2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ammatillisesta koulutuksesta
         annetun lain ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain
         muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi
         laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tuomilla
            muutoksilla on tarkoitus luoda puitteet selkeämmälle
            ja aiempaa paremmin työelämän vaatimuksiin
            vastaavalle tutkintorakenteelle sekä tutkintojen perusteiden
            uudistamiselle. Keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ammatillisten
            tutkintojen osaamisperusteista määrittelyä (Hälinää — Puhemies
            koputtaa) ja tutkinnon osiin perustuvaa rakennetta, mikä tukee
            joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista.
         
         
         Tärkeä tavoite on myös eri käsitteiden
            yhtenäistäminen ja selkeyttäminen. Ammatillisena peruskoulutuksena
            suoritettava tutkinto muodostuisi nykytilaa vastaavasti ammatillisista
            tutkinnon osista, yhteisistä tutkinnon osista sekä vapaasti
            valittavista tutkinnon osista. Näyttötutkintona
            suoritettavat tutkinnot muodostuisivat jatkossakin ainoastaan ammatillisista
            tutkinnon osista. Erityisesti säänneltyjen ammattien
            osalta, esimerkiksi lähihoitaja, on tärkeää varmistaa, että tutkinnon
            pakolliset osat tuottavat riittävän ammattitaidon
            suhteessa alan ammatinharjoittamissäädöksiin,
            olipa opintojen suorittamistapa mikä tahansa.
         
         
         On erittäin hyvä, että muita tutkinnon
            osia on vahvistettu, mutta ammatillisessa koulutuksessa on erittäin
            tärkeää, ettei pakollisten osien määrästä,
            laadusta ja osaamisvaatimuksista tingitä. Yhteisten tutkinnon
            osien tavoitteena on varmistaa se, että ammatillisen perustutkinnon
            ammatillisena peruskoulutuksena suorittaneella on alasta ja tutkinnosta
            riippumatta kaikilla toimialoilla tarvittavaa yhteistä osaamista
            ja yhtäläiset valmiudet elinikäiseen
            oppimiseen. Nämä valmiudet ovat erittäin
            tärkeitä muun muassa jatko-opinnoissa ja vaihdettaessa
            ammattia työuran aikana. Yhteiset tutkinnon osat on tarkoitus
            koota neljäksi laajemmaksi tutkinnon osaksi, joissa kaikissa on
            myös eri osa-alueita, ja niissä on osa pakollisia
            ja osa valinnaisia. Nämä neljä tutkinnon
            osaa ovat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen,
            matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava
            osaaminen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskustelimme täällä eduskunnassa
            pari viikkoa sitten demokratiaselonteon yhteydessä siitä,
            että ammatillisessa koulutuksessa on liian vähän
            yhteiskunnallisia aineita. Tässä lakiesityksessä on
            tarkoitus korjata tätä epäkohtaa, sillä yhteiskunnassa
            ja työelämässä tarvittava osaaminen
            -tutkinnon osan osuutta on tarkoitus vahvistaa entisestään.
            Tämä on vastaus myös työnantajien
            viestiin siitä, että ammatillisesta koulutuksesta
            valmistuneilla on usein riittämättömät
            työelämätaidot ja työelämävalmiudet. Hyvä uudistus
            on myös se, että työkyvyn ylläpitäminen
            yhdessä liikunnan ja terveystiedon kanssa on tulossa uudeksi
            pakolliseksi osa-alueeksi. Toivottavasti tällä muutoksella
            saadaan varmistettua nykyistä paremmin nuorten liikunnallisen elämäntavan
            säilyminen ja jopa lisääntyminen koko
            opiskelun ajan.
         
         
         Tutkintoihin sisältyvä valinnaisuus, tutkinnon osien
            suorittamismahdollisuudet sekä yhteisten tutkinnon osien
            uudistettu rakenne tukevat opintojen suorittamisen joustavuutta.
            Joustavat opintopolut ja tutkintoihin sisältyvä valinnaisuus edistävät
            myös koulutuksellista tasa-arvoa ja vähentävät
            tarpeetonta moninkertaista koulutusta. Tutkinnon osiin perustuva
            tutkinnon rakenne on keskeinen asia myös opiskelumotivaation
            ja opintojen keskeyttämisen vähentämisen
            kannalta. Opintonsa keskeyttäneen opiskelijan näkökulmasta
            on tärkeää, että hän
            voi palata myöhemmin jatkamaan opintojaan tutkinnon loppuun
            saamiseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhteenvetona totean, että ehdotetut
            lakimuutokset vaikuttavat erittäin perustelluilta, ja jäänkin
            mielenkiinnolla odottamaan asiantuntijavaliokunnan näkemyksiä asiasta.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Ministeri Kiuru, voitte käyttää puheenvuoron
               sieltä paikalta.
            
            
          
         
       
      
         
         Opetusministeri Krista Kiuru
         
          Arvoisa puhemies! Minulla meni matkaan sen verran aikaa tuolta,
            että edustaja jo ehti ennen, mutta ei ole mitään
            hätää tässä kuitenkaan,
            kun pääsen käyttämään
            puheenvuoron.
         
         
         Eli, hyvät kansanedustajat, me olemme tulleet tärkeän
            lain ääreen sen takia, että me olemme vahvistamassa
            suomalaista ammatillista koulutusta. Olen hirveän ylpeä siitä,
            että me olemme pystyneet tekemään isoja
            muutoksia jo perusopetuksen sisältöön
            mutta olemme tekemässä niitä myös
            lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Se, että me
            pystymme samalla nyt sitten myös kiinnittämään
            huomiota siihen, että näyttötutkintojen
            puolella tapahtuu isoja juttuja, on meille todella todella hieno
            koulutuksen ja osaamisen vahvistamista kuvaava kehityskaari.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä uudistuksessa, joka tänään
            on käsittelyssä, on tarkoitus hallitusohjelman
            puitteissa tehdä selkeämmät ja aikaisempaa paremmin
            työelämän vaatimuksia vastaavat tutkintorakenteet
            ja tutkinnon perusteet. Tarkoituksena on siis vahvistaa ammatillisten
            tutkintojen — siis mukaan lukien perustutkinnot, ammattitutkinnot
            ja erikoisammattitutkinnot — osaamisperusteista määrittelyä ja
            tutkintojen osiin perustuvaa rakennetta. Tällä tuemme
            sitten samalla myös sitä, että jokaisella
            on mahdollisuus rakentaa yhä yksilöllisempiä opintopolkuja,
            ja se edistää myös sitä, että sillä aikaisemmin
            hankitulla kokemuksella ja osaamisella on jatkossa paljon paljon
            suurempi merkitys kuin aikaisemmin. Eli tämä osaaminen
            tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi tutkintoa, hyväksiluetaan
            tiiviimmin kuin koskaan ennen. Tämä periaate on
            osa hallitusohjelman kirjauksia. Sillä tietenkin edistetään
            myös sitä, että eri koulutusmuodot voisivat
            paremmin olla yhteensovitettavissa joustavalla tavalla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskeisiä muutoksia tulee moniin
            asioihin. Ensinnäkin yksi niistä on lainsäädännön
            ja tutkinnon perusteiden selkeyttäminen. Tällöin
            kysymys on siitä, että muutamme ensinnäkin
            lain vastaamaan paremmin tämän lain sisältöä.
            Muutamme siis lain ammatilliseksi peruskoulutukseksi, jolloin se
            kuvaa sitten paremmin ja aikaisempaa selkeämmin lain soveltamisalaa.
            Eli selkeytämme tutkintoja ja näiden tutkintorakennetta
            koskevaa terminologiaa ja myöskin valtuutus- ja määräyksenantovaltuuksia.
         
         
         Toisena muutoksena tutkintoihin ja tutkintorakenteeseen ehdotetaan
            lisättäväksi ammatillisten tutkintojen
            osaamisperusteiset määritelmät. Eli käytännössä sovitaan
            toimivallasta opetusministeriön ja Opetushallituksen kesken.
            Tässä valmisteluprosessissa annetaan siis jo nykyisin
            käytännössä toimivat käytänteet
            osaksi lainsäädäntöä ja
            tehdään näin Opetushallituksen rooli
            myös näkyväksi. Eli reagointia tässä tutkintojärjestelmässä parannetaan,
            ja samalla sitten tulee nykyisen kahden asetuksen rinnakkaiselon
            tilalle se, että jatkossa meillä on vain yksi
            tutkintorakenneasetus, jossa määritellään
            kaikki käytössä olevat tutkintorakenteeseen
            kuuluvat ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot.
            Näin sitten sisällöstä eli niistä ammattitaitovaatimuksista
            ja osaamistavoitteista päätettäisiin
            nykytilaa vastaavasti opetusministeriön määrittelemissä tutkinnon
            perusteissa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitten tehdään muutoksia myöskin
            osaamisperusteisuuteen, eli käytännössä ammatilliset
            tutkinnot muodostuisivat tutkinnon osista ja nämä tutkinnon
            osat määriteltäisiin tutkinnon perusteissa.
            Tutkintojen osien ammattitaitovaatimukset ja osaamisperusteet kuvattaisiin
            tutkinnon perusteissa, joista sitten on helppo katsoa, mitä henkilö tietää,
            ymmärtää ja pystyy tekemään.
            Myöskin henkilökohtaistaminen ja tämä aikaisemmin
            opitun hyväksilukeminen ovat paljon paremmin mahdollisia.
            Näin sitten voidaan myöskin pitää yllä paljon
            parempaa opiskelijaosaamisen arviointia ja todistuksia koskevia säännöksiä tässä yhteydessä
            on
            sitten helpompi huomioida, kun tuo osaamisperusteisuus tulee näin
            esiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitten tehdään myöskin muutoksia
            osaamispisteiden käytön suhteen, eli kun aikaisemmassa
            järjestelmässä lähdimme siitä,
            että opintojen ajalliseen kestoon perustuvat opintoviikot
            mittasivat niitä, niin tässä tapauksessa
            otamme käyttöön ammatillisen perustutkinnon
            ja tutkintojen osien mittausperusteena eurooppalaisemman järjestelmän,
            ja silloin puhumme osaamispisteistä jatkossa. Näin
            sitten nämä määritellään
            osaamisperusteisesti sen mukaan, mikä on tämän
            osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa
            sitten niihin tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin.
         
