10) Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien luopumistuesta
         annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Hannu  Aho  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minusta kyseessä olevassa lakiesityksessä on
            erittäin paljon huonoa, mutta täytyy heti ensimmäiseksi
            kehua, että on siinä jotain hyvääkin.
            Eli ehdotuksessa on maininta, jossa siinä tapauksessa, että edelleen
            sukupolvenvaihdoksia tehtäisiin ja nykyisillä omistajilla
            on sitoumuksia joistakin toisista tiloista, sitoumusselvitykset
            voidaan siirtää jatkajalle. Tässäkin
            on ollut liian jäykkää asennetta. Pitää olla
            määrävuodet, ennen kuin niitä on
            voinut siirtää ilman pääomasanktioita, mikä on
            täysin järjenvastaista, jos ajattelee maatalouspoliittisesti
            asioita ja miten niitä käytännössä hoidetaan.
            Tämä on positiivista.
         
         
         Tässä esitetään luopumistukilakia
            jatkettavaksi neljällä vuodella, mutta sitten
            lakiin sisältyy sellaisia asioita, jotka eivät
            omasta mielestäni millään loksahda oikein
            paikalleen. Luopumistukijärjestelmän tavoitteena
            on ollut saada tilarakennetta kehitettyä, viljelijöitten
            keski-ikää laskettua elikkä nuorennettua
            yrittäjiä. Tavoitteet ovat olleet aika kovia silloin.
            Kun 95—99 aikajaksoa katsotaan, silloin otettiin tavoitteeksi 3 000
            tilaa vuodessa, jotka voitaisiin luopumistuen piiriin saada, jotta
            pystyttäisiin tätä rakennetta parantamaan
            ja tilojen isäntien ja emäntien ikää vähän
            nuorentamaan.
         
         
         Ministeriön ja EU:n tavoitteet ovat tässä olleet,
            että maataloudesta tulisi todella yritystoimintaa, ja silloin,
            kun siihen pyritään, jokainen tietää,
            että jos rakennetta joudutaan rajusti kehittämään,
            silloin se vaatisi erilaisia toimenpiteitä ja sillä tavalla,
            että jatkajat pääsisivät tarpeeksi nuorina
            yrittäjiksi, koska miltei aina, voi sanoa, siinä vaaditaan
            aikamoisia investointeja. Sitä kautta tulee myöskin
            taloudellista vastuuta, ja sen takaisin maksamiseksi vaaditaan pitkäjänteistä toimintaa.
         
         
         Tilastollisesti tarkasteltaessa vuosien 95—99 aikana
            kaikkiaan vain noin 5 500 tilaa on vaihtanut omistajaa
            eri tavalla. Näistä perinteisillä sukupolvien
            vaihdoksilla on vain 32 prosenttia, loppu on siirtynyt lisämaakaupoilla
            tai vuokrauksilla. Nyt kun ajatellaan tilannetta, että tätä jatketaan
            vuoden 2003 jälkeen, ongelma on siinä, että ensimmäiset
            kaksi vuotta ikä, jolla pystyy luopumaan, pysyy 55 vuotena,
            niin kuin se on tällä hetkellä, ja uinuvalle
            pääsee, jos on täyttänyt 50
            toinen aviopuolisoista, mutta kahden vuoden jälkeen tulee
            nousu, jolloin se tulee 57 vuoteen, että pystyy tähän
            järjestelmään tulemaan sisään.
            Jos oletamme, että henkilö täyttää 55
            vuotta 2006, hän ei pääse tähän
            järjestelmään koko tämän
            sopimuksen aikana. Ei voi kahta vuotta ottaa kiinni missään
            vaiheessa, vaan hän on automaattisesti ulkopuolella, vaikka
            kuinka olisi tarvetta.
         
         
         Hyvin tiedämme, että tänä päivänä investointeja
            tehtäessä EU:lta tulee määrätty
            osa rahoitusta, mutta vastuuta tulee erittäin paljon myöskin pankkipuolelta,
            ja silloin tulevat ongelmat. Millä pystymme vastavakuuksia
            hommaamaan niin paljon, että pankeista saamme rahoitusta,
            jos vielä jatkajat lähtevät menemään
            viidellekympille ennen kuin he saavat tämän tilan
            haltuunsa, niin kuin monessa tapauksessa tulee olemaan? Tavoitteet,
            mitä on asetettu luopumistukijärjestelmälle,
            eivät kohtaa millään tavalla toisiaan.
            Tässä yhtä kansanosaa lyödään
            erittäin rajusti korvalle. Sanotaan, että on rahasta
            kiinni, ja jokainen tietää, että kaikki
            etuudet maksavat määrätyn hintansa, mutta
            jos me paljon tässäkin salissa puhumme maaseudun,
            maatalouden kehittämisestä ja siitä,
            että todella maaseudulla olisi yritystoimintaa ja yrittäjiä,
            me emme saa hyväksyä tämän tyyppisiä lakiesityksiä,
            jolloin lyödään vastaan niitä mahdollisuuksia,
            mitä me toisaalta pyhäpuheissa puhumme mutta emme
            käytännössä toteuta.
         
