2) Hallituksen esitys laeiksi rikoslain 2 luvun 7 ja 10 §:n
sekä valtion virkamieslain muuttamisesta
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymyksessä pienen
tuntuinen esitys, jossa kuitenkin hallitus aivan oikein puuttuu
suureen asiaan. Nimittäin tilannehan on se, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on antanut valitettavan monia moittivia
ratkaisuja Suomelle sen vuoksi, että meidän tuomioistuinjärjestelmämme
ei pysty käsittelemään asioita riittävällä nopeudella.
Aikoinaan, kun minulla oli tilaisuus tarkastaa näitä tuomioistuimia,
huomasin sellaisen puutteen, että tällä päällikkötuomarilla,
jolla on tietysti velvollisuus huolehtia siitä, että hänen
tuomioistuimensa toimii, ei ollut oikeastaan menetelmiä,
joilla hän olisi puuttunut alaistensa toimintaan silloin,
kun he eivät olleet yhteistyökykyisiä.
Nyt tässä hallituksen esityksessä, jota
lakivaliokunta kannattaa, tulee päällikkötuomarille mahdollisuus
antaa varoitus, josta sitten asianomainen tuomari, jos hän
kokee, että hän on noudattanut virkavelvollisuuksia,
voi valittaa tuomioistuinlaitoksen sisällä. Tämä on
pieni asia, mutta se antaa päällikkötuomarille
mahdollisuuden ihan toisella tavalla puuttua sellaisiin tuomareihin,
jotka eivät täytä virkavelvollisuuksia.
Tähän liittyy myös mahdollisuus huolehtia
siitä, että työkykynsä täysin
menettäneelle tuomarille voidaan antaa ero siitä riippumatta,
että hän ei halua tai ymmärrä hakea
eroa, ja tämä joissain tapauksissa — myös
eräässä, joka oli äskettäin
julkisuudessa — voi olla hyvinkin tärkeää.
Hallituksen perusteluista ilmenee, että esitystä tehtäessä on
harkittu sellaista Euroopan neuvoston muutamissa jäsenmaissa
aika tavallista erillisen tuomarin valvontalautakunnan perustamista,
jossa valvottaisiin tuomioistuimia näidenkin puutteiden
osalta. Siitä on sitten luovuttu sen vuoksi, että meillä on
eduskunnan oikeusasiamiehellä ja oikeuskanslerilla, molemmilla,
tehtävät valvoa tuomioistuimia. Nyt valitettavasti
eivät nämäkään, kumpikaan,
ole kovin nopeita ratkaisuissaan, ja tämä valvontatoiminta
saattaa olla aika muodollista. Minusta, jos ei päästä tässä Suomen
tuomioistuinlaitoksen käsittelyssä suurempaan
nopeuteen, varmaan tuommoista valvontalautakuntaakin kannattaisi
miettiä uudestaan.
Joka tapauksessa tämä esitys on yksi askel
parempaan suuntaan, ja toivottavasti se täällä voidaan
hyväksyä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Söderman on oikeassa siinä,
että Suomen tuomioistuinjärjestelmä on
saanut poikkeuksellisen paljon tuomioita Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimesta,
käsittelyjen liian pitkistä ajoista, ja tuorein
tuomio on tältä viikolta. On kuitenkin syytä huomata,
että nämä jutut, myös niitten
viipymiset, ovat todella kaukaa takaapäin ja siis puhutaan
hyvin vanhoista ajoista.
Eduskunnan tarkastusvaliokunta oli tänään meillä oikeusministeriössä vieraana
juuri näiden juttujen käsittelyaikojen johdosta,
ja oli hyvä, että pystyimme esittämään
heille kaikilta viime vuosilta, mukaan lukien viime vuoden ja nyt
alkaneen vuoden, selvästi alenevia lukuja, sekä keskimääräisistä käsittelyajoista
että myös siitä, mikä on ollut
ehkä kaikista vaikein asia tähän asti,
että myös pitkään kestäneiden
juttujen käsittelyajat ovat viimeinkin kääntyneet
laskuun. Siitä myös hyvin paljon kiitoksia eduskunnalle,
ja kun täällä on valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja paikalla, niin erityisen paljon kiitoksia siitä,
että eduskunta on ymmärtänyt tuomioistuinten
ruuhkanpurkutarpeita vielä enemmän sitten tai
loppusuoralla vielä vähän lisää verrattuna
siihen, mitä hallituksessakin tätä ymmärrystä on
riittänyt!