         
         Sitten vielä on hyvä todeta, että tutkinnot muodostuvat
            siis jatkossa 180 osaamispisteestä, mutta on huomioitava,
            että näyttötutkintona suoritettavat tutkinnot
            sisältäisivät sitten vain ammatillisia
            tutkinnon osia eikä niitä mitattaisi osaamispisteinä.
            Lisäksi yhteisiä tutkintojen osia tässä lainsäädännössä tultaisiin
            nyt terävöittämään eli
            käytännössä ammatillisten perustutkintojen yhteisten
            opintojen rakennetta muutettaisiin niin, että ryhmitellään
            nämä nykyiset yhteiset opinnot aiempaa laajemmiksi,
            osaamisperusteisiksi tutkintojen osiksi. Siellä sitten
            tärkeätä on se, että näihin
            opintojen osiin kuuluisivat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen,
            matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava
            osaaminen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen. Erilliset
            oppiaineet sisällytettäisiin osa-alueina ja osaamistavoitteina näihin
            tutkinnon osiin. Sitten yhteisten tutkintojen osien laajuudet osaamispisteinä sekä
            niihin sisältyvät
            osa-alueet määriteltäisiin valtioneuvoston
            asetuksella. Lopputyön tekisi Opetushallitus niin kuin
            nykyään muillakin koulutusasteilla, eli he määrittelisivät
            sitten nämä yksityiskohtaiset sisällölliset
            perusteet, ja näin on paketti valmis.
         
         
         Muutoksista on hyvä todeta myös se, että voimaantulon
            suhteen tavoittelemme sitä, että eduskuntakäsittelyssä voisimme
            lähteä siitä, että koko paketti
            tulee voimaan 1.8.2015 eli seuraavan vuoden syyslukukauden alusta.
            Opetushallituksella on nyt sitten aikaa tehdä näitä sisältöperusteita
            koko tämän ajan mutta kuitenkin niin, että järjestäjillä on
            mahdollisuus näitä omia opetussuunnitelmia uudistaa
            tämän lain voimaantulon jälkeen, niin
            että ehditään tuohon lain voimaantuloon
            mennessä nämä järjestää ja
            opintosuunnitelmat saada valmiiksi.
         
         
         On hyvä vielä todeta, kun rahasta on pulaa, että siltä osin
            esityksestä ei olisi välittömiä valtion-
            tai kunnallistaloudellisia kustannuksia.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
             Sitten jatketaan puhujalistaa.
            
          
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen arvostus suhteessa
            lukio—yliopisto-malliin on ollut heikompaa. Viime vuosina
            on onneksi herätty huomaamaan ammatillisen koulutuksen
            todellinen arvo ja merkitys.
         
         
         Yhteiskunta muuttuu koko ajan, ja myös ammattien sisältövaatimukset
            ovat kokeneet suuren muutoksen. Lähes jokaisessa työssä tietotekniikka
            näyttelee jotain roolia, välillä pääroolia.
            Työvälineet ovat kokeneet suuria muutoksia samoin kuin
            koko työelämän vaatimukset. Ei ole nuoren helppo
            valmentautua työelämän odotusten mukaisesti
            työntekijäksi halliten kaikki tiedot ja taidot,
            joita ammatissa menestyminen edellyttää. Lisäksi
            yhteiskunnan puolelta tulee paineita valmistua nopeasti, työllistyä nopeasti
            ja jaksaa työssä ikälopuksi asti.
         
         
         Kieltämättä koulutusjärjestelmät
            ovat hidasliikkeisiä — muutokset vievät
            vuosia. Yrityksissä muutokset toteutetaan nopeammin ja
            siirtyminen uusiin teknologioihin ja tuotantomenetelmiin tehdään,
            kun tilanne niin vaatii ja rahat muutoksiin löytyvät.
            Toisin on oppilaitoksissa. Oppilaitosten ja järjestelmien
            ja oppimisympäristöjen ajantasaistaminen on kallista,
            ja hankintojen tulisi palvella vuosikymmeniä. Ei oppilaitos
            pysty ostamaan uusimpia sorveja tai laserleikkureita noin vain.
            Oppilaan kuitenkin tulisi hallita monenlaista tekniikkaa ja taitoa.
         
         
         Monissa maissa on oppimisympäristöinä oppimistehtaita,
            jotka ovat sekä yritysten että oppilaitosten käytössä.
            Opiskelijat toteuttavat työssäoppimistaan uudenaikaisessa,
            todellisessa työympäristössä.
            Kun valtiolla on jatkuva resurssipula, eikö Suomessakin
            voitaisi tehdä kunkin isomman ammattiopiston yhteyteen
            oppimistehtaita? Oppimistehdas voisi myös toimia alan teknologioiden
            käytännön testauspaikkana ja voisi tukea
            myös tuotekehitystä. Sosiaali- ja terveydenhoitopuolen
            opiskelijat harjoittelevat yliopistollisissa sairaaloissa, kunnallisissa
            laitoksissa ja yksityisissä laitoksissa. Siellä työssäoppimisjärjestelmä on
            toimiva.
         
         
         Suomessa hukataan resursseja, kun tuotekehitys ja -testaus
            toteutetaan usein projektiluontoisesti. Otan tässä esimerkin:
            Metsäteollisuussektorin testaus- ja tuotekehitysympäristöt.
            Niitä oli vuosien  2007—2013  aikana  46  kappaletta
            ripoteltuna eri puolille Suomea. Ne palvelivat VTT:tä,
            yliopistoja, ammattikorkeakouluja, muutamaa yritystä. Suuri
            osa näistä on ollut käytössä vain
            yhden tutkimusprojektin ajan. Jos käytettäisiin
            järkeä, voitaisiin tuotekehitysympäristöt
            valjastaa palvelemaan myös käytännönläheisesti ammattia
            opiskelevia. Jos tähän lisättäisiin
            oppimistehdas ajatuksena, saataisiin yksikkö myös tuottamaan
            myytäviä tuotteita.
         
         
         Laitteistot voisivat olla eri yritysten ja oppilaitosten yhteisessä omistuksessa
            ja käytössä. Tämä olisi
            rakenteiden joustavuuden ja innovoinnin kautta saatavaa hyötyä,
            josta yhteiskunnan lisäksi erityisesti ammattia opiskelevat
            nuoret hyötyisivät.
         
         
         Jään vielä kaipaamaan ammatillisen
            opiskelun täydentämispolkuja. Jos ammattiopiston
            jälkeen olisi nopeimmin muuttuvilla aloilla jatkokoulutusjärjestelmä,
            vähän kuin autokoulussa: ensin perustutkinto ja
            sitten täydentävät osat muutaman vuoden
            työjakson jälkeen. Vaikka näitä mahdollisuuksia
            on ja erilaisia kursseja ammattitaidon täydentämiseen
            löytyy pilvin pimein, olisi monilla aloilla hyödyksi,
            että tutkintotavoitteissa olisi täydentäviä jaksoja
            esimerkiksi kolmen tai viiden vuoden ajalle sijoitettuna ensimmäisen
            tutkinnon suorittamisen jälkeen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Opiskelujen keskeyttäminen on ammatillisella
            puolella välillä ongelma. Varsinkin peruskoulusta
            ammattiopistoon suuntaava nuori ei voi mitenkään
            pystyä hahmottamaan itselleen sopivaa ammatillista linjaa.
            Monilla aloilla ensimmäinen vuosi on yleistä ja
            sitten opinnot lähtevät suuntautumaan siihen valittuun
            ammattiin. Toivottavasti ammattialan vaihtaminen opintojen aikana
            pystyttäisiin tekemään entistä enemmän
            joustavaksi. Myös todellinen osaaminen ja sen mittaaminen
            vaatii parantamista. Ehkä ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten
            siirtojärjestelmä, ECVET-järjestelmä,
            tuo tähän nyt sitten vähän apuja.
         
         
         Ihan yleisesti huomiona sanoisin, että ei se tutkinto
            aina pelasta, vaikka olisi kuinka monta ammattipaperia kädessä.
            Jos ihminen ei ole motivoitunut tai millään tavalla
            omaan ammattiinsa sopiva, ei muodollinen pätevyys ole ammattilaisen mitta.
            Esimerkiksi palvelu- ja hoitoalalla sosiaaliset taidot ja aikaisemmissa
            ammateissa hankitut valmiudet pitäisi pystyä arvottamaan
            paremmin ammattia vaihdettaessa. Olisi ehkä syytä tarkastella
            pätevyysvaatimuksia välillä maalaisjärkeä käyttäen.
            Työelämä vaatii työntekijältä joustavuutta,
            koulutusjärjestelmän on syytä myös olla
            entistä enemmän työelämän
            vaatimuksia palveleva, eikä lainsäädäntö saisi
            olla missään nimessä kehityksen jarru.
         
         
       
      
         
         Arja Juvonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            näin äkkiseltään, kun tähän
            on tutustunut, vaikuttaa tosi hyvältä. Itse tunnen juuri
            erikoisammattitutkinto- ja aikuiskoulutustaustan takaa näitä asioita,
            koska olen itse ne opiskellut myöhäisellä iällä ja
            nähnyt ne vaikeudet, mitä siellä koulussa
            opettajilla on kohdata niin sanotusti konkareita, jotka ovat pitkään
            toimineet työpaikoilla ja joilla on vahva osaaminen, ja
            kuinka he siellä tunnistavat ja tunnustavat tämän
            osaamisen ja miten se vaikuttaa sitten näihin opintoihin.
            Elikkä on todella hyvä asia, että se
            osaaminen luetaan tulevaisuudessa ehkä enemmän
            sitten hyväksi.
         
         
         Olisin kysynyt ministeriltä näistä opintopisteistä,
            jotka muutetaan nyt osaamispisteiksi: pidentääkö tämä pistemuutos
            jollakin tavalla mahdollisesti sitten tätä koulutusta?
            Ja sitten sivuan vähän tätä samaa
            asiaa, mitä edustaja Lea Mäkipää tuossa
            esitti, elikkä nopeutta tai erilaisia polkuja hankkia sitä lisäkoulutusta.
            Miten nyt sitten, kun esimerkiksi ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen
            olisi vielä mahdollisuus lähteä opiskelemaan
            juuri näitä aloja, joista puuttuu tällä hetkellä työntekijöitä,
            esimerkiksi sosiaali- ja terveysalaa, ylempää ammattikorkeakoulututkintoa:
            missä vaiheessa kenties voisimme nostaa keskusteluun sitä pyrkimistä ja
            pääsemistä niihin jatko-opintoihin, ja
            kuinka kauan siinä välillä on oltava
            työelämässä mukana? Monesti
            tosiaan nämä opiskelijat ovat jo pitkän
            työuran tehneet ja sillä tavalla omaavat myös
            vahvan ammattitaidon.
         
