamme oikeusturvajärjestelmä pystyy
käsittelemään myös vaativat
jutut kohtuullisessa ajassa. Tämä edellyttää ennen kaikkea
poliisin, syyttäjän ja tuomioistuimen yhteistyötä siten,
että ajoissa vahvistetaan suunnitelma prosessin viemiseksi
läpi kohtuullisessa ajassa. Asianajajat on myös
saatava mukaan tällaiseen suunnitteluun. Perustuslakivaliokunnan mietinnössä asiaan
kiinnitetään erityistä huomiota. Valiokunta
edellyttääkin mietintönsä ponsiosassa,
että hallitus laatii kokonaissuunnitelman esitutkinnan,
syyteharkinnan ja oikeudenkäyntien joutuisuuden parantamiseksi.
Valiokunta siis painottaa koko oikeusprosessin nopeuttamista.
Suurin yksittäinen syy Suomen oikeudenkäyntien
viivästymiseen on mielestäni se, että syyttäjälaitosta
ei varustettu riittävillä resursseilla, kun 1990-luvulla
siirryttiin uuteen, vaativampaan oikeudenkäyntimenettelyyn.
Syyttäjät ovat sikäli avainasemassa,
että he voivat jo aikaisessa vaiheessa yhteistyössä esitutkintaa
johtavan poliisin kanssa suunnata tutkintaa niin, että tutkinnassa
ei menetetä aikaa epäolennaisten asioiden selvittämiseen.
Syyttäjän mukanaolo lyhentää myös
huomattavasti syyteharkinta-aikaa, koska juttu on silloin heille
jo tuttu. Parhaimmillaan syyttäjä tai syyttäjäpari
on prosessin alkuvaiheiden ja miksei koko oikeudenkäynnin
moottori, joka asiantuntemuksellaan voi tehdä jutun käsittelemisen
helpommaksi kaikille osapuolille.
Toivon, että perustuslakivaliokunnan mietintö ja
ponsi hyväksytään ja ne osaltaan auttavat
oikeusministeriä ja sisäasianministeriä tulevissa tulo-
ja menoarvioneuvotteluissa. Suomi saa yksin osakseen enemmän
tuomioita ihmisoikeusloukkauksista vuosittain kuin kaikki muut Pohjoismaat
yhteensä. Se on kansallinen häpeä, joka on
saatava nopeasti poistettua.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, joka saattaa johtaa myös
maamme maineen tahraantumiseen rehellisenä ja sivistyneenä valtiona,
on korruption nousu. Perinteisesti siihen ei ole maassamme kiinnitetty
paljon huomiota. Tällä asenteella me emme enää selviä.
Vielä vuonna 2007 Suomi oli jaetulla ensimmäisellä sijalla
Transparency Internationalin maailman vähiten korruptoituneiden
maiden listalla. Vuonna 2008 olimme pudonneet viidenneksi ja vuonna
2009 kuudenneksi. Tämä kielteinen kehitys ilmeisesti
jatkuu.
Suuren yleisön tietouteen on viime vuosina tullut useita
kiusallisia korruptiotapauksia, kuten Patrian kaupat Sloveniassa,
Afganistanin rauhanturvaajajuttu, Suomen kehitysaputapaus Costa Ricassa,
Kehittyvien maakuntien Suomeen liittyvät jutut, Destian
ja Merenkulkuhallituksen toimintaan liittyvät epärehellisyydet
sekä rakennusalan kuittikauppa. Ilmeisesti on vielä tulossa Raha-automaattiyhdistyksen
säätiöille antamiin avustuksiin liittyvät
rikosepäilyt.
Eduskuntaan on äskettäin saapunut hallituksen
esitys, joka parantaa tilannetta vaali- ja puoluerahoituksen avoimuuden
suhteen. Olisin tosin toivonut alhaisempia kattoja ehdokkaan vaalituelle
ja laissa vahvistettua kampanjakattoa. Esitys on kuitenkin selvä edistysaskel.
Vielä jää epäselväksi,
miten esityksellä voidaan vähentää puolueiden
lähellä olevien säätiöiden
sekä viime eduskuntavaalien jälkeen paljastuneiden
useiden epämääräisten rahoittajien
epätervettä vaikutusvaltaa. Perustuslakivaliokunta
paneutunee tähän ongelmaan esitystä käsiteltäessä.
Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin Greco on vuonna
2007 suositellut Suomelle lahjusrikoslainsäädännön
uudistamista. Asiasta on oikeusministeriössä valmistunut
työryhmän mietintö, jossa eduskuntaryhmiä on kuultu.
Ministeri Braxin pyrkimys on ilmeisesti saada asia nopeasti käsitellyksi,
ja tässä suhteessa toivon hänelle menestystä.
Korruption vastustaminen vaatii selvästi rikoslain säännösten
täsmentämistä ja kiristämistä.
Pidän valitettavana, että Suomessa ei ole
nimenomaan korruption torjuntaan keskittyvää viranomaista.
Kertomusvuonna kysyin hallituksen aikeista perustaa Grecon edellyttämä,
korruptionvastaista toimintaa johtava viranomainen. Silloinen oikeusministeri,
ministeri Brax, vastasi, että oikeusministeriössä oli
toiminut korruptionvastainen yhteistyöverkosto vuoden 2007 loppuun.
Se asetettiin myöhemmin toimimaan vuoden 2009 loppuun ja
ihan viime aikoina taas vuoden 2011 loppuun. Verkostossa on muun
muassa pohdittu, olisiko maassamme tehtävä niin sanottu
korruptioselvitys, josta Ruotsissa on ollut korruptionvastaiselle
työlle suurta hyötyä. Asia on edelleen
kesken. Verkostossa on myös keskusteltu siitä,
että virkamiehelle tulisi antaa ohjeet korruption välttämiseksi.
Sekin asia on kesken.
Verkosto on toiminut jonkinlaisena keskustelukerhona ja kokoontuu
harvakseltaan. On ilmeistä, että jos Suomen korruption
vastustaminen tapahtuu vain tämän verkoston johdolla,
niin kamppailu tullaan häviämään.
Korruption vastaisen taistelun johtaminen maassamme olisi nopeasti
annettava esimerkiksi valtakunnansyyttäjänviraston
tai keskusrikospoliisin vastuulle ennen kuin se on liian myöhäistä.
Ärade talman! Jag skulle säga ett par ord
på svenska för vi behandlade ju samtidigt språkberättelsen
i grundlagsutskottet. Jag tycker att det är mycket positivt
att konstatera att utskottets medlemmar förhöll
sig väldigt positivt till det svenska språket.
Här är egentligen två saker som man kan
nämna. Den ena är det, att man tog in ett förslag
om att undersöka inrättande av en språkombudsman
i samband med justitieombudsmannens kansli. Sedan tog man också in
en tanke på att man borde stärka resurserna för
svenskundervisning på alla skolnivåer.
När ordförande Sasi har nämnt mig
så många gånger så vill jag
också tacka honom för hans positiva inställning
till det svenska språket.
Anna-Maja Henriksson /r:
Herr talman! Grundlagsutskottet fäster i sitt betänkande
om berättelsen om regeringens åtgärder
under 2008 särskild uppmärksamhet vid rättsväsendet
och de problem vi har i vårt land med rättegångar
som i bland drar ut alltför långt på tiden.
Det har visat sig att vårt rättegångsförfarande är
tungrott och resurskrävande, säger utskottet, och
jämfört med Sverige så ligger vi långt
efter. Man noterar också att det här beror på resurser. Jag
kan inte annat än sälla mig till den skara som just
har talat här tidigare och konstatera att grundlagsutskottet är
på rätt väg, och jag kan omfatta allt
vad de säger när det gäller vår
strävan att få slut på att höra
till den skara inom Europa som prickas av människorättsdomstolen,
Europadomstolen, för alltför långa rättegångstider.
Finland ska inte höra hemma i den skaran.
Sedan några ord om språkberättelsen.
Jag tror att jag gör så nu att jag tar den på finska.
Elikkä vuoden 2008 hallituksen toimenpidekertomuksen
käsittelyn yhteydessä on myös käsitelty
valtioneuvoston kertomusta kielilainsäädännön
soveltamisesta vuonna 2009. Kielikertomus on hyvin laadittu, ja
se voi olla meille päätöksentekijöille
merkittävänä välineenä arvioitaessa,
miten hyvin viranomaisemme onnistuvat saavuttamaan kielilainsäädännön
edellytykset. Kertomuksen lisäarvo on siinä, että se
painottaa vahvasti kansalaisten omia kokemuksia jokapäiväisestä elämästä.
Kertomuksesta ilmenee muun muassa, että alle puolet kaikista
kotipalvelua Helsingissä tarvitsevista ruotsinkielisistä saa
tämän palvelun omalla kielellään,
alle puolet.
