2) Hallituksen esitys antaa valtuus myöntää valtiontakaus
Suomen Pankin Kansainväliselle valuuttarahastolle annettavan
lainan vakuudeksi
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhe-mies! Käsittelyssä on siis valtiovarainvaliokunnan
mietintö hallituksen esityksestä, jossa esitetään
valtuuksien myöntämistä valtion takauksen antamiseksi
Suomen Pankille Kansainvälisen valuuttarahaston lainan
vakuudeksi. Tämä mietintö on yksimielinen,
enkä minäkään sitä valtuuden
myöntämistä vastusta.
Muutamia huomioita tässä heräsi,
kun tämän mietinnön luin. Ensinnäkin
totean, että mietintö on aika niukkasanainen.
Siinä ei kovin paljon selvitellä, mistä on
kaiken kaikkiaan kysymys, mutta ehkä se näinkin
voi mennä. Summa on euroissa 1,3 miljardia, ja tässä Imf:n
tilivaluutassa 2,23 miljardia sdr:ää eli kohtuullisen
suuri summa.
Se, mitä olisin ehkä tässä kaivannut
ensinnäkin, olisi se, että tätä tilivaluuttaa
olisi hieman avattu, mitä tarkoittaa tämä pysyvä tai
pitkäaikaisempi takaus. Mutta loogisesti kai voinee päätellä — valtiovarainvaliokunnan
varapuheenjohtaja ei ehkä ole paikalla, puheenjohtaja ei
ole ollut valiokunnassa päätöstä tekemässä — ja
voisi vahvistaa, että ilmeisesti tämä tilivaluutta-arvo 2,23
miljardia sdr:ää vastaa tuota 1,3:a miljardia euroa.
Voisi olla paikallaan, että tämän olisi
valiokunta mietintöönsä selventänyt,
niin tietäisimme, minkälaisen pysyvän,
pitkäaikaisemman, valtuuden annamme Suomen kansan veronmaksajien
puolesta.
Toinen kysymys on se, että olisi ehkä mietinnössä hyvä ollut
selvittää, onko Suomen valtiolla tai Suomen Pankilla
aikaisempia voimassaolevia vastuita Imf:lle, ja jos on, minkä suuruisia,
ja sitten olisi ollut hyvä selvittää ehkä hieman
sitä, mitkä ovat mahdolliset riskit tällaisessa
asiassa. Eli en nyt moiti, mutta hieman odottaisin, että valtiovarainvaliokunta
olisi hieman tarkemmin näitä tietoja meille jakanut.
Minulla ei nyt ole hallituksen esitystä, mutta epäilen,
että sielläkään näitä tietoja
ei ole kovin tarkkaan selvitetty. Kuitenkin otamme vastuun varsin
merkittävästä summasta. Mutta tiedämme,
että Imf on rahan tarpeessa ja valtuuksia tarvitaan.
Yksi ajankohtainen kysymys tässä on Kreikka,
Euroopan unionin jäsenmaa, joka on myös yhteisvaluutassa
mukana ja on syvässä kriisissä, ja mahdollista
on, että muitakin EU- ja euromaita tulee samaan tilanteeseen.
Saattaa olla, että EU, Euroopan keskuspankki ja eurojärjestelmä joutuvat
toteamaan, että eurooppalainen rahoitusjärjestelmä ei
sisällä mahdollisuuksia nostaa umpikujaan ajautunutta
jäsenmaata ylös ilman amerikkalaisten, japanilaisten
ja muiden Imf:n suurrahoittajien apua eli Imf:n rahoitusapua. Se on
mielestäni kyllä aikamoinen, jos sanoisi, häpeä tai
ongelma eurolle ja Euroopalle, jos näin tapahtuu tänä aikana
2010-luvulla, että euromaa joutuu Imf:n asiakkaaksi. Näin
voi kuitenkin käydä.
Rouva puhemies! Tässä viime päivinä Kreikan
osalta on puhuttu, että Kreikan vakava tilanne olisi tullut
julkisesti tietoon vasta näinä aikoina. Tämä ei
pidä paikkaansa. Eurohan muodostettiin ja yhteisvaluutta
aloitti vuoden 2002 alusta. Itse tulin suuren valiokunnan jäseneksi
huhtikuussa 2003 eli viime vaalikauden siellä suuressa
valiokunnassa olin. Muistan hyvin elävästi, kun
eräässä suuren valiokunnan kokouksessa 2003—2004
vaiheilla oli esillä muistaakseni Ecofin-kokouksen asialistan
yhteydessä se, että oli ilmennyt, että Kreikka
oli väärentänyt, suoraan väärentänyt,
tilastonsa päästäkseen euroon mukaan.
