4) Hallituksen esitys laiksi turvallisuuden edistämistä yleisillä paikoilla
koskevien säännösten uudistamiseksi
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
nyt 7,5 tuntia käyty syvällistä keskustelua
talouspolitiikasta ja ensi vuoden määrärahoista
budjetin suhteen. Kun totesin, että minulla ei enää ollut
mitään uutta sanottavaa siinä, ajattelin,
että puhun yleisestä järjestyksestä ja
turvallisuudesta, mistä nyt hallitus on antanut esityksensä,
mitä ainakin poliisiviranomaiset ovat erittäin suurella
tyydytyksellä tervehtineet.
Ongelmanahan tänä päivänä on
se, että kunnalliset järjestyssäännöt
vaihtelevat erittäin suuresti eri paikkakunnilla. Joillakin
paikkakunnilla on erittäin yksityiskohtaisesti määritelty
kuntalaisten järjestyssäännöt,
miten heidän tulee käyttäytyä kanssaihmisiä kohtaan,
ja toisissa kunnissa, lähes puolessa Suomen kunnista, ei
taas näitä järjestyssääntöjä ole
ollut ollenkaan. Tämä on tietysti aiheuttanut
myös tiettyjä ongelmia kansalaisiin nähden,
kuinka oikeudessa tai muutoin viranomaiset ovat heihin suhtautuneet.
Toisissa kunnissa taas järjestyssäännöt
ovat auttamattomasti jo vanhentuneita. Näin esimerkiksi
on asianlaita kotikaupungissani Jyväskylässä,
missä järjestyssäännöt
ovat jo hyvinkin vanhat. Esimerkiksi Suurajojen aikana on esiintynyt ongelmia
kansalaisten ja viranomaisten suhteen, mitä viranomaisten
kuuluu tehdä vaikka alkoholin nauttimisen suhteen yleisellä kadulla.
Voidaan todeta, että Jyväskylän kaupunginhallituksenkin
olisi pitänyt jo aikaisemmin puuttua näihin ongelmiin,
mutta ehkä kaupunginhallitus on sitten kaukonäköisesti
ajatellut, että hallitus antaa pian tämän
esityksensä, niin kuin nyt on sitten tullut. Kuntien järjestyssääntöjen
vanhentuneisuudesta johtuu myöskin se, että viranomaiset
ovat jatkuvasti toivoneet korjausta tähän epäkohtaan
ja siihen, kuinka nyt sitten heidän on suhtauduttava vaikkapa
kansalaisten alkoholin nauttimiseen yleisillä paikoilla,
voidaanko siitä rangaista, kun toisella paikkakunnalla
rangaistaan ja toisella taas tämä on sallittua.
Pienenä yksityiskohtana hallituksen esityksestä voidaan
todeta, että siinä myöskin määritellään
se, miten kaupunkilaisten, kuntalaisten tulee kotieläimiään
pitää kiinni ja mitä ongelmia siitä mahdollisesti
tulee.
Yhtenä esimerkkinä hallituksen esityksessä on se,
että nyt sitten yksityiskohtaisesti määritellään se,
missä alkoholia yleisillä paikoilla voidaan mahdollisesti
nauttia, ja se muun muassa taajamissa ja julkisissa ajoneuvoissa,
kulkuneuvoissa, tulee olemaan kiellettyä. Valitettavasti
tähän on ollut pakko mennä; siksi ikäviä kokemuksia kuntalaisilla
on ollut viime vuosina häiriköinneistä.
Toki liian pitkälle myöskään
tässä laintulkinnassa ei ole menty. Ehdotuksessa
todetaan, että myöskin mahdollisuus tulevaisuudessa
on piknikin muodossa nauttia virvoittavia aineita myöskin
puistoissa, mikäli se ei aiheuta häiriötä kanssaihmisille.
Varmaa myös on, että lakia joudutaan tulkitsemaan
hyvinkin pian ja vetämään rajaa siihen,
mikä on sopivaa menettelyä ja mikä taas
ei ole.
Lakiehdotus antaa yleisestä käyttäytymisestä myös
muita yksityiskohtaisia määräyksiä,
joiden sinänsä tulisi olla itsestäänselvyyksiä.
Näyttää siltä, että niitä pitää kuitenkin
määritellä vielä erityisesti
lailla. Viittaan esimerkiksi toisen omaisuuden töhrimiseen
tai omaisuuden muunlaiseen vahingoittamiseen.
Arvoisa puhemies! Hyvää lakiesityksessä on erityisesti
järjestyksenvalvojia koskevat säännökset,
jotka selkiyttävät poliisien ja vartioimisliikkeitten
välistä työnjakoa. Tosiasia on, ettei poliisi
enää tänä päivänä kykene
vastaamaan kaikista niistä tehtävistä,
jotka sille kuuluvat. Ehdotuksessa todetaan, että vartioimisliikkeet
voivat poliisipäällikön luvalla vastata
kauppakeskusten, liikenneasemien ja joukkoliikennekulkuneuvojen
järjestyksestä entistä suuremmin valtuuksin.
Siitä ovat lausuneet tyydytyksensä niin poliisi
kuin vartioimisliikkeet. Hyvää on myöskin
se, että vartioimistehtävät nimenomaan
määritellään vartioimisliikkeille,
jotka ovat meillä luvanvaraista toimintaa. Nähtäväksi
jää, olisiko vartioimisliikkeiden toimivaltaa
pitänyt ulottaa laajemmalle kuin laki nyt määrittelee.
Viittaan esimerkiksi viime aikoina terveysasemien ja sairaaloiden
tiloissa tapahtuneisiin häiriöihin ja väkivallantekoihin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että laki takaa tasavertaisen
kohtelun ja käytännön kansalaisille viranomaisiin
nähden tulevaisuudessa, asuvatpa he sitten missä kunnassa
tahansa tässä maassa.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Tätä järjestyslakia
käsiteltäessä on tuntunut löytyvän harvinainen
yksimielisyys, mikä ed. Karpionkin puheenvuorossa tuli
ilmi. Mieltäni on jossain määrin häirinnyt
se, että jo työryhmävaiheessa, kun tämä raportti — taisi
olla pari vuotta sitten peräti — annettiin, riittävästi
ei pohdittu sitä, onko meillä ylipäätänsä tarvetta
tällaiseen järjestyslakiin. Meillähän
on 448 kuntaa, ja puolet näistä kunnista on itse
katsonut, että on aiheellista omin järjestyssäännöin
säädellä kuntalaisten käyttäytymistä ja
sallittuja ja kiellettyjä tekoja, mutta puolet kunnista
on hyvin pärjännyt ilmankin. Kaikessa muussa toiminnassa,
kun keskustellaan kunnallisesta päätäntävallasta
ja demokratiasta, hyvin usein eri puheenvuoroissa on painotettu
sitä, miten tärkeää on, että päätäntävalta
on mahdollisimman likellä kuntalaisia ja kuntalaiset voivat
sitten itse suoraan vaikuttaa kunnanvaltuutettujen kautta ja äänestämällä kunnallisvaaleissa
siihen, millä tavalla heidän kuntaansa hoidetaan.
Esimerkiksi, kun on ollut yritelmiä, että saataisiin
lisää korvamerkittyjä rahoja, jotta kuntien rahanjakoa
rajattaisiin niin, että kunnat eivät voisi itse
pistää rahaa ihan mihin tahansa vaan täältä eduskunnasta
käsin määrättäisiin
terveydenhuollon ja koulutoimen osuudet, toistuvasti nämä yritykset
on ammuttu alas niillä perusteilla, että kuntien
tulee itse saada päättää omista
asioistaan. Tätä taustaa vasten, miten yleensä suhtaudutaan
kunnalliseen päätäntävaltaan,
on aika outoa ja hyvin poikkeavaa se, että järjestyslailla
nyt sitten lähdetään sääntelemään
kuntalaisten elämää.
Itse asiassa pääsääntöisesti
tässä laissa olevat asiat ovat vähän
haittaa ja vahinkoa tuottavia käyttäytymismuotoja
ja niiden lailla kriminalisoiminen on aika ongelmallista. Kunnat
ovat erilaisia ja sijaitsevat eri puolilla Suomea, niissä on erilaisia
tarpeita. Itse olisin edelleen pitänyt parempana sitä,
että kunnallisin järjestyssäännöin säädellään
näitä asioita. En oikein näe sitä suurta ongelmaa,
mitä esimerkiksi sisäministeri Itälä on toistuvasti
tuonut esille: Oliko se niin, että Turussa saa juoda olutta
puistossa, mutta Naantalissa ei saa juoda olutta puistossa? Sekö on
jokin iso ongelma! Sen takia tarvitaan tämä laki,
joka nyt sitten on 90 sivua pitkä. Mielestäni
näin ei ole.
Otan kolme asiaa esille, esimerkkejä siitä, mitä ongelmia
tähän järjestyslakiin sisältyy,
ja toivon sitten, että valiokuntakäsittelyssä lisää näitä pohditaan.