Haluan käyttää tilaisuutta hyväkseni
ja tuoda esiin joitakin merkittäviä asioita, joihin
perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota. Perustuslakivaliokunnan
mietinnöstä ilmenee, että emme voi olla
tyytyväisiä tapaan, jolla viranomaiset ovat toteuttaneet
toimenpidekokonaisuudet, joita esitettiin jo vuoden 2006 kielikertomuksessa.
Valiokunta tulee siihen johtopäätökseen,
että kielilain täytäntöönpanoa
koskeviin toimiin ei vuosina 2006—2009 ole pääosin
ryhdytty, mitä valiokunta pitää huolestuttavana.
On hyvä, että valiokunta toteaa päättäväisesti vuonna
2006 ehdotettujen toimenpiteiden olleen perusteltuja ja että valiokunta
kiirehtii niiden toteuttamista. Valtioneuvostolle, ministeriöillemme
ja virastoillemme sekä kaksikielisille viranomaisille ja
kunnille lähtee siis tästä talosta nyt selvät
terveiset. Nyt on ryhdistäydyttävä ja
käytävä toimeen. Käytännössä on
muun muassa tarkasteltava palveluketjujen toimivuutta ja tehtävä konkreettiset
suunnitelmat kielellisten oikeuksien käytännön
toteuttamisesta. Kyse on kansalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta.
Viranomaisten on myös parannettava kielilainsäädännön
noudattamisen valvontaa eri toimialoilla. Erityisen tyytyväinen
olen siihen, että perustuslakivaliokunta pitää tarpeellisena
pohtia kieliasiamiehen viran perustamista oikeusasiamiehen kanslian
yhteyteen. Nyt onkin aika selvittää toden teolla
tämän toiminnon tarve. Valiokunta pitää myös
tärkeänä selvittää,
onko kansalliskielten opetus riittävää,
ja toteaa, että esimerkiksi ruotsin kielen opetuksen resursseja
voitaisiin lisätä kaikilla koulutusasteilla.
Herra puhemies! Perustuslakivaliokunnalle on annettava kiitosta
tarkasta kielikertomuksen käsittelystä ja sen
tekemistä kannanotoista.
Jag vill tacka grundlagsutskottet för de klara ställningstagandena
vad gäller inrättandet av en språkombudsman.
Man vill nu utreda det här på allvar. Och jag
vill också tacka grundlagsutskottet för att man
noterar att det vore dags att också öka på resurserna
för svenskundervisningen i skolan.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
kertomus koskee vuotta 2008, ja nyt eletään kevättä 2010.
Käsittelyaika on ollut turhan pitkä, ja tähän
on ollut omat syynsä, mutta muutoinkin kertomusta koskeva
menettely on herättänyt keskustelua.
Jo edellisen kertomuksen yhteydessä mietittiin menettelyn
kehittämistä. Kysymys oli mietinnön antavan
perustuslakivaliokunnan mielestä kuitenkin siinä määrin
laaja ja periaatteellinen, että se ei ollut tuossa yhteydessä ratkaistavissa.
Valiokunta kiinnitti kuitenkin puhemiesneuvoston huomiota asiaan,
ja maaliskuussa 2009 puhemiesneuvosto katsoi, että esille
nostettu muutos toimenpidekertomuksen ja valtion tilinpäätöskertomuksen
yhdistämisestä on hallitukselle kuuluva asia.
Tämän vuoden alussa on ollut tarkoitus asettaa
ministeriöiden ja eduskunnan edustajista koostuva työryhmä.
Perustuslakivaliokunnan mielestä työryhmässä on
syytä arvioida, voidaanko kertomusten yhdistämisellä tehostaa
ja järkeistää hallituksen informointia
toiminnastaan samoin kuin eduskunnan mahdollisuuksia valvoa hallituksen
toimia.
Asiasta keskusteltuaan perustuslakivaliokunta päätyi
näkemykseen, että mikäli yhdistämiseen
päädytään, on luontevaa, että tällainen
kertomus lähetetään valmistelevasti käsiteltäväksi tarkastusvaliokuntaan
perustuslakivaliokunnan sijasta. Perustuslakivaliokunnalla säilyisi
tällöinkin mahdollisuus muun muassa ottaa kantaa
hallituksen toimenpiteisiin, samoin kuin nostaa esille erityisteemoja
kertomuslausunnossaan. Valiokunta katsoo myös, että kertomusten
yhdistämisellä ei olisi vaikutusta ulkoasiainvaliokunnan nykyiseen
tehtävään valmistelevasti käsitellä kertomus
niiltä osin kuin se koskee ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Myös menettely, jossa muut erikoisvaliokunnat antavat
eduskunnan päätöksen perusteella kertomuksesta
lausuntonsa mietintövaliokunnalle, on syytä säilyttää.
Näistä lausunnoista voi nousta esille asioita,
joihin mietintövaliokunta voi kiinnittää erityistä huomiota,
vaikkei niitä yksityiskohtaisesti käsittelisikään.
Perustuslakivaliokunta korostaa parlamentaarisen ohjauksen ja
valvonnan sekä eduskunnan ja valtioneuvoston välistä vuoropuhelua.
Tämän vuoksi lausuma- ja kannanottomenettelyjen
seurantajärjestelmää ja siihen liittyviä menettelytapoja
on kehitettävä. Saadun tiedon mukaan valtioneuvoston
kanslia on varautunut aloittamaan yhteistyössä eduskunnan
kanssa hankkeen yhteisen lausumarekisterin valmistelemiseksi ja
toteuttamiseksi viimeistään vuoden 2011 loppuun mennessä.
Valiokunta katsoo, että lausumarekisterin luominen on perusteltua,
ja kiirehtii sen käyttöönottoa.
Arvoisa puhemies! Kertomusmenettelyyn liittyvien näkemysten
lisäksi perustuslakivaliokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
kannanotot, jotka koskevat oikeudenkäyntien joutuisuuden
parantamista, saamen kielen elvyttämistä, asiakirjojen
yhteensovittamista ja mietintöihin ja lausuntoihin liittyvien
huomautusten asianmukaista huomioimista.
Näistä kannanotoista edustajat Sasi ja Söderman
ovat käsitelleet perusteellisesti oikeudenkäyntien
kestoa. Kuten todettu, valiokunta pyysi eri tahoilta selvitystä asiassa,
ja selvää on, että syyt viivästymisiin
ovat moninaiset. Viivästymisen syyt voivat olla muun muassa
rakenteellisia, menettelyllisiä, työskentelytapoihin
ja johtamiseen, viranomaisten yhteistyöhön, voimavaroihin
ja osaamiseen liittyviä syitä. Ongelmat ovat syntyneet
osin useiden vuosien aikana, ja tilanteen parantamiseksi on ryhdytty
toimenpiteisiin. Näiden toimenpiteiden ja uudistusten on
oltava tasapainossa oikeudenkäynnin joutuisuuden ja oikeusturvan
muiden ulottuvuuksien kanssa. Eri toimenpiteistä valiokunta
edellyttää kokonaissuunnitelmaa, jotta oikeudenkäynnit
todellakin nopeutuisivat. Keinoja on monia nopeuttaa oikeudenkäyntejä,
muun muassa ennakoiva varautuminen vaativien asioiden käsittelyyn.
Perustuslakivaliokunnan mietintö viivästyi osaltaan
kielikertomuksen käsittelyn vuoksi. Vaalikausittain valtioneuvosto
antaa eduskunnalle toimenpidekertomuksen oheisaineistona niin sanotun
kielikertomuksen. Vuonna 2009 annettu kielikertomus on järjestyksessään
toinen ja tavallaan jatkoa vuonna 2006 annetulle kertomukselle.
Valiokunta on mietinnössään ilmaissut
huolensa siitä, että kielilain täytäntöönpanoa koskeviin
käytännön toimiin ei tarkastelujaksolla
2006—2009 ole juurikaan ryhdytty.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Muutama kommentti perustuslakivaliokunnan mietinnöstä toimenpidekertomuksen
johdosta.
Tämä toimenpidekertomus on päivätty,
kuten ed. Karvokin tässä edellä totesi,
27.3.2009, ja se kertoo vuoden 2008 tapahtumista. Tänne
täysistuntoon tämä tuli maaliskuun lopulla,
ja erikoisvaliokuntien tuli antaa lausunnot perustuslakivaliokunnalle
18.6.2009 mennessä. Tarkastusvaliokuntakin oman lausuntonsa
tämän aikataulun mukaisesti antoi. Nyt käsittelemme
perustuslakivaliokunnan mietintöä.
Ilman muuta voidaan todeta, että kertomusmenettely
on hitaanpuoleinen parlamentaarinen valvonnan ja ohjauksen väline.
