5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sotilaskurinpidosta
ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa,
joka korvaisi voimassa olevat sotilaskurinpitolain ja poliisin tehtävien
suorittamisesta puolustusvoimissa annetun lain. Tämä esitys
on laadittu nykyisten voimassa olevien lakien pohjalta. Uudistuksen
tavoitteena on ollut luoda johdonmukainen ja ajantasainen säännöstö.
Myös muun lainsäädännön muutoksista
aiheutuvat muutostarpeet on tässä otettu huomioon.
Herra puhemies! Ongelmat tässä lakiesityksessä tulevat
esiin 74 §:ssä Poistumiskiellon täytäntöönpano.
Se kuuluu siis näin: "Enintään kolmen
vuorokauden poistumiskieltoa ei saa panna täytäntöön
poistumiskieltoon määrätyn viikko-ohjelman
mukaisen viikonloppuvapaan, juhlapyhän tai vastaavan vapaan
aikana, ellei tämä ole perusteltua rangaistuksen
ajoittamiseksi välittömästi rangaistukseen
johtaneen teon jälkeen. Rangaistuksen ajoitukselle on tällöin
oltava painava syy ja tämä on perusteltava erikseen
kurinpitopäätöksessä."
Herra puhemies! Lakiin ehdotetaan siis säädettäväksi
muutoksenhakuoikeus myös nykyisiin kurinpito-ojennuksiin.
Tämä on asia, joka herätti erittäin
paljon keskustelua ja vastustusta myös meillä puolustusvaliokunnassa,
missä asia oli lausunnolla. Tällaisenaan siis
luovuttaisiin erottelusta kurinpito-ojennuksiin ja kurinpitorangaistuksiin
siten, että kaikkia seuraamuksia kutsuttaisiin kurinpitorangaistuksiksi.
Poistumiskielto ja poistumisrangaistus yhdistettäisiin
yhdeksi seuraamuslajiksi eli poistumiskielloksi.
Poistumiskieltohan on rangaistus, joka voidaan langettaa, kun
asepalveluksessa ei ole toimittu sääntöjen
mukaan. Se on erittäin tärkeä kurinpidon
muoto, ja sen niin sanottu pelote tulee lähinnä siitä näkökulmasta,
että on vaara menettää joko iltalomiaan
tai viikonloppuvapaitaan, jos tekee hölmöyksiä.
Eli toisin sanoen tämä on keino niitä omalta
osaltaan estää.
Herra puhemies! Nyt esillä olevan esityksen mukaan
enintään kolmen vuorokauden poistumiskieltoa ei
saisi panna täytäntöön poistumiskieltoon
määrätyn viikko-ohjelman mukaisen viikonloppuvapaan,
juhlapyhän tai vastaavan vapaan aikana. Kantelua koskevia
säännöksiä ei sisältyisi
sotilaskurinpitoa koskevaan lainsäädäntöön.
No, miten tämä prosessi sitten tapahtuisi? Joukko-osaston
komentajaa alempien kurinpitoesimiesten tekemistä päätöksistä tehtäisiin
ensin ratkaisupyyntö joukko-osaston komentajalle. Joukko-osaston
komentajan ratkaisupyynnön perusteella tekemään
päätökseen voisi hakea muutosta. Joukko-osaston
komentajan ja häntä ylempien kurinpitoesimiesten
päätöksistä voisi myös valittaa.
Määräaika tälle olisi seitsemän
päivää päätöksen
tiedoksi antamisesta.
Kurinpitomenettelyssä määrätyt
kurinpitorangaistukset olisivat varoitusta tai kurinpitosakkoa lukuun
ottamatta pantavissa täytäntöön
muutoksenhausta huolimatta, jollei joukko-osaston komentaja tai
tuomioistuin erityisestä syystä määräisi,
ettei täytäntöönpanoa saisi
aloittaa tai jatkaa. Asianosainen tai kurinpitoesimies voisi hakea
kurinpitopäätöksen poistamista tai purkamista
tuomioistuimelta. Menettelyssä noudatettaisiin soveltuvin
osin yleisiä ylimääräisiä muutok-senhakua
koskevia säännöksiä. Kurinpitopäätöstä ei
voitaisi muuttaa rangaistun vahingoksi Puolustusvoimien omin sisäisin
toimenpitein. No, nämä ovat tietysti näitä ääripäitä tässä asiassa.