         
         Lähihoitajien koulutuksesta sen verran, että kun
            he haluavat ja lähtevät esimerkiksi sairaanhoitajaopintoihin,
            niin olisi todella hyvä, että myös lähihoitajan
            aikaisempaa opintotaustaa luettaisiin hyväksi sitten siellä sairaanhoitajan opinnoissa.
            Käytäntöhän tähän
            asti on ollut se, että lähihoitajat joutuvat opiskelemaan
            hyvin pitkälti toistamiseen ne asiat, jotka he jo osaavat. Olen
            itse kokenut, että he ovat olleet tässä vähän väliinputoajia. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Anne Kalmari /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys ammatillisesta
            koulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta sisältää monia
            ihan positiivisia muutoksia. Mutta sen sijaan ministeri ei kertonut
            siitä asiasta, joka on myös aivan yhtä oleellinen,
            että ammatillisen koulutuksen rahoitukseen tullaan tekemään
            muutoksia ja rakennepaketin mukaisesti toiselle asteelle on tulossa
            260 miljoonan säästöt. Olisi erittäin
            mielenkiintoista kuulla, miten ne koskevat tätä ammattikoulutusta.
            Senhän olemme jo kuulleet, että esimerkiksi pienet
            lukiot, erityislukiot ovat vaarassa ja aikuislukioiden resursseja
            etenkin aineopiskelijoitten kohdalta vähennetään
            erityisen paljon, mikä vaarantaa sitten esimerkiksi jatko-opiskeluun
            pääsyä ja itse asiassa koko aikuislukiotoiminnan.
         
         
         Mutta sitten itse tähän esitykseen. Todellakin on
            ihan hyvä asia, että työelämälähtöisyyttä pyritään
            parantamaan. On hyvä asia se, että näytöillä pystyy
            osoittamaan jatkossa entistä paremmin, että opiskelija
            hallitsee tietyt asiat. Sekin on tosiasia, että yksilöllistä opintopolkua
            yhä useampi nuori nykypäivänä tarvitsee.
            Niihinkin syihin, miksi tarvitsee, olisi tosin joskus hyvä pureutua.
         
         
         Mutta sitä jäin pohtimaan, että kun
            sitten taas toisaalta täytyy määritellä nykyistä tarkemmin, mitä on
            opiskelijan osattava, jotta näihin lopputuloksiin päästään,
            niin miten on sen suomalaisille tyypillisen joustavuuden kanssa.
            Meillähän ammattikoulutus on ollut hyvin työelämälähtöistä nytkin,
            tai ainakin siihen on pyritty. Jos jossain päin tarvitaan
            tietyntyyppistä erityisosaamista, niin miten se voidaan
            niin kuin laajalla skaalalla sitten esimerkiksi täällä Helsingin
            päässä määritellä?
         
         
         Myös haluan tässä nostaa keskusteluun
            kaksi oikein isompaa asiaa tästä ammattikoulutuksen kohdalta.
            On oikeastaan sääli, tai on oikeastaan järkyttävää se,
            että meillä 25 prosenttia ammattikoululaisista
            tällä hetkellä keskeyttää opinnot,
            ja se on tässä sääli, että meidän
            koulutusjärjestelmämme ammattikouluissa on mennyt
            hyvin paljon siihen suuntaan, että lähiopetusta
            pystytään antamaan yhä vähemmän
            ja oppilaitten pitäisi itse suorittaa erilaisia selvityksiä,
            ryhmätöitä, raportteja ja etätöitä.
            Väitän, että se on ollut osasyy siihen,
            että ne oppilaat, jotka tarvitsisivat vähän sitä paimentamista
            ja tukea, sitten helposti keskeyttävät.
         
         
         Olen joskus miettinyt, että jos tiivistäisimme ammattikoulua
            vaikkapa 2 tai 2,5 vuoteen ja pystyisimme sen opetuksen sitten antamaan
            siellä ihan paikan päällä entistä enemmän,
            se voisi parantaa sitä opiskelijoiden opintojen loppuun
            saattamista.
         
         
         Toinen asia, minkä haluaisin nostaa esille nyt, kun
            hallitus on tehnyt päätöksen oppivelvollisuuden
            pidentämisestä — tämä on
            erittäin kallis uudistus myös oppikirjamielessä:
            Onko sitä asiaa pohdittu, miksi jokaisen kuntayhtymän
            tai kunnan täytyy itse hankkia omat koulukirjansa? Miksi
            ei voisi olla yhteistä oppimateriaalia netissä,
            yhteisiä oppikirjoja, joiden lisenssi olisi valtiolla niin,
            ettei sitä tarvitsisi moneen kertaan maksaa? Nimittäin
            tämä oppikirjojen tuottamisjärjestelmä meillä on
            erittäin kallis, ja se on erittäin kannattava
            bisnes näille kustannusyhtiöille.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kivelä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Pikaisesti tarkasteltuna esitys vaikuttaa
            hyvältä ja on eräänlainen käytännöllisen
            järjen voitto. Tässä on huomioitu työelämän
            vuorovaikutteisuuden syventäminen, alan vaihtajat yhä enenevässä määrin
            jatkossa — jo nykyisin on alan vaihtajia — huomioidaan
            erilaiset oppilaat, erilaisen työ- ja henkilöhistorian
            omaavat ja näiden osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen.
            Aina ajoittain käydään keskustelua kulttuurisesta
            kaanonista ja siitä, mitä siihen mahdollisesti
            sisältyisi ja mitä kuuluisi. Ymmärrän,
            että tämä kokonaisuus, yhteiset tutkinnon
            osat, ovat eräänlaista ammatillisen koulutuksen
            kaanonia. Näiden toteuttamisessa oppilaitoksilla on suuri
            vastuu. Ne eivät saa olla mitään läpihuutojuttuja,
            vaan oppilaitosten pitää suhtautua niihin oikealla
            kunnianhimon tasolla ja vakavuudella. Kokonaisuus vaikuttaa hyvältä pikaisesti
            tarkasteltuna. Toivottavasti ei sitten ole devil in details eli
            paholainen pikkuasioissa.
         
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On hienoa, että ammatillisen koulutuksen ja
            ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittäminen on otettu tosissaan
            tämän hallituksen toimesta. Tässä esityksessä ammatillisessa
            koulutuksessa siirrytään seuraavalle tasolle,
            kun muutoksilla luodaan puitteet selkeämmälle
            ja aiempaa paremmin työelämän vaatimuksia
            vastaavalle tutkintorakenteelle sekä tutkintojen perusteiden
            uudistamiselle. Tavoitteena on vahvistaa ammatillisten tutkintojen
            osaamisperusteita ja tutkintorakennetta, mikä tukee joustavien
            ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista ja edistää aikaisemmin
            hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa.
         
         
         Ammatillisiin perustutkintoihin kuuluvia yhteisiä tutkinnon
            osia selkiytettäisiin esityksen mukaan ryhmittelemällä ne
            aiempaa laajemmiksi osaamisperusteisiksi tutkinnon osiksi. Yhteisiä tutkinnon
            osia olisivat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen
            osaaminen, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava
            osaaminen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen. Erilliset
            oppiaineet sisällytettäisiin osa-alueina tai osaamistavoitteina
            näihin tutkinnon osiin.
         
         
         Myös ammatillinen liikkuvuus helpottuu, kun käyttöön
            otetaan kansainväliset osaamisperusteet eli niin sanotut
            ECVET-pisteet, jotka ovat siirtymän jälkeen yhteismitalliset
            EU-maiden kesken ja helpottavat esimerkiksi työssäoppimisen
            suorittamista ulkomailla. Toisin sanoen se mahdollistaa yhä laajemmalle
            nuorisojoukolle tilaisuuden tutustua toisen maan työkulttuuriin
            ja tapoihin.
         
         
         Ammatillisen koulutuksen hienous on se, että sen ensisijainen
            tavoite on tuottaa työmarkkinoille osaavaa työvoimaa
            ja mahdollistaa elinikäinen oppiminen. Näin myös
            ammatillisen koulutuksen rakenteen on kyettävä vastaamaan
            ympäröivän yhteiskunnan ja työelämän
            muutokseen. Ammattiosaaminen muuttuu, ja uusia ammatteja syntyy
            samalla, kun vanhoja häviää. Ammattiosaamisen
            lisäksi tarvitaan tietoja ja taitoja selviytyä muutosten
            keskellä. Nuorten koulutuksen on tarjottava hyvät
            yhteiskunnassa toimimisen ja elinikäisen oppimisen valmiudet.
            Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on nykypäivää koulutuksen
            kentällä. Kun nuorilla on sellaisia valmiuksia
            ja esimerkiksi harrastustoiminnan kautta saavutettua osaamista,
            joka vastaa ammatillisen perustutkinnon ammattitaitovaatimuksia
            tai osaamistavoitteita, ne voidaan lukea hyväksi osaksi
            tutkintoa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, että ammatillinen koulutus
            saa uuden tutkintorakenteen myötä myös
            suuret keskeyttämisprosenttinsa kuriin. Se, että vuosittain
            ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttää noin
            9 prosenttia opiskelijoista, on kestämätön
            tilanne. Entistä yksilöllisemmällä ja monimuotoisemmalla
            koulutuksella voidaan tarjota kaikille mielekäs vaihtoehto
            opiskella ammatti. Tutkinnon osiin perustuva tutkinnon rakenne on
            siis keskeinen myös opiskelumotivaation ylläpitämisen
            ja opintojen keskeyttämisen vähentämisen
            kannalta. Myös opintoihin palaaminen uudelleen mahdollistetaan.
            Jos opiskelija keskeyttää opintonsa, hän
            voi palata myöhemmin jatkamaan opintojaan tutkinnon loppuun saattamiseksi
            tai aloittaa ihan uudella alalla ja lukea aiemmat suoritukset hyväkseen.
            Käsillä on siis kaikin puolin mainio hallituksen
            esitys.
         
         
       
      
         
         Mirja Vehkaperä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ammatillinen koulutus on melkoisessa myllerryksessä tällä
            hetkellä.
            Koulutusverkkoa on aiottu supistaa ja koulutuksen järjestäjiä niputtaa
            yhteen. Samalla ei voi muuta kuin ihmetellä myöskin
            hallituksen koulutuspolitiikan linjauksia ja ristiriitoja siitä,
            että ammatillisen koulutuksen laatua halutaan tälläkin
            hallituksen esityksellä parantaa mutta toisessa vaakakupissa
            on kovat ammatillisen koulutuksen leikkaukset. Toisen asteen säästöjä aiotaan
            repiä jopa 200 miljoonan euron verran vielä tämän
            vaalikauden aikana, ja lisäksi myöskin ammatillisen
            aikuiskoulutuksen leikkaukset ovat vielä hämärän
            peitossa, minkä suuruisia ne tulevat olemaan.
         
