Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunta hyväksyi viime joulukuussa
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon, jossa linjattiin
puolustusvalmiuden kehittäminen pitkälle tulevaisuuteen.
Kuitenkin viime viikon kehyspäätöksessä hallitus
puuttui jo heti näihin kehyksiin vuosille 2006—2009,
mikä merkitsee vuosina 2006 ja 2007 yhteensä 40
miljoonan euron säästövelvoitetta. Tällaisella
menettelyllä murennetaan puolustusvalmiuden pitkäjänteistä suunnittelua
ja myöskin valmiutemme uskottavuutta. Viime hallituskaudella
selonteon linjauksista pidettiin kiinni.
Herra pääministeri, aikooko hallitus aidosti kantaa
huolta puolustusvalmiutemme pitkäjänteisestä kehittämisestä,
kun vielä tarkastellaan sitä, että ympäristössämme
Pohjoismaiden ja myöskin Baltian maiden määrärahatasot
bkt:llä mitaten ovat selvästi korkeammat kuin
Suomen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Lyhyesti voin vastata, että aikoo.
Me teimme selonteon, joka linjaa Puolustusvoimien kehitystä pitkälle
tästä eteenpäin, ja myös määrärahat
on mitoitettu tämän mukaan. Vuosille 2006 ja 2007
on tässä kehyksessä esitetty 20 miljoonan
euron säästöä verrattuna aikaisempiin
suunnitelmiin, ja puolustushallinnon täytyy selvitä näistä säästöistä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa nämä päätökset
merkitsivät monella tavalla muutoksia tehtyihin suunnitelmiin
ja toivat ongelmia. Muun muassa Hyrylässä, Mikkelissä sekä täysin
yllättäen Haminan—Kotkan alueella se
merkitsee merkittäviä työpaikkojen menetyksiä — Mikkelissä nettotappio
on noin 400 ja verotulot noin 1,4 miljoonaa euroa — irtisanomisia
sekä yksilö- ja perhetasolla ongelmia. Toimeenpanoa
jouduttiin näiden säästötoimenpiteiden
vuoksi aikaistamaan vuodella, niin että kaiken pitää olla
valmiina vuonna 2007.
Miten puolustusministeri aikoo huolehtia niin henkilöstön
kuin menettävien paikkakuntien odotuksista ja varata myöskin
riittävät varat, ja aikooko kauppa- ja teollisuusministeri — valitettavasti
valtiovarainministeri ei ole paikalla — myöskin
olla tukemassa rahallisesti näitä päätöksiä?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Ensinnäkin mitä tulee henkilökuntapolitiikkaan
näiden vaikeiden ratkaisujen yhteydessä, niin
valtio toteuttaa esimerkillistä työnantajapolitiikkaa,
johon kuuluu se, että luonnollista eläkepoistumaa,
niin sanottua lähtövaihtuvuutta, hyödynnetään,
mikä tarkoittaa myös sitä, että irtisanomisia
vältetään niin pitkälle kuin suinkin
mahdollista.
Mitä tulee ed. Nepposen kaipaamiin kompensaatioihin
näille menettäville paikkakunnille, siltäkin
osinhan puolustushallinto on lähtenyt siitä, että näitä haittoja
pyritään myös omilla toimenpiteillä jatkossa
vähentämään ja minimoimaan, mutta
nyt ei ole se hetki, jolloinka pitäisi ryhtyä luetteloimaan
tai ikään kuin lupaamaan, että tuo paikkakunta
saa tuota jne., vaan nyt on tärkeää, että tämä päätös
liittyen selonteon toimeenpanoon saadaan viedyksi satamaan (Puhemies
koputtaa), minkä jälkeen on sitten uusien askelten vuoro.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Nepposen arvostelu on jälkijättöistä.
Ed. Nepponenhan äänesti yhdessä kokoomuksen
ryhmän kanssa muutamaa kokoomuslaista poikkeusta lukuun
ottamatta sen puolesta, että eduskunta ei enää käsittele
eikä päätä näistä varuskuntakysymyksistä lainkaan.
Kokoomus luotti niin paljon hallitukseen, että antoi puolustusministerin
yksin tehdä päätökset tässä asiassa.
