2) Laki autoverolain muuttamisesta
Juha Hakola /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi haluan kiittää siitä,
että tämän lakialoitteen on allekirjoittanut
minun lisäkseni 125 kansanedustajaa. On siis todettava
heti alkuun tyydytyksellä, että täällä eduskunnassa
on olemassa tahtotila tämän pitkälti
byrokraattisen lainkohdan muuttamiseksi.
Kysymys on siis autoverolain 5 luvun muuttamisesta pykälämuotoisella
lisäyksellä. Näitä saman kaltaisia
aloitteita on tehty vuosien, jopa vuosikymmenten, kuluessa aiemminkin,
mutta joka kerta syystä tai toisesta ne eivät
ole ottaneet tuulta allensa, olkoonkin niin, että nyt lienee
ensimmäinen kerta, kun aloitteen on allekirjoittanut eduskunnan
enemmistö.
Tuoreessa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa
linjataan seuraavaa: "Kriisinhallinta on keskeinen Suomen turvallisuuspolitiikan
keino, jolla Suomi osaltaan pyrkii edistämään
maailman konfliktialueiden vakautta. Kriisinhallinta on vastuun
kantamista ja kansainväliseen yhteistyöhön
osallistumista." Kriisinhallintaan osallistumisen yhtenä edellytyksenä on luonnollisesti
henkilöstön halukkuus hakeutua tehtäviin
ja palvella ammattikoulutustaan vastaavissa tehtävissä kriisialueilla.
Vuonna 2008 tehtäviin rekrytoitumisessa oli havaittavissa
selvää laskua, joskin nykyinen taloudellinen tilanne sekä palvelussuhteen
parantuneet etuudet ovat hieman parantaneet vallitsevaa tilannetta.
Syyt ovat luonnollisesti moninaiset: yhtenä esimerkkinä ulkomaanpalveluksen
taloudellisten etuuksien kaventuminen suhteessa kotimaan vastaaviin
sekä aiempaa vaativammat ja vaarallisemmat toimintaolosuhteet.
Arvoisa puhemies! Perinteisellä suomalaisella rauhanturvatoiminnalla
on suomalaisten laaja hyväksyntä, ja se perustuu
korkeaan ammattitaitoon. Eräs merkityksellinen seikka on
ollut suomalaisten moniosaajien ja erikoisammattilaisten hakeutuminen
kriisinhallintatehtäviin. Hakijoiden ammatillinen kirjo
on kuitenkin valitettavasti kaventunut.
Kuten alussa totesin, tämän lakialoitteen
ensisijaisena tarkoituksena on poistaa keinotekoista byrokratiaa
ja samalla myös lisätä halukkuutta palvella
kansainvälisissä kriisinhallintajoukoissa.
On aivan selvää, ettei autoverotus ole, eikä sen pidä olla,
palkanlisä eikä suoranainen palvelussuhteen etu,
mutta todellisuudessa se kuitenkin on mielletty sellaiseksi etuudeksi.
Tässä kohtaa muuten lienee paikallaan korostaa,
että tuo etu on jo olemassa lainsäädännössä.
Sitä ei siis olla lisäämässä,
mutta sen sijaan sen toteutumisen ehdot ovat nyt käsittelyssä.
Arvoisa herra puhemies! Itse autoverolakiin esitämme
siis uutta lakipykälää, ja itse asiassa koko
uudistuksen ydin on tuossa esitykseni 1 momentissa. Tuo 1 momentti
kuuluu seuraavalla tavalla: "Sen estämättä,
mitä 25 §:n 1 momentin 2 kohdassa säädetään
ajoneuvon omistuksesta tai omistukseen johtavasta hallinnasta ja
käytöstä ulkomailla, veronalennus myönnetään
myös silloin, kun muuttaja on ennen muuttoaan palvellut kansainvälisessä kriisinhallintatehtävässä
tai
siihen rinnastettavassa tehtävässä toimialueella, joka
ei turvallisuustilanne huomioon ottaen ole mahdollistanut ajoneuvon
käyttämistä tai säilyttämistä alueella,
ja muuttaja Suomeen palattuaan hankkii ajoneuvon kahden kuukauden
kuluessa tehtävän päättymisestä."
