2) Laki perusopetuslain muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koulukiusaaminen on pahimmillaan vakavia seurauksia
aikaansaava tapahtuma. Kun olen puhunut tästä aloitteesta,
niin kukaan ei ole jäänyt kylmäksi ja
melkein jokainen on joko itse kokenut koulukiusaamista tai tietää jonkun
läheisen, joka on joutunut kiusaamisen kohteeksi. Mielestäni
koulussa on turvattava oppilaille ja opettajille rauhallinen ja
turvallinen oppimisympäristö. Kiusaaminen on kitkettävä pois.
Sitä ei saa suvaita, ja kiusaamiseen on puututtava välittömästi
ja pelotta. Tämä on kaikkien osapuolien etu. Tätä aloitetta
ei ole jaettu sinne pöydille. Se on lyhyt, siksi luen sen:
"Kouluvuoden alussa" — tämän aloitteen
mukaan — " koulu lähettää koteihin
kirjeen, jossa tiedotetaan, miten tulee menetellä, jos
oppilaat kokevat ns. koulukiusaamista koulussa tai kotimatkalla.
Koulun ilmoitustaululla sekä muissa tarpeellisissa
asiakirjoissa, paikoissa ja internetissä on jatkuvasti
esillä ohje, kuinka oppilaan tulee menetellä,
jos häntä kiusataan.
Koulussa kirjataan ylös, mitä kiusaamisessa on
tapahtunut, ja siitä ilmoitetaan kiusaajan vanhemmille.
Koulussa ryhdytään välittömästi
asianmukaisiin toimenpiteisiin koulukiusaamisen poistamiseksi. Toimenpiteenä tulisi
olla ensisijaisesti keskustelu kiusaajan ja/tai hänen
huoltajansa kanssa ja siitä mahdollisesti johdettavat toimenpiteet. Vakavissa
tapauksissa on tehtävä ilmoitus sosiaali- ja poliisiviranomaisille.
Toimenpiteisiin ryhtymisestä on ilmoitettava kiusatun huoltajille.
Kiusaajalle on järjestettävä tarvittaessa
erityisopetus, jotta muut oppilaat ja opettajat saavat koulunkäyntiin
oppimisrauhan ja turvallisuuden tunteen ja jotta kiusaaja saa mahdollisuuden
tarvitsemaansa tukeen oppimisessa ja koulunkäynnissä.
Koulussa seurataan, että kiusaamisen poistamiseen tarvittavat
toimenpiteet toteutuvat ja että koulut ryhtyvät
toimenpiteisiin, jollei niihin ole ryhdytty ja jos niille on tarvetta."
Tietenkin tämä lakialoite tarvitsee vielä asianmukaisen
valmistelun. Varmaankaan ei mitään lakia tule
hyväksyä pelkästään
lakialoitteen pohjalta. Lisäksi haluan lisätä,
että tähän lakiin tulee sisällyttää myös
tietenkin opettajiin kohdistuva kiusaaminen ja se tulee myös
huomioida.
Nollatoleranssi on hyvä linja. Tämä on
toteutunut koulukiusaamisen suhteen esimerkiksi Hartolassa. Yksi
vaihtoehto on tietenkin myös sovittelujärjestelmä,
jollainen esimerkiksi yhdessä Lahden ala-asteen koulussa
on jo toiminnassa. Toivon tästä aloitteesta vilkasta
keskustelua.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen tekemä aloite on sinänsä ihan
hyvä. Siinä puututaan hyvin ajankohtaiseen ongelmaan. Toisaalta
voi hivenen miettiä sitä, onko tarpeen tämä sitten
lakiin omana pykälänä kirjoittaa. Näin,
miten ed. Nurmi tässä esittää,
valtaosassa koulujamme toimitaan, kouluissa on suunnitelmat, miten
kiusaamistapauksissa toimitaan. Siellä on kirjattu toimenpiteet
ja miten eteenpäin tällaisissa tapauksissa edetään.
Itse asiassa isoin ongelma kouluissa on se, miten kiusaaminen
havaitaan. Tämä on itse asiassa oikeastaan se
suurin ongelmakohta, ja siinä hyvin isona vaikuttimena
on ylisuuret opetusryhmät ja myös välituntien
valvonta. Kun tuo kiusaaminen havaitaan, niin tämän
jälkeen kouluissa on jo ohr:t, oppilashuoltotyöryhmät,
joissa moniammatillisesti näitä kiusaamistapauksia, mutta
myös muita koulujen ja lasten ongelmia läpikäydään.
Tätä ollaan nyt nimenomaan opetusministerin johdolla
korjaamassa myös siihen suuntaan, että tiedonsiirto-ongelmista
päästään eroon eli siitä,
miten eri kasvatuksen ammattilaisten välillä tuo
tieto lasten ongelmista voidaan eteenpäin viedä.
Se on totta, mitä ed. Nurmi tässä esille
tuo, että usein on ongelmallista se, että tämä kiusattu
lapsi joutuu vaihtamaan koulua. Se on itse asiassa sellainen ongelma,
mihin on ihan hyvä puuttua, ja myös hyvää oli
se, että Nurmi nosti esille tämän työpaikkakiusaamisen.
Eli kouluissa tapahtuu kiusaamista: Opettajat kiusaavat opettajia, lapset
kiusaavat myös opettajia, mutta yksi vakavimmista on se,
kun opettaja kiusaa lapsia. Näihin kaikkiin on syytä suomalaisissa
kouluissakin puuttua.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan
on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti
ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Tästä puolestaan siirrytään
suoraan 36 §:ään, joka käsittelee
oppilaaseen kohdistuvia varsin maltillisia kurinpitotoimia. Perusopetuslaista
siis puuttuu pykälä, joka koskisi koulukiusaamista.
Sitä voidaan pitää aikamoisena virheenä.
Kannatankin ed. Nurmen aloitetta, että koulukiusaamista
koskeva käsittelyprosessi kirjataan perusopetuslakiin.
Tämä antaa opettajille lakiin perustuvan mahdollisuuden
puuttua kiusaamiseen. (Ed. Heinonen: Ja velvoitteen!)
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakialoite on mielestäni erittäin kannatettava.
Koulukiusaaminen on maassamme huolestuttavan yleinen ongelma,
johon tulee suhtautua äärimmäisen vakavasti.
Kiusatuksi tuleminen järkyttää aina ihmisen
perusturvallisuutta ja pahimmillaan se voi murtaa ja traumatisoida
uhrin loppuiäksi. Masennus, itsetunto-ongelmat ja syrjäytyminen
ovat tavallisia oireita kiusatuille. Pahimmillaan koulukiusaamisen
seuraukset ovat todella vakavia, ääriesimerkkeinä mainittakoon Kauhajoen
ja Jokelan järkyttävät kouluampumiset.
Kumpikin näistä kouluampujista oli vuosikausia
ollut kiusattu. Jotta näitä murhenäytelmiä ei
tulisi enää yhtään lisää,
on sekä päättäjien että koulujen
henkilökunnan syytä tarttua ongelmaan jämäkästi.
Nollatoleranssi on ainoa oikea tapa suhtautua kiusaamiseen. Koulun
pitäisi olla lapsille ja nuorille paikka, jossa he tietävät
ja tuntevat olevansa turvassa. Jokaiselle oppilaalle on taattava
oppimisrauha.
Uskon, että tässä lakialoitteessa
esitetyt toimenpiteet osaltaan edistävät näitä tärkeitä tavoitteita.
Toivon, että lakialoite johtaa konkreettisiin toimenpiteisiin
kaikissa Suomen kunnissa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Nurmi on tehnyt
semmoisen aloitteen, jonka toivoisi toteutuvan. Kiusaaminen kaikissa
muodoissa, ei pelkästään koulussa vaan
työpaikoilla, koko yhteiskunnassa, on tuomittava. Sehän
kuvastaa kiusaajan osalta sitä, jotta on heikko itsetunto
ja pitää pönkittää sitä ja
etsiä ympärilleen saman henkistä porukkaa.
Kiusatun osalta, kun miettii, keitä ne kiusatut ovat,
niin minulle tulee ainakin mieleen, että on jollakin tavalla
erilainen, voi olla ulkonäkö, vaatetus tai uskaltaa
olla jotain mieltä. Joskus kouluaikaan muistan tilanteita
vielä, että kun meni puolustamaan sitä heikompaa,
niin turpiinhan sieltä tuli, kun silloin on vähän
erilainen tilanne, pitäisi tulla kiusaamaan, ei siis kiusatun
puolelle. Sehän kuvastaa tämmöistä alkukantaista
käyttäytymistä, onko se laumakäyttäytymistä vai
mitä, mutta kun ihmiset ovat olevinaan vähän
fiksumpia, sivistyneempiä ja ajattelevia, niin nämä ilmiöt
pitäisi meidän osata karsia pois tästä yhteiskunnasta.
Mutta siitä huolimatta se näköjään
elää aika syvässä ihmisen käyttäytymisessä.
Se lähtee sieltä lapsen taimesta asti ja jatkuu
aina tänne eduskuntaan asti ilmeisesti. Siinä mielessä meidän
pitäisi osata putsata tämä joka tasolta
pois. Sen takia minusta tämä aloite on siinä mielessä hyvä.
Ovatpa ne sanamuodot mitä hyvänsä,
niitä voidaan miettiä, onko oikein joku tässä,
joku pilkku paikallaan, mutta se on ajatuksena, jotta näihin
pitäisi uskaltaa heti puuttua, löytää keinot,
miten tämä kiusaaminen saataisiin kitkettyä joka
tasolta pois. Yhtenä esimerkkinä voi katsoa vaikka
tätä meidän eduskuntaa, kun varmaan täältäkin
otetaan esimerkkejä, mitä isot edellä, sitä pienet
perässä. Tietysti tässä voi
vielä heittää sivuun, että osin
varmaan ovat kotona opittuja tapoja myös nämä kiusaamistilanteet,
kun halutaan kiusata toisia.
Mutta eduskunnasta jäi erityisesti mieleen tämä meidän
ryhmäkurikäytäntömme, joka liittyy
tähän sinällään. Jos
täällä on omaa mieltä, mitä äsken
kuvasin, koulussa joku on omaa mieltä ja täälläkin
on omaa mieltään, niin joutuu ilmeisesti sitten
kiusatuksi, eikä ilmeisesti, vaan joutuu. Ilmeisesti ed.
Nurmi kuitenkin joutui kiusatuksi, joka on aloitteen tekijä,
tässä joulun alla, koska hän ei tullut
saliin budjettialoitteiden käsittelyn yhteydessä.
En tiedä, millaiset nämä pelotteet mahtoivat
olla silloin olemassa, mutta perustuslaki kuitenkin sanoo täällä kansanedustajan riippumattomuudesta,
jotta pitää kestää oikeudessa
ja totuudessa, 29 §. Hän on siinä velvollinen
noudattamaan perustuslakia eivätkä häntä sido
muut määräykset. Minusta meidän
pitäisi osata tässä jotenkin suhtautua
näihin asioihin, jotta ei tule ainakaan sen takia kiusatuksi,
jos on omaa mieltään.
Tuli jopa 30 §:kin mieleen. Tässä on,
jotta kansanedustajaa ei saa estää hoitamasta
edustajantointa. Silloin pitää olla painostus
kova, jos ed. Nurmi ei voinut tulla saliin, se hipoo jo niitä rajoja.
Jos ryhmäkuri on niin kova täällä hallituspuolueissa,
jotta ihmiset joutuvat olemaan poissa salista sen takia, se on sillä lailla
verrannollinen, kun meidät on valittu tänne, kansa
on valinnut parhaimmistoa, näin minä väittäisin,
eivät kai he huonoimpia tänne valitse, niin silloin
me olemme esimerkkinä myös oppilaitoksille ja opettajille
ja koko yhteiskunnalle ja meidän pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä,
jotta ei tämmöistä painostusta olisi
olemassa ainakaan eduskunnan toimissa.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen aloite on enemmän kuin
tervetullut, ei pelkästään sisältönsä vuoksi
vaan siksi, että se nostaa koulukiusaamisen myös
eduskunnan asialistalle. Tämä on mielestäni
niin vakava kysymys, että en lähtisi mielelläni
tällä hallituspolitiikkaa arvostelemaan enkä hallituspuolueiden pelisääntöjä arvostelemaan,
etenkään kun tietää, että joskus
ovat myös demarit olleet hallituksessa ja demareissa on
ryhmäkuria harrastettu.