Lakiin sisältyy hallussapidon kriminalisointi, mikä meidän
käytännössämme on hyvin poikkeuksellista.
Yleensä vaaditaan hyvin painavia perusteita sille, että jonkin
asian hallussapito on rikollista. Tämän lain mukaan
nyt sitten laillisten spraymaalien hallussapidosta tulee kriminalisoitua,
jos ei poliisille pysty näyttämään,
että on jokin erityinen syy pitää hallussa
juuri tätä tietyn sorttista maalia. Minusta tämä on
hyvin kyseenalaista, kun taas katsotaan sitä taustaa vasten, minkä asioiden
hallussapito yleensä on kriminalisoitua.
Tällaisten maalien vaarallisuutta ei voida rinnastaa
teräaseiden vaarallisuuteen. Jos tulevaisuudessa sitten
joku tällaisen maalipurkin haltija syyllistyy laittomien
graffitien tekoon, mielestäni se ei kuitenkaan ole riittävä peruste
sille, että pelkkä hallussapito olisi jo kiellettyä,
koska tällaisen maalipurkin hallussa pitämisestä ei
aiheudu mitään selvää vaaraa
eikä riskiä kenellekään.
Nimenomaan suhtautumisessa spraymaaleihin ja ehkä osittain
myös alkoholin käyttöön näkyy
se suuntaus, että tällä nimenomaan pyritään hallitsemaan
nuoria ja kohdistamaan vain tiettyyn ikäryhmään
nämä toimenpiteet. Kyllä minä pohdin
sitä, onko tämä nyt sitten oikea tapa
vastata esimerkiksi nuorten levottomuuteen, liian suuriin koululuokkiin,
opettajien lomautuksiin ja mitä kaikkea me aikuiset olemmekaan
tehneet. En oikein tätä pidä sopivana.
Sen lisäksi ottaisin esille häiriötä aiheuttavan toiminnan,
joka on kriminalisoitu 7 §:ssä. Tässä luetellaan
ikään kuin yhdenvertaisina toimenpiteitä seksuaalipalvelujen
ostaminen ja tarjoaminen ja virtsaaminen ja ulostaminen. Mielestäni nämä nyt
kuitenkaan eivät samaan lakiin sovellu. Onhan täällä myös
velvollisuus siihen, että koiran ulkoiluttajan pitää koirankakka
korjata pois.
Olen sitä mieltä, että seksuaalipalveluiden
ostaminen tulisi kriminalisoida, mutta ei siksi, että se
tuottaa häiriötä ympäristölle,
vaan siksi, että en katso, että inhimilliseen,
tasa-arvoiseen ja humaaniin yhteiskuntaan kuuluu sellainen mahdollisuus,
että ihmisiä voidaan ostaa. Minun mielestäni
me teimme virheen, kun muutama vuosi sitten aika niukalla, muutaman
kymmenen äänen, enemmistöllä tämä sali
hylkäsi hyvän ehdotuksen siitä, että seksuaalipalveluiden
ostaminen olisi kriminalisoitua.
Lain perusteluissa todetaan, että tällä järjestyslailla
ei oteta kantaa siihen, miten yleensä suhtaudutaan prostituutioon
tai paritukseen, vaan halutaan pelkästään
sulkea silmät ja hätistellä pois ihmisten
näkyvistä tällainen häiriötä aiheuttava
toiminta. Mielestäni tämä on väärä tapa puuttua
prostituutioon, naiskauppaan ja yleensä siihen, mitä on
heti Venäjän rajan takana. Valtava elintasokuilu
aiheuttaa sen, että meille tulee paljon ulkomaalaisia naisia
prostituutiota harjoittamaan. Sen leimaaminen pelkästään
häiriötä aiheuttavaksi toiminnaksi on
väärä ratkaisu. Sen takia minun mielestäni
meidän pitäisi olla riittävän
rehellisiä ja kriminalisoida itse prostituutiopalveluiden
ostaminen eikä pelkästään häiriöiden
takia tällaisilla sakkorangaistuksilla uhkailla.
Viimeisenä ottaisin esille järjestyksen valvonnan,
joka on 6 luvussa 22 ja 23 §, joissa säännellään
todellakin poliisin mahdollisuutta antaa tehtäviä yksityisille
vartijafirmoille. Tällainen lisävaltuuksien myöntäminen
liikekeskusten ja asemien vartijoille paikallispoliisin päätöksin
on mielestäni periaatteellisesti arveluttavaa. Kaiken julkisen
vallan käytön tulisi kuulua nimenomaan viranomaisille,
eikä sitä pitäisi yksityistää,
vaan tässä olisi syytä olla hyvin varovainen.
Rajanveto on hyvin tärkeää.
Kuten varmasti muistamme, kaikissa gallupeissa, kun kansalaisilta
kysytään, Suomessa poliisi nauttii suurta kansalaisten
luottamusta, mutta silloin puhumme nimenomaan poliisimiehistä — poliisimies
on termi, voi naisiakin olla poliiseina — poliisin koulutuksen
saaneista henkilöistä, joiden toiminta kuitenkin
kaikkien vapauttamistenkin jälkeen on hyvin demokraattisessa valvonnassa.
Sen sijaan yksityiset vartijapalvelut eivät ole siitäkään
huolimatta, että ovat luvanvaraista toimintaa. Toivoisin,
että valiokuntakäsittelyssä edelleen
mietitään sitä, millä tavalla
rajanveto tehdään, mikä on julkisen vallan
käyttöä ja missä määrin
sitä ylipäätänsä kannattaa
lähteä yksityistämään.
Kaiken kaikkiaan olen edelleenkin sitä mieltä,
että parempi tapa olisi säilyttää kunnalliset järjestyssäännöt
ja poimia esille ne suuret ongelmat eli esimerkiksi kriminalisoida
prostituutiopalveluiden ostaminen. Tässä on niputettu
yhteen lakiin kovin erilaisia asioita, jotka eivät ole yhteismitallisia.
Se tekee tästä aika ongelmallisen sopan ja varsinkin
vielä, kun näitä asioita ei riittävästi
problematisoida ja pohdita.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lapintielle toteaisin sen, että nythän
niissä puolessakin kunnista, jotka eivät ole järjestyssääntöä aikaansaaneet,
olisi ollut jo järjestyssääntöjen
tarve olemassa. Aiemminhan järjestyssäännöt
olivat pääasiassa kaupungeissa, ja nyt yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden niin vaatiessa tarve näissä toisissa
kunnissa myöskin tuli esille.
Mutta kun meillä poliisihallinto tuli laajemmalle pohjalle
kuin kuntapohjalle, oli hyvin vaikea tietää, mikä järjestyssääntö ja
määräys missäkin kunnassa on
voimassa, joten kyllä periaatteessa järjestyslaki
on odotettu ja tarpeellinen ja sitä nämä 200
kuntaakin ovat odottaneet. Kun hallintovaliokunta antaa asiasta
mietinnön, en mene lain yksityiskohtiin.
Juha Karpio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie kritisoi kovasti vartioimisliikkeiden
toimintaa ja katsoi, että heidän toimintaansa
nyt laajennetaan. On todettava, että tällä hetkellähän
vartioimisliikkeiden toimintaa ei ole juuri millään
tavalla laissa määritelty. Nythän tässä todetaan,
miten he voivat harjoittaa elinkeinoaan, eli se rajoittuu yksinomaan
kauppakeskuksiin, liikenneasemiin ja joukkoliikenteen kulkuneuvoihin,
ei mihinkään muualle, ja silloinkin tarvitaan
nimenomaan erityinen lupa, että he voivat näin
toimia.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hieman hämmästelin ed.
Lapintien käsitystä spraymaalien hallussapidosta.
Kyllähän tuntuu käsittämättömältä,
kun esimerkiksi VR:lle tuotetaan kymmenien miljoonien markkojen
vahinko vuositasolla, että täällä sitten epäiltäisiin,
että jotkut liikkuisivat spraymaalien kanssa muuten vain
iltapimeässä esimerkiksi kielletyllä alueella
ja siitä ei voitaisi tuomita. Kyllä minä hämmästelen
suuresti. 13 § on ehdottomasti tarpeellinen ja täytyy
ottaa järjestyslaissa huomioon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys 20/2002
vp laiksi turvallisuuden edistämistä yleisillä paikoilla
koskevien säännösten uudistamiseksi on
mielestäni erittäin tarpeellinen, erittäin
hyödyllinen ja perusilmeeltään varsin
onnistunut esitys. Toivon, että valiokuntakäsittelyssä kuitenkin
eräisiin asioihin vielä kiinnitetään
huomiota.
Mielestäni tämä on hyvin tarpeellinen
juuri sen takia, että tällä hetkellä on
ollut ongelma, minkälaisia säännöksiä kunnat
näissä asioissa laativat vai laativatko ollenkaan.
