3) Hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden
rahastointia ja toimintapääomaa koskevien säännösten
väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 8 §:n muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on käsittelyssämme
laki, hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden
rahastointia ja toimintapääomaa koskevien säännösten
väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 8 §:n
muuttamisesta.
Se, mistä tässä asiassa on kysymys,
niin esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
harjoittavien eläkelaitosten eli työeläkeyhtiöiden
vanhuuseläkkeiden rahastointi- ja toimintapääomaa
koskevien säännösten väliaikaisesta
muuttamisesta vuonna 2008 annettua lakia. Tämän
väliaikaisen lain voimassaoloaikaa ollaan jatkamassa kahdella
vuodella vuosille 2011 ja 2012.
Esityksen tarkoituksena on yksityisalojen työeläkelaitosten
vakavaraisuuden vahvistaminen siten, että eläkelaitokset
voivat harjoittaa tehokasta ja pitkän aikavälin
tavoitteita toteuttavaa sijoitustoimintaa finanssikriisin ja sitä seuranneen
taloustaantuman aiheuttamassa epäedullisessa markkinatilanteessa.
Valiokunnan kannanotoista liittyen lakiehdotuksen taustaan:
Vuoden 2008 lopulla eduskunta hyväksyi väliaikaisia
muutoksia työeläkelaitosten vastuuvelkaa ja vakavaraisuutta
määrittäviin säännöksiin.
Väliaikaisen lain avulla työeläkelaitokset
välttyivät sijoitusomaisuutensa realisoimisesta
tilanteessa, jossa erityisesti osakesijoitusten markkina-arvot olivat
maailmanlaajuisen rahoitusmarkkinoiden häiriötilanteen
vuoksi poikkeuksellisen alhaalla. Tuolloin vuonna 2008 voimassa
ollut pysyvä lainsäädäntö olisi
pakottanut yhtiöt sijoitusten realisointiin, koska sijoitusten arvon
lasku johti toimintapääoman supistumiseen, ja
samanaikaisesti säännökset edellyttivät vastuuvelan
tarkistamista useita prosentteja ylöspäin, koska
vastuuvelan tarkistamiskerroin määräytyy
viiveellä markkinailmiöihin nähden.
Väliaikainen sääntely on osoittautunut
erittäin tarpeelliseksi, koska sen avulla merkittävä sijoitusvarallisuus
on pystytty pitämään työeläkejärjestelmän
piirissä. Työeläkelaitoksiin ei siirretty
varoja työeläkejärjestelmän
ulkopuolelta eikä eläkelaitosten varallisuus lisääntynyt
tai vähentynyt määräaikaislain
vaikutuksesta. Sen sijaan ilman väliaikaislainsäädäntöä osakesijoitusten
myyntitappiot olisivat huomattavasti vähentäneet
eläkejärjestelmän varoja.
Ohi valiokunnan mietinnön totean tässä yh- teydessä,
että tämän väliaikaisen lainsäädännön yhteydessä puhutaan
miljardiluokan varallisuuden säilymisestä ja miljardiluokan
rahojen pysymisestä eläkejärjestelmässä verrattuna
siihen, että tuota väliaikaista lainsäädäntöä ei
aikanaan olisi tehty.
Lainsäädännöllä oli
erityistä merkitystä myös suomalaisten
pörssiyhtiöiden kannalta, koska suurten osakemäärien
markkinoille tulo olisi entisestään laskenut yhtiöiden
osakkeiden arvoa. Määräaikaiset säännökset
ovat osoittautuneet toimiviksi, koska ne ovat mahdollistaneet työeläkevarojen
sijoittamisen kohteisiin, joista on saatu hyviä tuottoja.
Vuoden 2009 loppuun mennessä myös työeläkelaitosten
sijoitusten markkina-arvo oli palautunut likimain vuoden 2007 lopun tasolle.
Saadun selvityksen mukaan finanssikriisi ei aiheuttanut eläkelaitoksille
likviditeettiongelmia.
Väliaikaissääntelyn jatkamisesta
eli tästä nyt käsittelyssämme
olevasta laista: Rahoitusmarkkinoiden kriisi osoitti, että eläkelaitosten
vakavaraisuutta koskevat säännökset ovat
markkinatilanteen muutoksissa heikosti joustavia. Sosiaali- ja terveysministeriössä
on
parhaillaan valmisteilla pysyvän lainsäädännön
mukaisten vakavaraisuussäännösten muuttaminen.
Tarkoituksena on saada aikaan säännökset,
joiden mukaisesti vakavaraisuus turvataan myös markkinoiden
häiriötilanteissa. Ehdotukset pysyvien säännösten
muuttamisesta on tarkoitus antaa eduskunnalle meneillään
olevien valtiopäivien aikana.
Määräaikaisen lain voimassaoloa ehdotetaan jatkettavaksi
kahdella vuodella, koska muutoin eläkelaitosten olisi jo
nyt sijoituspolitiikassaan varauduttava väliaikaissäännösten
jälkeiseen aikaan. Ilman määräaikaislain
jatkoa eläkelaitokset joutuisivat jo kuluvana vuonna vähentämään sijoitustensa
riskillisyyttä myymällä osakkeita. Tämä johtaisi
sijoitusten matalampiin tuotto-odotuksiin ja siten myös
korkeampiin eläkemaksuihin.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen perusteluihin, joiden
mukaan vakavaraisuussääntöjä koskevat
muutokset on perusteltua tehdä mahdollisimman ennakoidusti
ja riittävällä siirtymäajalla,
jotta eläkelaitoksille jää riittävästi
aikaa saattaa sijoitustensa riskillisyys sääntelyn
edellyttämälle tasolle. Valiokunta puoltaa tästä syystä määräaikaissäännösten
jatkamista hallituksen esittämällä tavalla
samalla kuitenkin kiirehtien pysyvän säännöstön
muutosten valmistelua ja saattamista eduskunnan päätettäväksi.
Eräs ja erityisesti keskustelua aiheuttanut kohta on
asiakashyvitykset, joitten osalta valiokunta toteaa seuraavaa: Hyväksyessään
määräaikaislain, sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintö 33/2008 vp, valiokunta huomautti, että työeläkejärjestelmän
uskottavuuden kannalla olisi ongelmallista, jos tuettaessa lainsäädäntötoimin
eläkelaitosten vakavaraisuutta samaan aikaan työeläkelaitoksesta
jaettaisiin varoja ulos myös asiakashyvityksinä.
Määräaikaiseksi säädetyn
lain 5 §:n mukaan vakavaraisuuden vahvistamistoimet
eivät saa lisätä asiakashyvityksiä tai
säätiöiden ja kassojen kannatusmaksujen
alennuksia. Asiakashyvitykset lasketaan siitä toimintapääomasta,
mikä se olisi ilman määräaikaislakia.
Säännösten voimassaoloa ehdotetaan nyt
jatkettavaksi, joten määräaikaislain
jatkamisella ei vaikuteta työeläkelaitosten mahdollisuuteen
jakaa asiakashyvityksiä.