Hieman kun tuota pilkkoo, totean ensinnäkin seuraavaa:
"Sen estämättä, mitä 25 §:n
1 momentin 2 kohdassa säädetään
- -". Vallitseva lakiteksti on tällä hetkellä sen
laatuinen, että 25 §:n 2 kohdassa sanotaan:
"Ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa
ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai
omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä vähintään
kuuden kuukauden ajan." On siis lähtökohtaisesti
niin, että veronalennus myönnetään,
jos tuota ajoneuvoa on kyetty käyttämään
alueella 6 kuukautta. Kun tiedämme ne kriisinhallintaoperaatiot,
joissa suomalaiset tällä hetkellä ovat
mukana — otetaan esimerkiksi nyt vaikka kaksi, Tšad
ja Afganistan — niin on kai ilmiselvää,
ettei Kabulin kaduilla voi rauhanturvaaja käyttää muuttoautoaan.
On siis aivan keinotekoista ja käytännössä mahdotonta
se, että ajoneuvo laivattaisiin tuonne tavalla tai toisella
ja sitten 12 kuukauden kuluttua laivattaisiin takaisin, otettaisiin täällä pois
kontista ja todettaisiin, että minulla oli muuttoauto mukana.
Veronalennus tulisi siis myöntää myös
silloin, kun muuttaja on palvellut kansainvälisissä kriisinhallintajoukoissa
tai vastaavassa tehtävässä. Tässä pyydän
kiinnittämään huomiota "kriisinhallintajoukkoon
tai vastaavaan tehtävään". Vastaava tehtävä on
esimerkiksi SPR:n kriisialueelle lähettämät
työntekijät, kuten sairaanhoitajat, lääkärit
ja esimerkiksi palomiehet. Se on sitten erikseen määriteltävä,
mikä tällainen kriisialue on ja miten sitten siihen
kokonaisuuteen suhtaudutaan. Seuraava kohta: "- - toimialueella, joka
ei turvallisuustilanne huomioon ottaen ole mahdollistanut ajoneuvon
käyttämistä tai säilyttämistä alueella
- -." Tuo vallitseva turvallisuustilanne tulee siis näkemykseni
mukaan erikseen määritellä myöhemmässä vaiheessa
asetuksella yhteistyössä valtiovarainministeriön,
puolustusministeriön ja ulkoministeriön kanssa.
Neljäntenä seikkana tuossa nostan esille tuon
viimeisen olettaman: "- - muuttaja Suomeen palattuaan hankkii
ajoneuvon kahden kuukauden kuluessa tehtävän päättymisestä."
Arvoisa herra puhemies! On tärkeätä huomata,
että tämän lain tarkoituksena ei ole
siis muuttaa mitään muuta kuin omistusta ja käyttöä koskevaa
lain edellytystä. En näe käytännössä kenellekään
mitään tappiota tai menetystä siinä,
että kyseisten henkilöiden, jotka ajoneuvon hankkivat,
ei tarvitsisi vastedes kuljettaa tuota ajoneuvoa ulkomaille tai
keinotekoisesti varastoida sitä jonnekin odottamaan tehtävän
päättymistä ja kotiinpaluuta.
Jos tätä arvioidaan myöskin sosiaaliselta
näkökannalta, niin voisin nostaa siihen erään
tulokulman. Otetaan nyt esimerkiksi sellainen tilanne, että kriisinhallintatehtävässä
palveleva
henkilö, jonka henkilökohtainen elämäntilanne
muuttuu syystä tai toisesta palveluksen aikana, joutuu keskeyttämään
palveluksen tai hänen pitäisi keskeyttää palveluksensa.
Voin vakuuttaa, että jos tuolla henkilöllä,
joka tällaisen tilanteen eteen joutuu, on ajoneuvo hankittuna
ja varastoituna jonnekin, niin palveluksen keskeyttäminen
on hänelle kohtuutonta sekä taloudellisesti että monessa
muussakin mielessä. Voidaan ottaa esimerkkinä se,
että jopa esimiesten on varmasti vaikeaa tehdä ratkaisu
viimeisten neljän kuukauden aikana henkilön kotiuttamisesta
sillä perusteella, että tiedetään,
että hänelle koituu siitä merkittävä taloudellinen
seuraamus. Otetaan huomioon se, että aina ei siis ole kysymys
jostain hänen itsensä aiheuttamasta asiasta vaan
kysymys voi olla myöskin muista olosuhteista, jotka vain
muuttuvat sen kaltaisiksi.