Se oli siis 2003—2004 jo tiedossa.
Silloin suuressa valiokunnassa itsekin kysyin — ja
muistelen, että siitä käytiin pieni keskustelu
silloisen valtiovarainministeri Kalliomäen kanssa — mitä Kreikalle
tehdään, kun se on jäänyt kiinni
tällaisesta rikkeestä tai suorastaan rikoksesta.
Muistelen, että vastaus oli, että asiasta kyllä varmasti
ministerineuvostossa keskustellaan. Kenties siellä vähän
sitten keskusteltiin siitä. Emme koskaan saaneet varmuutta,
kuinka paljon keskusteltiin, mutta mikä oleellisinta, Kreikka
ei saanut minkäänlaista rangaistusta. En tiedä,
olisiko siihen ollut mahdollistakaan rangaistusta antaa, mutta mikä vielä pahempaa,
Euroopan unionin valtiovarainministerit ja Ekp:n neuvosto ja muut
eivät puuttuneet millään lailla, vaan
Kreikka sai jatkaa eikä joutunut korjaamaan taloutensa
perusasioita.
Näin sitten nyt, kun tuli tämä paha
taantuma, Kreikka ajautuikin niin syvään kriisiin,
että nyt se on tässä tilanteessa, minkä kaikki
hyvin tiedämme. Eli on häpeä myös
ensinnäkin se, että Kreikka näin väärensi
tietonsa, mutta on myös häpeä se, että Ekp
ja Euroopan unionin neuvosto eivät millään
lailla puuttuneet siihen asiaan silloin, kun siihen olisi pitänyt
puuttua. Nyt ollaan tässä suossa, joka vaarantaa
koko euron ja murentaa koko järjestelmän uskottavuutta
vakavalla tavalla.
Rouva puhemies! Nyt on tietysti sitten iso kysymys se, selviääkö Kreikka
tästä tilanteesta ilman muiden euro- ja EU-maiden
tai Imf:n tukea. Kuulin, että Kreikassa julkisen sektorin
palkat ovat huomattavasti korkeammat kuin yksityisen sektorin ja
että eläkkeet ovat yli 90 prosenttia palkasta.
Jos ajatellaan, että tällainen tilanne on maassa
ja 30 prosenttia on harmaan talouden osuus koko taloudesta, niin
ennusteet eivät kovin hyvät ole. Tarvitaan todella
voimakkaita ja nopeita toimenpiteitä, jotta Kreikka pääsee
jaloilleen ja sitä kautta euron uskottavuus palautuu kohtuulliselle
tasolle.
Onneksi Kreikka on pieni jäsenmaa, pieni vaikuttaja,
mutta niin kuin tiedämme, niin nämä armottomat
markkinavoimat kyllä rankaisevat hyvin herkästi
kaikkia. Eli Kreikka joutuu tekemään ja sen on
tehtävä erittäin kipeitä talouspäätöksiä ja
varsin nopeasti. Jos ei se tee, niin vai-keudet koko alueella tulevat
kasvamaan. Mutta jos Kreikka tekee, niin kuin siltä toivottavasti
nyt edes vaaditaan, niin levottomuudet kaduilla ja kaikenlaiset
ikävät seuraukset Ateenassa ja muissa Kreikan
kaupungeissa näkyvät varmasti hyvin kriittisellä tavalla.
Arvoisa puhemies! Tämän halusin tuoda tässä yhteydessä esille,
koska kysymys on siitä, että suomalaisia pääomia
näin ilmeisesti tullaan käyttämään
myös Euroopan unionin ja Emun jäsenmaan kriisin
ratkaisemiseksi tämän yhden osalta, ehkä useammankin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Samoja asioita kuin ed. Kankaanniemi toi
esille, mutta ehkä pikkuisen toisenlaisia yksityiskohtia siihen
samaan.
Olen ed. Kankaanniemen kanssa aivan samaa mieltä tästä Kreikka-ongelmatiikasta
pohjimmiltaan. Erikoisen kiusalliseksihan tämän
tekee se, että paitsi että silloin 2000-luvun
alussa Kreikka niin sanotusti valehteli asioita, niin sen jälkeen ryhtyi
suhmuroimaan oikein sanan varsinaisessa mielessä sellaisten
tahojen kanssa, joittenka kanssa ei pitäisi suhmuroimaan
ikimaailmassa ryhtyä. Elikkä investointipankki
Lehman Brothers, joka teki konkurssin Yhdysvalloissa, oli Kreikan
läheinen yhteistyökumppani elikkä lähti mukaan
johdannaisoperaatioihin, ja tällä tavalla muodostui,
niin kuin amerikkalaiset sanovat, toxic assets elikkä myrkyllisiä asiakirjoja,
asiapapereita, joita sitten on käytetty niin sanotusti
väärin.