Joka tapauksessa koulukiusaaminen jättää uhreihinsa
aina pysyvät psyykkiset, joskus myös fyysiset,
arvet. Tänäkin päivänä Suomen
kouluissa kiusataan tuhansia lapsia, eikä kukaan voi etukäteen
sanoa, miten kukin heistä reagoi tähän tilanteeseen.
Jotkut murtuvat ja sairastuvat henkisesti lopuksi elämäänsä,
jotkut katkeroituvat ja kantavat vihaansa hautaan asti. Liian monet
nuoret pakenevat koulukiusaamisen tuloksena itsetuhoon.
Koulukiusaamista on tästä huolimatta vähätelty
Suomessa usein. Kun esimerkiksi Espoossa muutama vuosi sitten valtuustossa
keskusteltiin koulukiusaamisesta, nimenomaan opettajavaltuutetut
todistivat yksi toisensa jälkeen, ettei Espoon kouluissa
kiusata. Olisikin ollut niin, mutta valitettavasti oppilaiden ja
oppilaiden vanhempien yhteydenotot kertoivat aivan toisesta todellisuudesta.
Eräskin äiti oli joutunut menemään koulun
pihan perälle pusikkoon seuraamaan, mitä siellä pihalla
ihan oikeasti tapahtuu, kun yhteydenotto opettajaan antoi aivan
eri todellisuuden kuin hänen lapsensa kertomus. Lopulta
Espoon valtuustossa eräs opettajavaltuutettu totesi, että jos
joku oppilas pelkää välitunnilla, niin
hänhän voi sitten seistä välitunnit
valvojan vieressä. Tämä on ainoa kerta,
jolloin itse olin niin suuttunut poliittista puhetta pitäessäni,
että olin alkanut huutaa puhujanpöntöstä.
Kouluissa on välillä ilmeisen vaikea myöntää, ettei
henkilökunta aina tiedä, mitä koulussa
todellisuudessa oppilaiden tasolla tapahtuu. Mutta jos näin
on, niin miten voidaan puuttua ongelmaan, jonka olemassaoloa ei
myönnetä edes? Joka tapauksessa on tärkeää,
ettei koulussa tyydytä pelkästään
kiusaamisen ehkäisyyn, mihin tämä aloite
pyrkii, sillä vaikka kiusaamista saataisiin kaikilla toimenpiteillä vähennettyä,
kokonaan sen pois kitkeminen tuskin onnistuu, valitettavasti. Siksi
tarvitaan voimavaroja myös kiusaamisen jälkihoitoon,
sekä kiusattujen että kiusaajien tarvitsemaan
terapiaan, sillä jos koulukiusaajaa ei saada ymmärtämään
oman käytöksensä vahingollisuutta, hänestä kasvaa
helposti aikuisena työpaikkakiusaaja, joka jatkaa muiden ihmisten
elämän pilaamista lopun ikäänsä.
Arvoisa puhemies! Vaikka kuntien talous on tiukalla, meidän
on huolehdittava siitä, ettei kouluissa tällä kertaa
tehdä samaa virhettä kuin 1990-luvulla. Silloinhan
kunnat säästivät nimenomaan koulupsykologeista,
terveydenhoitajista ja kuraattoreista, heidän määräänsä kun
ei ollut samalla tavalla lailla määrätty,
kuten monia muita henkilöstöasioita määrätään.
Mutta niillä säästöillä oli
todella korkea korko, sekä inhimillinen korko että taloudellinen
korko, kun sitä 1990-luvun nuorten pahoinvointia on sen
jälkeen setvitty.
Tämän taantuman yksi suuri haaste onkin, ettemme
tee tällä kertaa ainakaan samoja virheitä kuin
15 vuotta sitten.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi on nostanut aloitteessaan esiin
hyvin tärkeän asian. Koulukiusaaminen on pahimmillaan
lapsen elämää ja kaikkien hänen
läheistensä elämää syvästi
järkyttävä tapahtumasarja, jossa kiusatun
loppuelämää voi määrittää kiusatuksi tuleminen
ja kiusattuna oleminen.
Mielestäni tässä asiassa on kolme
tärkeää seikkaa. Ne ovat huomaaminen,
puuttuminen ja auttaminen. Huomaamiseen vaikuttavat muun muassa
ne seikat, joita äsken ed. Kasvi täällä hyvin
kävi läpi. Opettajankoulutuksessa tämän
aiheen tulisi olla voimakkaammin ehkä esillä,
jotta olisi mahdollisuus tarttua näihin ongelmiin, jotta
nämä ongelmat tulisivat huomatuksi. Aivan samaan
asiaan olen kiinnittänyt itsekin huomiota, että opettajien
työsarka kuitenkin tuolla yksittäisissä kouluissa
on varsin kova jo nykyisellään ja siinä tilanteessa
kiusaamisen huomaaminen ei ole aina kovin helppoa. Tärkeää olisi
myös tiivis yhteistyö kotien kanssa, jotta kiusaamisasiat
ylipäätään huomattaisiin.
Sitten tähän puuttumiseen. Olen aivan samaa mieltä ed.
Kasvin kanssa siitä, että liian usein tuntuu ainakin
tämmöisellä kokemuspohjalla olevan niin,
että toimenpiteiden kohteeksi joutuukin kiusattu eikä niinkään
se kiusaaja tai ne kiusaajat, jotka sitä toimintaa organisoivat.
Tässä kyllä pitäisi toimintatapojen
muuttua, koska yleensä, jos kiusattu vaihtaa koulua sitten
päästäkseen pakoon tätä tilannetta,
kiusaajien rinki valitsee uuden uhrin itselleen eikä sitä ongelmaa siis
mihinkään poisteta. Sen kohde vain vaihtuu. Tärkeää olisi
se, että kouluissa yhä enemmän havaittaisiin
kiusaamistapauksia ja tehtäisiin tietoisia päätöksiä ja
sitoumuksia oppilaiden ja opettajien yhteistyöllä:
meidän koulussa ei kiusata. Sitoutettaisiin myöskin
oppilaat tähän, kerrottaisiin, mitä kiusaaminen
pahimmoillaan tarkoittaa. Luulen, että monikaan kiusaaja
ei aina ihan ymmärrä, kuinka vakavista asioista
sille kiusatulle näissä tilanteissa on kyse.
Jos ja kun kerran meidän kouluissamme edelleenkin nyt
ja tulevaisuudessa kiusaamista kuitenkin on, auttamisen on oltava
riittävän tehokasta. On kyettävä puuttumaan
ajoissa, auttamaan ajoissa. Tässä myöskin
tarvitaan osaamista ja tietotaitoa siellä koulun sisällä.
Tiedon kerääminen ja myös vertaistuki
näille nuorille olisivat tavattoman tärkeää.
Satuin näkemään muutama viikko sitten
tv-ohjelman kahdesta selviytymistarinasta, joissa kaksi suomalaista
nuorta miestä kertoivat omista kouluvuosistaan ja siitä,
miten he olivat selvinneet. Molemmat olivat, kuinka ollakaan, päätyneet
teatterialalle, jolla ehkä on mahdollisuuksia sitten näiden
aika traumaattistenkin tilanteiden läpikäymiseen.
Olin hyvin iloinen siitä ohjelmasta sen vuoksi, että vaikka
se oli kovin järkyttävä ohjelma, niin
minusta siitä kuitenkin saattoi havaita sen, että meillä on
keinoja puuttua tähän asiaan.
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Nurmi täällä jo avauksessaan
totesi, niin meillä, jotka nyt keskustelemme, on varmaankin
jokin suhde tähän puheena olevaan asiaan. Itse
sain seurata aivan liian pitkään vierestä erästä kiusaamistapausta,
ja vain lapsen vanhempien oma aktiivisuus, itse hankittu apu ja
pitkäaikainen tuki auttoivat takaisin elämän
raiteille. Mielestäni on tärkeää,
että meidän eduskunnassamme sanotaan ääneen
se, että kenenkään ei pitäisi
joutua kokemaan tällaista sivistys-Suomessa, eikä varsinkaan
pienten lasten, jotka eivät ymmärrä,
mikseivät he kelpaa, miksi he jäävät
välitunnilla kerta toisensa jälkeen yksin.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kasvin puheenvuoroon sen verran, että siitä valitettavasti
sai sellaisen kuvan, että meidän kaikki opettajamme
toimisivat hänen esittämällään
tavalla. Ed. Kasvi yksinkertaisesti syyllisti kaikki opettajat,
että kukaan opettaja ei toimisi.
Minä olen itse opettaja ja uskallan sanoa oman ammattikuntani
puolesta, että valtaosa opettajista toimii lasten parhaaksi
kaikissa tilanteissa ja kaikissa kouluissa. Lähes kaikissa
kouluissa on yhteisesti sovittu nämä nollatoleranssipelisäännöt,
mutta en tietysti väheksy sitä ed. Kasvin esille
nostamaa tapausta, ja on valitettavaa, että näin on
toimittu.
Ed. Huovinen nosti ihan oikein esille opettajankoulutuksen.
Tiedon ja taidon yhteiset pelisäännöt,
ne ovat hyvin oleellisia tässä, ja erittäin huolestuttavaa
oli tietysti ed. Huovisenkin esimerkki, jossa vain vanhempien työllä pystyttiin puuttumaan,
ja valitettavaa, jos siinäkään tapauksessa
opettaja ei ollut toiminut.
Tommy Tabermann /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Nurmi puhui eräänlaisesta
kohtalonkysymyksestä Suomessa. Jos joku pystyisi laskemaan,
mitä tämä kiusaaminen työpaikoilla,
kouluissa tulee maksamaan kansantaloudelle, se olisi varmaan järkyttävä summa,
puhumattakaan sitten siitä psyykkisestä pahoinvoinnista,
joka siitä kumpuaa. Voidaan mennä kaikki peilin
eteen kysymään, miksi Suomessa on työpaikkakiusaamista
kaksi kertaa enemmän kuin muissa EU-maissa keskimäärin
ja kouluissa kolme kertaa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa.
Se kertoo jotain aika järkyttävää meidän ihmiskuvastamme.
Mutta muissa Pohjoismaissa, tässä viittaan ed.
Huovisen puheenvuoroon, käytetään, esimerkiksi
Tanskassa, kouluissa draamaa ennalta ehkäisevänä keinona
ja parannuskeinona. Draama opettaa empatiaa, myötätuntoa, sellaista,
mikä millään muulla tavalla ei voi ketään
pientä eikä suurta ihmistä auttaa ymmärtämään
toista ihmistä, menemään toisen nahkoihin.
Minä suosittelisin tämän lisäämistä tuohon ehdotukseen.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti näitä yksittäisiä esimerkkejä löytyy
monenlaisia, ja valitettavasti, aivan kuten ed. Heinonen aprikoi,
tässä kuvaamassani esimerkissä, joka
on siis vain yksittäinen esimerkki, (Ed. Heinonen: Yksikin
on liikaa!) oli kyllä tilanne se, että vanhempien
oli tavattoman vaikea saada kouluyhteisöstä tukea
tälle asialle, siis todella vaikea. Tämä mielestäni
on kyllä huolestuttavaa, että jos meillä täällä lainsäädännön
tasolla on kaikki asiat ja eväät kunnossa ja siitä huolimatta
kouluyhteisöt ajattelevat, että he ovat sen yläpuolella
ja voivat jättää huomioimatta, niin se
on erittäin hankalaa.
