Ben Zyskowicz /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat Suomen kansan edustajat! Vuosi
2011 oli Sitran 44. toimintavuosi. Toimintavuotta leimasi euromaiden
velkakriisin vakava kärjistyminen. Valtioiden velkakriisi
laajeni koko rahoitusjärjestelmään, ja
se ravisteli markkinoita voimakkaasti. Meneillään olevan
maailmanlaajuisen kehityksen muutosnopeus näkyy muun muassa
siinä, miten kokonaiset toimialat luovat hajautettuja tuotantomalleja, jotka
perustuvat uuteen globaaliin työnjakoon. Tämän
seurauksena Suomen on löydettävä uusia kasvualoja,
joilla korvataan perinteisten toimialojemme työpaikkojen
siirtyminen esimerkiksi Aasian kasvaville markkinoille.
Kotimaisessa keskustelussa kiinnitettiin vakavasti huomiota
julkisen talouden kantokykyyn ja kestävyysvajeeseen. Julkisen
sektorin kriittisiksi kehityshaasteiksi nousivat sen uudistumiskyky
ja työn tuottavuuden parantaminen. Toisaalta toimintaympäristön
muutosnopeus korosti entisestään Sitran roolia
näkijänä ja tekijänä.
Sitran tehtävä vahvistui osaajana, joka työskentelee
hyvän elämän ja yhteiskuntaa uudistavien
toimintamallien sekä kestävään
hyvinvointiin tähtäävän uuden
liiketoiminnan kehittäjänä.
Sitra rahoittaa toimintansa pääosin oman peruspääomansa,
mutta myös operatiivisen rahoitustoiminnan tuoton turvin.
Toimintavuosi 2011 oli Sitralle peruspääoman sijoitusten
kannalta kokonaisuudessaan haastava. Markkinatilanne heijasteli
sijoitusympäristön hyvin epävarmaa kehitystä,
ja osakemarkkinoiden voimakas lasku toimintavuoden aikana painoi
peruspääoman sijoitusten tuoton miinukselle. Kun
vielä vuonna 2010 Sitra kykeni jatkamaan toimintaansa täysimittaisesti
Suomen epävarmasta taloustilanteesta huolimatta, toimintavuonna
2011 panostuksia jouduttiin sopeuttamaan muuttuneeseen rahoitusasemaan.
Sitran peruspääoman markkina-arvo oli vuoden
2011 lopussa 627 miljoonaa euroa. Epävarmasta markkinatilanteesta
johtuen sijoitusomaisuus tuotti -8 prosenttia, kun tuotto
edellisenä vuonna oli +9,3 prosenttia. Sitra irtautui
vuoden aikana kokonaan 16 yrityksestä ja yhdestä yrityksestä osittain.
Uudet yrityssijoitukset suunnattiin ohjelmien strategisille kohdealueille,
ensisijoitus tehtiin kolmeen yritykseen. Vuoden lopussa Sitran salkussa
oli 36 yritystä.
Ohjelmatoiminnassa kuntaohjelman, julkishallinnon johtamisohjelman,
energiaohjelman, Maamerkit-ohjelman ja koneteollisuuden kasvuohjelman
toiminta jatkui vielä vuonna 2011 suunnitelmien mukaisesti.
Toimintavuosi oli koneteollisuuden kasvuohjelman viimeinen. Myös liiketoiminnan
kehittämistä ja sijoitustoimintaa jatkettiin.
Seuraavaksi muutamia poimintoja toiminnan tuloksista.
Ylöjärven ja Lahden terveyskioskeissa on testattu
kaksivuotisilla kokeilu- ja tutkimushakkeilla, voiko matalan kynnyksen
toimintamalli palvella laajemmin terveydenhuollon rakenteellisessa
uudistamisessa. Tampereen yliopiston tutkimuksen mukaan se edistää asiakaslähtöisyyttä,
saatavuutta
ja kustannustehokkuutta. Terveyskioskeista saatuja tuloksia on levitetty
kuntapäättäjille, ja tavoitteena on,
että Suomeen perustettaisiin 50 terveyskioskia seuraavan
kahden vuoden aikana.
Energiatehokkaan kaavoituksen mallikohde Skaftkärr
Porvoossa siirtyy toteutusvaiheeseen. Alueesta on tarkoitus kehittää viihtyisä ja
energiatehokas alue. Kehitystyössä huomioidaan
rakentaminen, liikennejärjestelyt, palvelujen tarjonta
ja energian käyttö viheralueita unohtamatta.