         
         Olemme nähneet myöskin melkoista liikehdintää opiskelijapaikkavähennysten
            osalta. Niitä on välillä tämän
            vaalikauden aikana leikattu ja lisätty, eli melkoista sahaamista
            siellä on tapahtunut. Mutta voidaan sanoa, että edelleenkään
            toisen asteen koulutukseen meillä eivät kaikki
            peruskoulunsa päättäneet nuoret pääse.
            Koulutustakuu, tämä yhteiskuntatakuu, nuorisotakuu,
            ei ole vielä saavuttanut sitä linjausta, että koulutuspaikkoja
            olisi tarpeeksi nuorille. Me tarvitsemme niitä kiperästi
            lisää. Siksi on hyvin ristiriitaista puhua ammatillisen
            koulutuksen uudistamisesta niin kiihkeään ja hyvään
            sävyyn kuin opetusministeri teki, koska nämä leikkaukset
            kohdentuvat nimenomaan sille nuorisoasteelle. Kun ammatillisen koulutuksen
            vetovoima tänä päivänä on erittäin
            hyvä, niin se on ristiriidassa sen kanssa, mitä me
            haluamme sitten koulutukselta tulevaisuudessa.
         
         
         Eilen hallituksen kehysriihessä tuli myöskin päätös
            oppivelvollisuusiän nostosta, ja tämä lisää koulutuksen
            kustannuksia, ja tuskin pääsemme sillä 15
            miljoonalla edes oikeastaan alkuun näitten oppivelvollisuusiän
            kustannusten kanssa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva hallituksen esitys
            tähtää siihen, että muutetaan
            ja uudistetaan ammatillisen koulutuksen tutkintoa. Koulutuksen laatuun
            satsaaminen on tietysti tärkeää, mutta
            se vaatii myöskin resurssinsa. On hyvä, että tutkinnoissa
            on lähdetty liikkeelle siitä, että aikaisempi
            kokemus, työelämävastaavuus, luetaan
            ja katsotaan tärkeäksi, koska jatkokoulutuskelpoisuuden
            pitää olla myöskin ammattikoulun yksi
            rakentava elementti. Työelämälähtöisyys, työssäoppiminen
            ovat juuri niitä asioita, joita tämän
            päivän elämässä pitää korostaa.
            Tarvitsemme entistä enemmän ammatillisessa koulussa myöskin
            sellaista yleistä valmiutta ja valmiuksia lisäävää opetusta,
            matematiikassa ja kielissä etenkin.
         
         
         Opetussuunnitelmien osaamisperusteisuus on kysymysmerkki tässä vaiheessa,
            koska kun resursseja ei lisätä, niin miten nähdään
            ja katsotaan aidosti, että tämä tutkintouudistus
            pystytään toteuttamaan siellä paikallisella
            tasolla? Tarvitsemme entistä enemmän yksilöllistä ohjausta
            ja opetusta oppilaille — entäpäs opettajien
            työ ja työn lisääminen ja työn
            kuormittavuus tässä asiassa? Ammatillisen opetusalan
            ihmiset tarvitsevat myöskin lisäkoulutusta tämän
            uudistuksen eteenpäinviemiseen.
         
         
         Opetuksen ohjaus, opetusryhmäkokojen pienuus — tai
            siis sen suuruus — on tässä mielessä myöskin
            nostettava tapetille, koska me tarvitsemme juuri tähän
            tutkintouudistukseen nojaavassa uudistuksessa yksilöllisyyttä,
            ohjausta, entistä enemmän. Se vaatii myöskin
            sitten opettajilta lisäpanostuksia. Kun he lähtevät
            esimerkiksi niihin työssäoppimisjaksoihin sinne
            työpaikoille, niin se ei ole ihan yhden tunnin keikka,
            kun sinne lähdetään.
         
         
         Opetuksen järjestäjiltä olen saanut
            myöskin palautetta tämän hallituksen
            esityksen aikataulusta sen verran, että tämä uudistus
            on tarkoitus pistää voimaan vuonna 2015 syksyllä.
            Kuten aluksi jo totesin, niin ammatillisessa koulutuksessa on todella
            isoja uudistuksia juuri parhaillaan menossa, ja tämä tulee
            kaiken päälle. Siksi on kohtuullista, että eduskuntakäsittely
            on tietysti jouhevaa ja reipasta mutta ennen kaikkea annetaan jo
            hyvissä ajoin signaalit siitä oppilaitoksille,
            miten tämä asia, tutkintouudistus ja opetussuunnitelmat,
            tullaan toteuttamaan. On kohtuutonta antaa sellaisia uudistuksia
            oppilaitoksille, että siellä ei pystytä vastaamaan
            myöskin aikataulullisesti niitten tutkintojen täytäntöönpanoon,
            ja siksi aikataulu on todellakin tiukka, ja sitä haluan
            alleviivata puheeni lopuksi.
         
         
       
      
         
         Jaana  Pelkonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Erityisesti näin korkean nuorisotyöttömyyden
            aikana on erittäin oleellista, että ammatillinen
            tutkinto voidaan suorittaa joustavalla tavalla ja että aikaisemmin
            hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista myöskin
            helpotetaan. Kaikki tiedämme, miten tärkeää on
            hankkia työelämäkokemusta ennen valmistumista,
            ja huomioitavaa on erityisesti se, miten paljon nuoret itse arvostavat
            nimenomaan juuri tätä mahdollisuutta. Opiskelijajärjestöjen
            tutkimussäätiö Otuksen julkaisemassa
            "Rahkeet duuniin. Työllistymisen laatu ammatillisella toisella
            asteella" -tutkimuksesta käy ilmi, että 80 prosenttia
            vastaajista katsoo tutkintoon sisältyvän työssäoppimisen
            kehittävän työelämässä tarvittavia
            taitoja, ja tästä samaisesta tutkimuksesta käy
            myöskin ilmi, että tutkinnon antamista valmiuksista
            tärkeimmäksi nousee juurikin tämä käytännön
            ammattitaito.
         
         
         Eli lyhyesti ja ytimekkäästi tämä hallituksen esitys
            on todella kannatettava.
         
         
       
      
         
         Suna Kymäläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelman mukaan tutkintojen osaamisperusteista
            määrittelyä vahvistetaan ja ammatillisen
            koulutuksen tutkintorakenteen uudistamista jatketaan tiiviissä yhteistyössä työelämän
            kanssa. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan tavoitteena on selkeämmin
            ja paremmin työelämän vaatimuksia vastaava
            tutkintorakenne ja tutkinnot. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman
            2011—2016 mukaan ammatillista tutkintojärjestelmää uudistetaan
            siten, että se muodostaa työelämän
            osaamistarpeiden näkökulmasta selkeän
            ja johdonmukaisen kokonaisuuden.
         
         
         Herra puhemies! Tämä on laaja ja kunnianhimoinen
            lakipaketti. Tällä kokonaisuudella luodaan osaltaan
            tuleville vuosikymmenille perustaa, jolla Suomi pysyy hyvinvointivaltiona.
            Tässä pitkässä laskusuhdannetilanteessa
            on uskottava koulutuksen ja osaamisen pitkiin heijastusvaikutuksiin.
            Yhteistyö työelämän kanssa on
            varmasti yksi osa-alue, jolla skarpattavaa riittää. Tämä on
            ollut viesti teollisuudelta. Sokea kouluttaminen ohi työmarkkinoiden
            on pienen maan voimavarojen haaskausta, johon meillä ei
            ole varaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan nostaa tässä yhteydessä esiin
            yhden ongelmakohdan, joka olisi esimerkkinä hyvä käydä läpi
            valiokuntakäsittelyssä. Olen tehnyt aiheesta kirjallisen
            kysymyksenkin tänä vuonna, mutta se ei liioin
            tuonut asiaan selvyyttä. Kiteytetysti se on ammattipätevyyden ja
            ekologisuuteen tähtäävän sertifikaatin
            sekä säädöstemme ristiriidasta,
            joka liittyy tärkeään metsurin ammattikuntaan
            oleellisesti. On nimittäin niin, että koulutamme
            muun muassa oppisopimusjärjestelmän kautta metsureita,
            joiden ammattipätevyys ei sisällä kaadetun
            puun määrän ja laadun mittauspätevyyttä.
            Toisaalta sertifikaatti edellyttää mittauspätevyyttä henkilöltä,
            joka kaataa puun. Näin ollen metsurin ja metsänomistajan
            itsensä kaatama puu ei täytä sertifikaattia eikä näin
            ollen ole arvoltaan markkinahintainen. Tämä vaikeuttaa
            oleellisesti metsurien ansaintaa ammatinharjoittajana sekä metsänomistajien
            tekemiä hankintahakkuita. Nykytila on myös mielestäni
            EU:n sosiaalisten perusoikeuksien vastainen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edellä kuvatun kaltaisia loukkuja
            ei mielestäni pitäisi missään
            nimessä luoda. En ole vakuuttunut, että kuvattu
            asiantila olisi tietoisen tai harkitun päätöksen
            tulos. Jos se on, se on korjattava kiireellisesti ja motiivit selvitettävä.
            Ei voi olla oikein, että sinänsä ammatillaan
            itsensä elättämään
            kykenevät ammattilaiset lisätään
            yhteiskunnan tuella elävien jonoon vain huonon säädöksen
            vuoksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Arvostan tavoitetta edesauttaa opintojen joustavuutta
            ja selkeyttää lainsäädäntöä tutkintorakenteiden
            osalta. Tämä hallituksen esitys on siten hyvin
            perusteltu ja hyvä.
         
         
         Ministeri kertoi terveisiä, että on vielä palaamassa
            keskusteluun ja näihin esitettyihin kysymyksiin, joita
            täällä salissa mahdollisesti nousee,
            hän tulee vielä antamaan vastaukset. Kysymykset
            kerätään ylös. Tämän
            terveisen lupasin teille välittää.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sinänsä on
            hyvä tavoite uudistaa ammatillista peruskoulutusta ja selkeyttää näitä asetuksia.
            Kuitenkin tässä esityksessä käy
            vähän päinvastoin.
         
