3) Hallituksen esitys eduskunnalle sotilaskurinpitolaiksi ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan ensiksi täytyy todeta,
että tämä päivä on
erittäin surullinen päivä suomalaiselle maanpuolustukselle
ja suomalaiselle lähidemokratialle. Kuntakohellus pakottaa
kunnat nippuun. Tänään julki tulleet
Puolustusvoimien varuskuntaleikkaukset ovat omiaan todistamaan, mikä hallituksen
linja on koko maan kehittämisessä tällä hetkellä.
Tämä on muun muassa Kauhavalle, Keuruulle, Kontiorannalle
ja Jämsälle kuoleman keskiviikko. Pohjanmaalla
katkeaa jopa sotilassoittokunnan laulu ja viimeinen surumarssi soitetaan
jo ensi vuonna. Tähän kun vielä lisätään
Nokian irtisanomiset, voidaan sanoa, että nyt on monessa
perheessä hätä päällä ja myös
monessa kunnassa suuri hätä. Henkilöstövähennykset
kouraisevat alueellisesti syvältä, eikä kokonaisuudessaan
näin suuria leikkauksia voi millään järjellisellä keinolla
selittää.
Nyt hallituksen tekemällä päätöksellä murennetaan
suomalainen alueellinen puolustus. Maanpuolustus on lisäksi
kaikkia meitä suomalaisia koskettava yhteinen asia, ja
siihen olisi pitänyt saada myös opposition edustus
mukaan. Uudistusvaihtoehdot olisi pitänyt tuoda selonteon
osana tai omana selontekonaan eduskunnan käsittelyyn. Hallitus
toimi nyt kuitenkin toisin. Se teki päätökset
eduskuntaa kuulematta eikä tuonut uudistusvaihtoehtoja
selontekona eduskunnan käsittelyyn. Näin tärkeissä asioissa
myös eduskunnalla on oltava sananvalta.
Herra puhemies, mitä tulee tähän
sotilaskurinpitolakia koskevaan asiaan, niin laissahan ehdotetaan
säädettäväksi muutoksenhakuoikeus
myös nykyisiin kurinpito-ojennuksiin. Siinä luovuttaisiin
erottelusta kurinpito-ojennuksiin ja kurinpitorangaistuksiin siten,
että kaikkia seuraamuksia kutsuttaisiin kurinpitorangaistuksiksi.
Poistumiskielto ja poistumisrangaistus muun muassa yhdistettäisiin
yhdeksi seuraamuslajiksi eli poistumiskielloksi. Tällä hetkellähän
eri yksiköiden sisällä kurinpitomenetelmät
ovat poikenneet ja eri asioiden etenemistavat ovat olleet erilaisia,
ja tämä on asettanut varusmiehiä hyvin
erilaiseen asemaan. Sen vuoksi tällaiset uudistukset ovat tarpeen.
Muun muassa Varusmiesliitto on nostanut asian rohkeasti pöydälle.
Varusmiespalvelun mielekkyyteen onkin kaikin puolin kiinnitettävä huomiota.
Tähän asiaan palaamme myöhemmin myös
tässä salissa ja tarkemmin ottaen vielä valiokuntakäsittelyn
myötä.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savola puhui edellä viisaita
sanoja tämän päivän merkityksestä Suomen
maanpuolustukselle, koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Niitä voin vain
kiittää ja niihin yhtyä.
Mutta mitä tulee hallituksen esitykseen, siinä esitetään
uudistettavaksi voimassa olevaa sotilaskurinpitolakia. Uudistuksen
tavoitteena on luoda johdonmukainen ja ajantasainen säännöstö,
joka vastaa perustuslain asettamia vaatimuksia. Uudistus on sikäli
tarpeellinen, että nykyisellään laki
ja asetus eivät muodosta yhtenäistä kokonaisuutta.
Se on perusteltu niin kurinpitoesimiehen kuin palveluksessa olevan
kannalta. Asiaa on käsitelty jo viime vaalikaudella, jolloin
se raukesi eduskuntavaaleihin.