Sitra haastoi käsitystä biotaloudesta. Biotalous
ei ole vain biomassaan tai bioteknologiaan perustuva liiketoimintasektori,
vaan se voidaan nähdä yhteiskunnallisena strategiana,
jolloin se voisi olla avain kamppailussa nyky-yhteiskunnan haasteita,
kuten ilmastonmuutosta ja niukkenevia luonnonvaroja, vastaan. Tulevaisuuden biotalous
on glokaalia — sekä globaalia että lokaalia.
Yritysten kansainvälistämistä edistettiin
maaprojekteilla, joissa vientimarkkinoiden mahdollisuuksia tehtiin
tutuksi kotimaisille kone- ja metallituoteyrityksille. Markkinatietoa
jaettiin laajalle yritysjoukolle suunnatuissa seminaareissa.
Herra puhemies! Sitra uudisti toimintavuonna strategiaansa ja
toimintamalliaan ja asetti tehtäväkseen olla kehittämässä Suomesta
kestävän hyvinvoinnin kansainvälistä edelläkävijää.
Uudistamisen taustalla on Sitran toimintaympäristön
muuttuminen yhä vaikeammin ennustettavaksi ja ennakoitavaksi.
Uudistuksella lähdettiin yhden yhteisen vision ja strategian
kautta hakemaan entistä parempaa toimintaherkkyyttä ja suurempaa
toiminnan vaikuttavuutta.
Toiminnan strategisen ketteryyden vahvistamiseksi päätettiin,
että vuoden 2012, eli tämän vuoden aikana,
siirrytään kestävän hyvinvoinnin eri
teemoja toteuttavaan projektiorganisaatioon. Vuonna 2004 käynnistetty
ohjelmapohjainen toimintamalli päätettiin samalla
lopettaa vuoden 2012 loppuun mennessä. Vuonna 2012 ohjelmien
keskeiset hankkeet toteutetaan osana uusia teema-alueita. Uuden
strategiansa puitteissa Sitra panostaa myös aiempaa enemmän
kestävän hyvinvoinnin tutkimus- ja kehitystoimintaan sekä vahvistaa
rooliaan yhteiskunnallisena kouluttajana ja verkottajana.
Herra puhemies! Lopuksi haluan mainita eduskunnan pöytäkirjoihin,
että tänään aamupäivällä järjestettiin
täällä eduskunnassa kansanedustajille
ja avustajille Sitran toimintaa esittelevä puolen päivän
seminaari.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sitralla on erinomaiset resurssit ja mahdollisuudet
toimia yhteiskuntamme muutosagenttina. Vaikka Sitra on onnistunut
siinä kohtuullisen hyvin, kannustaisin ottamaan vielä voimakkaammin
kantaa siihen, millaisia muutoksia yhteiskuntamme tarvitsee säilyäkseen
hyvinvointivaltiona. Kantaa tulisi ottaa juuri sellaisiin asioihin,
mitkä uhkaavat olla yhteiskunnan tabuja, asioita, joista
ei voi keskustella ilman tyrmätyksi tulemista. Mitä suurempi
hässäkkä, sen paremmin on osuttu tabualueelle.
Me kaikki tiedämme esimerkkejä siitä,
mitä nämä asiat voisivat olla. Suomalainen edunvalvonta
on yllättävän voimakasta ja estää mielestäni
välttämättömien muutosten tekemistä.
Toivoisin avointa keskustelua myös kipukohdista, sillä muutoin
emme pysty ratkaisemaan ongelmia yhdessä. Uusi strategia
näyttää tässäkin mielessä kyllä hyvältä.
Nostan muutamia asioita Sitran viime vuoden vuosikertomuksesta.
Kuntaohjelmassa erinomaisia esimerkkejä Sitran muutosagentin
roolista ovat Kuntien Tiera Oy:n ja Kunnan Taitoa Oy:n perustaminen,
liiketoiminnan käynnistäminen sekä käynnistämisen
jälkeen tapahtunut hallittu omistuksesta irtaantuminen.
Molemmat yritykset tähtäävät
kuntien prosessien tehostamiseen ja yhteistoimintaan. Toinen yritys
toimii tietohallinnan osa-alueella ja toinen talous- sekä henkilöstöhallinnos-sa.
Energiaohjelmassa on keskitytty rakennetun ympäristön
energiatehokkuuteen. Tällä alueella olisin odottanut
jonkinlaista roolia myös esimerkiksi pientalojen yhteydessä tapahtuvaan
hajautettuun energiatuotantoon ja siellä oleviin esteisiin.