Lausumaprosessi ei toimi erityisen hyvin eduskunnan ja hallituksen vuorovaikutuksen
välineenä. Usein voimassa olevat lausumat on annettu
jo ennen vaalikautta 1999—2002. Vanhimmat lausumat ovat
vuodelta 1992, 1994, 1995, ja toimenpidekertomuksessa lausumien
edellyttämiä toimenpiteitä on voitu selostaa
pitkään vuodesta toiseen samoin sanoin. Ministeriöissä ei
ole näyttänyt olevan aina selvää,
miksi tiettyä vanhaa lausumaa pidetään edelleen
voimassa poistoesityksistä huolimatta.
Tarkastusvaliokunta esitti 2008, siis kaksi vuotta sitten huhtikuussa,
lausuman, jossa todettiin, että lausumamenettely ei nykyisellään
toimi tarkoitetulla tavalla parlamentaarisen ohjauksen ja parlamentaarisen
valvonnan välineenä. Ministeriöissä ei
ole otettu eduskunnan tahtoa asianmukaisesti huomioon, eikä nykymuotoinen
prosessi tue riittävästi eduskunnan ja hallituksen
välistä vuoropuhelua ja sen poliittista painoarvoa. Menettelyä voidaan
parantaa puuttumalla tämän prosessin heikkouksiin,
joita ovat muun muassa sen hitaus sekä epätarkoituksenmukaiset
menettelytavat. Keskeinen kehittämiskohde on lausumien
reaaliaikaisen seurantajärjestelmän aikaansaaminen,
kuten täällä ed. Karvo oikein ja perustellusti
totesi.
Toinen asia, hallituksen toimenpidekertomuksen ja valtion tilinpäätöskertomuksen
yhdistäminen, on osoittautunut tämän
selvitysprosessin kuluessa perustelluksi kannanotoksi. Molemmat kertomuksethan
annetaan nykyisin eduskunnalle lähes samoihin aikoihin
ja niissä käsitellään osin samoja
asioita. Kertomusten yhdistämisellä on mahdollista
tehostaa parlamentaarista ohjausta ja valvontaa sekä järkiperäistää kertomusaineiston
valmistelua
hallinnossa ja käsittelyä eduskunnassa. Samalla
tulee myös ratkaista, minkä valiokunnan toimialaan
kertomuksen käsittely kuuluu. Näin siis kaksi
vuotta sitten tarkastusvaliokunta yksimielisessä mietinnössään
totesi.
Perustuslakivaliokunta otti tämän kopin haltuun
ja katsoi, että mahdollisuuksia kertomusmenettelyn kehittämiseen
on järkevää ja aiheellista tarkastella,
ja kysymys on perustuslakivaliokunnan mukaan tuolloin kuitenkin
siinä määrin laaja ja perusteellinen,
että se ei ollut tuossa yhteydessä ratkaistavissa
oleva asia. Perustuslakivaliokunta kiinnittikin puhemiesneuvoston
huomiota asiaan, ja puhemiesneuvosto 2009 maaliskuussa saattoi sitten
tämän esityksen valtioneuvoston tietoon, ja valtioneuvosto
arvioi mietintövaliokunnan vaihtamista erillisen selvityksen
pohjalta, ja tässä me nyt tällä hetkellä olemme.
Valtioneuvosto asetti tämän niin sanotun valtioneuvostolakityöryhmän
myös vuonna 2008, ja työryhmä piti mietinnössään
tarpeellisena, että hallituksen toimenpidekertomusta kehitetään
edelleen yhteistyössä eduskunnan kanssa. Työryhmän
ehdotuksista saaduissa lausunnoissa tuotiin esille, että kertomuksen
yhdistämisen käytännön toteuttaminen
on selvitettävä.
Puhemies! Tarkastusvaliokunnan lausunto tähän
toimenpidekertomukseen viime kevätkesällä oli
se, että tilinpäätöskertomuksen
ja toimenpidekertomuksen yhdistämistarve on laaja kysymys,
ja me arvioimme tuolloin, että eduskunnassa ja valtioneuvoston
tahollakin on laajaa ymmärtämystä näiden
kertomusten yhdistämistä kohtaan, kertomuksissa
kun on osaksi, kuten totesin, samankaltaista sisältöä.
Tämä yhdistäminen parantaisi hallinnon
prosessien tuottavuutta, joka valtionhallinnossa tällä hetkellä on
tärkeä kehittämisasia.
Kertomuksia yhdistettäessä on tärkeää sisällön
osalta painottaa raporttia valtiontalouden tilasta, kehityksestä ja
riskeistä sekä ennen kaikkea yhteiskunnallisesta
vaikuttavuudesta. Tarkastusvaliokunnan mielestä hyvien
tulosten lisäksi tulee kertoa oikeat ja riittävät
tiedot myös toiminnan puutteista ja epäkohdista.
Tarkastusvaliokunta piti tärkeänä, että tavoitteiden
saavuttamista ja tulosten kriittistä arviointia syvennetään.
Tarkastusvaliokunta piti myös tärkeänä lausuma-
ja kannanottomenettelyjen seurantajärjestelmän
ja siihen liittyvien menettelytapojen kehittämistä jatkossa
siten, että ne nykyistä paremmin mahdollistavat
parlamentaarisen ohjauksen ja valvonnan sekä eduskunnan
ja hallituksen välisen vuoropuhelun.
Nyt valtioneuvoston kansliassa on asetettu työryhmä,
jolle on annettu määräaika 15.8.2010 mennessä ensinnäkin
selvittää ne käytännön
toimenpiteet, joiden avulla toimenpidekertomus ja tilinpäätöskertomus
yhdistetään yhdeksi, eduskunnalle vuosittain annettavaksi
kertomukseksi, ja toiseksi selvittää niin kutsutun
lausumarekisterin mahdollisuus tukea hallituksen käytännön toimia,
joihin se on eduskunnan päätösten johdosta
ryhtynyt. Tämän työryhmän työn
käynnistymistä nyt eduskunnassa odotetaan. On
kerrottu, että tähän kutsuttaisiin mukaan
myös joitakin jäseniä eduskunnasta.
Perustuslakivaliokunta on nyt sitten tässä käsittelyssä olevassa
mietinnössä arvioinut ja todennut, että tässä työryhmässä on
syytä arvioida, voidaanko kertomusten yhdistämisellä tehostaa ja
järkeistää hallituksen informaatiota
toiminnastaan samoin kuin eduskunnan mahdollisuuksia valvoa hallituksen
toimia. Tässä perustuslakivaliokunnan lausumassa
asetetaan tiettyjä reunaehtoja tälle yhdistämiselle
mielestäni oikein. Jos ja kun yhdistäminen todennäköisesti
tapahtuu ja kertomusten käsittely siirrettäisiin
tarkastusvaliokunnalle, niin perustuslakivaliokunnalle luonnollisesti
tulee jäädä mahdollisuus lausunnon antamiseen
jokaisesta kertomuksesta, niin kuin eduskunnan muillekin valiokunnille
niiden toimialaan kuuluvissa asioissa. Myös perustuslakivaliokunta
piti mietinnössään yhteisen lausumarekisterin
luomista perusteltuna ja kiirehti sen käyttöönottoa.
Ja jotta tämän asian käytännön
toteuttaminen olisi mahdollista, niin tämä niin
sanottu Taxellin komitea, joka käsitteli perustuslain uudistamisasiaa,
käsitteli myös sitä, että perustuslain
46 § ei aseta esteitä sille, että näiden
perustuslaissa mainittujen toimenpidekertomuksen ja tilinpäätöskertomuksen
yhdistäminen voitaisiin toteuttaa. Se on otettu huomioon
tässä perustuslakityöryhmän
mietinnössä, ja näiltäkään
osin ei ole esteitä yhdistämisen toteuttamiselle.
Valtiontalouden tarkastusvirasto omissa lausumissaan on myös voimakkaasti
asettunut tukemaan näiden kertomusten kehittämistä ja
yhdistämistä, ja tällä hetkellä,
herra puhemies, näyttää tämän
asian edistyminen erittäin hyvältä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin siteeraan eilistä seminaaria
ja siellä puhunutta tohtori Päivi Tiilikkaa. Hänen
mukaansa Suomen oikeuslaitos ei vieläkään
ota riittävällä vakavuudella huomioon
päätöksissään ja tuomioissaan
Euroopan ihmisoikeussopimusta. Se on yksi syy siihen, minkä vuoksi
Suomi jatkuvasti saa ihmisoikeustuomioistuimessa paljon paljon enemmän
tuomioita kuin muut Pohjoismaat. Me olemme todella tässä suhteessa
häpeällisen kehno oikeusvaltio.
Ei riitä, että tuomioita tulee pitkistä oikeudenkäynneistä,
vaan niitä tulee myös sananvapaudesta. Suomalainen
oikeuslaitos ei kykene tekemään tuomiota kahden
perustavaa laatua olevan perusoikeuden välillä elikkä yksityisyyden
suojan ja sananvapauden välillä. Sananvapaus ei koske
pelkästään sitä, mitä lehdet
tai toimittajat saavat kirjoittaa, vaan se koskee myös
sitä, mitä kansalaisten tulee saada tietää.