Työeläkelaitosten enimmäissiirto
asiakashyvityksiin määräytyy kahden tekijän
summana, eli siirto voi olla 1,1 prosenttia toimintapääomasta
ja 50 prosenttia hoitokustannusylijäämästä.
Vuosina 2007—2011 yhtiö voi harkintansa mukaan käyttää muuttujia
1,2 prosenttia ja 25 prosenttia. Hoitokustannusylijäämä syntyy
siitä, että yhtiöt säästävät
toimintakustannuksissaan verrattuna siihen, paljonko työeläkemaksussa
on tähän tarkoitukseen ennakolta varattu. Toimintapääomasta
laskettava hyvityksen euromääräinen suuruus riippuu
yhtiön vakavaraisuusasemasta eli käytännössä siitä,
miten hyvin yhtiö on onnistunut saamaan pitkäaikaistuottoja
sijoituksistaan.
Työeläkemaksua vahvistettaessa työeläkelaitosten
keskimääräinen asiakashyvitys otetaan maksun
laskentaperusteessa huomioon maksua alentavana tekijänä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan asiakashyvityksistä luopuminen vuodelta
2008 olisi merkinnyt, että työeläkemaksu
olisi ollut hyvityksen verran korkeampi eli 0,3 prosenttia palkoista.
Sekä työnantajien että työntekijöiden
maksu vuodelle 2009 olisi siten ollut 0,5 prosenttia nyt toteutunutta
korkeampi. Vuodelle 2010 vahvistetussa TEL-maksussa on myös otettu
huomioon ennakoidut keskimääräiset asiakashyvitykset,
jotka tulevat maksettaviksi työnantajille vuonna 2011 lopullisten
hyvitysmäärien tarkennuttua.
Arvoisa rouva puhemies! Asiakashyvitykset ovat yksi harvoista
kilpailukeinoista työeläkeyhtiöiden välillä ja
ovat osaltaan kannuste tehokkaaseen toimintaan. Hallitusohjelman
kirjauksen mukaan kilpailua työeläkealalla edistetään työeläkejärjestelmän
kilpailuolosuhteista tehdyn selvityksen perusteella. Valiokunta
katsoo, että asiakashyvityksiä ja niiden vaikutusta
kilpailuolosuhteisiin samoin kuin työeläkemaksun
määräytymiseen on tarpeen arvioida uudistettaessa eläkealan
kilpailua koskevia säännöksiä.
Lopuksi haluan erityisesti todeta, että tämä valiokunnan
mietintö on yksimielinen.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on tuonut nyt tänne
eduskuntaan esityksen työeläkeyhtiöiden
vakavaraisuutta turvaavan poikkeuslain voimassaolon jatkamisesta vuoteen
2012. Laki säädettiin syksyllä 2008. Säätämällä poikkeuslain
eduskunta pelasti yksityisten eläkeyhtiöiden vakavaraisuuden
sallimalla keinottelusijoitusten heikentämien taseiden kirjanpidolliset
korjaukset, eräänlaisen taseiden valohoidon. Nyt
tämän lain voimassaoloa halutaan siis jatkaa kahdella
vuodella eteenpäin.
Käytännössä yhtiöt
saivat siirtää miljardin vanhuuseläkerahastojen
varoja omiin toimintapääomiinsa. Menettelyä ja
poikkeuslain jatkamista on arvostellut muun muassa sosiaali- ja
terveysministeriön vakuutusosaston nyt eläkkeelle siirtynyt
ylijohtaja Tarmo Pukkila. Eläkesäätiöyhdistyksen
lehdessä hän asetti kaksi ehtoa poikkeuslain jatkamiselle:
"Asiakashyvitystä ei tulisi maksaa niin kauan kuin poikkeuslaki
on voimassa. Hyvityksiä ei tulisi maksaa myöskään ennen
kuin vanhuuseläkerahastoihin on palautettu se miljardi
euroa, joka poikkeuslailla rahastoista otettiin." Näin
siis ylijohtaja Tarmo Pukkila.
Olisin odottanut, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
olisi asettanut mietinnössään nämä ehdot lain
voimassaolon jatkamiselle, mutta lain voimassaoloa esitetään
jatkettavaksi ilman ehtoja.
Arvoisa puhemies! Kansainvälisten rahastosijoitusten
riskit kasvavat ja voivat uhata eläkejärjestelmäämme.
Kaikista eläkemiljardeista on sijoitettu lähes
kaksi kolmasosaa ulkomaille. Finanssikriisi on muuttanut tilannetta
radikaalisti. Riskit ovat arvioitua suuremmat. Sijoitustuotot tulevat
alenemaan. Näköpiirissä on aika, jolloin maailman
eläkerahastoista virtaa varoja ulos enemmän kuin
maksuina tulee sisään. Siinä vaiheessa
eläkerahastojen on ryhdyttävä realisoimaan
sijoituksiaan. Tämä ei ainakaan lisää rahastojen
sijoitustuotto-odotuksia, päinvastoin. Minusta tällä poikkeuslain
jatkamisella vain kannustetaan kansainvälisiin riskisijoituksiin,
kun pitäisi asettaa ehtoja ja kääntää eläkevarojen
valvonnassa aivan uusi sivu.
Hallitus ja eduskunnan enemmistö ovat antaneet tylyjä vastauksia
eläkeläisjärjestöjen lähetystöille
heidän vaatiessaan epäoikeudenmukaisen taitetun
eläkeindeksin korjaamista. Aiemmin käytössä olleeseen
niin sanottuun puoliväli-indeksiin nähden 800
euron kuukausieläkettä saava menettää yli
100 euroa joka kuukausi. Siis yli 100 euroa. Se on suuri raha pieneläkeläiselle, mutta
pieni yli 120 miljardin eläkerahastoihin nähden.
Poliittinen tahto eläkeindeksin korjaamiseen ja vanhuusiän
köyhyyden kasvun katkaisemiseen puuttuu. Kunnissa toimeentulotukijonoissa eivät
ole nyt vain työttömät vaan yhä enenevässä määrin
myös köyhät vanhukset, joiden eläkkeet eivät
riitä kasvaviin asumismenoihin, kiinteistöveroihin
ja jatkuvasti kohoaviin ateria- ja asiakasmaksuihin. Missä ovat
asiakashyvitykset vanhuksille, jotka ovat työuransa aikana
koonneet nämä eläkemiljardit? Missä on
se miljardi, jonka eläkeyhtiöt ovat kaapanneet?
Vastustan lain hyväksymistä ilman selviä eläkeyhtiöitä velvoittavia
ehtoja. Työeläkeyhtiöiden vakavaraisuutta
turvaava poikkeuslaki kannustaa riskisijoituksiin, siksi poikkeuslain
jatkaminen ilman ehtoja on mielestäni vastuutonta.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Yrttiahon puheenvuorossa olisi useampia
asioita, joita voisi kommentoida, mutta puutun vain yhteen. Hän
puheenvuorossa toteaa, että näistä karttuneista
eläkeläisten eläkerahastoista olisi kaksi
kolmasosaa sijoitettu ulkomaille. Tämä väitehän
ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin näiden
rahastojen suuruus on tällä hetkellä suuruusluokkaa
120 miljardia. Tästä 120 miljardista on noin neljäsosa
sijoitettu osakkeisiin, ja näissä osakkeissa saattaa
olla tilanne, että kaksi kolmasosaa on ulkomailla. Tosin
tämän poikkeuslainsäädännön
ansiosta kotimaisia osakemarkkinoita on pystytty edesauttamaan muun
muassa eläkerahoilla, rahaa on siirretty ulkomailta kotiin.