Näillä edellytyksillä on mielestäni
hyvin tärkeää, kuten totesin, että 125
kansanedustajaa ovat olleet sitä mieltä, että tämä byrokraattinen laki
voitaisiin nyt muuttaa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluankin todeta lakiesitykseni
2 ja 3 momenteista sen, että kyseessä on näiltä osin
vallitseva lainsäädäntö ja samaan
lopputulokseen päästään lisäämällä pykäläviittaukset
tähän uuteen esittämääni
lakialoitteeseen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Mielestäni
ed. Hakolan tekemä lakialoite on hyvä ja sen saama
runsas kannatus osoittaa tahtotilan olevan sen suuntainen, että eduskunta
haluaa, että tämä muutos tehdään
esityksen mukaisesti. Pitemmittä puheitta voin todeta,
että ajoneuvon hankkiminen on ollut tähänkin
saakka eräänlainen palkanlisä rauhanturvaajille — aiemmin
rauhanturvaajille, nykyisinhän puhutaan kriisinhallinnasta.
Toivon, että tämän esityksen sisältö ja
sen henki toteutuvat. Totean jälleen kerran, että lakialoite
varmasti tarvitsee sille kuuluvan käsittelyn ja ohjeistuksen
ja läpikäynnin, mikä hallituksen esityksillekin
tulee tulla, jotta silloin se ainakin tulee eri tahojen puolesta
kuulluksi.
Haluan myös todeta tähän, että me
suomalaiset emme voi olla kriisinhallinnassa Euroopan vapaamatkustajia,
joten meidän on oltava mukana kriisinhallinnassa, jolloinka
juuri tämä olisi erittäin hyvä palkanlisä niille
henkilöille, jotka, käytän nyt sanaa,
uhrautuvat lähtemään sinne. Ketäänhän
ei tule kriisihallintatehtävään pakottaa,
sen tulee olla vapaaehtoista, niin kuin se tällä hetkellä onkin.
Perinteisesti vanhaa terminologiaa käyttäen Suomihan
on ollut rauhanturvaamisen pieni suurvalta.
Kuten ed. Hakola täällä otti jo esille,
nämä nykypäivän kriisinhallintatehtävät
tapahtuvat alueilla, joilla tosiaan autoa ei voi käyttää.
Mielestäni se ei myöskään turvallisuussyistä ole
mitenkään järkevää.
Senkin vuoksi tämä aloite olisi syytä viedä läpi.
Kuinka pitkälle sitten tätä mahdollisuutta
laajennetaan siviilipuolelle, SPR:ään, siviilikriisinhallintaan
ja muihin tehtäviin, on tietenkin sitten myös
harkittava. Itse olen tuonut auton opiskeltuani reippaasti ulkomailla
ja työskenneltyäni siellä. Sain tuoda
auton mukanani, moottoripyörän jouduin kyllä myymään.
Mielestäni kyllä se, että täältä suomalaiset
lähtevät ulkomaille hakemaan uutta näkökulmaa
yhteiskuntaamme, on sellainen panostus jo tiedonhankintaan ja lisä myös
suomalaiselle yhteiskunnalle, että tämä lain
sisältö saisi toteutua esitetyssä muodossaan tarkistettuna
niin, että eri tahoja kuullaan, jottei sinne jää mitään
porsaanreikiä, asia näin puhekielenomaisesti ilmaistuna.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
ed. Hakolan lakialoitteen ja samalla sitten sitoutunut tietysti
niihin perusteluihin, jotka ed. Hakola tässä juuri äsken esitteli.
Mutta kiinnittäisin ed. Hakolan äskeisessä esittelyssä huomiota
yhteen asiaan, joka antaa tälle vain lisää perusteluita
mutta lähestymiskulman muuttaa hivenen toisenlaiseksi.
Kun ed. Hakola käytti esittelypuheenvuorossaan käsitteitä "keinotekoinen
byrokratia" ja "byrokratia" aina tilanteesta riippuen, niin, arvoisa
ed. Hakola, näitä asioita on hyvä tarkastella
aina ajassa. Silloin, kun tätä järjestelmää luotiin,
ei kyllä olisi ollut poliittisesti millään
mahdollista saada aikaiseksi tämän laatuista lainsäädäntöä,
jollei siinä olisi ollut byrokratiaa, jollei se olisi kuulostanut
jonkun mielestä keinotekoiseltakin. Elikkä siis
toisin sanoen nyt, kun siviilikriisinhallinta ja sotilaallinen kriisinhallinta
ovat muuttaneet aika radikaalisti olemustaan ja olosuhteet, missä niitä toteutetaan,
ovat muuttuneet, niin silloin tietysti lainsäädännönkin
pitää muuttua ajassa, ja siksikin olen allekirjoittanut
tämän lakialoitteen.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Myös minä olen allekirjoittanut
ed. Hakolan aloitteen. Olen allekirjoittanut sen siksi, koska minusta
sen tavoite on oikea. On tärkeää, että saamme
lisäinnostusta hakeutua kriisinhallintatehtäviin,
rauhanturvatyöhön. Tämä lakiesitys
edistää sitä tavoitetta. Pidän
myös todellisena sitä ongelmaa, johon tällä lakiesityksellä pyritään
puuttumaan.