         
         Tämä järjestelmä, jos se
            näin toteutuu eikä eduskunta tähän
            tee muutoksia, niin kuin minä toivon, ei ole tasapuolista
            kohtelua kansalaisia kohtaan, mitä linjaa meidänkin
            pitäisi edelleen kehittää. Toisaalta
            myös maataloudessa toimiminen on erittäin raskasta
            ja ihmisten jaksaminen tulee kovalle koetukselle ja sitä kautta
            meille tulee ongelmia. Näin sosiaalisestikin ajatellen
            meidän pitäisi pystyä tässä tekemään
            muutoksia.
         
         
         Mutta näkisin koko maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisen
            kannalta erittäin tärkeäksi, että ikäraja
            olisi koko nelivuotiskauden tämä 55 vuotta,
            niin kuin se on tälläkin hetkellä, jo senkin
            takia, että pystyisimme takaamaan palveluiden saatavuuden
            myös kesäasukkaille. Vapaa-aika kuitenkin tässä maassa
            lisääntyy suurella osalla kansaa. Uskoisin näin,
            että kaikki haluavat käydä maaseudulla,
            missä palvelut ovat vielä jäljellä,
            ja saavat myöskin niitä palveluja, mitä kesämökkiasukkaat
            kaipaavat, ja uskoisin näin, että jos normaali
            toiminta, myöskin lututoiminta, siellä jatkuu,
            silloin voisimme luottaa tulevaisuuteen. Kun nyt vielä EU
            laajenee, mikä tuo meille uusia haasteita, väistämättä on
            tilanne vain se, että rakennetta meidän on kehitettävä, sanoisin
            keskimääräisesti isommaksi, jotta pystytään
            vastaamaan näihin tuleviin haasteisiin. Siihen tällä hetkellä maaseudulla
            on toistaiseksi ja onneksi kohtuullisen hyvä yrityshalu,
            ja meidän tulisi antaa myöskin eduskuntana mahdollisuudet
            toteuttaa näitä, jotta maaseutu säilyy
            tulevaisuudessakin asuttuna ja kaikille mielekkäänä katsella.
         
         
       
      
         
         Aulis Ranta-Muotio /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien
            luopumistuesta annetun lain muuttamiseksi on tärkeä laki
            maatalouden rakennekehityksen ja jatkajien tähän
            elinkeinoon saamisen kannalta. Hallitus on luvannut ohjelmassaan
            edistää sukupolvenvaihdoksia. Käytännössä ei
            ole juuri tällaisia toimia ollut, mutta mielestäni
            on hyvä, että tässä on nyt vuokramahdollisuus
            vuodesta 2005 lähtien. Se on luopujan, joka haluaa vielä vähän
            miettiä tilan mahdollista myyntiä, kannalta, mutta
            myös jatkajan kannalta hyvä asia. Tähän
            asti hallituksen taholta on esitetty, että nimenomaan jatkajan
            kannalta luopumisvaihtoehto on huono. Mielestäni, niin
            kuin perusteluissa todetaan, se on jatkajan talouden kannalta monessa
            tapauksessa hyvä, se on paljon halvempi vaihtoehto kuin
            lisämaan osto. Tutkimukset ovat näyttäneet,
            että niille, jotka investoivat esimerkiksi tuotantorakennuksiin,
            vaikeudet seuraavat siitä, että liian äkkiä joudutaan
            ostamaan lisää peltoa.
         
         
         
         Olen samaa mieltä kuin ed. H. Aho, että ikäkysymykseen
            olisi puututtava vielä.
         
         
         
         Toinen asia, mitä kehottaisin valiokuntatarkastelussa
            miettimään, on osakeyhtiömäinen maatalous.
            Sehän on yrityskoon kasvaessa lisääntynyt.
            Vaikka me puhumme perheviljelmistä, monet suuremmat yritykset
            ovat osakeyhtiömuotoisia. Voiko tämmöinen
            olla tämän luovutuksen saaja? Ainakaan minulle
            ei tästä selvinnyt, todetaan vain, että jatkajan
            täytyy täyttää tietyt ammatilliset
            edellytykset ja sitten hän voi olla lisämaan saajana.
            Mutta osakeyhtiömuotoisenkin osalta asiaa on syytä tarkastella,
            muun muassa MYEL-asioissa jo huomioidaan osakeyhtiömäinen
            maatalous.
         
