Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiosihteeri Risto Volasen johdolla on laadittu
arvio Suomen turvallisuuspoliittisen ympäristön
tilanteesta ja kehityksestä, ja sen on tarkoitus olla osa eduskunnalle
annettavaa turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa. Itse
pääministerikin on antanut lausuntoja tästä arviosta
28. tammikuuta muun muassa Helsingin Sanomissa todeten, että siinä ei
ole yllätyksiä. Ed. Heidi Hautala on pyytänyt
julkisuuslain perusteella saada tämän selvityksen.
Valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta on kuitenkin
julistanut tämän selvityksen salaiseksi.
Kansanedustajilla ja eduskunnalla on julkisuuslain lisäksi
perustuslain 47 §:n nojalla oikeus saada tarvitsemansa
asiakirjat. Tästä syystä olisikin perusteltua,
että yksittäinen kansanedustaja tai eduskunta
kokonaisuutena voisi saada tämän asiakirjan, jotta
voisimme hoitaa asianmukaisella tavalla omaa edustajantointamme.
Suomen selkeä linja on ollut avoimuuden puolesta, ja
nyt voidaan sanoa, että ulko- ja turvallisuuspolitiikan
keskeisintä keskusteluasiakirjaa ei ole kansanedustajien
käytettävissä. Kysynkin, arvoisa puhemies:
Herra pääministeri, aikooko hallitus muuttaa päätöstään
ja julkaista Volasen työryhmän asiakirjan, ja
jos vastaus on kieltävä ensimmäiseen kysymykseen,
aikooko hallitus kieltäytyä antamasta asiakirjaa
tai siitä olennaisia tietoja eduskunnalle ja millä perusteilla
hallitus tämän kieltäytymisensä tekee?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus ja sen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
valiokunta ovat valmistelemassa seuraavaa selontekoa turvallisuus-
ja puolustuspolitiikasta, ja tähän valmisteluun
liittyen hallitus on luonnollisesti pyytänyt myös
virkamiesarvioita turvallisuusympäristömme kehityksestä.
Eräs tällainen arvio on ed. Sasin esittämä valtiosihteeri
Volasen johdolla valmistettu arvio.
Julkisuuslaki lähtee siitä, että salassa
pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat muun
muassa valtioneuvoston ulkopoliittisia asioita käsittelevän
valiokunnan asiakirjat, jollei valiokunta toisin päätä.
Kyllä valtioneuvostolla on oikeus turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan
liittyen harkita se, mitkä asiakirjat ovat julkisia, mitkä pidetään
salassa. Tämä asiakirja ei ole sillä tavalla valmis
asiakirja. Se ei ole valmis osa selontekoa, toisin kuin ed. Sasi
eduskunnalle jättämässään ajankohtaiskeskustelualoitteessa
esittää. Valiokunta omassa käsittelyssään,
seminaarissaan, totesi aika lukuisia, voi sanoa, katvealueita, joita pitää täydentää
ja
joista valiokunta haluaa lisäarvioita, ja näitä on
myöhemmin saatu.
Kuten sanoin, julkisuuslaki antaa valiokunnalle mahdollisuuden
olla julkistamatta asiakirjaa, ja se on tehty täydellä harkinnalla.
Tätä asiakirjaa ei tulla tässä yhteydessä julkistamaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten pääministeri totesi,
valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta voi
myöskin päättää julkistaa
sen asiakirjan. Kyllä teidän täytyy myöntää,
että se on aivan keskeinen asiakirja ajatellen tänä keväänä käytävää ulko-
ja turvallisuuspoliittista keskustelua Suomessa. On jotenkin ällistyttävää,
että te voitte kommentoida asiakirjaa julkisuudessa, sanoa
siitä tietoja, mutta kun oppositiolla ei ole tätä asiakirjaa
käytettävissään, kuinka me voimme
osallistua siihen keskusteluun?
Ehkä on syytä myöskin lukea julkisuuslain 3 §:ää,
jonka mukaan lain tarkoituksena on "- - antaa yksilöille
ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten
varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen
vallan käyttöön - -". Jos otetaan tämä julkisuuslain
tarkoitus, onhan täysin selvää, että tämän
tyyppinen asiakirja on juuri sellainen, joka pitäisi julkistaa,
jotta voidaan valvoa hallituksen ulkopoliittisen kannan muotoutumista.