Kuten muun muassa ed. Nousiainen juuri mainitsi, vanhastaan järjestyssääntöjä ovat
nimenomaan kaupunkikunnat laatineet ja maaseutukunnat ovat osaltaan
olleet tarpeen mukaan pakotetut näitä laatimaan
ja osaltaan tilanne on tässä ollut hyvin vaihteleva.
Tietysti hieman ongelmallistakin on uhrata kunnallisen päätännän
voimavaroja tämän kaltaisten, mielestäni
valtakunnan lainsäädännön pariin
kuuluvien asioitten pohtimiseen ja säätämiseen.
Kun nämä asiat säädetään
valtakunnallisessa lainsäädännössä uskon,
että niillä on aivan erilainen arvovalta ja auktoriteetti
kansalaisten lainkunnioituksen kannalta.
Kun poliisipiirit ja kihlakunnat käsittävät
useita kuntia, niin jos niissä on hyvin erilaiset säännökset,
tämä kyllä johtaa kieltämättä niihin
epäkohtiin, joihin muun muassa sisäministeri Ville Itälä on
ansiokkaasti kiinnittänyt huomiota. Samoin kuntapäättäjät
ovat näitä asioita joutuneet pohtimaan, mitenkä näissä oikein
menetellään ja tehtäisiin. Ongelmia on
ollut, kun eri kunnissa on ollut erilaiset säädökset.
Siinä suhteessa pidän erinomaisen hyvänä, että tällainen
hallituksen esitys on annettu ja että tällä halutaan
luoda kansalaisille turvallisuutta, jonka viime aikoina on koettu
paljolti puuttuvan. Tosiasia on, että liian moni kansalainen
joutuu kokemaan turvattomuutta tässä maassa, jossa
jokaisella olisi oltava liikkumisen oikeus ja vapaus ja oikeus niin
fyysiseen kuin kaikkeen muuhunkin turvallisuuteen.
Täällä keskusteltiin vartiointiliikkeistä.
Yhdyn ed. Karpion esille tuomaan näkemykseen, että on
erinomaisen hyvä, että tällä lainsäädännöllä nämä tuodaan
juuri nyt lainsäädännön pariin
tältäkin osin. Mielestäni se on ollut
erinomaisen hyvää työtä, mitä vartiointiliikkeet
tekevät. Kun poliisin hälytysmatkat ovat venyneet
pitkiksi ja poliisipäivystykset ovat harventuneet tässä maassa,
niin totta ihmeessä pitää olla oikeus
vartiointiliikkeitten palveluksiin. Minä uskon, että nämä tulevat
hyvinkin voimakkaasti tulevaisuudessa vielä kasvamaan ja
lisääntymään. Olen huomannut
sen, että kun henkilöt, jotka eivät järjestyksestä niin
kovin paljon välitä, kohtaavat vartiointiliikkeen
edustajan, järjestys silloin yleensä myös
löytyy. Tästä on hyviä kokemuksia.
Mutta joihinkin asioihin haluaisin vielä puuttua.
Mielestäni tiettyjen aineitten hallussapito pitää kriminalisoida.
Sille on vahvat perusteet. Jos henkilö pystyy osoittamaan
riittävän pätevät syyt, että ei
ole pahoissa aikeissa ollut liikkeellä, ei kai poliisimiehetkään
lähde aiheetta syyttämään. Mutta
tällä on haluttu antaa poliisille mahdollisuudet
puuttua asioihin ja harjoittaa tutkintaa.
Mielestäni olisi ollut aiheellista naamioituneena esiintymiseenkin
kiinnittää enemmän huomiota. Tietysti
se on hyvin ongelmallinen asia. Siinä tulee etniset ja
uskonnolliset kysymykset, jotka ovat tietysti osaltaan eri asia,
mutta ehkä tuokin asia valiokunnassa olisi syytä tarkistaa.
Mutta todellisia ongelmia on alkoholilainsäädännön
asioissa. Tällä on haluttu pyrkiä erittäin hyvään,
mutta minusta on hyvin ongelmallista puistojuopottelu, joka tällä sallittaisiin.
(Ed. Karpio: Vappuna!) — No, minä katson, että puistojuopottelu
on ongelmallinen asia kaikkina aikoina, ja se tehtäisiin
tätä kautta luvalliseksi. — Tässä on,
sanoisinko, tietty hieno ajatus, että siellä hyvin
kultivoituneesti ja sivistyneesti perheet nautiskelisivat viiniä,
mutta totuus on kylläkin aivan toinen. Puistojuopottelu
laillistettaisiin tällä pykälällä.
Tähän tulisi puuttua kyllä aivan
toisella tavalla. Se pitäisi ehdottomasti kieltää.
Puistothan ovat niitä turvattomia paikkoja, joihin ei monikaan
edes uskalla täällä Helsingissä eikä monissa
muissakaan kaupungeissa mennä, ja nyt tämä puistojuopottelu
oikein laillisesti sallittaisiin. Jos porukat, jotka siellä nauttivat
päihdyttäviä aineita keskioluesta alkaen,
istuvat siististi penkillä tai istuvat siististi nurmikolla
omasta mielestään ketään häiritsemättä,
onko poliisilla oikeus silloin puuttua? Vai onko poliisilla oikeus
puuttua, jos siellä ollaan hiukan huonommissa vaatteissa,
ei olla ykkösvaatteisiin tai ulkoiluasuihin pukeutuneena?
Toisin sanoen vanhanajan ryyppyjengi saa laillisen luvan nauttia
viinaa puistoissa. Tämä, jos mikä, karkottaa
lapsiperheet, äidit ja lapset, vanhukset, tavalliset perheet
ja vapaa-ajanviettäjät entistä enemmän
pois puistoista.
Tähän epäkohtaan haluan kiinnittää huomiota,
että ehdottomasti pitää puistossa tapahtuva
alkoholin juominen kieltää. Muuten puistot menevät
aivan turvattomiksi paikoiksi. Minä kysyisinkin, onko niin,
että kun suurpedot tekevät metsät liikkujille
turvattomiksi, tekevätkö sitten tämän lain
mukaan juopot kaupunkien puistotkin yleisölle turvattomiksi,
ei ainoastaan epäviihtyisiksi, paikoiksi.
Arvoisa rouva puhemies! Minä uskon, että tällä korjattavalla
asialla täydennettynä tästä kehittyy
hyvä laki. Samalla toivon, että tässä tai
muissa laeissa kiinnitettäisiin myös ilotulitteitten
ja muitten vaarallisten aineitten käyttöön
riittävää huomiota.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys järjestyslaiksi
on, niin kuin ed. Oinonen totesi, monilta osin onnistunut. Mutta
toisaalta voisi todeta tähän asiaan, että niin kauan
kuin sitä onkin valmisteltu ja niin paljon kuin sen eteen
onkin tehty töitä, monessa paikassa siitä on
kyllä löytynyt sellaisia merkkejä, että olisi
se voitu vielä tehdä loppuun saakkakin valmiiksi.
Pidän tietysti osittain menetyksenä, että lähetekeskustelu
on tähän aikaan illasta, koska päiväsaikaan
tästä salista olisi löytynyt erittäin paljon
meitä viisaampiakin asiantuntijoita käsittelemään
ja ruotimaan tämän sisältöä.
Mitä tulee ed. Oinosen kantamaan huoleen puistojuopottelusta
ja ryypiskelystä, pidän huolta aiheellisena, mutta
toisaalta sisältöä miettien ja tutkien
katson, että täällä suurempiakin
ongelmia varmasti on olemassa. Kun näitä lain
perusteluja on yrittänyt käydä nyt tämän
ja eilisen päivän aikana läpi, jollakin
lailla on tullut sellainen käsitys, että perustelut
ovat monessa paikassa hyvät, mutta ne eivät ole
kyllä loppuun saakka mietityt eivätkä selvitetyt.
Aika lailla hyvin tätä kuluvaa aikaa ja ajan henkeä kuvaa
tietysti ed. Lapintien kantama huoli, että täällä annetaan
liian tiukkoja määräyksiä ja
edellytetään liian tiukkaa hallintaa taikka hyväksyttävää syytä esimerkiksi
spraymaalien kuljettamiseen julkisella paikalla sillä lailla,
että on epäiltävissä, että kuljettaja
ei muistuta olemukseltaan työtätekevää kansaa,
vaan enempi esiintyy häiriötä tuottavana
ja paikkoja töhrivänä kansalaisena. Mielestäni
rajanveto siinä ei ole suinkaan vaikeata.
Yksi aihe, minkä voisi todeta, on, että näissä yleisissä säännöksissä ja
niiden perusteluissa todetaan, että moniarvoisessa yhteiskunnassa
ihmisten on siedettävä hyvin pitkällekin
omista käsityksistään poikkeavia tapoja.
Järjestyslaissa ei epäsäädyllisyyttä säädetä kielletyksi.
