2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun
lain sekä sähköisestä lääkemääräyksestä annetun
lain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuollon valtakunnallisia
sähköisiä tietojärjestelmiä ja
sähköistä lääkemääräystä koskevia
lakeja.
Tässä puheenvuorossani käsittelen
itse omalle toimialalleni kuuluvaa lakiesitystä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun
lain muuttamiseksi, ja ministeri Risikko jatkaa sitten täsmennyksillä.
Terveydenhuollossa toteutetaan parhaillaan valtakunnallisia
tietojärjestelmäpalveluja. Nämä palvelut
koostuvat sähköisestä lääkemääräyksestä,
valtakunnallisesta sähköisestä potilasasiakirja-arkistosta
sekä niihin liittyvistä lääketietokannasta,
lääkemääräys- ja potilastietojen
katselusta ja potilaan tiedonhallintapalvelusta. Nämä siis yhdessä muodostavat
Kanta-palvelut. Nämä Kanta-palvelut otetaan käyttöön
vaiheittain lainsäädännön ja
käyttöönottosuunnitelmien mukaisesti.
Valtakunnallisiin palveluihin sisältyvä kansalaisen
käyttöliittymä antaa meille terveydenhuollon
asiakkaille mahdollisuuden nähdä esimerkiksi kotitietokoneeltamme
ajantasaiset tiedot laadituista sähköisistä lääkemääräyksistä ja
myös keskeisistä muista potilastiedoista.
Kansaneläkelaitos toteuttaa Kanta-palvelut yhteistyössä terveydenhuollon
palvelujen antajien, potilastietojärjestelmien toimittajien
ja ter-veydenhuollon alalla toimivien viranomaisten kanssa. Kanta-palveluihin
liittyviltä tietojärjestelmäpalveluilta
edellytetään yhteentoimivuutta Kansaneläkelaitoksen
ylläpitämien keskitettyjen tietojärjestelmäpalvelujen
kanssa, ja niiden tulee noudattaa myös Kansaneläkelaitoksen
ylläpitämiä teknisiä määrityksiä.
Nämä tekniset määritykset liittyvät
Kansaneläkelaitoksen yhteistyössä eri
osapuolten kanssa kokoamiin vaatimuksiin ja niiden pohjalta sovittuihin
menettelyihin, ja näillä turvataan lainsäädännössä erityisesti
tietoturvaa ja tietosuojaa koskevia vaatimuksia.
Nyt eduskuntaan tulleen lakiesityksen perusteella sosiaalihuollossa
ja terveydenhuollossa asiakas- ja potilastietojen käsittelyssä käytettäville
tietojärjestelmille määritellään
ensimmäistä kertaa lain tasolla olennaiset vaatimukset. Nämä vaatimukset
liittyvät ennen kaikkea tietoturvan ja tietosuojan varmistamiseen.
Näiden lisäksi tietojärjestelmiltä edellytetään
keskinäistä yhteentoimivuutta ja niiden käyttäjien
kannalta olennaisen tärkeää käytettävyyttä.
Tähän saakkahan olemme tässäkin
salissa useaan otteeseen saaneet kuulla, että vaikkapa
terveydenhuollon tietojärjestelmät ovat aivan
liian vaikeakäyttöisiä tai keskenään
niin erilaisia, että ne eivät keskustele toistensa
kanssa. Uusien säännösten perusteella
laissa on siis yleiset vaatimukset, joita voidaan täydentää Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen antamilla määräyksillä.
Lakiin sisältyy myös säännökset
siitä, miten todetaan, että tietojärjestelmät
ovat vaatimusten mukaisia. Ehdotuksen mukaan sosiaali- ja ter-veydenhuollon
tietojärjestelmät jaettaisiin kahteen luokkaan:
luokkaan A ja luokkaan B. Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin
liitettä-vien luokka A -järjestelmien on täytettävä lakiin perustuvat
vaatimukset ennen kuin niitä saa ottaa käyttöön.
Tietoturvallisuuden arviointilaitos arvioi ja antaa vaatimustenmukaisuustodistuksen
tietojärjestelmälle, mikäli se täyttää lain
edellyttämät vaatimukset. Tämän
taustalla on tarve varmistaa tietojärjestelmien yhteentoimivuus
ja toisaalta tietosuoja ja tietoturva tilanteessa, jossa näiden
järjestelmien kautta on pääsy lähes
kaikkien Suomessa asuvien henkilöiden terveystietoihin.
Luokan B tietojärjestelmiä käytetään
vain paikallisesti tai alueellisesti. Sen vuoksi niiden vaatimustenmukaisuus
voidaan osoittaa valmistajan antamalla vakuutuksella.
Tietojärjestelmien ohella kaikilta järjestelmiä käyttäviltä sosiaalihuollon
ja terveydenhuollon organisaatioilta ehdotetaan edellytettäväksi
näiden käyttöön liittyvää omavalvontasuunnitelmaa,
jonka tarkoituksena on varmistaa asiakkaiden ja potilaiden tietoja
sisältävien salassa pidettävien tietojen
ja asiakirjojen tietosuoja ja tietoturva.
Ehdotuksen mukaan Valviran tulee ylläpitää rekisteriä sosiaali-
ja terveydenhuollon tietojärjestelmistä.
Tärkeänä uudistuksena on myös
säännös, jonka mukaan valtakunnallisia
tietojärjestelmäpalveluja toteuttavan Kansaneläkelaitoksen
on toteutettava keskitetty palvelu. Tämän kautta
siihen liittyneet terveydenhuollon toimintayksiköt ja itsenäiset
ammatinharjoittajat voivat laatia ja tallentaa potilasasiakirjoja
ja lääkemääräyksiä ilman
erillistä potilastietojärjestelmää.
Tämän selainpohjaisen järjestelmän
kautta voidaan laajentaa kustannustehokkaasti terveydenhuollon sähköistä asiakirjahallintaa
kaikkiin terveydenhuollon alalla toimiviin yrityksiin ja ammatinharjoittajiin.
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaisten muutosten toimeenpanoon
liittyy vuoteen 2016 ulottuva siirtymäkausi, ja sen aikana
toteutetaan tarvittavat määritykset, jotka liittyvät
siis näiden tietojärjestelmien yhteentoimivuuteen.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
terveydenhuollon valtakunnallisia sähköisiä tietojärjestelmiä ja
sähköistä lääkemääräystä koskevia
lakeja, ja koska nämä lääkemääräyksiä koskevat
lait ovat allekirjoittaneen, siitä syystä käytän
puheenvuoron ja käytän puheenvuoroni käsittelemällä toimialaani
kuuluvaa lakiesitystä sähköisestä lääkemääräyksestä annetun
lain muuttamisesta.
Ehdotuksen perusteella kaikki lääkemääräykset
pitäisi laatia sähköisesti vuoden 2016
alusta lukien. Lisäksi lakiin ehdotetaan tehtäväksi
useita sähköisen lääkemääräyksen
toimivuutta edistäviä muutoksia, jotka perustuvat
vuodesta 2010 lähtien saatuihin kokemuksiin. Keskeisin
muutos on kuitenkin säännös, jonka mukaan
pääsääntöisesti kaikki
lääkemääräykset pitää laatia
sähköisesti. Tämän muutoksen
taustalla on ennen kaikkea potilasturvallisuuden edistäminen
sekä lääkehoitojen vaikuttavuuden lisääminen.
Sen jälkeen kun kaikki lääkemääräykset
tehdään sähköisesti, on lääkäreillä ja
myös hammaslääkäreillä mahdollisuus
saada tieto hoidossaan olevien potilaiden kokonaislääkityksestä.
Tämä mahdollistaa lääkehoidon
kokonaisarvioinnin ja siihen perustuvan lääkkeiden
määräämisen. Kattava tieto käytetyistä lääkkeistä ehkäisee
myös eri lääkkeiden haitallisten ja vaarallisten
yhteisvaikutusten syntymisen. Lisäksi sähköinen
lääkemääräys lopettaa
reseptiväärennösten tekemisen.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti uudistuksesta on julkisuudessa
ollut paljon virheellistä tietoa ja paikkansapitämättömiä väitteitä,
esimerkiksi väite, jonka mukaan siirtyminen yksinomaan sähköiseen
lääkemääräykseen kaventaa
lääkärien oikeuksia kustannusten perusteella.
Esityksessä on otettu huomioon ja turvattu myös
itsenäisten ammatinharjoittajien ja vaikkapa eläkkeellä olevien
lääkärien mahdollisuus laatia sähköisiä lääkemääräyksiä ilman
suuria kustannuksia. Esitys edellyttää, että Kansaneläkelaitos
toteuttaa käyttöliittymäpalvelun, joka
mahdollistaa sähköisen lääkemääräyksen
laatimisen tavallisella kotikoneella tai vaikkapa älypuhelimella. Edellytyksenä on
ainoastaan Väestörekisterikeskuksen myöntämän
varmenteen käyttö. Näiden lisäksi
sähköisen lääkemääräyksen
kustannuksiksi tulevat mahdolliset yhteyskustannukset sekä reseptikohtainen
maksu, joka tällä hetkellä on yksityiselle
terveydenhuollolle 21 senttiä reseptiltä. Sähköinen
lääkemääräys voidaan
siis laatia yhtä helposti kuin tilisiirto nettipankissa.
Reseptilakiin ehdotettujen muutosten perusteella terveydenhuollossa
voidaan potilaan suostumuksen perusteella saada aiempaa joustavammin
tieto potilaan lääkemääräyksistä.