         
         Nimittäin nyt käynnissä olevat leikkaukset
            yhdessä näitten asetusten kanssa eivät
            anna välttämättä sitä toivottua
            lopputulosta, jota esimerkiksi sivistysvaliokunnassa on toivottu.
            OAJ on itse esittänyt, että tässä lainmuutoksessa
            olisi otettu huomioon esimerkiksi opinto-ohjaajien määrä oppilaisiin
            nähden, ja tämä tässä lakiesityksessä on
            jätetty nytten kokonaan pois. Opintojen ohjauksen oppilasmäärän
            tulisi olla enintään 200 opiskelijaa opinto-ohjaajaa
            kohti. Tässä lakiesityksessä viitataan
            kyllä, tässä 29 §:n
            otsikossa, siihen, että on oikeus saada opetusta ja opintojen ohjausta,
            mutta jätetään kuitenkin se asetuksen tasolle.
            Asetuksessa taas täällä ei mainita tästä määräsuhteesta
            mitään, ja olisinkin tästä kysynyt ministeriltä enemmän,
            mutta hän ei taida enää olla läsnä täällä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Koska me tiedämme, että ammattiin
            opiskelevat yleensä luovuttavat helposti tämän
            opintouransa ja keskeyttävät opintonsa, olisi
            syytä siihen kiinnittää enemmän
            huomiota. Uudenmaan alueella lähes 30 prosenttia syystä tai
            toisesta lopettaa opintonsa kesken. Tästä syystä johtuen
            olisi suotavaa, että hallitus vielä tarkistaisi
            tätä asiaa ja harkitsisi sitä, voisiko
            esimerkiksi opinto-ohjauksen keinoin saada oppilaat suorittamaan
            tutkintonsa loppuun saakka.
         
         
       
      
         
         Aila  Paloniemi  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän lain ja asetuksen
            tarkoitus on ammatillisen koulutuksen laadun parantaminen ja säädösten
            selkeyttäminen, ja siinä ei ole mitään
            moitittavaa. Se on oikein kannatettava periaate. Mutta nämä hyvät
            tavoitteet ovat ristiriidassa samaan aikaan käynnissä olevien
            ja tulevien leikkausten kanssa. Rahoitusleikkausten vaikutusta uudistusten
            toimeenpanoon ei ole ennakoitu lainkaan tai ainakin hyvin heikosti.
            Muun muassa OAJ on jo ehtinyt ottaa tähän kantaa.
         
         
         Tässä uudistuksessa tietenkin, tämän
            seurauksena, työ lisääntyy monin tavoin,
            kun opetussuunnitelmat uudistetaan ja osaamisperusteisuus tulee
            osaamispisteiden myötä käyttöön.
            Oppimisen ja osaamisen arviointi muuttuu, ja arvioinnin määrä tietenkin
            kasvaa. Opiskelijoiden yksilöllisten reittien mahdollistaminen
            kasvattaa ohjauksen tarvetta, ja erilaisten polkujen rakentaminen
            ja toteutustapojen eriyttäminen vaativat suunnittelua ja
            toteutukseen tietenkin lisää resursseja, jos ja
            kun opiskelijat eivät jatkossa opiskele ryhmissä samaan
            tahtiin. Meillä Suomessa on semmoinen harhakäsitys,
            että puhutaanpa sitten lapsista, nuorista tai aikuisista, kaikki
            oppivat samat asiat yhtä aikaa ja samaan tahtiin, mutta
            sehän ei kyllä mitenkään pidä paikkaansa,
            ja meillä nyt jatkuvasti nähdään
            siitä esimerkkejä, että erityistä tukea
            tarvitaan kaikilla koulutusasteilla.
         
         
         Kun puhutaan tästä ammatillisen koulutuksen kehittämisestä,
            on mielestäni kyllä puhuttava myöskin
            koko toisesta asteesta ja sen uudistustavoitteista. Nythän
            tiedossa jo on sekin, että lukion erityisen koulutustehtävän
            lisärahoitus puolitetaan vuodesta 2015 alkaen. Se panee
            kysymään tietysti, miten käy pienten
            lukioiden. Sitten on kysyttävä tässä yhteydessä,
            miten käy aikuislukioiden aineopiskelun. Aikuislukioiden noin
            25 000 opiskelijasta vain reilu viidennes on tutkintotavoitteisia
            opiskelijoita. Kun rahoitus poistuu monelta ylläpitäjältä,
            tulee sellainen tilanne, että ei ole muuta vaihtoehtoa
            kuin lopettaa tämä toiminta liian kalliina. Tämäkin
            on osa tätä sinänsä hyvän
            nuorisotakuun toteuttamisen periaatetta, ja aikuislukioita tarvittaisiin
            myös kipeästi tähän. Monet nuoret
            aikuiset haluavat parantaa arvosanojaan päästäkseen
            jatko-opintoihin, ja kyse on tietenkin myös maahanmuuttajien
            mahdollisuudesta päästä opiskelemaan.
         
         
         On sanottava vielä siitä, että tämä koko
            toisen asteen rakennemuutos, jos oikein huonosti menee, heikentää kyllä koulutuksen
            tasa-arvoa ja saavutettavuutta ja myös laatua. Hallitus
            sanoo kauniisti kyllä tavoittelevansa kaikkien perusopetuksen
            päättävien nuorten mahdollisuuksia päästä toiselle
            asteelle, ammatilliseen koulutukseen tai lukioon, mutta kun esimerkiksi
            oppilaitosverkkoa karsitaan ja valtion ohjaus tiukkenee kuntien
            toimintavapauden kustannuksella, tuon tavoitteen saavuttaminen on
            erittäin vaikeata. Ongelmia tulee vastaan monta kautta:
            Tuo lukioitten karsiminen vie päteviä opettajia
            myös peruskoulun yläluokilta töihin muualle,
            eli sitä kautta koulutuksen laatu heikkenee. Koulumatkat
            sekä ammattioppilaitoksiin että lukioihin tulevat
            huomattavasti pitenemään, ilman muuta erityisesti
            harvaan asutuilla Pohjois- ja Itä-Suomen alueilla.
            Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaat joutuvat
            hankkimaan asunnon opiskelupaikkakunnalta. Sekin maksaa. Kun samaan
            aikaan kontaktiopetusta ollaan vähentämässä,
            nämä oppilaat menettävät samaan
            aikaan kodin tuen opintojensa onnistumiseksi.
         
         
         Toisen asteen leikkauksiksi on ilmoitettu 260 miljoonaa euroa,
            ja on selvää, että tätä summaa
            ei saada kasaan tekemättä isoa vahinkoa koko koulujärjestelmällemme.
            Toisen asteen rakennemuutos on ehdottomasti suurin mullistus sitten peruskoulun
            kehittämisen. Peruskoulusta keskusteltiin vuosia ennen
            kuin se tuli voimaan. Tässä menossa olevasta toisen
            asteen rakennemuutoksesta ei käydä juurikaan julkista
            keskustelua. Tätä valitetaan myös Opetushallituksessa, jonka
            virkamiehet joutuvat vastaamaan kentältä tuleviin
            kysymyksiin. He eivät tiedä vastauksia. Tätä en
            millään tavalla voi ymmärtää.
            Kysymys on niin isosta asiasta, että kyllä iso
            julkinen keskustelu tästä asiasta olisi tarpeen
            ja näkökulmien esiin tuominen. Ilman muuta.
         
         
       
      
         
         Sinuhe  Wallinheimo  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Puhumme tänään
            usein koulutuspoliittisessa keskustelussa vähemmälle
            huomiolle jäävästä aiheesta,
            nimittäin ammatillisen koulutuksen nykytilasta ja erityisesti
            sen tulevaisuudesta. Pohjana keskustelussa on kauan kaivattu hallituksen
            esitys ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän
            kehittämiseksi, ja kehitettävää meillä tällä hetkellä riittää.
         
         
         Nykyinen tutkintojärjestelmä on monin paikoin
            jäykkä ja vanhanaikainen. Sen seurauksena monen
            suomalaisnuoren ja miksei aikuisopiskelijankin kohtalona on kouluttautua
            ammattioppilaitoksesta suoraan kortistoon. Tämä ei
            luonnollisestikaan saa olla hyväksyttävä tilanne.
            Yhtä huolissamme tulee meidän olla koulupudokkaiden
            korkeasta määrästä ammatillisessa
            koulutuksessa. Yhä useammalle ammattiin opiskelevalle annettu
            opetus ei niin sanotusti nappaa. Siksi jo hallituksen kärkihankkeeksi
            nostaman nuorisotakuun uskottavuuden pelastamiseksi täytyy
            ammatilliselle koulutukselle tehdä tämä päivitys.
         
         
         Kokonaisuudessaan, arvoisa puhemies, hallituksen esitys onnistuu
            hyvin tässä päivitystavoitteessa. Annettavan
            koulutuksen reivaaminen osaamisperusteisempaan suuntaan on ehdottomasti
            oikea päätös. Se sekä parantaa
            annettavan koulutuksen laatua että myös omalta
            osaltaan vahvistaa ammatillisen koulutuksen valinneiden koulussa
            viihtymistä. Toinen, erityisesti koulupudokkaiden määrän
            vähentämiseen pureva linjaus on päätös
            tukea joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista
            ja edistää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista
            osaksi tutkintoa. Normien höllentäminen näkyy
            toivottavasti opintoaikojen lyhenemisenä ja siinä,
            että erityisesti aikuisopiskelijoille ammattiopinnoista
            tulisi entistäkin houkuttelevampi vaihtoehto. Yhdessä nämä voisivat
            omalta osaltaan leikata meidän julkisen talouden mittavaa
            kestävyysvajetta.
         
         
         Toisaalta, arvoisa puhemies, esitykseen liittyy muutamia lisäpohdintaa
            aiheuttavia ehdotuksia. Yksi tällainen liittyy osaamispisteiden
            käyttöön sekä perustutkinnoissa
            että näyttötutkinnoissa. Esimerkiksi
            EK on esittänyt sitä, että osaamispisteet
            tulisivat ensi vaiheessa käyttöön ammatillisena
            peruskoulutuksena suoritettavissa perustutkinnoissa ja vasta kokemuksen
            kertymisen jälkeen myös näyttötutkinnoissa.
            Tällöin myös voitaisiin ehkä paremmin
            varmistaa se, että muutos osaamisperusteiseen suuntaan
            olisi sujuvampi, kun emme maalaisi heti alussa itseämme nurkkaan
            näyttötutkintojen tulkinnanvaraisten arvioiden
            takia.
         