Ette vastannut myöskään kysymykseen
siitä, aiotaanko eduskunnalle tai eduskunnan valiokunnille
tai yksittäisille kansanedustajille antaa tietoja tai tämä asiakirja,
jos sitä pyydetään.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensin tähän jälkimmäiseen
osaan: Ed. Ranta-Muotion johtamalla työryhmällä,
jonka tehtävänä oli myös arvioida
turvallisuusympäristömme kehitystä ja
joka työryhmä antoi yksimielisen raportin viikko
kaksi sitten, oli mahdollisuus tutustua tähän
asiakirjaan. Tämä mahdollisuus on annettu.
Mutta kuten sanoin, ei tämä ole ainoa asiakirja,
joka selonteon valmistelun yhteydessä on pidetty salaisena.
Tämän jälkeen, kun havaittiin, minkälaisia
katvealueita tässä analyysissa oli, ulko- ja turvallisuuspoliittinen
valiokunta on lisäksi pyytänyt erilliset virkamiesanalyysit
ja arviot neljästä aihepiiristä, jotka
liittyivät kansainvälisen oikeuden kehitykseen,
ympäristöturvallisuutta koskevaan analyysiin,
sisäistä turvallisuutta ja terrorismia koskevaan
analyysiin ja Suomen lähialueen sotilaspoliittista tilannetta koskevaan
analyysiin. Myöskään näitä ei
julkisteta. Nämä liittyvät selonteon
valmisteluun. Ne olivat osittain kirjallisia, osittain suullisia
raportteja.
Jotta tämä asia nyt tulisi selväksi,
niin hallituksella pitää olla oikeus teettää virkamiehillään selvityksiä,
joissa tehdään esimerkiksi meidän lähialueitamme — viittaan
tässä jokaiseen ilmansuuntaan tietoisesti — koskevan
sotilaspoliittisen kehityksen arvioita, minkälaisia joukkoja
on mihinkin sijoitettu, miten niitä kehitetään.
Tämä on sen luontoista työtä,
jota jokainen maa tekee, eikä näitä tietoja
julkisteta. Ne ovat meidän omia havaintojamme, omien viranomaistemme
(Puhemies: Aika!) tekemiä havaintoja, ja hallituksella on
hyvä olla nämä tiedossa. Hallitus on
näistä vastuussa, eikä näitäkään
selvityksiä julkisteta. Aikanaan selonteko valmistuu ja
se julkistetaan.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa herra puhemies! Turvallisuuspoliittisen selonteon valmistelussa
vuonna 2001 noudatettiin täsmälleen samaa käytäntöä eli
salailukäytäntöä. Ed. Sasi,
te olitte silloin ministeri. Miksi te ette silloin puuttunut tähän
salailuun? (Ed. Sasi: Kukaan ei kysynyt!) Miksi te ette silloin
ollut huolissanne siitä, että asiakirjaa ei julkistettu?
Ed. Sasi, olisin teinä enemmänkin huolissani siitä,
että eduskunnan turvallisuuspoliittinen ryhmä salasi
eduskunnan jäseniltä aivan loppumetreille saakka
eduskunnan edustajien valmisteleman turvallisuuspoliittisen selvityksen.
Eikö tämän pitäisi huolestuttaa meitä enemmän?
Mutta totta kai, herra puhemies, myös oppositiolla
pitäisi olla käytössään
se sama materiaali, mikä on hallituksella, jotta me pystymme
arvioimaan ne johtopäätökset, mitkä hallitus
tekee itse selonteon osalta. Kysynkin vielä herra pääministeriltä:
Millä tavalla aiotaan taata se, että myös
oppositio saa käyttöönsä ne
samat asiakirjat, minkä pohjalta hallitus selontekonsa
tekee?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, ed. Ranta-Muotion työryhmällä,
jossa kaikki eduskuntaryhmät olivat edustettuina, oli käytettävissä tämä asiakirja.