Yksityisyydensuoja varmistetaan siten, että potilas voi halutessaan
kieltää yksittäisten tai kaikkien lääkemääräysten
näkymisen myös häntä hoitavilta terveydenhuollon
ammattihenkilöiltä. Uudistuksessa poistettaisiin
myös rajoitus, joka estää alaikäisen
reseptitietojen näkymisen kansalaisen katseluyhteyden kautta.
Nythän kaikki täysi-ikäiset voivat kotitietokoneeltaan
katsoa sähköiset reseptinsä. Jatkossa
myös alaikäisten tiedot ovat nähtävissä katseluyhteyden
kautta, mitä erityisesti pienten lasten vanhemmat ovat
toivoneet. Nimenomaan se liittyy tähän huoltajuuteen,
elikkä huoltajalla on mahdollisuus nähdä alaikäisten
lasten reseptit.
Esityksen mukaisten muutosten toimeenpanoon liittyy vuoteen
2016 ulottuva siirtymäkausi, jonka aikana toteutetaan tarvittavat
määräykset ja tietojärjestelmät.
Tämä siirtymäkausi antaa kaikille toimijoille
mahdollisuuden varautua sähköisen reseptin kattavaan
käyttöön. Meillä on vuosien
aikana kehitetty tätä sähköistä reseptiä ja saatu
siitä erittäin hyviä kokemuksia. Nyt
on vielä tätä siirtymäaikaa
pitkitetty, meillä on myöskin näitä kustannuksia
saatu vähemmälle ja mielestäni ne kaikki
pelot, joita tässä nyt on joku taho herättänyt,
on kyllä nyt erittäin hyvin huomioitu. Esimerkiksi
Lääkäriliiton kanssa ollaan käyty
neuvotteluja tässä, kun tätä lakia
valmisteltiin, ja he ovat olleet tässä mukana
todella miettimässä, miten voidaan ehkäistä niitä ongelmia. Korostaisin
tässä sähköisessä lääkemääräyksessä erityisesti
sitä potilaan turvallisuutta ja sitä, että hänen
lääkkeensä ovat juuri ne, mitä hän
tarvitsee, ei mitään ylimääräistä eikä mitään
yhteensopimatonta. — Kiitos.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhteiskunta muuttuu, palvelujen tarjonta muuttuu,
ja myös tapa tarjota palveluja muuttuu. Tietoliikenneyhteydet
ovat tuoneet helpottavia tapoja arkipäiväiseen
asiointiimme, erityisesti nuorempi ikäpolvi on ottanut
sähköiset palvelut omakseen. Vanhemmat ikäluokat
tarvitsevat edelleen fyysisiä palveluita. Tämä on
myös syytä näin yleisellä tasolla
pitää mielessä.
Sähköisten palvelujen koskettaminen myös yrityselämäämme
on arkipäivää. Tässäkin
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettua
lakia ja sähköisestä lääkemääräyksestä annettua
lakia. Tarkoituksena on siis edistää sosiaali-
ja terveydenhuollon sähköisessä tietojenkäsittelyssä tietosuojaa
ja tietoturvaa sekä tietojärjestelmien yhteentoimivuutta
ja toiminnallisuutta säätämällä näitä koskevista
vaatimusmäärittelyistä ja valvonnasta.
Arvoisa herra puhemies! Yksi olennainen osa tätä lakiesitystä on
tämä e-resepti eli sähköinen resepti.
Sähköisessä reseptissä on varmasti
asiakkaiden kannalta monia erittäin hyviä puolia.
Ongelmia kuitenkin saattaa esiintyä, ja ne kohdistuvat
siihen, miten nämä uuden järjestelmän
kulut tulevat käyttäytymään.
Tulevatko ne karsimaan palvelujen tarjoajia ja sitä kautta
heikentämään palveluja? Tämä uhka
on erityisesti ammatinharjoittajilla sekä sellaisilla pienillä lääkärikeskuksilla,
joiden reseptien kirjoitusten määrä on
pieni. Suomessa on arvioiden mukaan 350—500 pientä lääkäriyritystä.
Näissä yrityksissä on usein maksimissaan
viisi työntekijää ja reseptejä kirjoitetaan
vähän. Tällaisten yritysten ammatinharjoittajia
ovat esimerkiksi monet hammaslääkärit, psykiatrit
ja gynekologit. Tämä vaikuttaa myös osaltaan
sairas- ja veljeskoteihin, joiden reseptimäärät
ovat erittäin pienet.
Tälle uhalle on syytä antaa painoarvoa, koska nämä pienet
lääkäriasemat toimivat monelta osin maaseudulla.
Samoilla alueilla on usein julkisessa terveydenhuollossa vaikeuksia
saada päteviä lääkäreitä.
Yritysten toimintaedellytysten heikentäminen pahentaisi
entisestään jo nyt maaseutua vaivaavaa lääkäripulaa,
mikä näkyisi muun muassa työterveyshuollon
palvelujen heikkenemisenä. Jätin tästä asiasta
myös kirjallisen kysymyksen viime vuoden marraskuun lopulla.
Herra puhemies! Yrityksen siirtyminen sähköiseen
reseptiin vaatii tuhansien eurojen alkuinvestoinnit, joidenkin arvioiden
mukaan jopa 10 000—20 000 euron alkuinvestoinnit,
ja 2 000 euron kuukausikustannukset — joka tapauksessa
ne suuret ovat. Kirjoitettavien reseptien vähäisyyden
takia nämä kustannukset ovat kohtuuttomat ja vaarantavat
näin koko yrityksen toimintakyvyn.
Monet pienet yritykset toimivat suuremman yrityksen alla, ja
vaihtoehtona on esitetty, että mahdollistettaisiin järjestelmän
aloitus ja käyttökustannuksien jakaminen esimerkiksi
siten, että pienet yritykset voisivat liittyä valtakirjalla
isomman lääkärikeskuksen kautta. Tässä on
kuitenkin huolehdittava, että tämän vaihtoehdon
mahdollinen käyttöönotto ei saa kuitenkaan
asettaa pienyrittäjiä epätasa-arvoiseen
asemaan. Jokaiselle yritykselle on mahdollistettava sähköisen reseptin
käyttöönotto siten, ettei se rasita yrityksen
varsinaista toimintaa tai vaaranna yrityksen olemassaoloa.
Ministeri Huovinen vastasi kirjalliseen kysymykseeni: "Takaraja
liittymiselle on ensi keväänä" — eli
siis tänä keväänä — "ja
tällä hetkellä näyttää siltä,
että kaikki suuret ja keskikokoiset yritykset ovat määräaikaan
mennessä mukana. Kysyjän mainitsemat pienet yritykset
sen sijaan ovat vaikeuksissa takarajan suhteen." Niin ovat, ja tämä asia
on korjattava ja huomioitava. Mikäli olen oikein ymmärtänyt,
tämän kysymyksen jälkeen tähän
myös tätä viilausta tuli ja siihen on puututtu.
Nyt onkin syytä kysyä, kuinka aiotaan huolehtia,
etteivät pienet lääkäriyritykset
lopeta toimintaansa ja pahenna entisestään lääkäripulaa.
Ongelmahan tässä on se, että maaseudulla
toimii useita lähellä eläkeikää toimivia
lääkäreitä. Heidän
työpanoksensa on korvaamaton. He miettivät kuitenkin
hyvin tarkkaan, kannattaako heidän investoida sähköisiin
järjestelmiin.
Herra puhemies! Tässä on nyt luvattu lisäaikaa
ja siirtymäaikaa aina vuoteen 2016, johon asti helpotuksen
saavat yritykset, toimijat, jotka kirjoittavat alle 500 reseptiä vuodessa.
Tätä on kuitenkin arvioitu myös omalta
osaltaan, että välttämättä 500:n
vuosittaisen reseptin raja ei riitä. Sen takia toivonkin,
että valiokuntakäsittelyssä tähän
kiinnitetään huomiota ja kuullaan asiantuntijalausuntoja
hyvin tarkkaan siten, että voisiko tätä määrää nostaa
esimerkiksi 1 000 reseptiin vuodessa, ja siten, että onko
tähän siirtymäaikaan myös mahdollisuuksia
tehdä rukkauksia. Joka tapauksessa hyvä asia on
se, että tämä siirtymäaika tähän
sähköiseen e-reseptiin tuli.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä 219.
Esitys on kaksiosainen. Mukana on asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskeva
osa sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sähköistä lääkemääräystä eli e-reseptiä koskeva
osuus.
Tavoitteena sähköisessä tietojenkäsittelyssä on
edistää tietosuojaa. Potilaiden tietoja sisältävien
salassa pidettävien tietojen on pysyttävä rajatun
piirin sisällä niin, etteivät ulkopuoliset
pääse niitä näkemään
ja käsittelemään. Tavoite on hyvä,
ja siitä ei tässä sen enempää.
Sen sijaan e-reseptiasiasta hieman tarkemmin.
Peruslähtökohtia: Yksityisten terveydenhuollon
toimipisteiden on otettava sähköinen resepti käyttöön
1.4.2014 mennessä. Edelleen, itsenäisenä ammatinharjoittajana
toimivat lääkärit ja hammaslääkärit
sekä sellaiset yksityisen terveydenhuollon toimintayksiköt,
joissa kirjoitetaan vain vähän lääkemääräyksiä eli
alle 500 vuo- dessa, voisivat laatia kirjallisia lääkemääräyksiä ja
puhelinlääkemääräyksiä joulukuun
loppuun 2015 asti. Sen jälkeen kaikki reseptit tulisi laatia pääasiassa
sähköisesti.