Herra puhemies! Sellainen käsitys, että ikään kuin
armeija kituisi nyt määrärahojen puutteessa,
on väärä. Todellisuudessa ensi vuonna
tästä vuodesta puolustusmäärärahat
tulevat nousemaan 111 miljoonalla eurolla. Mutta kysyn puolustusministeri
Kääriäiseltä:
Onko hallitus todella sitä mieltä, kun nyt
joudutaan aikamoisiin toimintamäärärahojen
leikkauksiin, ja pitääkö hallitus ehdottomasti
kiinni myös jatkossa siitä, että noin
kolmannes käytetään materiaalihankintoihin?
Tämä on synnyttämässä (Puhemies
koputtaa) tilanteen, jossa muun muassa Tuusula lopetetaan kokonaan,
(Puhemies: Minuutti!) jotta löytyisi tilaa uusille ohjushankinnoille.
Toinen varapuhemies:
Pyydän sekä edustajia että valtioneuvoston
jäseniä huomioimaan sopimamme minuutin puherajoitteen.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Ed. Laakson puheenvuoron alkuun totean sen,
että eduskunta kyllä täällä ennen
joulua päätti muun muassa siitä, että alueellinen
esikuntarakenne puolitetaan. Se oli hyvin konkreettinen päätös.
Sitten toisekseen varsinaiseen kysymykseen: Puolustushallinto
lähtee jatkossakin siitä, että noin kolmannes
puolustusbudjetista tullaan suuntaamaan materiaalihankintoihin,
kehittämisohjelmiin, koska se on tärkeä mittari
sille, aiotaanko uskottavasta puolustuskyvystä pitää kiinni.
Tällä kertaa joudutaan tekemään
lähivuosien aikana joitakin lykkäyksiä,
uudelleenrytmittämisiä, joittenkin ohjelmien osalta,
mutta se ei tätä peruslinjausta miksikään
muuta.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän varuskuntakeskustelun
yhteydessä ministeri Kääriäinen
on ottanut esiin, mikä on myönteistä,
myös Santahaminan aseman. Helsingin kaupungille olisi erittäin
tärkeää saada Santahamina asuntokäyttöön.
Millä tavalla tätä asiaa ministeri aikoo
jatkossa edistää?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Tämä niin sanottu Santahamina-kysymys
ei ole ollut tietenkään käsittelyssä,
kun näitä selontekoon liittyviä täytäntöönpanoratkaisuja
on tässä hahmoteltu. Se on noussut esille ihan
omana keskusteluaiheenaan lähinnä Helsingin kaupungin
johdon suunnalta. Julkisuudessa olen sitten vastannut minulle tehtyyn
kysymykseen lähtien siitä, että pidän
tärkeänä, että jatkossakin Santahaminassa,
joka on tärkeä monessakin mielessä, Puolustusvoimat
ja siviilielämä voisivat jatkaa, kuten tähänkin
saakka on ollut, rauhanomaista rinnakkaineloa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä marssijärjestys
on ollut oikea ja ihan oikein oli, ettei eduskunta niitä päätöksiä tehnyt, vaan
annetaan puolustusministerin tehdä ne päätökset.
Tosiasia on se, että kunnat kärsivät,
työllisyys huononee, työttömyys kasvaa,
ja hallituksella, niin kuin koko eduskunnalla, on mahdollisuus lieventää näitä vammoja
näissä kunnissa kompensaatiolla.