Mutta
varsinainen työhän eduskunnalla alkaa, kun hallitus
on oman työnsä tehnyt. Hallitus valmistelee ja
antaa selonteon turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta. Tästä eteenpäin
alkaa eduskunnan työ. Eduskunnassa asiaa käsitellään
valiokunnissa, ja valiokunnilla on laaja tiedonsaantivaltuus silloin
olemassa ja valiokunnat tulevat saamaan myös luottamuksellista
tietoa. Tämä on päivänselvä asia.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen sanoi,
että tämän virkamiesraportin katvealueita
on vielä haluttu kehittää. Mutta eikö olisi
viisasta kannustaa kansalaisia turvallisuuspoliittiseen keskusteluun,
niin että kaikki voivat osallistua katvealueiden pohdiskeluun?
Epäilen, että tässä raportissa
on loppujen lopuksi aika vähän mitään
oikeasti salattavaa, ja jos jotain on, julkisuuslaki varmasti antaisi
kyllä perusteet siltä osin salaamiseen. Voisikin
ajatella, että sopuratkaisu tässä asiassa
olisi, että ulkoministeriö vielä kerran
katsoisi päätöksen ja julkistaisi tämän
raportin pääosiltaan ja julkisuuslain nojalla
voisi salata siitä tiettyjä osioita.
Mutta, pääministeri Vanhanen, voisin vain huomauttaa,
että Euroopan unionin lainsäädännössäkään
ei ole enää tämmöistä määräystä,
että joku toimielin automaattisesti voisi salata kaikki hallussaan
olevat asiakirjat. Mielestäni julkisuuslakia pitää muuttaa,
jos korkein hallinto-oikeus tulee siihen tulokseen, että tällainen
perustelu riittää.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Toivon, että jatkossakin Suomen turvallisuuteen
liittyvissä kysymyksissä hallituksella ja sen
ulko- ja turvallisuuspoliittisella valiokunnalla ja sen pitäessä yhteiskokouksia
tasavallan presidentin kanssa on oikeus pitää salassa
tietoja, jotka se harkitsee sellaisiksi. Tässä on
kyse valmisteluprosessista, ja kun selonteko aikanaan valmistuu,
sen yhteydessä tietysti sitten arvioidaan myös
tämän selonteon valmisteluun liittyvien asiakirjojen
julkisuus ja tältä osin varmastikin asiaan palataan.
Kuten sanoin, tässä ei ole kyse vain tästä yhdestä asiakirjasta,
joka tuoreeltaan Utvan seminaarikeskustelussa todettiin puutteelliseksi.
Sille ei senkään tähden haluttu antaa
suurempaa painoarvoa, vaan siihen liittyviä tietoja on
vähitellen täydennetty, eikä sitä asiakirjaa
tulla kirjoittamaankaan sen valmiimmaksi. Varsinainen hallituksen
analyysi turvallisuusympäristöstämme kirjoitetaan
selontekoon, ja se tulee olemaan sitten uutta tekstiä.
Sen eduskunta tulee saamaan, ja kun se päätös
tehdään, siinä yhteydessä myös
arvioidaan, mitkä näistä valmisteluasiakirjoista ovat
julkisia.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Enemmän kuin taustapaperit ja selonteot
ympäröivä, muuttuva maailma vaikuttaa
turvallisuuspoliittiseen keskusteluumme Suomessa.
Ovatko Espanjan kauhistuttavat terrori-iskut vaikuttaneet hallituksen
arvioon asemastamme sotilaallisesti liittoutumattomana maana, ja
kuinka tehokkaita välineitä nimenomaan sotilasliitot voivat
tarjota, kun me puhumme terrorismin uhasta ja sen torjumisesta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus tuomitsee Espanjassa tehdyt terroristi-iskut.
Suomen pitää omalta osaltaan ottaa aktiivisesti
osaa sekä EU:n puitteissa että laajemmin kansainvälisesti
terrorismin torjuntaan. Hallitus ei ole omaa turvallisuuspoliittista
perusratkaisuaan nyt terroristi-iskujen jälkeen arvioinut uudelleen.
Kun selontekoa on valmisteltu, niin alusta lähtien on ollut
selvää, että terrorismilla ja sen torjunnalla
ja ehkäisyllä on merkittävä rooli seuraavan
selonteon yhteydessä. Seuraavassa selonteossa tullaan käsittelemään
laajaa turvallisuuden käsitettä vähän
samalla tavalla kuin EU:n omassa turvallisuusstrategiassa, ja terrorismi
ja sen torjunta tulevat olemaan merkittävä osa
sitä. Keinovalikoima terrorismin torjuntaan on hyvin eri
tyyppistä kuin perinteisten sotilaallisten uhkakuvien torjuntaan.