Hyviä puolia tässä esityksessä ovat
ainakin seuraavat kohdat: sähköinen resepti lisää potilasturvallisuutta,
terveydenhuollon ammattilaisille tulee uudenlainen mahdollisuus
tarkastella potilaan lääkitystä kokonaisuutena,
sähköistä reseptiä ei voi kadottaa,
väärentää tai varastaa, ja sähköiseen
reseptiin siirtymisellä voidaan mahdollisesti myös
vähentää lääkkeiden
kulutusta ja liikakäyttöä.
Sitten hieman kriittisiä tai lähempää tarkastelua
koskevia asioita suoraan kentältä valiokunnan
tarkkaan pohdintaan. Pienillä yksityisillä lääkäriasemilla
pakollinen liittyminen e-reseptiin tuottaa liikevaihtoon verrattuna
kohtuuttomat kustannukset. Arviot, mitä olen saanut näistä kustannuksista,
liikkuvat 10 000—20 000 euron välimaastossa
käyttöönottokuluina, ja päälle sitten
tulevat lisäksi vuosittaiset kulut, jotka nekin taitavat
olla yli 10 000 euroa vuodessa. (Erkki Virtanen: Ei nyt
sentään!) — No, tällaista tietoa
on kentältä tullut, ja tämä viesti
nyt kannattaa tietysti sinne valiokuntaan viedä, jotta
siellä voitte sitten tarkastella, onko näin, ja
jos on näin, niin mitä asialle pitää tehdä. — Tässä on
kysymyksessä yrittäjyys, työllistäminen.
300—500 yritystä, pientä yritystä,
on mahdollisesti vaarassa näitten kulujen nousemisen vuoksi.
Toinen kysymys on se, miten eläköityneet lääkärit
voisivat jatkossa jatkaa työntekoa. Tämähän
on hallituksen yksi perustavoite, että työuria
jatketaan, ja tässä nyt ollaan sitten jatkamassa
tai ei olla jatkamassa. Eikö näin? (Erkki Virtanen:
Ohhoh, ei!) — Ei ole näin. No, siellä kannattaa
sitten valiokunnassa kysyä hieman tarkemmin asiantuntijoilta,
mutta välitän näitä tietoja
nyt kentältä. — On siis myös tarkasteltava
asiaa yrittäjyyden näkökulmasta sekä työurien
pidentämisen näkökulmasta, niin kuin
sanoin. Siirtymäaikoja ja 500 reseptin rajaa on tarkasteltava
tätä taustaa vasten.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sähköinen resepti
on ollut Suomessa käytössä julkisessa
terveydenhuollossa jo joitakin vuosia. Sen käyttöönotto
laajenee nyt, kun yksityiset lääkäriasematkin
siirtyvät sen käyttäjiksi maaliskuun
loppuun mennessä.
Kokemukset sähköisestä reseptistä tai
e-reseptistä ovat olleet pääosin myönteisiä.
Lääkärille se on kätevä tapa
määrätä lääke.
Lääkäri voi myös nähdä potilaan
aikaisemmat lääkemääräykset,
ellei niitä potilaan vaatimuksesta ole salattu. Ongelmahan
on usein se, että potilaalla ei aina ole mukana vanhoja
reseptejä, joita on kirjoitettu toisessa terveydenhuollon
yksikössä, ja usein potilas ei muistakaan, mitä kaikkia
lääkkeitä on käytössä tai
on tullut jo kokeiltua. Saattaa olla, että lääkäri
määrää lääkettä,
joka ei potilaalle sovi tai jota potilas on jo käyttänyt
muttei ole saanut siitä apua. Monella potilaalla on myös
monia päällekkäisiä lääkkeitä,
joilla voi olla yllättäviäkin yhteisvaikutuksia.
Täten sähköinen resepti lisää huomattavasti
lääkehoidon turvallisuutta. Lisäksi sähköisiä reseptejä on
vaikea, lähes mahdotonta, väärentää.
Reseptien väärentäminen on yleinen ongelma
muun muassa niin sanottujen PKV- eli pääosin keskushermostoon
vaikuttavien lääkkeiden kohdalla. Etenemme siis
tältä osin aivan oikeaan suuntaan.
Nyt ollaan siis säätämässä lakia,
joka pakottaa määräämään
lääkkeen lähes joka tilanteessa sähköisellä reseptillä.
Periaate on oikea, ja siihen tulee pyrkiä, mutta esityksessä on
muutama pieni ongelma. Lakiesityksen mukaan vain erityisistä syistä voidaan
käyttää paperi- tai puhelinreseptiä.
Tällainen voisi olla tietojärjestelmän
sähköinen häiriö. Tähänastiset
kokemukset terveydenhuollon tietojärjestelmistä eivät
valitettavasti ole kaikilta osin kovin hyviä, joten toimintahäiriötilanteeseenkin
on syytä varautua. (Erkki Virtanen: Sittenhän
sen paperireseptin saakin!)
Lakiesityksessä on kuitenkin joitakin ongelmallisia
sanontoja, joihin tulee vielä valiokuntakäsittelyn
yhteydessä kiinnittää huomiota. Tällainen
on kyseessä, kun esityksessä todetaan seuraavasti:
"Lääkemääräyksen voi
laatia kirjallisesti tai puhelimitse, jos lääkehoidon
tarve on kiireellinen eikä lääkemääräystä voi
olosuhteiden poikkeuksellisuuden vuoksi tai muusta erityisestä syystä laatia
sähköisesti." Tekstissä mainitaan siis
vaatimuksena, että kyseessä on kiireellinen lääkemääräys,
jotta paperi- tai puhelinresepti voitaisiin hyväksyä.
Tätä pitää kyllä tarkentaa. Lääkäreiden
tulkinnan mukaan potilaan ollessa kiireellisen lääkehoidon
tarpeessa hänelle ei yleensä reseptiä kirjoiteta
ja lähetetä apteekkiin, vaan silloin varaudutaan
siihen, että lääkitys aloitetaan välittömästi,
suun kautta tai suoneen.
On hyvä, että esitys ottaa huomioon poikkeustilanteet,
sillä potilaan turvallisuus ei toki saa vaarantua sen vuoksi,
ettei sähköisen reseptin laatiminen ole mahdollista.
Uskon, että lääkärikunta kuitenkin
pääosin pyrkii vakaasti siihen, että kaikki
reseptit ovat sähköisiä, jos se vain
on suinkin mahdollista, mutta näitä joitakin sanamuotoja
pitää harkita vielä.
Kuitenkin enemmän lääkärikuntaa
on puhuttanut ja jopa kuohuttanutkin se, etteivät kaikki
lääkärit ja pienet lääkäriasemat,
joissa työskentelee vain yksi tai kenties muutama lääkäri,
voi hankkia sähköiseen lääkemääräykseen
tarvittavia laitteistoja ja tietoliikennejärjestelmiä käyttöönsä. Ongelma
liittyy siis pääosin pienten lääkäriasemien
määrittelyyn. Lakiesityksessä niitä ovat sellaiset,
joilla kirjoitetaan korkeintaan 500 lääkemääräystä vuodessa.
Todellisuudessa tällaisia ovat esimerkiksi pienet hammaslääkäriasemat, joissa
on rajattu lääkkeidenmääräämisoikeus,
rajautuen lähinnä antibiootteihin ja särkylääkkeisiin.
Lääkäriasemilla todellinen luku on yleensä huomattavasti
suurempi. Lääkäriliiton arvioiden mukaan
minimi olisi noin 10 000 reseptiä vuodessa.
Se, miksi sähköinen resepti on ongelma yksittäiselle
lääkärille tai pienelle lääkäriasemalle,
on vaadittavien laitteiden ja ohjelmistojen hinta. Puhutaan vähintään
10 000 euron kustannuksista investointivaiheessa. Näin
suuri investointi todennäköisesti johtaisi monen
pienen lääkäriaseman lopettamiseen. Esityksessä on
kuitenkin huomioitu, että Kela velvoitetaan toteuttamaan käyttöliittymä,
joka mahdollistaa lääkemääräyksen
laatimisen ja käsittelyn kotikoneilla ja mobiililaitteilla.
Yksittäiselle lääkärille tämä antaa mahdollisuuden
laatia sähköisiä reseptejä,
mikä on erittäin hieno asia, ja lisäksi
siirtymäaika tältä osin on vuoden 2016
alkuun. Tämä olisi hyvä ratkaisu myös
pienille lääkäriasemille, mutta niillä ei
kuitenkaan ole tätä siirtymäaikaa, vaan
lakiesityksen mukaan niiden tulee siirtyä sähköiseen
reseptiin 1.4. lukien eli siis jo vajaan kahden kuukauden kuluttua.
Siihen mennessä Kela ei kuitenkaan vielä pysty
toimittamaan vaadittavia laitteistoja tai ohjelmia, ja se on ongelma
tässä. Siksi olisikin toivottavaa, että myös
näiden pienten lääkäriasemien
kohdalla niiden määrittelyä muutettaisiin
500 reseptistä esimerkiksi 10 000 reseptiin tai
vaihtoehtoisesti siirtymäaikaa pidennettäisiin
vuoden 2016 alkuun, kuten nyt toimitaan jo yksittäisten
lääkäreidenkin kohdalla.