Mutta kolme neljäsosaa näistä eläkemiljardeista
on esimerkiksi valtion pitkäaikaisissa papereissa tai kiinteistösijoituksissa,
joista on säännöllinen vuokratuotto.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta nyt teki
tämän mietintönsä maaliskuussa
2010, niin tästä samasta sillä oli ikään
kuin kaksi edeltävää mietintöä.
Ensimmäinen on marraskuun 8. päivältä 2006
ja se keskimmäinen joulukuun 3. päivältä 2008.
Eli näin ikään kuin kahden vuoden välein
tässä on harpattu. Olen ollut joka kerta mukana
mietintöjä laadittaessa, ja ne mietinnöt
ovat olleet yksimielisiä. Itse asiassa joka kerta kuitenkin
olen tuntenut kohtuullista epäluuloa tai epävarmuutta siitä,
onko se, mitä olen ollut juuri parhaillaan päättämässä,
parasta, mitä voimme tehdä.
Vuonna 2006 oli kyse siitä, että annoimme
yksimielisesti eläkevakuutusyhtiöille luvan lisätä eläkerahastojen
riskisijoitusten määrää eli
käytännössä annoimme luvan nostaa
eläkesijoitusten enimmäismäärää 25
prosentista 35 prosenttiin näistä kaikista rahastoista
ja niistä sijoituksista. Silloin pontimena oli se, että nimenomaan osakesijoitukset
olivat historiallisesti katsoen tuottaneet paremmin kuin muut sijoitukset.
Tietenkin on niin, että kun kyse on 100 miljardista — siis
silloin rahastojen arvo oli suunnilleen 100 miljardia, ja ne kasvavat
edelleen koko ajan siihen saakka, kunnes rahastoista aletaan maksaa
enemmän eläkkeitä kuin sinne tulee uutta
rahaa palkoista ja työnantajilta perittävinä eläkemaksuina — niin
ei ole aivan samantekevää, minne ne sijoitukset
tehdään, koska 1 prosentin ero tuotossa 100 miljardista
on miljardi. Tämä mittaluokka on tietenkin tämmöiselle
pieniaivoiselle kansanedustajalle kutakuinkin käsittämätön,
mutta sitä nyt on pakko yrittää ymmärtää sillä tavoin,
että kyse on todella merkittävästä asiasta.
Toisena puolena tietenkin oli tämä riskin kasvattaminen,
koska jos parempia tuottoja haluaa saada, niin todennäköisesti
joutuu ottamaan suurempaa riskiä. Silloin arvioimme ja
itsekin arvioin, että se 10 prosentin nousu tuottoihin
tai riskisijoituksiin on hyväksyttävissä.
Se ei muuttunut kesään 2008 mennessä,
jolloin maailma muuttui kokonaan erinäköiseksi. Meillehän
vakuutettiin, ettei tässä mitään
huolta ole, rahoitusmarkkinat ovat vakaat ja meillä on parhaat
asiantuntijat arvioimassa näitä riskejä ja sijoitusten
tuottoja ja vertailemassa niiden suhdetta eläkevakuutusyhtiöissä,
niin kuin varmaan on ollutkin. Siis ne tuotothan ovat olleet 2000-luvulla
vuosittain yli 10 prosenttia, parhaimpina vuosina yli 15 prosenttia.
Mutta kuten nyt olemme sitten moneen kertaan kuulleet, niin kukaan ei
olisi voinut arvata, mitä on odotettavissa. Tällaistahan
se riskien kanssa on. Ei se mikään riski ole,
joka on ennalta arvattavissa. Mutta on toki nyt myönnettävä,
että kyllähän tämä lama
oli tietysti kutakuinkin ennenkokematon.
Mutta niinpä me saimme sitten nähdä,
kun lama tuli, että osakesijoitusten arvo, joka oli noussut
25 prosentista noin 28 prosenttiin kesään 2009
mennessä, alkoi uhata eläkeyhtiöitten vakavaraisuutta.
Koska vakavaraisuuden parantamiseksi ne olisivat joutuneet myymään
ne osakkeensa, ne olisi jouduttu siinä tilanteessa myymään
alihintaan ja olisi tullut selkeää rahallista
tappiota. Kun kassakriisi ei uhannut ja likviditeetti riitti, niin
tulimme sellaiseen tilanteeseen, että tämä kaksi
vuotta sitten hyväksytty laki, jota nyt olemme jatkamassa,
hyväksyttiin ja niiltä seurauksilta vältyttiin
ja voidaan sanoa, että varmasti säästimme
runsaasti suomalaisten eläkeläisten jo maksamia
tai tulevien eläkeläisten rahoja ja pystyimme
ehkä estämään myöskin
eläkemaksujen tulevan korotustarpeen.
Nyt on sitten kysymys siitä, pitäisikö tätä jatkaa.
Silloin kaksi vuotta sitten meille sanottiin valiokunnassa, että kyllä kaksi
vuotta riittää, kyllä tämä asia
tässä ajassa saadaan kuntoon. Samalla asetettiin
toimikunta pohtimaan nimenomaan tämän riskin ja
tuoton suhdetta, etsimään kestävimmät
perustelut sille, mille tasolle se pitäisi saattaa.
Nyt on käynyt niin, että meille kerrotun mukaan
toimikunta on saamassa syksyllä ehdotuksensa valmiiksi,
mutta siitä huolimatta tämä nyt pitää saada
välittömästi valmiiksi, koska tämä on päättymässä 2010.
Tänä aikana sijoitusten arvo on palannut lähes
entiselleen, yhtiöiden likviditeetti on entisestään
parantunut. En periaatteessa näe mitään
erityistä syytä siihen, että yhtiöitä ja niiden
rahastoja tai meidän rahastojamme uhkaisi mikään
erityinen, vaikka tätä nyt ei jatkettaisikaan.
Minusta olisi ollut ihan paikallaan, että olisimme katsoneet,
mitä se työryhmä saa aikaiseksi, ja säätäneet
vaikkapa sitten vähän pysyvämmän
lain, ja varmaan sitten säädetäänkin.
Mutta toisaalta katsoen turha tästä on tehdä kuitenkaan
elämää suurempaa kysymystä,
koska lain tarkoitus tuli toteutettua. Siinä ei tapahtunut suuria
menetyksiä tulevien ja nykyisten eläkkeensaajien
eikä myöskään tulevien ja nykyisten eläkkeiden
maksajien osalta, niin että tätä nyt
voi pitää hyväksyttävänä,
mutta kohtuullisen pitkin hampain. Olemme joka kerta, kun olen ollut
näitä kolmea lakia tekemässä,
olleet ikään kuin tilanteessa, että oma
vapaa harkinta on ollut kovin rajoitettua, ja niin se on ollut valitettavasti
nytkin. Mutta sen vähäisen harkinnan jälkeen,
joka tässä itselleen on jäänyt,
niin olen ollut valmis tämän hyväksymään.