Meillä on myös erittäin monia lainsäädäntömuutoksia
käynnissä, joista mainitsen tässä yhteydessä sen,
että eduskunta saa vielä tänä vuonna, toivottavasti
jo nyt keväällä, hallituksen esityksen
siitä, että hovioikeuksiin on tulossa jatkokäsittelylupajärjestelmä,
joka tulee merkittävästi lyhentämään
juttujen kokonaiskestoa ja poistamaan ainakin rikosjutuissa niitä aika
turhauttaviksi koettuja juttuja, joissa toistetaan vaan samaa asiaa
uudelleen, mikä on käräjäoikeudessa toistettu,
eivätkä väitteet sinänsä juurikaan
muutu. Nämä ovat olleet sekä todistajille
että syyttäjille että hovioikeuden käsittelylle
turhauttavia, ja mielestäni kertoo kyllä jotakin
suomalaisen asianajajakunnankin hienosta moraalista se, että myös
Asianajajaliitto kannattaa tätä uudistusta ja katsoo,
että ei ole myöskään heidän
etujensa mukaista, että hovioikeuksissa aina toistetaan
tämänkaltaisissa jutuissa koko täysimääräinen
käsittely.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, itse käsiteltävään
asiaan. Tuomarien kurinpitojärjestelmä on todella
tärkeä asia. Sitä on pohdittu työryhmissä ja
komiteoissa viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja nämä kysymykset
ovat tietysti hyvin herkkiä. Niin täällä eduskunnassakin
sitten perustuslakivaliokunta yhden meidän esityksemme
osalta katsoi, että herkkyysraja ylittyi. Nimittäin
alun perin me oikeusministeriössä juuri näistä syistä,
joita ed. Söderman viisaasti ja varovaisesti kuvaili, esitimme
ensinnäkin rikoslakiin harkinnanvaraisen viraltapanomahdollisuuden laajentamista
tuomarien osalta ja sitten näitä kahta muuta asiaa,
jotka siis nyt tullevat hyväksytyiksi tänään
ja seuraavassa käsittelyssä, eli virkamieslakiin
mahdollisuutta antaa varoitus ja tarkistusta säännöksiin
koskien tuomarille hakemuksetta annettavaa eroa. Mutta tämän
ensimmäisen asian kohdalla — nykyistä laajempi
viraltapanomahdollisuus tuomarien osalta — perustuslakivaliokunta
katsoi, että koska ehdotimme tiukempaa kontrollia tuomareille
kuin virkamiehille yleensä, se ei ole perustuslain näkökulmasta
hyväksyttävää, ja tähän
meidän on tietysti oikeusministeriössä tyytyminen.
Perustuslakivaliokunta punnitsi, että tuomarien riippumattomuus
ja virassapysymisoikeus painaa enemmän kuin se ajattelu,
mikä meillä oikeusministeriössä oli
taustalla, että tuomareilta pitää voida
odottaa vielä suurempaa, poikkeuksellista lainkuuliaisuutta.
Taustalla oli muun muassa ajatukset siitä, että jos
on useita törkeitä rattijuopumuksia takana, niin
näyttääkö oikeudenkäynti silloin
itse asiassa kaikilta osin luotettavalta, jos tuomarilla tämänkaltaisia
rikoksia on takana mutta ei kuitenkaan siis vankeusrangaistusta.
Tämän perustuslakivaliokunnan linjauksen kanssa
elämme nyt, ja siihen tietenkin tyydymme. Mutta olemme
jo aikaisemminkin täällä muun muassa
ed. Södermanin kanssa käyneet keskustelua siitä,
että tuomioistuinten johtamisessa on vielä paljon
parantamisen varaa, ja sen takia hovioikeuden presidentti Mikko
Könkkölä johtaa parhaillaan työryhmää,
joka miettii tuomioistuinten organisointilakeja kokonaisuudessaan.
