8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vesihuoltolain sekä maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä vesihuoltolain
muutosesitys sisältää tärkeää viestiä ja
tärkeää muutosta. Kuten maanteillä tai
infraverkossa yleisesti, myös vesiverkostossa on runsaasti
korjausvelkaa, arvion mukaan yli 2 miljardia euroa. Vesihuoltopalveluiden
toimintavarmuutta on tarpeen parantaa erityisesti vesihuoltoverkostojen
huonon kunnon ja sään ääri-ilmiöiden
lisääntymisen takia. Vesihuoltolakiin sisällytettäisiin
nyt säännökset vesihuoltolaitoksen varautumisesta
vesihuollon häiriötilanteisiin yhteistyössä muun
muassa kuntien ja muiden sopimuskumppanien kanssa. Lisäksi tässä täsmennettäisiin
sääntelyä vesihuollon virhetilanteissa
asiakkaalle maksettavista hinnanalennuksista, niin sanotuista häiriökorvauksista.
Näitäkin asioita suurempi kysymys on se, että nyt
vesihuoltoasioissa järki on vihdoin voittanut. Surullisen
kuuluisa jätevesiasetus, joka viime kaudella täällä paljon
puhutti ja joka on edelleenkin erittäin ongelmallinen monella
kohtaa, on nyt kääntynyt toiseen suuntaan. Ministeri
Jari Koskisen johdolla on valmisteltu tämä muutos
vesihuoltolakiin. Tämä muutos rauhoittaa varmasti keskustelua
kiinteistön vesihuoltolaitoksen verkostoon liittämisvelvollisuuden
oikeudenmukaisuudesta haja-asutusalueilla niissä tilanteissa, joissa
kiinteistökohtainen vesihuolto täyttää lainsäädännössä asetetut
vaatimukset.
Tämän ehdotuksen mukaan taajamien ulkopuolella
sijaitsevia kiinteistöjä ei tarvitsisi liittää vesihuoltolaitoksen
verkostoon, jos niiden vesihuoltolaitteisto on asianmukainen ja
rakennettu ennen kuin vesihuoltolaitoksen toiminta-alue on hyväksytty.
Sellaisilla aikaisemmin määritellyillä toiminta-alueilla,
joilla vesihuoltolaitos on ryhtynyt toimenpiteisiin vesihuollosta
huolehtimiseksi, liittämisvelvollisuus määräytyisi
nykyisen sääntelyn mukaisesti vuoden 2018 loppuun asti.
Toisin sanoen tämä esitys nyt mahdollistaa sen,
että tuolla määritellyllä vesihuoltoalueella olevan
kiinteistön ei tarvitse liittyä siihen järjestettyyn
vesihuoltolaitteistoon, jos kiinteistön vesien puhdistus
on asianmukaisesti muulla tavoin omatoimisesti hoidettu.
Erittäin hyvä esitys.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vesihuoltojärjestelmämme
on suurten, perustavaa laatua olevien kysymysten äärellä.
Itsestäänselvyytenä pitämämme
asia ei pian olekaan sellainen. Meillä saattaa olla tikittävä aikapommi. Vesijohto-
ja viemäriverkostoihin tulisi investoida moninkertaisesti
nykyistä enemmän, sillä nykyiset järjestelmät
ikääntyvät kiihtyvällä vauhdilla.
Järjestelmien pitää olla kunnossa kaikissa olosuhteissa.
Tämän ongelmakentän moninaisuutta
vaikeuttaa, lisää myös se, että alan
osaajat ovat eläköitymässä ja
uusien kouluttaminen on jätetty retuperälle. Asiaan
liittyen olen jättänyt tänään myös
kirjallisen kysymyksen.