Meillä on tässä sananvapaudessa ja kansalaisten
tietämisessä sellaisia puutteita, joihin kukaan
ei tietenkään pysty puuttumaan. Meillä on
salaisia listoja, Tiitisen lista on kassakaapissa ja näyttää pysyvän siellä hamaan
ikuisuuteen, Rosenholz-aineistoa ei julkaista. Me olemme edelleenkin
tämmöinen salailuun taipuvainen, salailuun syyllistyvä maa.
Puheeni tarkoituksena on lähinnä puuttua siihen
perustuslakivaliokunnan mietinnössä olevaan kannanottoon,
joka koskee tuomion purkamista. Kun Suomi saa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta
tuomion, se ei pura niitä vääriä päätöksiä,
joita Suomen oikeuslaitoksessa on tehty ja jotka siis Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on todennus vääriksi. Yksi ainut tapaus on, ja
se koski talousrikoksiin syyllistynyttä. Mutta sen sijaan
sananvapauden takia tuomittujen tuomioita ei ole peruttu. Minä olen
yrittänyt ajaa yhtä sananvapaustuomion purkua,
mutta siinä tuli vesiperä. Mikäli Tiilikan
tietoihin on uskomista, tämä asia on menossa nyt
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käsittelyyn. Kysymys
on siitä, että korkein oikeus kieltäytyy
purkamasta tätä sananvapaustuomiota, jonka Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on todennut vääräksi. Nyt
on ilmeisesti tehty valitus Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle,
että Suomen korkein oikeus ei olisi toiminut ihmisoikeussopimuksen mukaisesti.
Nimittäin Euroopan neuvoston ministerikomitea on vuonna
2000 hyväksynyt suosituksen asioiden uudesta valtion sisäisestä käsittelystä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen tuomioiden johdosta. "Suosituksen mukaan
asia pitäisi voida ottaa uuteen käsittelyyn, jos
ihmisoikeustuomioistuimen tuomiossa on todettu kansallinen ratkaisu
ihmisoikeussopimuksen vastaiseksi tai sopimusloukkaus on johtunut
niin vakavista menettelyvirheistä, että on vakavia
epäilyksiä ratkaisun oikeellisuudesta." Tämä on
ollut meidän korkeimmalle oikeudelle tyhjä kirjain
tähän asti, ja ellei jotain tapahdu, se sellaisena
pysyykin.
Täytyy muistaa, että useissa Euroopan ihmisoikeussopimuksen
osapuolena olevissa valtioissa on erityissäännöksiä siitä,
että ihmisoikeustuomioistuimen langettava tuomio on peruste asian
ottamiseksi uuteen käsittelyyn. Suomessa sovellettaviksi
tulevat kantelut tai tuomion purkua koskevat oikeudenkäymiskaaren
yleiset säännökset. Erityistä tarvetta
on meillä arvioitu ja katsottu, ettei näitä tilanteita
varten kantelu- ja purkuperusteita ole tarpeen muuttaa. Tähän
on korkein oikeus aina vedonnut.
Nyt perustuslakivaliokunta kuitenkin — vaikka se pitääkin
periaatteessa korkeimman oikeuden ja tuomiolaitoksen kantaa perusteltuna
tai ei vaadi sitä muutettavaksi — onneksi esittää harkittavaksi,
onko ylimääräistä muutoksenhakua koskevia
säännöksiä syytä tarkistaa
siten, että ihmisoikeustuomioistuimen langettava tuomio
lisättäisiin harkinnanvaraiseksi purkuperusteeksi. Tämä on
hyvä päätös, hyvä kannanotto,
ja toivoisin, että korkein oikeus ja Suomen oikeuslaitos
ja oikeusministeriö ottaisivat tämän
todesta.
Meidän on tietenkin hyvin hankala kuvitella, miltä ihmisestä tuntuu
se, että on Suomen oikeuslaitoksessa tuomittu virheellisesti.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin toteaa, että Suomi on
toiminut virheellisesti, ja kuitenkin täällä kieltäydytään
purkamasta tätä tuomiota. Minusta tämä on
kohtuuton asia. Se on kohtuuton tapaus sille toimittajalle, jonka
koko elämäntyö on tällä tavalla
tuhottu.
Korkein oikeus jostain syystä suhtautuu sananvapauteen
ja sananvapausasioihin hyvin kielteisesti, hyvin ristiriitaisesti — ja
yleensäkin kaikkiin ihmisoikeusasioihin. Aivan samalla
tavalla muissakaan tuomioissa meillä ei kunnioiteta vieläkään
Euroopan ihmisoikeussopimusta. Se näkyy esimerkiksi siinä,
että korkeimmassa oikeudessa ei ole ainuttakaan ihmisoikeuteen
perehtynyttä lakimiestä, juristia. Nyt ihan muutama
viikko sitten olisi ollut mahdollisuus valita korkeimpaan oikeuteen
Markku Fredman, tunnettu asianajaja, tunnettu ihmisoikeusjuristi. Mutta
ei, hän ei kelvannut, vaan tilalle valittiin liikejuristi
Ari Kantor siitä huolimatta, että korkeimmassa
oikeudessa on lukuisia liikejuristeja hänen lisäkseen.
Tämä jos mikä osoittaa, millä tavalla
korkein oikeus meillä suhtautuu ihmisoikeuksiin.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä toimenpidekertomus
käsittelee vuoden 2008 asioita, hallituksen toimintaa,
niin silti perustuslakivaliokunta on erittäin hyvin tässä kannanotossa
saanut asiaa irti ennen kaikkea oikeudenkäyntien viivästymisestä aiheutuvista
ongelmista. Ne ovat todellisia vielä tänäkin
päivänä.
Meillä kaikilla on perustuslain 21 §:n
mukaan oikeus saada asiamme käsitellyksi asianmukaisesti
ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa
tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa. Me olemme Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta
saaneet monta huomautusta näistä oikeudenkäynnin
käsittelyajoista ja varmasti aivan aiheesta. Mutta sekä perustuslakivaliokunnan
että lakivaliokunnan jäsenenä itse olen saanut
paljon selvityksiä näistä oikeudenkäynnin
ajoista, ja todellisia ongelmia on lähdetty ratkaisemaan
oikeudenkäyntimenettelyjä uudistamalla, mutta
on myöskin kiinnitetty huomiota viranomaisyhteistyöhön
toimenpideorganisaatioissa, johtamisjärjestelyihin, työskentelytapoihin
ja sitten näihin tieto- ja asiointi-, hallintojärjestelmiin.
Mutta ennen kaikkea kun olen käynyt sitten oikeusistuimissa
vieraana, niin siellä nämä ongelmat poissaolojen
suhteen ovat todellisia ja niistä aiheutuu aivan liikaa
kustannuksia, joista pitäisi päästä irti.
Näiden pitkien oikeudenkäyntien rajojen rukkaamiseksi,
epäkohtien poistamiseksi tarvitaan jatkossa lainsäädännöllisiä ja
budjettivallan käyttöön tarkoitettuja
toimenpiteitä. Nyt parhaillaan lakivaliokunnassa on meneillään
omana asianamme lautamiesten käyttöalan supistamisesta syntyneiden
säästöjen uudelleenkohdentaminen. Tämä,
arvoisa puhemies, on yksi toimenpide, jolla pyritään
sitten resursseja turvaamaan oikeudenkäyntien oikeisiin
paikkoihin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat!
Tässä hallituksen kertomuksen yhteydessä ajattelin
puhua kahdesta asiasta.
Ensiksi muutama sana maahanmuuttoasioista tai itse asiassa niihin
liittyvästä keskustelusta, jota myös äskeisellä kyselytunnilla
käsiteltiin.
Toiseksi puhuisin asiasta, josta perustuslakivaliokunnan mietinnössä on
monia tärkeitä näkökohtia ja
josta myös edellinen puhuja puhui, eli oikeusjuttujen kohtuuttomasta
viipymisestä ja viivästymisestä Suomessa.
Olemme nähneet lähinnä internetissä,
että nykyinen eurooppa- ja maahanmuuttoministeri Astrid
Thors on joutunut sekä nimettömien että jopa
omalla nimellä tehtyjen uhkausten ja herjaamisten kohteeksi.
Julkisuudessa monessa mediassa on ihmetelty, miksi me muut hänen
kollegansa olemme vaienneet tai miksi hänen ministerikollegansa
ovat vaienneet tästä uhkailusta eivätkä ole
antaneet ministeri Thorsille tässä asiassa tukea.
Minun mielestäni silloin, kun ministereiden kantaa tähän
asiaan on kysytty, he ovat hyvin selvästi ilmaisseet tukensa
Thorsille ja tuominneet tällaisen uhkailun ja herjaamisen.