Olen täsmälleen samaa mieltä ed.
Tabermannin kanssa, ja itse asiassa, kun nämä nuoret
miehet olivat tuossa ohjelmassa oman selviytymistarinansa tehneet
ja purkaneet sen erilaisiksi tarinoiksi ja näytelmiksi,
niin tällaista toivoisin kyllä, että meidän
opetusviranomaisemme ottaisivat onkeensa näistä ja
pistäisivät nämä nuoret miehet
vaikka tuonne kierrokselle meidän kouluihimme kertomaan
tämän esimerkin.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Kiusaaminen on niin koulu- kuin työelämän
syöpä, jolla tuhotaan viihtyvyys, osallisuus ja
pahimmassa tapauksessa henkilön koko terveys. Suomi on
tutkitusti kärjessä työpaikkakiusaamisessa,
ja myös vakavasti päättyneistä koulukiusaamisista
on eläviä esimerkkejä.
On erittäin hyvä asia, että ed. Nurmi
on tehnyt aloitteen. Yhtään turhaa yritystä poistaa
kiusaamista ei ole. Toki ongelma on niin monitahoinen, että tuskinpa
tälläkään aloitteella sitä järjestykseen
saadaan, mutta kaikki avaukset ovat ilman muuta myönteisiä.
Tässä oli jokin aika sitten naistenlehden
päätoimittajan oma kokemus pääkirjoituksessa.
Hän kertoi luokkakokouksesta. Arviolta päätoimittaja
oli semmoinen kolmi—nelikymppinen henkilö, ja
hän meni luokkakokoukseen innokkaasti ja totesi, että ihanaa,
kun kaikki ovat paikalla, että ei silloin meidän
aikanamme koulussa ollut kiusaamista. Kauaa ei kestänyt
sitten, kun hän huomasi, että joukossa oli poika,
joka oli hyvin hiljainen. Hän oli ollut luokan silloinen älykkö,
matemaatikko ja hän totesi, että häntä kyllä kiusattiin
niin paljon, että hän mietti pitkään,
tuleeko hän ollenkaan tähän luokkakokoukseen,
ja kertoi, että eräs luokan tytöistä,
jota oli kiusattu koko kouluikä, oli ilmoittanut, että hän
ei ainakaan siihen kiusaajajoukkoon tule, että se pilasi hänen
koko kouluikänsä. Tämän päätoimittajan lopputulema
siinä kirjoituksessa oli, että oli hämmästyttävää,
että hän ei ollut koko kouluaikanaan tiennyt,
että luokassa on kiusattuja kavereita.
Se on aika erikoista, kun miettii, että näin
voi olla, mutta ketään syyllistämättä näin
voi olla. Hirveän yleinen tapa kiusata muita työpaikalla, mutta
koulussa erityisesti, ainakin pienten lasten kohdalla sen näkee,
on eristäminen. Jonkun kanssa ei vain olla. Hänet
jätetään yksin. Se on vielä sellaista
kiusaamista, mitä on myös opettajien, välituntivalvojien
vaikea huomata, koska se ei aiheuta mitään meteliä.
Joku vaan on yksinään, nyhvertää.
Miksi hän on yksin, omasta halustaan vai jätettynä?
Sitä harvemmin tulee siinä kiireessä kysyttyä.
Siinä sitten voi miettiä, että joku kiusaaja
sen on saanut aikaan, yksi tai kaksi tai kolme, ihan kourallinen
oppilaita, mutta mikä saa sen muun joukon lähtemään
siihen mukaan? Eihän tämmöinen pieni
porukka ketään pysty kiusaamaan, mutta se on se
muun joukon mukaantulo. Mikä meissä ihmisissä on,
että meillä ei ole uskallusta lopettaa sitä kiusaamista?
Pelkäämmekö me, että me olemme
sitten seuraavia siinä kiusattujen joukossa, kun ei panna
stoppia sille? Kaikenlainen kiusaaminen olisi tosi nopea lopettaa,
jos olisi uskallusta mennä heti, kun se nähdään,
porukalla se lopettamaan.
No, jos ajatellaan koulujen tämänpäiväistä elämää,
niin kouluissa on suunnitelmia ja tehdään hyvää työtä kiusaamisen
karsimiseksi, mutta sitten kouluelämä on hyvin
kiireistä, siellä ei ole riittävästi
aikuisia, ryhmäkoot ovat suuria, välituntivalvontaa
ei ole riittävästi, ja sitten tietysti, kun ryhmäkoot
ovat suuria, opettaja—oppilas-suhde on mitä on.
Uskalletaanko mennä juttelemaan opettajan kanssa, kun ei
uskalleta oikein vanhemmillekaan kertoa siitä arjesta siellä koulussa?
Koetetaan vaan pärjätä. Myös
koulun ja kodin välinen yhteistyö olisi tosi tärkeää tässä.
Sitten, niin kuin joku täällä mainitsi,
on hirveän tärkeätä muistaa
myös se, että myös opettajia kiusataan.
Tämä on yksi semmoinen asia, että eräs
opettaja totesi, kun puhuttiin tästä eläkeiästä,
että hän ei tiedä, jaksaako hän
koulussa niin pitkään, koska oppilaat ovat niin
kauheita. Hän opettaa yläasteella. Siitä tuli
taas sitten mieleen se, onko meillä sitten tietyllä tavalla
kouluissa opettajilta mennyt auktoriteetti. Hekään
eivät jaksa puuttua. Vaikka tietävät,
niin heillä on omat ongelmansa, isot ryhmät, kiireinen
koulun arki ja sitten vielä se, että heitäkin
kiusataan. Se on se kokonaisuus aika haasteellinen varmasti siellä opettajanhuoneessa.
Eli uskon, että on monia hyviä asioita, pieniä tekijöitä,
joilla voidaan tilannetta parantaa, ja aloite on oikean suuntainen,
mutta ei varmasti riittävä, sillä kyllä ainoa
keino puuttua näihin asioihin on se, että siellä koulun
arjessa on pienemmät oppilasryhmät, siellä on
aikuisia, joilla on aikaa niille lapsille ja jotka näkevät
niiden lasten kehityksessä tapahtuvat muutokset, johtuvatko ne
sitten kiusaamisesta, mahdollisesta päihteidenkäytöstä,
jostain muista ongelmista, ja pystyvät sitä kautta
puuttumaan niihin. Tämä tarkoittaa siis paitsi
opetushenkilökuntaa myös muuta koulun henkilökuntaa,
että sitä on siellä riittävästi,
jotta ongelmiin päästään ajoissa
kiinni.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että en
ole halukas hyväksymään sitä,
että me hyväksymme sen, että aina jotain
kiusaamista on. Kyllä tässä pitää olla
ehdoton nollatoleranssi ja pyrkimys siihen, selkeä paheksunta
kaikenlaiselle kiusaamiselle, on se sitten koulukiusaamista tai
työpaikkakiusaamista.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Uskon, että kristillisdemokraattien
eduskuntaryhmä yhtyy hyvin lämpimästi
tähän aloitteeseen, siinä esille nostetun
vakavan asian hoitamiseen niillä keinoilla, joita käytettävissä on. Heräsi
tietysti ensin ajatus, onko tämä asia lain tason
kysymys, mutta ehkäpä siellä laissa eli
lain tasolla on paljon vähämerkityksellisempiäkin asioita
säädetty. Siksi katson, että on ihan
hyvä, että tämä on nostettu
täällä esille. Kiitos siitä ed. Nurmelle!
Asia on todella vakava. Jos ja kun koulukiusaamista paljon tapahtuu,
sillä on kieltämättä erittäin
pitkävaikutteiset kielteiset seuraukset niin siihen lapseen,
nuoreen, hänen loppuelämäänsä,
perheeseen kuin myös koko koulun ilmapiiriin ja opettajien
asemaan ja henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen ja kaikkien jaksamiseen. Eli
tämä on moniosainen asia ja vaatii todella vakavaa
pohdintaa, joka tässä nyt on ainakin joiltain
osin mahdollista.
Taloudelliset vaikutukset varmasti ovat merkittävät,
mihin ed. Tabermann viittasi, ja siihen on hyvä yhtyä.
Olisi syytä jopa selvittää, minkälaiset
nuo taloudelliset vaikutukset ovat. Mutta ennen kaikkea tietysti
henkiset vaikutukset ovat vakavia. Ehkä meidän
on myös kotien tukemista näissä tapauksissa
nostettava esille, niin että jos koulukiusaamista ilmenee,
niin sen vaikutukset koteihin ja toisaalta kodin vaikutus siihen,
että tällaista ilmenee, on syytä selvittää ja
myös pohtia, mistä nämä tekijät
johtuvat.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä monessa
puheenvuorossa on jo todettu, asia on erittäin tärkeä.
Kaikki tiedämme, mitkä kielteiset seuraukset koulukiusaamisesta
kaiken kaikkiaan on. On todella äärettömän
tärkeää, että tämä keskustelu
nousee tapetille nyt myös täällä eduskunnassa
tämän esityksen pohjalta.
Kun tätä lakitekstiä tässä paikallani
luin, en pysty varmasti sanomaan, onko tämä sisältö täsmälleen
nyt sitten oikein. En pysty tarkkaan arvioimaan, antaako tämä esitys
tämän muotoisena muun muassa opettajille riittävät
valtuudet nyt sitten puuttua kiusaamiseen. Olen ymmärtänyt sillä tavalla,
että kouluilla on jo lain mukaan velvollisuus nykyisinkin
tehdä suunnitelma koulukiusaamisen ehkäisemiseksi
ja siihen puuttumiseksi. En tiedä, olenko ymmärtänyt
oikein, mutta näin olen käsittänyt. Ehkä tämä lakiesitys
vielä sitten on omiaan vahvistamaan tätä vaadittavaa
suunnitelmaa.
Joka tapauksessa koulukiusaamisen ehkäiseminen vaatii
hyvin pitkäjänteistä työtä,
ja se vaatii hyvin tiivistä yhteistyötä niin
koulun, kouluterveydenhuollon kuin kotienkin kesken ja myös
monien muitten instanssien ja viranomaistahojen kesken. Mutta kaiken
kaikkiaan on erittäin hyvä asia, että tämä on
nyt näin esille noussut täälläkin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minun on tietysti hyvin helppo yhtyä tähän
ed. Nurmen lakialoitteeseen, niin kuin kaikki muutkin puhujat täällä ovat
yhtyneet, ja tulin tänne eteen puhumaan vaan sen takia,
että tämä koko ongelmatiikka on varmaan
alku kaikenlaisille muillekin ongelmille, joita meidän
yhteiskunnassamme on. On aika paradoksaalista, että kaikki
se, mitä ed. Nurmi aivan oikein ehdottaa 35 a §:ksi,
joka tietysti on lisäohje monissa kunnissa, voitaisiin
tehdä ilmankin tätä pykälää,
niin kuin ed. Nurmi itsekin tietää ja myöntää,
ja sehän tästä eräänlaisen
katastrofin alun tekee, että meillä täytyy
tämmöistäkin lainsäädäntöä Suomessa
olla. Tämä on ihan varmasti jonkinlainen lisätuki
meidän koulumaailmaan, ja syyt ovat siis sangen syvällä tässä asiassa,
kun meidän täytyy eräässä mielessä aivan
normaalista elämän asiasta puhua täällä ja
sitten kauhistella kukin omalla tavallamme sitä. Onneksi
me olemme samaa mieltä, se nyt on sentään
tässä kaikessa hyvä puoli.