Terrorismin torjunnassa on hyvin pitkälti kyse poliisialan
yhteistyöstä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ministeri Tuomioja ei nyt ole paikalla, mutta
hän on julkisuudessa useaankin otteeseen todennut, että ulkoministeriössä pitäisi
pohtia sitä, salataanko siellä liikaa. Haluaisinkin
tietää, huolestuttaako tämä pääministeri
Vanhasta, että ulkopolitiikassa edelleen salataan asioita,
joiden itse asiassa kansalaiskeskustelun mukaan pitäisi
olla julkisia ja itse asiassa niiden perusteiden ja periaatteiden mukaan,
joita käytetään, kun meidän
hallintoamme muuten arvioidaan. Itse asiassa tämä liki
vuosi sitten tapahtunut pääministeri Jäätteenmäen erokin
varmasti olisi ollut aivan toisessa valossa, jos asiakirjoja ei
olisi liikaa salattu, vaan lähdetty siitä, että myös
ulkopolitiikka on sellainen alue, jossa on tarkoituksenmukaista
edistää kansalaiskeskustelua eikä salata
sitä.
Sen lisäksi perustuslaissa on uusi pykälä yksittäisen
kansanedustajan tiedonsaannin oikeudesta. Eikö pääministeri
Vanhanen tunne sitä, vai ettekö pidä sitä tärkeänä,
että tällainen uusi asia on perustuslakiin kirjattu?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tiedostan täsmälleen kansanedustajan oikeudet,
mutta myös sen oikeuden, joka hallituksella on sen valmistellessa
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, jättää joitakin
asiakirjoja julkistamatta. Se oikeus hallituksella pitää olla.
Uskon, että se oikeus on — en ole varma, mutta
oletan — jokaisessa kansallisvaltiossa olemassa.
Ensimmäinen osa kysymyksestä koski? (Ed. Lapintie
vastaa) — Aivan. Minusta on hyvä ja paikallaan
se, että aina ajoittain arvioidaan hallinnossa salaamiskriteereiden
kynnystä, koska tosiasia on se, että ulkoasiainhallinnossa
on merkittävä määrä asiakirjoja,
jotka on salaiseksi merkitty, mutta en pyri antamaan tässä erityistä ohjetta,
miten pitää menetellä. Minusta on hyvä, että ministeri
Tuomioja on kiinnittänyt aiheeseen huomiota ja ulkoasiainhallinto
suorittaa semmoisen päivityksen ja arvioi omia työskentelytapojaan,
minkä luontoiset asiat merkitään salaisiksi.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi viittasi jo kysymykseen perustuslain
47 §:ään eduskunnan tiedonsaantioikeudesta,
ja sehän on olennaisesti vahvempi kuin ed. Lapintien viittaama
yksittäisen kansanedustajan tiedonsaantioikeus. Tähän eduskunnan
tiedonsaantioikeuteen liittyy myös se erityinen piirre,
että kun se tapahtuu valiokunnan kautta luottamuksellisessa
piirissä, siinä myös tämä salassapitovelvollisuus
siirtyy kansanedustajille, jotka saavat tällaisen luottamuksellisen,
salassa pidettävän tiedon. Tällaisessa valiokunnan
kuulemisessa tiedonsaantioikeutta käytettäessä voidaan
huomattavasti laveammin tuoda julki myös valmisteluasiakirjoja,
luonnoksia ja muita, tarvittaessa, jos niistä jotakin erityistä hyötyä on.
Mutta tässä pääministeri on
kosketellut juuri sellaista Volasen työryhmän
paperia, joka on luonteeltaan luonnostyyppinen, ei mikään
valmis asiakirja eikä senkään takia ole
minkään periaatteiden mukaan julkisuuteen tuotavissa.