         
         Vielä lopuksi, arvoisa puhemies: Toinen lisäpohdintaa
            aiheuttava ehdotus liittyy liikunnan asemaan ammatillisessa koulutuksessa.
            Se ei, ikävä kyllä, tässä sinällään
            hyvässä esityksessä parane, vaikka tutkimukset
            osoittavat, että tarve liikunnan ja terveystiedon tarjonnalle
            nimenomaan tälle väestöryhmälle
            on ilmeinen. Toivoisinkin, että tähän
            asiaan voitaisiin kiinnittää huomiota esityksen
            valiokuntakäsittelyssä.
         
         
       
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutamia huomioita hallituksen esityksestä.
         
         Ensinnäkin todistuksesta. Tämä on
            ehkä tällaista yleistä pohdintaa jatkotyöhön,
            asetuksiin liittyen. Meillä on hyvin kirjava käytäntö todistusten
            arvosanoissa. Ammatillisella puolella on 1—3, lukiopuolella
            on normaali 4—10, ja ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa
            on 1—5. On tullut kritiikkiä siitä, että vuonna
            2009 tehty muutos, jossa siirryttiin ammattikouluissa 1:stä 3:een
            tapahtuvaan arviointiin, ei ole onnistunut: se ei riittävästi
            kerro osaamisesta eikä myöskään kannusta
            opiskelijoita tavoittelemaan niitä parhaimpia arvosanoja.
            Jatkotyössä, kun tätä viedään
            eteenpäin, toivotaan, että myös tämä arvosananäkökulma
            tulee esille.
         
         
         Toinen pohdinta liittyy samalla lailla aika sekaviin käytäntöihin.
            Meillä yleisesti käytetään opintopisteitä,
            mutta nyt tässä tuodaan uusi käsite,
            "osaamispisteet". Siltä osin aina pohdituttaa, kun kommunikoimme
            toistemme kanssa, lisääkö se ymmärrystä,
            kun toinen puhuu osaamispisteistä ammatillisessa ja sitten,
            kun ollaan siellä yliopiston puolella, ollaankin opintopisteissä. Kyllä soisi,
            että Suomessa olisi kuitenkin yksi sana ja käsite
            opinnoissa.
         
         
         Hallituksen esityksen osalta voi todeta, että tavoitteet
            ovat erinomaiset: työelämän taidot ja kyky
            reagoida työelämässä tapahtuviin
            muutoksiin. On hyvä, että tässä myöskin
            saadaan lisää selkeyttä tutkintorakenteisiin
            ja ennen kaikkea sitä, kuinka meidän tutkintorakenteet
            ja tutkinnot joustavat. Nämä ovat ehkä niitä suurimpia
            aikamme haasteita, että kun nämä meidän
            nuoret menevät sinne ammatilliseen opinahjoon, niin pahimmassa
            tapauksessa, kun he sieltä valmistuvat, osaaminen onkin
            jo vanhaa. Kysymys onkin: mitkä ovat ne geneeriset taidot,
            joita sitten meidän nuorilla tulee olla, kun he valmistuvat? Näihinhän
            esityksessä on onneksi kiinnitetty huomiota, mutta niihin
            liittyy aina kolikon toinen puoli. Toivon mukaan meidän
            ammatillisella puolella ei teoreettinen osaaminen tule liian vahvasti
            näkyviin, koska suurin osa odottaa sitä työssäoppimista
            ja tekemällä oppimista.
         
         
         Lopuksi haluaisin nostaa erittäin tärkeät
            kaksi näkökulmaa. On hyvä asia, että lakiin
            on kirjattu tarkoituspykälään, että lain
            tavoitteena on lisätä meidän ammatillisen
            puolen yrittäjänä toimimisen onnistumista,
            että pystyy itsensä työllistämään
            yrittäjänä, koska tiedetään,
            että tänä päivänä yhä vähemmän
            on suuria työpaikkoja, joihin sitten ammatilliseltakaan
            puolelta päästään, mutta yhä useampi
            mahdollisesti työllistää itsensä yrittäjänä,
            ja sitä kautta yrittäjänä toimimisen edellytyksiä on
            ehdottomasti ammatillisella puolella rakennettava lisää.
         
         
         Toinen hyvä asia, joka on erittäin hyvä asia, vaikkakin
            tässä opinto-ohjauksesta on hieman kritiikkiä ollut,
            on se, että henkilökohtainen opintosuunnitelma
            on tuotu lakiin asti, koska silloin se tuo myös sen merkityksellisyyden,
            kuinka yksilökohtaisesti pohditaan sitä opinnoissa etenemistä,
            ja toivottavasti tätä kautta myös sitä keskeyttämistä saadaan
            vähennettyä.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
            esitystä hyvänä ja tietyllä tavalla
            koulutuksen kehitystä ammatillisen koulutuksen puolella
            eteenpäinvievänä.
         
         
         Aloitan tästä ammatillisen koulutuksen kiinnostavuudesta.
            Sehän on nyt viime vuosina ollut korkeampi kuin esimerkiksi
            lukiokoulutuksen. Sillä tavalla ovat nuoret ehkä halukkaitakin
            lähtemään ammatillisen koulutuksen puolelle
            ja pääsevät sitä kautta nopeammin
            sitten ansiotöihin. Työllistyminen on ollut hyvää.
         
         
         Mutta keskeyttäminen on muodostunut ongelmaksi, ja
            aivan samalla tavalla nostaisin esille tämän henkilökohtaisen
            opintosuunnitelman teon tässä, elikkä sillä on
            varmasti merkitystä sille, millä tavalla nuori
            sitoutuu tähän koulutukseen ja sitten sen eteenpäinviemiseen.
            Mutta varmasti myös sillä on merkitystä,
            mitenkä aikaisemmin opiskelijat on arvioitu. Muistaakseni
            syyskuun loppupuolella, tiettynä päivämääränä,
            katsotaan, paljonko on nuppeja koulussa, ja sen mukaan tulee kouluun
            rahat. Nythän tämä tilanne muuttuu, elikkä ei
            ole näitä tarkastelupäiviä,
            vaan arvioidaan koko tätä nuoren tilannetta.
         
         
         Sitten vielä, arvoisa puhemies, tuolla harvaan asutulla
            seudulla nämä harjoittelupaikat ovat hyvinkin
            kaukana. Saattaa olla jopa 40 kilometriä, satakin kilometriä matkaa,
            ja tällä hetkellä esimerkiksi levyseppähitsaajien
            saaminen on ollut hankalaa Kainuussa sen takia, että oppipaikka
            on niin kaukana ja sitten ei ole kuljetusta sinne harjoittelupaikkaan.
            Tämä on semmoinen, mikä olisi syytä ottaa
            huomioon myös tässä, että koulutuksen
            järjestäjällä olisi sitten jonkunlainen
            kyyti, millä voitaisiin sitten viedä nuoria tänne
            harjoittelupisteeseen. On aivan selvää, että mitä enemmän
            työssäoppimista, sen parempi se on kädentaitojen
            kannalta, koska siellä on myös niitä, jotka
            eivät halua lukea, haluavat oppia kädentaitojen
            kautta, ja tämä on yksi semmoinen asia, mihin
            ammatillisen koulutuksen puolella kannattaa panostaa. — Kiitoksia.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tänään täällä on
            käytetty useita hyviä puheenvuoroja ammatillisen
            koulutuksen kehittämisestä. Edustaja Mäkipää otti
            puheenvuorossaan esille näkemyksen oppimistehtaista. Meillä tulevaisuudessa
            tulee olemaan suuria haasteita siinä, kuinka me saamme
            julkiset varat riittämään kaikkeen siihen
            välttämättömään,
            jota yhteiskunta tarvitsee pyöriäkseen, ilman
            että yhteiskunta velkaantuu liiaksi.
         
         
         Siksi on erittäin tärkeää,
            että kaikki investoinnit, mitä julkinen sektori
            toteuttaa, tehdään ne sitten rakennuksiin, irtaimistoon,
            koneisiin, laitteisiin, toteutetaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti
            ja siten, että tätä tekniikkaa käytetään maksimaalisesti
            hyväksi, koska joka tapauksessa tekniikka vanhenee muutamassa
            vuodessa. Sen tähden on erittäin tärkeää,
            että näitä tämäntyyppisiä oppimistehtaita
            pohdittaisiin, saataisiinko tällä tavalla tehostettua
            uusien resurssien ja tekniikan käyttöä silloin,
            kun tätä ammatillista koulutusta kehitetään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jatkuva osaamisen kehittäminen on
            myös hyvin tärkeää niille, jotka
            ovat suorittaneet tutkintoja, joten joustavuutta on todella syytä lisätä,
            jotta pystytään ammattitaitoa ylläpitämään
            mahdollisimman korkeatasoisena joustavasti ja helposti.
         
         
         Täällä on otettu esille myös
            yrittäjäkoulutus ja osaaminen ammatillisessa koulutuksessa.
            Kannatan sitä näkemystä lämpimästi.
            Nimittäin henkilöt, jotka valmistuvat ammattikoulusta,
            voisivat hyvin ryhtyä ammatinharjoittajiksi ja liikkeenharjoittajiksi,
            ja siinä yhteydessä on hyödyllistä,
            että heillä olisi jonkinlaiset perustiedot kirjanpidosta,
            verotuksesta ja niin edespäin, jotta he sitten helpommin
            myös uskaltautuisivat yrittäjyyden uralle.
         
         
         Vielä lopuksi, arvoisa puhemies, haluan ottaa esille
            liikunnan aseman myös ammatillisessa koulutuksessa. Tuoreiden
            tutkimusten mukaan 30—40-vuotiaitten miesten kunto on heikompi kuin
            vanhempien ikäluokkien. On erittäin tärkeätä,
            että tähän kiinnitetään
            huomiota myös ammatillisessa koulutuksessa ja edistetään
            näiden nuorten liikuntaharrastuksia ja muutenkin terveellisiä elämäntapoja.
            Muuten meidän yhteiskunnalle tulee kestämättömän
            suuri lasku, jos meillä on rapakuntoisia nuoria aikuisia.
         
         
       
      
         
         Pietari  Jääskeläinen  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rakentava puhe.
         
         Kauniita lakeja ja asetuksia on varmaan mukava säätää,
            kuten nyt käsittelyssä oleva ammatillisen koulutuksen
            laadun parantamista ja säädösten selkeyttämistä koskeva
            lainsäädäntö. Miten on mahdollista
            antaa lakiesitys, jonka tavoitteet eivät voi toteutua rajujen
            säästötoimien takia? Leikkausten vaikutuksia
            uudistusten toimeenpanoon ei ole ennakoitu. Tällaista tämä hallituksen politiikka
            on: kauniita sanoja ja lupauksia samaan aikaan, kun matto vedetään
            jalkojen alta.
         
