Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ministeri Häkämies, te teitte
muutama päivä ennen hallituksen puoliväliriihtä mainion
esityksen siitä, että viette hallituksen käsittelyyn
esityksen henkilökohtaisen konkurssin sallimisesta tai mahdollistamisesta
Suomessa. Minua nyt kovasti kiinnostaa, mitä tälle
teidän erinomaiselle esityksellenne siellä väliriihessä tapahtui.
Hyväksyikö hallitus sen esityksen, ja viedäänkö sitä eteenpäin
vai tyrmättiinkö se siellä? Jos tyrmättiin,
niin kiinnostaa kovasti, kuka tyrmäsi ja millä perusteella.
Aiotteko pitää esityksestä edelleen voimakkaasti
kiinni?
Julkisuudessa asiasta ei ole ollut mitään
tietoa. Tämä eläkekohu vei kokonaan tästä tärkeästä asiasta
huomion.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Asian taustalla ovat tietysti 1990-luvun
edellisen laman kokemukset. Monet yritykset ajautuivat konkurssiin
ja nuo yrittäjät ikään kuin
elinkautiseen velkavankeuteen, ja heiltä poistettiin uuden
elämän mahdollisuus, uuden yrittämisen
mahdollisuus. Tämä asia oli esillä hallituksen
puoliväliriihessä, ja uskon, että oikeusministeri
Brax kertoo lisää siitä, mikä päätöksen
sisältö oli. Mutta siellä tehtiin sen
tyyppinen periaatelinjaus, jota oikeusministeriö jo valmistelee,
jolla edesautetaan konkurssin jälkeen yrittäjän
uuden yritystoiminnan aloittamista ja poistetaan niitä esteitä,
joita kiistatta tähän lainsäädäntöön
liittyy, kuitenkin niin, että vilpilliset yrittäjät
ja vilpilliset teot pystytään poistamaan.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallitus puolivälintarkastelussaan
julkisessa asiakirjassaan myös toi hyvin selväksi sen
koko politiikan, eli ei ole kysymys vaan ylivelkaantuneista yrittäjistä vaan
myös ylivelkaantuneista yksityishenkilöistä,
ja molempien osalta tarvitaan sekä velkaneuvonnan parantamista, yleistä tiedotuksen
parantamista että sitten mahdollisuutta päästä jaloilleen
ja aloittaa uudelleen. Tämän takia muun muassa
velkajärjestelyprosessia tullaan uusimaan ja katsomaan.
On myös hyvin tärkeätä, että viime
vaalikauden noin puolessavälissä uudistettiin
yrityssaneerauslakia niin, että laki on nykyistä toimivampi,
mutta se edellyttää sitä, että yritys
hakeutuu yritysjärjestelyn piiriin välittömästi
ongelmien esiinnyttyä eikä vasta liian myöhäisessä vaiheessa.
Jotta tämä tiedotus nykyisen lain toimivuudesta
mutta myös välttämättömyydestä hakeutua
sen piiriin heti leviää koko yrityskenttään,
tältä osinkin hallitus ryhtyy aktiivisempiin toimiin
tiedottamisessa, mutta myös lainsäädäntöä ollaan
muuttamassa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Todellakaan nämä keinot, joita
meillä on käytettävissä useita,
eivät ole päteneet kaikkiin tapauksiin, ja meillä edellisen
laman jäljiltä on vielä joukko, ehkä aika
isokin joukko, entisiä yrittäjiä ja muita,
jotka silloin velkaantuivat. Olisi kyllä korkea aika päästää heidät
vapauteen niistä taakoista, mitkä silloin syntyivät.