Jos mentäisiin niin pitkälle, niin sittenhän
esimerkiksi ministereiden puheet pitäisi luonnosvaiheessa,
jokainen versio, tuoda julkisuuteen jne., niin että tämä on
aika kestämätön linja, mihin tässä kysymysten
linja vetoaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nihkeää tuntuu olevan,
mutta meillä on ehkä eräs mahdollisuus
päästä sinne ytimeen käsiksi. World
Markets Research Centre valmisti viime vuonna terrorismin uhasta
186 maata käsittävän selvityksen, joka
on varsin arvokas teos, mutta aloitteestani eduskunnan kirjasto
sen hankki. Tein siitä analyysin, suomenkielisen, ja annoin sen
puolustusministerille kolme viikkoa sitten. Jotta pääsisimme
selville siitä, mitä teidän omassa selvityksessänne
on, kysyn, kun uskon puolustusministerin lukeneen tämän
analyysin ja hankkineen myöskin tämän
World Markets Research Centren raportin katsoakseen, että se
on totta ja oikein, mitä olen kirjoittanut: Kun vertaatte
sitä Utvassa olleeseen selvitykseen, osuivatko terrorismin
uhkaa koskevat analyysit yksiin?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Laajaa aineistoa en ole hankkinut, mutta
tekemänne muistion kyllä luin. Ne ovat sukua toisillensa.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Venäjän-pelko tulee Suomelle
erittäin kalliiksi: Nato, miinat, Hornetit, helikopterit.
Meillä pitäisi olla samalla, kun turvallisuutta
pohditaan, laaja-alainen uudentapainen Venäjä-strategia,
jolla luodaan ylisukupolvisia ystäviä naapurimaihimme. Olemme
ehdottaneet Lääkärin sosiaalinen vastuu
-järjestön kautta noin kolmelle presidentille, noin
kahdelle, kohta kolmelle, pääministerille, että Suomeen
olisi aikanaan, 90-luvun alussa jo, rakennettu Fullbright- tai Asla-stipendiaattijärjestelmän
kaltainen rahasto, jolla vuosittain olisi otettu 500 tutkijaa naapurista
laboratorioihimme, tutkimuslaitoksiimme jne. Pietarin valtionyliopistossa
ei opiskele kukaan suomalainen opiskelija muuta kuin venäjän
kieltä, meidän tieteellistä kirjallisuuttamme
ei käännetä venäjäksi jne.
Meidän pitää ottaa tämä asia
esiin.
Miten te näette tämän turvallisuuden
vielä huomioiden edeltävän? Venäjän
hyökkäys tänne jalkaisin tai jollakin
muulla tavoin on paljon epätodennäköisempää kuin
uusi virus 30 vuoden sisällä. Meidän
pitää ottaa (Puhemies: Aika!) Heidelbergin European
Molecular Biology Laboratoryn EMBL:n haarakonttori tänne
pääuhkaa vastaan. Vastatkaa nyt ja (Puhemies:
Aika!) erityisesti puolustusministeri, joka osallistui Moskovan-mielisen
(Puhemies koputtaa) rauhanjärjestön toimintaan
aikanaan. Mikä on kanta nyt hallituksella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ed. Taipaleen kysymyksen alussa ollutta ideaa
pidän sinällään hyvänä.
Loppuosa liittyy enemmän tähän käytävään
ulko- ja turvallisuuspoliittiseen keskusteluun, johon tämäkin
puheenvuoro kirjattaneen.
Henrik Lax /r:
Herr talman! Jag tänker inte gå in på frågan
om ett dokument skall vara publikt eller inte, men den här
diskussionen visar ju att det finns ett stort behov av saklig, analytiskt problematiserande
debatt kring säkerhetsfrågorna. Medborgarna ställer
sig många frågor och har i många fall
en mycket oklar uppfattning om hur världen ser ut, och
det är ju det här vi skall komma åt.
Tänker regeringen vänta tills redogörelsen är klar
eller har regeringen kanske några möjligheter
eller tänkt sig att gå in i de här frågorna,
lyfta fram några och problematisera dem och bedriva folkupplysning
redan innan vi får den här redogörelsen?
Det här behöver nog folket och det här behöver
debatten redan nu.
Onko hallitus harkinnut omalta osaltaan, että nostettaisiin
esiin edes joitakin keskeisiä turvallisuuspoliittisia kysymyksiä,
joista kuitenkin jo on tietoa, vaikka kansalla ei ole, ja joista
on ehkä vääriäkin tietoja liikkeellä,
onko hallitus harkinnut ollenkaan jollakin lailla ryhtyä tämmöiseen valistustoimintaan,
ennen kuin turvallisuuspoliittinen selonteko on valmistunut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Suomessa on käyty ja käydään
aika laajaa turvallisuuspoliittista keskustelua tällä hetkellä.