         
         OAJ:n mukaan valtionosuuden leikkaukset vuonna 2015 ovat vähintään
            123 miljoonaa euroa. Rakennepoliittisessa ohjelmassa esitetään toisen
            asteen koulutukseen niin sanotun rakenteellisen kehittämisen
            kautta saataviksi säästöiksi yli 200
            miljoonaa euroa. Lisäksi tulevat myös ammatillisen
            aikuiskoulutuksen leikkaukset. Koulutuksen järjestäjät
            ovat arvioineet leikkausten kokonaisvaikutuksen toimintamenoihin
            olevan jopa viidesosa. Hallitus on todennut koulutuksen olevan sen
            keskeinen painopistealue, johon panostetaan. Hallitus panostaa vähentämällä rahoitusta
            yli 300 miljoonaa euroa — että semmoinen panostus.
            Koulutuspoliittiset tavoitteet ja rahoitus ovat jyrkässä ristiriidassa.
         
         
       
      
         
         Markku Eestilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen suosio lisääntyy,
            ja se on täysin ymmärrettävää,
            koska eläköitymisen kautta nämä suorittavan
            työn työpaikat tulevat lisääntymään
            aika paljon ja nuoret pääsevät sitten nopeasti
            työelämään ja hankkimaan omaa
            rahaansa.
         
         
         Näihin keskeyttämisiin: Tämä hallituksen
            esitys on oikein hyvä, että nuorten opinto-ohjausta ja
            nuorten kannustamista pitää ehdottomasti lisätä,
            ja siinä on semmoinen merkitys, kun nuoret sitten mahdollisesti
            niitä harjoitteluja suorittavat siellä työpaikoissa,
            että heille mahdollistetaan tämä. Ja
            edustaja Piirainen käytti hyvän puheenvuoron:
            niillä alueilla, missä on pitkät etäisyydet ja
            näitä mahdollisuuksia ei ole runsaasti, myös tähän
            saavutettavuuteen ja sen järjestämiseen pitää kiinnittää huomiota.
         
         
         Tämä hallituksen esitys on senkin takia hyvä, että kaikin
            keinoin pitää tukea, että oppilaat jaksavat
            loppuun asti, sillä tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen
            rahoitus perustuu suoritettuihin tutkintoihin. Opetuksen laadusta
            kiinnipitäminen ja oppilaiden tukeminen on tärkeätä,
            ettei käy niin, että opetuksen taso laskee sen
            takia, että rahoitusta saadaan näitten suoritettujen
            tutkintojen mukaan. On monipuolisesti otettava jatkossa huomioon,
            kuinka me ammatillista koulutusta kehitämme, ja tietenkin
            sen täytyy sitten näkyä määrärahoissa,
            mikäli jatkuvasti suosio kasvaa. Että kyllä tämä määrärahakysymyskin
            on tärkeää ottaa esille.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pyysin tähän nyt puheenvuoron,
            kun ministeri tuli paikalle.
         
         
         Tämän lain ja asetuksen muutoksen tarkoituksena
            on ammatillisen koulutuksen laadun parantaminen ja säädösten
            selkiyttäminen. Tavoitteet ovat kuitenkin voimakkaasti
            ristiriidassa samaan aikaan käynnissä olevien
            ja tulevien leikkausten kanssa. Rahoituksen leikkausten vaikutusta
            uudistusten toimeenpanoon ei ole juurikaan arvioitu. Muun muassa
            Opettajien Ammattijärjestö pitää näitä leikkauksia
            merkittävänä uhkana uudistuksen tavoitteiden
            saavuttamiselle ja koulutuksen laadulle. Kysynkin ministeriltä:
            miten te näette tämän lain tavoitteiden
            saavuttamisen kannalta nämä aika merkittävät
            leikkaukset?
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä haluan palata edustaja Jääskeläisen
            leikkauksiin. Meillähän ikäryhmät
            pienenevät koko ajan ja on todellakin syytä reagoida
            siihen, että myös ne vastaavat. (Pietari Jääskeläisen
            välihuuto) — Joo, kyllä.
         
         
         Mutta vielä tähän osaamisen arviointiin.
            Aikaisemmin ovat olleet nämä niin sanotut tutkinnot
            ja osaamisen arviointi. Ministeri oikeastaan voisi vastata, mitä nyt
            tulee osaamisen arviointiin. Minulla on ainakin tämmöinen
            tuntuma, että se tarkoittaa laajempaa, käytännössä tutkittua osaamista,
            että on hyvät perustiedot ja pystyy sillä tavalla
            sitten niin teorian kuin käytännönkin kautta
            tätä omaa ammattiaan suorittamaan. Mutta monta
            kertaahan on niin, että ammattikoulusta ei tulla valmiina.
            Se tarkoittaa, että siihen tarvitaan sitten jotakin muuta.
            Ehkä oppisopimuskoulutus on hyvä siihen tai sitten
            joku muu ammatillinen jatkokoulutus, mutta se on niin kuin valmistava.
            Ammattikorkeakoulu on tietysti yksi vaihtoehto.
         
         
         Meillä on tällä hetkellä lukion
            ja ammatillisen koulutuksen yhteiskoulutusta. Tähän
            vielä kysymys: onko tämä mahdollista
            tulevaisuudessa, ja onko mahdollista syventää lukiokoulutuksen
            ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä? Tämä näyttää olevan
            tällä hetkellä nuorten osalta aika kannattavaa.
            Tällä tavalla nopeutettaisiin myös sitä opiskelupolkua
            sitten mahdollisesti, jos vielä mennään
            ammattikorkeakoulun puolelle.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mitä näihin säästötoimiin
            tulee, niin se on toki myönnettävä, että ammatillisessa
            koulutuksessa lähiopetustunnit ovat jonkun verran pienentyneet. Siinäkin
            on oma rajansa, kuinka pitkälle siinä voidaan
            mennä. Mutta ymmärtääkseni eilen
            tehdyissä päätöksissä ei
            kyllä tulevalle vuodelle ja sitä seuraavalle vuodelle
            ole ainuttakaan säästötoimea ammatillisen
            koulutuksen osalta. Ymmärtääkseni siellä oli
            pelkkä nolla kirjassa, joten se on nähty. Kun
            tietää, kuinka mittavia ratkaisuja muuten tehtiin,
            niin se osoittaa sitä, että ammatillista koulutusta
            pidetään hyvin tärkeänä ja
            sen toimivuuteen halutaan myöskin jatkossa panostaa.
         
         
         Sastamalassa on käynnistynyt tämmöinen
            kokeilu, että opetus annetaan 50-prosenttisesti suoraan
            työpaikoilla. Se on mielestäni erittäin
            hyvä idea, koska silloin nämä nuoret
            kiinnittyvät suoraan kiinni yritykseen ja suorittavat näyttökoetyyppisesti
            opiskelunsa. Heidän on mahdollista olla kesätöissä siinä samassa
            yrityksessä, missä he ovat. Kun kyse on vielä sellaisista
            yrityksistä, jotka ovat viime aikoina hyvin menestyneet,
            niin mahdollisuus myöskin valmistumisen jälkeen päästä työllistymään
            siihen yritykseen on erittäin hyvä. Jos ajatellaan,
            että tällaista toimintaa olisi laajemminkin, niin
            siinä koulukin saattaisi säästää silloin
            seinistä ja laitteista.
         
         
         Lisäksi monilla pienillä paikkakunnilla on vaikeaa
            saada täysiä ryhmiä. Tiedän,
            että esimerkiksi Parkanossa on metallialan koulutuksessa vaikea
            saada sitä kuuttatoista aloituspaikkaa ensisijaisia hakijoita
            mutta on kuitenkin yrityksiä, jotka tarvitsevat nuorta
            työvoimaa, ja tämäntyyppinen räätälöity
            yrityksissä annettava koulutus, jossa lähinnä teoriaopetus
            on vain ammattikoulussa, kuulostaa hyvältä. Kun
            tämä kokeilu on nyt käynnissä,
            niin kysyn ministeriltä: koska tästä ensimmäisiä tuloksia
            saadaan?
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nämä leikkaukset eivät
            ole nyt missään linjassa sen mukaan, mitä nytten
            haluttaisiin tämänkin lain osalta tehdä.
            On hyvä muistaa, että tutkintoon johtavan koulutuksen
            opiskelijoista 5,7 prosenttia keskeytti opinnot eikä jatkanut
            missään tutkintoon johtavassa koulutuksessa lukuvuonna 2010—2011.
            Ihan noin kuriositeetin vuoksi voin sanoa, että lukiokoulutuksen
            keskeyttämisprosentti oli 4,4 ja nuorille suunnatusta ammatillisesta
            koulutuksesta liki 10 prosenttia lopetti tuon koulutuksen, ammattikorkeakouluopiskelijoista
            8,8
            prosenttia. Eikö nyt olisi enemmänkin syytä tarttua
            siihen, että saataisiin nämä opiskelijat
            pysymään opiskelemassa näitä aineita,
            mihinkä he ovat tulleet? Sen lisäksi meillä on
            kymmeniätuhansia nuoria, joista me emme edes tiedä,
            missä he ovat.
         
         
         Täällä sanottiin, että ikäryhmät
            pienenevät ja meidän nuorten määrä pienenee.
            Nyt kannattaa lukea näitä tilastoja vähän
            tarkemmin. Se on hetkellinen notkahdus, joka on jo nyt nähtävissä, mutta
            se notkahdus tulee siitä korjaantumaan. Mikäli
            meillä leikataan ammatillista koulutusta, se tulee tarkoittamaan
            sitä, että meillä ei ole ammattitaitoista
            työväkeä. Kenties tämä on
            sitten yksi suuntaus siihen, että otetaan lisää ammattitaidottomia
            maahanmuuttajia maahan ja ryhdytään kouluttamaan
            heitä. Mutta miten heitä sen jälkeen
            koulutetaan, kun koulutus on leikattu? Mistä me saamme
            ne työntekijät tänne? Mistä me saamme
            ne koulutetut työntekijät tänne?
         
         
         Ei ole mitään järkeä siinä,
            että me annamme nuorten tipahtaa suojaverkkojen ulkopuolelle, koulutuksen
            ulkopuolelle ja ammatin hankkimisen ulkopuolelle. Me tarvitsemme
            ammattitaitoista väkeä, jotta meidän
            vientimme vetäisi ja jotta meidän teollisuutemme
            saisi työntekijöitä ja palvelut saisivat
            työntekijöitä. Meillä on huutava pula
            vanhustyöntekijöistä muun muassa. Tällä hetkellä on
            erittäin hälyttävää,
            että nuoret naiset ovat niitä, jotka keskeyttävät
            nimenomaan ammatillisen koulutuksen. Siihen ongelmaan olisi syytä kiinnittää,
            arvon ministeri, huomiota.
         