         
       
      
         
         Lauri   Kähkönen   /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Maatalousyrittäjällähän
            on ollut vuodesta 74 lähtien mahdollisuus luopua yrityksestä,
            eli nämä säädökset
            ovat olleet tosiaan sieltä asti voimassa. Totta kai EU:n
            liittymissopimuksen myötä näitä säädöksiä tarkistettiin,
            ja nyt vuosille 2000—2002 edelleen on jatkettu tätä mahdollisuutta,
            mutta viljelijän kannalta siinä on tapahtunut
            heikennyksiä. Luopumistuen maksuhan kestää vanhuuseläkeikään
            saakka. Eri toteuttamismalleja on nyt sitten väännetty
            todella hyvinkin monia, ja tämä lakiesityshän
            lähtee siitä, että vuosina 03 ja 04 sovellettaisiin
            täsmälleen nykyistä mallia. Muutos tulisi
            vuoden 05 alusta. Luopumistuki perustuisi nykyiseen tapaan edelleen
            kauppoihin, joita maatilasta sukupolvenvaihdoksena tai lisämaana
            tehdään.
         
         
         Niin kuin edellisissä puheenvuoroissa todettiin, pitkäaikainen
            vuokraus palautuisi lakiesityksen myötä luopumistukeen
            vaihtoehtona lisämaan luovutuksessa. Vuokrausvaihtoehtoa,
            joka nyt on puuttunut, on todella kaivattu, ja myös henkilökohtaisesti
            pidän sitä todella hyvänä. Tietysti,
            jos ajatellaan vaikka Pohjois-Karjalaa, välttämättä ne
            maat eivät kelpaakaan uudelle yrittäjälle
            edes vuokrauksen kautta. Viljelemättömyys, jota
            myös on toivottu, ei tässäkään
            esityksessä ole.
         
         
         Ikäraja todella nousisi 57 vuoteen näissä kaikissa
            luopumisissa, ja sitä täällä on
            jo arvosteltu. Eläkeikärajan nostaminen tietysti
            on erittäin huono tilojen kehittämisen ja tulevien
            nuorten viljelijöiden aseman kannalta. Varmasti moni yrittäjä antaisi
            jo alle 55-vuotiaana vastuuta nuorille, ja kun tämä ikäraja
            nousee, siinä on todella vaarana, lähtevätkö nuoret
            enää jatkamaan tässä yrityksessä.
         
         
         Lain myötä sitoutumisrikkomusten seuraamuksia
            lievennetään nykyisestä eli sukupolvenvaihdoksessa
            viljelijä voisi ilman seuraamuksia siirtää omat
            sitoumuksensa uudelle jatkajalle, kunhan itse kesken sitoutumisaikansa
            täyttää luopumisiän. Tämä muutos
            siis tarkoittaa sitä, ettei järjestelmä enää johda
            pääoma-arvon takaisinperintään.
            Tästä ainakin mainitsi muun muassa ed. H. Aho äsken.
         
         
         Kiinnittäisin huomiota lisäksi vielä yhteen
            asiaan, eli toivottavasti nyt ollaan riittävän
            ajoissa liikkeellä. Viittasin jo siihen, että näitä vääntöjä on
            ollut ja eri malleja on etsitty. Tämä "riittävän ajoissa"
            tarkoittaa sitä, että luopumistuki joudutaan hyväksyttämään
            komissiossa, vaikka laki säädetäänkin
            kansallisena. Nyt jos ajatellaan nykyistä lakia, joka tällä hetkellä on
            voimassa, siinä tuli muistaakseni noin puolen vuoden viive
            tavallaan käytännössä EU-selvitysten
            takia. 
         
         
         Kuitenkin tässä lakiesityksessä on
            mielestäni myös hyviä puolia, ja valiokuntatyöskentely näyttää,
            onko tämä mahdollista ja mitä mahdollisia
            muutoksia tähän vielä tulee.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. H. Aho sekä moitti että antoi
            kiitosta hallitukselle kyseessä olevasta laista, luopumistukilakiesityksestä.
            Itse kiinnittäisin erityisesti huomiota kolmeen seikkaan.
         
         
         Ensimmäinen on se, että tämä lakiesitys
            on kompromissien tulosta nimenomaan siltä osin, kun ed.
            Aho aikoinaan voimakkaasti peräänkuulutti sitä,
            että vuokrausmahdollisuus pitää sisällyttää myös
            uuteen, tulevaan järjestelmään. Nyt vuokrausmahdollisuus
            on siihen saatu, mutta sen hintana luopumisikäraja todellakin
            nousee vuodesta 2005 alkaen 55:stä 57 ikävuoteen.
            Olisi ehkä hyvä vielä pohtia sitä mahdollisuutta,
            että varsinaisessa sukupolvenvaihdostilanteessa, kun tila
            luovutetaan vanhemmalta nuoremmalle sukupolvelle tilakaupan kautta,
            säilytettäisiin ikäraja 55 vuodessa ja
            sen sijaan lisämaan vuokraustilanteissa voitaisiin ikärajaa
            nostaa. Tämä tuskin kustannusvaikutuksiltaan olisi
            kohtuuton.
         