Kun rinnastetaan puistojuopottelu muuhun epäsäädyllisyyteen,
kyllä pitäisin molempien hillintää aivan yhtä vaadittavana
asiana. Itse en osaa sanojani sovittaa niin, etten merkittävästi
joitakin edustajia taikka eduskunnan arvovaltaa loukkaisi tässä asiassa,
mutta mieli tekisi sanoa jotain aivan ratkaisevaa. Mutta uskon,
että kuulijat kyllä tämän asian
pystyvät kuvittelemaan, mitä mielessäni liikkuu.
(Ed. Aittoniemi: Antaa tulla vaan!) Tämän asian
puitteissa jätän mielikuvituksellekin vähän
sijaa. Mutta kyllä tältä osin yleinen
säädyllisyys ja siveellisyys olisi tullut tässä asiassa
tarkemmin määritellä eikä ainakaan
todeta, että siihen ei oteta kantaa.
Kun todetaan, että yleinen järjestys ja turvallisuus
on joustava käsitepari, en kyllä tietysti osaa sanoa,
miten se voidaan näin ilmaista, että se on joustava.
Ehkä se on mukautuva. Mutta kun jokin asia mielestäni
saattaa olla jossain vaiheessa hyväksyttävää ja
suvaittavaa, luulen, että ed. Oinonen ei suvaitse taas
sellaista asiaa ollenkaan, vaikka meidän ajatusmaailmamme
eivät kovin kaukana saata toisistansa ollakaan. Tätäkään
asiaa en ryhdy erikseen tässä kommentoimaan ja
syventämään, mitä se voisi olla.
Täällä on otettu kantaa vartiointiliikkeisiin, vartijoiden
asemaan ja järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon.
Mielestäni tämä liittyy aika pitkälti
aikaisemmin päivän aikana käytyyn keskusteluun
kansalaisten turvallisuusmahdollisuuksista yleisten budjettiraamien
puitteissa. Tähän nähden tämä tuo
tietysti selkeän näköalan tähän
asiaan, mutta kyllä tietysti tuo myös sellaisen
huolen, että entistä enempi yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden ylläpito jää yksityiselle
tasolle. Se on mielestäni valitettava aihe.
Jos ajatellaan vielä puistokysymystä, käsittääkseni
tässä ei ole oikeastaan rajattu ainakaan kovin
selkeästi, mikä on todella häiritsevä asia julkisella
paikalla ja mikä ei, kun rinnastetaan puisto ja yleinen
vesialue ikään kuin toisiinsa. Kyllä yleisellä vesialueella
saattaa olla niin, että kun sinne aamulla ongelle menee,
ei sinne päivän aikana tule kukaan toinen, joka
näkisi, nappailenko vähän vai en. Toivoisin,
että nämäkin asiat suhteutettaisiin vähän
lähemmäksi toisiansa.
Erityisenä ihmeenä tässä asiassa
pidän, että hevoset ja koirat ovat menneet täällä nyt
sekaisin. Koirakurin alla luetellaan hevonen tähän
samaan yhtenä tekijänä. Mutta erityisesti
kantaisin huolta siitä, mikä on mielestäni
epäkohta ja mihin luulen valiokuntakäsittelyssä toivottavasti löytyvän
järjen ja järjestyksen. Viime aikoina tietysti
koirien osalta on ollut taas eräs traaginen tapahtuma,
kun isompi koira on tappanut pienemmän. Tältä osin
tämä ei ole missään muodossa hyväksyttävää,
mutta kun todetaan niin, että yleisellä alueella
on koira aina pidettävä kytkettynä, mielestäni
tähän asiaan pitäisi riittää semmoinen,
että koira on selvästi omistajan hallinnassa. Ei
kytkettynäolo ole välttämättä koiranomistajan hallinnassa,
jos koira on suurikokoinen ja taluttaja vähän
pienimittainen.
Tässä asiassa on vielä toinen asia,
joka mielestäni ei välttämättä ole
huono mutta on ongelma kuitenkin: että on pidettävä huolta
siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön
hoidetulle alueelle taajamassa, joka tarkoittaa puistoa ja päällystettyä tietä tai
katua tai mitä tahansa. Tämänkin asian
voin ymmärtää ja nähdä,
että se on huoli ja ongelma, mutta kun tässä toisaalta
rinnastetaan samaan kysymykseen kissa, kyllä mielestäni
kissan uloste on aivan yhtä vaarallinen ja yhtä lailla korjattava
pois. Pitäisin jopa tarpeellisempana, että kissankin
jätökset korjattaisiin pois. Toivon, että tämänkin
pohjalta valiokuntakäsittelyssä kiinnitetään
tähän erityistä huomiota.
Kun hevosiin äsken viittasin, pidän erityisenä ihmeenä,
että se on mennyt koirakurin alle. Kyllä siellä voisi
jonkin muunkin otsikon tähän löytää.
Kun kuitenkin ratsastajaan otetaan kantaa, että ratsastajaan
sovelletaan tieliikennelain määräyksiä,
jotka koskevat ajoneuvon kuljettajaa, niin tämän
osalta vielä hevoseen liittyen todetaan, että hevosen
lisäksi säännökset koskisivat esimerkiksi
poroa, koiraa, aasia, laamaa ja strutsia. Mielestäni tästä ei
puutu enää kuin pässi. Olen sellaistakin
ajatellut, että saattaisin itsekin joskus sillä kulkea,
kun on isokokoinen pässi, joka menee eteenpäin.
Vai kuuluuko se rinnastaa tähän, että koira
on suurempi?
Toisaalta, rouva puhemies, tässä voisi todeta, että kun
yksityiskohtia ja pilkkuja täältä löydän, niin
ritsan käytölle on erittäin tarkat näköalat
ja kilpikonnaa verrataan moneen kysymykseen. Kyllähän
tässä olisi voitu ottaa vielä orava ja
kettukin esille ja mukaan näihin perusteluihin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! On paikallaan, että koko maahan saadaan
yhtenäiset säännöt näistä asioista,
jotka järjestyslakiin sisältyvät. On
kuitenkin syytä pohtia tässä ja varmasti
valiokunnassakin kunnallishallinnon ja valtiovallan eli lainsäätäjän
välistä suhdetta, ja sitä ilmeisesti
perustuslakivaliokunta pohtiikin lausunnossaan. Tässähän
nyt mennään kieltämättä melko
pieniinkin asioihin lainsäädännön
kautta ja samalla esitetään kuntalain 7 §:ää kumottavaksi,
mikä merkitsee sitä, että kunta ei enää voisi
järjestyssäännöllä säädellä näitä asioita.
En aivan tarkkaan ole tietystikään esitystä pystynyt
lukemaan, mutta esityksen sivulla 5 hallituksen esityksen yleisperusteluissa
käydään läpi Suomen Kuntaliiton
mallijärjestyssääntö, ja kun
sitä katselee, siinä on tavattoman paljon erilaisia
asioita, joita ei lähellekään kaikkia
ole sisällytetty hallituksen lakiesitykseen.
Saattaisi olla tarpeen, että isot kaupungit kuten Helsinki
ja Tampere sekä ehkä vastaavasti jokin pieni kunta,
jossa olosuhteet ovat täysin toisenlaiset ja jossa on poronhoitoa
tai jotain muuta erikoisuutta, tarvitsisivat omat kuntakohtaiset järjestyssäännöt,
joissa voitaisiin tiettyjä sanktioitakin sisältäen
säädellä sellaisia asioita, joita lakiesityksessä ei
tulla ottamaan huomioon. Eli kun hallintovaliokunta tekee mietintöä,
saattaisi olla paikallaan selvittää, olisiko sittenkin
syytä jättää järjestyssäännön
antamista koskeva kuntalain 7 § voimaan. En tiedä,
olisiko siitä ainakaan mitään haittaa.
Tämä esitys sisältää lakiin
sisällytettävillä säännöksillä aika
monenlaisia, kansalaisia kovasti kiinnostavia asioita, joita on
tullut esille, erityisesti alkoholin nauttiminen, virtsaaminen ja ulostaminen
ja prostituutio. Nämä kaikki on 7 §:ssä esitetty
säädeltäviksi niin, että edellytyksenä niihin
puuttumiselle on, että ne aiheuttavat häiriötä.
Vähän hämmästelen sitä,
että virtsaaminen ja ulostaminen yleisellä paikalla
kielletään vain siinä tapauksessa, että se
aiheuttaa häiriötä. Olisin kyllä valmis
miettimään pidemmälle menevää sääntelyä eli
että se kiellettäisiin. Tietysti on niin, että joskus
hätä voi yllättää,
ja silloin on rikottava säädöstä ja
voi tulla jopa sakot sitten, mutta kyllä oudolta tuntuu,
että se ei olisi ilman muuta kiellettyä.
Sitten alkoholin nauttiminen. Siinä on myöskin
häiriön edellytys eli se kielletään
silloin, kun se aiheuttaa häiriötä, ja
poliisi harkitsee, milloin se on häiritsevää.
