Täysistunnon pöytäkirja 27/2009 vp

PTK 27/2009 vp

27. TORSTAINA 19. MAALISKUUTA 2009 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

4) Laki arvonlisäverolain 80 §:n muuttamisesta

 

Ulla  Karvo /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Matkailuelinkeino on monissa osissa Suomea merkittävässä asemassa. Varsin usein kyseessä ovat alueet, joilla kaikki mahdolliset elinkeinojen kehittämistoimet ovat tarpeen.

Nyt käsittelyssä olevassa aloitteessa esitetään arvonlisäverolakia muutettavaksi siten, että matkanjärjestäjien marginaaliverotusmenettelyä sovellettaisiin ainoastaan silloin, kun palvelun ostajana on yksityishenkilö, eikä silloin, kun ostajana on yritys.

Arvonlisäverolain 80 § edellyttää, että matkanjärjestäjän on sovellettava marginaaliverotusmenettelyä tämän myydessä omissa nimissään muilta elinkeinonharjoittajilta välittömästi matkustajan hyväksi ostamiaan hyödykkeitä. Menettely on pakollinen.

Arvonlisäverolain 209 §:ssä luetelluista tositevaatimuksista johtuen matkanjärjestäjän on laskua laatiessaan paljastettava oma katteensa ostajalle. Menettely syrjii matkanjärjestäjäyrittäjiä, sillä millään muulla toimialalla ei liikesalaisuudeksi luokiteltavaa yrittäjän omaa katetta tarvitse paljastaa. Edes kaupparekisteriin ilmoitettavissa julkisissa tilinpäätöstiedoissa ei tarvitse antaa tietoja sillä tarkkuudella, että muut yrittäjät näkisivät yrityksen tuotto- ja kulurakenteen.

Suomi on soveltanut matkanjärjestäjien marginaaliverotusmenettelyä EU-jäsenyytemme alusta alkaen, ja arvonlisäverolain 80 §:ää on sovellettu alusta saakka siten, että matkustajakäsitteen on tulkittu kattavan paitsi luonnolliset henkilöt myös yritykset. Tulkinnan merkitys matkanjärjestäjille on korostunut vuodesta 2004 alkaen, kun uudet tositemerkintävaatimukset tulivat arvonlisäverotuksessa voimaan ja yhä enemmän tietoja on oltava laskussa näkyvissä.

Suomi on joutunut vastaamaan jo kahdesti Euroopan komission perusteltuun lausuntoon, jossa komissio katsoo Suomen rikkovan arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY säännöksiä soveltamalla matkanjärjestäjän erityismenettelyä myös silloin, kun matkapalvelu myydään muulle taholle kuin matkustajalle eli luonnolliselle henkilölle. On odotettavissa, että Euroopan komissio vie asian Euroopan yhteisön tuomioistuimen ratkaistavaksi ja että kansallista lainsäädäntöämme joudutaan mahdollisesti joka tapauksessa muuttamaan tuomioistuinratkaisun seurauksena.

Olisi siis ryhtyä toimenpiteisiin asian korjaamiseksi, ja ehdotan, että eduskunta hyväksyy asiaa koskevan lakiehdotuksen.

Anne-Mari Virolainen /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Karvon aloite arvonlisäverolain 80 §:n muuttamisesta on täysin perusteltu. Tuossa etelän hiihtolomaviikon aikana televisiossa haastateltiin erästä Lapin matkailuyrittäjää, ja hän totesi, että tässä taloudellisessa tilanteessa varsin monet yritykset ovat peruuttaneet ja vakioasiakkaat ovat jättäneet tekemättä tilauksiaan Lapin keväthangille, missä pidetään seminaareja, erilaisia yritysten koulutustapahtumia, tykytoimintaa.

Tämä lakialoite aivan varmasti elvyttäisi näin lyhyellä tähtäimellä ja pitkällä tähtäimellä varsinkin toisi uusia yrityksiä matkailuelinkeinoon sekä Lappiin että erityisesti myös saaristoon, jossa on varsin suuri kasvupotentiaali edelleen. Lisäksi vaatimus katteen merkitsemisestä laskuun on mielestäni aivan kohtuuton. Se olisi todellakin syytä poistaa.

Lenita Toivakka /kok:

Arvoisa puhemies! Matkailu on todellakin merkittävä elinkeino monilla seuduilla Suomessa, ja sen edistämiseksi meillä on vielä paljon tekemistä, koska, kuten ed. Virolainen sanoi, potentiaalia on paljon. Ainutlaatuinen luontomme on tuote, jolla ei juuri ole kilpailijoita. Matkailuyrittäjät ovat pääosin pk-yrittäjiä, ja he tekevät rankkaa työtä, ja työ on sesonkiluonteista varsinkin Itä-Suomessa ja Lapissa. Meidän tulisikin kaikin keinoin edistää tätä yrittäjyyttä.

Tämä ed. Karvon aloite on perusteltu. On hyvin erikoista, että matkailuyrittäjä tietyssä tilanteessa laskua laatiessaan joutuu paljastamaan liikesalaisuuksiaan. On hyvin vaikea ymmärtää perusteita siihen. Komissio on siis tästä Suomelle jo kahteen kertaan huomauttanut, mutta Suomi on ilmoittanut, ettei aio muuttaa tulkintaansa. Mielestäni on tarpeetonta vaikeuttaa muutoinkin haastavan alan toimintaa tällaisella hyvin erikoisella lainsäädännöllä. Tästä syystä kannatan ed. Karvon aloitetta.

Keskustelu päättyi.