         
         Toinen asia: Haluan kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että tähän lakiin on jäänyt,
            en tiedä, onko vahingossa vai tarkoituksella, 200 000
            markan eli vajaan 40 000 euron tuloraja eli jatkavilla yrittäjillä ei
            saisi olla tuloja tätä enempää.
            On äärettömän iso vahinko, jos
            tällainen lopulliseen lakiin myöskin jää.
            Se pitäisi korjata.
         
         
         Kolmas asia on se, että asumisvelvoite ja siihen liittyvät
            asiat on saatu uudessa laissa oikeanlaiseen järjestykseen
            ja muotoon.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Hannu Aholle voisi todeta ensinnäkin
            tasapuolisesta kohtelusta, että kolmikantaneuvotteluissa viime
            vuoden puolella ilmeisesti palkansaajien eläkeiästä varhaiseläköitymisratkaisuissa
            tuli sen tyyppinen ajatus, että varhaiseläkeiät
            tulevat joka tapauksessa nousemaan myös siellä.
            Siinä mielessä tämä on linjassa
            sen ratkaisun kanssa. Se näkyy tässä olevan
            kopsattu siltä puolelta, että 40-luvulla syntyneet
            on periaatteessa suojattu, he ovat vanhan järjestelmän
            mukaisesti. Siinä mielessä tässä on
            tasapuolisuutta.
         
         
         Yhteen asiaan puutun ja pohdin, mitä pystyy vähässä ajassa
            pohtimaan kysymystä. Minusta on hyvä, jotta vuokrausvaihtoehto
            tulee. Äänestin itse aikanaan sen puolesta täällä salissa,
            kun tästä äänestettiin, että sen
            olisi pitänyt säilyä koko ajan. Tähän
            problematiikkaan liittyen nimittäin, nyt kun se tulee 2005—2006,
            pitää kysyä, mitä tämä vaikuttaa
            itse asiassa rakennekehitykseen, koska tällä hetkellä,
            kun tiedetään etukäteen, että näin
            tapahtuu, todennäköisesti vanhan järjestelmän
            mukaiset edellytykset eli tilakaupat tulevat olemaan jäissä,
            jäädään odottamaan, tilaa voidaan
            vuokrata. Minusta tämä pitäisi pohtia
            uudelleen ja valiokunnan uskaltaa ottaa kantaa myös sillä tavalla,
            että tämä aikaistettaisiin mahdollisimman
            aikaiseksi, jopa niin, jotta vuokrausvaihtoehto olisi jo ensi vuonna käytettävissä,
            jolloin tämä menisi luontevasti eteenpäin.
            Tässä on järjetön juttu. Ainakaan
            minun omassa nupissani ei ole löytynyt vielä tällä hetkellä tämän
            mietinnän perusteella mitään logiikkaa,
            mihin tämmöinen voi perustua. Odotan, että valiokunnassa
            tämä käydään läpi
            ja kuullaan asiantuntijoita siitä, mitä vaikutuksia
            tällä on. Toivon mukaan löydetään
            vielä ratkaisukin siihenkin malliin, että tämä pitkäaikainen
            vuokrausvaihtoehto olisi jo ensi vuonna käytössä.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustajat Hannu Aho ja Kähkönen
            ovat kuvanneet varsin tarkoin sen, mitä tässä nyt
            sisältönä on. Kommentoin vain vähän
            jotakin käydystä keskustelusta.
         
         
         Ensinnäkään tätä hallituksen
            esitystä ei olisi ylipäätään
            tullut, jolleivat maatalousvaliokunnan hallituspuolueiden maatalousvastaavat
            olisi suorastaan pakottaneet ministeri Hemilää tähän operaatioon
            ja valmistelutyöhön. Toisekseen, nämä samat
            tahot ovat pitäneet, hyläten aina tehdyt ehdotukset,
            huolta siitä, että vuokrausvaihtoehto on mukana.
            Ja kun täällä puhutaan kompromissista,
            niin kompromissihan on se, että näitten erilaisten
            toteuttamisvaihtoehtojen kesken soviteltiin sellainen malli, joka
            mahtuu valtiovarainministeriön tiukimman mahdollisen puristuksen jälkeen
            syntyneeseen raamiin. Ja siitä tämä paketti
            syntyi. Mikä koskee yksityiskohtia, niin niitähän
            voidaan viilata valiokunnassa ilman muuta, muun muassa siten kuin
            ed. Hemmilä totesi eli tätä 200 000:ta.
         
         
         Mutta sitten siihen yleiseen raamiin: Jos ministeri Niinistön
            tämän päivän puheet otetaan huomioon,
            minä epäilen, että se raami ei kyllä tässä pullistele.
         