Tässä työssä tullaan kyllä uudelleen
miettimään tätä tuomarinvalintalautakunta-asiaakin
tai vastaavia muita keinoja.
Jos teillä on aikaa ja kiinnostusta, niin Valtiontalouden
tarkastusviraston raportti eräästä hallinto-oikeudesta
kertoo korutonta kieltä siitä, että kun
jokainen tuomari on riippumaton, niin on erittäin haasteellista
ja johtavalle tuomarille, laamannille, presidentille tai muuten
johtavassa asemassa olevalle tuomarille, hyvinkin vaikeata tietyissä tilanteissa,
jos tuomari itse ei ota vastaan palautetta, saada semmoinen oikeudenmukainen,
hyvä johtamistapa, että kaikki kantavat vastuunsa
myös työn sujumisesta ja yhtä lailla ahkeruudesta.
Pääsääntöisesti
nämä asiat ovat erittäin hyvin suomalaisessa
tuomioistuinjärjestelmässä. Alalle on
hakeuduttu nimenomaan kutsumuksesta. Alalla tehdään
töitä todella paljon, kelloon ja kalenteriin katsomatta.
Mutta tietysti sitäkin epäoikeudenmukaisempia
ovat silloin ne tilanteet, joissa mahdollisesti on niin, että joukossa
on joku, joka teettää tosiasiassa töitä toisten
kustannuksella.
Näihin asioihin jatkossakin siis aiomme vielä lisää puuttua,
ja Könkkölän työryhmä miettii
sitten ratkaisuja, tätä pidemmälle meneviäkin
mutta perustuslakivaliokunnan hyväksyttävissä olevia
ratkaisuja.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtion virkamieslain mukaan virkamiehen
on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti
ja viivytyksettä ja hänen on noudatettava työnjohto-
ja valvontamääräyksiä. Toisaalta,
jos hän virkatoimiensa ulkopuolella käyttäytyy
virka-aseman edellyttämän käyttäytymistavan
vastaisesti, siitä on seurannut toimenpiteitä.
Nyt tämä käsiteltävänä oleva
laki laajentaa tätä kuuliaisuusvelvollisuutta
käräjäoikeuksien tuomarien osalta, mikä on
erinomaisen hyvä asia, koska he eivät ole siinä aiemmin
sillä tavalla mukana olleet. On otettava huomioon, että tuomiovallan
käyttäminen on merkittävää julkisen
vallan käyttöä ja tuomarin arvovaltainen
ja vastuullinen asema edellyttävät, että tuomari
käyttäytyy sillä tavalla kuin tämmöisen
korkean virkamiehen tulee käyttäytyä.
Tässä, kun tätä asiaa lakivaliokunnassa
käsiteltiin ja laajasti kuultiin asiantuntijoita, todettiin,
että tämä uudistus on erittäin
tarpeellinen ja hyvä, kun otetaan huomioon se, että käräjäoikeusuudistus
on laajentanut näitä käräjäoikeuksia
ja siellä on paljon erilaisia virkamiehiä ja työntekijöitä.
Tällä hetkellä tuomarit ja muu henkilöstö ovat
erilaisessa asemassa nimenomaan tämmöisen varoituksen
osalta, ja on erittäin hyvä, että tämä kirjallisen
varoituksen antaminen nyt sitten mahdollistuu ja sillä tavalla
myös käräjäoikeuden tuomarit
joutuvat samanlaiseen asemaan kuin virkamiehet yleensä.
Niin kuin täällä oikeusministeri totesi,
määrätyllä tavalla ja eri lailla
ilmentymällä myös käräjäoikeuksien
puolella on ollut sellaisia ongelmia, joihin on syytä pyrkiä puuttumaan
tällä lainsäädännöllä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä niihin ajatuksiin,
mitä juuri edellä ed. Oiva Kaltiokumpu toi esille.
Aivan kuten ministeri Tuija Brax toi esille, meillä Suomessa
oikeudenkäyttö on esimerkillistä kansainvälisten
mittapuiden mukaan. Ja aivan kuten ministeri Brax toi esille, eduskunta
on valtiovarainvaliokunnan ja puheenjohtaja Hannes Mannisen johdolla
halunnut osoittaa määrärahoja, jotta
oikeusistuimissa asiat etenevät nopeasti. Samalla tässä yhteydessä toivonkin,
että myös jatkossa pidämme huolta siitä,
että oikeusistuimiin osoitetaan riittävästi
varoja, jotta meillä on hyvää oikeudenkäyttöä edelleen
jatkossakin.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen käsitykseen siitä,
että meillä oikeuskäytäntö olisi
erinomaisella tasolla Suomessa, ei kyllä voi oikein yhtyä.