Mutta tähän poistumiskieltoon liittyen kaiken kaikkiaan
tämä rajoitus tulisi monimutkaistamaan asioita
ja osaltaan estämään sen välittömän täytäntöönpanon.
Se myös vähentäisi merkittävästi
poistumiskieltorangaistuksen tehoa ja voisi siten aiheuttaa käytetyn
rangaistusasteikon koventumista. Edellä mainittu rajoitus
poistumiskiellon määräämisen
osalta olisikin tullut poistaa tästä laista kokonaan,
kuten puolustusvaliokunta tähän asiaan kantaa
otti. Puolustusvaliokunta oli myös hyvin yksimielinen tästä asiasta, ja
lähestulkoon kaikki asiantuntijat, joita tähän liittyen
kuultiin, olivat sitä mieltä, että poistumisrangaistusta
ei tulisi muuttaa.
Valitettavasti kuitenkin hallintovaliokunta esitti asiassa toisin.
Mielestäni tässä asiassa on niin perustavanlaatuisesta
asiasta kysymys, että erittäin pitkään
harkitsin jopa koko tämän lakiesityksen hylkäämistä.
Tämä lakikokonaisuus on kuitenkin niin laaja ja
sisältää muita tärkeitä elementtejä esimerkiksi
kurinpitorekisterin osalta, että en tätä tee.
Mutta mikäli tämä asia osoittautuu sellaiseksi,
että tästä ongelmia tulee Puolustusvoimien
kurinpitoon, niin tämä on asia, johon tulee aivan
varmasti myös tässä salissa palata.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan oikeastaan siitä, mihin
edustaja Savola tuossa jo kiinnitti huomiota.
Sinänsä tässä lakiesityksessähän
on hyviäkin osioita. Selkeästi tämä rikostorjuntaa
Puolustusvoimissa selkeyttää, ja tulee selkeästi
esille, mitä Pääesikunta hoitaa ja mitkä ovat
sitten poliisin valtuudet. Tässä on selkeästi
hyviäkin osioita.
Mutta haluan kiinnittää huomiota edelleenkin siihen,
että puolustusvaliokunnan lisäksi samanlainen
kannanotto on myös lakivaliokunnalla eli kaksi lausunnon
antavaa valiokuntaa on nähnyt tämän asian
eri tavalla kuin hallintovaliokunta, ja sinänsä varmaan
asiantuntijoita tämän asian suhteen on kaikissa
valiokunnissa. Mutta kyllä varmaan puolustusvaliokunta
on katsonut tämän asian taas siitä näkökulmasta,
että se olisi oikeudenmukainen ratkaisu.
Tässä hallintovaliokunnan perustelussa todetaan,
että hallintovaliokunta tähdentää vielä varusmiesten
yhdenvertaista kohtelua ja korostaa, ettei poistumiskieltoa saa
tarkoituksellisesti lykätä siten, että kiellon
täytäntöönpano ajoittuisi nimenomaan
viikonloppuvapaalle. Eihän se ole oikeudenmukainen ratkaisu
siinä tilanteessa, jossa on jotakin siellä tehty,
töpeksitty ja on saatu poistumiskielto, rankaisu. Eihän
se ole oikeudenmukainen niitä kohtaan, joilla tätä ei
ole. Jos jotkut käyttäytyvät sääntöjen
mukaisesti varusmiespalveluksen aikana, niin totta kai heillä sitten
viikonloppuvapaa pyörii niin kuin pyörii, ja ei
tässä yhdenvertaisuudesta minun mielestäni
missään tapauksessa voi puhua.
