Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee terrorismin rahoituksen
torjuntaa ja sitä kautta itse terrorismin torjuntaa, elikkä kysymys
on laeista varojen jäädyttämisestä terrorismin
torjumiseksi, joihin sisältyy rikoslain pykälämuutos,
ja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä annetun lain pykälämuutoksista.
Tähän hallintovaliokunta on antanut mietinnön
ja perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta lausunnon.
Taustalla on YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma
vuodelta 2001. Säädettävällä lailla luodaan
järjestelmä, jolla terroritekoihin osallistuvien
tai niiden tekemistä edistävien henkilöiden,
yhteisöjen ja ryhmien varat voidaan jäädyttää turvallisuusneuvoston
päätöslauselman edellyttämällä tavalla.
Tähän mennessä toteutettu EU-tason täytäntöönpano
vaatii vielä täydentäviä kansallisia
toimenpiteitä, joista hallituksen esityksessä on
kysymys ja tarkemmat säädökset.
Hallintovaliokunta on hallituksen esityksen tavoin pitänyt
ensiarvoisen tärkeänä, ettei terrorismirikoksesta
epäilty saa tilaisuutta piilottaa varojaan tai siirtää niitä viranomaisten
ulottumattomiin. Tästä syystä valiokunta
pitää perusteltuna, ettei varojen jäädyttämisen
kohteena oleva taho saa etukäteen tietää viranomaisten
aikomuksesta jäädyttää varoja.
Terrorismiin ja sen tekemiseen käytettävien varojen
jäädyttämisen sitominen "syytä epäillä -kynnykseen"
on perusteltua muun muassa sen johdosta, että terrorismiin käytettävät
varat on voitava jäädyttää tehokkaasti
ja nopeasti. Varojen jäädyttämisen sitominen syytteen
nostamiseen liittyvään "todennäköiset syyt -kynnykseen"
johtaisi mitä ilmeisimmin siihen, että varojen
jäädyttämisen tehokkuuden edellytyksenä olevasta
yllätyksellisyyden elementistä jouduttaisiin laajalti
luopumaan. Valiokunta on sen vuoksi asettunut tältä osin
hallituksen esityksen kannalle. Yksityiskohtien osalta voidaan vielä viitata
mietintöön.
Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta,
että varojen jäädyttämisestä päättää keskusrikospoliisi,
ja valiokunta on perustellut ratkaisuaan muun muassa sillä,
että päätöksenteon nopeus on
varojen jäädyttämiseksi välttämätöntä ja
sillä estetään varojen piilottaminen
tai jopa niiden käyttäminen terrorismitarkoituksiin.
Päätöksentekijällä tulee
olla mahdollisimman tarkat tiedot toimenpiteen kohteesta, ja päätöksentekijällä tulee
olla suorat kansainväliset yhteydet, joita keskusrikospoliisilla
on. Terrorismirikosten etenkin ihmishengelle aiheuttaman uhkan vuoksi
nopea jäädyttäminen on tarpeen. Lisäksi
hallintovaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että kyseessä on
luonteeltaan hallintopäätös ja kyseessä oleva
hallintopäätöksen laillisuus voidaan
siten saattaa Helsingin hallinto-oikeuden ratkaistavaksi ja viime
kädessä vielä korkeimman hallinto-oikeuden
päätettäväksi. Varojen jäädyttämispäätöksellä kielletään kyseisten
varojen liikuttaminen, siirtäminen, muuntaminen ja käsitteleminen
tavalla, joka muuttaa niiden omistusta, sijaintia, hallintaa, luonnetta
tai käyttötarkoitusta. Kieltojen rikkomisesta
säädetään rangaistus. Päätös
varojen jäädyttämisestä on muun
muassa julkaistava Virallisessa lehdessä ja ilmoitettava
viipymättä sen kohteelle, mikä ei ehkä viime
kädessä käytännössä ole
aina mahdollista.
Perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta ovat lausunnoissaan
kiinnittäneet huomiota rikosoikeudellisen vastuun syntymiseen.
Tämän vuoksi hallintovaliokunta on rikosoikeudelliseen
laillisuusperiaatteeseen viitaten tähdentänyt,
että teon tahallisuutta on aina arvioitava rikosoikeuden yleisten
oppien ja siitä annettujen säännösten
valossa.
Tämä mietintö on ollut yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.