Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Värderade talman! Enligt Statistikcentralen ökade kostnaderna för den yrkesmässiga lastbilstrafiken med 7,2 procent från februari 2011 till februari 2012. Höjningen beror till stor del på höjda bränslepriser. Enligt SKAL utgör bränslekostnaderna en dryg fjärdedel av transportföretagens totala kostnader.
Arvoisa puhemies! SKALin tämän vuoden ensimmäisestä kuljetusbarometristä ilmenee, että ainoastaan yksi kymmenestä kuljetusalan yrittäjästä odottaa kannattavuuden kasvavan tämän vuoden aikana. Kyselyyn vastanneista 45 prosenttia ennusti, että liikevaihto tulee vähenemään vuoden alussa ja että kannattavuus tulee laskemaan kevään aikana. Lähes viidesosa kyselyyn vastanneista epäili, että joutuu vähentämään henkilökuntaa. Mitä hallitus aikoo tehdä turvatakseen kotimaisen kuljetusalan toimintaedellytykset? Muutama viikko sitten tästä asiasta keskusteltaessa hallituksen puolelta ei täysin tyrmätty ajatusta ottaa käyttöön polttoaineveron palautukset. Onko tämä asia edennyt?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Aihepiiri kuuluu valtiovarainministerin rootelille, mutta vastaan sen verran, mitä tällä hetkellä asiasta tiedän.
Sekä VM:lle että LVM:lle logistiikan ja ennen kaikkea raskaan liikenteen kilpailukyky on tällä hetkellä iso huolenaihe ja kysymys, ja jokainen meistä ymmärtää, että tässä taloudellisessa tilanteessa, missä me elämme, olemme joutuneet tekemään raskaita ja isoja päätöksiä, ja parasta aikaa me edelleen LVM:n ja VM:n kanssa käymme neuvotteluja siitä, olisiko rakennettavissa jonkinlainen järkevä palautusjärjestelmä, jolla tätä korkeaa polttoaineen hintaa pystyttäisiin kompensoimaan. Tässä on mukana myös joukkoliikenne, joka on antanut palautetta SKALin lisäksi siitä, että tilanne on todella vaikea, ja kun tämä paine menee lippujen hintoihin ja myöskin näitten kuljetusten hintoihin, niin ne ovat sitten sellaisia kysymyksiä, jotka painavat sekä joukkoliikenteen että logistiikan kannattavuuden alas.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Koska asiaa hoitava ministeri Urpilainen on matkoilla, tähän asiaan voidaan palata toisessa yhteydessä.
Tämä kysymys on tällä erää loppuun käsitelty.