Varmaan tämän täsmentämisessä ja
siinä pohdinnassa, miten tätä tulkitaan,
on aikamoista haastetta. Millä tavalla vedetään
raja siihen, kenen tehtävä ulkomailla on sen tyyppinen,
että se voidaan rinnastaa näihin kriisinhallintatehtäviin, joissa
käytännössä auton turvallinen
säilyttäminen ulkomailla vaarantuu? Ovatko esimerkiksi lähetystyössä olevat,
ovatko merimieskirkon työssä ulkomailla olevat,
eri olosuhteissa olevat sellaisia työntekijöitä,
joille auton säilyttäminen siellä on
hankalaa ja jotka sillä perusteella voisivat päästä tämän
lainsäädännön piiriin? Vai pitäisikö koko
muuttoautoproblematiikka avata niin, että kuka tahansa
voisi tuoda muuttoauton näillä samoilla perusteilla
kuin tässä nyt esitetään? Näitä kysymyksiä varmasti
valiokunta joutuu miettimään.
Kiinnitän huomiota yhteen asiaan, joka on tässä lakiesityksen
3 momentissa, josta juuri äsken kuultiin, että se
on jo aikaisempaa, olemassa olevaa tekstiä. Minusta siellä on
olemassa vakava yhdenvertaisuusongelma, kun määritellään muuttajan
perhettä. Muuttajan perheeksi lasketaan avioliitto, lapset
ja siten avoliitto käytännössä,
mutta täältä on jäänyt
varmaankin vahingossa ja ehkä aikaisemman tekstin pohjalta
mainitsematta rekisteröity parisuhde. Mitä ajattelee
sellainen kriisinhallintatyöhön, rauhanturvatehtäviin
lähtevä henkilö, joka asuu rekisteröidyssä parisuhteessa
ja jolle tämän lain 3 momentin mukaisesti ei tulisi
tätä muuttoauton verovähennystä koskevaa
etuisuutta?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on oikeastaan aika
kummallisesta asiasta kysymys. Taustallahan on se aika, kun suomalaiset,
jotka olivat ulkomailla, omalla palkallaan, siellä ansaitsemallaan
rahalla, ostivat auton ja saattoivat sen tuoda Suomeen, saivat sen
verovapaasti tuoda. Oli merimiesautoja jne. Nyt virtuaalisesti onkin
tällainen muuttoauto, jota ei ole olemassakaan mutta joka
sitten on palkanjatke perustelunaan se, että on esimerkiksi
erittäin arvokkaassa tehtävässä sinänsä eli
rauhanturvaajana.
Kyllä tämä hyvin kaukana on itse
jutusta. Mielestäni pitäisi mieluummin tehdä niin,
että maksetaan sitten kunnolla näille henkilöille
se palkka siitä heidän tärkeästä ja
arvokkaasta työstään, kuin niin, että pelataan
tällä vanhalla autojutulla. Siis auto 1950—1960-luvulla
oli sellainen kaukainen haave, ja sen haaveen saavuttamista helpotettiin
nimenomaan tällaisella verovapaudella. Sitten tiedämme,
että merimiehet myivät niitä autoja jne.
Kaiken kaikkiaan tässä siis on tällainen
vähän kummallinen asia. Tiedämme, että aikoinaan
Namibiassa näitä autoja säilöttiin
konteissa ja se oli myös ympäristöllisesti
erittäin kyseenalaista. Mitä tulee ympäristökysymyksiin,
me olemme täällä säätäneet
lakia ja yrittäneet säätää vielä parempaa
lakia siitä, miten autovero määritetään, mikä on
se grammamäärä CO2:ta, hiilidioksidia, per
kilometri, jonka jälkeen autovero nousee tai sitten laskee.