Mutta kyllä Ekp:lläkin on ollut oma osuutensa
tässä pelissä. Ihan varmasti vilpittömästi
Ekp lähti myöntämään
oman rahaliittonsa alueen pankeille luottoja, kunhan vain sai vakuuksia
näitä halpakorkoisia lainoja vastaan. Olennaista
oli, mikä kelpasi vakuudeksi, ja kelpasivat nämä joukkovelkakirjalainat
sun muut ja nämä toxic assets Kreikasta, ja siitäpä syntyikin
ongelma, joka on ongelma tällä hetkellä yhä edelleen.
Tällä hetkellä olemme tilanteessa,
jossa Kansainvälistä valuuttarahastoa tarvitaan
apuun ja tarvitaan apuun tilanteessa, jossa Kreikan asia on täydellisesti
levällään elikkä mitään
ratkaisua ei ole. On sanottu aina päivästä toiseen,
että huomenna pitää tämä asia
ratkaista, vaan sitä huomista ei ole tullut ja ongelma
ilmiselvästi vaan joka ikinen päivä huononee.
En toista niitä näkökohtia, jotka ed.
Kankaanniemi jo totesi, jotka siis niin kuin ovat tässä taustalla,
ja Kreikka ei ole tehnyt kuin osittain sellaisia korjaavia toimenpiteitä,
jotka auttaisivat Kreikkaa itseään tässä eteenpäin.
Nyt mielenkiintoista, arvoisa puhemies, on tässä yksi
semmoinen historiallinen ulottuvuus. Nimittäin edellisen
kerranhan eduskunta joutui paneutumaan näihin valuuttarahastoasioihin
tilanteessa, jossa oli niin ikään pankkikriisi,
mutta vähän toisella tavalla vaan. Siis käännyttiin
Suomen Pankin ylijäämien puoleen lainaoperaatioissa,
ja se oli SKOPin tilanne 1990-luvun alussa, jossa SKOPia piti lähteä akuutissa
tilanteessa pelastamaan, ja silloin käännyttiin
Suomen Pankin ylijäämien puoleen ja sieltä saatiin
apua niin kauan kuin siellä rahaa oli. Minulla oli aivan
sama mielenkiinto tähän asiaan kuin ed. Kankaanniemellä äsken:
Näistä asiakirjoista ja esittelyistä ei käy
selville se, paljonko Suomen Pankilla on näitä tilinpäätöksissä kirjattuja
ylijäämiä sen jälkeiseltä ajalta,
kun SKOP-asioita hoidettiin 1990-luvun alussa.
Vielä, arvoisa puhemies, tähän liittyy
se, että nyt jo on viitattu siihen, että Kreikka
ei voi Talous- ja rahaliiton yhtenä osapuolena selviytyä tästä,
ilman että jäsenmaat tulevat tavalla tai toisella
kiertotietä jnp. apuun, ja sen pitäisi silloin tapahtua
nimenomaan sillä tavalla, että esimerkiksi Suomen
valtion puoleen käännytään,
jolloinka nyt siis käytetään Suomen Pankin
varantoja hyväksi. Paljonko niitä on, mitä käytetään hyväksi
seuraavassa vaiheessa? Tämä on mielenkiintoinen
asia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kysymyksessä on EU:n antama
sitoumus Imf:lle, ja Suomi on siinä mukana. Ja jos EU on antanut
sitoumuksen ja Suomi on mukana, niin sitoumus tietenkin täytetään.
Ei tässä ole mitään vaihtoehtoa,
me olemme mukana. Mutta meneekö sitten tämä raha
valtion varoista, valtion budjetin kautta vai Suomen Pankin kautta?
Hallitus on katsonut, että Suomen Pankin kautta on järkevämpi,
ja Suomen Pankki tarvitsee silloin valtion takausta. Konkretia tästä päätöksestä on
se, että jos Suomen Pankki tämän summan
antaa, niin se maksaa Suomen valtiolle noin 30 miljoonaa vuodessa,
koska Suomen Pankki aikoo tavallaan omasta taseestaan nämä rahat
järjestää. Suomen Pankki saa paremman
koron tänä päivänä niistä rahoista
kuin mitä se tulee saamaan Imf:ltä, ja näin
tämä kustannus tulee olemaan, niin kuin jo sanoin,
vähintään, tai vähintään
ja vähintään, mutta noin 30 miljoonaa
vuodessa.