Sinänsä olen kyllä tosi pettynyt,
että hallintovaliokunta ei ole ottanut puolustusvaliokunnan näkökulmaa,
ja korostan vielä sitä, että puolustusvaliokunnan
näkökulma oli yksimielinen. Kaikki poliittiset
ryhmät olivat sitä mieltä ja oikeastaan
jo ihan ensimmäisessä keskustelussa päädyimme
siihen, että tätä hallituksen esityksen kohtaa
on tarvis muuttaa ja tarkentaa siten, että tämä kurinpitoasia
tulee huomioiduksi myös varusmiespalveluksen aikana ja
se tehoaa. Tässähän haetaan tehoa, että näillä poistumiskielloilla olisi
oikeasti joku merkitys. Muutenhan näillä ei tahdo
olla mitään merkitystä. Jos nämä pannaan täytäntöön
palveluksen aikana, niin se poistumiskielto nyt on lähinnä sitä kai,
ettei pääse sotkuun ja että kaverit tuovat
sen kahvin sinne kasarmille. Eihän tätä muuten
voi tulkita.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Minäkin tähän sopimuskieltokohtaan
haluan tässä tarttua. Totean, että tietenkin
tämä kokonaisuus on sinänsä ihan
täyttä asiaa myös hallintovaliokunnan
mietinnön osalta, mutta sopimuskieltokohta ei ole mennyt
oikein. Puolustusvaliokuntahan totesi omassa mietinnössään:
"Viikonloppuvapaan menettämisellä lyhyen poistumiskiellon
johdosta on merkittävä rikkomuksia ehkäisevä vaikutus.
Tämä vaikutus menetetään, jos
jo etukäteen on tiedossa, ettei mahdollinen lyhyt poistumiskielto
vaikuta viikonloppuvapaan käyttömahdollisuuteen."
Tässä minusta on ydin sanottu. Minusta edustajat
Savola ja Reijonen kyllä puhuivat ihan täyttä asiaa.
Tämän pohjaltahan sitten puolustusvaliokunta totesikin,
että kaikki poistumiskiellot on voitava panna toimeen välittömästi,
ja esitti tämän mukaista 74 §:n
sisältöä. Minäkin haluan korostaa
edustajien Savola ja Reijonen puheenvuorojen mukaisesti, että tästä asiasta
keskusteltiin tässä meidän valiokunnassamme
erittäin perusteellisesti. Sitä kysyttiin moneen
kertaan asiantuntijoilta, ja sitten keskustelujen jälkeen
päädyttiin yksimieliseen muotoiluun valiokunnan
sisällä. Nyt on sitten käynyt selville,
että hallintovaliokunta ei tätä jostakin
syystä halunnut noteerata puolustusvaliokunnan haluamalla
tavalla, ja se on kieltämättä pettymys.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä nyt
voidaan tietysti ihan suoraan sanoa, että tämä on
hallintovaliokunnan nahkapäätös — näinhän
tämä on. Mutta, ihan nyt veljet Suomen Keskustasta,
kyllä siellä olivat myös hallintovaliokunnan
keskustalaiset jäsenet tämän päätöksen
takana, niin myös perussuomalaiset.
Mutta siitä olen eri mieltä, mitä tässä edustaja Kääriäinen
otti esille, elikkä siitä, että ei kuunneltu.
Kyllä tätä käsiteltiin hyvin
pitkään hallintovaliokunnassa, (Seppo Kääriäinen:
Ei noteerattu!) ja pöytäkirjoista voidaan nähdä,
että tätä kaarrateltiin hyvin, hyvin
perusteellisesti.
Näin on, kuten edustaja Savola totesi, että tämä on
merkittävä uudistus. Tässä on
yhtymäkohtia moniin muihin lakeihin, joita on nyt ruvettu
käsittelemään, esimerkiksi tänä päivänä käsiteltyyn
Rajavartiolaitosta koskevan lain uudistukseen.
Sitten tietysti täytyy ottaa huomioon, että tämä on
likipitäen, ei nyt ihan, hallituksen alkuperäisen
esityksen mukainen, muuten paitsi että juuri tähän
pykälään, mikä tässä on
nostettu esille, tuli sitten muutos, ja se tuli hallituksen taholta — kyllä kai
sekin on ihan ääneen uskallettava sanoa.
Mutta arvostan kyllä edustajien Kääriäinen, Reijonen
ja Savola miehekkäitä puheenvuoroja. Tämä on
aivan täyttä asiaa. Mutta nahkapäätös mikä nahkapäätös,
mihinpä siitä pääsee.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on merkittävä lakiuudistus
kokonaisuutena, kuten hallintovaliokunnan puheenjohtaja Mattila totesi.
