Täysistunnon pöytäkirja 3/2006 vp

PTK 3/2006 vp

3. TIISTAINA 7. HELMIKUUTA 2006 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

17) Hallituksen esitys laeiksi rekisterihallintolain ja eräiden maistraatin toimivallan määräytymistä koskevia säännöksiä sisältävien lakien muuttamisesta

 

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys keskittää maistraatteja koskevan päätöksenteon kokonaan sisäasiainministeriölle, eli esityksen mukaan sisäasiainministeriö päättäisi eduskuntaa kuulematta toimialueista ja maistraattien sijaintikunnista, sijaintipaikoista ja palveluyksiköistä. Hallitus esittää lisäksi muutoksia lakiin, joka määrää maistraattien toimivallasta. Nimilakia, isyyslakia ja perintökaarta halutaan muuttaa niin, että kaikki maistraatit olisivat toimivaltaisia käsittelemään näissä laeissa maistraateille säädetyt asiat. Kotikuntalakiin ehdotetaan säännöstä toimivallan jakamisesta toimivaltaisen maistraatin ja muiden maistraattien kesken.

Hallituksen esityksen tarkoituksena ei kuitenkaan ole se, että kansalaisten palvelujen saantia parannettaisiin. Tosiasiassa hallituksen esityksen tarkoituksena on saada toimivaltasäännöksen muuttamisen kautta lisää päätösvaltaa sisäasiainministeriölle. Toimivaltarajoitteen poistaminen merkitsee siis sitä, että sisäasiainministeriö voi asetuksensa avulla määrätä lainmukaisesta maistraatin toimivallasta poiketen, mikä tai mitkä maistraatit hoitavat maistraatille laissa määrätyt tehtävät, jolloin muilla maistraateilla ei enää olisi toimivaltaa tehdä näitä lakisääteisiä tehtäviä. Tämä siis tapahtuisi ilman eduskunnan vaikutusta.

Hallituksen esitys huonontaa merkittävästi kansalaisten palveluja. Kansalainen ei saa asiaansa käsitellyksi asianmukaisesti ja viivyttelemättä, vaan asiaa käsittelevän viranomaisen määrääkin sisäasiainministeriö.

Arvoisa puhemies! Kansalaisen oikeusturvan kannalta on tärkeätä, että ohjeistus ja neuvot annetaan sen viranomaisen toimesta, joka tekee asiassa päätöksen. Jos ohjeet ja neuvot eivät ole päätöksentekijän antamia, on vaikeaa saada ohjeistukseen vaadittavaa oikeellisuutta ja tarkkuutta. Asiakirjojen vastaanotto lain mukaan toimivaltaisessa maistraatissa mutta päätöksenteko jossain asetuksella määrätyssä toisessa maistraatissa hämärtää lakisääteisten tehtävien rajoja ja vaikeuttaa kansalaisen mahdollisuuksia selvittää, mikä viranomainen hänen asiaansa käsittelee ja hänen asiastaan päättää.

Arvoisa puhemies! Paikallisviranomaisten palvelujen tarjonnassa keskeisenä toimintaperiaatteena on ollut läheisyysperiaate. Päätösvallan siirto lähelle kansalaista on tehnyt hallinnosta läpinäkyvän. Hallituksen esityksessä läheisyysperiaate on unohdettu ja sisäasiainministeriölle annetaan oikeus keskittää toimintaa. Aloitetaanko jo toimenpiteisiin ryhtyminen siis näissä ohi eduskunnan?

Jos hallituksen esityksen mukainen asioiden keskitys tapahtuu, maistraattien asiakaspalvelu huononee ja toimitusaika pitenee. Maistraattien toiminnassa on nykyään paljon tehtäviä, joita tehdään rinnakkain jonkun muun viranomaisen kanssa, kuten kiinteistötietojärjestelmän ylläpidon tehtäviä, rakennusrekisterien ylläpitotehtäviä, ulkomaalaisten tietojen rekisteröintiä. Näitten päällekkäisyyksien poistamisella virtaviivaistettaisiin maistraattien toimintaa. Todettakoon, että maistraatin toiminnan tehostamisessa riittävän suuri toimialue on vain yksi väline ja sellaisena hyvä, jos päätösvalta toimialueen sisällä tapahtuvaan tehokkaaseen ja järkevään tehtävien hoitoon on annettu toiminnasta ensisijaisesti vastuussa olevalle viranomaiselle.

Arvoisa puhemies! Koska maistraattien toimintaa ollaan nyt kehittämässä suurempien toimialueiden suuntaan, saadaan sitä kautta jo toimivaltaa lisää. Nyt ehdotetuilla lainmuutoksilla vietäisiin tämäkin hyöty pois. Ennen kuin muutoksia maistraattien toimialueisiin ja toimintavaltuuksiin tehtäisiin, olisi oikein odottaa myös kuntarakenteen muutoksia. Eduskunnan käsittelyssä on hallintoselonteko, josta keskustelemme maaliskuussa. En ymmärrä, miksi hallituksella on näin kiire.

Keskustelu päättyy.