Täysistunnon pöytäkirja 31/2012 vp

PTK 31/2012 vp

31. TORSTAINA 29. MAALISKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Poliisihallinnon keventäminen

Kari Rajamäki /sd:

Puhemies! Huolimatta siitä, että lisäbudjetissakin suunnataan 10 miljoonaa poliisille, toimipaikkaverkostoa on vedetty hallitsemattomasti alas. Esimerkiksi Helsingin poliisin vahvuutta on heikennetty viidessä vuodessa 150:llä, keskusrikospoliisin vahvuutta 70:llä. Tämä heikentää vakavasti sisäistä turvallisuutta ja myös järjestäytyneen rikollisuuden torjuntakykyä. Vuodesta 2007 alkaen poliisiylijohtaja Paateron johdolla on Poliisihallitusta paisutettu voimakkaasti muun muassa entisen lääninjohdon henkilöstöllä, ja tämä on luonut vakavaa viestiä kentältä operatiivisen kyvyn ja poliisin toimintakyvyn osalta.

Miten te, ministeri Räsänen, aiotte puuttua tähän kaksipäiseen kotkaan: sisäministeriön poliisiosaston ja Pohan pöhötykseen, byrokratiaan? Oletteko te valmis purkamaan tätä Paateron palatsia ja turvaamaan kentälle voimavarat poliisin ja kansalaisten turvallisuuden näkökulmasta?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Hallitus teki todellakin merkittävän päätöksen tuon kehyspäätöksen yhteydessä, jonka avulla kyetään poliisin toimintakyky turvaamaan tulevina vuosina, eli kaikkien näiden säästöpäätösten ohella hallitus teki päätöksen, että poliisin toimintamäärärahoja lisätään tämän kehyskauden aikana niin, että vuonna 2015 sijoitetaan 30 miljoonaa euroa enemmän poliisitoimintaan. Sen lisäksi toteutetaan rakenneuudistus, nimenomaan hallintorakenneuudistus, jonka tavoitteena on keventää hallintoa ja varmistaa se, että poliisin kenttätoimintaan ja rikostorjuntaan ja rikostutkintaan riittää panoksia. Eli näiden päätösten avulla toisaalta hallinnon keventämisen, sähköisen palvelun lisäämisen ja toiminnan tehostamisen ja sitten näiden lisämäärärahojen avulla uskon, että pystymme turvaamaan poliisin toimintakyvyn tulevina vuosina.

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä nyt olennainen asia on se, että poliisin rakenneuudistuksen tavoitehan oli vähentää poliisin hallintoa, keventää sitä ylemmän johdon lukumäärää ja turvata kentälle operatiivisen toiminnan suorituskyky. Nyt päinvastoin suunnitellaan poliisin valtakunnallisten yksikköjen heikentämistä operatiivisesti. Kiinnitän huomiota siihen, että valtiovarainvaliokunta on nimenomaan edellyttänyt tämän vuoden budjettimietinnössään, että voimavarojen kohdentamista tarkastellaan kriittisesti myös poliisihallinnon organisoinnin osalta ja arvioidaan poliisin hallintorakenneuudistuksen Pora 1:n ja Pora 2:n painopisteiden oikeellisuutta. Ei sitä nyt niin voida arvioida, että pannaan Pora 3 entisillä isännillä ja mestareilla. Nyt tarvitaan ulkopuolista selvittäjää myöskin varmistamaan, että poliisihallinnossa ja toiminnassa turvataan ne tavoitteet, joiden alun perin myös hallitus ja, uskon ja toivon, nykyinen sisäministeri haluaa toteutuvan.