         
       
      
         
         Eero Lämsä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä luopumistukijärjestelmäasia
            on ollut monta kertaa jo eduskunnassa käsiteltävänä.
            Tästä on tehty lakialoitteita, kirjallisia kysymyksiä jne.
            Historiahan tällä on se, että vuonna
            95 jo osittain EU:n liittymissopimukseen liittyi se, että tällainen
            järjestelmä otetaan käyttöön,
            ja se oli EU:n osarahoitteinen järjestelmä. Tarkoituksena
            oli nimenomaan rakennekehityksen vauhdittaminen. Tämä luopumistukijärjestelmä oli
            saman tyyppinen kuin ennen EU-jäsenyyttä meillä ollut
            sukupolvenvaihdosjärjestelmä, joka tuli voimaan
            70-luvun puolessavälissä.
         
         
         Vuonna 99 tämä järjestelmä oli
            katkolla. Tähän ensimmäiseen järjestelmään,
            joka alkoi 95, kuului myös vuokrausvaihtoehto ja viljelemättömyyssopimus.
            Vuonna 99, kun tämä tuli katkolle, niin siinä tilanteessahan
            hallitus esitti koko järjestelmästä luopumista
            eli sitä, että tämä romutetaan
            kokonaan. Mutta budjettiriihessä silloin kesällä Rkp:n
            ministeri Enestam otti asian pöydälle, ja siltä pohjalta
            hallitus perusti työryhmän, joka pohti, millä tavalla
            tätä järjestelmää kuitenkin
            voidaan jatkaa. Silloin tuli tämä nykyinen järjestelmä,
            jossa ei ollut mukana enää viljelemättömyyssopimusta
            eikä vuokrausvaihtoehtoa.
         
         
         Tästä oli sellaiset seuraukset, mitä arveltiinkin,
            eli tämä hidastaa ennen kaikkea tietyillä alueilla
            rakennekehitystä. Normaalissa luopumisessa eli niin sanotusti
            isältä pojalle ei synny ongelmia, mutta silloin,
            kun halutaan luopua tilasta niin, että maat liitetään
            toiseen tilaan, siinä on vain myyntivaihtoehto, ja tältä osin
            tämä järjestelmä ontuu.
         
         
         Ed. E. Lahtela toi esille sen, mitä kolmikannassa on
            tapahtunut, ja viittasi siihen, että tämä on
            linjassa sen kanssa. Kuitenkin tässä tulee muistaa
            se, että tämä ei ole eläkejärjestelmä, vaan
            tämä on nimenomaan luopumistukijärjestelmä,
            jonka ensisijaisena tarkoituksena on rakennekehityksen vauhdittaminen.
         
         
         Kun hallitus viime syksynä sai valmiiksi maatalouspoliittisen
            strategiatyöryhmän raportin, niin siinä mainitaan
            näin: "Maatalouden rakenteen parantaminen on jatkossa edelleen
            tärkeä tavoite Suomessa, jotta maataloustuotannon
            yksikkökustannuksia voidaan alentaa. Sukupolvenvaihdoksia
            lisäämällä ja tuotannosta luopumista helpottamalla
            hidastetaan viljelijöiden keski-iän nousua ja
            parannetaan tuotantomahdollisuuksien siirtymistä jatkaville
            tiloille." Elikkä tällä tavalla tämä ryhmä kirjoitti
            kannanoton, ja samanaikaisesti kuitenkin tällaista järjestelmää sitten heikennetään.
            Eli ei tässä mitään todellista
            logiikkaa ole. Kyllä puhutaan, tehdään
            ohjelmia, mutta sitten kun pitäisi tehdä päätöksiä,
            että ohjelmia voidaan toteuttaa, niin siihen ei kuitenkaan
            haluta mennä.
         
         
         Nämä ovat poliittisia ratkaisuja, yksinomaan poliittisia
            päätöksiä. Siinä, että nyt
            tätä järjestelmää ei
            korjattu sillä tavalla kuin esimerkiksi opposition taholta
            olisi haluttu — eli että olisi otettu vuokrausvaihtoehto
            mukaan ja viljelemättömyyssopimus ja ikäraja
            olisi pysynyt edelleen 55 vuotena — syy oli, niin
            kuin ed. Pulliainenkin toi esille, se että ei ole rahaa.
            No, rahaa ei ole, jos ei tehdä poliittisia päätöksiä ja
            poliittisia ratkaisuja siitä, että rahaa tämän
            järjestelmän toteuttamiseen otetaan. Eihän
            tässä muusta ole kysymys kuin politiikasta.
         
         
         Meidän pitäisi minusta edetä tässä nyt
            sillä tavoin, että valiokuntakäsittelyn
            yhteydessä tätä hallituksen esitystä muutetaan
            niin, että ikäraja on 55 vuodessa, vuokrausvaihtoehto
            on mukana ja myös viljelemättömyyssopimus.
            Elikkä järjestelmä toimisi niin kuin
            ensimmäisessä vaiheessa, joka alkoi vuonna 95.
            Tämän tyylisiä puheita on myös
            tullut hallituksen puolelta tämän keskustelun
            aikana, ja toivottavasti nyt sitten valiokunnassa myös
            tätä vääntöä riittävästi
            löytyy. Tämä asia voidaan hoitaa näillä valtiopäivillä, koska
            nykyinen laki on voimassa tämän vuoden loppuun
            ja nyt tämä hyvissä ajoin käsitellään.
            Jos tämä laki nyt sitten muutetaan, niin kuin äsken esitin,
            rahat on mahdollisuus sitten hoitaa vuoden 2003 budjetin käsittelyn
            yhteydessä. Siinä mielessä ei ongelmia
            tässä synny.
         