Kuitenkin haluan hyvin selvästi ja täysin yksiselitteisesti
sanoa tässä asiassa myös oman kantani.
En missään nimessä enkä missään
olosuhteissa hyväksy sitä rikollista ja raukkamaista
uhkailua ja sitä kunnian loukkaamista, joidenka kohteeksi ministeri
Thors on lähinnä netissä ja vähän
muuallakin käydyssä maahanmuuttoon liittyvässä keskustelussa
joutunut. Tuomitsen tällaisen lapsellisen vastuuttoman
ja jopa rikollisen, kuten sanoin, käyttäytymisen
yksiselitteisesti ja annan tässä suhteessa kaiken
tukeni ja solidaarisuuteni ministeri Thorsille. Olen itsekin vuosien
saatossa joutunut rasistisen uhkailun ja herjailun kohteeksi, ja
missään olosuhteissa tällainen ei voi olla
hyväksyttävää.
Itse asiasta, maahanmuuttoon liittyvistä kysymyksistä,
joita tässä hallituksen kertomuksessa käsitellään
lähinnä sivulta 29 eteenpäin, haluaisin
todeta, että tällä hetkellä suuren
ongelman meille muodostaa selvästi perusteettomien hakemusten
suuri määrä. Nämä selvästi
perusteettomat turvapaikkahakemukset ruuhkauttavat vastaanottokeskuksia,
ruuhkauttavat viranomaismenettelyjä ja merkitsevät
myös sitä, että sellaiset turvapaikkahakemukset,
jotka ovat perusteltuja ja aiheellisia tai joiden osalta tämä mahdollinen peruste
on vaikeammin selvitettävissä, viivästyvät
huomattavalla tavalla. Hallituksen piirissä on valmisteltu
esityksiä, on jo yksi annettukin eduskunnalle, mutta on
myös valmisteltu esityksiä, joilla voitaisiin
ennaltaehkäistä näitä perusteettomia
turvapaikkahakemuksia, koska mikään ajateltavissa
olevien resurssien lisääminen poliisille tai maahanmuuttoviranomaisille
ei riitä, ellemme puutu sellaisiin vetovoimatekijöihin,
jotka merkitsevät jatkuvaa perusteettomien hakemusten virtaa
Suomeen. Tiedän, että hallituksen piirissä on
valmisteltu esimerkiksi sellaista uudistusta, jossa EU-kansalaisten
osalta turvapaikkahakemukseen liittyvät vastaanottopalvelut
ja siihen liittyvä toimeentulotuki lakkautettaisiin kielteisen
päätöksen antamisen jälkeen.
Odotan, että ministeri Thors ja hallitus mahdollisimman
pian toisivat tämän esityksen eduskuntaan ja toisivat muitakin
esityksiä, joilla prosesseja nopeutettaisiin ja aiheettomia
hakemuksia ennaltaehkäistäisiin.
Herra puhemies! Toisesta asiasta eli tästä suomalaisten
oikeusjuttujen viivästymisestä on käytetty
jo hyviä puheenvuoroja. Muun muassa kansanedustaja, puheenjohtaja
Sasi puhui täyttä asiaa esitellessään
perustuslakivaliokunnan tätä asiaa koskevan mietinnön.
Siltä varalta, että joku epäilee, että meillä ei
ole jotain pahasti vialla näissä prosesseissa,
ja siltä varalta, että joku epäilee,
että meillä eivät nykyisin jutut lykkäänny
aivan mielettömästi ja aiheettomasti, saanen lukea
suoran sitaatin Aamulehden jutusta, joka julkaistiin 6. päivä joulukuuta
viime vuonna ja jonka aukeaman juttu oli otsikoitu "Vain syytetty
puuttuu". Osana tätä juttua Aamulehti nimittäin
julkaisi erään asianajajan heille antaman kalenterin
tältä osin, ja nyt luen, mitä tämä asianajaja
tältä osin saattoi kalenteriinsa merkitä.
Eli kyseessä on marraskuun ajalta hänen hoidettavanaan
olleita juttuja, ja miten niissä sitten kävi.
"Asianajaja Jyri Kilven kalenterista oli marraskuussa varattu
kymmenen päivää joko kokonaan tai osittain
rikosjuttujen oikeudenkäyntejä varten." Sitten
alkavat hänen merkintänsä:
"4.11. Pahoinpitelyjuttu Kotkan käräjäoikeudessa:
päämiehenä asianomistaja. Jutussa yksi vastaaja
ja todistaja. Toimeksianto tuli 30.9.2008. Ensimmäinen
käsittely-yritys 13.8.2009 peruuntui, koska vastaajaa ei
ollut saatu haastettua. 30.10.2009 käräjäoikeuden
sihteeri ilmoitti, ettei haastaminen ole vieläkään
onnistunut. Käsittely 4.11.2009 peruuntui, ja uusi yritys
on 10.6.2010.
10.11. Törkeää pahoinpitelyä koskeva
valitusasia Turun hovioikeudessa: päämiehenä vastaaja.
Jutussa yksi asianomistaja ja todistaja. Edellispäivänä 9.11.2009
ilmeni, että asianomistaja on sairastunut. Istunto peruuntui,
ja uusi päivä on 26.1.2010.
13.11. Sotilasrikoksen käsittely Hämeenlinnan
käräjäoikeudessa onnistui.
16.11. Pahoinpitelyasia Tampereen käräjäoikeudessa:
päämies toinen jutun vastaajista. Muut osalliset:
toinen vastaaja, kaksi asianomistajaa ja kaksi todistajaa. Vastaajat
olivat paikalla, kaikki muut poissa syytä ilmoittamatta.
Käsittely peruuntui. Uusi käsittely on todennäköisesti
ensi vuonna.
18.11. Toijalan käräjäoikeudessa
väärennysjuttu: päämiehenä toinen
asianomistaja, muita toinen asianomistaja ja kaksi vastaajaa. Haastetut
vastaajat poissa syytä ilmoittamatta. Uusi yritys ensi
vuonna.
19.11. Törkeä pahoinpitely Tampereella: päämiehenä vastaaja,
yksi asianomistaja ja kaksi todistajaa. Edellisenä päivänä käräjäsihteeri
kyseli toisen todistajan yhteystietoja. Eivät olleet tiedossa.
Samana päivänä tuli tieto käsittelyn
peruuntumisesta, koska todistajaa ei ollut saatu haastettua.
23.11. Pahoinpitelyjuttu Tampereen käräjäoikeudessa:
päämiehenä asianomistaja, muut vastaaja
ja yksi todistaja. Päämies ei tullut lupauksestaan
huolimatta eikä vastannut puhelimeensa. Käräjätuomari
lähetti poliisit perään, mutta henkilöä ei
löydetty. Uusi käsittely-yritys ensi vuonna."
Ja vielä: "24.11." — eli seuraavana päivänä — "Tampereen
käräjäoikeudessa rattijuopumus ynnä muuta.
Päämiehenä toinen vastaaja, kaksi todistajaa.
Toinen vastaaja ei tullut eikä vastannut, kun käräjätuomari
soitti. Uusi yritys ensi vuonna."
Arvoisa herra puhemies! Kun tällaista lukee, niin ei
voi kuin hämmästellä, miksi meillä oikeusministeriö,
sisäministeriö, koko hallitus ei jo tee tälle
asialle jotain.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen toimenpidekertomus perustuslakivaliokunnan mietinnön pohjalta
on mielestäni erinomainen tilaisuus lausua Suomen oikeudellisesta
tilanteesta tänä päivänä.
Ensinnäkin perustuslakivaliokunnan mietinnössä aivan
oikein mainitaan todellisena suurena ongelmana suomalaisten ihmisten
oikeusturvan kannalta oikeudenkäyntien viivästyminen.
Suomi on saanut tuomioita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa asiaa
koskien yli 40 kappaletta. On erittäin kyseenalaista koko
suomalaisen oikeusjärjestelmän kannalta, että meillä oikeudenkäynnit
viivästyvät ja ihmisoikeustuomioistuimesta tulee
langettavia tuomioita mutta asialle ei kuitenkaan tehdä mitään.
Ei voi oikeusjärjestelmä vaipua näin
alas, että ihmisen perusoikeuksia poljetaan aivan vastoin
perustuslain nimenomaisia määräyksiä ja
ihmisoikeustuomioistuimen tuomioita. Jokaisella on oikeus saada asiansa
käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä toimivaltaisessa
tuomioistuimessa tai viranomaisessa.