Meille koko ajan tulee Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta päätöksiä,
joissa meitä moititaan siitä, että oikeudenkäynnit
kestävät liian pitkään. Ja toiseksi,
jos ed. Oinonen on huomannut, sananvapaustuomioita on tullut. Suomi
on 10:nneksi pahin sananvapauden rikkoja Euroopan neuvoston alueella.
Siinä sitä on sitten oikeudenmukaista oikeuskäytäntöä täällä Suomessa!
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola kiinnittää ihan
tärkeään asiaan huomiota. Toisaalta lakivaliokunnassa
eduskunnassa on jo käsittelyssä tämmöistä viivästymistä hillitsevä ja
sen estämiseen pyrkivä laki, jossa on tämmöinen
oikeussuojakeino myöskin niille, joiden jutut ovat viivästyneet,
niin että ne eivät voi määrättömästi venyä.
Tuomioistuimessa tulee asettaa kiireellisyysjärjestykseen
nämä jutut ja ottaa näitä asioita
sillä lailla käsittelyyn, että ne eivät
liikaa viivästy. Ja siinähän on vielä mahdollisuus
hyvityksen hakemiseen, jos jutut ovat liian pitkään
viipyneet. Kyllä tähän on nyt Suomessa
tartuttu.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tässä oli puhetta perustuslakivaliokunnan kannasta,
niin se tietysti perustuu näihin asiantuntijoiden lausuntoihin.
Mutta olisin antanut pienen vihjeen oikeusministerille. Nimittäin
esityksessähän lähdettiin siitä,
että tuomari voitaisiin erottaa pienemmistä rikoksista
kuin tavallinen virkamies. Tietysti, ken lukee perustuslakia ja
miettii tuomarien riippumattomuutta, luulisi, että se olisi
päinvastoin. Mutta kuitenkin perustuslakivaliokunnan ydin
on tässä se, että valiokunta toteaa,
että ehdotettu rajaus on asiallisesti perustelematon, eli
nämä perustelut olivat hyvin muodolliset. Nyt
ministeri itse mainitsi rattijuoppouden. Minä luulen, että jos
sitä olisi perusteltu vähän huolellisemmin,
niin ehkä kanta olisi ollut toinen, mutta tietysti olisi
parempi, että virkamiesten ja tuomareitten erottamisperusteet
kulkisivat yhtä jalkaa.
Minä sitten vielä sanoisin sen, että on
minusta tavattoman hyvä, jos nämä käsittelyajat
lyhenevät, mutta toivon, että ministeri jaksaa
painaa päälle niin, että siitä tulee
pysyvä tulos. Minä edelleen uudistan sen, minkä olen
sanonut aikaisemmin, että Suomessa on tuomareita riittävästi, jos
vertaa muihin Pohjoismaihin. On tavattoman hyvä, että tämä Könkkölän
työryhmä lähtee näitä työtapoja
kehittämään, koska minä luulen,
että sieltä löytyy se ydin, jolla voidaan
tilannetta huomattavasti parantaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
syytä huomata, että tämän nyt
keskustelussa olevan lakiesityksen hyväksymisen ja käsittelyn
yhteydessä on esitys muutoksesta myöskin käräjäoikeuslain
17 §:ään, joka koski notaarien oikeutta
toimittaa avioliittoon vihkiminen. Se on tässä samassa
yhteydessä nyt sitten korjattu, koska kömmähdyksen vuoksi
se jäi aiemmassa lainsäädännössä huomiotta
ja yleisöllä oli epäselvyyttä,
ovatko nämä notaarien vihkimiset laillisia, kun
monia aviopareja meni avioliittoon. Nyt kun tämä lakiehdotus täällä hyväksytään,
se muuttaa tämän tilanteen, ja lain 17 §:n
1 momentin 1 kohta otetaan taannehtivasti käyttöön
1. päivästä tammikuuta 2009 lähtien,
jolloin nämä notaarien toimittamat vihkimiset
ovat sitten myöskin näin juridisessa mielessä laillisia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta todellakin esittää tässä mietinnössään,
että 1. lakiehdotus, joka koskee rikoslain muuttamista,
hylättäisiin, ja se perustuu perustuslakivaliokunnan
lausuntoon. Tosiaan nykyisinhän lähtökohta
on se, että tuomarin pitää syyllistyä tekoon,
josta tuomitaan vapausrangaistus, ja siinä tilanteessa
tuomioistuin voi sitten erottaa tuomarin virasta. Nyt kun on ehdotus 60
päiväsakosta rajana, niin tietysti voidaan kysyä,
missä päiväsakkomäärässä oikeastaan
pitäisi liikkua. On selvästi hankalampi raja jokin
tietty päiväsakkomäärä kuin
vapausrangaistus.