Aivan oikein, herra puhemies, hallitus rakennepaketissaan pyrkii
vähentämään kuntien velvoitteita,
mutta tässä lakiesityksessä suunnitellaan,
että kuntien vesihuollon kehittämissuunnitelmasta
poistettaisiin, että ei olisi velvollisuutta enää tehdä vesihuollon
suunnitelmaa. Ihmeellistä, että näin
yhteiskunnan kannalta elintärkeän vesihuollon
lakisääteistä velvoitetta ollaan vähentämässä.
Ei lain perusteluissa eikä pykälissä korosteta
riittävästi puskurirahaston luomista vesihuollon
infran korjausvelan kattamiseksi. Toivon, että asia huomioidaan
valiokuntakierroksella.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa on peräti noin 1 400
vesihuolto-osuuskuntaa, ja niiden määrä kasvaa
koko ajan. Pahimmat alan ongelmat ovat syntyneet ja syntynevät jatkossakin
siitä, että vesihuolto-osuuskunnat pääsääntöisesti
joutuvat liittymään kuntien omistamiin vesihuoltolaitoksien
verkostoihin, joilla on niin sanottu luonnollinen monopoli puhtaan veden
tuottajana ja jätevesien käsittelijänä.
Kunnat voivat käyttää tätä monopoliasemaa
hyväkseen keräämällä piiloveroksi
tulkittavia maksuja vesihuolto-osuuskunnilta, jotka eivät
perustu samaan kustannusvastaavuuteen kuin heidän omien
verkkojensa eri alueille tuotetut palvelut.
Jotkut kunnat ja kuntien vesihuoltolaitokset ovat hyödyntäneet
osuuskuntamuotoisia vapaaehtoisorganisaatioita tulkitsemalla vesihuoltolakia
käytännössä siten, että vesiosuuskunnat
on rinnastettu tavanomaisiksi kiinteistöiksi, kun kyse
on ollut vesiosuuskunnille myytävistä palveluista
tai veden hinnasta, ja vesihuoltolaitoksiksi, kun kyse on ollut
vesiosuuskuntien velvoitteista ja vastuista. Monet osuuskunnat ovat
kokeneet, että sanelupolitiikkaa ja monopoliasemaa hyväksikäyttäen
heitä on kohtuuttomasti hyödynnetty liike- ja
kuntatalouden tulosten parantamiseksi. Osa kunnista ja vesilaitoksista
myöntää samojen säännösten
perusteella myös käyttövedestä 32—40
prosentin alennuksia, ja toiset eivät myönnä samoilla
säännöillä alennuksia lainkaan.
Kilpailulain 7 §:n määräyskään
ei ole pystynyt estämään tällaista
määräävän markkina-aseman
väärinkäyttöä.
Nykyisenkin lainsäädännön
mukaan kustannusten kohdentamisen tulisi tapahtua vesihuoltolaitoksen
eri asiakasryhmien kesken kustannusvastaavasti siten, että toisen
asiakasryhmän maksuilla ei kateta toisen ryhmän
kustannuksia. Kustannusvastaavuusperiaatetta voidaan kuitenkin kiertää,
kun kunnalliset laitokset eivät suostu laskennallisesti,
läpinäkyvästi ja avoimesti sitä todentamaan.
Monien osuuskuntien mielestä niin sanottujen emolaitosten
veden hinnoittelu on liian korkeaa ja emo- ja tytärlaitoksen
välille tulisi aina tehdä erillissopimus, jossa
sovitaan esimerkiksi hinnoittelun perusteista. Valitettavan usein
tuo sopimus on sanelusopimus, kun vaihtoehtoja ei anneta.
Arvoisa puhemies! Vesihuoltolain 19 § tulisi muuttaa
siten, että todellinen kustannusvastaavuus velvoitettaisiin
todentamaan avoimesti eri alueiden välillä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pääsen tätä lakia
ympäristövaliokunnassa käsittelemään,
mutta muutaman asian haluan tässä lähetekeskustelussa
esille nostaa.
Toinen on tuo jätevesiasetukseen puuttuminen, jossa
tehdään odotettu korjaus ja selkeytys tuonne maaseudulle.