Mietinnössä mainitaan Helsingin hovioikeudesta
vuodelta 2009 75 oikeustapausta, joiden käsittely on vienyt
peräti yli neljä vuotta, ja näistä yli
20 tapausta, joiden käsittely on kestänyt 6—10
vuotta. Voi sanoa, että jos tälle tasolle oikeudenkäyttö Suomessa
menee, se johtaa, sanotaanko, henkisesti hieman vähemmän
stressiä kestävien ihmisten romahtamiseen, jos
esimerkiksi syytetään vaikka nyt väkivaltarikoksesta
ja kymmenen vuotta riippuu niin sanotusti löyhässä hirressä asian
tiimoilta ja sitten saakin vapauttavan tuomion ja on syyttömänä joutunut
tätä häpeää kantamaan
vuosikymmenen. Ei voi olla Suomessa asiat näin.
Sama koskee myös ympäristölupaterroria
tässä maassa. On valtavasti tapauksia, tiedän
kymmeniä kymmeniä tapauksia omien tuttavieni keskuudessa,
joissa ympäristöluvat ovat venyneet vuosia ja
vuosia ja viranomainen ei ole korvaansa lotkauttanut pyynnöille,
että asiaa käsiteltäisiin. Tiedän
tapauksen Keski-Suomesta, jossa turpeennosto-oikeuksia koskevan
ympäristöluvan käsittely on kestänyt
jo yli kymmenen vuotta, ja kuulemma lähivuosina asia käsitellään.
Uskoo, ken tahtoo. Mutta eihän se ole enää paikallisen
baarin puheenaihe, vaan Suomen eduskunnan on puututtava tähän
kovalla kädellä. Nimenomaan perustuslakivaliokunnalle
tämä asia kuuluu, ja siellä tämä asia
on otettava vakavasti ja puututtava todella kovasti asiaan. Ehkä se
kuvaa kansanedustajien asiaan suhtautumista, kun katsoo tätä salia,
miten monta edustajaa on paikalla. En usko, että asialle
tapahtuu mitään, mutta uskon kuitenkin oikeuden
voittoon.
Esimerkkinä kummallisesta oikeudenkäytöstä voin
myös kertoa apulaisoikeuskanslerin muutama päivä sitten
antamat ankarat moitteet valtiovarainministeriölle, joka
ei ole muuttanut tuontiautojen verotuskäytäntöä sellaiseksi
kuin Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkopäätökset edellyttävät.
Jokainen tapaus pitää käsitellä ta-paus
tapaukselta, vaikka luulisi nyt tässä maassa ministeriön
viranomaisten pystyvän muuttamaan verotuskäytäntö Euroopan
unionin mittapuiden mukaiseksi, kun kerran unioniin on liitytty.
On kummallista hallintoa se, että ministeriö venkoilee
ja venkoilee ja suhtautuu täysin piittaamattomasti siihen,
mitä tuomioistuin sanoo. Joku ahdasmielinen voisi sanoa,
että tämä on laiton tilanne tässä maassa.
Arvoisa puhemies! Nykyisin, kun Euroopan unioni elää uutta
aikaa Lissabonin sopimuksen tultua ratifioiduksi viime vuoden lopulla,
on tästä direktiiviviidakosta tullut meille todellinen pallo
jalkaan. Onhan niin, että kun Suomi liittyi Euroopan unioniin
vuonna 1994, niin silloin nimenomaan perustuslakivaliokunta lausui,
että jokaisella Suomen kansalaisella on oikeus vedota direktiivin
nimenomaisiin kohtiin, vaikka kyseistä direktiiviä ei
olisi implementoitu. On myös itsestään
selvää, että jokainen direktiivi, joka Suomen
lainsäädäntöä koskee,
on myös implementoitava eli siirrettävä suomalaiseen
lainsäädäntöön sellaisenaan.
On aivan selvä asia, että näin tulee
toimia, kun kerran olemme jäseniksi liittyneet.
Keskiviikkona tällä viikolla oli julkisoikeuden
seminaari eduskunnassa, ja professori Tuomas Ojanen käsitteli
tätä implementointiasiaa mielestäni erinomaisesti.
On aivan käsittämätöntä,
että me emme ole tässä talossa päässeet
vielä sille tasolle, että suomalaiset saisivat
oikeutta niin, että lainsäädäntö saatettaisiin
perustuslain tasolle elikkä siirrettäisiin nämä asiat
tarkasti Suomen lakiin. Muutenhan syntyy maahamme tilanne, jossa
virkamiehet tulkitsevat lainsäädäntöä niin
kuin mieli tekee, kun suomalaisessa lainsäädännössä ei
ole mitään tarkkoja määräyksiä vaan
vain yleisviittaus ja direktiiviä ei ole implementoitu.
Näin ollen, kun korkein hallinto-oi-keus ei anna valituslupaa,
ei vie asiaa yhteisöjen tuomioistuimen ennakkopäätöksen
piiriin ollenkaan vaan pitää sen asian itsellään,
kansalainen joutuu tyytymään siihen, mitä viranomainen
sanoo, vaikka perustuslaki nimenomaan kertoo, että julkisen
vallankäytön tulee perustua tarkoin lakiin, ja
lakia on tarkoin todella noudatettava.
Hyvänä esimerkkinä tästä voi,
arvoisa puhemies, mainita luontodirektiivin, jossa yleisviittauksella
luonnonsuojelulain 64 §:ssä on sanottu muutamalla
sanalla, että tällä pannaan toimeen Euroopan
unionin luontodirektiivi eli Natura-direktiivi, mutta ei siitä sitten
sen enempää. Nimenomaan perustuslakivaliokunnan
lausunnossa vuodelta 1994 viitattiin aivan selkeästi siihen, että yksityiskohtaiset
direktiivin määräykset tulee siirtää sellaisinaan
Suomen lakiin. Tätä ei ole tehty. Kansalainen
ei voi vedota direktiiviin, kun korkein hallinto-oikeus ei ole pyytänyt
ennakkotapausta jostain kumman syystä — sitä pitää presidentti
Hallbergiltä kysyä — ja sitten toisaalta
ei voi vedota Suomen lakiinkaan, kun ei mitään
pykäliä ole. Elikkä elämme tässä asiassa
täydellisesti viranomaisen mielivallan alla.
Jos tässä 10—15 vuotta sitten olisi
puhuttu, että Suomen Euroopan unionin aikainen oikeudenkäyttö on
tätä, niin veikkaan, että kolme prosenttia
suomalaisista olisi kannattanut unioniin liittymistä. Emme
voi elää keskiaikaa oikeudenkäytössä tässä maassa.
Käsittämätöntä on
myös se, että perustuslakivaliokunta ei tähän
asiaan ole puuttunut kovalla kädellä. Toivon hartaasti — jos
olisi perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Sasi paikalla — että Sasi
voisi kuunnella tätä asiaa hieman hartaammin ja
panna asiassa toimeksi. (Ed. Ahde: Mutta täällä on
varapuheenjohtaja!) — No, varapuheenjohtaja on paikalla,
suuresti kunnioittamani ed. Söderman. Hän toivottavasti
tässä asiassa panee toimeksi. — Ihmisellä on
oikeus vedota Suomen lakiin, ja julkisen vallan käytönhän tulee
tarkoin perustua lakiin. Kun ei näitä ole vieläkään
saatettu Suomen lakiin, niin mihin sitten voi kansalainen vedota,
kun hän oikeuttaan perää, jos ei kerran
suomalaiseen lakiin, kun se hänen ensisijainen oikeusturvansa
siellä onkin?
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt elämme tätä uuden
uljaan Euroopan unionin Lissabonin sopimuksen aikaa, niin näiden
direktiivien implementointi todella tulee entistä tärkeämmäksi,
ja kansalaisella on nimenomaan oikeus vedota niihin. Tämän
asian hoitaminen jatkossa kuuluu nimenomaan perustuslakivaliokunnalle,
jonka tulee tässä asiassa aivan yhtä terhakkaasti
puuttua tähän oikeusvajeeseen, joka Suomessa tällä hetkellä vallitsee.
Toivon myös sitä, että seuraavassa
valtioneuvoston kertomuksessa vuodelta 2010, kun se sitten aikanaan
joskus maailmassa tulee, voitaisiin todeta, että tätä asiaa
on vakavasti hoidettu ja on pantu myös toimeksi, ei vain
pidetty pelkkiä puheita melkein tyhjälle eduskunnan
salille.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Hoskonen mainitsi perustuslakivaliokunnan
muutamaan kertaan, niin ensiksi tähän juttujen
pitkittymiseen: Olisin kiinnittänyt huomiota siihen, että lähes
puoli mietintöä koskee nimenomaan sitä ja
myös ponsiesitys ja että sekä puheenjohtaja
Sasi että minä puhuimme tästä.
Minusta tämä on todella häpeällinen
asia, niin kuin ed. Hoskonen sanoi. Olemme puhuneet siitä ministeri
Braxin kanssa, ja toivottavasti tässä saadaan
jotain aikaan.