Mutta kaiken kaikkiaan pidän tätä lakiesitystä erittäin
hyvänä ja kannatettavana, kunhan nämä muutamat
ongelmakohdat saadaan korjattua. Tämä on mielestäni
vähän turhankin paljon herättänyt
huolestuneisuutta lääkärikunnan keskuudessa.
Itse tulkitsen sen lähinnä tällaiseksi muutosvastarinnaksi,
ja tietysti vanhempi lääkärikunta on
hieman huolissaan, miten he aikanaan sitten osaavat näitä laitteita
käyttää. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä esitys,
kunhan nämä ongelmat saadaan korjattua.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä asia,
että tämä sähköinen Kanta-palvelu
kehittyy ja sillä saadaan keskitettyä nuo potilasta
koskevat tiedot yhteen paikkaan. Myös kansalaisilla tulee
olemaan itsellä siihen käyttöliittymä,
eli he näkevät noita terveystietojaan ja myös
sitten lääkeresepteihin liittyviä tietoja.
Nostan kuitenkin nyt esille tässä muutaman näkökulman
tähän sähköisen reseptin käyttöönottoon
liittyvistä ongelmista.
Tuossa hallituksen esityksessä kerrotaan, että tämä käyttöönotto
ei aiheuta kohtuuttomia kustannuksia. Hallituksen esityksen mukaan
Kela toteuttaa tietokoneella ja mobiililaitteilla toimivan palvelun,
jota lääkärit voisivat käyttää potilastietojärjestelmistäkin
riippumatta. Sovellutus tulisi toimimaan vähän
samaan tapaan kuin nettipankit. Sähköisen reseptin
laatiminen ja käsittely edellyttää normaalin
tietokoneyhteyden lisäksi ainoastaan varmennekorttia ja
kortinlukijaa. Tämä kuulostaa oikein hyvältä.
Tällöin pienten lääkäriasemien
ei tarvitsisi investoida kohtuuttomasti sähköisen
reseptin käyttöönottoon.
Nyt kuitenkin nämä viestit, joita pieniltä lääkäriasemilta
ja myöskin yksityislääkäreiltä tulee,
ovat toisen suuntaisia. Eli siellä pidetään
tätä kustannusrakennetta tai -rasitusta
kohtuuttomana verrattuna siihen liikevaihtoon, joka heillä on.
Esimerkkinä on tässä minulla yksi
yritys, joka on kertonut näin, että liikevaihto
heillä on noin 500 000 vuodessa ja tällaisessa
yrityksessä pelkästään e-reseptijärjestelmään
liittyminen maksaa 10 500 euroa plus alvi. Tämän
lisäksi tulee kuukausittainen käyttökustannus
550 euroa, eli vuositasolla 6 500 euroa siitä,
että on mukana tässä järjestelmässä.
Nämä kulut menevät potilasjärjestelmätoimittajalle.
Eli onko tässäkin nyt käymässä niin,
että jälleen kerran, kun luodaan hyvää järjestelmää, nämä tietojärjestelmien
toimittajat ja niiden järjestäjät sitten
tässä käärivät sen
voiton? Tietysti nämä kulut, kun ne jaetaan reseptien
määrillä, jyvitetään
sitten asiakkaille. Elikkä yhtä reseptiä kohtihan
sieltä sitten tulee tässä esimerkkiyrityksessä noin
2—3 euron lisäkustannus reseptille.
Täällä jo kuultiin siitä,
minkälaisia uhkakuvia tämä voi aiheuttaa
varsinkin pienillä paikkakunnilla. Voiko käydä niin,
että tämän järjestelmän liittymis-
ja käyttökustannusten vuoksi palvelujen tarjonta
laskee juuri pienillä paikkakunnilla, missä näiden
potilaskäyntien ja reseptien määrä on
vähäinen ja missä niitä tällä hetkellä eniten tarvittaisiin?
Tähän kysymykseen toivon, että valiokunnassa
pureudutaan tämän asian käsittelyssä.
Nämä paikalliset pienet yritykset ovat niitä, jotka
maksavat veronsa paikallisesti ja Suomeen. Ne eivät ole
kansainvälisten konsernien ketjuissa mukana. Se on yritysmuotoista
toimintaa ja hyvää palvelua, jota siellä paikkakunnalla tarvitaan.
Toinen kysymys, joka on kansalaispalautteen myötä itsellenikin
tullut, on kysymys siitä, poistaako tämä muutos
sen jälkeen, kun tämä siirtymäkausi
tuohon 2015 loppuun saakka on mennyt, käytännössä useiden
tuhansien eläkkeellä olevien lääkärien
lääkärinoikeudet. Ikään
kuin menettää lääkärinoikeudet,
jos ei ole valmis liittymään ja panostamaan toistakymmentätuhatta euroa,
että voi olla mukana tässä järjestelmässä ja
sitten lähipalveluna vaikkapa sille naapurustolle tai lapsenlapselleen
kirjoittaa korvatulehdukseen ne lääkkeet. Eli
onko tässä uhkana se, että menetetään
tämmöisen järjestelmän kustannusten
vuoksi tärkeitä lähipalveluja, lääkäripalveluja
niiltä henkilöiltä, jotka sitä voivat
antaa ja joilla lääkärinoikeudet on?
Vielä viimeinen kysymys tähän loppuun,
arvoisa puhemies: miten tämä sähköinen
resepti kelpaa ja tunnustetaan ja tunnistetaan ulkomailla? Tämä kysymys
on varmaan ihan aiheellinen myös.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pitää ensin pyytää anteeksi,
kun innostuin huutelemaan väliin täällä,
mutta minulla on hieman kokemusta tästä aiheesta.
Olen siis ollut koko yksitoistavuotisen edustajaurani tuolla
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ja vuonna 2007 siellä käsittelimme
lakiesitystä, jolla säädettiin ensimmäisen
kerran, että tähän maahan tulee sähköinen
resepti. Silloinkin siitä esiteltiin erilaisia näkemyksiä,
mutta nyt kun olen kuunnellut näitä arvoisien
kollegojen sähköposteistaan poimimia uhkakuvia,
niin jotenkin tulee mieleen, että onhan tämä nyt
vähän myöhäistä kolkutusta,
kun nyt ollaan yhtäkkiä, kaksi viikkoa ennen kuin
laki tulee eduskuntaan, syvästi huolissaan siitä,
että maaseudun lääkäripalvelutkin
loppuvat nyt kertalinttuulla tämän takia. Asia
on ollut kuitenkin nyt jo seitsemän vuotta tiedossa.
Itse asiassa se ensimmäinen takarajahan e-reseptin
osalta taisi olla 2009. Sitten me pidensimme sitä 2011:een.
Nythän näitä julkisen puolen reseptejä on
tässä jo kirjoiteltukin vuodesta 12 lähtien,
ja nyt sitten ensi huhtikuun alussa on määrä tulla
voimaan tämä koko uudistus.
Olen minäkin niitä sähköposteja
saanut, ja niissä on ihan asiallistakin huolta, koska valitettavasti
emme ole saaneet tätä sote-uudistusta tehtyä ainakaan
niin laajana, että se olisi voinut kattaa myöskin
yksityisen palvelujärjestelmän, jolloin tätäkään
murhetta ei olisi. Voitaisiin noudattaa yhtenäistä järjestelmää,
ja kustannusriski siltä osin ei ehkä olisi näin
kammottava kuin jollaisena se nyt esiintyy. Käytännössä tosiasiassahan, totta
kai, kun näitten ict-firmojen usein, sanoisiko, aika monopolistiset
lähtökohdat takaavat sen, että ne voivat
ylihintaa periä, niin kyllä tietysti sen järjestelmän
hinta voi olla yksittäisenä ostoksena jopa kymppitonnin
hintainenkin. Tosin tällä hetkellä kyllä luulisi,
että markkinat edes toimisivat sen verran, että kun
se ei nyt todennäköisesti kovin vaikea kirjoitettava
ole, niin nyt äkkiä tulisi sitten kilpailijoita
lisää. Tosin kysyntähän ei voi
olla kovin laajaa, kun niitä yrityksiä ei ole
kuin muutama sata Suomessa.
Mutta kun lakiesityksessä on erikseen luvattu, että se
Kelan toimesta toimitetaan selainpohjaisena, ja kun nyt varmaankin
on niin, että pystymme lain säätämään
niin, ettei kukaan joudu kohtuuttomaan tilanteeseen, niin minun
on hymyilemättä vaikea uskoa väitettä,
että muutaman tuhannen euron investointi kaataisi lääkäriyrityksen.
Kyllä on aika huonosti varustautunut yritys, jos näin
todella käy, ja jos lääkäripalvelut
ovat todella niin pienestä kiinni Suomen kunnissa, niin
toivon hartaasti, että sote saadaan tässä toteutettua,
että tämä ongelma saadaan poistettua.
