Täysistunnon pöytäkirja 30/2013 vp

PTK 30/2013 vp

30. TIISTAINA 2. HUHTIKUUTA 2013 kello 14.02

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sijoitustoiminnan veronhuojennuksesta verovuosina 2013—2015 annetun lain 8 §:n muuttamisesta

 

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi sijoitustoiminnan veronhuojennuksesta annetun lain muuttamisesta on hyvin pieni, vähäinen muutos, joka koskee sitä, että komissio ei tuota alkuperäistä, viime joulukuussa eduskunnassa hyväksyttyä lakiehdotusta ole ihan sellaisenaan hyväksynyt, vaan halutaan tiettyjä täsmennyksiä siihen. Ne eivät ole aivan ongelmattomia Suomen kannalta, sillä muun muassa on kysymys siitä, että maastapoistumistilanteessa maksuun pantavan veron vanhentumisaika säädettäisiin alkavaksi seuraavan vuoden alusta. Myöskin sitten tilanne oli se, että maksamattomalle verolle ei perittäisi korkoa ja myöskään maksun turvaamiseksi ei voitaisi vaatia vakuutta, kun Suomesta muutetaan pois ja tilanne on se, että on saanut tietyn etuuden, jonka joutuu sitten maksamaan takaisin valtiolle tietyissä olosuhteissa. Jos siirtyy Suomen vaikutusvaltapiirin ulkopuolelle, niin silloin tietysti voi olla vaikeuksia tuon veron perimisessä. Tältä osin Suomen verovallan kannalta tämä on jossain määrin hankalaa, mutta uskon, että tällä ei ole kauhean suurta merkitystä käytännössä kuitenkaan.

Tärkeätä on kuitenkin todeta se, että tällä lailla on erittäin hyvä tarkoitus. Pyritään siihen, että ihmiset sijoittaisivat uusiin, alkaviin yrityksiin, panostaisivat omaa pääomaansa, omaa osaamistaan näihin yrityksiin, ja tällä tavalla saataisiin kasvua Suomessa aikaiseksi.

Oikeastaan tämä on osa sitä linjaa, jota hallitus harjoitti myöskin kehysriihessä. Kehysriihessä nimittäin tilanne oli se, että hallitus teki veromuutoksia, joilla tehtiin suuri verouudistus ja joittenka tarkoituksena yksinkertaisesti oli kannustaa yrittäjyyttä ja tällä tavalla luoda työtä ja työpaikkoja. Tältä osinhan olimme siinä tilanteessa, kun Ruotsissa oli jo päätetty alentaa yhteisöveroa ja Tanskassa hallitus sitoutui siihen, niin että se alennetaan kummassakin maassa 22:een, että jos Suomi haluaa, että yritykset näyttävät voittoa Suomessa, pitävät toimintonsa Suomessa, niin olennaista on se, että tässä tilanteessa meillä on hieman alhaisempi verokanta kuin Ruotsissa ja Tanskassa, ja tässä suhteessa hallitus teki erittäin rohkean päätöksen.

Täytyy onnitella hallitusta tästä päätöksestä. Sehän on saanut laajaa tukea, tämä kokonaisratkaisu, oikeastaan kaikilta tahoilta. Viime aikoina on syntynyt sitten jonkin verran keskustelua siitä, että joku on ollut hermostunut tästä ratkaisusta. Oikeastaan kaikkein suurin ongelma tässä ratkaisussahan on se, että ne, jotka ovat osakkaita listatuissa pörssiyhtiöissä, nyt maksavat hieman yli 40 prosenttia kaiken kaikkiaan veroa, kun yhtiö maksaa...

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Edustaja Sasi, loittonette asiasta aika merkittävällä tavalla.

Puhuja:

Mielestäni tänään käytiin puhemiesneuvostossa keskustelua, että tästä jossain määrin voi keskustella.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Jossakin määrin.

Puhuja:

Hyvä. — Mutta totean vain, että kaiken kaikkiaan se uudistus, joka hallituksessa tehtiin, on kuitenkin yrityselämän kannalta selkeälinjainen, johdonmukainen ja tarkoituksenmukainen. Jos jokin kohta siinä uudistuksessa on sellainen, joka kaipaa muutosta, niin kyllä se on sitten tämä pörssiosinkojen kohtuuton verotus, mihinkä nyt on menty. Sitä ehkä voitaisiin harkita. Oikeastaan muilta osin kaikki muut elementit kyllä edistävät ja kannustavat työllisyyden parantamiseen.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys pyrkii kannustamaan yritystoimintaa kasvuun ja kehitykseen. Sama tavoite on ollut myös hallituksen kehysriihen ratkaisuilla verotuksen osalta, ja itsekin ajattelin niistä tässä yhteydessä lausua, mutta kun puhemies, varmasti perustellusti, katsoi, että tämä kehysriihen veroratkaisujen käsitteleminen menee liian kauas tästä päiväjärjestyksen asiasta, niin enpä siitä sen enempää tässä yhteydessä lausu.