Se, mitä tässä ei ole tullut sanottua,
on esimerkiksi se, että Suomessa syrjintä kaikkinensa
on lisääntynyt. Tänään
juuri olin tapaamisessa, jossa kerrottiin siitä, miten
uusi lastensuojelulaki on huonosti lähtenyt toimimaan siihen
nähden, miten sen oli tarkoitus toimia. Huostaanotettujen lasten
lukumäärä on lisääntynyt
tässä maassa. Minä en suinkaan väitä,
että se johtuu pelkästään koulukiusaamisesta,
mutta ne ovat saman lastenpsykiatrisen ja sosiaalisen ongelmatiikan
sisällä olevia asioita. Niillä on syy—seuraus-suhde
toisiinsa. Nämä ongelmat kasvavat, ja siihenhän meidän
täytyisi tässä salissa ja valiokuntien
työssä hakea perussyytä, koska vain sen
perussyyn löytämällä tässä asiassa
päästään eteenpäin.
Pitäisi osata tehdä oikea diagnoosi: mikä on
se tausta ja etiologia tälle kaikelle. Kun tämä sitten johdetaan
jopa Jokelaan tai Kauhajokeen asti, niin ne ovat äärimmäisiä esimerkkejä aivan
toisessa päässä. Minusta niiden kytkeminen
välittömään koulukiusaukseen
on ehkä vähän liian rankka tapa lähestyä tätä asiaa.
Sitä vaan mietin tämän diagnoosin
teon yhteydessä, että kun tässä sitten
sanotaan, että oppilaalle annetaan ohjeita siitä,
miten hänen tulee menetellä, kun koulussa kiusataan,
niin oppilas on kyllä aika rankassa paikassa. Luulen, että useimmat
vanhemmat tietävät, miten hankala paikka se on
kotona. Opettajat tietävät sen, ja harvalla oppilaalla
enää siinä vaiheessa on voimaa sitten
menetellä niin kuin koulussa menetellään.
Otanpa vertauksen suoraan täältä meiltä eduskunnasta,
jossa olen ollut työsuojelutoimikunnan puheenjohtajana
kaksi vuotta. Sinä aikanahan tässä talossa
tehtiin sukupuolisesta häirinnästä lainsäädäntöä — ei
se varsinaista lainsäädäntöä ollut,
mutta ohjeita tähän taloon — jossa kaikkiin
poliittisiin ryhmiin nimettiin vastuuhenkilöt, kerrottiin
ihan tarkkaan, miten tässä asiassa pitää edetä.
Onneksi sen jälkeen häirintätapauksia
ei ole ollut yhtäkään tietääkseni,
mutta lehdistä saa silti välillä lukea,
että on mukamas jotain ollut. Siis edes täällä meidän
kansanedustajien keskuudessa ei oikeastaan osata käsitellä tätä asiaa
ihan niin kuin ohjeiden mukaan pitäisi käsitellä.
Se kuvastaa sitä — minä en syytä tässä ketään,
mutta kerron — miten vaikeasta asiasta tässä näköjään
kaikkinensa on kysymys.
Sitä vielä itse asiassa haluaisin tähän
loppuun sanoa, että tämän kaiken takana
täytyy olla joku meidän suomalaisessa kulttuurissa
nyt mukana oleva seikka. En muuten tätä ymmärrä.
Mielelläni liittäisin tähän
keskusteluun kaiken sen, mitä professorit Keltikangas-Järvinen
ja toisaalta professori Lea Pulkkinen ovat yhdessä ja erikseen puhuneet
eri puolilla. Osittain koen heidän asiantuntijaesiintymisensä niin,
että vaikka se on ollut aivan erinomaista, niin sen julkisuus
jotenkin sivuuttaa. Onko niin, että nämä kaksi
aivan kansainvälisestikin tunnettua professoria tuottavat tietoa,
joka on kiusallista, joka mieluummin vähän vaiennetaan?
Ei tästä ole kuin pari viikkoa, kun Keltikangas-Järvinen
viimeksi oli julkisuudessa, ja siitä minusta olisi aivan
toisella lailla pitänyt meidän valtiokoneiston
kiinnostua ja lähteä tähän laajaan
keskusteluun mukaan.
Lopetan vaan arvioimalla omia tausta-ajatuksiani siitä,
mistä tässä ehkä on kysymys.
Varmasti on kysymys siitä, että suomalaiset arvot
ovat nyt aivan erilaiset kuin joskus aikaisemmin: yhteiskunnan arvot,
yksilöiden arvot, työelämän
arvot, työnantajan, työntekijän arvot,
ehkä jokaisen kohdalla. Niissä on joku muutos
tapahtunut siihen nähden, miten asiat olivat 30—50
vuotta sitten. Se on hidas muutos, moni ei sitä huomaa, mutta
ihan selvästi arvot ovat vähintään
eri järjestyksessä ja niiden arvojen painotukset
ovat muutoinkin muuttuneet. Voimakas yksilöllisyys myöskin
leimaa tätä aikaa, ja "kaikki tämä heti minulle
nyt tässä näin" on yksi kritiikin siemen myös
moneen asiaan. Se tukee minusta sitä, tai selittää paremminkin
sitä, minkä takia näitä koulukiusaajia
on. He ovat aina yksilöitä hekin, ja heille on
tullut nyt mahdollisuus tehdä tätä kiusaamista
ihan toisella tavalla. Minä olen tullut ylioppilaaksi vuonna
1962. Silloin oli tämmöistä jonkinlaista
normaalia poikakoulun kähinää, mutta
ei käytetty tämmöisiä termejä edes.
Siis jotkut asiat ovat kyllä yhteiskunnassa selkeästi muuttuneet.
Kolmantena asiana on yhteiskunnan normipaine, joka myöskin
on aivan erilainen. Ei aikanaan tullut kuuloonkaan sen suuntainen
käyttäytyminen toista kohtaan, jollaista nykyaikana
on. Mistä sekin lähtenee liikkeelle?
Nämä ovat kaikki asioita, arvon puhemies,
minusta, nämä kolme, joita ei lainsäädännöllä saada
kuriin, ja sehän on tämän talon vahvin
ase. Niitä ei myöskään budjetilla
saada kuriin. Ehkä saadaan virkoja lisää,
sosiaalityöntekijöitä lisää ja
opettajia lisää ja pienempiä ryhmiä,
mutta ei se poista sitä perussyytä, mikä on
arvojen, voimakkaan, vääränlaisen yksilöllisyyden
ja yhteiskunnan normipaineiden muuttumisen takana.
Jos tähän kaikkeen havainnointiin liittää vielä mukaan
seikan, joka on niin tavallinen asia kuin rehellisyys, niin moni
asia järjestyisi siellä koulussa aivan toisella
lailla. Opettajat kertovat tarinoita, joissa he soittavat kotiin
ja kertovat oppilaasta jotain vanhemmille ja vanhemmat eivät voi
kuuna päivänä uskoa, että opettaja
muka olisi tosissaan. Vanhemmat ovat epärehellisiä siinä tapauksessa.
Joskus ovat oppilaat epärehellisiä, joskus varmaan
opettajatkin, mutta jos kaikki nämä kolme olisivat
rehellisiä, käsittelisivät asian heti,
kun se kipeänä tulee esille, säästyttäisiin kaikenlaisilta
voimakkailta jälkiseurauksilta.
Arvoisa puhemies! Koen siis, että tämä on erittäin
tärkeä, ihan suomalaisen yhteiskunnan perusytimiin
menevä asia. Lakialoitteena, jos tämmöinen
pykälä tulisi, tämä ei ole mitenkään huono.
Tämä on aivan oikean suuntainen ja tukee, mutta
voimakkaampi arvo tällä on infoarvo, että tästä keskustellaan.
Toivottavasti tämä keskustelu myöskin
pääsee jatkumaan.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi on tehnyt hyvän aloitteen
erittäin tärkeästä asiasta,
siitä, että koulukiusaamisen kitkeminen laitettaisiin
lain tasolle. On erittäin tärkeätä,
että tehdään nopeita toimenpiteitä kiusaustapauksissa
ja että on nollatoleranssi. Myös Suomen lasten
parlamentin ohjausryhmän jäsenet ovat aikaisemmin
kiinnittäneet huomiota asiaan, ja olemme laatineet toimenpidealoitteen siitä,
että hallitus laatisi vähimmäissuosituksen koulukiusaamisen
vähentämiseksi. Mutta itse asiassa, kun olen kuunnellut
tätä keskustelua ja tutustunut lakiesityksen sisältöön,
varmasti tämä on niin merkittävä ja
tärkeä asia, että se on syytä kirjata
aivan lain tasolle.
Kiusaaminen on todella julmaa. Se jättää sieluun
vamman sekä kiusaajalle mutta ennen kaikkea kiusatulle.
Aivan kuten ed. Kasvi täällä jo viittasi,
on todella yksilöllistä, kuinka kiusattu selviytyy
elämässään tästä tilanteesta.
Joku voi kääntää sen vahvuudeksi
ja menestyä, mutta toki se on kova hinta siitä,
että on monta vuotta kärsinyt kiusaamista. Mutta
osa myös murtuu ja syrjäytyy, eikä meillä ole
yhteiskunnassa varaa kiusata ihmisiä siihen pisteeseen,
että he eivät kestä tai jaksa.
Usein juuri poikkeavat lapset joutuvat kiusatuiksi, lahjakkaat
lapset, heikot lapset, erikoisen näköiset lapset.
Meidän on opittava sietämään erilaisuutta.
Meidän pitäisi myös arvostaa erilaisuutta.
Kyse on hyvin vahvasti myös yhteiskunnan arvoista ja asenteista
ja siitä, mikä on hyväksyttyä.
Täällä on nostettu esiin myös
useita hyviä asioita, jotka liittyvät osiltaan
tähän koulukiusaamisen ehkäisemiseen.
Ed. Karhu toi esiin pienet ryhmäkoot. Voin todella yhtyä siihen
näkökantaan. Sitten on myös noussut esiin
kouluterveydenhoitajien tarve. Tämä on mielestäni
mitä merkittävin kysymys, että jokaisessa
koulussa olisi aina tavattavissa kouluterveydenhoitaja, koska jos
silloin, kun se hätä iskee ja lapsi haluaisi jonkun
turvallisen aikuisen tavata, jolle purkaa sydäntään,
kouluterveydenhoitajan tapaamisaikaa ei juuri sillä hetkellä ole,
se on huono juttu. Oikeastaan itse uskon, että nimenomaan
kouluterveydenhoitajat ovat siinä mielessä tärkeässä asemassa,
että kynnys mennä nimenomaan kouluterveydenhoitajalle
on paljon matalampi kuin mennä suoraan kuraattorille. Moni
lapsi saattaa mennä kouluterveydenhoitajaa tapaamaan vaikkapa
mahakivun vuoksi, ja sitten keskustelun kuluessa taustalta löytyykin
mahdollisesti muita ongelmia. Ylipäänsä jos
tuttu kouluterveydenhoitaja voisi seurata lapsen kehitystä usean
vuoden ajan, niin hän huomaisi selkeästi mahdolliset
kiusaustekijät, jotka vaikuttavat lapseen sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Nollatoleranssi on erittäin välttämätöntä,
mutta nostaisin esiin myös sen, että on hyvä myös
ottaa positiivisia aseita, positiivisia asioita, käyttöön
koulukiusaamisen estämiseksi. Esimerkiksi Kiva-hankkeesta
on paljon positiivisia kokemuksia. Sitten nostan esiin tällaisen
Verso- eli vertaissovittelumenetelmän. Sitä on
käytetty muun muassa Pohjois-Tapiolan yläkoulussa
ja se on todettu hyvin tehokkaaksi toimintatavaksi. Siinä on
koulutettuja sovittelijaoppilaita, jotka näissä kiusaustapauksissa
neuvottelevat ja sovittelevat tilannetta sekä kiusaajien
että kiusattujen kanssa. Oleellista on se, että tämä kiusaaja
lupaa vertaisilleen, miten hän parantaa tapansa, ja yhdessä ikään
kuin sovitaan, miten tästä mennään
eteenpäin. Tämä on ollut erittäin
hyväksi todettu, positiivinen keino puuttua koulukiusaamiseen. Olen
kuullut opettajilta, että monesti oppilaat itse voivat
tulla jonkun asian kanssa, että hei, tämä olisi
sellainen juttu, joka olisi hyvä tuoda Versoon. Todellakaan
opettajat eivät kiireisen ja tärkeän
työnsä ohessa välttämättä edes
huomaa niitä kaikkia tilanteita, mitä on.