Nyt olemme siinä tilanteessa, että uusia vararikkoja,
erilaisia kriisejä, tulee pienyrittäjille, yrittäjille
ja muille, tavallisille ihmisille — tavallisia yrittäjät
ovat, mutta tarkoitan muulla tavalla velkaantuneita. Tämän johdosta
kiirehdin voimakkaasti tätä uudistusta ja kysynkin,
ministeri Brax:
Milloin esitys tulee? Onko meillä suuri aalto ennen
taas, ja meneekö vuosia, ennen kuin tämä uudistus
on saatu eduskunnassa läpi?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jo viime vaalikaudella meillä oli
yrittäjyyden politiikkaohjelma. Sen piirissä käytiin
moneen kertaan läpi tätä problematiikkaa,
minkä ed. Kankaanniemi otti esille. Silloisen oikeusministeri
Koskisen kanssa käytiin keskusteluja, olisiko henkilökohtaisen
konkurssin tie, se lainsäädäntö,
vai velkajärjestelylainsäädäntö parempi
vaihtoehto edetä. Oikeusministeriö silloin ei
ollut valmis etenemään tätä henkilökohtaisen
konkurssin tietä. Nyt tämän vaalikauden
aikaan meillä on työn, yrittämisen ja
työelämän politiikkaohjelma. Me olemme
sen piirissä keskustelleet moneen kertaan ja jo muutama viikko
aikaisemmin, kuin ministeri Häkämies tuli julkisuuteen,
me toimitimme yksimielisen raportin oikeusministeriöön,
jossa päädyttiin silloin tehdyn arvion mukaan
siihen, että tämä velkajärjestelylakitie
on se tie, jolla sittenkin parhaiten ja tehokkaimmin voitaisiin
tätä ongelmatiikkaa hoitaa. Ihan samaan pyrki
myöskin varmaan ministeri Häkämies omassa
ulostulossaan. Oli punnittu sitä vuosien ajan ja kaiken
tämän työn jälkeen päädytty
siihen, että velkajärjestelylain kautta eteneminen
on tehokkain ja paras tapa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa jo ennen ministeri Pekkarisen
hyvää kirjettä minulle tästä asiasta
pääministerin kanssa puhuttiin jo ennen joulua,
ja sen takia näillä näkymin kevään
aikana kaikki vastaukset tulevat valmiiksi. Mutta on kysymys jossain
määrin vielä semmoisista juridisista
hankaluuksista, että me emme pysty aivan lähiviikkoina
vielä antamaan tarkkaa vastausta kaikkiin niihin toimenpiteisiin,
joita tullaan tämän yhteydessä tekemään.
Korostan sitä, että velkajärjestelyprosessin
parantaminen kokonaisuudessaan vaatii useita toimia eikä vain
yhtä temppua. Vaikka se ei kuulosta niin kovin muodikkaalta vastaukselta,
niin se, että tällä kertaa, toisin kuin edellisen
laman aikana, ihmiset hakeutuisivat sekä velkaneuvontaan
että yritykset tarpeen vaatiessa yrityssaneeraukseen, on
keskeinen keino välttää sitä katastrofia,
mikä edellisellä kerralla tapahtui. Siinä pelkät
lainsäädäntömuutokset eivät
auta, jos ei tällä kertaa reagoida ajoissa.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä ministeri
Häkämiehen esitystä henkilökohtaisesta
konkurssista aivan erinomaisena.
Nyt pitäisi kuitenkin miettiä sitä myöskin
sillä tavalla, että suomalaisessa yhteiskunnassa
ei oikein uskalleta lähteä yrittämään.
Nyt kun ollaan tietynlaisessa taantumatilanteessa, täytyisi
löytää myöskin sellaisia ratkaisuja,
että ihmiset uskaltaisivat tehdä tämän
liikkeellelähdön. Silloin voisi olla myöskin
järkevää miettiä henkilökohtaisen
konkurssin osalta sitä vaihtoehtoa, että laitetaan
ulos esimerkiksi oma asunto, ettei menetä kaikkea, mikä auttaisi
huomattavasti sitä, että ihmiset uskaltaisivat
lähteä yrittämään ja
uskaltaisivat myöskin epäonnistua ja yrittää toisen
kerran. Ministeri Brax, kysynkin: Voisiko myöskin tällaisella
lähestymistavalla lähestyä tätä lakiesitystä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Suomen Yrittäjien kanssa on
käyty pitkälle tätä pohdintaa,
onko se lainsäädäntökysymys
vai markkinoille syntyvän instrumentin kysymys, ja yhteistyössä erinäisten
selvittelyjen jälkeen on tultu siihen tulokseen, että tämmöinen
järjestely, jossa lainan vakuudeksi otetaan muuta kuin
oma asunto, on markkinoilla syntyvä instrumentti mutta
ei lainsäädännöllä ohjattava erityinen
mekanismi. Mutta siinä tulee juuri hyvin tämä elementti,
jossa kysyjä on oikeassa, että suomalaiset tällä hetkellä monesta
syystä pelkäävät yrittäjäksi
ryhtymistä selvästi kansainvälisten vertailujen
mukaan enemmän kuin muut. Siinä on monta tekijää mukana,
mutta tietysti meillä, kun asuntopolitiikka on vuosikymmenten
takana muodostunut sellaiseksi, että perheen asunto on
hyvin keskeinen varallisuustekijä, on poikkeuksellisen
suuri pelko tähän asunnon menettämiseen
liittyen. Mutta myös on ajateltu ja etsitty sellaisia markkinoille
syntyviä mekanismeja, että jos asunto on takuuna
tai vakuutena, niin kuitenkin järjestelyissä olisi
sellainen lisäpykälä, (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) että jos asunto on menossa kauppaan, niin
siihen saisi jäädä kuitenkin tietyllä sopimusjärjestelyllä asumaan.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ajat ovat ilmeisen kovat, kun tarvitaan puolustusministerinkin
aktivoitumista erilaisten avausten tekemiseen toiselle hallinnonalalle! (Hälinää)
Mutta varsinaiseen kysymykseen.