Henkilökohtaisesti olisin jonkin verran siihen suuntaan
valmis, mitä ed. Oinonen mainitsi, mutta tietysti elämme
nykyisessä ajassa ja se merkitsee sitä, että vappuna
ja vähän muulloinkin nautitaan päihdyttäviä aineita
ulkona eikä kaikki ole ulkopuoliselle tai muille ihmisille
häiriöksi. Saattaa vain olla niin, että poliisin käyttäytyminen
eri aikoina ja eri paikkakunnilla vaihtelee, kun on jätetty
poliisin ratkaistavaksi, milloin käytös katsotaan
häiritseväksi, milloin ei.
Kolmas asia on prostituutio. Seksuaalipalvelujen ostaminen ja
maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla siten, että siitä aiheutuu
häiriötä ympäristölle,
on kielletty, — kai se "ympäristö" on
kuitenkin ihmisiä tarkoittava käsite. Mutta olisin
tässäkin kohdassa valmis pitemmälle eli siihen,
mitä ed. Lapintie esille otti, eli seksuaalipalvelujen
ostaminen ja maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla
tulisi kieltää joka tapauksessa, aiheuttaa se
häiriötä tai ei. Siinä on ihmiskaupasta,
moraalittomasta käytöksestä kysymys ja
yleensä naisten alistamisesta ja hyväksikäytöstä.
Siinä mielestäni on syytä harkita valiokunnassa
tiukempaa linjaa, kuin mihin hallitus on ollut valmis. Tämän
säännöksen, 7 §:n 1 momentin, kohdalla
saattaa tulla se tilanne, että katsotaan, että meillä on
lainsäädäntö kunnossa, kun on
tällainen pykälä säädetty,
ja mikään ei muutu. Voi olla, että kunnat
ja kaupungit ovat järjestyssäännöissään
menneet pidemmälle kuin mitä tämä laki
tässä sanoo, ja se tulisi sallia, eli siinäkin kohtaa
ehkä järjestyssääntöjä saatettaisiin
edelleen tarvita.
Palaan vielä tuohon virtsaamiseen ja ulostamiseen yleisellä paikalla.
Kyllä siinä yhteydessä täytyy
sanoa, että meillä kasvatus tässä maassa on
aika lailla alas vaipunut, kun näistä tämän tyyppisistä asioista
pitää lainsäädännöllä säätää, mutta
näin se valitettavasti vain on.
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
keskustelua myös vartioimisliikkeiden hyväksikäytöstä, myönteisessä mielessä hyväksikäytöstä
tässä tilanteessa.
22 ja 23 §:ssä niistä puhutaan. Katson kyllä,
että poliisilla on ehkä tärkeämpääkin
tekemistä kuin seurata näitä asioita
niillä paikoilla, joihin 22 § viittaa, eli liikenneasemilla
ja kauppahalleissa taikka kauppakeskuksissa, ilmeisesti niiden ulkopuolella
kuitenkin. Vartioimisliikkeiden hyväksi käyttäminen
tällaisissa tilanteissa on ihan paikallaan. Siihen poliisi
antaa luvan, ja vartijat ovat pukeutuneet niin, että heidät
tunnistetaan erillään tavallisista ihmisistä.
Epäselväksi minulle jää tässä yksi
asia, mutta ilmeisesti on niin, että nämä kauppakeskukset
ja mitä siinä muita oli, liikenneasemat jne.,
maksavat myös vartioimisliikkeiden toiminnat. Valiokunnan
on ehkä syytä harkita, että ei poliisi
kai rupea ostamaan näitä palveluja vartioimisliikkeiltä,
vaan ne, jotka niitä sinne tarvitsevat, ne maksavat. Mutta
tietysti se rajanveto, milloin ollaan kadun puolella ja milloin
ollaan kauppakeskuksen piha-alueella, helposti on ongelmallista. Eli
voivatko nämä vartioimisliikkeet sitten toimia
myös kadulla vaiko sillä yksityisellä alueella
ainoastaan? Tätä on syytä ehkä pohtia.
Lopuksi vielä totean spraymaaleista, että olen ed.
Wallinin kanssa sataprosenttisesti samaa mieltä, että eihän
kysymys ole siitä, että ne olisivat vaarallisia
ja sen tähden kiellettäviä, vaan siitä,
että niillä tehdään tavattoman
suurta vahinkoa yhteiskunnalle ja myös yksityisille liikennöitsijöille.
Yleensä jos ihminen, on se nuori tai iäkkäämpi,
kulkee spraypullo taskussa tuolla kaduilla tai linja-autoissa, junissa,
kyllä siihen on syytä olla jokin erityinen peruste.
Jos ei sitä ole, silloin on ihan paikallaan, että siihenkin
puututaan.
Arvoisa puhemies! Tämä tulee taas lakivaliokuntaan
lausunnolle. Lakivaliokunnassa on varsin paljon töitä,
mutta toivottavasti tämä nyt sieltä saadaan
eteenpäin. Tässä yhteydessä totean, että lakivaliokunta
tekee kyllä paljon töitä, asiat vain
ovat tänä päivänä siellä varsin
vaikeita ja monimutkaisia. Nämä erilaiset sidosryhmät
ja tekijät, lainsäädännön
monimutkaisuus ja yleiset vaatimukset ja esitysten aika heikko valmistelukin
usein aiheuttavat sen, että työmäärä on
käynyt suureksi. Toivotaan, että tämä olisi
sillä tavalla valmisteltu, ettei tätä tarvitsisi
ainakaan uudestaan kirjoittaa lakivaliokunnassa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä myös sanon,
että olen tämän lakiehdotuksen kokenut
jopa välttämättömäksi,
en ainoastaan tarpeelliseksi, ja toivon ed. Kankaanniemen tavoin,
että tämä lakiesitys saa eduskunnassa
ripeän käsittelyn. Olemme tätä keskustelua
kuuntelemassa, ed. Nousiainen ja allekirjoittanut, hallintovaliokunnasta,
ja olemme aikaisemmin jo ennakoineet lakiesityksen tuloa, ja toivon,
että saamme lakiesityksen ennen kesäkautta tähän
saliin ja voimaan jo ennen kesää.
Miksi tämä laki on tarpeellinen? Siitä syystä, että elämä ympärillämme
on muuttunut niin voimakkaasti yhtä hyvin suurissa kaupungeissa
kuin erilaisissa yhteisöissä, kuten ed. Nousiainen
täällä aikaisemmin puheenvuorossaan totesi.
Kerron Helsingin tilanteesta, joka mielestäni kuvaa hyvin
sitä, että enää ei kunnan omalla
järjestyssäännöllä pystytä toimimaan.
Hyvin voimakkaasti haluan painottaa sitä, että kun
puhumme yleisestä turvallisuudesta ja järjestyksestä,
mielestäni se on huolehtimista siitä, että ihmisten
asuinympäristöt, kotikadut ja kotialueet, pysyvät
kaikille viihtyisinä ja turvallisina. En koe tässä lakiehdotuksessa
mitään sellaisia uhkia, joita esimerkiksi ed.
Lapintie puheenvuorossaan esitti. Helsingin kaupunki on monet seikkailut
oman järjestyssääntönsä kanssa
käynyt. Erityisesti on noussut tässä laajassa
yhteydessä kolme asiaa esille: julkinen juopottelu, prostituutio
ja töhrintä.
Alkoholin nauttimisesta julkisilla paikoilla meillä oli
sellainen kokeilu omassa järjestyssäännössä,
että järjestyssääntöön
saimme pykälän, jossa todettiin vähän
hallituksen esittämällä tavalla, että julkinen
juopottelu puistoissa ja tämän tyyppisillä alueilla
olisi sallittua. Puhuimme sivistyneestä siemailusta. Tämä johti
kolme vuotta sitten kesällä sellaiseen tilanteeseen,
jonka uskoisin monen edustajankin tuntevan: Esplanadin puisto muistutti
hellepäivinä lähinnä etelän
rantalomakohdetta. Tuntui siltä, että puisto ei
enää ollut kaikkien käytettävissä,
ja kun se on puisto, niin kuin täällä on
todettu, ja kaikkien yhteistä olohuonetta ja myös
pääkaupungin yksi käyntikortti täällä vieraileville,
niin me kaupunginvaltuutetut saimme hyvin paljon yhteydenottoja
sen puolesta, että tilanne ei saa jatkua näin.
Me uusimme järjestyssääntömme
vuoden 2000 alusta, ja järjestyssäännössämme
todetaan yksinkertaisesti, että julkinen juopottelu on
kielletty. Piste.
Uskon, että tämä lakiesitys tuo jatkokäsittelyssä paljon
keskustelua nimenomaan tästä asiasta, kuinka nyt,
kun tämä on lievempi kuin esimerkiksi Helsingin
oma järjestyssääntö, pystytään toimimaan.
Onko niin, että me suomalaiset emme vielä ole
kypsyneet sellaiseen kulttuuriin, mitä esimerkiksi muualla
Euroopan maissa voi nähdä, vai mistä syystä tahtoo
käydä niin, että lupa riistäytyy
käsistä? Toivon, että kovemmalla kurilla
ei tarvitsisi vastata.