Eli taajamien ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä ei
enää tarvitsisi liittää vesihuoltolaitoksen
verkostoon, jos niiden kiinteistökohtainen vesihuolto on
järjestetty asianmukaisesti ennen tuon vesihuoltolaitoksen
toiminta-alueen hyväksymistä. Se on tärkeä linjaus,
sillä tällaista tietoa maaseudulta osittain tulee,
että pitkien etäisyyksien siirtoviemäreihin
on pakkoliitetty näitä kiinteistöjä,
jotka ovat jo asiat kuntoon hoitaneet. On hyvä, että nyt
tämä selkeytys tässä vesihuoltolain
uudistuksessa kirjataan ylös.
Se asia, joka oikeastaan minua eniten pohdituttaa, on se, että meillä on
valtavan iso korjausvelka maan alla. Meillä tällä hetkellä korjataan 60-luvulla
rakennettuja putkia, mutta pitäisi jo pystyä korjaamaan
70-luvulla rakennettuja putkia. Eli tällä hetkellä vesijohtoverkkoja
Suomessa on yli 90 000 kilometriä ja jätevesi-
ja hulevesiverkostoa yli 45 000 kilometriä ja
sen päälle vielä sitten kaikki tonttien
sisällä kulkevat vesijohdot.
Itse toivoisin, että tässä nyt otettaisiin
vakavalla tavalla tämä huoli esille ja pohdittaisiin
sitä, että näillä maksuilla
varauduttaisiin myös tulevaisuudessa entistä paremmin
tähän korjaukseen. Pitää tehdä varauksia
näiden kuntien omistamien vesiyhtiöiden kautta,
niin että tätäkin laskua ja korjausvelkaa
ei siirrettäisi lapsille enää tulevaisuudessa.
Yksi putkirikko tarkoittaa noin 4 000—8 000
euron kustannuksia maaseutumaisessa jätevesiverkostossa,
ja niitä rikkoja tapahtuu tällä hetkellä päivittäin
ympäri Suomen sen takia, että meidän
verkostosta ei ole pidetty kunnolla huolta. Eli itse toivon, että näihin
kuntien omistamiin vesiyhtiöihin tehtäisiin jopa
lakisääteinen velvoite siitä, että tietty
osuus pitäisi koko ajan rahastoida, varata näihin
peruskorjauksiin, niin että tämäntyyppistä tilannetta
ei enää jatkossa pääsisi syntymään,
mikä meillä nyt on.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Jos me ajattelemme jätevesien suurimittakaavaista puhdistamista,
niin eräs käytännön ongelma, mikä kuntien
välisessä yhteistyössä on noussut esiin,
on se, että seutukunnallisesti hyvä jätevesien
puhdistamisjärjestelmä on kuntien päätöksestä kiinni.
Ja kun meillä ei pohjavettäkään
kukaan omista, niin en minä tiedä, pitäisikö sitä jätevettäkään
sen kummemmin kenenkään omistaa.
Ylä-Savossakin oli hyvä hanke, jossa olisi
tehty useamman kunnan yhteinen jätevedenpuhdistamo, joka
olisi ollut tehokkaampi ja vesistöjen kannalta parempi
ratkaisu kokonaisuudessaan. Se ei toteutunut sen takia, että yksi
kunta käytti ikään kun veto-oikeutta
ja koko homma kariutui, ja jokainen kunta joutuu itse tekemään
omia ratkaisujaan. Jos jotakin vesihuoltolakiin ja ympäristönsuojelulakiin
pitäisi muuttaa, niin tämä asia pitäisi
ehdottomasti saada joko seutukunnalliseksi tai sitten maakunnalliseksi,
niin että ratkaisut olisivat sitten kokonaisuutta katsovia
eivätkä yksittäisen kunnan ja joidenkin
ryhmien siellä esille nostamien intressien näkökulmasta
ratkaistuja.
Keskustelu päättyi.