Keskustan edustajat Savola, Reijonen ja Kääriäinen
ovat oikealla asialla tässä poistumiskieltokysymyksessä.
On valitettavaa, että puolustusvaliokunnan yksimielistä lausuntoa
ei tässä suhteessa hallintovaliokunnassa osattu
ottaa täysimääräisesti huomioon.
Kyseessä on nahkapäätös, kuten
puheenjohtaja Mattila totesi, ja ehkä tätä voidaan
tulevaisuudessa tarkastella ja — tarpeen niin vaatiessa — myös
korjata.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Joo, siihen, mitä hallintovaliokunnassa
tämän asian suhteen on käsitelty, tietysti
nyt saatiin hallintovaliokunnan puheenjohtajalta hieman valaistusta.
Mutta se tässä kyllä ihmetyttää, että kun
puolustusvaliokunta ja lakivaliokuntakin asiantuntijavaliokuntina
antavat lausuntonsa, niin niitä ei sitten oteta huomioon.
Minä haluan korostaa sitä, että ne asiantuntijat,
jotka puolustusvaliokunnassa olivat nimenomaan Puolustusvoimien
puolelta kertomassa tästä asiasta, korostivat
sitä ennalta ehkäisevää vaikutusta
ja sitä, mikä merkitys sillä on, jos
periaatteessa etukäteen tiedetään, että rangaistusta
et voi saada. Se on osaltaan omiaan nostamaan hölmöilyjen
riskiä sitten myös asepalveluksessa tässä asiassa.
Tämä on vakava asia. Minä kyllä vahvasti
peräänkuulutan tämän seuraamista
jatkossakin eli sen, minkälaisia vaikutuksia tällä tulee
olemaan, ja tältä salilta pitää sitten
löytyä myös rohkeutta, aivan kuten edustaja
Niinistö sanoi, puuttua tähän asiaan.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä on
totta, että peiliin katsomisen paikka meilläkin
on, ei osattu evästää hallintovaliokunnan
jäseniämme, niin että sikäli
varmaan hallintovaliokunnan puheenjohtajan palaute oli ihan tervetullut.
Tässä on muistettava, että ehkä tämä nyt
ei kokoluokaltaan hirvittävän iso asia ole. Mutta
tietysti meillä puolustusvaliokunnassa kuitenkin se lähtökohta
oli se, että siellä homma toimisi ja niitä,
jotka eivät sääntöjä noudata,
myös rangaistaisiin siten, että se vaikuttavuus
olisi riittävä. Tässähän
on kysymys siitä.
Mutta minä uskon, että vaikka tähän
ei nyt tullut muutosta merkittävästi, niin Puolustusvoimista,
varusmiespalveluksesta, jatkossakin tulee isänmaallisia
nuoria miehiä ja naisia, ei se varmaan tähän
kaadu. Minä uskon, että sieltä keinoja
löytyy sitten tähän ojentamiseen myöskin, vaikka
tätä ei nyt saatu aivan valiokunnan mukaisesti
läpi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savola nosti tuossa esiin puolustusvaliokunnan
asiantuntijakuulemiset. Niiltä osin on todettava, että kyllä hallintovaliokunnan
kuulemiset varmasti melko lailla menevät niiltä osin
yksi yhteen. Tässä sitten on tultu vain siihen
tulokseen, mitä tässä nyt edustaja Savola
totesi, että tässä ihmetellään.
Kyllähän tässä voidaan sitten
ihmetellä. Niiltä osin tämä juna
on mennyt. Mutta kyllä arvostan, niin kuin sanoin, tätä esille
tuotua asiaa, ja nämä ovat miehekkäitä puheenvuoroja.
Lopuksi on todettava, että hallintovaliokunnasta on
tullut tältä kaudelta melko suuria ja isoja lakipaketteja.
Kyllä niihin käytännössä hallintovaliokunta
on miltei lyönyt sen leiman sitten sinne loppuun, niin
että on tarkkaan seurattava näitten suurien ja
isojen lakimuutosten voimaanastumista ja sitten sen jälkeisiä tuloksia.
Keskustelu päättyi.