Periaatteessahan on kysymys siitä, että tähän varustautumiseen
olisi ollut aivan hyvää aikaa, ja kun tässä oli
näitä ihan vakaviakin ongelmia ja nyt sitten eri
osapuolten yhteistyöllä — siis pitää korostaa,
että tässä prosessissahan Lääkäriliitto on
ollut koko ajan mukana, se on ollut näissä erilaisissa
työryhmissä — on ihan vilpittömästi
pyritty löytämään ratkaisuja
ongelmiin, jotka ovat syntyneet siitä, että Suomessa
ict-asiat eivät ole oikein kunnossa eivätkä erityisesti
tässä terveydenhuollossa siellä vallitsevien
lähes monopolien myötä, niin kyllä minusta
nyt tämä suhtautuminen on aika lailla ylireagointia,
kun tällä hetkellä tosiasiassa ollaan
siinä tilanteessa, että se ainoa ongelma nyt on
tämä pienten yritysten määrittelyn
taso: onko se 500 reseptiä vai 10 000 reseptiä.
Kyllä siinä nyt on aika iso ero, jos se on 500
tai 10 000. Minusta 10 000 reseptiähän
tarkoittaa kai äkkiä 20 reseptiä päivässä,
jos nyt 200 päivänä ne yritykset ovat
auki — ei se nyt enää ihan pieni yritys
sitten ole. Täällä ei nyt taida olla muita
lääkäreitä kuin edustaja Eestilä paikalla, mutta
minulla on semmoinen käsitys, että lääkäriasema,
joka kirjoittaa 20 reseptiä päivässä,
ei ole enää ihan pieni.
Mutta uskon nyt kuitenkin, että tämä viimeinenkin
ongelma tässä saadaan poistettua, ja viimeistäänhän
se poistuu sitten silloin, kun Kela saa valmiiksi sen oman ohjelmansa
sinne selaimiin, selaintasolle, ja siihen mennessä sen
väliajan pystytään nyt varmaan hoitamaan
sitten vaikka erityisrahoituksella näitten muutamien yritysten
ongelmat, jos ei se muuten ratkea.
Mutta onhan näitä perusteluja tietenkin koko sähköisen
reseptin kaatamiselle ollut ennenkin. Yksikin entinen arvoisa kollegani — tai
kaikkien meidän, jotka olimme täällä kaudella
2007—2011, yhteinen kollega — vastusti ankarasti
sähköistä reseptiä, ja siihen
oli kyllä erittäin hyvä ja käytännöllinen
syy: häneltä meni erittäin hyvä vaalitäky,
kun hän ei enää voinut siellä toreilla kirjoittaa
niitä reseptejä potentiaalisille äänestäjille.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Mitään laajempaa debattia ei ole tarkoitus
käynnistää, mutta edustaja Kiuru, vastauspuheenvuoro.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Kiitos, arvoisa herra puhemies! Ja kiitos edustaja Erkki Virtaselle
mielenkiintoisista puheista. Ihan rakentavia esityksiä esititte
siinä, ja niitä ilolla kuuntelin. Se hieman särähti
korvaan, että puhuitte näistä pienistä yrityksistä ja
niiden kyvystä kantaa niitä kustannuksia, joita
niille mahdollisesti on nyt tämän muutoksen myötä tulossa. Se,
että pienelle yritykselle tulee 20 000—30 000
euroa lisäkuluja per vuosi, tai vaikka se kulu olisi 15 000
euroa, on merkittävä menoerä. Pitää nyt
erottaa liikevoitto ja liikevaihto käsitteinä.
Jos liikevaihtoa on 500 000, niin se on se rajasumma, jolla
laskutetaan. Mutta se, kuinka paljon sieltä jää sitten
erilaisten kulujen jälkeen voittoa ja millä se
yritys elää, niin se on hyvin kapea, ja ei tässä nyt
ehdoin tahdoin pidä lähteä vaarantamaan
yrittäjyyttä. Se, kuinka todellinen tämä huoli
on, on juuri valiokunnan tehtävä sitten arvioida,
ja nyt ministerikin varmaan osaa tähän antaa parempaa
tietoa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä edustaja Virtanen Erkki, vastauspuheenvuoro,
ja ministeri saa lyhyen kommenttipuheenvuoron. Sitten mennään
takaisin puhujalistaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin, jos se hinta todella
olisi 20 000 tai vaikkapa vain 17 000, mutta tässä nyt
ollaan kuitenkin tuomassa Kelan toimesta kaikille ohjelmisto, joka
taatusti ei maksa kuin 1 000 tai 2 000 euroa,
ja en ikinä suostu uskomaan, että lääkäriyritys
Suomessa ei pystyisi investoimaan muutamaa tuhatta euroa tietotekniikkaansa,
kun sen joutuvat tekemään, sanoisiko nyt, toiminta-
ja kilpailuedellytyksiltään paljon vaikeammassakin
tilanteessa olevat yritykset.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Minä nyt ajattelin, että minä jo
heti käytän tässä puheenvuoron,
ettei tämä keskustelu vain nyt luiskahda.
Täällä on nyt heitetty aivan erikoisia
lukuja. En tiedä, johtuuko se siitä, että Lääkäriliitto
laittoi tiedotteen, jossa totesi, että tämä käyttöönotto maksaisi
12 000. Lukekaa nyt tämä esitys kunnolla,
lukekaa edes te, jotka sitten tästä päätätte lopullisesti.
Lääkäriliitto jätti lukematta
seuraavan kappaleen — lukekaa te se — jossa lukee, että mikäli
tämä jouduttaisiin tekemään
niin kuin oli alun perin luulo, niin se maksaisi 12 000,
mutta kun Kela on luvannut tehdä tämän
ja se käyttöönotto ei maksa mitään,
ei tarvitse ostaa kuin se varmennin ja se selain tehdään
tuolta Kelalta.
Eli teillä on nyt aivan väärää tietoa
liikkeellä. Me olemme tehneet siitä vastineen,
ja me olemme pyytäneet myös Lääkäriliittoa
tekemään. Katsokaa Lääkäriliiton
sivuilta nyt se heidän vastineensa, että he kertovat,
ja siinäkin he kertovat näin, että STM
on tarkentanut. Me emme tarkentaneet mitään; se
on ollut koko ajan täällä esityksessä.
Me olemme tehneet kaikkemme, että kustannukset saadaan
laskemaan. Ja on puhuttu kympeistä näille eläkkeellä oleville
lääkäreille. Me haluamme kaikin voimin,
että eläkkeellä olevat lääkärit
voivat harjoittaa omaa ammattitaitoaan. Me olemme heistä todella
suuresti kiitollisia, ja me emme missään nimessä halua,
että pienet lääkäriyritykset
kellahtavat tämän tähden. Ei todella.
Mehän olemme tehneet ihan kaikkemme, että Kela
tekee selainta, ja meillä on yrityksiä, jotka
ovat halukkaita tekemään näitä edullisia
selainpohjaisia järjestelmiä. Lukekaa tämä esitys
ja kommentoikaa vasta sitten.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten mennään puhujalistaan.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! E-reseptin taustallahan on monia hyviä päämääriä. Se
tuo mukanaan myös jokusia haasteita. Ensinnäkin
järjestelmän käyttöönoton
ja ylläpidon kustannukset ovat nyt tässä sitten
olleet keskustelun aiheena, ja sitä on nyt tässä avattu,
ja tätä keskustelua on käyty nyt myöskin
tuolla muualla. Tässä tietysti täytyy
nyt sanoa, että näitä pienyrittäjien
huolia tai heidän tilannettaan näistä asioista
ei mielestäni kenenkään edustajan sopisi lähteä vähättelemään
tai mitätöimään, koska he kokevat
ne täysin aiheellisiksi.
Kuitenkin tiedetään, että pienten
paikkakuntien pienet lääkäriasemat ovat
edelleen meille hyvinkin usein välttämättömiä,
ja näiden lääkäriasemien toiminnassa
on usein kyse pienyrittäjyydestä tai myös
perheyrityksistä. Valitettavasti jo nyt on kantautunut
voimakkaasti viestiä, että e-reseptin käyttöönotto
voi tarkoittaa käytännössä toiminnan
lopettamista. Näitä huolestuneita yhteydenottoja
tästä asiasta on tullut huomattavan paljon. Suurin
pelko onkin, että toiminta joudutaan lakkauttamaan ja markkinat
jäävät entistä vahvemmin suurten
toimijoiden varaan.
Ministeri Risikko tässä nosti osaltaan nämä huolet
esiin ja vakuutti niiden olevan aiheettomia. Haluan nyt vielä kerran
varmistaa ministeriltä: onhan nyt varma, ettei tämä uudistus
tuota sellaisia kustannuksia, että nämä pienet
toimijat joutuisivat taloudelliseen ahdinkoon? Kysyisin myös:
onko vielä harkittavissa, että niin sanotut vanhat
reseptimahdollisuudet jätettäisiin vaihtoehdoksi
ja siirtymäaikaa jatkettaisiin? Lisäksi toivoisin
myös tarkennusta siihen, kuinka väärinkäytökset
ehkäistään, jos potilas kieltää tietojen luovuttamisen,
koska tällöin on kaiketi mahdotonta valvoa, jos
potilas hakee reseptejä useammasta eri paikasta.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ministerikin on tainnut jossain lehtihaastattelussa
todeta, aivan samoin koen, että tämän e-reseptin
positiivisimpia puolia on potilasturvallisuuden lisääntyminen,
myös siltä osin ennen kaikkea, että voidaan
valvoa ja seurata tarkemmin niitä lääkemääräysten
päällekkäisyyksiä ja niiden
haitallisia sivuvaikutuksia toisiinsa, joita suomalaisten terveydenhuollon
asiakkaiden lääkemääräyskohtalot
ovat olleet valitettavan tulvillaan.