Lausun vain sen, että kun oppositiopuolue keskusta on erittäin väkevästi arvostellut hallituksen päätöstä osinkoverouudistuksen osalta, josta varmasti yksityiskohtia vielä tarkastellaan, ja kun minulle on jäänyt epäselväksi, mikä sitten on keskustan näkemys tästä osinkoverouudistuksesta ja sen yksityiskohdista, niin jos puhemies olisi sallinut, olisin pyytänyt, että paikalla olevat edustajat Maijala ja Lohi olisivat valottaneet tätä asiaa, mutta ilmeisesti tämä päiväjärjestyksen kohta ei sitä salli.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Edustaja Lohi, liittyykö teidän puheenvuoronne tähän käsiteltävänä olevaan asiaan? (Markus Lohi: Vastauspuheenvuoro!) — No, vastauspuheenvuoro, edustaja Lohi, 1 minuutti.

Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä tuoda esille, että keskusta ei niinkään ole sitä kokonaisratkaisua arvostellut vaan muutamia yksityiskohtia, joista yksi on se, että niin sanottuihin jättiosinkoihin tämä hallituksen tekemä ratkaisu kyllä nyt tuo merkittävän verohelpotuksen. Toinen tietenkin on se, mitä edustaja Sasi täällä toi esille: tämä pörssiyhtiöosinkojen verokohtelu, joka on kiristymässä kohtuullisen paljon. Mutta erityisesti tämä jättiosinkojen verohelpotus on se, joka koetaan kyllä ehkä hieman epäoikeudenmukaisena. Muuten näemme, että on tärkeää, että huolehditaan nimenomaan yrittäjien kilpailukykyisestä verotuksesta.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa puhemies! Olisin keskustellut juuri siitä, että minulle ei ole jäänyt epäselväksi se, mitä keskusta on tässä arvostellut, vaan minulle on jäänyt epäselväksi, mikä on keskustan ratkaisu esimerkiksi näiden niin sanottujen jättiosinkojen osalta. Jos puhemies sallii, niin tietysti kuulisin sen mielelläni edustaja Lohelta.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Nyt teemme sillä tavalla, että keskustelemme tästä asiasta, ja siitä hallituksen kehyspäätöksestä meille tulee lukuisia tilaisuuksia keskustella vielä jatkossa. Ovatko nämä pyydetyt vastauspuheenvuorot, tarkistan nyt, nimenomaan tähän asialistan asiaan, vai liittyvätkö ne johonkin yleisempään viitekehykseen? (Miapetra Kumpula-Natri: On kolme kokoomuksen puheenvuoroa käytetty!) — No, kohtuuden nimissä vastauspuheenvuoro, edustaja Kumpula-Natri, ja vielä edustaja Lohi, mutta sitten se loppuu.

Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Arvostan kovasti jämäkkää otetta, ja keskustellaan asiasta asian kohdalla, mutta kun tässä kaksi veljestä oikealta ei malttanut puhemiehen ensimmäiseen reaktioon lopettaa, niin koen vain viestinnällisesti tärkeäksi, että sanomme, että hallituksen kirjaukset ovat erinomaisia, niissä halutaan kasvattaa yrityksiä, niissä halutaan kannustaa yrittäjyyteen ja näinä taloudellisina aikoina täytyy löytää keinoja, joilla voimme globaalissa taloudessa näihin asioihin löytää ratkaisuja.

Koska nyt on vasta kyse poliittisista linjauksista, niin lain esityksen valmistuessa on käytävä yksityiskohdat tarkasti läpi, ja niistä nämä suurimmat osingot ovat herättäneet kummastusta myös pienyrittäjien parissa. Pienyrittäjistä sitä suuremmaksi kasvetaan, enkä itse ole nähnyt mitään kasvun elementtiä siinä, että kaikkein suurimpia osinkoja nostavat pystyvät vähentämään verojaan kymmenillätuhansilla. Mutta tähänkin osaan tulee katsoa kansainväliset vertailut ja se tilanne, missä ollaan. Ihmettelen vain innokkaita kannanottoja juuri heidän puolestaan, kun piti puolustaa kasvua ja yrittäjien toimintaa Suomessa.

Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Minusta on aika mielenkiintoista, että tässä tilanteessa nyt kysytään keskustan ratkaisua asiaan, joka näyttää siltä, että hallituksessakaan ministerit eivät itse tiedä, mitä he ovat päättäneet. Me odotamme nyt, että hallitus tietäisi, mikä on heidän ratkaisunsa ja mitä he ovat päättäneet, ja sitten me kyllä voimme antaa omat ratkaisumme, kun ekana ministerit selvittävät, mitä on tullutkaan tehtyä.

Keskustelu päättyi.