Yrityspolitiikasta ja elinkeinoelämän kehittämisestä vastaavalta
ministeri Pekkariselta kysyn: (Puhemies koputtaa) Mitä keinoja
ja mitä toimenpiteitä hallituksella on auttaa
yrityksiä selviytymään tämän
vaikean suhdannevaiheen yli? Mitä toimia on päätetty
toteuttaa, ja onko siellä työkalupakissa vielä jotain,
jota voitaisiin kaivaa esille, jotta mahdollisimman moni yritys
välttyisi näistä konkurssi- tai vararikkotilanteista?
Sehän on kaikkien yhteinen etu, että me luomme edellytyksiä sille,
että vaikea suhdannetilanne ohitetaan ja mahdollisimman
moni yritys pystyy jatkamaan toimintaansa. Nämä ovat
sitten tätä palokuntatoimintaa ja ehkä puolustustakin,
mutta tämä elinkeinoelämän kehittäminen
tässä kiinnostaa, ministeri Pekkarinen.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Totta kai kaikki ne elvyttävät toimet,
mitkä nyt on jo hallituksen ja eduskunnan toimesta ratkaistu,
hakevat viime kädessä vastausta tuohon kysymykseen.
Saada pyöriä pyörimään
eri puolilla talouselämää, siihen me kaikki
varmaan tähtäämme. Ihan tässä lähipäivien
aikaan, kun hallitus käy kehysriihikeskustelua, se siinä yhteydessä arvioi,
onko vielä jotain yleistä talouden pyörien
pyörittämiseksi pantavissa liikkeelle.
Mutta mitä tulee niihin erityisiin toimiin, jotka liittyvät
niitten yritysten tilanteisiin, jotka ovat joutuneet ongelmiin tämmöisen äkillisen
pudotuksen vuoksi, niin näitä yrityksiä vartenhan
me olemme täällä eduskunnassa päättäneet
miljardien ja miljardien mittaisista lisävastuunotoista, joissa
valtio ottaa omaan piikkiinsä riskejä, ottaa markkinoilta
lainaa, myöntää näitä vähän
niin kuin omin ehdoin yrityksille. Aivan erityisenä instrumenttina
on uusi instrumentti elikkä suhdannelaina, jota voidaan
myöntää myös pienyrityksille,
koneurakoitsijoille ja myös rakennusalan yrityksille, jos
ne tämmöisen rajun pudotuksen vuoksi kerta kaikkiaan
ovat menettäneet kysyntää. (Puhemies:
Minuutti!) Nyt usean vuoden ajaksi voidaan lainoittaa ilman lyhennyksiä tällaisten
yritysten elämänedellytyksiä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minunkin mielestäni
pitäisi pyrkiä enemmän siihen suuntaan,
että ihmiset eivät joutuisi konkurssiin. Täällä tuodaan
esille, että on velkaneuvontaa, kääntykää niiden
puoleen, mutta, arvoisat ministerit, siellä on hirveät
jonot. Te ette ole myöntäneet, päinvastoin
kuin me olemme esittäneet, määrärahoja,
ette velkaneuvontaan ettekä muutoinkaan näihin
toimenpiteisiin. Tässä mielessä tietysti
ymmärtää täällä puolustusministerin
hermostuneisuuden siitä, että kun muut ministerit
eivät tee mitään, niin hän sitten
ilmoittaa omana toimenpiteenään, että nyt
pitää saada sellainen konkurssijärjestely,
että saadaan henkilöt konkurssiin tai yritykset
konkurssiin. Amerikassahan tämän tyyppinen järjestely
on olemassa, jossa henkilökohtainen konkurssi on mahdollista sillä tavoin,
että oma asunto jää sen ulkopuolelle.
Tämä on tärkeä asia, mutta tästä on
nyt käynyt ilmi, että hallitus ei tässä asiassa
ole näköjään etenemässä,
että tässä ... (Min. Pekkarinen: Väärä todistus!) — Arvoisa
ministeri, esimerkiksi oikeusministeriössä on
selvitetty nyt pikavippiasiaa kaksi vuotta. Jos teillä on
samanlainen tapa selvittää tätä asiaa,
niin eihän tästä yhtään mitään
tule vaan ihmiset todellakin ajautuvat konkurssiin.
Puhemies:
Nyt niin moni ministeri haluaa vastata, että tässä jäävät
vähän kansanedustajien kysymykset varjoon. Sopiiko
näin, että ministeri Brax käyttää tuon
vastauspuheenvuoron?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin pikavipeistä.
