7) Hallituksen esitys rajavartiointia koskevan lainsäädännön
sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskeva
laaja lainsäädännön kokonaisuudistus
tuli voimaan 1.9.2005. Eduskunta edellytti vastauksessaan, että hallitus tarkkaan
seuraa Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
toimeenpanoa sekä huolehtii siitä, että hallintovaliokunnalle
annetaan viimeistään vuoden 2008 loppuun mennessä seikkaperäinen kirjallinen
selvitys Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
toimivuudesta ja soveltamisesta.
Eduskunnalle annettiin syysistuntokaudella 2008 pyydetty selvitys.
Samanaikaisesti annettiin nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys, jossa esitetään eräitä tarpeellisia
muutoksia Rajavartiolaitosta koskeviin säännöksiin.
Merkittävimmät muutokset johtuvat Euroopan unionin lainsäädäntömuutoksista.
Kansalliseen lakiin esitetään otettavaksi säännökset
rajaturvallisuusviraston eli Frontexin koordinoimiin operaatioihin
ja kokeiluhankkeisiin osallistumisesta, nopeiden rajainterventioryhmien
kutsumisesta sekä vierailevien rajavalvontaan osallistuvien
virkamiesten toimivaltuuksista Suomessa. Samalla synkronoitaisiin
Euroopan unionin rajavalvontaa sääntelevän
Schengenin rajasäännöstön ja kansallisen
lainsäädännön säännökset
keskenään, lähinnä päällekkäisyyksiä kansallisesta lainsäädännöstä poistamalla.
Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa esitetään kehitettäväksi
laajentamalla törkeää laittoman maahantulon
järjestämistä ja siihen liittyvää ihmiskauppaa
koskevia rikostorjuntavaltuuksia. Telekuuntelu ja televalvonta olisivat
Rajavartiolaitoksen rikostutkinnassa mahdollisia törkeää laittoman
maahantulon järjestämistä ja siihen liittyviä ihmiskaupparikoksia
tutkittaessa.
Esityksen pääasiallisena tarkoituksena on
tehostaa järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa, paljastamista
ja selvittämistä laajentamalla rajavartiomiehen
tiedonhankintaoikeuksia. Tarkoituksena on, että uusia toimivaltuuksia
käyttäisivät vain rikostorjuntaan erikoistuneet
rajavartiomiehet.
Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa koskeva sääntely
uudistettiin perusteellisesti vuoden 2005 kokonaisuudistuksessa.
Nykyisellään Rajavartiolaitoksen tutkittavana
on vuosittain noin 50 vakavaa, yleensä järjestäytyneeseen
kansainväliseen rikollisuuteen, erityisesti laittoman maahantulon
järjestämiseen ja ihmiskauppaan liittyvää, rikosasiaa.
Telepakkokeinojen puuttuessa vakavimpien rikosten selvittämisessä on
syntynyt turhaa viivettä ja suoranaisia esteitä tutkintatoimenpiteissä.
Laittoman maahantulon järjestämisessä tekijöiden
välinen yhteydenpito perustuu usein puhelinyhteyksiin.
Tämä on ilmennyt Rajavartiolaitoksen esitutkinnoissa.
Puhelinta käytetään näissä rikollisorganisaatioissa
tärkeänä johtamisvälineenä,
jolla annetaan ohjeita laittoman maahantulon saattajaportaalle.
Törkeän laittoman maahantulon järjestämisen tullessa
lisätyksi pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:ään
olisi telekuuntelu mahdollista myös poliisille. Koska peitetoiminta
on lähtökohtaisesti sallittua telekuunneltavissa
rikosasioissa mutta peitetoiminnan tarpeellisuuden arviointia ei
ole tämän hankkeen puitteissa suoritettu, rajattaisiin se
pois poliisilakiin tehtävällä muutoksella.
Rajavartiolaitos ei edelleenkään voisi missään
rikostutkinnassaan käyttää peitetoimintaa
eikä myöskään valeostoa.
Pidättämään oikeutettujen
virkamiesten piiriä esitetään laajennettavaksi.
Muutoksella tehostettaisiin esitutkinnan kohteena olevien henkilöiden
perusoikeuksien suojaa, sillä pidättämispäätöksiä tekevien
henkilöiden piiri laajentuisi enemmän siihen virkamiesryhmään,
joka on konkreettisemmin vireillä olevan asian kanssa tekemisissä ja
jolla on siten parhaat edellytykset harkita päätöksen
edellytysten olemassaoloa. Näin turvattaisiin lisäksi
Rajavartiolaitoksen esitutkintatehtävien riittävät
voimavarat operatiivisesta näkökulmasta tarkoituksenmukaisella
tavalla.
Henkilöstöasioiden osalta Rajavartiolaitoksen
hallinnosta annettua lakia esitetään täydennettäväksi
siten, että virassa jatkamisesta eroamisiän
jälkeen säädettäisiin samaan
tapaan kuin Puolustusvoimissa vuonna 2007 toteutetussa uudistuksessa.
Erona Puolustusvoimien kohdalla säädettyyn järjestelyyn
on, että Rajavartiolaitoksessa ei voitaisi sisäisin
päätöksin oikeuttaa sotilasvirassa palvelevaa,
tasavallan presidentin nimittämää virkamiestä jatkamaan
virassaan eroamisikänsä jälkeen.
Lakiin lisättäisiin lentävän
henkilökunnan joukkoon erikoisupseeri, jonka eroamisikä on
50 vuotta. Muutos olisi välttämätön
Rajavartiolaitoksen lentotoiminnan turvaamiseksi. Ohjaajapulan vuoksi
Rajavartiolaitoksen valmius lentotoimintaan on jo alentunut.