Asia, jota en voi kuitenkaan pitää hyväksyttävänä:
Valiokunta katsoi tämän edellisen lain mietinnössään — jolla
siis turvattiin, voin nyt sanoa suoraan, eläkeyhtiöiden
vakavaraisuuden pelastaminen — ja kirjoitimme, että tänä aikana, kun
nämä toimet ovat voimassa, asiakashyvityksiä ei
pitäisi maksaa. Sitä ei kirjoitettu pykälään, ja
itse asiassa sama asia oli jo laissa, tai siellähän siis
lukee, että niitä ei saisi lisätä,
mutta meidän moraalinen viestimme, ei siis juridinen viestimme — no,
toki voidaan kiistellä, mikä se valiokunnan mietinnön
tekstin juridinen sitovuus on, oli se nyt mikä tahansa — mutta
meidän moraalinen viestimme oli, että yhtiöiden
ei ole syytä maksaa näitä hyvityksiä.
Muutaman kuukauden kuluttua niitä kuitenkin alettiin maksaa.
Valiokunnan tahdolla pyyhittiin pölyt pöydältä,
ja sitä en voi pitää hyväksyttävänä.
Jos suhtautuminen on tämmöinen, niin ehkä ei
välttämättä sitten taas lainsäätäjältäkään
hirveän hellämielistä suhtautumista jatkossa
ehkä kannata odottaa.
Okei, siis tämä on perusteltua sikäli,
että jos niitä ei olisi maksettu, niin johtuen
nyt voimassa olevista säännöksistä eläkemaksut
olisivat nousseet ja se ei olisi ollut välttämättä kovin
perusteltua juuri tässä tilanteessa. Mutta kun
tämä toimikunta uudistaa näitä säännöksiä,
niin edellytän tai ainakin toivon hartaasti, että vaikkapa
seuraavaan hallitusohjelmaan kirjoitetaan myöskin näkemys
siitä, että tämä laskentakaava
muutetaan niin, että tällaiseen ikään
kuin pakkotilanteeseen ei enää jouduta, niin että kun
eduskunta edellyttää, että tukitoimien
voimassa ollessa asiakashyvityksiä ei makseta, niin niitä ei
sitten oikeasti makseta. Minusta se on vähin hinta, minkä suomalaisen
eläkejärjestelmän pitäisi maksaa
Suomen kansaa edustavalle eduskunnalle ikään kuin korvauksena
siitä, että me sen systeemin tässä kertaalleen
jo pelastimme.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Virtanen ymmärtää erittäin
hyvin, mitä tässä väliaikaislaissa
nyt tarkoitetaan. Mutta ed. Yrttiaholta on kyllä mennyt
puurot ja vellit sekaisin, kun te lupailette, että eläkkeitä voitaisiin
korottaa nyt esimerkiksi käyttämällä näitä eläkevaroja,
jotka ovat erilaisissa osakkeissa ja talletuksissa. Niitä muuten
on 125 miljardia tällä hetkellä. Ei niitä käytetä eläkkeisiin.
Ne ovat puskurirahastoja, ja eläkkeet maksetaan niistä eläkemaksuista,
joita koko ajan kertyy näihin eläkeyhtiöihin.
Ei niillä pysty siis parantamaan ihmisten eläkkeitä.
Jyrki Yrttiaho /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle tästä kommentista
sen verran, että muutaman vuoden päästä näistä rahastoista
maksetaan, ja se on tosiasia ja fakta.
Ed. Rehulalle vielä haluan tässä selventää,
että puhuin kansainvälisten rahastosijoitusten
riskeistä. Niistä sijoituksista nimenomaan kaksi kolmasosaa,
ylipäätään näistä osakesijoituksista, on
sijoitettu ulkomaille.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän kuun lopussa
sosiaali- ja terveysministeriön piirissä valmistuu
työryhmän raportti yksityisten alojen työeläkejärjestelmän
vakavaraisuussääntelyn uudistamisesta. Odotan
mielenkiinnolla työryhmän tuloksia.
Oecd:n eläkeraportti viime kaudelta paljastaa eläkejärjestelmämme
ongelmien syvyyden. Suomalaiset brutto- ja nettomääräiset
eläkekorvaukset suhteessa ansiotasoon ovat EU-maiden matalimpia.
Nettokorvaustasoon vaikuttaa tietysti verotus, mutta sekään
ei selitä, miksi eläkkeemme ovat tasoltaan kehittyneiden
maiden häntäpäätä. Eläkkeiden
ostovoiman taantuva kehitys eläkkeelle jäämisen
jälkeen suhteessa palkkojen ja hintojen nousuun on faktaa.
Tämä johtuu työeläkeindeksin
rakenteesta, kansaneläkeindeksistä puhumattakaan.
Johtopäätös on, että suomalaisen
eläkkeen taso on Oecd-maiden kehnoimpia, mutta myös
ostovoima vähenee, mitä pitempään ikäihminen
elää.
Arvoisa puhemies! Ihmisen pidentyneen elinajan takia useat EU-maat
pyrkivät pidentämään kansalaisten
työuria ja lykkäämään
eläkkeelle siirtymistä vuosilla. Suomessa yli
60-vuotiaiden osuus väestöstä kasvaa
merkittävästi ja on suurimmillaan vuonna 2040.