Haluan vain lopuksi todeta, että toivon, että sivistysvaliokunnassa
otetaan hyvin vakavasti tämä lakialoite ja että tämä menestyy
käsittelyssä. Kyseessä on todellakin
lasten ja koko yhteiskunnan hyvinvointiin vaikuttava, merkittävä kysymys.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja otti esille tämän Verso-sovittelun,
ja itse asiassa olen ollut siitä vähän
huolissani, kun koulut ovat ottaneet sitä käyttöön.
Oman poikanikin koulussa tämä on, ja hän
on yksi Verso-sovittelijoista. Minua pelottaa nyt se, että näitten
oppilaitten väliseen sovitteluun siirretään
sellaisia ristiriitatilanteita opiskelijoitten välillä,
jotka pitäisi aikuisten hoitaa.
Minun mielestäni koulukiusaaminen ei missään
tapauksessa kuulu näihin Verso-selvittelyihin, vaan se
on aikuisten tehtävä. Se on opettajan tehtävä,
se on kouluterveydenhoitajan tehtävä, koulukuraattorin
tehtävä, vanhempien tehtävä. Elikkä tässä täytyisi
nyt sitten olla, voisiko sanoa, jäitä hatussa
sen suhteen, mitä tehtäviä me lapsille
siirrämme näissä sovitteluissa ja selvittelyissä ikään
kuin koulurauhan ylläpitämisessä. Pienet
keskinäiset kinat ovat semmoisia, jotka siellä on
helppo selvittää, mutta silloin kun on kyse kiusaamisesta,
se ehdottomasti ei minun mielestäni kuulu Verso-sovitteluun.
En ainakaan haluaisi, että oma lapseni, 11-vuotias, joutuisi tämmöiseen
selvittelytilanteeseen.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen aloite nollatoleranssista koulukiusaamisessa
on varsin kannatettava. Täällä on jo
useassa puheenvuorossa peräänkuulutettu vahvaa
sitoutumista sekä oppilaiden että opettajien taholta
ja muutamissa puheenvuoroissa on haettu tukea myös perheille.
Haluan ottaa esimerkin siitä, miten lapsieni kouluissa
toteutetaan koulukyselyitä säännöllisesti
sekä kevät- että syyslukukaudella, ja
mielestäni siinä on hyvin onnistuttu sitouttamaan vanhemmat
mukaan. Nimittäin niihin kyselyihin vastataan yhdessä sen
lapsen ja nuoren kanssa, ja kumpikin pistää nimensä alle
niihin kyselyihin. Joskus välillä pohdin sitä,
mitkä ovat ne toimenpiteet sitten ja miten tätä seurataan,
mutta se on ilmeisesti sen verran sisäistä asiaa,
että sitä ei tarvitse näissä koulutiedotteissa
koteihin jakaa.
Tätä kiusaamista ei kuitenkaan voi rajata
pelkästään kouluun. Kun me mietimme,
miten lapsemme ja nuoremme sitä vapaa-aikaa ja iltapäivää viettävät,
täytyy muistaa, että he ovat myös paljon
netissä, he harrastavat eri urheilulajeja, joten vastuu
on myös niissä ympyröissä toimivilla aikuisilla.
Kuulin eräästä tietoyhteiskuntaseminaarista,
jossa kerrottiin, että Puolassa on useita lasten ja nuorten
itsemurhatapauksia ja syynä on jatkuva kiusaaminen nettiyhteisöissä.
Näistä meillä ei vielä onneksi
ole hurjia esimerkkejä.
Tämä ed. Väätäisen
esiin ottama asia, että nuoret ovat mukana sovittelussa,
tuntuu myös minusta aika kummalliselta. Kyllä vastuu
kuuluu meille vanhemmille ja opettajille, koko aikuisväestölle,
jotka tukevat lapsia siinä heidän oppimis- ja
kasvamisympäristössään.
Ed. Akaan-Penttilä otti aivan hienon asian esiin, rehellisyyden
nostamisen uudestaan keskiöön meidän
kaikkien keskuudessa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Nurmen aloite
on luonnollisesti hyvä ja, ikävä kyllä,
aina ajankohtainen meillä tässäkin päivässä.
Tässä yhteydessä on vain pakko tuoda
esille, että olen itse muun muassa tehnyt oppilashuoltoa
käsittelevän aloitteen, jossa tavallaan tämä kokonaisuus
on sisään rakennettuna, ja se odottelee edelleenkin
tuolla sivistysvaliokunnan pinojen alla käsittelyyn ottoa.
Toivoisin, että sitä voitaisiin käsitellä myös,
koska tämä oppilashuolto on kuitenkin sellainen
elementti, millä näihin asioihin pystytään
tehokkaasti puuttumaan, jos siihen on halua ja tahtoa ja tietysti myös
resursseja. Tämä on tullut täällä muidenkin
puheenvuoroissa jo esille.
Tosiasia on meillä edelleen kunnissa, että näissä kiusaamiskäytännöissä toimiminen
on kirjavaa kouluissa eli tämmöistä yhtenäistä,
hyvää käytäntöä ei
välttämättä ole joka paikassa.
Paljon on myös hankkeita, erilaisilla nimillä hankkeita,
joissa yritetään löytää keinoja
kiusaamistapauksiin puuttumiseksi. Yksi näistä on
tämmöinen Kiva Koulu -hanke, joka on saanut ihan
hyviä tuloksia ja ollut hyvin käytössä.
Tärkeäähän siinä on
tietenkin se, että myös sitoutetaan ne oppilaat
siihen työhön ja ymmärtämään
tämän asian vakavuus ja ymmärtämään
kokonaisuus sillä tavalla, että jokaisen tulisi
saada rauhassa käydä koulua ilman kiusaamista,
niin kuin täällä on jo todettu.
Arvoisa puhemies! Haluan myös tuoda esille opettajien
ammattitaitoa tässä asiassa ja valmiutta toimia.
Uskon, että opettajilla on siihen ihan tarpeeksi ammattitaitoa
jo tänä päivänä ja
opettajankoulutuksessa kyllä on näitä elementtejä olemassa
jo. Varmasti niitä on tullut paljon lisää sen jälkeen,
kun itse olen valmistunut, mutta siitäkin huolimatta tilanne
voi koulussa olla sellainen, että sillä opettajalla
ei ole mahdollisuutta puuttua siihen riittävän
hyvin eli hänellä on valmius ja ammattitaito,
mutta hänellä ei välttämättä ole sitä mahdollisuutta.
Yksi asia, mikä estää tätä työtä,
on edelleenkin ne suuret opetusryhmät. Tästä on
paljon keskusteltu, ja on aika lailla tuolta hallituksen taholta
ammuttu alas aina tämä keskustelu, ja varsinkin
kokoomuksen parissa on ollut kyllä suunnaton vastustus
tähän ajatukseen, että näitä opetusryhmien
kokoja lailla säädettäisiin. Mutta nimenomaan
siinä on keino. Jos meillä on riittävän pienet
opetusryhmät, niin myös opettajalla on mahdollisuus
havaita ja puuttua paremmin näihin asioihin. Se on vaan
tosiasia. Samaten tietysti voimme puhua määrärahoista,
eli tietysti on toivottavaa, että perusopetuksen määrärahoja
lisätään sillä tavalla, että nämä asiat
eivät ainakaan jää siitä kiinni,
että ei ole taloudellisia resursseja ohjata apua ja hoitaa
näitä asioita.
Täällä ed. Karimäki toi
esille tämän terveydenhoitajien tilanteen. Se
on ihan valitettava tosiasia, että meillä on ihan
liian paljon yhdellä terveydenhoitajalla vastuulla oppilaita,
monella tuhat, jopa enemmän. Jos ajattelemme sitä määrää ja
mahdollisuuksia puuttua yksittäisten oppilaiden esimerkiksi
kiusaamistapauksiin, ottaa heitä vastaan ja keskustella
heidän kanssaan, niin tilanne on todella huono. Siihen
ei varmasti ole silloin juuri mitään mahdollisuuksia.
Eli kaiken kaikkiaan tämä on kannatettava asia,
mutta toivoisin, että näitä asioita myös
vähän paketoitaisiin ja silläkin tavalla
saataisiin näitä käytäntöjä helpommin
eteenpäin vietäviksi. Oppilashuoltokysymys minun
mielestäni kuuluu ihan ehdottomasti tähän
samaan aihepiiriin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin arvioihin, mitä täällä on
monessa puheenvuorossa esitetty tämän aloitteen
ja asian tärkeydestä ja ajankohtaisuudesta, voisiko
sanoa, että valitettavasti se on ajankohtainen ollut toistuvasti
ja jo pidempään. Mutta on erinomaisen hyvä,
että tämä asia nousee keskusteluun, ja toivottavasti
täällä tämä keskustelu
jatkuu ja saamme myös konkreettista tulosta vieläkin eteenpäin
vietäväksi.
Aloitteen sisältöhän on se, että tämä asia
normitettaisiin ja vietäisiin aivan lain tasolle saakka.
Tähän suhtaudun osittain epäillen siinä mielessä,
että kiusaamisen määrittely, jota en
millään tavalla halua vähätellä pienentäen
sen merkitystä, on varmaan normina aika vaikea. Me helposti
tunnistamme tämmöiset seikat kuin eristämisen
ja fyysisen kiusaamisen ja nimittelyn, mutta monta muuta kiusaamiseksi
miellettyä asiaa on vaikeampi tunnistaa. Joku toinen pitää kiusaamisena
sitä, mitä taas joku toinen ei, niin kuin täällä on
jo useassa puheenvuorossakin viitattu.
Kotikunnassani Laitilassa järjestimme tällaisen
koulukiusaamis-keskusteluillan pari kuukautta sitten. Sinne pyydettiin
etukäteen puheenvuoroja siitä, kuinka paljon tällaisia
tapauksia kenties on lähipiirissä tai omassa kokemuksessa. Lyhyessä ajassa
tuli 37 kappaletta näitä tällaisia ilmoituksia.
Mutta sitten tietysti täytyy sanoa, että kun joukossa
oli esimerkiksi sellainen, että kiusaamiseksi koettiin
häiritsevä tuijottelu tai vastaava, niin tämmöisessä mielessä koen
hankalaksi tämän normittamisen.
Opetusryhmien koko on noussut täällä esille. Pitäisin
tällaista puhtaasti numerollista määrittelyä tärkeämpänä,
että laatuun kiinnitettäisiin huomiota, (Puhemies:
2 minuuttia!) ettei pelkästään tämä opetusryhmän
koko tulisi määriteltyä, vaan myös
se opetuksen laatu ja myöskin opetuskriteerinä koululaisen,
varsinkin pienen koululaisen, itsetunnon vahvistaminen olisi tällainen tavoite,
ei pelkästään lukeminen, laskeminen ja niihin
liittyvät mitattavat taidot.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan vähän viiveellä,
mutta kuitenkin ed. Väätäiselle, joka
puheessani tarttui tähän yhteen asiaan, jonka
nostin esiin: Verso-vertaissovitteluun.
En missään vaiheessa ehdottanut, että asia
annettaisiin ainoastaan lasten vastuulle. Totta kai koulukiusaamisen
kitkeminen on aina täysin aikuisten vastuulla pääsääntöisesti,
mutta se, jos saadaan myös lapset sitoutettua siihen asiaan, että kiusaaminen
on väärin, ja toimimaan myös kiusaamisen
estämisen puolesta, on mielestäni vain positiivinen
lisä niihin kaikkiin toimenpiteisiin, mitä tarvitaan
koulukiusaamisen estämiseksi. Elikkä ilman muuta
vastuu on aikuisilla aina ja viime kädessä.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En toki ajatellutkaan, että ed. Karimäki
ajattelisi niin, vaan otitte puheessanne esimerkkinä sen,
että näissä Verso-sovittelutilanteissa
selvitellään myös koulukiusaamista. Halusin
vaan sanoa, että minusta se ei ole oikea paikka koulukiusaamista
selvittää.