Uskon, että tässä menettelyssä, mikä nyt
on, ei juuri ollenkaan tähän asiaan kiinnitetä erityisesti
huomiota. Mielestäni, jos tätä jalostettaisiin
tähän suuntaan, mitä täällä todettiin myöskin
tuon 3 momentin osalta, pitäisi myös tähän
CO2-kysymykseen kiinnittää huomiota.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hakola teki erittäin perustellun
ja hyvän selvityksen ja esittelyn tästä laista.
Ennen kaikkea tuo uusi 26 a § ja sen
1 momentti nimenomaan avaa tämän asian kokonaisuutena.
Itsekin olen allekirjoittanut tämän ja samaten,
kuten ed. Pulliainen totesi, olen sitoutunut näihin perusteluihin,
mitä tässä on esitetty.
Tiedän, että tämä ongelma
on todellinen. Nimittäin muutamaa päivää ennen
kuin ed. Hakola kysyi tähän lakialoitteeseen nimeäni
tuossa kahvilassa, olin tavannut kansanedustajan työhöni liittyvällä työmatkalla
Soinin kuntaan erään pariskunnan, ja he kertoivat,
että heidän poikansa on nimenomaan kriisinhallintatehtävissä.
Hän on hankkimassa autoa, mutta hän on sellaisella
alueella, jolla tämän auton turvallisuus ja pitäminen loukkaantumattomana
ja kolhimattomana on täydellinen ongelma, joten sitä täytyy
jossakin kontissa säilyttää siksi aikaa.
Siinä mielessä tämä, sanoinkin
ed. Hakolalle, sattui naulan kantaan, koska näitä viestejä tulee.
Toivon, että tämä esitys menee myönteisessä valossa
eteenpäin.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Itsekin allekirjoitin tämän
lakialoitteen ja pidän perusteltuina sen näkökulmia.
Kriisinhallintatehtävät ovat tehtäviä,
jotka ovat tärkeitä ja joihin motivoiminen nykyaikana
on yhä vaikeampaa. Siksi kaikki motivaatiota lisäävät
tekijät pitää ottaa huomioon. Satakuntalaisena
suhtaudun erityisen suurella lämmöllä rauhanturvatehtävissä työskenteleviin
ja heidän uhrauksiinsa ja siihen, mitä suomalaiset
ovat tällä saralla tehneet. Meillä näitä töihin
lähteviä on koulutettu.
Mielestäni on silti hyvä ottaa huomioon myös tämän
keskustelun aikana esiin tulleet tekijät, esimerkiksi tämä palkkauskysymys
eli se, ovatko nämä rahalliset edut tasapainossa
näitten tehtävien ja niiden vaarallisuuden ja
haasteellisuuden kanssa. Näin saamme tämänkin
asian tällaiseen kokonaistarkasteluun. Samoin nämä rajaamisongelmat,
mitä tässä keskustelussa on tullut, on
syytä ottaa erittäin tarkasti huomioon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen yksi näistä 125:stä,
vai montako noita allekirjoittajia tuossa on. Voi todeta, niin kuin ed.
Ahonen täällä sanoi, että konkreettinen
esimerkki on otettu. Samalla tavalla minun kohdallani on otettu
yhteyksiä siitä, kuinka keinotekoisesti joudutaan
operoimaan auton hankinnassa ja usein säilyttämään,
niin kuin täällä on parissakin puheenvuorossa
todettu, konteissa. Itselläni kun on useampia ystäviä,
jotka aikoinaan Kyproksella ollessaan hankkivat auton, niin tiedän
sen, että kyllä se vielä tälläkin
hetkellä on eräs arvo tavallaan siinä,
että hankkiudutaan rauhanturvatehtäviin. Tietysti
toinen on se, että ehtoja parannetaan, mutta kyllä tällainen
lisäkannustin on aina paikallaan.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni valiokunnan kannattaisi
nyt kerrankin ottaa edustajan aloite, kun on 125 nimeä alla.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Puolustusvaliokunta on yrittänyt vuosien
varrella useampaan kertaan saada aikaan sellaisen muutoksen, joka
toisi hivenen järkeä tähän autoverokäytäntöön.
Tuntuu tietenkin aika omalaatuiselta se, että tämä rauhanturvaajan
hankkima auto pitää rahdata jonnekin Syyriaan,
Libanoniin, Namibiaan ja jopa olosuhteisiin, joissa sitä ei
koko vuoden aikana voi lainkaan käyttää.
Muistan aina ensimmäisen matkani Syyriaan, missä suomalaisia
rauhanturvaajia oli kriisinhallintatehtävässä.