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä kuulla ministeri
Risikolta tuo, mitä äsken totesitte, että esitys
ei ole niin pelottava ja hankala pienten yksityislääkäriyritysten
tai eläkkeellä olevien lääkäreiden
kannalta kuin ehkä näissä lobbauspuheenvuoroissa,
joihin myös lehdistö on tarttunut, on todettu.
Haluan kuitenkin ministeriltä varmistaa, että jää varmasti
oikea käsitys, onko kysymys todella nyt tahallisesta väärän
informaation tuottamisesta etujärjestöiltä vai
minkä ihmeen takia sitten syntyi tämmöinen
haloo ja valtaisa yhteydenottojen määrä,
jos se ei kuitenkaan pidä paikkaansa ja asia on niin helppo
kuin totesitte. Ensimmäinen vaikutelma nimittäin
oli sen kaltainen, että miksi niitä edunvalvontatahoja,
jotka käytännössä reseptejä kirjoittavat
ja lääkärin ammattia harjoittavat, eläkkeellä,
yksityislääkärifirmassa tai missä tahansa,
julkisella puolella, ja sitten vaikka vapaa-ajallaan haluavat kirjoittaa
reseptin, ei ole kuultu riittävän hyvin jo valmisteluvaiheessa.
Se tästä jää väistämättä kysymykseksi.
Mutta muutoin haluan todeta kyllä kiitokset tästä esityksestä ministerille.
En tiedä, liioittelenko, jos sanon, että kaikkien
vaikeuksien ja vuosien valmistelun jälkeenkin tämä kai
on sittenkin ensimmäinen sähköisen tietojärjestelmän
vähänkään onnistunut hanke,
jota me olemme terveydenhuollossa kyenneet toteuttamaan. Ne käyttäjäkokemukset
ovat positiivisia, sen varmasti jokainen meistä e-reseptillä lääkkeitä hakeneistakin
voi todeta. Se on helppoa, se on yksinkertaista.
Ja minusta on hyvä, että te olette nyt ministeriön
sivuillekin avanneet tällaisen tietopaketin, joka helpottaa
siinä, jos on muun muassa kysymyksiä, että entä jos
henkilöllä ei ole tietokonetta, miten hän
pystyy silti tätä hyödyntämään.
Ja toden totta, tietokonetta ei välttämättä tarvita. Kun
nämä ongelmakohdat saadaan selvitettyä ja vastattua
myös tahoille, joilla on epäselvyyttä, niin
tätä kohtihan meidän on mentävä terveydenhuollossa
väistämättä, jos haluamme kustannuksia
vähentää ja potilasturvallisuutta parantaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Menetellään niin, ministeri Risikko, että vastaatte
tämän keskustelun loppupuolella, koska tässä voi
tulla vielä muutamia muitakin kysymyksiä. — Jatketaan.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sähköisiin resepteihin
siirtyminen on ollut hyvä uudistus, jonka tavoitteena on
ollut yksinkertaistaa ja nopeuttaa apteekkiasiointia — kansalaista
ja asiakasta tässä on ajateltu.
Kun huhtikuussa 2013 sähköinen resepti otettiin
käyttöön julkisessa terveydenhuollossa,
huomattiin jo alkupuolella epäkohtia erityisesti alaikäisten
lasten kohdalla. Ongelmaksihan muodostui se, ettei vanhemmilla ollut
mahdollisuutta nähdä omien alaikäisten
lastensa tietoja. Edes alaikäinen itse ei voinut nähdä tietojaan,
vaikka kaikki palveluun tunnistautumisen keinot olivat olemassa.
Tämä aiheutti vanhemmille turhia kyselykäyntejä apteekissa
reseptin uusimisen yhteydessä. Pitkien etäisyyksien
Suomessa tämä ei tietenkään
ollut järkevää. Järjestelmä myös
vaati vanhemmilta ulkomuistia lastensa lääkkeistä.
Esitin vuosi sitten asiasta kirjallisen kysymyksen edellyttäen
tämän valuvian, epäkohdan, korjaamista.
Tuolloin ministeri Guzenina-Richardson vastauksessaan lupasi asiantilan
korjaamista. Nyt olemme tässä tekemässä tätä korjaustoimenpidettä,
mikä on erittäin hyvä juttu ja siksi erityisen
kiitoksen arvoinen nyt asiasta vastaavalle ministerille. On todella
hyvä, että hallitus reagoi nopeasti asiaan ja
helpottaa näin lapsiperheiden arjen sujumista osaltaan.
Lisäksi on hyvä, että tässä hallituksen
esityksessä edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon
sähköisessä tietojenkäsittelyssä tietosuojaa
ja tietoturvaa sekä tietojärjestelmien yhteentoimivuutta
ja toiminnallisuutta. Tietoturva, potilasturva ja helppokäyttöisyys on
asiakkaalle kaikkein tärkeintä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kokonaisuutena tämä hallituksen
lakiesitys on mitä toivottavin ja tervetullut. Parhaimmillaan tämä todellakin
edistää potilasturvallisuutta, on tehokas, ja
se on myös lääkäreille ja muille
ter-veydenhuollon ammattilaisille työkalu kokonaisvaltaiseen
potilaan hoitamiseen. Kaikkinensa terveydenhuollon tietojärjestelmäongelmat,
niin kuin muutoinkin julkishallinnon tietojärjestelmäongelmat, ovat surullinen
kertomus
käytettävyysongelmineen, yhteentoimivuusongelmineen
tilanteessa, jossa konsulttidemokratia on toiminut. Laitetoimittajat,
järjestelmätoimittajat ovat voineet rahastaa.
Ne ovat olleet räikeitä epäkohtia. Onkin äärimmäisen
tärkeää, että otetaan vakavasti
tässä lähetekeskustelussakin ollut kritiikki
valiokunnassa, jotta valuvikoja ei jäisi eikä jouduttaisi
tilanteeseen, että jonkin ajan kuluttua lakia jouduttaisiin
paikkaamaan. Hyvää tässä on myös
se, että käytetään tätä Kelan
asiantuntemusta hyväksi täysipainoisesti. Kelan
tietojärjestelmien mahdollisuuksia voitaisiin yhteiskunnassa
muutoinkin laajemmin hyödyntää.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pitäisi kiittää hallitusta
siitä, että eläinlääkäreitä ei
tähän järjestelmään
ole otettu mukaan, (Erkki Virtanen: Tai syyttää!)
sillä itse urani aikana — tuossa äkkiä laskin — olen
ehkä parikymmentätuhatta reseptiä kirjoittanut
ja soittanut puhelimella, ja jos tällainen järjestelmä olisi
ollut eläinlääkärikäytössä ikään
kuin pakotettuna, niin töiden tekemisestä ei sinänsä olisi
tullut mitään. Tämä nyt on ehkä hieman
kevennys ja väärä vertaus, koska lääkärit
ja hammaslääkärit toimivat yleensä kiinteästä toimipaikasta
käsin mutta eivät aina. Ja jos hyvää halutaan
tästä hakea, niin kyllähän sitä ehdottomasti
on tämä väärinkäyttöjen
estäminen ja kontrollointi ja potilasturvallisuus, jolloin
kaikki nähdään.
Ministeri Risikon hyvä välipuhe siitä,
että tämä hinta ei ole niin korkea kuin
on annettu ymmärtää, oli aivan oleellinen
ja hyvä, koska totta kai yksi merkittävä tekijä tällaisen
järjestelmän toimivuuden näkökulmasta
on se, että se todella toimii ja se on nopea ja erittäin
helppo käyttää. Muuten sen merkitys työelämässä on
miinusmerkkinen. Juuri tämän pitäisi
nyt sitten olla selvä, että Kela pystyy tämän
hoitamaan ja mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman kustannustehokkaasti
tietenkin käyttäjän näkökulmasta.
Minä toivoisin, että valiokuntatyössä kuitenkin
vielä arvioidaan sitten näitten puhelinreseptien
ja paperireseptien merkitys muissakin poikkeustilanteissa, joita
tullaan sitten määrittelemään. Jos
ajatellaan tätä ihmisten terveydenhuoltoa ja vähän
verrataan tätä eläinlääkintään,
niin itse olen monta kertaa ihmetellyt, että miten se voi
olla, että jossakin kunnassa tai kaupungissa eläinlääkärin
saa puhelimella kiinni ja hoidettua nopeasti esimerkiksi reseptin
puhelimella apteekkiin ja homma on hoidossa — että eläinlääkärin
saa kiinni mutta ihmislääkäriä ei
saa kiinni. Itse olen urani aikana satoja tai tuhansia kertoja välttänyt potilaan
käynnin vastaanotolla sen takia, että on ollut
mahdollisuus keskustella ja hoitaa saman tien puhelimella asia apteekkiin.
Vielä tämmöinen käytännön
esimerkki: Jos jollakin nyt sattuu olemaan lääkärin
puhelinnumero ja sinne voi soittaa tarvittaessa ja jos tämä lääkäri
on vaikka menossa Lappiin autolla ja minä soitan hänelle
puhelimella omat ongelmani ja hän sanoo, että tämä hoituu
käden käänteessä puhelinreseptillä apteekkiin,
niin olenko minä käsittänyt oikein, että tämä 2016:n
jälkeen ei ole enää mahdollista? Jos
se ei ole mahdollista, niin silloin vaikeutetaan asiakkaan asemaa
tässä yhteiskunnassa, ja siihen ei pitäisi
mennä.