Mutta sitten koululuokkien kokoon. Kyllähän se
niin on, että me, joilla on pieniä lapsia koulussa,
tiedämme sen, että jos koululuokka alkaa olla yli
25 oppilaan luokka, kun on alakoulusta kyse, se on niin iso ryhmä lapsia,
että opettajan aika ei kerta kaikkiaan riitä heille.
Voi laskea, montako sekuntia tunnissa jää lasta
kohti aikaa esimerkiksi puhua tai käydä hänen
kanssaan vuorovaikutusta. Se on selvästi vaikuttamassa
tähän laatuun. Elikkä minun mielestäni
tässä tilanteessa täytyy todella puhua
myös koululuokkien koosta, siitä määrästä ihmisiä,
joista opettajat ovat vastuussa ja joittenka keskinäisiä välejä opettaja joutuu
katsomaan tarkasti, mitä siellä oikein tapahtuu.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä tuli esille määrittely koulukiusaamisesta,
ja ymmärsin, että pienen kiusaamisen tai katseen
merkitystä vähän kyseenalaistettiin.
Näen oikeastaan hyvin tärkeänä sen,
koska pienenkin kiusaamisen lapsi ja koululainen voi kokea sellaisena,
josta sitten tulee vakava ja joka muuttuu prosessina myöhemmin
vakavaksi. Sen vuoksi minusta missään näistä elementeistä — koululuokka,
koko kouluympäristö, koulurauha — meidän
ei tule todellakaan sallia minkäänlaista kiusaamista.
Varmasti on tärkeää, että me
myös sen koko koulussa käsittelemme, mitkä asiat
me miellämme kiusaamiseksi, ja opettajan tulee kyllä todella
käsitellä, mitkä asiat mielletään
kiusaamiseksi.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä jossain
puheenvuorossa viitattiin siihen, että kokoomus ei olisi
halukas asettamaan luokkakokoja eksaktisti. Se on varmasti totta,
mutta se on myös totta, että koskaan aikaisemmin
ei ole edes selvitetty ryhmäkokoja niin kattavasti kuin
nyt Sarkomaa teki ministerikaudellaan. Se auttaa tilannetta, että voidaan kontrolloida
paremmin, missä mennään. Tärkeää on,
niin kuin ed. Kaunisto tuossa totesi, että parempi keskittyä laatuun,
ja se on tärkeämpää kuin keskittyä näihin
luokkakokoihin.
Timo Kaunisto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Rauhalan kanssa aivan samaa mieltä siitä,
että jokaiseen tällaiseen kiusaamista aiheuttavaan
tai kiusaamiseksi koettuun asiaan pitäisi kiinnittää huomiota,
mutta halusin tuoda esille sitä, kuinka vaikea sitä on
normittaa lain tasolle. Tässä on se vaikeus.
Ed. Väätäiselle sanoisin sen, että nämä numeraaliset
ylärajat tai alarajat tuovat vaikeutta toteuttaa näitä laadullisia
tavoitteita tai luoda kunnissa määrättyjä joustoja
näiden opetustapahtumien kesken. Siksi pitäisin
tärkeämpänä juuri siihen laatuun
keskittymistä. Meillä on esimerkkejä esimerkiksi
siitä, miten yhtenäisluokat toimivat itse asiassa
aika hyvin, vaikka niissä voi olla vähän
enemmän eri-ikäisiä oppilaita. Itse asiassa nämä eivät
ole välttämättä ollenkaan huonoja vaihtoehtoja
esimerkiksi monissa kyläkouluissa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Anteeksi, otin väärät
paperit mukaan, saanko hakea ...
Kiitoksia. Haluan, hyvät kollegat, kertoa sen verran,
miksi olen lähtenyt liikkeelle tässä asiassa
ja mikä on taustani.
Olen kasvanut opettajavanhempien kasvatuksen tuloksena kodissa,
jossa siis koulu oli tuttu ympäristö. Se on minun
henkilökohtainen asiani, en siihen puutu, mutta voin sanoa,
että lääkärinä asia
on minulle hyvin tuttu. Tässäkin talossa on työntekijöitä,
jotka ovat puhuneet siitä minulle; kiusattuja on niin kansanedustajissa
kuin työntekijöissäkin, oppilaissa ja
muuallakin. Mutta meidän tehtävämme on
täällä edustaa Suomen kansaa eikä puhua
omista traumoistamme tai kokemuksistamme, vaikka sekin on sallittua.
Mielestäni kasvatusvastuu on vanhemmilla. Kerron muutaman
esimerkin.
Lahdessa Harjun koulussa on ollut noin vuoden ajan käytössä Suomen
sovittelufoorumin Verso-vertaissovittelu, joka on Raha-automaattiyhdistyksen
ja STM:n tukema. Opetushallitukselta on saatu määräraha
ja sitä on käytetty sovittelijoiden koulutukseen.
Versossa opettajat eivät tee valintoja, vaan oppilaat valitsevat
keskuudestaan oppilaat, joista muodostetaan oppilaspareja. Heitä koulutetaan
päivän koulutuksella sovittelemaan oppilaiden
välisiä pieniä kiistoja, kuten nimittelyä,
tönimistä ja varsinkin tyttöjen keskuudessa
suosittua tuijottelua, pahalla silmällä katsomista,
jota eivät miesopettajat välttämättä edes huomaa,
kaikella kunnioituksella. Isommat asiat jäävät
edelleen opettajien hoidettaviksi.
Sovitteluun käytetään yksi välitunti
päivässä. Isommat sovittelevat pienempiä.
Opettajat lähettävät kirjallisena sovittelupyynnön
sovittelijoille, mutta myös oppilaat itse voivat pyytää tätä sovittelua,
sillä, kuten sanottu, miesopettajat eivät helpolla
huomaa esimerkiksi tätä tyttöjen "pahalla
silmällä katsomista". Sovittelusta tehdään
aina kirjallinen sopimus. Siihen kuuluu myös seuranta,
eli katsotaan, pitääkö tehty sopimus.
Tämä on saanut erittäin hyvän
vastaanoton oppilaiden keskuudessa, ja sovittelusta saadut tulokset
ovat olleet erittäin positiivisia, rohkaisevia ja kannustavia.
Juuri tehdyn kyselyn perusteella oppilaat antoivat toiminnasta ja
sen tuomista tuloksista arvosteluasteikolla 1—5, jossa
5 oli paras, arvosanoiksi 4:ää ja 5:tä.
Koululla on myös kuraattorin pulinapaja, jolloin hän
on kaksi tuntia viikossa koululla ja hänelle voi mennä suoraan
kertomaan asioista. Kuraattorilla on noin 1 500 oppilasta,
joten kahdessa tunnissa koulua kohden ei kovin montaa oppilasta
ehdi kuunnella, vaikka kuinka haluaisi. Pulinapajassa on niin sanotut
avoimet ovet, eli jos huoneen ovi on auki, sinne voi mennä suoraan, mutta
jos se on kiinni, silloin siellä on oppilas sisällä.
Tämäkin toiminta on koettu hyväksi. Ainoa
huono puoli asiassa on se, että kuraattoreita on aivan
liian vähän ja heidän oppilasmääränsä ovat
liian suuria.
Kiva Koulu -ohjelma, josta täällä on
puhuttu, on opetusministeriön rahoittama hanke koulukiusaamisen
vähentämiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi.
Se on käynnistynyt syksyllä 2006 Turun yliopiston
psykologisen laitoksen ja Oppimistutkimuksen keskuksen yhteistyönä.
Toimenpideohjelmat laaditaan erikseen luokka-asteille 1—3,
4—6 ja 7—9, ja ne ovat valmiita valtakunnalliseen
käyttöön syksyllä 2009 eli ensi
lukuvuoden alun koittaessa. Kouluilla ei ole vielä kokemusta
ohjelman toimivuudesta, mutta toivotaan, että sillä saadaan
paljon hyvää aikaan koulukiusaamisen ehkäisemiseksi.
Ne koulut, jotka eivät vielä ole ilmoittautuneet
Kiva Koulu -ohjelman käyttäjiksi, voivat tehdä sen
myös ensi syksynä, jolloin ohjelma voidaan ottaa
käyttöön syksyllä 2010.
On myös muita keinoja. Kuten sanoin, Hartolassa — koulun
nimeä en muista — on tämä nollatoleranssi,
jossa vanhempainyhdistys on voimakkaasti ollut mukana yhteistyössä.
Siis yhteenvetona: Mitä on kiusaaminen? Mielestäni
pitää tähdätä siihen,
että lapsille opetetaan normaali, tavallinen käytös.
Kaikki siitä poikkeava voi olla kiusaamista, ja pienikin
kiusa voi olla toiselle suuri.
Mitä täällä otettiin esille?
Muun muassa edustajat Heinonen ja Lahtela puhuivat työpaikkakiusaamisesta.
On myös otettava mukaan — en nyt muista, kuka
edustaja sanoi, että näistä on tehtävä pakettiratkaisu — kiusaaminen
kokonaisuudessaan työpaikoilla, kouluissa, kuraattoritoiminta,
oppilashuolto jne. Siitä olisi löydettävä semmoinen
paketti, joka hoidetaan.
Terveyttä ja henkeä uhkaavia tilanteita saattaa syntyä kiusaamisesta.
Tiedämme, että pahimmassa tapauksessa seuraus
saattaa olla jopa kuolettava. Tästä en kovin paljon
haluaisi puhua, mutta tämä pitää ottaa
myös vakavasti yhtenä seuraamuksena esille, ja
niin kuin täällä otettiin esiin, niin
kyllä kannattaisi varmasti tehdä laskelmia, paljonko
rahaa ja aikaa kuluu sellaisiin turhiin lääkärissä käynteihin
ja hoitoihin, jotka olisi voitu estää sillä,
että käyttäydytään
hyvin, asiallisesti, oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti kaikkia
kohtaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä koulukiusaaminen on
siitä ikävä homma, että sehän
seuraa joillakin koko elämän. Koskaan se ei unohdu
mielestä. Se vaikuttaa käyttäytymiseen. Tässä ed.
Karhu totesi, että pitäisi porukalla ryhtyä lopettamaan,
siis jossakin luokassa tai miksei työpaikalla, mutta silloin
tapahtuu niin, että se enemmistöporukka menee
aina kiusaamaan, koska se yleensä on niinpäin,
että se kiusaaja on kuitenkin sillä tavalla persoona,
joka kasaa porukkaa siihen ympärilleen, huonon itsetunnon
omaavaa porukkaa, ja sitten porukassa lähdetään.
Se voi olla hyvinkin vahva henkilö, jota halutaan kiusata,
mutta vahvakin saattaa kokea aika pahat traumat siitä ja
henkiset vammat, onpa se sitten työpaikalla tai koulussa.