Sitten vielä katuprostituutioon. Helsingin ongelmaksi
muodostui jo kymmenen vuotta sitten etenkin kantakaupungin liepeillä Kallion
kaupunginosassa Aleksis Kiven kadun ilmiö, joka on ollut
hyvin ikävä ja leimaava tuolle asuinalueelle ja
siellä asuvien ihmisten kotikaduille. Asukkaat, ne tuhannet
ihmiset, jotka siellä asuvat, kokivat, että kaupungin
pitää ryhtyä joko vaatimaan lainsäädäntöä tai
omiin toimiin sen eteen, että asukkaita hyvin vakavasti
häiritsevä seksuaalipalveluiden nimenomaan ostaminen
tai hakeminen aiheutti häiriötä. Valtava
autoliikenteen lisäys tapahtui lyhyessä ajassa
noilla seuduilla. Me yritimme silloin selvittää,
voisimmeko kieltää tämän toiminnan.
Yksi vaihe oli se, että vastaus oli, ettei voi, kun ei
ole lakia. Poliisi kuitenkin ryhtyi kaupungin kanssa moniin yhteisiin
toimiin. Poliisi näkyi alueella useammin. Se jonkin verran kyllä tilannetta
rauhoitti asukkaiden kannalta, ja me lisäksi olemme kieltäneet
liikennöinnin kello 23:n jälkeen tietyillä katualueilla.
Koen kuitenkin, että laki antaa tukea poliisille tämän
asian hoitamisessa.
Lopuksi, arvoisa puhemies, töhrinnästä.
Minun on vaikea ymmärtää ed. Lapintien
näkemystä. Se, että nuorille erityisesti
voidaan antaa sääntöjä, jotka
ovat kaikille yhteisesti sovittuja, ei mielestäni osoita
sitä, ettemme välittäisi nuorista. Minusta
rakkautta voi osoittaa myös antamalla rajoja. Helsingissä töhrintä riistäytyi
käsistä jo 90-luvun alussa myös. Useat
edustajat muistanevat Mäkelänkadun, joka on valtaväylä,
kun tullaan lentokentältä kaupunkiin. Siinä 20-luvulla rakennettu
jugendtalo oli eräs tärkeä kohde töhrinnälle
ja graffiteille, koska siinä oli hyvä näkyvyys.
Talo, jossa asuu pääosin pienituloisia eläkeläisiä,
teki vuosikymmenten jälkeen ulkosaneeraustyön,
ja alta aikayksikön talo oli jälleen töhritty
maalausurakoinnin jälkeen. Silloin asukkaiden mitta tuli
täyteen ja päättäjät
Helsingissä joutuivat seinää vasten,
että jotenkin pitää tähän puuttua.
Me olemme perustaneet töhrintäprojektin, johon
tänäkin vuonna käytetään
10 miljoonaa kunnallisveromarkkaa. Se tarkoittaa sitä,
että kaupungin rakennusvirasto puhdistaa aina välittömästi
ne töhrijöiden jäljet, jotka näkyvät.
Poliisi tulee mukaan, kun saa ilmoituksen, ja nuoreen otetaan luja
aikuisen ote, ei syyttävä tai tuomitseva, vaan
hän saa tilaisuuden korjata omaa käytöstään.
Näin taloyhtiöt ja sosiaalityöntekijät
ja poliisi toimivat yhteen. Sillä 10 miljoonalla markalla,
arvoisa puhemies, voisimme saada vaikka 50 kouluterveydenhoitajaa.
Eli kyllä minusta yhteinen etu voisi olla myös
sitä, että tällä tavalla osoitetaan
välittämistä nuorille.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Rouva puhemies! Kuten olemme kuulleet, tämä järjestyslaki on
ilmeisen hyvä asia. Olen itsekin samaa mieltä monilta
osin. Kiinnitän vain yhteen asiaan huomiota: huumeisiin.
Me olemme täällä puhuneet ruiskujen vaihtopaikoista
ja siellä olevista ongelmista. Toisaalta olemme nähneet
viime päivinä, miten entistä enemmän
sairaalat ovat paikkoja, joissa huumeiden käyttäjät
aiheuttavat jopa hengenvaarallisia tapaturmatilanteita. Jään
ihmettelemään, että tässä laissa
ei edes sanaa "huume" mainita.
2 §:ssä määritellään
"yleinen paikka" kyllä hyvin selkeästi, mutta
siihenkään ei kuulu mikään terveydenhuollon
organisaation osa, ei terveyskeskus, sairaala, terveysasema, ruiskujen
vaihtopaikka tai muu. En tiedä, pitääkö kuulua,
mutta haluan herättää tämän
kysymyksen teille, jotka lakivaliokunnassa ja hallintovaliokunnassa
tätä mietitte, pitäisikö sinne
lisätä näitä terveydenhuollon
yksikön osien nimityksiä jollain lailla.
Päihteiden, päihdyttävien aineiden
nauttimisen yhteydessä 4 §:ssä ei
sanaa "huume" myöskään lainkaan mainita.
Selvittelyosassa todetaan vain, että kaikki siihen liittyvä käsitellään
rikoslaissa. Kysyn vain teiltä, onko riittävää,
että se on siellä, vai pitäisikö se
jotenkin liittää myös tähän lakiin
mukaan, koska ainakin meillä Espoossa näyttää siltä,
että näiden huumeruiskujen käytön yhteydessä on
yleistä pelkoa asujaimistoissa, joiden keskelle nämä vaihtopaikat
tulevat. Jos tämä laki ei koskekaan semmoista
levottomuutta, niin kysynpä ääneen, mikä laki
sitten koskee.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Totean myös, että tämä järjestyslaki
on hyvä asia. Sillä tosiaan korvataan kunnalliset
järjestyssäännöt. Sitä historiaa
kun hieman muistelee taaksepäin, niin esimerkiksi Seinäjoen
kaupungissa 70—80-luvulla oli erittäin liberaali
järjestyssääntö. Kuviteltiin,
että suomalaiset ovat vihdoinkin päässeet
keskieurooppalaiselle tasolle. Mutta kuten ed. R. Hiltunenkin totesi,
jokin kumman syy meillä suomalaisilla on, että emme
osaa käyttää päihdyttäviä aineita
julkisilla paikoilla sillä lailla kuin Keski-Euroopassa
yleensä. Täältä eduskunnastakin
tehdään monia vierailuja, ja kun vaikkapa Brysselin
katukuvaa katsoo, niin ei siellä pullo kädessä tule
vastaan ympärihumalassa ihmisiä, vaan niitten
ihmisten sisimpään on kasvanut se, että osataan
käyttää alkoholia luonnollisesti osana
ehkä ruokailua, ei itseään päihdyttävänä aineena
vaan nimenomaan osana ruokailua.
Me suomalaiset kuvittelimme 70—80-luvulla, että on
meille tullut sellainen vaihe, että kun maailma on avautunut,
Eurooppa on avautunut meille, niin me olemme kertaheitolla myös
valmiit siirtymään liberaalimpaan tapaan käyttää alkoholia
ja päihdyttäviä aineita. Tämä homma
ei vain vedellyt meidänkään kaupungissamme, joka
on 30 000 asukkaan kaupunki. Kaupunginhallitus jo puuttui
tähän asiaan 90-luvun puolenvälin jälkeen
eli 98 tiukentamalla järjestyssääntöä erittäin
tiukaksi, vähintään niin tiukaksi kuin tämä lakiesitys
nyt on päihteiden osalta. Kiellettiin täydellisesti
päihdyttävien aineiden nauttiminen julkisilla
paikoilla, niin puistoissa, muilla yleisillä paikoilla
kuin kulkuneuvoissa, joka paikassa. Sitten vielä muodostimme
projektin yhdessä poliisin kanssa niin, että tähän
puututtiin poliisin toimesta yhdessä suunnitelluin iskuin
ja muutoinkin välittömästi, jos ongelmia
yleisesti havaittiin. Tästä oli seurauksena se,
että katukuva puhdistui ja varsinkin nuoret ymmärsivät,
että ei yhteiskunnassa voi tehdä mitä vaan
ja nauttia alkoholia julkisesti niin kuin itse haluaa, vaan kyllä yhteiskunta
asettaa jonkinlaiset esteet häiriökäyttäytymiselle.
Sen takia en myöskään ymmärrä,
miksi tänne tällainen lievennys on pitänyt
ottaa, tällainen hieno ajatus varmaankin, että puisto
olisi se vapaa ympäristö; tähän
myös edustajat Oinonen ja ed. R. Hiltunen puuttuivat. Voitaisiin
nauttia puistoissa ehkä piknikin tapaisesti alkoholia,
ja koko perhekin ehkä olisi paikalla. Kyllä karu
totuus kuitenkin on toisenlainen. Uskon tähän
ed. Rakel Hiltusen esittämään todellisuuteen
enemmän kuin siihen, mitä ehkä hallituksen
esityksessä on haettu.