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa puhemies! Mitään poliisitoimintaa ei ole tarkoitus ajaa alas tai ohentaa, vaan päinvastoin tämä rakenneuudistus tehdään sitä varten, että voidaan turvata poliisin toiminnat, kaikki ne tehtävät, jotka poliisille kuuluvat, ja hallitus teki sen linjauksen, että yksiköiden määrää, sekä valtakunnallisten että paikallisten yksiköiden määrää, vähennetään. Sillä tavoin kyetään hallintoa keventämään, ja tämä hallinnon keventäminen ulottuu myös Poliisihallitukseen. (Kari Rajamäki: Sehän vaan paisuu!) — Se ulottuu myös Poliisihallitukseen, edustaja Rajamäki. (Kari Rajamäki: Te lisäätte sinne koko ajan porukkaa!) — Ei olla lisäämässä vaan nyt ollaan vähentämässä porukkaa hallinnosta. Nyt ollaan ihan merkittävästi porukkaa vähentämässä hallinnosta ja painopistettä siirtämässä nimenomaan siihen kenttätoimintaan ja rikosten tutkintaan, ja tämä päätös on kirjattu kehyspäätökseen. Näin toimitaan.

Ismo Soukola /ps:

Herra puhemies! Poliisitoimi on jo luisumassa yksityiselle sektorille. Ei tarvitse mennä kuin tuohon Kampin ostoskeskukseen, niin siellä ovat Securitaksen tai jonkun muun yksityisen vartiointiliikkeen vartijat valvomassa yleistä järjestystä ja turvallisuutta, mikä lain mukaan kuuluu poliisin tehtäviin, elikkä minun mielestäni tämä on pikkuisen jo ohitse tämä keskustelu, että poliisin toiminta ja toimi säilytetään poliisilla. Kyllä se näin on jo luisunut yksityiselle sektorille.

Sen lisäksi vielä puheet liikkuvan poliisin yhdistämisestä paikallispoliisiin heikentävät esimerkiksi raskaan liikenteen ja vaarallisten aineitten kuljetusten valvontaa, koska lp:n partiot silloin ajaisivat keikkaa niin sanotusti elikkä hälytystehtävältä toiselle. Aina on puhuttu, että seinät maksavat, ne todellakin maksavat. Mitä siellä hallitusaitiossa istuva ministeriryhmä meinaa tehdä sen asian eteen, että tämä Senaatti-kiinteistöjen mielivalta näissä kustannuksissa saataisiin hallittua?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Sisäministeriössä on käynnissä myös selvitys yksityisen turvallisuusalan ja poliisitoimen yhteistyöstä. Tämän selvityksen tuloksia odotellaan, ja tavoitteena on tietysti turvata kansalaisten perustuslailliset oikeudet. Siinä mielessä on tärkeää, että nimenomaan poliisi hoitaa niitä poliisille kuuluvia tehtäviä ja yksityinen turvallisuusala sitten täydentää omalla reviirillään.

Mitään päätöksiä liikkuvan poliisin suhteen ei ole tehty. Se päätös on tehty, että yksiköiden määrää vähennetään. Nyt tämä asetettava kehittämishanketyöryhmä selvittää, millä tavoin tuo tavoite toteutetaan. Mutta jotta me pystymme turvaamaan poliisin toiminnan tulevaisuudessa pitkällä tähtäimellä, niin silloin täytyy tehdä merkittäviä tehostamistoimia, täytyy keventää hallintoa. On tässä kehyspäätöksessä arvioitu, että tämän tehostamisen täytyy olla noin 35 miljoonan euron (Puhemies: Minuutti on täynnä!) suuruusluokkaa. Ja sitten meillä on tämä lisämääräraha, joka myös auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Timo V. Korhonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Osastopäällikkö Aaltomaan työryhmässä esitettiin hyvin mittava joukko toimenpiteitä, joilla poliisin toiminta sopeutettaisiin olemassa oleviin taloudellisiin resursseihin. Siellähän esitetään muun muassa 60 poliisin toimipisteen lakkauttamista. Arvoisa ministeri, lähdetäänkö tämän työryhmän toimenpide-esityksiä toteuttamaan miltään osain ilman eduskunnan poliittista arviointia?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Varmasti eduskunta pääsee myös arvioimaan ihan hyvissä ajoin näitä ehdotuksia, mutta nyt annetaan ensin työrauha tälle työryhmälle, joka ryhtyy selvittämään, ja tähän selvitystyöhön kuuluu myös tämän palveluverkon arviointi ja sen uudistaminen. Mutta korostan sitä, että jotta tuo poliisin toimintakyky pystytään turvaamaan kaikkialla maassa, myös harvaan asutuilla alueilla, niin me tarvitsemme sekä näitä sopeuttamistoimia että sitä lisämäärärahaa, josta hallitus on tehnyt merkittävän päätöksen. Vielä haluan eduskunnalle korostaa sitä, että tämä päätös on mielestäni merkittävä: tällaisena aikana, jolloin yli miljardin euron edestä leikataan menoja, samaan aikaan hallitus kuitenkin panostaa 30 miljoonaa euroa tämän kehyskauden aikana vuositasolla lisää poliisin määrärahoihin. (Ben Zyskowicz: Se oli tärkeä päätös, oikein hyvä!)