         
         Arvoisa puhemies! Otan lopuksi esille yhden asian. Perusteluissa
            nykyisin on, mielestäni uutena asiana, vaikutukset sosiaaliseen
            ja alueelliseen tasa-arvoon, ja tämän lain osalta
            todetaan näin: "Vaikka tilastotiedot eivät osoita
            olennaista muutosta luopumistuen alueellisissa vaikutuksissa, maan
            syrjäisillä alueilla ja saaristoalueilla on tapauksia,
            joissa pellot ostavaa tai vuokraavaa viljelyn jatkajaa ei löydy.
            Tämän vuoksi ei ole myöskään
            mahdollisuutta luopumistukeen, mikä saattaa asettaa ikääntyvät
            viljelijät alueellisesti eriarvoiseen asemaan tilan sijainnin
            perusteella." Elikkä perusteluissa todetaan, että eriarvoisuus
            toteutuu, ja kuitenkin tässä tavallaan sitten
            tehdään perustelujen vastainen lainsäädäntö, jos
            tämä laki toteutetaan siinä muodossa
            kuin tämä esitys nyt on. Toivottavasti valiokunnassa sitten
            pystytään lakia vielä niin jalostamaan,
            että tästä tulee sellainen, että se
            todella korjaa meidän rakennekehitystämme, vie
            sitä positiivisesti eteenpäin ja sitten myös
            alueelliset ja myös sosiaaliset eriarvoisuuskysymykset
            pystytään hoitamaan kuntoon.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen   /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Lämsä meitä lehdistössä jo
            valmistelun alkuvaiheessa rusikoi oikein kunnolla siitä,
            että emme ole tässä asiassa oikein valveilla
            olleet. Voin vakuuttaa ed. Lämsälle näin
            julkisestikin, että on oltu ja on erikoisesti sen jälkeen,
            kun ed. Lämsän julkistettu arviointi oli lehdessä painettuna,
            yritetty vääntää ja kääntää tähän
            mallia. Ed. Lämsä on aivan oikeassa siinä,
            että näitä tasapuolisen kohtelun ja sosiaalisesti
            oikeudenmukaisen kohtelun heikkouksia tässä on.
            Mutta tässä on ainut yksi heikko kohta ja se on:
            liksaa puuttuu, valitettavasti.
         
         
       
      
         
         Esa  Lahtela  /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Lämsä totesi
            meikäläisen puheenvuoroon, jotta tämä ei
            ole eläkejärjestelmä, tämä luopumistuki.
            Se on ihan totta. Sinällään se ei ole
            eläkejärjestelmä, mutta kuitenkin kyse
            on tilanteesta, jossa ihminen jää niin kuin rinnasteisesti
            eläkkeelle. Minusta tätä jollakin tavalla
            pitää rinnastaa siihen, mitä tapahtuu
            muulla sektorilla, koska oikeastaan muuta vertauspistettä ei
            ole. Työelämän puolella, palkansaajapuolella,
            kun jäädään jostakin tilanteesta,
            joko työttömyydestä tai muusta, johtuen
            työstä pois aikaisemmin, siellä sanotaan,
            että on vaikkapa työttömyyseläke.
            Kuitenkin tätä voidaan sillä tavalla rinnastaa
            siihen puoleen, ja minusta myös ikärajojen osalta
            voi jollakin tavalla olla synkronissa siihen järjestelmään,
            mikä on eläkepuolella.
         
         
       
      
         
         Hannu   Aho   /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Toteaisin, että nämä eivät
            ole ihan rinnasteisia. Jos katsotaan palkansaajaa, kun hän
            jää jollakin tavalla eläkkeelle, sen
            paikan täyttää joku toinen, eikä siinä tarvitse
            kenenkään suorittaa investointia. Mutta kun tässä järjestelmässä luovutaan,
            aina jatkajalle tulee merkittäviä rahallisia velvoitteita.
            Pitää jatkuvasti ajatella suurempia kysymyksiä kuin
            puhtaasti vain sitä, että verokirja vaihtuu toiseksi,
            kun palkkaa maksetaan. Siinä mielessä näitä ei
            pidä verrata. Kun tämä liittyy Euroopan
            unioniin liittymiseen, niihin ongelmiin, mitä silloin todettiin
            maatalouden tulevan kokemaan, niin tämä pitäisi
            hoitaa nyt. Silloin poliittinen päätös
            oli, että liitytään, ja se pitäisi
            hoitaa myöskin poliittisesti niin, että päätetään,
            että sitä lisäliksaa, jota ed. Pulliainen peräänkuulutti,
            tulee tähän.
         