Sitten tämä autoverotusjuttuhan on ollut täällä talossa
monta kertaa, ja minullekin on käsittämätöntä,
että siinä on jouduttu niin valtavasti odottamaan
ja se on ihmisille tuottanut tuskaa. Itse minä olisin sitä mieltä,
että pitäisi päästä sellaisiin
säännöksiin, että autovero maksettaisiin
missä päin Eurooppaa tahansa kerran ja rekisteröitäisiin
kerran ja sitten oltaisiin mukana siinä.
Mitä näihin direktiiveihin tulee, niin minä kiinnittäisin
siihen huomiota, että ed. Hoskosella on myös mahdollisuus
valittaa asiasta Euroopan komissiolle, joka sitten ravistelee Suomea,
jos Suomi ei käyttäydy kunnolla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja käsitteli
jo varsin perusteellisesti sitä, minkälaisella
aikataululla näitä hallituksen toimenpidekertomuksia tälläkin
kertaa käsitellään. Siis vuodesta 2008
on kysymys, ja nyt on jo sitten 2010 hyvässä mallissa.
Elikkä samaan aikaan, kun aivan oikein pohdiskellaan sitä,
millä tavalla näitä toimenpidekertomuksia,
tilinpäätöskertomuksia ja lausumamenettelyjä jnp.
aiotaan petrata, koska petraamisen tarvetta todella on, niin samalla
tietysti täytyy myöskin miettiä sitä,
mikä näitten kertomusten vaikuttavuus on.
Arvoisa puhemies! Otan vain käsittelyyn muutaman esimerkin,
jotka ovat juuri omalla tavallaan tästä päivästä.
Täällä perustuslakivaliokunnan mietinnössä on
muutamia ponsia, kannanottoja, asioihin, joista yksi on saamelaisasioita
ja saamen kieltä koskeva ponsi, ponsi numero 3. Tässä sanotaan
näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy tehostettuihin toimenpiteisiin saamen kielen elvyttämiseksi.
Erityistä huomiota on kiinnitettävä uhanalaisten
inarinsaamen ja koltansaamen säilymisen turvaamiseen."
Arvoisa puhemies! Eikö kuulostakin aika tutulta, ikään
kuin olisimme käsitelleet tätä asiaa aivan
tuonnottain suorastaan? Taisipa peräti olla viime vai toissa
viikolla, kun käsittelimme saamelaiskeskusasiaa, ja siinä yhteydessä täsmälleen
samat murheet olivat esillä. Siis toisin sanoen eduskunta
näyttää olevan erittäin valppaana,
eduskunnan valiokunnat ovat erittäin hyvin tietoisia siitä,
miten suomalaisessa yhteiskunnassa saamen kieliasiassa on käymässä,
mutta minä pahoin pelkään, että nyt
tästä eteenpäin lähiviikkojen
aikana ei tapahdu yhtään mitään.
Kun kehysneuvotteluja käydään juuri parhaillaan,
taidetaan tässä talossakin käydä parhaillaan
juuri niitä, niin tuskinpa siellä näihin
asioihin korva lopsahtaa hitusenkaan vertaa.
Elikkä siis toisin sanoen, mihinkä minä tällä kommentillani
pyrin? Siihen, että pitäisi miettiä, mikä on
se vaikuttavuusprosessi, joka automaattisesti seuraa tällaisista
kannanotoista, jotka ovat erittäin hyvin perusteltuja,
jotka ovat akuutteja, ja jos tarkoitus on viestittää suomalaisessa
yhteiskunnassa sellaisesta kehityskulusta, joka on eräällä tavalla
peruuttamaton, jos se saavuttaa tietyn asteen, niin me tiedämme
sen varsin hyvin, että kyllä se koltansaamen ja
inarinsaamen kieli siitä häipyy pois. Se vaatii
erityisiä toimenpiteitä, konkreettisia toimenpiteitä,
että tämä kehityskulku katkaistaan. Ne
ovat kulttuurisia toimenpiteitä, ne ovat opetusasioita,
ne ovat kansalaisopistoasioita, ne ovat saamelaiskeskusasioita,
ja ne ovat sellaista toimeliaisuutta, jossa pitää synnyttää sinne
kulttuurin sisälle mekanismi, joka johtaa siihen, että kieltä vaalitaan.
Se tarvitsee pikkuisen myöskin sitten valuuttaa. Tämä on aivan
selvä asia.
Arvoisa puhemies! Otan toisen esimerkin, aivan toisenlaisesta
asiasta. Siinäkin siteeraus kohdistuu tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajan käyttämään puheenvuoroon,
sen erääseen detaljiin. Ed. Ahde viittasi puheenvuorossaan
siihen, että näitä lausumia on hyvin
pitkältä ajalta, 15—16 vuoden ajalta,
vanhimmat vuosilta 1994 ja 1995, taisi olla sieltä päin,
jos nyt oikein otin kiinni.
Arvoisa puhemies! En ole osaton siihen, että eräs
tämmöinen lausuma on täällä.
Se saattaa kuulostaa vähän persoonalliselta, että kaivan
sen täältä esiin, mutta onpas pohjimmaltaan
isosta asiasta kysymys sellaisessa maatalouselinkeinon lohkossa,
jossa kysymys on sellaisesta alkutuotannosta, kasvituotannosta,
jossa Suomi voisi olla todellinen pärjääjä johtuen
siitä, mikä on Suomen luonnonmaantieteellinen
sijainti maapallolla. Kysymys on perunan tuotannosta ja sen kasvitaudeista.
Vuoden 1995 valtiopäivillä tein kuin heinähenkilö töitä,
että valiokunnan mietintöön otettiin
lausuma, jossa edellytettiin toimenpiteitä, joissa välittömänä pyrkimyksenä on
luoda Suomesta rengasmädästä vapaa alue
kolmessa vuodessa. Tämä perustui siihen, että oli
tehty erittäin arvokas selvitys, jonka mukaan tähän
tavoitteeseen todella pystyttäisiin silloisissa perunantuotannon
olosuhteissa pääsemään, jos
ne tietyt temput tehdään. Sitten ruvettiin vaalimaan,
mennäänkö sinne, mutta niinpä virkamiehet
vaihtuivat ministeriössä ja kun uudet virkamiehet
tulivat rooteliin, niin eipäs enää sitten
tehtykään, vaan ruvettiinkin keksimään,
millä tavalla pystyttäisiin, niin kuin termi kuuluu,
tappamaan tämä lausuma.
Sitten kun olen ollut maatalousvaliokunnan jäsen kauan
ennen sitä hetkeä ja sen jälkeen yhtäjaksoisesti,
niin olen sitten aina, kertomuksiin kun on vastattu, vaatinut selvitystä ja
selvityksen jälkeen selvitystä jnp. Tässä olisi
tietysti ollut luontevaa, jos olisi sellainen perunantuotannon laki
ollut käsittelyssä, jonka yhteydessä olisi
voitu uusia tämä. Nyt on jouduttu pitämään
hengissä tämä vanha sen takia, että edelleen
tämä ponsi on kasvintuotannollisesti relevantti
ja Suomella edelleen on luonnonmaantieteellisesti se mahdollisuus
olemassa, kun vaan tehtäisiin jotakin, vaan ei tehdä.
Tässä viimeksi viime valtiopäivillä käytiin
siis tätä prosessia läpi.
Arvoisa puhemies! Otin vain nämä pari esimerkkiä siitä,
että se, mitä kaivataan nyt, on tätä todellista
vaikuttavuutta ja sille mekanismi. Siis nyt, kun kaikki nämä kertomusmenettelyt
yhdistyvät, se on loistava asia, mutta se kysymys on se vihoviimeinen
piste siinä, millä saadaan se todellinen vaikuttavuus
aikaiseksi ja eduskunnan päätösvallalle
sille kuuluva arvo.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olisin vähän
halunnut vähentää ed. Pulliaisen tuskaa
tässä. Tämä lausuma saamen kielestä perustuu
tähän kielikertomukseen, joka valtioneuvoston
tulee antaa kielilain mukaan vaalikausittain ja jota me siis olemme
käsitelleet. Siinä on hallitus itse tuonut esille tämän
elvyttämisohjelman teon, jonka me panimme ponteen. Kielikertomus
annetaan oikeusministeriöstä. Oikeusministeri
Brax on äskettäin perustanut semmoisen uuden demokratia-
ja kieliyksikön, jonka johtaja on Johanna Suurpää,
entinen vähemmistövaltuutettu, niin että minä sanoisin,
että on erinomaiset edellytykset, että tämä asia
toteutuu, ja ed. Pulliainen puhuu Johanna Suurpään
kanssa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman, tiedän tämän,
mutta myöskin kuuntelin sen kertomuksen, että siinä tarvittaisiin
jonkin verran varallisuuttakin niitten temppujen tekemiseen.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Poimin muutaman yksityiskohdan tästä toimenpidekertomuksesta.