Vaikka nyt tässä pieniä tämmöisiä yksityiskohtia
nostankin esille, pidän tätä uudistusta
erityisen hyvänä ja minä toivon, että se
todella saadaan toimimaan, ja pikkuhiljaa, kun tietotekniikka sitten
on enemmän arkipäivää ja nämä välineet
toimivat paremmin, niin kyllähän tämä helpottaa
ja lisää varmuutta ihmisten terveydenhuoltoon.
Mutta kyllä valiokuntakäsittelyssä minä vielä vähän
pohtisin tätä toimivuutta asiakkaan näkökulmasta,
että otettaisiin tämä tulevaisuuden mahdollisuus
hoitaa asiakkaita paikasta ja ajasta riippumatta, ettei nyt annettaisi
niin tiukkaa ohjeistusta e-reseptille, että se sitten tekee
hieman mahdottomaksi näitten eläkeläisten ja
muitten pienimuotoista työtä tekevien ammatinharjoittajien
olemisen markkinoilla, ja että niilläkin alueilla,
joilla tämä valokuitu ei toimi ja pätkii,
tämä toiminta olisi yhdenvertaista ja mietittäisiin
myös näitä raja-arvoja.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän asian käsittelyssä on
jo varsin laajasti puhuttu sähköisen reseptin
hyvistä ja huonoista puolista. Hyviä puolia, lähinnä potilasturvallisuudessa,
on asiassa tietenkin paljon enemmän kuin huonoja, jotka
taas liittyvät pääasiassa pienyrittämiseen
ja tietojärjestelmien hankinnan ja ylläpidon mahdolliseen
kalleuteen sekä mobiiliin asiakaspalveluun.
Yhteen asiaan haluan erityisesti kiinnittää huomiota
ja toivon, että valiokuntakäsittelyssä tämä käydään
asiantuntijoiden kanssa huolellisesti läpi. Esitys ei siirtymäajan
jälkeen mielestäni mahdollista puhelinreseptejä.
Tästä on seurauksena kaksi suhteellisen vakavaa
ongelmaa.
Lääkäreille on myönnetty
elinikäinen oikeus harjoittaa lääkärintoimea,
siis reseptinkirjoitusoikeus, joka ei lakkaa eläköitymisen
jälkeenkään. Nyt tämä lakiesitys
tässä muodossaan mahdollisesti poistaa oikeuden
harjoittaa tätä lääkärintoimea,
jos ei hanki tarvittavia tietojärjestelmiä. Tämä on
mielestäni kuitenkin — vaikka jotkut sanoivat
täällä, että pieni ongelma — suhteellisen
suuri ongelma ihan sen vuoksi, että maamme 25 000
lääkäristä useampi tuhat on
jo eläkkeellä olevia.
Suomessa on tosiaan 25 000 lääkäriä,
ja he harrastavat eläkkeellä lääkärintoimea
ja ovat aktiivisia, ja tämä on mielestäni
kuntien ja valtion talouksien näkökulmasta positiivista
ja arvostettavaa. Soisinkin, että eläkkeellä olevien
lääkärien työpanosta arvostetaan
jatkossakin kehittämällä e-reseptiä sellaiseksi,
että se täyttää tulevat tietotekniikan
turvallisuusvaatimukset ja mahdollistaa edelleen jouhevat puhelinreseptit sekä eläkkeellä
olevien
lääkärien lääkärinoikeudet.
Kiitos taas ministeri Risikolle, että olette jo tähän
asiaan paneutunutkin. — Kiitos.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Äsken tuossa edellisessä puheenvuorossani
jäi vielä kysymättä semmoisesta
asiasta, että tiedossani on useampia tapauksia, esimerkiksi
Lapista, joissa syystä tai toisesta nämä tietoliikenneyhteydet eivät
ole toimineet tai tämä e-reseptijärjestelmä on
syystä tai toisesta niin sanotusti tiltannut ja tämä on
sitten aiheuttanut aika huomattaviakin ongelmia reseptien siirtymisessä apteekkiin
ja sen kautta lääkkeinä potilaalle. Eli
oikeastaan olisin ministeriltä vielä halunnut
kysyä: miten tällaisiin tilanteisiin sitten tulevaisuudessa
voidaan varautua, jos asia tosiaan on näin, että tulevaisuudessa
käytössä ei ole enää paperisia
reseptejä tai puhelinreseptin mahdollisuuksia?
Vielä toinen asia, joka jäi mietityttämään,
on tilanne, että entä sitten ulkomailta tulevat
reseptit, joita tulevaisuudessa pitäisi kai kohdella yhdenvertaisesti
Suomessa kirjoitettujen reseptien kanssa, niin miten tämä järjestelmä sitten
sopeutuu tähän tilanteeseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi edustaja Mäntylälle:
Me taisimme juuri säätää jotakin
tästä ulkomaisten reseptien kohtelusta Suomessa.
Mutta jos siis tilanne olisi se, että kun tässä nyt
on oltu syvästi huolissaan siitä, että tarvitsisi äkillisesti
sitä reseptiä ja saisi lääkärin vain
puhelimitse kiinni ja sitten se ei kelpaisikaan, niin todennäköisesti
silloin on kysymys todellakin varsin akuutista hätätilasta:
jos ei reseptiä ennätä odottamaan seuraavaan
päivään, niin sitten on ehkä syytä mennä sinne
päivystykseen jo suoralta kädeltä.
Mutta itse asiassa pyysin puheenvuoron vain kysyäkseni
ministeriltä, kun yhteen asiaan kiinnitin huomiota tässä,
ja se on se, että jos en nyt aivan väärin
katsonut, niin nämä reseptitiedot olisivat saatavissa
vain kolme vuotta taaksepäin. Ainakin sellaisissa tapauksissa,
joissa potilas tulee ensimmäistä kertaa kyseisen
lääkärin luokse, saattaa olla kyllä aika
lyhyt aika muodostaa kuva reseptihistoriasta, joka voi olla kuitenkin
varsin tähdellinen sitten tulevaa hoitoa käsiteltäessä. Tätä nyt
tietysti voi käsitellä valiokunnassakin, mutta
tämmöisen ongelman huomasin, että minäkin
nyt jotain vikaa tästä löytäisin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tämä asia nyt kiinnostaa,
tämä kysymys varmaan pitäisi valiokunnassa
esittää, mutta kysynpähän ministeriltä:
Onko ministerillä olemassa tietoa, että kun täällä on
mainittu älypuhelin, jolla voi sitten hoitaa tätä reseptiä,
niin onko niin pitkälle jo mennyt teknologia tai onko se
näköpiirissä, että kun puhuu
puhelimeen, niin se menee bitteinä tai millä ikinä se
meneekin reseptikeskukseen ja sitä kautta asia on hoidossa?
Silloinhan tämä asiakasnäkökulma
tulisi otettua huomioon ja tämä asia olisi hyvin
helppo.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtaselle vielä vastaan,
että muistan kyllä oikein hyvin, mitä valiokunnassa
on käsitelty — niin pahasta dementiasta en vielä 39-vuotiaana
kärsi, ettenkö sitä muistaisi.
Tässä kysymyksessä tämä kiinnostukseni
koski lähinnä sitä, onko suunnitteilla
jonkinlaista EU:n sisäistä mahdollista tämmöistä vastaavaa järjestelmää,
jolloin pystytään varmistamaan se lääkereseptien
oikeellisuus ja turvallisuus myöskin tällä tasolla.
Toinen asia, mitä edustaja Virtaselle tässä haluaisin
vielä sanoa, on se, että nämä asiat
eivät ainakaan tuolla Lapissa ole ihan niin yksinkertaisia,
että jos reseptille on akuutti tarve, lähdetään tuosta
noin vain päivystykseen. Se päivystys voi olla
satojen kilometrien päässä. Minä pidän
tässä kyllä aika kohtuuttomana tällaista
kategorisointia näinkin tärkeässä asiassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En nyt ihan tarkkaan tiedä, tai siis
kyllä Lapissa tosiaan varmaan asia näin on, mutta
eivät ne apteekitkaan taida olla ihan lähellä siellä,
niin että sen reseptin toteuttamiseksi pitää olla
myöskin se apteekki, jolloin pitää päästä ensin
sinne apteekkiin. Minä oletan, että potilasturvallisuutta
ei kyllä välttämättä vaaranna
se, että ei voi kilauttaa kaverille ja pyytää reseptiä.
On siinäkin nyt puolensa — nimittäin
minä vähän epäilen, että Suomessa
kirjoitetaan aika paljon puhelinreseptejä sillä tavoin,
että lääkärillä ei
ole välttämättä mitään
käsitystä siitä potilaasta. Käytännössä itse asiassa
sillä tavallahan minäkin olen toiminut tässä omien
insuliinieni osalta jo viimeiset 11 vuotta eli täällä ollessani.
Nyt jos ei enää saa soittamalla reseptin uusimista,
niin minähän joudun jopa kävelemään
tästä tuonne terveysasemalle. Mutta ehkä se
perusongelma nyt ei kuitenkaan tältä osin ole
siinä, että potilasturvallisuus vaarantuisi, jos
puhelinreseptejä ei enää saa kirjoittaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän loppuun vielä haluan
tuoda esille sen, että tämä on erittäin
hyvä järjestelmä ja on erittäin
hyvä uudistus, että tämä Kanta-järjestelmä saadaan
aikaan. Sähköinen resepti lisää potilasturvallisuutta
ja tietoturvaa ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta.