Kuten ed. Oinonenkin totesi, niin kyllä tästä seurauksena
saattaisi olla se, että ne vähät paikat, joihin
kaupungit uhraavat tänä päivänä,
kun investointeihin on vähän rahaa, ne muutamat
puistot, joista tehdään viihtyisiä varsinkin
lapsiperheille, olisivat sellaisia alueita siinä kaupungissa tai
kunnassa, missä saisi vapaasti juopotella. Tämä ajatushan
on aivan nurinkurinen. Kielletään muualla julkisilla
paikoilla, mutta puistoissa sallitaan. Siitähän
on seurauksena se, että kun ensin tehdään
miljoonainvestointi puistoihin, jotka ovat perheitä ja
lapsia varten, niistä tulee yleisiä juopottelupaikkoja,
enkä usko, että jos tämä laki
tällaisenakin hyväksyttäisiin, sitä kauan
voitaisiin noudattaa, vaan tätä jouduttaisiin
myöhemmin tarkentamaan. Sen takia toivoisinkin, että valiokuntakäsittelyssä tämä niin
sanottu puistojuopottelu voitaisiin vielä poistaa ja kiellettäisiin
yleensä päihdyttävien aineiden nauttiminen
yleisellä paikalla.
Töhrimistä olen omassa ammatissani paljon nähnyt.
Se, kuinka henkilökunta esimerkiksi VR:llä on
yrittänyt siihen puuttua, on sellaista ikuista taistelua
niin kuin täällä Helsingin kaupungissakin.
Itsekin olen monesti ajatellut, eikö nyt voitaisi lähteä siitä,
että jopa kauppa pantaisiin luvanvaraiseksi näitten
spraymaalien osalta. Mutta tämä järjestyslaki
lähtee kuitenkin lievemmin siitä, että jos
tavataan spraymaalia henkilöltä, joka ei pysty
osoittamaan tarvetta sen käyttämiseen, niin maali
voidaan häneltä ottaa pois ja asettaa sanktioita,
mikä on hyvin kuitenkin paikallaan. On hyvin epätodennäköistä,
että ihminen, joka vaikka tähän aikaan
illasta tai yöstä liikkuu pimeällä osuudella,
esimerkiksi talojen seinustoilla tai julkisten kulkuneuvojen ympärillä,
voi mitenkään kertoa, mitä tekemistä hänellä on
siellä 23:n aikaan spraymaalipurkkien kanssa.
Jos tätä pidetään sitten,
niin kuin ed. Lapintie, yksilönvapauden rajoittamisena,
niin kyllä se tuntuu jotenkin ihmeelliseltä.
Samanaikaisesti me käsittelemme liikennevaliokunnassa handsfree-hommaa,
jossa hän on hyvin tiukka, kun tässä asiassa
taas on hyvin suuri liberalismi vallalla, niin että yhtäläisyys
ei kyllä pelaa ajatuksenjuoksussa, mutta hän vastaa
siitä. Siltä osin olen hyvin samaa mieltä hallituksen
esityksen kanssa. Asettaisin jopa spraymaalin luvanvaraiseksi, jolloin
laista sitten vielä tulisi tiukempi, mutta se on varmaan
sitten se seuraava toimenpide.
Muu häiriötä aiheuttava toiminta:
On kyllä surkeaa, kuinka vielä, vaikka Suomea
pidetään sivistysvaltiona, me joudumme toteamaan,
että meillä yleisesti kaupungeissa pidetään
kaikkia porttikäytäviä ja pimeitä kohtia
yleisinä käymälöinä,
kun ei jakseta mennä läheisiin vessoihin. Tämä on
hyvin erikoinen tapa yleismaailmallisesti. Sitä ei varmaan
ole missään muualla — ei ole ainakaan
vastaan tullut — kuin täällä Suomessa,
ja kyllä tuntuu aivan käsittämättömältä se,
että me joudumme vielä laissa kieltämään
tällaisen asian, jonka pitäisi kuulua 2000-luvulla
jokaisen ihmisen sivistykseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta näihin
paljon keskustelua herättäneisiin kohtiin hallituksen
esityksessä elikkä julkiseen juopotteluun, prostituutioon
ja töhrimiseen ilmiönä. Ennen kuin niihin
yksityiskohtaisesti menen, totean kuitenkin, että on erinomainen
asia minunkin mielestäni, että tästä tulee
nyt koko valtakuntaa yhtäläisesti koskettava laki.
Tässä on ollut hyvin hauskuisia kunnallisten järjestyssääntöjen
eroja. Jos muistan oikein, Helsingin kaupunki aikoinaan 60- ja 70-luvulla kielsi
koirien ulvomisen, mutta kuitenkin salli hälytysajoneuvojen
käytön. Koirathan vastaavat ulvomalla hälytysajoneuvojen
ulvontaan, koska susi vastaa ulvontaan ulvomalla. Kun minä huomautin
silloiselle ylipormestarille, olisiko saattanut joku biologi löytyä tästä kaupungista,
joka olisi kertonut tämän suuren totuuden, niin
hän melkein suuttui — itse asiassa suuttui — tästä huomautuksesta.
Arvoisa puhemies! Näihin kohtiin on yksi mielenkiintoinen
näkökulma, joka ei ole vielä oikeastaan
tullut esille. Se on se, että tässähän
asetetaan sellainen tavoite kuin moni kakku on oleva päältä kaunis,
mutta toistaiseksi silkoa sisältä, mikä tarkoittaa
sitä, että julkisilla paikoilla ihmisen näkökentästä ilmiöt
häviävät pois, mutta eivät ilmiöinä häviä yhtään
mihinkään. Ne säilyvät, jopa
terästyvät, siellä ihmisen julkisen tilan ulkopuolella
yksityisissä tiloissa. Tämä esitys koskee
julkista juopottelua, mikä tarkoittaa siis vain sitä,
että juopottelu siirtyy sisätiloihin ja sen verran
ulkotiloihin, että kesällä juottolan
patiolla voi kaljaa kitata taikka viiniä litkiä,
mutta ei juopottelu ilmiönä mihinkään
siitä häivy. Se on vain siistimmän näköistä.
Kun se siirretään näkyviltä pois,
se saattaa kokonaisuutena tehdä siitä vielä suuremman
ilmiön, kun se on katseitten ja arviointien ulkopuolella.
Aikoinaan käytiin Oulun kaupunginvaltuustossa tässä asiassa
tiukka keskustelu. Kaksi uskalsi viidestäkymmenestäyhdeksästä sanoa
tämän ääneen ja sen mukaisesti
käyttäytyä, muut jyrkästi tuomitsivat
tämän laatuisen lähestymistavan. Mutta
näin jälkeenpäin voi todeta, että näinhän
siinä sitten on käynyt.
Sitten otetaan tämä prostituutio. Täällä ed.
Lapintie käsitteli tätä ihmisoikeusasiana,
siis kauppana ihmisellä, ja sille löytyvät
todella ne perustelut, jotka ed. Lapintie toi esille. Todettakoon, että tähän
samaan yhteiskuntaan kuuluu ihmisillä kauppa, joka on täysin
laillistettua. Se on NHL:n jnp. jääkiekkoilijat,
joita myydään kylästä kylään,
jalkapalloilijat, joita myydään kylästä kylään,
ja se on täysin hyväksyttävää.
Vielä iltapäivälehdet seuraavat, kenestä maksettiin
eniten. Elikkä siinä on aika jännittävää,
että se muuttuu aina sen mukaan sitten, mitä ruumiinosaa
myydään, onko se tuomittavaa tai hyväksyttävää. Tämä ei
merkitse sitä, että olisin prostituution kannalla,
vaan totean noin tiedemiehenä tämän lähestymistavan,
miten häilyvä, veteen piirretty, tämä viiva
on.
Jos tarkastellaan tiukan objektiivisesti, mitä tämä katuilmiö tarkoittaa,
niin tämähän voidaan tulkita myöskin
niin, että tarkoituksellisesti vaikeutetaan tilausten vastaanottoa.
Tästähän on kysymys, koska eihän
se ilmiö siitä yhtään mihinkään
häviä. Mutta on katsottu kuitenkin, että tämä on
meikäläisen yhteiskunnan kannalta tarkoituksenmukainen
ja asiallinen teko, ja minun puolestani saa sellainen olla.
Sitten seuraavana on tämä töhriminen,
joka sekin on aika mielenkiintoinen asia, jos sitä ruvetaan
vähän tarkemmin analysoimaan. Nimittäin ensinnäkin
silloin, kun sitä tarkastellaan omaisuuden tärvelemisasiana,
niin kuin ed. Raakel Hiltunen äsken totesi, asia on juuri
näin. Toisaalta, on olemassa, graffititaiteen kilpailuja,
mikä tarkoittaa sitä, että sama töhriminen
nyt tapahtuu järjestäytyneessä muodossa.