Ja kun ajattelee, mistä me keskustelimme kyselytunnilla,
Heinolan sairaalasta, 2 miljoonasta, ehkä enemmästäkin,
mutta tässä menee nyt 30 miljoonaa noin vaan,
ilman että kansanedustajia olisi valistettu ja kansanedustajille
olisi kerrottu, mitä tämä konkreettisesti
tarkoittaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Bjarne Kallis hyvin asiallisesti selvitti,
mistä tässä on kyse. Lopputulema on se,
että Kreikan kriisiytyneen tilanteen yhdeksi maksajaksi
joutuvat suomalaiset ja suomalaiset veronmaksajat. Tämä ei
kovin miellyttävältä tunnu. Edelleen
on vaara, että nämä tämmöiset
tilanteet voivat toistua, ja tässä suhteessa toivoisi,
että meillä olisi pidättyväisyyttä,
vaikka meillä on nämä kansainväliset sitoumukset,
joihin edellisessä puheenvuorossa viitattiin. Mutta todella
haluan esittää pelkoni siitä, että me
joudumme maksamaan muualla tehdyn holtittoman taloudenpidon seurannaisvaikutuksia.
Tämä ei voi olla oikein suomalaisia veronmaksajia
kohtaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Tämä tilanne on tietysti
siinä mielessä hiukan paradoksaalinen, että 1990-luvun
loppupuolella, vuoden 1995:n jälkeen, kun Suomea ajettiin Emu-kuntoon,
niin silloin oli jokaisesta prosenttiyksikön kymmenysosastakin
hyvin tarkka vaari täällä eduskunnassa,
että missä Suomi menee ja mikä on julkinen
velka ja bruttokansantuotesuhde jne. Nyt huomataan, että Kreikka
on osannut tai halunnut hoitaa asiat kreikkalaisittain, ja täällä ollaan
nyt sitten mukana näitä jälkiä korjaamassa.
Damokleen miekka oli silloin Suomen yllä, ja nyt sellaista
ei ehkä olekaan enää, ainakaan tuolla
helleenien mailla.
Mutta, puhemies, kaiken kaikkiaan, kyllä on tietysti
katsottava myös näissä asioissa tämän
euroalueen kestävyyttä, onko se oikeasti kestävä, mikä sen
tulevaisuus tulee olemaan. Ja jos halutaan vahvistaa sitä,
niin sen täytyy tapahtua niin, ettei sitten niistä veronmaksajista,
jotka ovat jo hikeä ja verta aikoinaan ja edelleen tänäänkin
sen puolesta vuodattaneet, että tuo euroalue yleensä on
syntynyt, tehdä sen kulujen maksajia.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen jo pitkään sanonut,
että pankkimaailmassa on pyramidihuijaus käynnissä.
Se on ollut täysin selvä asia iät ja
ajat oikeastaan. En tiedä, kuinka paljon näitä pitää paljastua,
ennen kuin tämä totuus oikeasti tuntuu putoavan
täällä ihmisille tajuntaan. Ed. Toimi
Kankaanniemi täällä ansiokkaasti toi
esille sen, kuinka Ekp ja Euroopan unioni ovat tienneet Kreikan
väärennöksistä ja väärinkäytöksistä siihen
mitenkään oikeastaan puuttumatta. Lehman Brothers,
sen toi myös ed. Pulliainen täällä esille,
on ollut suhmuroimassa yhdessä Kreikan kanssa asioita.
Hälytyskellojen pitäisi monessakin asiassa kilkattaa,
kun olemme nyt täällä myöntämässä yli
miljardin takuita. Islanti yhtenä esimerkkinä.
Mikä on seuraava isompi, mistä saadaan lukea tai
kuulla tai tehdä päätöksiä?
Ei ole kuin ajan kysymys, koska näitä lisää tänne
tulee.
Suomen Pankki omissa talouden näkymissään
esittää meille muun muassa sellaista tulevaisuutta,
että työttömyys jää 9
prosenttiin. Silti olemme ottamassa 50:tä miljardia velkaa
muutaman vuoden aikana. Kuka uskoo tätä Suomen Pankin
talouden näkymää, että työttömyys
todellakin pysähtyy 9 prosenttiin? Uskoo, ken tahtoo. Itse
olisin vaatinut ed. Kankaanniemen lailla hieman enemmän
tietoa asioista, mistä tässä ollaan jälleen
päättämässä.
Keskustelu päättyi.