Eläkevastuut pysyvät suurina aina 2060-luvulle
asti. Huomio pitää kiinnittää myös
eläkeyhtiöihin, joiden sijoitukset eivät
ole taanneet edes talouskasvun aikana hyviä tuottoja. Työeläkelaitosten
sijoitustoiminnassa on rakenteellisia heikkouksia, jotka estävät
riittävien tuottojen syntymisen mutta johtavat äkillisessä matalasuhdanteessa
suuriin tappioihin. Mielestäni eläkejärjestelmämme
ongelmat ovat niin vaikeita, että hallituksen pitäisi ryhtyä systemaattisesti
kehittämään eläkejärjestelmäämme
päämääränä eläkkeiden
ostovoiman merkittävä kasvu sekä eläkkeiden
rahoituksen turvaaminen.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laxellin puheenvuoro huolineen oli
ymmärrettävä ja siinä oli paljon
asioita, joista voi jopa olla samaa mieltä yksilöimättä niitä nyt
tässä kohtaa sen enempää. Mutta
halusin vastauspuheenvuoron puuttuakseni vain yhteen kohtaan. Jokseenkin
suora lainaus ed. Laxellin puheenvuorosta: työeläkeyhtiöt
eivät ole edes hyvissä taloudellisissa olosuhteissa saaneet
tuottoja. Kaikki on suhteellista. Tunnen teidän taustanne
yrittäjänä. Tiedän, että prosenteillakin
on merkitystä muuallakin kuin rautakaupassa ja kodinkonekaupassa,
mutta väitätte, että ei ole saatu hyviä tuottoja,
kun esimerkiksi vuoden 2009 luvuissa — siis on käyty
notkahduksen pohjalla ja menossa eteenpäin — esimerkiksi
Kevan osalta, jos nyt muistin oikein, tuottoprosentti heidän
sijoituspääomalleen on 18. Se on hämmästyttävän
korkea luku. Samoin, kun on asetettu tämän lainsäädännön
voimassa ollessa yleinen tuottotavoite 4 prosenttiin, työeläkeyhtiöt
ovat saavuttaneet 4 prosentin tason tätä taantuman
syvyyttä lukuun ottamatta erittäin hyvin.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puherouva! Puhenainen! Ed. Laxellille täytyy
sanoa, että vaikka asia sinänsä on tärkeä ja
on tärkeää keskustella meidän eläkkeittemme
tasosta, niin tuossa äskeisessä puheenvuorossa
oli niin paljon virheitä ja se meni myöskin käsiteltävän
asian sivusta. Mutta, aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja Rehulakin tuossa äsken
totesi, niin nämä rahastojen tuotot ovat olleet
erityisen hyviä, ja jopa kaikkein pienimmät työeläkeyhtiöt,
kolme pienintä, ovat ylittäneet 10 prosentin tuoton.
Se on kuulkaa, ed. Laxell, erittäin hyvä tuotto,
kun katsotaan, mitä viime vuonna meidän maassamme
tapahtui talouden suhteen.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Otan pikkaisen takaisin, puhutaan hyvästä tuotosta.
Se oli kyllä nyt viime kaudella. Hetkellisesti se oli kyllä aika
erilainen, mutta on kyllä palautunut.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun puhutaan yleensä työeläkejärjestelmästä miltä osin
tahansa, niin minun mielestäni puhutaan erittäin
vakavasta asiasta, myös hyvin vaikeasta asiasta, ja monta
kertaa sen luokan asioista, että aktuaarit — jotka
kaikista parhaiten itse asiassa vakuutusmatematiikan osaavat — myöntävät,
että heilläkin on joskus vaikeuksia, varsinkin,
kun mietitään tulevia asioita ja ennusteita ja
rahastoon liittyviä sijoituksia ja muuta vastaavaa. Tältä pohjalta
minusta tavallisen kansanedustajan kannattaa suhtautua aika — minä ainakin
suhtaudun — hyvin nöyrästi, tämän
ison asian ympärillä tapahtuvaan keskusteluun.
Silloin koen kyllä niin, että kun esimerkiksi
lainsäädäntöä muutetaan,
niin pitää kyllä osata syyt ja seuraukset
laittaa suhteeseen toistensa kanssa: mitä siitä seuraa,
kun muutetaan yhtä pykälää.
Nyt itse asiassa tämä mennyt aika osoittaa
sen, että jos ei tätä 8 §:ää aikaisemmin
olisi muutettu väliaikaiseksi, niin olisi aika niin sanotusti
ohraisesti käynyt osittain meidän vakuutusrahoillemme.
Kuinka on mahdollista, että kukaan ei ollut esimerkiksi
etukäteen tullut tämmöistä ajatelleeksi
näin isossa rahastomäärässä,
joka on 125 miljardia tai jotain sitä luokkaa. Se on aivan
mahdoton summa rahaa. Tämä on tämmöinen
perusasenne minusta, arvon puhemies, tähän asiaan.
Työeläkelainsäädäntöhän
on onnistunut Suomessa hyvin siitä lähtien, kun
Pentikäinen sen 1960-luvun aikana pisti pystyyn. Meillä on
aina täällä ollut väittelyä tietyistä eläkejärjestelmän osista,
mutta tämä kokonaisuus on kuitenkin toiminut ja
eläketurva on ollut sillä lailla hyvällä tasolla.
Kun vähän tarkastelee näitä taustoja,
niin on nyt ehkä lähinnä ainakin mielenkiintoista
se, että kaikille eläkevakuutusyhtiöille,
jotka ovat tulleet tälle sektorille, on annettu periaatteessa
ainoastaan hallinnointivelvoite kaikkien näitten työeläkevarojen
keräämiseen, niiden rahastoimiseen ja niiden maksamisen
suhteen, pelkkä hallinnointivelvoite. Mutta lainsäädäntömielessä on kuitenkin
ihan selkeästi niin. Muistan sen edelliseltä kaudelta
valiokunnasta, kun johtaja Rantalalta sitä kysyin. Tiedättekö te,
jotka nyt onneksi olette tässä keskustelussa mukana,
kuka Suomessa eläkerahaston omistaa — nämä 125
miljardia, jos se oli se summa — omistavatko sen eläkeläiset
vai joku muu? Juridisessa mielessä tämä on kyllä täysin
selvä asia, että sen omistavat nämä työeläkevakuutusyhtiöt
sen mukaisesti, miten heillä on sitä. Silloin
kun se on hyvissä käsissä, se on oikein
hallinnoitu, oikein sijoitettu, se on varmasti aivan oikea asia.
Mutta minusta tämä periaate tarkoittaa kyllä sitä,
että sen pitäisi olla aika avointa, koko sen hallintokeskustelun,
koko lainsäädännön muuttamisen,
kaikkien siihen liittyvät asioiden. Nyt nämä työryhmät,
niin hyvää työtä kuin Kari Puron
työryhmä aikanaan teki ja sen jäljiltä varmaan
Rantala pystyy ainakin suurin piirtein samantasoiseen työhön,
ovat ehkä ihan oikein. Mutta voin sen ihan avoimesti kyllä sanoa,
että aina olen ihmetellyt sitä puolta, että molemmat
näistä työryhmistä ovat työryhmiä, joita
sosiaali- ja terveysministeriö ei käsittääkseni
pysty millään lailla valvomaan, koska ministeriö ei
ole niitä ikinä nimennyt. Ja kun ei ole nimetty,
niin ei tule mitään raporttia edes vuositasolla.
Silloin ei ole luettavissa pöytäkirjoja eikä mitään
muuta vastaavaa. Miksi se tässä avoimessa maailmassa
on näin? Miksi se ei voi olla jotenkin toisella lailla?
Täytyy tavallaan vaan toivoa, että tämä kaikki
menee hyvin.