Todellisissa kulttuureissa Keski-Euroopassa onkin tehty niin, että kaupunkiyhteisöihin
on rakennettu pitkiä muureja, jotka on tarkoitettu graffiteja
varten. Ne ovat todella upeita, suorastaan fantastisen upeita katsella.
Toisin sanoen yhteiskunta voi kiellon muuttaa positioksi elikkä katsoa,
että jos tämä on tarpeellista, niin hyvä on:
harrastettakoon graffitikulttuuria niin, että luomme sille
edellytykset ja saatte tehdä niin paljon kuin haluatte
sitä ja kilpailla vielä siinä.
Arvoisa puhemies! Näillä näkökohdilla
haluan vain todeta, että tällainen asia voi olla
aika monisärmäinen ja monimutkainenkin eikä aivan yksinkertainen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Oli erittäin miellyttävää kuulla
ed. Rakel Hiltusen, Helsingin kaupungin kokeneen kunnallisvaikuttajan,
puheenvuoroa Helsingin tilanteista, jotka meidän pääkaupungissamme
järjestyksen noudattamisen kannalta on nähty hyväksi. Oli
aivan erityisen hyvä kuulla palaute aiempaan puheenvuorooni
viitaten koskien alkoholin nauttimista puistoissa.
Minä todella toivon, että valiokuntakäsittelyssä tämä selkeästi
kielletään, koska puistot menevät muuten
ryyppyjengien paikoiksi. Poliisin on hyvin huono puuttua siihen,
mikä on häiritsevää alkoholin
käyttöä, mikä ei ole. Paljon
selkeämpi on silloin kieltää kerta kaikkiaan
alkoholin käyttö ja, aivan kuten ed. Akaan-Penttilä halusi
laajentaa, myöskin huumeiden käyttö.
Minusta huumeongelmaan löytyisi aika paljon välineitä,
jos myös huumeitten käyttö selkeästi
kiellettäisiin. Minä ymmärrän,
että jo tuohon päihde-sanaan saatetaan sekin sisällyttää,
mutta asia olisi silloin aivan selkeä, jos huumeiden käyttö myös
kiellettäisiin. Ne alueet, missä on töhrintää,
missä on huumeruiskuja, ovat slummialueita. Niitten arvo laskee,
ja niitten kaupunginosien maine myöskin tippuu. Sama koskee
kokonaisia paikkakuntiakin ajan oloon. Näissä on
hyvin suurista asioista loppujen lopuksi kysymys. Sen takia minä toivon,
että valiokuntakäsittelyssä tämä asia
tarkentuu sillä tavalla, että virkavallalla on
välineet myöskin lainsäädännön
puolesta puuttua asioihin.
Ed. Kankaanniemi toi esille sen, mikä on sitten kunnan
mahdollisuus. Minusta ei välttämättä tarvitsisi
olla niin, etteikö kunta voisi halutessaan vielä tämänkin
lain aikanaan, niin kuin toivon, tultua hyväksytyksi niillä muutoksilla,
joita olen täällä halunnut esille tuoda,
tehdä joitakin omia säännöksiä.
Toivon, että tämä mahdollisuus paikalliset
olosuhteet huomioon ottaen kunnalliselle päätännälle
haluttaisiin edelleen säilyttää, mutta
tällä lailla luotaisiin sellaiset perusmallit,
jotka olisivat yhtenäiset kaikkialla maassa ja mahdollistaisivat
virkavallan puuttumisen asioihin ja samalla yleisen lainkunnioituksen
säilymisen. Sehän on aika omituista, jos ihmiset
kokevat, että jossakin asia on sallittu ja toisaalla ei. Kyllä minusta
lainsäädännön tulisi myöskin
tämäntapaisissa järjestysasioissa olla
yhtenäinen ja selkeä koko maassa.
Täällä viitattiin töhrimisiin,
ed. R. Hiltunen toi sen oikein hyvin esille. Sillä aiheutetaan
yksityisille ihmisille vahinkoa. Jos sitten jollakin paikkakunnalla
on, kuten ed. Pulliainen toi esille, mahdollisuus tehdä graffititaiteen
paikkoja, niin sehän on aivan eri asia. Siinähän
ei tuoteta kenellekään vahinkoa.
Alkoholi ja muut päihteet tietysti ovat epäterveellinen
asia, olivatpa ne missä tahansa, kadulla taikka muualla
ulkona, mutta ulkona ne ovat jokaisen ihmisen liikkumisen alueella
ja ovat siellä ehdottomasti kielteinen ja vahingollinen
asia, koska jokaisen pitäisi päästä häiriöttä liikkumaan.
Nykyisin on erilaisia ulos tuotuja ravintolapalveluita sillä tavalla,
että ne häiritsevät asumisrauhaa ja katurauhaa
monillakin paikkakunnilla ja vievät kaupunkimiljöötä suoraan
sanoen alaspäin. Joku kokee, että on tultu eurooppalaiseen
kulttuuriin, mutta nimenomaan Amerikasta tulleet vieraat Suomessa
ihmettelevät, kuinka eräitä kaupunkien
parhaita paikkoja on sallittu tehdä ulkoilmaolutjuopottelupaikoiksi
ravintoloitten yhteydessä ja niitten edustoilla. Se on
tietysti luvallista elinkeinotoimintaa ja elinkeinonharjoittajalla
on tästä omat vastuunsa, mutta jo näillä on
aiheutettu tiettyä imagon menetystä. Ulkomaiset
henkilöt nimenomaan tästä ovat meitä suomalaisia
halunneet opastaa.
Arvoisa rouva puhemies! Näillä muutoksilla, joilla
päihteiden ja huumeiden käyttö kaikkialla yhteisissä tiloissa,
myöskin puistoissa, olisi kiellettyä, tämä lakiehdotus
on erityisen hyvä jatkokäsittelyn pohja.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Aikaa säästääkseni
keskityn vain olennaiseen ja puhun paikalta. Yritän tiivistää.
Ensinnäkin olen aivan samaa mieltä kuin edelliset
puhujat siitä, että tämä järjestyssääntölaki tai
lainsäädäntö kunnallisiksi järjestyssäännöiksi koskien
yleisiä paikkoja on äärettömän
tervetullut ja kauan odotettu uudistus. Tämä korvaa
tosiaan kuntalain 7 §:n mahdollistamat kunnalliset järjestyssäännöt.
Kun tilanne on nyt Suomessa ollut sellainen, että läheskään
kaikissa kunnissa ei ole lainkaan järjestyssääntöä,
ja sitten niissä kunnissa, joissa järjestyssääntö on
olemassa, se vaihtelee hyvin paljon, niin tämä on
erityisen vaikeata ollut myöskin valvovalle viranomaiselle,
poliisille. Niinpä on käynytkin, ettei kunnallisten
järjestyssääntöjen suomia sanktiomahdollisuuksiakaan
ole sitten voitu käyttää. Poliisi on lähinnä käyttänyt
huomautusmenettelyä.
Tässä on mallina varsin pitkälle
käytetty Helsingin kaupungin järjestyssääntöä.
Tämähän vain kertoo sitä, että Helsingissä asiat
on pitkään jo hoidettu mallikkaasti ja mallikelpoisesti,
ja kiitos siitä Helsingin kaupungin päättäjille,
jotka ovat nähneet tulevaisuuteen. Toivottavasti näitä pieniä muutoksia,
joita keskustelun aikanakin on tullut esille, voidaan sitten tehdä hallituksen
esitykseen valiokuntakäsittelyn aikana.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jatkaen ed. Hemmilän puheenvuoroon viittaus
kuntajakolakiin ja kuntalain 7 §:ään.
Tältä osin en malta olla käyttämättä puheenvuoroa asiassa,
koska tämä on tavallaan ajankohtainen olemassa,
kun oma kotikuntani on tänään käytännössä suurentunut
niin, että kirkonkyläkaupunki Hamina on liittynyt
siihen kuntaan vai liekö nyt käynyt toisin päin,
olkoon miten tahansa. Niissä kuitenkin nämä säännökset
ovat olemassa erityyppiset, ja tämä laki nyt sitten
menee niitten ohi. Toivottavasti tämä eduskunta
niin paljon ryhdistäytyy, että tämä seuraavan
vuoden aikana valmistuu, ettei se mene ohi vaalien, niin kuin suuri
vaara tässä isossa kokonaisuudessa voisi olla.
Rouva puhemies! Vielä yhteen aiheeseen: Kun tämä laki
on kuiva, lyhyt ja sisällöltään
oikeastaan mitäänsanomaton, paitsi että yksityiskohtaiset
perustelut ovat aivan erinomaisen laajat, terävät
ja hyvät, niin toivon, että valiokuntakäsittelyssä löytyisi
semmoinen sisältö myöskin lakiin, että se
olisi ymmärrettävä ilman yksityiskohtaisia
perustelujakin, lähinnä jokamiehen järjelläkin
ajateltuna. Ei muuta tällä kertaa.
Keskustelu päättyy.