Lakiin ehdotetaan säädettäväksi
muun muassa, että luovuttaisiin erottelusta kurinpito-ojennuksiin
ja kurinpitorangaistuksiin siten, että kaikkia seuraamuksia
kutsuttaisiin kurinpitorangaistuksiksi. Samoin poistumiskielto ja
poistumisrangaistus yhdistettäisiin yhdeksi seuraamuslajiksi,
poistumiskielloksi. Samalla lakia poistumiskiellon täytäntöönpanosta
muutettaisiin siten, että enintään kolmen
vuorokauden poistumiskieltoa ei saisi panna täytäntöön
poistumiskieltoon määrätyn viikko-ohjelman
mukaisen viikonloppuvapaan, juhlapyhän tai vastaavan vapaan
aikana.
Pääesikunta ei ole lausunnossaan hyväksynyt tätä muutosta,
ja myös muissa puolustusministeriön pyytämissä lausunnoissa
se on saatettu kokea poistumiskiellon tehokkuutta heikentävänä seikkana.
Toisaalta uudistusta on puollettu sen yhdenvertaisuuden takia. Poistumiskiellosta
on tullut entistä ankarampi rangaistus, kun sen täytäntöönpano
on voinut tapahtua viikonloppuvapaan aikana, eikä ole nähty
yhdenvertaiseksi, että myös lyhyeen poistumiskieltoon
määrätyt voivat menettää vapaansa.
Arvoisa puhemies! Poistumiskielto on kuitenkin kurinpitokeinona
todettu tehokkaaksi juuri siitä syystä, että se
rajoittaa varusmiesten tärkeänä pitämää vapaa-ajan
käyttämisoikeutta. Lakimuutoksen vaarana voi olla,
että lyhyt poistumiskielto menettää merkityksensä rangaistuksena. Tätä näkökulmaa
on syytä valiokuntakäsittelyssä tutkailla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Poistumiskielto on ehdottomasti sellainen
rangaistusmuoto, joka on kannatettava jo senkin takia, että se
aiheuttaa ihan selkeän sanktion ja tasapuolisen sanktion
sekä naispuolisille että miespuolisille asevelvollisille.
Sinänsä olisi, arvoisa puhemies, kyllä hyvin toivottavaa
myöskin, että sanktioita voisi tulla vähän
muuallekin. Esimerkiksi nämä kurjistukset, mitä tällä hetkellä tehdään
Puolustusvoimille, ovat jo varmaan sellainen rangaistus, joka tulee
vaikuttamaan tässä maassa ja tulee vaikuttamaan
myöskin tämän maan asevelvollisten asevelvollisuusaikaan
ja myöskin siihen koulutukseen, mitä he saavat.
Olen täysin samaa mieltä siitä, mitä edellinen
puhuja sanoi, elikkä tätä asiaa on varmasti
syytä tarkastella vielä edelleenkin ja ottaa uudelleen
käsittelyyn nimenomaan poistumiskieltorangaistuksena.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä päivä on
itselleni varsin haastava: puhua sotilaskurinpitolain uudistamisesta,
kun Puolustusvoimissa myllertävät tänään
muutkin megaluokan asiat, joita edustaja Savola omassa puheenvuorossaan
toi esille. Mutta tästä hallituksen esityksestä haluaisin
todeta, että se on perusteltu ja on paikallaan ajanmukaistaa
sotilaita koskevaa kurinpitolainsäädäntöä.
Kurinpitoasioista Puolustusvoimissa valtaosahan on esityksenkin mukaan
luonteeltaan vähäisiä ja johtuu usein ehkä varusmiesten
ajattelemattomuudestakin. Uskonkin, että Puolustusvoimissa
on kiinnitetty huomiota näistä asioista tiedottamiseen
ennalta ehkäisevässä mielessä.
Kiinnittäisin kuitenkin tässä lähetekeskustelussa
huomiota asiaan, joka liittyy laajemminkin tuomioistuinten toimintaan
Suomessa. Rangaistusten osalta yksi oikeuslaitoksen haaste on ollut se,
että tuomiot samasta rikoksesta, rikkeestä, vaihtelevat
eri puolilla Suomea, toki asteikkojen puitteissa, mutta kuitenkin.
Tässä sotilaskurinpitolaissa evästäisin
asiaa siten, että samalla kun huolehditaan siitä,
että esimiehillä on tarvittava toimivalta ja kurinpitomenettelyn
kohteena olevalla on turvattu oikeudellinen asema, myös
esimiesten antamat rangaistukset ovat linjassa eri varuskuntien
ja aselajien välillä, eli suomeksi sanottuna samanlaisista
töppäyksistä samanlaiset rangaistukset
riippumatta siitä, missä palvelee.
Keskustelu päättyi.