Tästä minä itse asiassa pääsenkin
sitten tähän koko sijoituspuoleen ja siihen, mitenkä tämä varsinainen
sijoitusomaisuuksien realisoimisen estäminen, osakesijoitukset,
sitten menivät tässä asiassa. Se meni
hyvään suuntaan tällä väliaikaisella
lainsäädännöllä. Siellä ihan
oikein osattiin katsoa asiakashyvityksiä ja säätää niin,
että siinä ei saa tulla mitään
ylimääräistä, niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja aivan hyvin valiokunnan keskustelun ja tämän
mietinnön referoi siltä osilta. Mutta tämä on
kai puheeni eräänlainen ydin, jota minä tässä ääneen
yritän ajatella, että kun asiakashyvitykset ovat
yksi harvoista kilpailukeinoista yhtiöiden välillä — niin
kuin tietenkin on — niin kyllä minun muistini
ainakin on semmoinen, että Helsingin Sanomissa ainakin
parina päivänä uutisoitiin, että nimenomaan
näitä asiakashyvityksiä maksettiin enemmän
kuin aikaisemmin tämän väliaikaisen lainsäädännön
ansiosta. Silloin tulee kyllä mieleen se, oliko henki nyt
näin, tapahtuuko tässä laki oikein- vai
tapahtuuko se väärinpäin. Se on seikka,
joka on tämmöisellä varmasti pikkuisen
liukuvalla pinnalla. Tähän täytyy varmasti
meidän eduskunnassa jatkossa kiinnittää huomiota,
miten tämä kaikki sitten jatkossa toteutuu, kun
5 §:n mukaan vakavaraisuuden vahvistamistoimet
eivät saa lisätä asiakashyvityksiä tai
säätiöiden ja kassojen kannatusmaksujen
alennuksia, siis eivät saa lisätä.
Harkitusti, puhemies, lopuksi sanon, miksi otin sen tässä esille.
Otin sen takia, että tämä kohta ja Helsingin
Sanomien muutamat artikkelit ovat aiheuttaneet aika paljon närää niiden
eläkeläisten keskuudessa, jotka ymmärtävät
näitä asioita. He ovat kysyneet minulta, oliko
tämä eduskunnan lupa, oliko tämä eduskunnan
tarkoitus, valiokunnan tarkoitus, ja minä olen tietysti
sanonut, että ei taatusti ollut. Voi olla, että ne
ovat yksittäisiä ylilyöntejä pelkästään
eikä mitään muuta vastaavaa. Mutta tähän
varmasti pitäisi kiinnittää jollain lailla
huomiota. Avoimuutta pitäisi lisätä.
Ja itse asiassa tietenkin, jos näitä osakesijoituksia
ympäri maailmaa tehdään, niin kyllähän työeläkevakuutusyhtiöiden
sijoitusjohtajat ovat varsin ison asian edessä, erittäin
vaikean ja vastuunalaisen tehtävän edessä.
Olen itse vaan joskus kysynyt itseltäni ja vähän
muiltakin, toimisivatko he ihan samalla lailla, jos heillä olisi
niin sanotut negatiiviset optiot jonkun järjestelmän mukaan
myöskin, eli jos menee huonosti, niin vaikuttaako se joihinkin
heidän optioihinsa, joita heillä muuten on, jotenkin
negatiivisesti. Senhän pitäisi olla syy—seuraus-suhteessa
jonkun sivistyneen kaavion mukaan.
Eli tämä puheeni tarkoittaa, puhemies, vaan sitä,
että tämän ison järjestelmän
kanssa pitää olla koko ajan varovainen ja sitä pitää osata
kehittää tavalla, jonka tarkoitus on se, että vähintään
se pääoma, mikä siellä rahastossa
nyt on, säilyy ja kasvaa. Se on ainoa tapa pitää tämä meidän
osittain rahastoiva eläkejärjestelmä kunnossa
ja turvata ihmisten eläketurva.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Rehula varsin
hyvin valaisi tämän asian sisällön,
ja kysehän on niin suurista summista, että niitä ei
kukaan varmasti meistä voi oikeasti ymmärtääkään.
Kuten ed. Akaan-Penttilä totesi, niin kyse on äärettömän
tärkeästä asiasta: että näitä rahastoja hoidetaan
sillä vakavuudella, joka niille kuuluu. Kun nyt ed. Rehulan
puheessa tuli esiin, että Kevan tuotto oli hänen
muistinsa mukaan 18 prosenttia, niin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen tuohon
tulokseen. Yleisesti ottaenhan osakkeet ovat hyvin tuottoisa sijoitus.
Tietenkin se on hyvin riskialtis.
Tässä yhteydessä tietenkin voisi
puhua eläkeläisten ostovoimasta tai eläkkeensaajien
eläkkeiden ostovoimasta, eläkkeiden tasosta, taitetusta indeksistä ja
ikärasismista, mutta haluan pysyä asiassa ja sanon,
että totean tyydytyksellä, että minusta
tässä tilanteessa on järkevää jatkaa
tämän lain voimassaoloaikaa, suhtautua siihen
sillä tarkkuudella, mikä sille kuuluu ja olla
tyytyväinen, että rahastoa pystytään
kasvattamaan, että osakkeita ei jouduta myymään,
koska rahalla on hyvin liukkaat jäljet. Kun osakkeet pannaan
rahoiksi, niin ne häviävät hyvin helposti
taivaan tuuliin. Jos ne tietenkin sitten menevät eläkkeisiin,
niin se on hyvä, mutta jos ne häviävät vain
huonojen sijoitusten vuoksi ja huolimattoman hoidon vuoksi, niin
sehän on erittäin huono asia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Tuija Nurmi totesi, niin
ed. Juha Rehula täällä selvitti tämän
asiakokonaisuuden.
Tässä yhteydessä haluan itse ottaa
esille kysymystä eläkevarantojen sijoittamisista.
Henkilökohtaisesti haluaisin suomalaisena nähdä sen
hyväksi, että eläkerahastojen varoja
sijoitettaisiin kotimaahan. Tällöin ne olisivat
omassa maassa investointeja, synnyttäisivät työpaikkoja,
verotuloja. Raha kiertäisi oman maan rahaliikenteessä, ja
silloin, kun se on omassa maassa, minä uskon, se on myöskin
erilaisilta häiriötilanteilta suojatumpaa, kuin
se on ulkomailla. Minua pelottaa henkilökohtaisesti se,
että ulkomaille on korkeampien tuottoprosenttien tavoittelussa
sijoitettu rahoja. Näistä me emme voi tänne
saada niitä myönteisiä investointeja,
työllisyyspanoksia, mitkä kotimaiset sijoitukset
tuottavat. Mutta ennen kaikkea pelottaa sitten, mitä tapahtuu,
jos kansainvälisillä rahoitusmarkkinoilla kuplat puhkeavat
ja eläkevarat tältä osin häipyvät
tai menevät kovin pieniksi. Kotimaassa tämä riski on
aina vähäisempi, ja kun kotimaassa rakennetaan
jotakin, vaikka yhteiskunnallista infraa tai liikennerakenteita,
niin ne ovat kuitenkin tehtyjä panostuksia tänne.