Jukka Kärnä /sd:

Arvoisa puhemies! Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta on tämän hallituksen kärkitavoitteita. Siellä on suunnattomia verotulojen menetyksiä. Jos vaikka katsotaan rakennussiivous- ja ravintola-aloja, puhutaan miljardeista. Tehokas harmaan talouden torjunta edellyttää kuitenkin myöskin tehokkaita tutkinta- ja tässä tapauksessa poliisivoimia, koska ne tutkimusketjut siellä ovat todella pitkiä ja monimutkaisia. Arvoisa ministeri, onko talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta joutunut kärsimään tutkivien poliisien määrän pienuudesta?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan talousrikollisuuden torjunta on yksi tämän hallituksen ihan keskeisiä painopistealueita. Siihen jo hallitusohjelmaa kirjoitettaessa panostettiin erityisesti. Myös poliisin osalta talousrikollisuuden torjuntaan on päätetty lisätä määrärahoja vuositasolla noin 6 miljoonan euron verran, joten talousrikollisuuden osalta poliisin toiminta on turvattu, sitä pystytään tehostamaan.

Tapani Mäkinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Olen ministerin kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että kehysriihen päätökset poliisin kannalta olivat erinomaisen hyviä ja tervetulleita, nimenomaan poliisien työllisyyden kannalta, mutta ennen kaikkea kansalaisten turvallisuuden kannalta ja juuri sen perimmäisen tavoitteen kannalta, että kansalaiset tässä suhteessa olisivat yhdenvertaisessa asemassa. Yhtä asiaa kuitenkin tässä hieman itse olen aprikoinut, koska on tiedossa se, että ministeri asettaa Pora 3:n eli työryhmän selvittämään sitä, että voitaisiin tämä yhdenvertaisuus saavuttaa vielä paremmin tulevaisuudessa, keventää hallintoa, poliisimiehiä kentälle. Sama koskee myös Poliisihallitusta eikä pelkästään valtakunnallisia yksiköitä taikka poliisilaitoksia ympäri Suomen. Mutta yhtä asiaa ihmettelen tavattomasti, sitä nimittäin, että ministeri omissa puheenvuoroissaan tai poliisiylijohtaja on ottanut kantaa jo siihen, mitä Pora-työryhmän tulisi saada aikaan, nimittäin lp:n, liikkuvan poliisin, lakkauttamisen.

Onko se päätös jo tehty vai onko se aidosti työryhmän käsissä?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! En ole missään yhteydessä ottanut sitä kantaa, että liikkuva poliisi lakkautettaisiin, eikä sellaista päätöstä ole tehty. Mutta sen sijaan hallitus teki tuossa kehyspäätöksen yhteydessä sen linjauksen, että yksiköiden määrää vähennetään, mainiten sekä valtakunnalliset yksiköt että paikallispoliisin, poliisilaitokset. Tältä pohjalta työryhmä lähtee työskentelemään, että yksiköiden määrää vähennetään ja sillä tavoin kevennetään hallintoa.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Kysymys on loppuun käsitelty.