         
       
      
         
         Eero   Lämsä    /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle: Niin kuin hän totesi,
            kysymys on nimenomaan rahasta. Kun ei ole liksaa, niin ei ole liksaa,
            ja näinhän se on. Mutta tässä on
            nimenomaan kysymys poliittisesta päätöksestä,
            halutaanko asia hoitaa. Kysymys on minusta tässä nimenomaan
            kotimaisen elintarviketuotannon turvaamisesta pitkällä aikajänteellä.
            On sen luokan asioista kysymys, että rahaa pitäisi
            löytyä.
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien
            luopumistuesta annetun lain muuttamisesta on tärkeä asia.
            Aivan kuten edellinen puhuja viittasi, on kysymys maan elintarvikehuollon
            jatkumisesta, on kysymys maaseudun asuttuna pitämisestä,
            ja sen takia valiokunnassa on toivon mukaan tulossa tähän
            tarvittavat korjaukset.
         
         
         Erityisesti alleviivaan ja korostan tätä vuokrausmahdollisuuden
            tarpeellisuutta. Se on hyvä vuokranantajan kannalta. On
            monia syitä, minkä takia maataloustuotannosta
            luopuva maanomistaja ei ole valmis myymään. Toisaalta
            tämä vapauttaa viljelijää, joka
            jatkaa, pääomamenoista. Hän pääsee
            vuokralla edullisemmin. Tämä joustava vuokrausmenettely
            on muun muassa yksi hyvin tarpeellinen asia.
         
         
       
      
         
         Pekka   Nousiainen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Maatalousyrittäjien luopumistuesta
            annetun lain muuttaminen on ollut valmistelussa jo jonkin aikaa,
            ja tässä on eri vaiheissa ollut keskustelua ja
            esityksiä erilaisiksi lain sisällöiksi. Nyt
            tämä valmistelu on saanut muotonsa, jossa on päädytty
            ratkaisuun, että luopumistuen saajan alaikäraja
            nousee 57 vuoteen ja nyt kaksi vuotta 55-vuotiaat säilyttävät
            vielä luopumistukioikeuden myydessään
            pellot toiselle. Vuoden 2005 alusta, kun ikäraja on noussut,
            tulee luopumistuki myöskin vuokraviljelykseen.
         
         
         Täällä minusta aivan ansiokkaasti
            kiinnitettiin huomiota tuohon epätasa-arvoiseen kohteluun,
            mikä eri alueilla tämän lain erilaisten
            muutosten myötä on ollut. Erityisesti tästä järjestelmästä,
            jossa viljelemättömyys- ja vuokrausvaihtoehto
            poistuivat, kärsivät Itä- ja Pohjois-Suomi. Siellä tilojen
            rakennemuutos ei ole edistynyt sillä tavalla kuin varmasti
            oli ajateltu. Moni viljelijä heikkokuntoisena joutui jäämään
            jo näennäisviljelijäksi ja estyi saamasta
            myöskin luopumistukea. Tulotaso laski, ja se vei heidän
            elintasoaan alas.
         
         
         
         
         Tämä on ollut erittäin epävakaa
            järjestelmä, ja minusta nyt, jos meidän
            maatalouttamme ja puhdasta ja terveperäistä elintarviketalouttamme
            ajatellaan, olisi kohtuullista todella ollut, että nyt hallitus
            olisi saanut tässä esityksen aikaan, jossa luopumistuki-ikä olisi
            säilynyt 55 vuodessa ja olisi palautettu viljelemättömyys-
            ja vuokrausvaihtoehdot jo vuoden 2003 alusta lukien. Näin me
            olisimme kyenneet takaamaan vakaan elintarviketalouden kehityksen
            ja terveen rakennemuutoksen maataloudessa, ja tämä olisi
            luonut muutenkin vakautta maaseudun kehitykseen ja elinvoimaisuuteen,
            jota nyt peräänkuulutetaan hyvin voimakkaasti
            ja jonka eteen monilla muilla keinoilla tehdään
            työtä, mutta kuitenkaan maaseutu ei ole elinvoimainen
            ilman perusmaataloutta eivätkä keinotekoiset muut
            elinkeinot tahdo menestyä. Siksi tämä on
            valiokunnassa varmasti hyvin huolellisen pohdinnan aihe, ja minä toivon,
            että tähän valiokunnassa löytyy
            myönteinen ratkaisu.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Nousiainen kiinnitti huomiota Itä-
            ja Pohjois-Suomessa vuokrausvaihtoehdon välttämättömyyteen.
            Minä voisin vakuuttaa ed. Nousiaiselle, että kun
            me etsimme ratkaisuja tämän talousraamin puitteissa,
            niin siinä oli myöskin sellainen vaihtoehto mukana,
            että vaikka ei olisi raha nyt näinkin laajalle
            riittänyt kuin se riitti, niin siinä olisi erikoisesti
            Itä-Suomeen tämä vuokrausvaihtoehto joka
            tapauksessa tullut. Mutta sitten tulee se pykälä,
            mihin tässä aikaisemmassa keskustelussa on viitattu,
            elikkä alueellinen tasa-arvojuttu. Sitten se meni ihan poskelleen
            siinä katsannossa ja sitten pitikin taas vääntää uusi
            malli. Ed. Nousiainen, minä voin vakuuttaa, että esittämänne
            näkökohdat ovat kyllä olleet pöydällä tarkimman
            jälkeen.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
         Herra puhemies! Itse myös muistuttaisin ed. Nousiaiselle
            ja muillekin oppositioedustajille, jotka täällä ovat
            asiasta käyttäneet puheenvuoron, että kyllä tämä nyt
            vähintäänkin kohtuullinen esitys on verrattuna
            siihen, mikä olisi vaihtoehto, että tämä kokonaan loppuisi
            vuoden 2003 alusta. Sekin on ollut vaihtoehdoista hyvin keskeisenä esillä,
            että koko luopumistukijärjestelmä kerta
            kaikkiaan loppuu. Siihen nähden tämä on
            vähintäänkin kohtuullinen järjestelmä.
         