Sitähän tässä erityisesti nyt
kaivataan meidän terveydenhuoltojärjestelmään
ja sitä kautta tehokkuutta.
Ainoa huoli tosiaan oli se, että nämä järjestelmäänliittymiskustannukset
ja sen käyttökustannukset eivät saa muodostua
kohtuuttoman suuriksi. Jos näin on, että tämä kustannuspuoli
ei nouse sille tasolle, mitä nämä tiedot
nyt ovat olleet — liittymismaksut voivat olla toistakymmentätuhatta
euroa — niin silloinhan tämä on erittäin
hyvin hoidettu uudistus.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! En valitettavasti ihan koko keskustelua kuullut.
Itse pidän uudistusta hyvänä ja kannatettavana,
ja varmasti tärkeää on se, että väärinkäytöksiä pystyttäisiin
vähentämään ja myös
potilasturvallisuutta parantamaan — asioita, jotka tässä ovat tulleet
esille.
Mutta ihan tuollainen käytännön yhteydenotto,
joka tuli eräältä kansalaiselta näihin
sähköisiin resepteihin liittyen: Hän
ehdotti sellaista mietittäväksi, että voisiko
niitä erotella jollain tavalla väreillä niin,
että olisi oma väri jatkuvassa käytössä oleville
lääkkeille, sitten toinen väri pitkäaikaisessa
käytössä — esimerkiksi vuoden mittaisessa
lääkityksessä — oleville resepteille, ja
sitten tällainen kertakäyttötyyppinen
lääkemääräys, sillä hänellä oli
kokemus oman puolisonsa kanssa, että lääkäriltä oli
jäänyt huomaamatta uusia tietyt lääkkeet,
joita kummallekin olisi tarvittu. Toki tietysti siinä on
potilaalla se vastuu.
Mutta kun meillä väki nyt ikääntyy,
niin voisi olla ihan järkevää, että sieltä helpolla
tavalla löytyisi se tarve, että lääkäri
voisi todeta, että "hei, teillä on myös
tämä jatkuvassa käytössä oleva lääke,
joka pitäisi uusia" taikka "teillä on vielä tarvetta
jatkaa tämän tietyn lääkkeen
käyttämistä", ja ne voitaisiin uusia
silloin samalla kerralla.
Toivon, että nyt valiokuntakäsittelyssä myös tämän
kansalaisen ajatus otetaan vakavalla tavalla pohdintaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten lopuksi vielä ministeri Risikko. Tuli muutama
kysymys — olkaa hyvä.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä teidän kommenteistanne.
Minä haluan nyt teille kaikille sanoa, että en
missään nimessä vähättele
niitä, mitä te olette nostaneet, koska nämä samat
tiedot ja eräänlaiset kriittiset pisteet ovat
tulleet minullekin esille. Mutta sen tähden minä halusin
teille kuitenkin sanoa, että täällä on
ollut nyt vääriä tietoja liikkeellä,
ja sen halusin tuossa torpata.
Mutta totta kai siis minä itse kannatan sähköistä reseptiä sen
potilasturvallisuuden vuoksi. Kuinka paljon meillä on,
kuulkaa, esimerkiksi ensiavussa sellaisia ikäihmisiä,
jotka ovat siellä lääkkeiden yhteensopimattomuuden
vuoksi? On arvioitu, että se on, kuulkaa, valtava määrä.
Jos me tällä saamme ihmisten terveyttä edistettyä ja sillä,
että vanhuksilta saadaan tällainen lääkearsenaali,
jos he käyvät monella lääkärillä ja
he eivät muista aina välttämättä — emmekä välttämättä me
työikäisetkään muista — mitä kaikkia on,
niin se, että me saamme tällaista potilasturvallisuutta
lisättyä, on, kuulkaa, tärkeä asia.
Sen tähden minusta se potilasturvallisuus ja lääkehoitojen
vaikuttavuus menee sen edelle, että voi joutua nyt varmentimen
ostamaan tai vähän opettelemaan sitten tällaista.
Aika moni meistä käyttää nettipankkia,
ja siinä tulee ihan samanlainen järjestelmä.
Minä pidän tätä potilasturvallisuutta niin
tärkeänä asiana, että sen puolesta
haluan puhua tässä. Mutta nämä kaikki,
mitä te esititte, on otettu vakavasti ja jo siinä lausuntojen
käsittelyn aikana ja jälkeen tässä hallituksen
esityksessä on huomioitu näitä kriittisiä pisteitä,
ja aivan varmasti valiokuntakäsittelyssä vielä niitä on.
Minä haluaisin kuitenkin nostaa, kun täällä hallituksen
esityksessä on nämä Taloudelliset vaikutukset,
että täällä todetaan tällä lailla
näin: "Lääkemääräyslakiin
ehdotettavan muutoksen perusteella Kansaneläkelaitoksen
tulee toteuttaa käyttöliittymäpalvelu,
joka mahdollistaa sähköisen lääkemääräyksen
laatimisen ja käsittelyn Internetin välityksellä sekä puhelin-
ja tietoliikenneverkkojen välityksellä. Sähköisten
lääkemääräysten laatiminen
ja käsittely käyttöliittymäpalvelun
kautta edellyttää normaalin tietokoneyhteyden
lisäksi ainoastaan varmennekorttia ja kortinlukijaa. Näiden
aiheuttamat kertaluontoiset kustannukset ovat vähäiset.
Lisäksi jokaisesta laadittavasta lääkemääräyksestä on
suoritettava maksu", joka siis nyt tällä hetkellä yksityisellä puolella
on se 0,21 senttiä. Julkisella sektorillahan se lasketaan
sitten aivan eri tavalla tuon kansalaisten määrän
mukaisesti.
Sitten täällä oli muutamia kysymyksiä,
ja kiinnittäisin huomiota sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta
löytyviin kahteen erittäin informatiiviseen tiedotteeseen,
ja sitten siellä on kysymyksiä ja vastauksia -patteristo,
niin että kaikista akuuteimpiin ja eniten esitettyihin
kysymyksiin on nyt sitten tehty vastauksia.
Täällä on esimerkiksi kohta: "Paljonko
sähköisen reseptin käyttöönotto
maksaa lääkäreille? Sähköisen
reseptin käyttöönotto ei aiheuta kohtuuttomia
kustannuksia." Mutta se edellyttää nyt sitä,
että me sen Kelan selaimen saamme.
Sitten täällä kysyttiin sitä,
että mites nyt tämä eurooppalainen systeemi
sitten pelaa. Meillähän on reseptien hyväksyttävyys
Euroopan alueella jo tällä hetkellä kehitteillä.
Nyt riippuu aika paljon näistä sähköisistä järjestelmistä.
Ihan kaikkien maiden kanssa ei vielä pelitä, koska
meidän pitää saada nämä yhteensopivat
järjestelmät. Tietenkin tämä eurooppalainen
yhteinen sähköinen järjestelmä laahaa
perässä, mikä on aivan ymmärrettävää,
kun mekin olemme vasta tässä vaiheessa, mutta
sitä koko ajan kuitenkin kehitetään.
Sitten täällä oli sellaisia kysymyksiä,
kuten onko se 500 reseptiä nyt sitten liian vähän,
että pitäisikö nostaa sitä,
pitäisikö olla enemmän. Mutta siinä sitten
meillä virkamies Pekka Järvinen, joka on laatinut
tätä esitystä, sanoi minulle, että silloin
voi tietysti kysyä, että eikö näillä kohtalaisen
paljon lääkemääräyksiä laativilla
yksityisillä lääkäriasemilla
pitäisi olla ammattimaisen käytön edellyttämät
järjestelmät. Kyllä minä olen
sitä mieltä, että jos meillä on
ammattimainen lääkäriasema, jolta edellytetään
nimenomaan ammattimaista toimintaa, niin silloin pitää olla
kyllä näiden tietojärjestelmienkin kunnossa.
Se, mihin se raja sitten pistetään, 500 vai 1 000,
on tietysti sellainen asia, mistä pitää varmaan
keskustella. Me olemme nyt ottaneet tuon 500. On arvioitava monia,
koska miettikääpä sitä, kuinka
paljon tarkoittaa 500 reseptiä. Se on aika paljon. Se alkaa
olla jo hiljakseen sellaista ammattimaista.
Mutta sitten, mitä te puhuitte tuosta, että jos nyt
on jossain tietoliikennekatkoksia, että on vaikka jossain
luolassa eikä toimi ja luolassa joku tarvitsee lääkettä,
niin totta kai — siis haloo, jos täällä kerta
sanotaan, että tietokatkosten aikana, kun tietoliikenne
ei toimi, voi totta kai käyttää myös
muita mahdollisuuksia. Ei ikinä saa tulla sellaista tilannetta,
että potilaan lääkehoito vaarantuu vain
siitä syystä, ettei saada yhteyttä. Kyllä sitä aina
jollakin lailla voidaan yhteys sitten saada — vaikka sitten
sillä puhelimella. Ne kyllä yleensä aina
toimivat, jos eivät kaikki tietoliikenneyhteydet toimi.
Kiitos kovasti näistä kommenteista, ja voittopuolisesti
te kuitenkin ymmärsitte sen, että tällä on
hyvä tarkoitus. Se on myös teidän parhaaksenne.
Keskustelu päättyi.