Arvoisa puhemies! Tässä esittely lyhyesti.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen,
että rajavartiolakia muutetaan niin, että telekuuntelu
tehdään mahdolliseksi ihmiskaupparikoksissa. Euroopan
neuvostossa on käsitelty ihmiskauppaan liittyviä asioita
useissakin eri raporteissa, ja ne lisääntyvät jatkuvasti
Euroopassa, mistä on useita todella karmaiseviakin esimerkkejä,
ennen kaikkea lapsi- ja naiskauppaan liittyen.
Suomen ja Venäjän rajahan on samalla Euroopan
unionin ja idän raja, ja näin ollen se on hyvin potentiaalinen
raja, mitä kautta ihmiskauppaa voidaan hoitaa tulevaisuudessa
ja on tietysti jopa hoidettu tähänkin mennessä jossain
määrin, mistä meillä on jo ikäviä esimerkkejä.
Laki on erittäin tarpeellinen, ja lisäksi
näen myös tärkeäksi, että Suomi
on mukana Euroopan unionissa Schengenin rajasäännösten
muutosten valmistelussa. Se on todella tärkeää,
koska sillä on myös erittäin ratkaiseva
merkitys, mitä meidän rajoillamme tapahtuu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti tämä on hyvä esitys,
sitä en epäile. Mutta tässä tulee
se sama ongelma, mistä tuossa jo aikaisemmin illalla puhuttiin
toisen lain yhteydessä, eli olisi aika hyvä tietää,
kuka soittaa. Elikkä kun nyt on nämä prepaid-kortit,
niin odotan vaan, milloin hallitus toisi esityksen, että kun
menee tuonne R-kitskalle ostamaan sitä korttia, niin kysytään
henkilötunnus ja nimi ja osoite ja pitää näyttää vielä jokin
henkilötodistuskin, että on se henkilö,
jolloin tulee se numero tietoon, kuka tämä soittaja
on. Tämä on se yksi ongelma.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei voi moittia tätä hallitusta
ja edellisiä hallituksia siitä, että lainsäädäntö olisi
jollakin tavalla jämähtänyt paikalleen.
Kyllä rajavartiointia ja Rajavartiolaitosta koskevaa lakia
on uudistettu huikeaan tiheyteen saakka. Ja jos ajatellaan tätä telekuuntelun
mahdollistamista nyt, niin sehän merkitsee myöskin,
että välineellisesti ollaan menossa hirmuista
vauhtia tekniikan mukana eteenpäin. Sitten toisella puolella
on se, missä se raja tulee vastaan, että se ei
ole enää ihmisoikeudellisesti paikallaankaan.
Mutta kiinnitän huomiota yhteen asiaan. Samanaikaisesti,
kun nämä suuret muutokset ja valtaoikeusmuutokset
ovat olleet meneillään ja toteutuneet, rajavartioasemien
verkostoa on kavennettu. Viimeksi, olikohan se joulukuussa, männä vuonna,
tehtiin päätös siitä, että rajavartioasemien
välinen etäisyys on 100 kilometriä jnp.
Elikkä kyllä siinä valtavasti luotetaan
siihen, että ilmavalvonta toimii ja tämänlaatuiset
systeemit ovat käytettävissä. Toivottavasti
nämä muutokset, joita Venäjän
federaatiossa on tapahtumassa parhaillaan, eivät johda
nyt juuri väärään aikaan väärään
vasteeseen Suomen itärajan takana.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On jatkettava ed. Pulliaisen tärkeästä havainnosta,
että myös Rajavartiolaitoksen määrällinen
ja henkilöstövahvuus pitää pitää kunnossa.
Nyt tuottavuusohjelmalla on vähennetty liian rajusti, ja Rajavartioston
piirissä on aiheellista tyytymättömyyttä voimavaroihin.
Valtiovarainvaliokunta totesi myöskin tähän
liittyvät uhat poiketen sisäasiainministerin huolesta.
Valtiovarainvaliokunta piti Rajavartiolaitoksen voimavaroja riittämättöminä tämän
vuoden talousarviomietinnössä.
Toinen asia on ihmiskaupan ja ihmissalakuljetuksen tunnistaminen.
Se vaatii myös viranomaisilta paljon koulutusta, mutta
se vaatii myöskin eri viranomaisten, ptr-viranomaisten,
tiivistä yhteistyötä ja myös
rajat ylittävän järjestäytyneen rikollisuuden
ja laittoman muuttoliikkeen hallintaa eli Prümin sopimuksen
aktiivisempaa edistämistä koko EU:nkin mitassa.
Suomen puheenjohtajuuskauden keskeisiä tavoitteita
oli oikeus- ja sisäasioissa ihmiskaupan torjunta, ja siihen
liittyviä neuvotteluja ja erilaisia myös omien
viranomaisten ja EU-yhteistyön tasoja otettiin esille.
Tässä asiassa pitää vaan kiinnittää huomiota
siihen, että sisäisen turvallisuuden näkökulmasta
ja näiden asioiden torjunnan näkökulmasta
on oltava myös ministeriössä ja ministeriöissä rajat
ylittävää yhteistyötä sisäasiain,
maahanmuutto-, turvapaikka- ja ulkoministeriön asioiden
hoidossa. Tältä osin pelkään, että turvapaikka-
ja maahanmuuttopuolella oleva heikkous ja esimerkiksi ulkomaisten
laittomien työntekijöiden työehtojen
valvonnan heikkeneminen saattavat synnyttää nimenomaan
ihmissalakuljetusta ja pahimmillaan ihmiskauppaan liittyviä ilmiöitä,
joita ei sitten pelkästään Rajavartioston
toimenpiteillä pystytä hallitsemaan. Eli pitää pystyä vaikuttamaan
koko järjestelmän alkupäähän
myöskin ja hallintaan lainsäädännössä.
Keskustelu päättyi.