         
         Ehkä vielä saadaan se kohtuullisuus, jota
            täällä tänä iltana
            on keskusteluissa esitetty, että kun varsinaisissa sukupolvenvaihdostilakaupoissa
            vanhemmalta
            sukupolvelta nuoremmalle tila siirtyy, tämä ikäraja
            voisi, jos se olisi mahdollista nimenomaan tiukan budjettiraamin
            puitteissa, säilyä 55 vuodessa myöskin
            vuodesta 2005 alkaen ja siitä eteenpäin. Mutta
            raha ei kasva puussa. Sitä tarvitaan niin moniin tarkoituksiin
            tässä yhteiskunnassa, ja nimenomaan valtionvaroja
            ei haluta kerätä. Kukaan ei haluaisi Suomessa
            maksaa veroja, ja kaikki järjestelmät terveydenhuollosta
            ja eläkejärjestelmistä alkaen joittenkin
            puheitten mukaan ovat katastrofissa ja tarvitsevat lisää rahaa.
            Sehän on yksinkertaisesti näin, että tähänkään
            ei voida enempää rahaa näillä näkymin
            käyttää.
         
         
       
      
         
         Seppo  Lahtela  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä puhui tavallaan
            valtiovarainministerin tavoin sillä tavalla, että ikään
            kuin rahaa ei olisi olemassa, yhtyen ed. Pulliaisen näköalaan,
            että liksa puuttuu. Kun mielestäni kysymys on
            kuitenkin kansallisesta, puhtaasta, kotimaisesta ruoasta ja sen
            tuotannon tulevaisuuden jatkumismahdollisuuksista, niin katson,
            että tämä on kansallinen kysymys. Tämä raha,
            kun sitä on synnytetty ja sitä valmistetaan vakituiseen
            ja kerätään valtion kassaan, tulee oikein
            ohjata niin, että meillä ja jälkipolvilla
            on ruokaa ja ruoanjatkamismahdollisuutta. Viljelijöillä,
            jotka uskovat tulevaisuuteensa, on mahdollisuus investoida, hoitaa
            ja nähdä sillä lailla valoa, ettei ole
            yksinomaan pelkkää synkkyyttä, niin kuin tässä välillä on
            ollut.
         
         
         Herra puhemies! Vielä tässä asiassa
            toivoisin, että eduskunta löytäisi valiokuntakäsittelyssä tähän
            riittävän uskon ja riittävän
            rahamäärän, niin että rakenneuudistus,
            joka nyt on tapahtunut liiankin nopeasti, voisi tapahtua hillitysti
            ja oikein niin, ettemme me tavallaan housut kintuissa syöksyisi
            siihen asiaan, että tämä asia kääntyy yhtäkkiä päälle.
         
         
         Vielä yhteen asiaan haluaisin kiinnittää huomiota.
            Kun valiokuntakäsittelyyn tämä asia menee
            ja siellä todetaan, että luopujan tulee luopua viljelystä ja
            hankintahakkuista jne., toivon, että nähtäisiin
            maaseudun paras työvoimareservi ja sen käyttömahdollisuudet
            ja löydettäisiin semmoinen lausuma, jossa todettaisiin,
            että nuorta metsää voisi hoitaa ja tulevaisuuden
            yhteiskuntaa turvata tekemällä näitä hoitotöitä eikä sitä rinnastettaisi
            hankintahakkuisiin.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle toteaisin, että juuri
            siitä syystä, että hallitus ja hallituspuolueiden
            edustajat haluavat kantaa erityisen vastuun tulevaisuuden kotimaisesta
            ruokahuollosta, näinkin hyvä luopumistukilakiesitys
            on nyt saatu eduskuntakäsittelyyn.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.