Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan ja ed. Laxellin ollessa
aktiivisimpina tällä hetkellä eduskunnassa
läsnä täällä istuntosalissa
hieman valotan tätä lakialoitettani 21, laki tuloverolain
140 §:n muuttamisesta. Olen pitkään tuonut
esille sitä ongelmaa, johon alamme nyt ajautua, joka liittyy metsäverotuksen
pinta-alaverojärjestelmän siirtymäkauden
päätökseen. Tämä aikahan
päättyy tämän vuoden lopussa,
ja tulevan vuoden alussa alkaa myyntiverojärjestelmän
mukainen verotuskäytäntö.
Perusongelma, jonka tässä haluan tuoda esille,
on se, että samaan vero-objektiin kohdistuu täysimääräisenä kaksinkertainen
tulovero ensi vuoden alusta. Vuosikymmeniä on metsästä maksettu
pinta-alaverojärjestelmän puitteissa täysimääräinen
tulovero ja ensi vuoden alusta pinta-alaverojärjestelmään
kuuluvasta metsälöstä myytäessä puutavaraa
maksetaan jälleen täysimääräinen
pääomavero. Lisäksi metsään
kohdistuva pääomavero on vielä prosenttiyksikön
korkeampi kuin eräät muut samaan pääomaverokantaan
kuuluneet viime vuonna, tai oliko toissa vuonna tapahtuneen muutoksen
seurauksena. Muualla verotus laski prosentilla, mutta siinä ryhmässä,
mihin puunmyyntitulot kuuluvat, tätä prosentin
laskua ei tapahtunut.
Okei, tässä on siis tämä perusongelma,
jolta on ummistettu täydellisesti silmät, kaksinkertainen
verotus, mutta ongelmia on tullut sitten myös muita. Näitä muita
ongelmia pelkää tänä aikana Suomen
puunjalostusteollisuus. Metsälehti numero 6/2005,
mikä eilen tuli minulle eduskunnan postilaatikkoon, kertoo
sivulla 7: "Talvikorjuuaika jää ennätyslyhyeksi.
Kulunut talvi on ollut puumarkkinoitten kannalta ainutlaatuinen." Näin
täällä todetaan, ja jatketaan: "Kohta
koittavan kelirikon vuoksi talvikorjuuaika jää ennätyslyhyeksi."
Tekstissä kerrotaan, että talvikorjuuaika on vain
puolitoista kuukautta pahimmilla paikoilla. Yleensä talvileimikoita
päästään korjaamaan jo joulukuun
puolella, mutta tänä talvena talvileimikoille
päästiin Lounais-Suomessa vasta helmikuun puolivälissä.
Artikkeli jatkuu: "Talvileimikoiden korjuu loppuu yleensä pääsiäiseen.
Tänä vuonna talvikorjuukohteita jää hakkaamatta.
Talvileimikoita ei myöskään haluta ostaa,
koska ensi talven korjuuolosuhteista ei vielä tiedä."
Artikkeli jatkuu: "Kelirikko pysäyttää korjuun
käytännössä kuukaudeksi, jonka
aikana keskitytään korjattujen puiden kuljettamiseen tehtaille.
Toukokuussa alkaa uusi kesälomiin saakka kestävä korjuujakso,
jolloin puuta ei hakata tehdasvarastoon, vaan suoraan käyttöön."
Eli tälle metsäveron siirtymäkauden
viimeiselle vuodelle tulivat juuri erittäin poikkeavat korjuuolosuhteet,
jotka voivat tuntua ehkä eduskunnassa ja arvoisista kollegoista
etäisiltä asioilta, mutta nämä ovat
sellaisia asioita, että Suomen puunjalostusteollisuus erityisesti
Sisä-Suomessa ja Länsi-Suomessa kokee hyvin ongelmallisena
lähitulevaisuuden. Itä-Suomessa puunjalostusteollisuus
jonkin verran luottaa siihen, että Venäjältä saadaan
puutavaraa. Mutta erityisesti Keski-Suomessa, kävin toissa
perjantaina Karstulassa olevalla merkittävällä puunjalostustehtaalla,
siellä todettiin, että on hyvin paljon arvaamattomia
epävarmuustekijöitä, mitkä liittyvät raakapuun
saantiin erityisesti molemmin puolin tulevaa vuodenvaihdetta ja
tulevan vuoden aikana.
Vuosikymmeniä sitten puunjalostustehtailla oli suuret
puutavaravarastot raakapuuta. Osaltaan kauan sitten puutavara kuorittiin.