Ministeri Kääriäinen, te sanoitte,
että pyritään minimoimaan. Kyllä tässä vaiheessa,
kun joku kunta menettää kolmanneksen verotuloistaan, toinen
menettää 400—500 työpaikkaa,
ei riitä, että pyritään minimoimaan,
vaan nyt valtioneuvoston, hallituksen, tulisi tehdä konkreettiset päätökset,
miten kompensoidaan. Voin todeta ja kertoa teille, että kaikilla
näillä kunnilla on ihan selkeä lista
projekteista (Puhemies koputtaa), ja jos nämä toteutetaan,
niin myöskin kielteiset vaikutukset jäävät
varsin pieniksi.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Ed. Kallis ei tässä oikeastaan kysynyt
mitään, vaan hän antoi hyvän
ohjeen. On todettava menemättä detaljeihin, että menettävien
paikkakuntien osalta on ilmiselvästi nähtävissä,
että tiettyjä kompensaatiomahdollisuuksia ilman
muuta on olemassa. Mutta minusta on parempi, että ei nyt
kiirehditä tässä vaiheessa niihin, vaan
odotetaan ensin tämän peruspäätöksen satamaan
viemistä. Edelliskierroksellakin niissä tilanteissa
Puolustusvoimat ja paikalliset kunnat tekivät yhteistyötä pystyen
saamaan työpaikkoja menettäville paikkakunnille.
Puolustusministeriö panee liikkeelle näitä asioita
koskevan valmistelun heti, kun eduskunta on tietyissä valiokunnissaan
arvioitaan esittänyt selonteon täytäntöönpanosta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esille se, että eduskunnalla on laaja tahto kompensoida
niitä menetyksiä, mitä menettäville
paikkakunnille aiheutuu. Tällä hetkellä hallituksen
pöydällä on Merenkulkulaitoksen sijoittamispäätös,
ja julkisuudessa on ollut tieto, että vaihtoehtoina ovat
Turku, Kotka ja Pääkaupunkiseutu. Kysyisin ministeri
Luhtaselta:
Olisiko teillä valmiutta esittää Merenkulkulaitoksen
sijoittamista Kotkaan? Tämähän merkitsisi
sitä, että Kotka ja Kymen alue selviytyisi voittajana
tästä prosessista, mikä nyt on parhaillaan vireillä.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tämänaamuisessa hallinnon
kehittämisministerityöryhmässä Halke
päätyi siihen, että Merenkulkulaitoksen
sijoittamisesta vielä laaditaan lisäselvityksiä.
Meidän esityksemmehän pohjautui asiantuntijatyöryhmän
esitykseen, ja siinä asiantuntijatyöryhmä taloudelliset
ja toiminnalliset syyt perusteenaan päätyi esittämään
Merenkulkulaitosta Helsinkiin, ja tämä oli myös
minun esitykseni.
Tämä asia oli sitten myöhemmin koordinaatiotyöryhmässä,
joka päätyi erimieliseen esitykseen, ja tästä syystä sitten
ministerityöryhmä jatkona käsitteli tätä asiaa
ja päätyi tähän esitykseen,
että asia palautetaan Merenkulkulaitoksen osalta lisäselvitysten
saamista varten, minkä jälkeen, pikaisten selvitysten
tekemisen jälkeen, se palautuu jälleen Halken
käsittelyyn, eli hankimme lisäselvityksiä asiasta
(Puhemies koputtaa) ja liittyen Turun meriklusteriin.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Ed. Rantakankaan kysymys oli aivan erinomainen. Itse asiassa
se oli juuri sen kaltainen kuin itsekin ajattelin esittää.
Mutta, puhemies, palaisin ed. Nepposen peruskysymykseen. Minulla
on kädessäni Puolustusvoimien varuskuntarakenteen
kehittäminen -niminen asiakirja, jonka on tehnyt selvitysmies, prikaatikenraali
Arto Räty. Tässä kyseisessä asiakirjassa
on kahdeksan kohtaa, joiden perusteella piti tehdä ratkaisu,
se ratkaisu, mikä nyt on tehty. Jostain syystä tämän
paperin arvo ei paljoa ollut silloin, kun tehtiin se ratkaisu, että Kotkan rannikkoalueeseen
puututaan. Tänään me olemme kysyneet
prikaatikenraali Arto Rädyltä, onko hän
esittänyt Kotkaa tälle listalle, ja hän
vastasi yksiselitteisesti: ei ole. (Puhemies: Minuutti!)
Herra puhemies! Kysyn ministeriltä: Mistä tämä merkillinen
lisäys on tullut?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Perusratkaisuhan — kaksi plus kaksi — jota
kenraali Räty esitti, tulee toteutumaan nyt tässä ministerin
esityksessä, mutta tiukempana ja aiennettuna aikaisempaan
verrattuna johtuen siitä, että kehykset tiukkenivat
säästöjen takia 2006—2007. Se
on tämä syy, että piti ottaa aiemmin
ja piti ottaa tiukempana.