Perustuslakivaliokunnan oikeusprosessien nopeuttamista koskeva kannanotto
on todella tarpeen, ja ongelmat käsittelyaikojen pituuden
suhteen ovat olleet pitkään esillä eivätkä ole
kaikilta osin asianmukaisella tolalla, niin kuin täällä kovin
monessa puheenvuorossa on jo todettu, ja muun muassa ed. Zyskowiczin
esimerkki oikeusprosessin pituudesta oli kyllä hyvin kuvaava.
Niin kuin ed. Ahde ja myös ed. Pulliainen täällä jo
puheenvuoroissaan totesivat, erikoisvaliokuntien on pitänyt
antaa lausuntonsa jo viime keväänä, elikkä nämä käsittelyajat
tässäkin prosessissa ovat pitkät. Tarkastusvaliokunta
on aiemmin esittänyt hallituksen toimenpidekertomuksen
ja tilinpäätöskertomuksen yhdistämistä.
Kertomukset ovat sisältönsä puolesta
osin pääl-lekkäisiä, joten työn
järkeistämisen ja ohjauksen vaikuttavuuden kannalta
kertomusten yhdistäminen ja käsittelyaikojen nopeuttaminen
ovat todella tarpeen.
Tarkastusvaliokunnan esittämää lausumarekisteriä ollaan
toteuttamassa, ja perustuslakivaliokunta pitää sen
luomista perusteltuna ja kiirehtii sen käyttöönottoa.
Tämä asiahan tässä tuli jo edellisissä puheenvuoroissakin
esille.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on omassa lausunnossaan
kiinnittänyt huomiota muun muassa liikenneinvestointien
ja niiden rahoituksen pitkäjänteisyyteen, suunnitteluun
ja toteutukseen, esimerkkinä Seinäjoki—Oulu-ratahanke, ja
tähän samaan asiaan myös tarkastusvaliokunta
on aiemmin kiinnittänyt huomiota.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan osaltani vain korostaa niitä huomioita, joita
ed. Klaus Pentti äskeisessä puheenvuorossaan toi
esille. Minusta on käsittämätöntä,
että oikeusprosessit jatkuvien aiheettomien poissaolojen
vuoksi tarpeettomasti pitkittyvät. Tähän
tulisi kiinnittää entistä enemmän
huomiota. Samoin ed. Pentti viittasi rataverkkoon. Aikaisemmin on kiinnitetty
myös tarkastusvaliokunnan taikka sen edeltäjän
toimesta huomiota siihen, että meillä on rataverkkoa,
joka on liian vajaassa käytössä, ja näin
ollen investoinnit, jotka on tehty rataverkkoon, eivät
voi hyödyttää ja palvella siinä tarkoituksessa,
mitä varten radat ovat tehdyt.
Arvoisa puhemies! Toivon, että meillä kiinnitettäisiin
kaikessa lainsäädännössä huomiota
erityisesti siihen, mitenkä tämä lainsäädäntö on
perustuslain hengen ja tarkoituksen kanssa soveliasta, ja siltä pohjalta
lainsäädäntöä tulee
voida tarkastaa.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! On tietysti jollain tavalla kiusallista, että perustuslakivaliokunta,
joka kehottaa kaikkia käsittelemään asioita
nopeammin, on antamassa mietintönsä 2010, kun
kertomus on vuodelta 2008. On hyvin valitettavaa, että tämmöinen
hitaus meillä on.
Mutta minä olisin kiinnittänyt siihen huomiota,
että valiokunta tässä tapauksessa käsitteli
tätä hyvin perusteellisesti eli tästä tuomioistuimen
hitaudesta pyydettiin ministeriöiden, valtakunnansyyttäjän,
Asianajajaliiton ja korkeimman oikeuden lausuntoja ja niiden perusteella
todella perusteellisesti käsiteltiin asiaa ja tehtiin se
ponsi, joka tässä on ja jonka ydin on se, että poliisin, syyttäjän
ja myös oikeuslaitoksen, kun on suurista talousrikosjutuista
kyse, hyvin aikaisessa vaiheessa pitäisi suunnitella, miten
ne viedään läpi säädyllisessä ajassa,
ja tästä myös informoida asianajajia.
Muuten tilanne on täysin mahdoton. Minä toivon
todella, että tästä otettaisiin vaari, koska
näitä juttuja on paljon. Jos katsoo vaan keskiarvoa,
niin näyttää siltä, että Suomen
oikeuslaitoksessa ei ole mitään ongelmia, mutta tämmöinen
suuri satsi näitä juttuja on, joita pitää käsitellä,
ja meillä nyt valitettavasti syyttäjälaitoksella
ei ole niitä resursseja siihen.
Sitten minä kiinnittäisin vielä huomiota
muutamaan miellyttävään asiaan. Tässä kielikertomuksessa
on nyt haluttu nostaa karjalan kielen asemaa. Tämä karjalan
kielihän on kieli, jonka tiettävästi
kuitenkin tuhannet suomalaiset hallitsevat, ja on hyvin aktiivisia
ihmisiä, jotka haluavat nyt tämän sivistyksellisesti
Suomelle merkittävän kielen asemaa nostaa. Minusta
on tärkeätä, että me nyt toimme
esille, että seuraavassa kielikertomuksessa myös
pitäisi arvioida, millä tavalla tämä asia
paranee.
Täällä ed. Ukkola puhui sitten näistä purkujutuista.
Meillähän on semmoinen onneton tapaus Vaasan seudulta,
jossa eräs toimittaja kirjoitti oikeustapauksesta, jossa
eräs leskimies epäili, että hänen
vaimonsa oli kuollut leikkaukseen, koska kirurgi olisi ollut päihtyneenä.
Poliisitutkintapöytäkirjoissa ilmeni kyllä sitten,
että kaikki nämä hoitajat olivat huomanneet,
että tämä kirurgi oli ilmeisesti päihtyneenä,
ja sitä asiaa sitten venkoiltiin ja käsiteltiin
syyttäjässä. Mutta se päättyi
sitten siihen, että kirurgi ei joutunut syytteeseen, vaan
tämä toimittaja, ja hänet tuomittiin myös
hovioikeudessa. Hän vei sitten asian ihmisoikeustuomioistuimeen,
joka otti poikkeuksellisen selkeästi kantaa Suomen valtiota
vastaan ja aivan poikkeuksellisesti antoi tälle naistoimittajalle
vielä tämmöisen henkilökohtaisen
korvauksen oikein osoittaakseen, että tämä nyt
on mennyt Suomessa täysin pieleen. Kun hän anoi
purkua korkeimmalta oikeudelta, niin korkein oi-keus äänestyksen
jälkeen ei sitä purkua antanut, koska viittasi
... Siellä eräs jäsen katsoi, että olisi velvollisuus
antaa.
Valiokunta joka tapauksessa nyt esittää, että olisi
syytä harkita, että voitaisiin muutoksenhakua
koskevia säännöksiä tarkistaa
niin, että ihmisoikeustuomioistuimen langettava tuomio
lisättäisiin harkinnanvaraiseksi purkuperusteeksi. Minusta
tälle ihmiselle tämä tilanne on ollut
kohtuuton, ja kohtuutonta on tietysti se, jos se vielä käsitellään
uudelleen ihmisoikeustuomioistuimessa.
Ed. Zyskowicz sitten puhui näistä jutuista, joissa
eivät vastaajat ole paikalla tai joissa eivät todistajat
ole paikalla, ja niitä tietysti on olemassa aika paljon
nykyään ja ne ovat tietysti pirun ikäviä — poistan
sanan "piru" — ne ovat todella ikäviä kaikille
osapuolille. Mutta minusta pitäisi nyt Suomessa mennä siihen,
että muutamia yksinkertaisia rikosjuttuja selvitettäisiin
varsin summaarisessa oikeusmenettelyssä. Suurimmat osat
näistä tappeluista ovat sellaisia, että nämä tappelupukarit
voitaisiin korjata yöksi poliisin talteen ja aamulla sitten
käydä tämä prosessi läpi.
Useinhan silloin, kun ollaan selvin päin, halutaan jo sopia
koko juttu ja päästä siitä pois.
Jos taas mennään siihen, että näissä suhteellisen
pienissä tappeluissa käydään
koko tutkintamenettely läpi ja vielä tämä prosessi
läpi ja vielä jos on kysymys ihmisistä,
joilla elämä on vähän epäjärjestyksessä,
niin joudutaan sitten siihen, että koko koneisto odottaa
tuolla tavalla. Siinä minä kyllä yhdyn
ed. Zyskowicziin, että Suomen oi-keuslaitokseen voisi kehittää summaarisia
menettelyjä ja nimenomaan silloin, kun se koskee yksinkertaisia
rikosjuttuja, joissa kaikki ovat valmiit useasti tunnustamaan ja
haluavat sen jutun pois päiväjärjestyksestä.
Keskustelu päättyi.