Se liittyy tietysti tähän selonteon valmisteluun,
ja on ollut tarpeen, että tämä keskustelu
on todella aitoa, pakottamatonta keskustelua, ja tähän
liittyen myös hallinnon puolelta on työstetty materiaalia.
Erityisesti puolustusministeriön puolella on tullut miinaraportti,
iskukykytutkimus, liittoutumisen vaikutuksia arvioiva selvitys,
jotka ilmeisesti kaikki on myös julkistettu, ja tällä tavalla
on aineksia keskusteluun annettu. Edellistä edellisen hallituksen
pääministeri nimitti kansanedustajien ryhmän
arvioimaan tätä turvallisuusympäristön
kehitystä juuri sillä tarkoituksella, että voitaisiin
saada laajempi keskustelu, ja ed. Ranta-Muotion ryhmä on
kansalaistilaisuuksia myöten pyrkinyt organisoimaan tätä keskustelua.
Eli aineksia on tähän keskusteluun tuotu,
mutta hallituksen tehtävä on nyt omalta paikaltaan valmistella
selontekoa, valmistella linjauksia, ja me teemme sen, me tuomme
ne aikanaan. Työ jakautuu kahteen osaan: ensin tehdään
johtopäätöksiä tämän
turvallisuusympäristöanalyysin pohjalta, sen jälkeen
siirrytään enemmän operatiiviseen osaan,
mitä se edellyttää Suomen puolustuksen
kehittämiseksi.
Ilkka Kanerva /kok:
Herra puhemies! Kuten pääministeri totesi,
ed. Ranta-Muotion johdolla valmisteltiin juuri raportti, ja se on
hyväksi eri tahoilla havaittu. Tämä työryhmä sai
taustamateriaalia varsin laajasti käyttöönsä ja
kykeni työskentelemään tällä tavoin
hyvin myönteisessä ilmapiirissä. Minusta
on tärkeä arvo suomalaisessa sisäpolitiikassa,
että ilman dramatiikkaa voidaan keskeisten ulko- ja turvallisuuspoliittisten
kysymysten asioita valmistella laajalla parlamentaarisella pohjalla.
Tästä on hyviä kokemuksia. Nyt asiat
ovat ajankohtaisia paitsi Euroopan unionin turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
ulottuvuuden rakentamisen merkeissä, niin myöskin tietysti
selonteon valmistelun kautta.
Nyt, herra pääministeri, haluan kysyä,
voitteko antaa julkisen lupauksen siitä, että aiemmin nimettyä ed.
Ranta-Muotion johdolla toiminutta työryhmää voitaisiin
jatkossakin nyt juuri käyttää sen olennaiseen
tarkoitukseen eli jonkinlaisena selonteon sparrausryhmänä myöskin
jatkossa, vaikka tämä työryhmä on
oman raporttinsa pääministerille luovuttanutkin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Työryhmän tehtävänä oli
tehdä analyysia tästä turvallisuusympäristön
kehityksestä, ja työryhmä on sen työn
tehnyt. Vastaanottaessani työryhmän raporttia
ilmoitin, että tältä osin työ on
tehty, jatkotoimeksiantoa työryhmälle ei ole annettu,
mutta annoin lupauksen, että hallitus tulee kääntymään
tämän työryhmän puoleen vielä tässä jatkotyössä.
Tapa ja aihepiiri ratkaistaan myöhemmin. Tässä on
vielä monta vaihetta ennen kuin selonteko on valmis, ja
hallituksella on intressi pitää eduskuntaa informoituna
tämän työn valmistelusta.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Terrorisminvastaisessa toiminnassa tarvitaan
kaikkien kansojen yhteistyötä, ja erityisesti
EU:n sisällä on tärkeää vahvistaa
muun muassa Europolin toimintaa. Onko hallituksella mahdollisuutta
tarkistaa näitä suomalaisten toiminnan resursseja
Europolissa?