Valtava määrä urheiluautoja ja toinen
toistaan parempia autoja oli odottamassa rauhanturva-ajan päättymistä.
Tätä kenttää muuten kutsuttiin
"motivaatiokentäksi". Se antoi ikään
kuin näköalan siitä, (Ed. Nurmi: Veitte
sanat suustani!) että jos en nyt voi sitä autoa
käyttää, joskus tulevaisuudessa voin
sitä käyttää.
Kun me olemme yrittäneet vuosien varrella saada aikaan
sellaisen tilanteen, että autoa ei tarvitsisi rahdata tuhansien
kilometrien päähän vaan autoa voitaisiin
säilyttää esimerkiksi täällä tai voitaisiin
tehdä niin kuin ed. Hakola esittää aloitteessaan,
jonka myös minä olen allekirjoittanut, että päätöksen
hankinnasta voisi tehdä jälkikäteen,
niin täytyy sanoa, että aina nämä meidän ehdotuksemme
ovat kilpistyneet vastarintaan. Oma käsitykseni on se,
että sen vastarinnan syy on vähän toinen
kuin mikä meille on ilmoitettu — erilaisista veroteknisistä ongelmista
on aina puhuttu. Oma käsitykseni on se, että sen
auton fyysinen läsnäolo ikään
kuin lähellä rauhanturvaajaa, vaikka hän
ei pysty sitä käyttämäänkään, tuo
hänelle helpotusta ja pitää hänet
myös kurissa. (Ed. Nurmi: Oijoi!) Ja näyttää siltä,
että on olemassa joukko sellaisia motiiveja, joita meille ei
haluta kertoa julkisesti, joilla ei ole mitään
tekemistä verotuksen kanssa. Auto ilmeisesti pitää meidän
poikamme rauhanturvatehtävissä vähän kurinalaisempina
kuin he muuten olisivat. Itse en tähän usko, luulen,
että tämä selitys on kyllä kovin
vanhentunut eikä enää nykymaailmassa
pidä paikkaansa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan myös todistaa, että nimeni
löytyy allekirjoittajien joukosta. Haluan sen nyt sanoa
myös, kun täällä muutkin sen
totesivat. Ja kuten senioriparlamentaarikko ed. Pulliainen toi pitkän
kokemuksen näkökulman lainsäädäntötyöhön,
kyllä lainsäädännön
tulee seurata aikaansa, ja tämä lakialoite juuri
seuraa aikaa ja osoittaa muutosta.
Ed. Laakso vei sanat suustani, ajattelin juuri käyttää tätä sanaa
"motivaatiokenttä". Sehän on juuri näin,
että siellä rauhanturvaajat kuljeskelivat koti-ikävissään
katsomassa autoa ja hakivat sieltä sitten sitä lohdutusta
ja motivaatiota. Mutta kyllä, jos perusteluna on se, että auton
näkeminen on se motivaatio ja helpotuksen tuoja, silloin kyllä niiden
tahojen, jotka tätä meille syöttävät, arvot
ovat väärät. Enkä usko, että meidän
kansanedustajien arvot ovat näin materialistiset.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan kiittää tästä hyvästä keskustelusta.
Muutamia kommentteja.
Aloitan tuosta ed. Pulliaisen toteamuksesta. Se on aivan selvää,
ja hieman harkitsemattomasti ehkä käytin näitä kahta
sanaa — mutta niin tai näin.
Toinen kysymys on se, että kun puhutaan tästä palkanlisästä ja
kokonaisuudesta, tästä palkkausasiasta, on aivan
selvää se, että palvelussuhteen ehtojen
tulee olla sellaiset, että ne mahdollistavat tuon mahdollisen
ajoneuvon hankkimisen. Mutta korostan nyt tässä vielä kerran
sitä, että koko lakialoitteessa ei ole siis kysymys
siitä, että helpotettaisiin tai muutettaisiin
saantia, että nimenomaisesti tuotaisiin jotain lisäetuutta
tämän verotuksen muodossa, vaan ainoastaan siitä,
että tässä pykälässä muutettaisiin
käyttöä ja omistusta koskevaa pykäläkokonaisuutta,
käyttöä ja omistusta. Kaikki olosuhteet
muuten säilyvät aivan entuudellaan: vuosi ulkomailla,
pitää ansaita siellä tuo palkka. Mutta
nyt annettaisiin näillä perusteilla sitten mahdollisuus
hieman arvioida, voisiko tähän lopputulemaan päästä sitten
kotimaassa.
Keskustelu päättyi.