Mitä tulee Kotkaan, se oli — Rätykin
sen varmaan kertoo — hänen listassaan kymmenes
ja ilman muuta, tapahtui tämän osalta mitä tahansa, olisi
ja on seuraavien lähivuosien osalta remontoinnin kohteena
tilanteessa, missä Merivoimien uudelleenrakentelu tulee
jatkumaan. Se tapahtuu nyt taikka myöhemmin, mutta tapahtuu
varmasti, mieluummin nyt. (Naurua)
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva Kotkan rannikkoalue
ja RUK muodostavat Haminassa varuskuntakokonaisuuden, ja nyt herää kysymys,
kun ministerin esityksen mukaisesti rannikkoalueen alasajo aloitetaan, mikä on
sitten RUK tulevaisuus Haminassa. Onko niin, että seuraavan
selonteon yhteydessä Reserviupseerikoulu siirretään
valmiusprikaateihin? Kysyisin nyt ministeriltä:
Voitteko tässä ja nyt luvata, että tämäntyyppinen
kehitys ei lähde käyntiin, vaan RUK vähintäänkin
nyt Haminassa pysyy?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Kotkan rannikkoalueen toimintoja tarkkaan ottaen
ei ajeta alas siinä määrin kuin puheenvuorossa
ehkä annettiin ymmärtää, vaan
sinnehän tulee jäämään
tämänkin ratkaisun jälkeen merkittävä määrä operatiivista
valmiutta ja siihen liittyvää henkilökuntaa.
Varusmiesten koulutus siirtyy sitten sieltä johonkin toiseen paikkaan,
ja kun näin on, jatkossakin tämä varmistaa
ja vahvistaa omalta osaltaan RUK:n olemassaolon ja toiminnan Haminassa,
joka on RUK:lle hyvä paikka ja on myös ajatellen
tämän maan puolustamista kohdallaan oleva paikka. Sinne
tarvitaan myös pysyvää henkilökuntavoimaa,
ja tämä nyt olemassa oleva ratkaisu, syntyvä ratkaisu,
tukee tätä pysyvän henkilökunnan olemassaoloa
Haminan tukena.
Ed. Kyösti Karjula merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Puolustusministeri on kaksi kertaa ilmoittanut tässä,
että ei hötkyillä muista, mutta nämä leikkaukset
tehdään, lopettamiset tehdään.
Nyt jopa tiedotusvälineissä työntekijät,
jotka siellä todennäköisesti menettävät
työpaikkansa — heitä on tuhansia — itkevät
sitä, mitenkä elämä jatkuu, mutta
silti puolustusministerillä on otsaa sanoa tässä tilaisuudessa,
että tehdään nyt nämä ratkaisut
ja katsellaan sitten joskus, mitenkä aika etenee.
Mitä näille ihmisille nyt voidaan sanoa? Mitä ministeri
sanoo, mitä me voimme näille ihmisille, jotka
ovat hädän partaalla, antaa?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Minä viittaan kahteen näkökohtaan,
ed. Immonen:
Ensinnäkin, näissä vaikeissa ja ikävissä tilanteissa
tullaan toteuttamaan esimerkillistä työnantajapolitiikkaa,
niin kuin on tehty aikaisemmillakin kierroksilla erittäin
hyvillä tuloksilla. Kaikki tunnustavat, että ne
on hoidettu siistillä tavalla, inhimillisesti, niin kuin
pitääkin hoitaa näitä asioita,
tarjota työpaikkoja jne.
Toisekseen, ed. Immonen, ei mene pitkä aika, kun puolustusministeri
omalta osaltaan tulee esittämään menettäville
paikkakunnille kompensaatioratkaisuja, mutta sen aika ei ole nyt.
Lähden myös siitä, että se tapahtuisi
myös laajemmalla rintamalla, ei pelkästään
puolustushallinnon mahdollisuuksiin tukeutuen.