Ed. Skinnari, te tiedätte, että lausuntokierroksen
palautetta kerätään parhaillaan ja työ alkoi tyhjästä,
vaikka edelliselle eduskunnalle oli luvattu tehdä yhtä sun
toista. Te tiedätte tasan tarkkaan myös toisen,
ja se, mitä te kerroitte Yhdysvalloista ja henkilökohtaisesta
konkurssista, on vanhoja tietoja. Siellä on pitkin vuosia
itse asiassa kiristetty henkilökohtaisen konkurssin ehtoja niin,
että se muistuttaa hyvin paljon velkajärjestelyjärjestelyitä.
Silloin kun puhutaan asioista, niin varmaan kannattaa ensin ottaa
selvää. (Välihuutoja — Ed. Gustafsson:
Ministeri opettaa nyt!) Hallitus on toiminut monella taholla tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Kun velkajärjestely ja velkaneuvonta
huomattiin ongelmaksi, niin työ- ja eläkeministeriö nimitti
oikeusministeriön entisen kansliapäällikön
Kirsti Rissasen selvittämään asiaa. Neljä viikkoa
sitten selvitys on vastaanotettu, ja hallituksella on suunnitelmia
velkaneuvonnan parantamiseksi ja muun muassa sen siirtämiseksi
oikeusministeriön alaisuuteen. (Ed. Skinnari: Mä kävin
USA:ssa kolme vuotta sitten, koska sinä viimeksi kävit?)
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Velkaneuvonnan resursseista on todella pulaa.
Voiko ministeri nyt vakuuttaa, että kehyskeskusteluissa todellakin
velkaneuvonta saa tarvitsemansa resurssit ja rahat, koska on vielä sitä vanhaa
taakkaa 1990-luvun alusta? Mutta nyt on todella sellainen tilanne,
kun ihmisiä jää työttömiksi,
tulee maksuvaikeuksia, uutta velkaantumista, että neuvontaa
pitää parantaa.
Sitten, arvoisa puhemies, ministeri Pekkariselle! Kun viittasitte
muistaakseni viime kyselytunnilla siihen, että sellaiset
alat, sellaiset toiminnat, jotka todella ovat vaarassa loppua tämän
kriisin seurauksena ehkä kokonaan, tarvitsevat erityistoimia
ja siihen hallitus valmistautuu, niin voisitteko joitakin esimerkkejä tai
joitakin toimenpiteitä mainita siitä, minkälaista
on tämän suuntaan tapahtumassa?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa käsittelyssä oleva
lisäbudjetti nimenomaan lisää velkaneuvonnan
resursseja. Olemme niitä lisäämässä 1,5
miljoonalla, ja tässä selvityksessä,
joka on nyt tehty entisen oikeusministeriön kansliapäällikön
toimesta, tavoitteena on, että pääsemme
noin 10 miljoonan resursseihin velkaneuvontaan. Samalla on tarkoitus
hallinnollisesti katsoa, mikä on järkevä tapa,
ja ehdotus on, että tämä siirretään
oikeusministeriöön.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vielä, ed. Skinnari, myöskään Johannes
Koskinen ollessaan oikeusministerinä ei ollut toista mieltä tämän
hallituksen päätöksen kanssa. Myös
silloin katsottiin, että henkilökohtaisen konkurssin
tie se ei ole se oikea tie vaan se on tämä velkajärjestely,
ja nyt eri vaiheiden jälkeen asia on edennyt niin, että minä todella
luotan siihen, että ministeri Braxin johdolla tästä tulee
ihan oikeita ratkaisuja.
Mitä tulee ed. Uotilan kysymykseen, minä luotan
täysin ministeri Braxin ministeriöön.
Mitä tulee ed. Uotilan kysymykseen näistä erityisistä toimista,
kerron vaan kaksi toimialaa, jotka olemme tunnistaneet aivan erityisiksi
ongelma-aloiksi. Ensimmäinen on telakkateollisuus, jossa
tämä tilauskanta on kerta kaikkiaan romahtanut
ja aivan totaalisesti romahtanut. Toinen esimerkki tulkoon ihan
tämmöisen pienyrittäjyyden piiristä elikkä metsäkoneurakoitsijoiden. Kun
on tullut 30 prosenttia kysyntä alas markkinoilla, niin
se on johtanut siihen, että näillä yrittäjillä kerta
kaikkiaan on vaikeata. Siellä on myöskin työntekijöitä,
metsureita, jotka hekin ovat menettäneet työpaikkansa,
mutta sen ohella nämä metsäkoneurakoitsijat,
jotka paitsi menettävät työpaikkansa
myöskin menettävät ne investoinnit, joihinka
he ovat paljon panostaneet, ja näitä vastaan me
pyrimme nyt tulemaan erilaisin toimin.