Sitten yksi asia tässä ainakin itselle kansanedustaja-aikana
on tullut esiin, jotta myös opettaja voi olla tietyllä tavalla
kiusaaja. Siis vaikka opettajankoulutus on korkeatasoista, niin
kaikki ovat ihmisiä, ja se kiusaaminen voi ilmetä henkisenä kiusaamisena
siten, jotta joku taustatekijä oppilaan kotona tai muussa
voi vaikuttaa siihen, jotta opettaja jättää huomiotta
jonkun oppilaan tai sitten jo eri tavoin vihjaillen osoittaa sen,
jotta ei tykkää siitä oppilaasta. Se
on aika ikävä homma, jos aikuinen kiusaa vielä,
siis opettaja, jonka pitäisi olla tasapuolinen, kiusaa
lasta. Minusta tämän tyyppiset kanssa pitäisi
uskaltaa penkoa esille sieltä, koska se on vielä hankalampi
elämänmatkalle, niin kuin viesti, jos koetaan,
että koulussa sanotaan, että sinä olet
huonompi, et opi mitään.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Koulukiusaaminen on niitä kaikista vakavimpia
asioota, mitä on aina ollu, aina tuloo olohon mutta varsinkin
tänä päivänä. Itte
oon syntyny soran jälkeen hivenen eli 1949. Päivän päästä tuloo
tasan tarkkahan niin paljo ikää mittarihin ku
tämänhetkinen suomalaasten eläkkeellelähtöikä eli
59,4 vuotta. Tämä vähän poikkes siitä,
mutta silloon kun itte oon käyny koulua, silloon oli kuri
koulus — mä käytän sanaa "kuri", koska
silloon sitä käytettiin — toisenmoinen, mutta
silloonkin oli kyllä pikkusen opettajissakin sitä vikaa,
että oli suosikkioppilaita ja hivenen tuntuu siltä,
että toisia opettajat käsitteli pikkuusen silikkihansikkain
ja toisia taas sillä lailla, että ne oli aina
tehny sen pahan, vaikkei ollu sinä päivänä eres
kouluskaan.
Ittelle sattui kouluaikana niin hyvä tuuri, että omassa
koulussa oli maailman paras opettaja. Hänel oli hirteeshuumori.
Hän osas meirän kakarojen kans pelata. Muistan
sen, ku oli jotain koulussa tapahtunut, opettaja sanoi, kun oltihin
viikon siellä arestis joka päivä tunnin
eikä selvinny, kuka on teheny, jotta kaikki muut saa mennä kotia
mutta Mieron kans mennähän jutteloo vanhemmille,
minkämoinen mä siel koulus oon. Opettaja myös
firaabelihomminansa myi lehtiä, niin hän oli lehtiä kaupalla.
Mä olin ulkohuusis tunnin, ja kun sieltä menin,
mä ajattelin, että ojennusta tuloo kotona, niin äiti
vain sano, jotta tääl kävi opettaja lehtiä kaupalla,
eli minä heti tajusin, että pitää hivenen
ryhristäytyä.
Mutta tänä päivänä,
ku elämä on menny aina vain libeeralimpahan suuntaan,
pitää muistaa, että pienten koululaisten
tulevaisuus on kiinne siitä, kuinka koulussa menöö,
minkämoisen käytöksen he saa, minkämoisen
trauman ne sieltä saa, niin totuus on näin, että eihän
opettaja saa tänä päivänä oppilaalle
sanoa paljo pahasti tai kattoa pahasti päällekään.
Toisin sanoen minä kyllä ehroottaasin, jotta tänä päivänä lasten
vanhemmat kokoontuusivat keskenänsä, sopisivat, minkämoista
jöötä meirän koulus saa pitää,
niin mä luulen, jotta siellä ilmapiiri paranis.
Tänä päivänä, moni
oppilas kun menee kotia ja kattoo vähän vanhempia,
että opettaja kattoo pahasti päälle,
vanhempi soittaa välittömästi opettajalle, haukkuu
sen pystyyn. Totta kai opettajat on ku haavanlehtiä. Tietyt
vanhemmat taas tykkäis, että opettaja sais pitää vähän
parempaa jöötä, jotenka kyllä mä vierittäisin
tätä koulukiusaamista aika pitkälle myös
meirän vanhempien syyksi eli vanhemmille vastuuta. Nyt
kun siel koulus olis sopu parempi, siellä ilmapiiri paranis,
siellä olis hyvempi henki, opettajalle ei tulisi sellaasia
ylimäärääsiä puristuksia,
siellä opitaas paremmin.
Mä luulen, että koulukiusaaminen myös
tällä konstilla saatas paljon vähenemään,
ja ennen kaikkea kaikki tietää, että nuoret
on erittäin vilkkaita, liikkuvaisia ja ennen kaikkea herkkähipiääsiä,
niin niille pitäs saada kouluihin tunti kaksi ohojattua
liikuntaa per viikko. Mä väitän, että ku siellä saa
vähän puhkua, pähkiä, hikoolla
ja väsyä, tunnit ku alkaa, siel opitaas paremmin,
oltaas rauhallisempia, ja mä luulen, jotta kenenkään
opettajan opinhaarasta nämä liikuntalisäämiset,
tunnit, ei olisi pois. Toivotahan, että vanhemmat
ottaasivat kouluissa oppilaistaan, omista rakkaista lapsistaan paremman
vaarin ja vanhemmat keskenänsä kokoontuusivat
ja juttelisivat. Ilmapiiri paranis täysin.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kukaan täällä yhteiskunnassa
ei kannata kiusaamista, eivät edes kiusaajat. Sen takia
onkin oikeastaan aika hämmästyttävää,
että kiusaamista edelleen on. Sitä on yhä enemmän,
se on yhä laajempaa ja yhä raaempaa.
Kiusaaminen ei ole oikeastaan minun näkemykseni mukaan
yksilölaji. Se tapahtuu melkein aina joukossa tai laumassa.
Tosin on monesti niin, että siinä on joku johtaja,
mutta usein kyse on isosta porukasta. Jos puhutaan esimerkiksi koulukiusaamisesta,
siinä on monesti 5—10 koulukaveria mukana, ja
semmoisen joukon kanssa asian selvittäminen ei ole ihan
helppoa ja yksinkertaista. Se vaatii kyllä opettajilta
melkoista ammattitaitoa, ja monelta opettajalta ei riitäkään rahkeita
tämmöisen porukan kanssa asioitten selvittämiseen,
vaan siihen tarvitaan sitten muuta apujoukkoa.
Näyttää monesti siltä, että kun
siitä laumasta löydetään tavallaan
se kiusaamisen johtaja, niin nämä muut sitten
ikään kuin karisevat pois siitä selvittelyringistä ja
pääsevät vähän kuin
koira veräjästä. Itse kyllä ajattelen
niin, että ne ihmiset, jotka ovat sen kiusaajan ympärillä tukemassa,
kannustamassa tai jopa niin, että he eivät puutu
asioihin, ovat yhtä syyllisiä tähän
kiusaamiskuvioon kuin sitten niin sanotut johtajat. Nämä ovat
semmoisia asioita, joita, näyttää siltä,
koulussa on vähän vaikea ottaa todesta. Halutaan
tietyllä tavalla se kiusaamiskuvio ahdistaa tämmöiseen
pieneen rakoseen, että sitten jäljellä on
se kiusattu ja niin sanottu kiusaaja, mutta iso joukko ympäriltä tavallaan
pääsee luiskahtamaan tästä tilanteesta.
Se on todella hankalaa.
Toivon kyllä, että tämä meidän
salikeskustelumme ja ed. Nurmen lakiesitys saisi aikaan sen, että tässä yhteiskunnassa
huomattavasti vakavammalla otteella käytäisiin
varhaisessa vaiheessa kiusaamiseen kiinni.
Täällä ed. Mieto peräänkuulutti
vanhempien vastuuta, (Puhemies: 2 minuuttia!) ja olen kyllä samaa
mieltä siitä, että vanhemmat täytyy
saada mukaan. Opettajat ovat aika voimattomia, jos vanhemmat väistyvät
vastuusta ja ikään kuin väistymällä hyväksyvät
sen tilanteen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Varmaan kaikki olemme sitä mieltä,
että koulukiusaaminen tulee kitkeä kokonaan pois
ja päästä nollatoleranssiin.
Tässä edellä ed. Nurmi käytti
hyvän puheenvuoron niistä erilaisista keinoista
tai toimenpiteistä tai menetelmistä, malleista,
mitä meillä nyt jo on. Ja ilmeisesti niin on,
että myös aloitteen motiivina on se, että vaikka
meillä on näitä erilaisia toimenpiteitä,
niin siitä huolimatta me tiedämme, että kouluissa
on koulukiusaamista edelleenkin. Emme nyt tiedä tietysti
sitä, tilastoja minulla ei ainakaan ole, minkälaista
koulukiusaamista on juuri niissä kouluissa, missä näitä menetelmiä käytetään
tehokkaasti, ja miten sitä on pystytty näillä menetelmillä kitkemään.
Mutta näen todella tärkeänä tämän,
että me emme pelkästään nyt
tässä puhu, vaan tällä lakialoitteella
me voisimme nostaa sen asian esille, että meillä sitä koulun
koko toimintaa, siis opetustoimintaa, oppilashuoltoa, koulukuraattorin toimintaa,
kaikkea sitä, mitä koulun seinien sisällä tapahtuu
ja vähän siellä ulkonakin välitunneilla
ja yhteyksissä vanhempiin, ajatellen meillä on useampia
erilaisia lakeja. Meillä on perusopetuslait erikseen ja
sitten on nämä oppilashuoltolait jne.
Ed. Nurmikin puhui tämmöisestä kokonaispaketista,
ja olen ymmärtänyt, että useammat tutkijatkin
ovat etsimässä semmoista kokonaislakia, millä me
mahdollistamme hyvän oppimisrauhan, työrauhan
ja sellaisen hengen ja ilmaston kouluihin, että sen tehtävä on
nimenomaan oppiminen, ja yhteydet vanhempiin ovat ensisijaisen tärkeitä.
Olimme sivistysvaliokuntana Englannissa, ja siellä yhtenä erittäin
näkyvänä piirteenä oli, että kouluissa
oli hiljaista. Sen mahdollisti (Puhemies: 2 minuuttia!) esimerkiksi
koulukuraattorin tai sosiaalikuraattorin liikkuminen siellä käytävillä.
Täällä on puututtu juuri siihen, että meillä paneuduttaisiin
paitsi näihin luokkakokoihin myös henkilökuntarakenteeseen,
mitä kaikkea siellä kouluissa pitäisi
olla.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt näissä edellisissä puheenvuoroissa
tuli siitä keskustelua, että pitää kiusaaja,
johtaja, ottaa esille ja se usein on ehkä helppoa mutta
toisinaan haasteellista ja myöskin haasteellista on löytää se kiusattu.
Nimittäin saattaa kuitenkin olla näin, että omat
vanhemmatkaan eivät kotona tiedä sitä,
että oma lapsi saattaa olla jo vuosia kiusattu koulussa.
Lapsi vain vaikenee ja kärsii ja pikkuhiljaa sitten traumatisoituu
tämän asian kanssa. Sekin on aika haasteellista
myöskin kotona huomata, mutta tähän kiusaamiseen
pitää kuitenkin puuttua kaikin tavoin, ja tämä lakialoite
on varmasti hyvä. Se on iso yhteiskunnallinen kysymys,
jota olemme joutuneet miettimään entistä enemmän
tietysti, kun on mediassa esitetty ja nähty näitä erilaisia
vakaviakin tapahtumia, pahimpina jopa koulusurmat, joiden taustalla
on ollut tai ainakin epäilty kiusaamista. Itse tekojahan ei
silti voi ymmärtää, mutta traumoja takana
on varmasti paljon.
Kouluissa opettajilla on keskeinen rooli näiden asioiden
käsittelyssä. Onkin tärkeää pitää tätä keskustelua
myöskin julkisuudessa yllä jatkuvasti. Mutta näen,
että on olemassa myöskin se vaara, että herkistytään
liikaa eli ihmisten ja lasten normaaliin tämmöiseen
erimielisyyksien käsittelyyn puututaan, ja on tärkeää myös
se, että ei kaikkiin pikkukiistoihin oppilaiden välillä puututa,
vaan annetaan heidän itse myöskin ratkoa näitä normaaleja
kriittisiä tilanteita. Aina tässä elämässä on
kuitenkin kestettävä vinoilua ja nälvimistä ja
kriittistä arviointia. On tietysti eri asia, jos se on
systemaattista tai jos siihen liittyy väkivaltaa. Se on
tietysti tilanne, mihin pitää välittömästi
puuttua.
