Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa
on varsin merkittävä lakiesitys suomalaisen tietoyhteiskuntakehityksen
kannalta. Tämähän merkitsee nimenomaan
sitä, että lakiin sisältyy säännökset sähköisen
asioinnin osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista. Tämän
lain myötä puhtaasti sähköinen
asiakirjaliikenne tulee virallisesti mahdolliseksi. Tässä mielessä haluankin
puheenvuorossani lyhyesti tarkastella esityksen vaikutuksia eri
kansalaisryhmien asemaan tietoyhteiskuntakehityksen näkökulmasta.
Haluan tehdä tämän sen vuoksi, että koska
meillä Suomessa on se tilanne, että tietoyhteiskuntakehityksen
kriittistä arviointia ei kyetä tekemään
missään yhteydessä. Voidaan sanoa, että tietoyhteiskunta
käsitteenä on meidän kaikkien poliitikkojen
hyväksymä sillä tasolla, että harva
meistä on valmis nousemaan vastaan sitä käsitteenä,
mutta samanaikaisesti voidaan kysyä, kuinka laajasti on
oikealla tavalla sitouduttu tietoyhteiskuntaprosessin eteenpäinviemiseen.
Vasta Barcelonan huippukokouksessa EU:n ministerit pohtivat
e-Europe-asian eteenpäinmenoa ja näkivät
sen koko Euroopan talousalueen dynaamisuuden kannalta aivan keskeisenä asiakirjana
ja ennen kaikkea niin, että tätä kautta
tietoyhteiskuntakehityksen tavoitetasoa eri kansallisvaltioiden
sisällä nostetaan. Olen valmis kysymään,
onko koko Euroopan unionin taloudellisen kilpailukyvyn kannalta
tietoyhteiskuntakehityksen eteenpäinmeno niin olennainen
tekijä, miksi se on nyt yleisessä eurooppalaisessa
keskustelussa nostettu.
Mutta olen valmis hyväksymään sen,
että se on erittäin tärkeä tekijä ja
se tulee olemaan erittäin tärkeä tekijä myös
tasapainoisen suomalaisen yhteiskunnan kehityksen kannalta. Tällä hetkellä suomalaisista
noin 54 prosenttia on käyttänyt Internetiä.
Olennaista on se, että käyttäjistä keskimääräistä useampi
on opiskelijoita, toimihenkilöitä, yrittäjiä ja
eri organisaatioiden johtavissa asemissa olevia henkilöitä.
Toinen olennainen tekijä on se, että lain
vaikutuksia tarkastelevassa osiossa ensimmäisen kerran
virallisesti myönnetään, että sähköisen
asioinnin ja Internetin käyttö on myös
alueellisesti eriytynyttä. Tästä minä annan
hallitukselle erityisen tunnustuksen. Useissa yhteyksissä,
muun muassa keskustan viime viikolla julkistaessa tietoyhteiskunta-asiakirjan,
tämä asia nostettiin esille, mutta se ei saanut
minkään näköistä vastakaikua.
Nyt tämän lain vaikutuksia tarkasteltaessa tämä tosiasia
ensimmäisen kerran mielestäni virallisesti hallituksen
toimesta tunnustetaan.
Toinen asia, joka tässä tuodaan esille, on
se, että Internetin käyttö on yleisintä työpaikoilla. Tämä on
myös se tosiasia, mihin keskustan piiristä on
monta kertaa kiinnitetty huomiota, että jos me luomme kaikkien
kansalaisten tietoyhteiskunnan, se edellyttää sitä,
että myös kodit tulevat Internetin ja sähköisen
asioinnin piiriin. Mutta olennaista on se, että lisäksi
vaikutuksissa todetaan, että kirjastoissa Internetin käyttö hiipuu. Haluan
tähän puuttua sen vuoksi, että kun nyt
tällainen laki tullaan mitä todennäköisimmin
eduskunnassa hyväksymään, on aika puuttua
erittäin voimakkaasti siihen, että meillä on
sellaiset julkiset palvelimet käytössä,
että kansalaiset voivat myös sähköistä asiointia
tasavertaisesti eri puolilla Suomea käyttää ja
hyödyntää.
Siitä, millä tavalla tämä sitten
hoidetaan, kyseisessä asiakirjassa edelleen todetaan: "Sähköisiin
palveluihin ja asiointiin liittyvä eriytyvä kehitys
lienee väliaikaista." Minä tartun tähän
erittäin voimakkaasti. Minusta tämä kuvastaa
sitä tiettyä ylimielisyyttä, joka kuitenkin
liittyy tietoyhteiskuntakehitykseen. Se ei "liene", vaan se "tulee
olemaan" hyvin todennäköistä, ellei nykyistä voimakkaampia
toimenpiteitä saada nimenomaan siihen, miten nämä tekniset
välineet saadaan kaikkien kansalaisten käyttöön.
Sen vuoksi toivon, että tämän lain voimaan
tultua liikenne- ja viestintäministeriössä tartutaan
selvästi vahvemmin siihen, miten sähköisten
palveluiden saatavuus, riittävän nopeat yhteydet
ja ennen kaikkea kohtuullinen hinnoittelu viedään läpi
poliittisilla päätöksillä. Muuten
tämä asiointi tulee jäämään,
voisi sanoa, tietyn kansanosan mahdollisuudeksi ja merkittävä osa
suomalaisista jää tämän mahdollisuuden
ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Julkiset päätteet olisivat osaratkaisu
tietoyhteiskuntataitojen parantamiseksi ennen laajakaistapalvelujen
yleistymistä kaikkien kansalaisten ulottuville. Suomalaisen laajakaistalevinneisyyden
ollessa kansainvälisen kehityksen, ennen kaikkea Oecd-maiden,
jälkijoukossa ja modeemiyhteyksiin perustuvien istuntojen
jäädessä vertailuissa lyhyiksi tulisi
nyt hinnoitteluun vihdoin herätä. Nykyinen kansalaisiin
kohdistuva rahastus patoaa valitettavasti osaamista korostavan tietoyhteiskunnan
kehitystä. Minä alleviivaan, rouva puhemies, että tämä tulee
olemaan sellainen yhteiskuntapoliittinen asia, johon lähivuosina
herätään. Jos me pidämme merkittävää osaa
suomalaisista modeemiyhteyden minuuttilaskutuksen varassa, se tulee
niin kalliiksi, että se patoaa sen hyödyntämisen
ja sen hyödyn, mikä meidän yhteiskunnallemme
voisi tulla tästä sähköisten
välineiden käytöstä parhaimmillaan.
Tietoliikenneyhteyksien alueellinen epätasa-arvo tulee
kärjistymään ilman aktiivista politiikkaa.
Jo nykyisin suurissa keskuksissa saa taloyhtiö verkon kautta
parhaimmillaan kiinteän ja nopean yhteyden alle 20 euron
kuukausihintaan. Haja-asutusalueilla ja pienissä taajamissa
kiinteitä palveluja ei ole edes tosiasiallisesti saatavissa. Laajakaistaisen
yhteyden kuukausihinta on saatava koko maassa 25—30 euron
tasolle. Tavoitteen toteuttamiseksi keinona on käytettävä ongelmallisimmilla
alueilla esimerkiksi valtion tukea lähinnä veroetuina.
Keskustelu päättyy.