Sen lisäksi haluaisin tiedustella, onko hallituksella
mahdollisuus nostaa esille myös EU:n sisällä ja
laajemmin kansainvälisissä kysymyksissä ihmisoikeudet,
köyhyyden poistaminen yhtenä osana tätä terrorisminvastaista
toimintaa entistä vahvemmin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeuskeskusteluun eduskunta pääsee
ensi viikon jälkeen, kun 24. päivä hallitus hyväksyy
ihmisoikeusselonteon aikaisempien selvitysten pohjalta, selonteon,
joka on laaja asiakirja Suomen ihmisoikeuslinjasta, ja se tullaan
antamaan eduskunnalle.
Terrorisminvastaisen työn osalta painotamme sitä,
että EU:n sisällä yhteistyötä pitää pyrkiä tekemään
erityisesti Europolin kautta. Europolissa on jo useita yhteisiä tutkintaryhmiä.
Näiden työn tiivistäminen ja tehostaminen
antaa mahdollisuuden myös välittömään,
reaaliaikaiseen tietojen vaihtamiseen, eli järjestelmä meillä on
sinällään olemassa. Nyt on kyse sen toiminnan
tehostamisesta ja tiivistämisestä. Samoin meillä on
vielä Euroopan maiden joukossa jonkin verran tehtävää niiden
suositusten toteuttamisessa, jotka syyskuun 11. päivän
iskujen jälkeen yhteisesti annettiin, ja tältäkään
osin kaikkia päätöksiä ei ole
vielä pantu toimeen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että vuoden
2001 selonteon uhkakuvaa ei koskaan pyydetty julkistamaan, enkä voinut
silloin osoittaa avoimuusperiaatteen kannattamista.
Mitä tulee ulkoministeriön toimintaan, niin tietysti
nyt annetaan semmoinen kuva, että nyt uudistetaan ja vähemmän
salataan, ja sanotaan, että jos olisi pyydetty jotakin
asiakirjaa, niin kyllähän se olisi varmasti annettu,
ja toivottavasti tässä suhteessa ei anneta liiallisia
odotuksia, vaan toimitaan realistisesti. Totuus on se, että tämä asiakirja
on pohja turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon uhkakuvalle,
ja kuten pääministeri Vanhanen on sanonut, niin
siihen vain halutaan lisäselvityksiä lintuinfluenssan
ja sarsin osalta, ja se on se olennainen osa, jolta osin hyvin voitaisiin
nyt keskustella, miten se jatkokirjoitetaan. Luulisi, että eduskunnan
panostus tässä suhteessa olisi merkittävä.
Mutta, arvoisa puhemies, olisin vielä pääministeriltä kysynyt:
Jos joku eduskunnan valiokunta pyytää tätä uhkakuvaa,
annetaanko se jollekin eduskunnan valiokunnalle?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tähän jälkimmäiseen
kysymykseen: Asia ratkaistaan luonnollisesti aina erikseen.
Vielä palaan sen asiakirjan käsittelyyn. Kun ulko-
ja turvallisuuspoliittinen valiokunta sai seminaarikokoukseensa
tämän asiakirjan, todettiin useita aihealueita,
joissa oli puutteita, joihin haluttiin lisäselvityksiä.
Olen jossain referoinut seminaarin työskentelyä sarsista
alkaen, mutta varsinaiset päätökset,
joista haluttiin erilliset selvitykset, koskivat kansainvälisen
oikeuden kehitystä, meidän lähialueidemme
sotilaspoliittisen tilanteen kehitystä, sisäisen
turvallisuuden ja terrorismin kehitystä sekä ympäristöuhkien
kehitystä.
Näiltä osin on analyysejä saatu,
ja tämä jo osoittaa sen, minkälaisia
ne katvealueet olivat. Se tammikuinen asiakirja ei ole alkuunkaan
kattava analyysi meidän turvallisuusympäristöstämme,
vaan jos haluatte saada koko kuvan, silloin täytyy olla
kiinnostunut tietysti näistä kaikista, itse asiassa
viidestä, asiakirjasta. Näiden joukossa on aiheita,
joita hallitus ei tule julkistamaan. Jokaisella maalla, myös
Suomella, pitää olla oikeus keskeisissä turvallisuuspoliittisissa
kysymyksissä pitää salassa olevia tietoja.