Esimerkiksi Kempeleeseen on rakennettu kokonaan valtakunnan
sähköverkosta irti oleva koekortteli. Siellä sähkö ja
lämpö tehdään puuhakkeesta kaasuttamalla.
Sähkö tehdään siis itse, ja
sähköntuotannossa syntyvällä hukkalämmöllä lämmitetään
alueen talot sekä tarvittava käyttövesi.
Alueella asuu 10 perhettä. Tavoitteena oli energian säästäminen
sekä omavaraisuus, joka perustuu uusiutuvaan energiaan.
Jos kaikki suomalaiset asuisivat tällä tavalla
ja lataisivat sähköautonsa yöaikaan,
alle 20 prosenttia Suomen metsien vuosikasvusta riittäisi
näin toteutetun hajautetun energian tuotantoon. Tällä voitaisiin siis
kattaa yksityistalouksien sähkö, lämpö ja noin
miljoonan henkilöauton ajaminen 15 000 kilometriä kullakin.
Risuilla ja männynkävyilläkin voidaan
siis asioita ratkoa. Tätä lähestymiskulmaa
hajautetusta energiantuotannosta ja älykkäistä sähköverkoista
en kertomuksesta löytänyt.
Maamerkit-ohjelman pohjalta syntyi Onni-työkirja. Sitä voin
suositella muillekin. Olen käyttänyt sitä aika
paljon miettiessämme eri kunnissa elinvoiman lähteitä.
Sitra tekee myös pääomasijoitustoimintaa
listaamattomiin yrityksiin. Kohdeyrityksistä tuleva palaute
ei kaikin osin ole hyvää. Tällä alueella Sitralla
on selvän skarppaamisen paikka.
Viimeisenä asiana toivon, että paljon kehuttu talouspolitiikan
kurssi päättäjille palaa Sitran ohjelmaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vuosi 2011 oli 44. toimintavuosi Sitrassa,
ja kuten täällä hallintoneuvoston puheenjohtaja
mainitsi, sen sijoitustuotto tuotti vuonna 2011 tosiaan miinus 8
prosenttia, kun se edellisvuonna oli runsaat 9 prosenttia. Sitran
peruspääoman arvo oli 627 miljoonaa ja henkilökuntaa
115.
Arvoisa puhemies! Toimintavuoden aikana Sitra on uudistanut
toimintamalliaan ja strategiaansa. Se on näkynyt myös
useissa toiminnoissa ja eri julkaisujen kannanotoissa. Sitra-toimintaa ohjaa
kestävä kehitys, johon sisältyy luonnonvarojen
käyttö tehokkaammin ja kuitenkin ympäristöystävällisesti.
Samalla se pyrkii huomioimaan talouden muutokset, väestön
ikääntymisen tuomat tarpeet. Energiatehokkuuden
huomioiminen uusissa kehityshankkeissa on erityisen tärkeää.
Mikkelin seudulla toimintansa aloittanut aurinkokaukolämpöyritys
on yksi niistä luovista ideoista, joissa Sitra on mukana.
Erityisen myönteisesti on suhtauduttava Sitran panostuksiin
lähi- ja luomuruuan tuotannon kehittämiseen.
Sitra on ehdottanut yhdeksi uudeksi asiakokonaisuudeksi Suomen
terveyden ja sosiaalihuollon rahoitusjärjestelmän
uudistamista. Tätä avausta on tervehdittävä suurella
tyydytyksellä ja toivottava hankkeen saavan vauhtia niin,
että silloin, kun kuntarakenneohjelmaa tuodaan eduskuntakäsittelyyn,
olisi jotain valmista tullut. Valtion konserniohjaus, mihin toimintakertomuksessa
myöskin viitataan, olisi viimeaikaisten Finnair-sekoilujen
jälkeen hyvin tärkeä sektori.
Omalta lähialueeltani esiin nostetun Ylöjärven
terveyskioskin ja vastaavien hankkeiden edistäminen on
oiva tapa uudenlaiseksi palvelumuodoksi, joka kevyenä palveluna
on varmasti kustannustehokas lähipalvelu. Näille
toivoisi pikaista jatkoa eri paikkakunnille.
Onko palvelusetelikäytännön laajentaminen mahdollisuus
palveluiden saatavuudelle? Siinäkin olisi Sitralle tutkimisen
kohde.
Keskustelu päättyi.