Täällä ne pysyvät — ei
rakennuksia, maanteitä, rautateitä voida viedä pois — ja
ne ovat hyödyttämässä silloin
omaa maatamme. Haluan, että juuri kotimainen sijoitustoiminta
voisi olla myös eläkerahastojen sijoittamisen kohteena.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on todellakin
valiokunnan yksimielinen mietintö, ja olemme kuulleet valiokunnassa
suomalaisia asiantuntijoita, Eläketurvakeskusta, Finanssialan
Keskusliittoa, Työeläkevakuuttajia, elinkeinoelämää ja
SAK:ta muun muassa, ja kaikki nämä eri tahot olivat
yhtä mieltä tämän esityksen
tarpeellisuudesta. Kaikki työeläkeyhtiöt
ovat myös tehneet hyvää ja tuottavaa sijoitustoimintaa,
niin kuin tässä ollaan kuultu. Haluankin tuoda
julki, ollaanko lähellä tilannetta, missä työeläkkeiden
maksu tulevaisuudessa ollaan turvattu. Suora lainaus täältä mietinnöstä. Niin
kuin täällä on esitetty: "Asiakashyvitykset ovat
yksi harvoista kilpailukeinoista yhtiöiden välillä ja
ovat osaltaan kannuste tehokkaaseen toimintaan. Hallitusohjelman
kirjauksen mukaan kilpailua työeläkealalla edistetään
työeläkejärjestelmän kilpailuolosuhteista
tehdyn selvityksen perusteella. Valiokunta katsoo, että asiakashyvityksiä ja
niiden vaikutusta kilpailuolosuhteisiin samoin kuin työeläkemaksun
määräytymiseen on tarpeen arvioida uudistettaessa
eläkealan kilpailua koskevia säännöksiä."
Sitten erittäin tärkeä huomio: "Työeläkemaksua
vahvistettaessa työeläkelaitosten keskimääräinen
asiakashyvitys otetaan maksun laskentaperusteissa huomioon maksua
alentavana tekijänä." Siis asiakashyvitys otetaan
huomioon maksua alentavana tekijänä. "Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan asiakashyvityksistä luopuminen
vuodelta 2008 olisi merkinnyt, että työeläkemaksu
olisi hyvityksen verran korkeampi eli 0,3 prosenttia palkoista."
Tällä logiikalla toivon, että suomalaisen
pienyrittäjän kannalta tulevaisuudessa harkitaan
lakiesitystä, jolla työeläkelaitokset
tulevat antamaan asiakashyvityksiä yhtä suuren
euromääräisen summan kuin työeläkemaksut.
Näin pienyrittäjät välttyisivät
työeläkemaksuilta. Työeläkelaitokset
omalla sijoitustoiminnallaan huolehtivat lakisääteisestä eläkevakuutustoiminnasta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama sana hieman vapaammin käsittelyssämme
olevasta asiasta.
Ensinnäkin meidän eläkejärjestelmämme
keskeistä ydintä on se, että meillä on
luottamus siihen, että ne eläkkeet, jotka maksussa
ovat, tulevat maksetuiksi niin tänään
tässä ja nyt kuin näköpiirissä olevassa.
Ja itse asiassa, kun eläkelainsäädännöstä puhutaan,
niin puhutaan tulevaisuudesta, joka ulottuu vähintäänkin
vuoteen 2050. Sillä aikajänteellä asioita
mietitään. On kyse luottamuksesta, on kyse myös
siitä, onko tämä järjestelmä uskottava.
Tämänkin keskustelun jälkeen jää kysymään,
uskommeko me kansanedustajat siihen, että tämä järjestelmä toimii.
Olen aikanaan itse tullut eduskuntaan tilanteessa, jossa vuoden
1996 syksyllä valiokunta käsitteli kahta asiaa.
Toinen oli lasten päivähoitomaksu-uudistus ja
toinen oli työeläkeyhtiöiden vakavaraisuuslainsäädännön
muuttaminen tilanteessa, jossa työeläkeyhtiöille
mahdollistettiin sijoitustoiminta osakkeisiin. Vuoden 1996 syksyllä täysin
toisenlaisesta maailmasta tulleena tänne eduskuntaan sanat
"vakavaraisuus" puhumattakaan "toimintapääomasta"
eivät ihan heti ensimmäisellä kertaa
auenneet — saatikka sitten, kun oli kuulemassa tuolloin
Kari Puroa, niin sanottua Puron työryhmän vetäjää,
joka uskottavalla tavalla valiokunnalle perusteli sitä,
miksi tämä sijoitustoiminta on järkevää,
miksi tähän kannattaa mennä. Kun mentiin
näistä sanoista "toimintapääoma"
ja "vakavaraisuus" pidemmälle, alettiin esitellä laskukaavoja,
joiden perusteella nuo toimintapääomat ja vakavaraisuudet
ja muut määrittyvät. Ja kun ollaan tilanteessa,
jossa tuolloin markka-aikana puhuttiin miljardeista, niin kyllähän
tässä sulateltavaa on, semminkin kun samanaikaisesti
me edustajat elämme siinä maailmassa, että meiltä aivan
aiheellisesti eläkeläiset kysyvät, miten
minun eläkkeitteni kanssa oikein on.
Mutta kysyn uudemman kerran, uskommeko me edustajat tämänkin
käydyn keskustelun perusteella, että tämä meidän
järjestelmämme toimii? (Ed. Guzenina-Richardson:
Uskomme!) Minä luotan siihen, että tehdyt päätökset
ovat — sanon varmuuden vuoksi — pääsääntöisesti
olleet oikeita. Miksi sanon "varmuuden vuoksi" pääsääntöisesti?
Aina on riskejä, ja niitä tulee olemaan jatkossakin.
Täällä ed. Akaan-Penttilä peräsi
sitä, että tämän valmistelun
pitäisi olla mahdollisimman avointa. Näiltä osin
on helppo olla samaa mieltä, semminkin kun meillä roolitus
on se, että työeläkeyhtiöissä tehdään
ratkaisuja ja päätöksiä ja me päättäjät
olemme sitten se joukko, joka on rintamavastuussa tuolla eläkeläisten
tilaisuuksissa ja kokouksissa toreilla siitä, mitä tässä eläkejärjestelmässä oikein
onkaan tapahtunut. Mutta pidän tätä nykymallia
ihan hyvänä enkä vähiten siitä syystä,
että luotan siihen joukkoon, joka näitä asioita
valmistelee: että heillä asiantuntemus on.
Toinen asia, arvoisa rouva puhemies, joka liittyy tähän
edelliseen. Kun elämme mielikuvien maailmassa, niin lainsäädäntö kulkee
omaa polkuaan, ja sitten se, mikä tapahtuu käytännössä, menee
omaa polkuaan. Tässä kohdassa otan esille sen,
että kun me aikoinaan silloin vuonna 2008 joulun alla teimme
työeläkeyhtiöitten vakavaraisuuslainsäädäntöön
liittyen lain, tilapäislain, jota nyt siis ollaan jatkamassa,
niin tuolloinhan asia pelkistetysti kansan kielellä ilmaisten
eduskunta lainsäätäjänä antoi
työeläkeyhtiöille happea: happea tilanteessa,
jossa vakavaraisuusluvut näyttivät heikohkoilta,
happea tilanteessa, jossa mahdollistettiin se, että työeläkeyhtiöt
eivät joutuneet toimintansa pönkittämiseksi
pakkomyymään varallisuutta ja ensisijaisesti tässä tapauksessa
osakesijoituksiin liittyvää varallisuutta toimintansa
ylläpitämiseksi. Me annoimme työeläkeyhtiöille
lisähappea.