Mutta ihmisten sietokyvyn negatiivisiin asioihin pitää myös
kehittyä, ja se ei kehity muuten kuin altistumalla itselle
epämukaviin tilanteisiin. Jos elämä on
kaikilta puolin liian suojeltua ja steriiliä, niin ihmisestä voi
kasvaa liian herkkä ja hauras ottamaan vastaan elämän
kolhuja ja näin voi ajautua herkkyydessään
mitä ihmeellisimpiin ratkaisuihin, jopa itsemurhiin, niin
kuin täällä ed. Virolainen aikaisemmin
toi esille, että Puolassa on tämmöisen
nettikiusaamisen takia ajauduttu itsemurhiin. Se on tietysti huolestuttava suunta,
jos tällaista suuntausta on. Mutta näkisin, että siinä voi
olla vähän sama asia kuin nämä lisääntyneet
allergiat nykyään, kun epäillään
niitten lisääntyneen liian puhtaasta ympäristöstä, jolloin
ei vastustuskyky toimi kunnolla, se on häiriintynyt.
Omia kokemuksia, arvoisa puhemies, on myöskin vaikea
tulkita, milloin on kiusaamista ja milloin ei. Itselläni
kun poika — silloin hän oli viisivuotias, nyt
on jo yläasteen ekalla — oli päiväkodissa,
niin päiväkodin tädit ja lapset siinä sitten
alkoivat antaa palautetta, että on kiusaaja. Siitä tietysti
pidettiin palaveria. Semmoista nujuamista, fyysistä nujuamista
ja olkapäästä ottamista, ehkä välillä kovempaakin
pihaleikeissä, ja se tietysti ehkä johtui siitä,
että oli minun kanssani tottunut kotona painiskelemaan
ja se oli ikään kuin leikkiä, mutta monen
mielestä se ei ollut. Siitä tietysti seurasi se,
että pidettiin palaveria. Päädyttiin
päiväkodin tätien kanssa siihen, että vedetään
kaikille, koko ryhmälle, nassikkapainitreenit,
ja siinä kävi niin, että oli erittäin
hauskat treenit ja näin päiväkodin hoitajat
ja myöskin lapset hiukan tottuivat semmoiseen toisenlaiseen toimintaan.
Elikkä altistettiin tällaiseen tilanteeseen ja
ymmärrettiin myös paremmin, miksi poikani ei esimerkiksi
kosketusta niin kovasti pelännyt ja aristellut. Mutta koska
me olemme erilaisia, niin on tietysti selvä, että osa
on herkempiä.
Elikkä tarkoitus oli tuoda esille, miten ihmiset ovat
erilaisia. Osa on herkkiä kosketukselle. Jos ottaa olkapäästä kiinni,
se on lähentelyä tai tönimistä.
Tai normaali kriittinen arviointi oppilaalta toiselle voi olla jonkun
mielestä kiusaamista, toisen mielestä ei. Mutta
kuitenkin on tärkeätä, että kouluissa
ja työpaikoilla näihin ohjataan resursseja, huomio
suunnataan ainakin tämmöiseen selvään,
vakavaan, systemaattiseen kiusaamiseen. Siihen tulee välittömästi
puuttua. Kaikenlainen traumatisoiva toiminta pitää karsia
pois ja erilaisiin toimiin on ryhdyttävä: valistus
ja koululuokkien luokkakokojen pienentäminen ja yhteistyö vanhempien
kanssa ja tämmöiset sovittelufoorumit ovat erittäin
hyviä asioita ja myöskin varmasti tämä lakiesitys.
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oon ed. Asellin kanssa täysin samaa
mieltä, että tuollainen pieni nahistelukähinä koulussa
kuuluu asiaan. Se kuuluu nuorten elämähän,
sen ikäästen, ja siinä kysytähänkin sitten
niin sanottua maalaaspsykologista taitoa opettajalta, koska se on
niin sanottua leikkiä ja koska menöö koiranleikiksi,
sillon puututahan ja sillonkin opettaja voi näyttää esimerkillään
tai olemassaolollaan esimerkkiä, että se ottaa
sen rauhallisesti ja rennosti jnp. Tuolla kun on mukavasti oppilaita,
meirän tulevia Suomen rakentajia ja sitten veronmaksajia,
jotka joskus meistä pitää, kun me ollahan
vanhuksia, me ja te työelämässä,
hyvää huolta, nuin ripiää porukkaa,
mitä siellä lehterillä näköö,
niin meirän Suomen tulevaisuus on turvattu! Kiitoksia,
ja ed. Nurmen esitystä kannatan!
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Asell otti erinomaisesti esiin tämän,
kuinka eri lailla nuoret ja lapset suhtautuvat kosketukseen, ja
siinä pystyy lukemaan, mihinkä sitä kättä on kotona
käytetty. Olen sen itse useasti huomannut. Olen kuullut
kasvattajien suusta, että pääsääntönä on,
että poikalapset tarvitsevat enemmän lapsina fyysistä koskettelua,
että he oppivat tavallaan tuntemaan kehonsa rajat, ja myös
sitten varmasti myöhemmin enemmän fyysistä toimeliaisuutta
kuin ehkä tyttölapset. Joka tapauksessa varmasti
niin tytöt kuin pojat, molemmat, voivat purkaa positiivisesti
aggressioitaan juuri toiminnan ja liikunnan kautta. On hienoa, että ed. Asell
mahdollisti tämmöisen mahtavan elämyksen
koko päiväkodille, kuten hän kertoi.
Ed. Akaan-Penttilä puhui professoreista Lea Pulkkinen
ja Liisa Keltikangas-Järvinen, jotka ovat erittäin
arvostettuja naisprofessoreita, mutta lisäisin joukkoon
myös professori Terttu Arajärven, joka on lasten
ja nuorten psykiatri ja on myös puuttunut siihen, että aikuisen
on annettava lapsille aikaa.
Kuten ed. Akaan-Penttilä totesi, nykyisin eletään
paljon mielihyväperiaatteen mukaan. Näinhän
ei voi elää elämässä,
jos haluaa jotakin hedelmää elämältään.
Joku kollega joskus jopa väitti, siis lääkäri,
että väkivaltaan saattaa tulla riippuvuus. En
ole asiaa sen koommin seurannut, mutta kun seuraa tiettyjä ihmisiä,
voisin kuvitella, että saattaa olla, että väkivaltaankin
tulee tietynlainen riippuvuus.
Kuten ed. Väätäinen sanoi, Verso-selvittelyjä ei
tulisi lapsille liikaa sälyttää. Sehän
ei varmasti ole ohjelman tarkoitus ollutkaan, siis tätä selvittelyä ei
voi ulkoistaa lapsille. Emme voi aikuisina pakoilla vastuutamme.
Ed. Rauhala otti aivan oikein esiin tämän
hiljaisuuden. Monet tulevaisuudentutkijat puhuvat, että hiljaisuus
on tulevaisuuden trendi, ja monet hakevat juuri Suomesta tätä hiljaisuutta.
Toivon, että sitä voitaisiin varjella enemmänkin.
Arvoisa puhemies! Rohkenen vielä ottaa erään
yritysvalmentajan tarinan naistenlehdestä, jossa hän
kertoo tyttärensä itsemurhasta. Päiväkirjassa
luki, nähtävästi tämä on
ihan suora sitaatti ja rohkenen sen sitaattina lukea: "Kuinka erilainen
olisinkaan, jos mua ei olisi koskaan kiusattu! Olisin varmaan normaali
enkä häpeäisi kaikkea tai sulkeutuisi
kuoreeni." Tämä yritysvalmentaja jatkaa, että kun
hiljaisempi nuori saa kerrankin keskeyttämättä puhua,
hänellä on syvällisiä ja hienoja
näkemyksiä. Ei hallitsevuudessa ole vikaa. Nämä tyypit
ovat rohkeita, heillä on kanttia sanoa ja katsoa eteenpäin.
Pitää vain tajuta, etteivät kaikki ole
samanlaisia.
Vielä, koska me edustajat saamme paljon lehtiä,
siteeraan yhtä lehteä, Lapsen maailma, tältä vuodelta
n:o 3. Sattumalta hän sattuu kuulumaan samaan partiojärjestöön
kuin minäkin, ja rohkenen kertoa hänestä.
Kyseessä on Kim Uosukainen, joka kuuluu Suomen lasten parlamenttiin, jossa
on edustajia 224 kunnasta, ja tavoitteena on saada lasten ääni
kuulumaan paikallisella ja valtakunnallisella tasolla. Tämä nuori
mies pitää eräänä pahimmista
epäkohdista lasten ja nuorten elämässä koulukiusaamista.
Näin siis sanoo nuori, joka haluaa olla vaikuttamassa nuorten
elämään ja tulevaisuudessakin ehkä päättäjänä.
Hän sanoo: "Olen ehdottanut, että kouluihin perustetaan
tietopankit, jotka auttavat opettajia huomaamaan kiusaamisen ja
puuttumaan siihen ajoissa. Kiusaaminen alkaa usein aika lievänä,
kuten nimittelynä, mutta voi paisua pahaksi, eikä lapsi uskalla
puhua opettajalle eikä kotonakaan yleensä huomata."
Tämä vain sattui sattumalta silmääni
ja ajattelin, että tuonpa tämän nyt esiin,
kun tämä lehti myös teille on jaettu,
jos se teillä on vielä jossakin tallella.
Vielä ed. Lahtela puuttui henkiseen kiusaamiseen, joka
mielestäni lääkärinä katsoen
on raain muoto kiusaamisesta. Ed. Tabermannin luvut kiusaamisen
määrästä ovat järkyttäviä.
En käy niitä toistamaan, mutta muistaakseni 3.3.
oli Helsingin Sanomissa tuloksia kunnallisen puolen tutkimuksista,
kuinka paljon kunnallisella puolella kiusataan työntekijöitä.
Loppuun, arvoisa puhemies, siteeraan vapaasti Sofi Oksasta,
josta oli myös eräässä naistenlehdessä haastattelu,
koska pidin hänen ansiokkaasta kirjastaan, joka palkittiin
hiljattain. Vapaasti siteeraten hän sanoi jotenkin tähän
tyyliin, että hän haluaa puhua politiikkaa eikä adoptiolapsistaan.
Sofi Oksanen haluaa, että päättäjät
perehtyvät asioihin.
Haluan kiittää teitä kaikkia kansanedustajia, joilla
oli mahdollisuus ottaa kantaa tähän asiaan. Te
ainakin olette osoittaneet, että olette paneutuneet asiaan.
Sen verran haluan avautua henkilökohtaisesti, että sanon,
että tänään on syntymäpäiväni
ja tämä keskustelu on ollut ehkä yksi
elämäni parhaimmista syntymäpäivälahjoista.
(Ed. Kallis: Onnittelut!) Kiitos teille siitä!
Reijo Paajanen /kok:
Herra puhemies! Juu, ajattelin onnitella lakialoitteen tekijää.
Tästä on käyty hyvä keskustelu
ja hyvässä yhteisymmärryksessä;
harvinaisia asioita tässä salissa. Tuosta koulukiusaamisesta
sen verran haluan todeta itsekin, että kun siitä jouduin
kärsimään itse nuorena, niin en siitä kertonut
vanhemmilleni enkä kellekään, oikeastaan
kavereillekaan. Nokkatappeluja käytiin ja tosi paljon.
Minulla oli Mikkelin Palloilijoitten sininen paita ja kiusaajilla
oli Pallokissojen punainen paita päällä pääsääntöisesti.
Täällä edustajat Väätäinen
ja Rauhala totesivat, että tämä on tällainen
yksilölaji, jossa on joku päätekijä ja
sitten joukko muita. Näin varmasti on, ja kyllä toivon,
meneepä tämä ed. Nurmen erinomainen aloite
sitten millä tavalla eteenpäin hyvänsä,
että me pystyisimme kitkemään suomalaisesta
nuorisoelämästä kiusaamisen pois. Koulukiusaaminen
on yksi merkittävä, mutta muuallakin tapahtuvaa
kiusaamista on. Kaikkea hyvää tälle aloitteelle.
Keskustelu päättyi.