Kuorittu puutavara kuivana kesti varastointia melko pitkäänkin.
Mutta nykyisessä metsänkorjuukulttuurissa, jossa
puu tuodaan kuorellisena aina tehtaalle saakka, jossa sitä tehdas
käy sitten jalostamaan, olipa mekaaninen tai kemiallinen
prosessi edessä, tällaista pitkäaikaista
varastointia puu ei kerta kaikkiaan pilaantumatta kestä.
Etenkin mekaaninen teollisuus silloin, kun se haluaa tehdä laadukasta
tavaraa, tarvitsee hyvälaatuisen ja tuoreen puun kaikkeen
jalostustoimintaan ja jatkojalostukseen. Tämän
vuoksi tuo karstulalainen suuri ja valtakunnassa tunnettu puunjalostusyritys
totesi johtajansa kautta, että meidän puuvarastomme
seisovat tuolla metsissä. Meille on tärkeää päästä sieltä niitä korjaamaan.
Jos emme saa, joudumme lomauttamaan ja tuotanto kärsii ja
markkinoinnit, joista hyvin paljon on nimenomaan vientiä,
myöskin vaarantuvat.
Eli tämän talven poikkeavat korjuuolosuhteet ovat
kahdella tavalla ongelmalliset myös niille metsäverovelvollisille,
jotka ovat suunnitelleet tänä vuonna tekevänsä vielä pinta-alaveron
puitteissa, josta on jo verot vuosikymmenien ajan maksettu, samasta
verokohteesta kaupat, välttyäkseen kaksinkertaiselta
verotukselta. Ensi tammikuun 1. päivästä alkaen
ne eivät käytännössä enää voi
tätä mahdollisuutta, minkä kalenteri
soisi, kuitenkaan korjuuolosuhteitten vuoksi hyödyntää.
Tulevana syyskautena ei enää voi ennakoida juurikaan
talvikorjuuolosuhteita, ainakaan sellaisia, että niillä olisi
puukaupallisesti suurtakaan merkitystä, koska maan jäätyminen
monessakin paikassa Suomea tapahtuu vasta joulun molemmin puolin.
Täten tilanne on ongelmallinen.
Mutta menen siihen ongelmaan, mikä tällä on valtakunnan
puuhuollon kannalta. Erityisesti sahat, joita vielä onneksi
on maaseudulla ja seutukunnilla työllistämässä,
antamassa sitä teollisuuden ja elinkeinoelämän
piristystä, mitä monet kunnat kipeästi
tarvitsevat, voivat joutua sellaiseen vaikeaan tilanteeseen, että puuta
ei saada, joudutaan lomauttamaan, menetetään vientimarkkinoita,
joudutaan lopettamaan koko sahaustoiminta. Jos paikkakunnan saha
menee konkurssiin, se saattaa tietää hyvin tuhoisaa
kehitystä koko paikkakunnalle. Monet muut elinkeinot silloin
joutuvat myös vaaraan.
Eli kysymys on paljon vakavampi kuin yleensä on haluttu
myöntää ja tajuta. Yleensä on
vain sanottu, että 13 vuoden siirtymäkausi on
riittävä. Metsänkasvatus on vuosikymmenten
asia. 70:stä 100 vuoteen kestää tukkipuun
kasvatus. 13 vuodessa kasvaa vain horsma hyvin ja pajukko metsässä,
ei tukkipuu.
Elikkä toivon, nyt kun metsäverossa on vielä tämä siirtymäkausi
ja on nämä poikkeavat tilanteet, joissa metsäteollisuus,
Suomen sahateollisuus näkevät arvaamattomia uhkakuvia,
että tässä tilanteessa vielä herättäisiin
ja yksinkertaisesti ennakoitavilta ongelmilta vältyttäisiin
siten, kuten lakialoitteessani olen tahtonut, jatkettaisiin metsän
pinta-alaverotuksen aikaa muutamalla vuodella. Tässä aloitteessani
olen esittänyt sen jatkamista vuoden 2007 loppuun saakka.
Tällöin voitaisiin lieventää niitä haittatekijöitä,
joita verotuksen muutos aiheuttaa teollisuudelle ja vientimarkkinoille.
Varsinaisesti tämä ei metsänomistajien
perusongelmaa kaksinkertaisesta verotuksesta poista, mutta se antaisi
myös hiukan siihenkin lievennystä erilaisten kauppajärjestelyjen
tekemiseen.
Arvoisa puhemies! Toivon aloitteelleni myönteistä jatkokäsittelyä.
Keskustelu päättyy.