Kuten ed. Södermankin totesi, silloin kun puututaan
perusoikeussäännöksiin ja perustuslain säännöksiin,
tietysti perustelujen pitäisi olla hyvin perusteltuja ja
huolellisia, ja tässä tapauksessa niissä oli
kyllä selkeitä puutteita.
Kuten ed. Söderman myöskin totesi, kyllä lähtökohdan
pitäisi olla se, että kun meillä on tuomarin
virassapysymisoikeus, jonka pitäisi olla suhteellisen vahva,
niin silloin sen pitäisi kyllä olla lähtökohtaisesti
myöskin vahvempi kuin muun virkamiehen. Mutta se ei tietysti
estä sitä, että jos nähdään,
että käytännössä esiintyy
ongelmia ja säännöksiä on tarpeen
muuttaa, hyvillä perusteluilla asiaan voidaan aina palata.
Mutta haluan kyllä korostaa sitä, että kyllä se vapausrangaistus
tietyllä tavalla on varsin selkeä raja ja se osoittaa
sen, että kuitenkin kun on tahallisesta rikoksesta kyse,
sillä on myös relevanssia.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanille ja ed. Sasille
kiitoksia tarkentavista ohjeista! Näin mekin sen lausunnon
luimme. Tietysti, jos vielä kolmannen kerran törkeään
rattijuopumukseen syyllistyy, sen jälkeen todennäköistä onkin,
että on kysymyksessä jo vapausrangaistus. Todellakin
tämänkaltaiset asiat siellä takana on,
ja kyllä Könkkölän työryhmä näitä asioita
tästä syystä katsoi. Nyt tiedämme
tarkemmin, mitä tietä kulkea sitten, kun jatkamme
ratkaisun hakemista. Kyllä kansalaisen pitää voida
luottaa paitsi siihen riippumattomuuteen, osaamiseen ja puolueettomuuteen myös
tietynlaiseen nuhteettomuuteen, semminkin jos on kysymyksessä samankaltainen
rikos, josta sitten itse on syytettynä ja tuomiolla, ja
sitä mietitään sitten jatkossa.
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokummulle kiitos vielä,
että muistutitte, että tällä lailla
tosiaan samalla korjataan se epäkohta, mikä aiheutui
siitä, kun eduskunnan lakivaliokunta korjasi erästä lakia
ja korjasi pykälässä semmoistakin kohtaa, että samalla
syntyi hieman hämmentävä tilanne muutaman
viikon ajaksi. Se tilanne nyt saadaan samalla korjattua.
Todellakin olemme jo nähneet julkisuudessa, että tämä alkuperäinen
muutos siitä, että Lapissa voi nyt laajemmin vihkiä muun
muassa turistipareja, on ollut merkittävä lisä Lapin
ja Itä-Suomen matkailuun. Tämmöinen eksoottinen
häämatkailu Suomessa on nousussa kyllä todella,
ja sillä on ihan työllistäviä vaikutuksia.
Tästä viimeksi Rovaniemellä viime maanantaina
sain kuulla, että Suomi on voittamassa niitä turisteja, jotka
tähän asti ovat järjestään
menneet Ruotsiin, ja sillä on kyllä suuri merkitys.
Yleiskeskustelu päättyi.