Tuolloin sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään
totesi, että työeläkejärjestelmän
uskottavuuden kannalta olisi ongelmallista, jos tuettaessa lainsäädäntötoimin
eläkelaitosten vakavaraisuutta samaan aikaan työeläkelaitoksista
jaettaisiin varoja ulos asiakashyvityksinä. Niin tuolloin sanoimme.
Mitä sitten tapahtui? Tapahtui se, että alle kahden
viikon saimme tiedotusvälineistä lukea, että työeläkeyhtiöt
noita asiakashyvityksiä olivat antaneet. Heillä oli
siihen lakisääteinen oikeus. Me emme olleet lailla
tuota rajoittaneet, ja kun ollaan toisaalta—toisaalta-tilanteessa,
niin sille on vahvatkin perustelut, miksi meidän ei pitänyt
tuohon tilanteeseen puuttua. Mutta pakko on sanoa: eihän
se oikein hyvältä näyttänyt.
Asiakashyvitykset lasketaan siitä toimintapääomasta,
mikä se olisi ollut ilman määräaikaislakia.
Minä uskon ja luotan siihen, että näin
on myös käytännössä tapahtunut
riippumatta esimerkiksi julkisuudessa olleista luvuista ja tiedoista.
Toistan: itse uskon siihen, että asiakashyvitykset on laskettu
siitä toimintapääomasta, mikä se
olisi ollut ilman määräaikaislakia.
Mutta sanon uudemman kerran: Kun me luotamme täällä meidän
eläkejärjestelmämme tulevaisuuteen, toivon
mukaan mahdollisimman moni kansanedustajakin tilaisuuksissa, joissa eläkeläiset
aidosti huolensa ilmaisevat siitä, että miten
minun eläkkeitteni käy, miten minun tulevien eläkkeitteni
käy, mahdollisimman moni voisi luoda ja viestittää sen
ajatuksen, että meillä ovat asiat kunnossa ja
niitä kohtia, mitkä eivät ole kunnossa,
voidaan korjata, mutta ainakaan emme lähtisi lietsomaan
sitä, että tässä nyt perustat
horjuvat tai suurempia ongelmia olisi, ellei sitten niihin ongelmiin
todellisuudessa ole aihetta.
Mutta kuten aloitin tämän asiakashyvityksiin liittyvän
puheenvuoroni osan tässä mielikuvien maailmassa:
eihän se oikein hyvältä näyttänyt, mitä silloin
tapahtui, semminkin kun me olimme vasta muutamaa päivää,
muutamaa viikkoa aikaisemmin sellaisia päätöksiä tehneet,
joilla käytännössä ja olemassa
olevan tiedon varassa pelastettiin yksi tai kaksi työeläkeyhtiötä siitä,
että olisi jouduttu vaikeampaan tilanteeseen, kuin nyt sitten
käytännössä jouduttiin.
Ja aivan lopuksi, arvoisa rouva puhemies, tuohon sijoitustoimintaan.
Se on hyvä, että asioita kyseenalaistetaan. Mutta
ensinnäkin haluan ihan pöytäkirjojakin
varten muistuttaa siitä suuruusluokkina, että meillä tällä hetkellä — ja
pakko on sanoa, että kiitos myös poliitikkojen
tekemien päätösten — me olemme
tilanteessa, jossa nämä eläkerahastot
ovat suuruusluokaltaan siis yli 120 miljardia. Se kuoppa, jossa
taloustaantuman toistaiseksi syvimmillään ollessa
ajauduttiin, on saatu paikattua, ollaan lähes entisellä tasolla.
Näistä 120 miljardista noin neljäsosa
on sijoitettu osakkeisiin, kolme neljäsosaa on valtioiden
niin sanotuissa pitkissä papereissa ja muussa sijoitusomaisuudessa
kuten kiinteistöissä. Eli kun tässäkin keskustelussa
eräs edustaja vaati sitä, että yhä enemmän
pitäisi sijoittaa kotimaahan, että se täällä olisi
turvassa, minusta se kaikkein suurin huoli on se, että nämä eläkevarat
olisi sijoitettuna mahdollisimman laajasti, jotta kun riskiä otetaan,
niin riskin toteutumisen uhka minimoituu sitä kautta, että pohja
on mahdollisimman laaja.
Mitä tulee vaatimuksiin sijoitustoiminnasta kotimaassa,
se palaute, mitä itse olen saanut on: työeläkeyhtiöillä on
valmius, mutta ne hankkeet, joihin ne haluaisivat lähteä mukaan,
eivät voi olla ihan nappikauppaa, vaan niitten kokoluokan pitää olla
aika suuri. Se, että ollaan kotimaisten sijoitusten varassa,
ei takaa turvallisuutta. Me olemme aika pieni kansakunta, ja meidän
kansantaloutemme on aika pieni. Se, että sijoitetaan kotimaahan,
ei tuo välttämättä turvaa. Turvan
tuo se, että toimintaa tehdään mahdollisimman
laajapohjaisesti.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan muistuttaa siitä,
että varsin korkea johtava eläkeasiaintuntija
ylijohtaja Pukkila nimenomaan kantoi huolta suurista, kasvavista
kansainvälisistä riskisijoituksista, ja toisaalta
hän kantoi huolta myös meidän eläkejärjestelmämme
läpinäkyvyydestä ja valvonnan heikkouksista.
Nämä tulivat hänen eläköitymishaastatteluissaan
useassa yhteydessä esille. Silloin kun, voisi sanoa, tämän
tason asiantuntija siihen hyvin alleviivaten puuttuu, kyllä minä ainakin
luotan siihen, ettei ole kysymys mistään huulenheitosta
tai perusteettomista puheista, vaan aiheellisesta, todellisesta
huolesta. Tässähän Pukkila nimenomaan
myös moitti asiakashyvitysten maksamista juuri poikkeuslakia
hyödyntäen. Helsingin Sanomien taloustoimitushan
on ansiokkaasti tätä asiaa penkonut ja kertonut
kansalaisille ja on kertonut siitä ihan oikean laidan.
On valitettavaa, että valiokunta on myötäillyt aika
kritiikittä eläkeyhtiöiden kannanottoja. Minä toivoisin,
että sekä valiokunta että eduskunta suhtautuisivat
varsin kriittisesti meidän eläkejärjestelmämme
valvontakysymyksiin ja valvonnan puutteisiin, myöskin kaikkeen
siihen sijoitustoimintaan, jota harjoitetaan. Minusta se asenne
on parempi kuin että me täällä tunnustamme
yhteistä uskoa.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lyhyesti vaan toteaisin, kun Pukkilan
nimi nostettiin tässä esille, että Pukkila oli
yksi niistä henkilöistä, jolla olisi
ollut vaikutusvaltaa vaikuttaa työeläkeyhtiöiden
toimintaan esimerkiksi tiukasti kieltämällä heitä jakamasta rahaa
tässä taloudellisessa tilanteessa.
Yleiskeskustelu päättyi.