         
       
      
         
         Ville Vähämäki /ps:
            		
         
         
          Kunnioitettu puhemies! Ihan lyhyesti haluaisin kysyä ammatillisen koulutuksen
            jatko-opintokelpoisuudesta. Ollaanko tekemässä minkäänlaisia
            muutoksia tähän jatko-opintokelpoisuuteen? Nythän
            on ollut havaittavissa se, että monetkin opiskelijat syttyvät
            vasta hieman myöhemmällä iällä opiskelemaan, hankkivat
            ensin sen ammatillisen pätevyyden, jatkavat siitä yliopistoon
            tai amk:hon. Nähdäkseni ei ainakaan minkäänlaisia
            tiukennuksia saisi tehdä, mutta mikä on tämä tulevaisuus
            jatko-opinto-oikeuden ja -kelpoisuuden osalta?
         
         
       
      
         
         Opetusministeri Krista Kiuru
         
          Arvoisa puhemies! Minä kiitän tästä keskustelusta.
            Joudun ensinnäkin pahoittelemaan, että jouduin
            olemaan noin 15 minuuttia pois tästä keskustelusta, mutta
            onneksi kansanedustajat minua auttoivat, että sain näitä kysymyksiä siltä väliltä
            myöskin ylös
            sitten kirjattua.
         
         
         Haluaisin aloittaa siitä, että minusta edustaja Mäkipää piti
            erittäin hyvän puheenvuoron. Haluan kiittää myös
            oppositiota siitä, että olette nähneet
            tämän lain syvän olemuksen. Haluan sillä viitata
            siihen, että ammatillinen koulutus on jäänyt
            meidän poliitikoidenkin mielestä pikkuisen tällaiseen
            toisarvoiseen asemaan. Minä kiitän siitä,
            että täällä on ollut niin paljon
            kansanedustajia keskustelemassa ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta,
            koska minulla on ollut sellainen tunne, että erityisesti
            suuri julkisuus ei kovin paljon ole ollut kiinnostunut ammatillisen
            koulutuksen kehittämisestä. Minusta siinä on
            suomalaisen osaamisen tulevaisuus, että me osaamme myöskin
            ajassa liikkua tässä tutkintojärjestelmän
            kehittämisessä.
         
         
         Tämä on aivan yhtä iso uudistus kuin
            lukiouudistus on tai peruskoulu-uudistus, joita ollaan jo nyt tekemässä.
            Eli siltä osin on hyvin keskeisestä ja isosta
            uudistuksesta kysymys, ja ensimmäinen asia on se, voidaanko
            tällä uudistuksella vaikuttaa siihen isoon juttuun,
            että meidän nuoret olisivat enemmän ja
            paremmin kiinnostuneita ammatillisesta koulutuksesta. Siihen minulla
            on kyllä vilpitön vastaus, että kyllä.
            Tätä samaa kysymystä myöskin
            edustaja Mäkipää ja edustaja Juvonen
            peräänkuuluttivat, voitaisiinko tällä saada
            aikaan sitä motivaatiotason parannusta.
         
         
         Tämän lain tarkoituksenahan on juuri se, että niille
            nuorille, jotka pystyvät ammatillisessa koulutuksessa liikkumaan
            nopeammin, tässä avautuu — en nimittäisi
            sitä kurssimuotoisuudeksi — mahdollisuus siihen,
            että pystyy vähän nopeammin liikkumaan
            ja opintoja suorittamaan omassa tahdissa, ja tässä avautuu
            myös mahdollisuus siihen, että jos on opintoihin
            liittyviä esteitä siinä etenemisessä,
            niin oma tahti on mahdollista paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
            Samaan aikaan tämä avaa mahdollisuuden siihen, että osa
            koulutuksesta voidaan suorittaa joustavammin ja myöskin
            koulutyön ulkopuolella niiden nuorten kodalla, jotka eivät
            ole tällaisesta perinteisestä oppilaitosmuotoisesta
            opiskelusta kiinnostuneita.
         
         
         Siinä suhteessa, kun myös edustaja Satonen kysyi
            siitä, voidaanko miettiä näitä muitakin malleja,
            niin tämä lakihan avaa mahdollisuuden myöskin
            tällaiseen suurempaan joustavuuteen. Mutta silläkin
            on, edustaja Satonen, rajansa, koska oppilaitoksissa opiskellaan
            tänä päivänä tositarkoituksella,
            se ei ole hollitupa sille, että ollaan vain työpaikalla.
            Siinä on ainoa rajoite, joka tulee olemaan jatkossakin
            näin, eli katsomme sitä rajaa, kuinka paljon voidaan
            työssä oppia, kuinka paljon sitä pitää vielä tehdä oppilaitoksessa. Muuten
            ollaan sitten kyllä peruslinjoista samaa mieltä.
         
         
         Toinen keskustelun kulku käy sitten siinä, kuinka
            paljon osaamista voidaan tunnistaa. Minun täytyy sanoa,
            että tämän lain hieno puoli on se — kun
            edustaja Juvonen käytti puheenvuoron juuri siitä,
            voisiko katsoa laajemmin nyt sitä vanhaa osaamista, joka
            on jo monilla, jotka hakeutuvat ammatilliseen koulutukseen — että minusta tämä laki
            tarjoaa aivan uskomattoman hienot uudet mahdollisuudet siihen, että ei
            tarvitse ihan alusta aloittaa, ja se on tärkeä puoli
            koko tätä keskustelua.
         
         
         Sitten edustaja Kalmari kysyi siitä, miksi ylipäätään
            me enää perinteisiä oppikirjoja pidämme
            yllä, miksei voisi olla näitä digitaalisia
            oppikirjoja. Me olemme valmistelemassa koulutuspilveä,
            johon menee myös toisen asteen koulutus, ja minä olen
            toivonut, että kunnat itse kilpailuttaisivat Kuntaliiton
            johdolla näitä oppimateriaaleja niin, että ne
            olisivat laitettavissa yhteiseen koulutuspilveen. Siellä on
            aika isoja asioita liikkumassa silläkin puolella. Se on
            osa myöskin näitä säästötoimenpiteitä,
            että säästetään sellaisista
            asioista, jotka ovat mahdollisia.
         
         
         Edustaja Eestilä ja muutamat muutkin kysyivät
            siitä, riittävätkö nyt paikat.
            Kyllä minun täytyy sanoa samaan äänensävyyn
            kuin edustaja Piirainenkin tässä toi julki, että meidän
            ikäluokkahan tosiasiallisesti tulee olemaan pienempi kuin meillä on
            tällä hetkellä, eli näille nuorille,
            jotka käyvät tulevina vuosina koulua, on enemmän paikkoja
            tarjolla kuin tälle ikäluokalle, joka nyt on ollut
            ammatillisessa koulutuksessa. Samaan aikaan kuitenkin Suomessa on
            1,6 paikkaa toisella asteella per hakija. Eli siltä osin
            kyllä meillä paikkoja on, mutta miten ne alueellisesti
            kohdistuvat, se on se suuri haaste, joka meillä vielä on. Meillä on
            joillakin alueilla vielä tekemistä tämän asian
            kanssa, mutta nuorisotakuu ja sen alainen koulutustakuu varmistavat
            sen, että tämän pitäisi olla
            kuitenkin kunnossa.
         
         
         Sitten minä haluaisin vielä joihinkin yksityiskohtiin
            vastata. Tässä käytiin minusta kiinnostava
            keskustelu siitä, miten nämä muut uudistukset
            liittyvät tähän. Minun täytyy
            sanoa, että minä ymmärrän ja
            arvostan sitä, että oppositio on huolissaan ammatillisesta
            koulutuksesta. Minä itsekin olen. Mutta jos olette huolissanne
            ammatillisesta koulutuksesta, niin tämä käsittelyssä oleva lakiuudistus
            on parasta, mitä ammatilliseen koulutukseen on tehty vuosikymmeniin.
            Tämä on todella hieno, ja meidän ammatillisen
            koulutuksen porukka on ollut siinä vahvasti mukana.
         
         
         Mutta uhka tulee todella siitä, että jos rakenteita
            ruvetaan järjestämään, niin
            kuin me olemme yhdessä eduskunnassa päättäneet — miljardi kuntapuolella
            pitää löytyä säästöä — niin
            täällä ovat kaikki hallituspuolueet ja
            oppositiopuolueet olleet sitä mieltä, että kunnilla
            on liikaa tehtäviä. Sen takia minä hiukan
            ihmettelen näitä tiettyjen edustajien puheenvuoroja,
            että ei osata erottaa sitä, että tämä on
            sisältöä ja siinä järjestellään
            järjestäjien hallinnollisia rakenteita, ja niillä hallinnollisilla
            rakenteilla ei ole ennenkään yksistään kukaan
            istunut koulutuksessa siellä järjestäjien hallinnossa,
            vaan kyllä se tehdään luokissa se koulutus.
            Mutta minä olen yhtä lailla huolissani siitä,
            että me emme voi menettää yksiköiden määriä,
            koska nuorten pitää päästä käymään
            koulua siellä, missä he asuvat, eli takaisin menneeseen
            ei pidä palata myöskään tässä isossa
            toista astetta koskevassa rakenteellisessa uudistuksessa, joka on
            näitä rakennepoliittisia toimia. Siltä osin
            huolemme on aiheellinen, mutta kuitenkin on tärkeää säilyttää maltti
            siinä, että tällä uudistuksella
            ei ole sen kanssa tekemistä, ja kun on ollut sellaista
            puhetta, että nämä jollakin tavalla liittyisivät
            toisiinsa, niin tässä on kysymys sisällöstä,
            jota on vuosikausia odotettu. Toinen liittyy rakenteisiin, ja siinä pitää olla
            tarkkana, että me voimme varmistaa, että nämä opiskelupaikat
            eivät alueellisesti kohdennu väärin,
            mutta rakenteista ja hallinnosta meidän täytyy
            pystyä säästämään,
            eli järjestäjien määrän
            täytyy olla pienempi jatkossa kuin se on nyt, mutta yksiköiden
            määrään me emme voi kajota siellä,
            missä niitä ei ole paljon. Tämä on
            tämä pähkinänkuori.
         
         
         Vähämäelle sanon vielä,
            että se oli hyvä kysymys, eli kiitän
            siitä, että kiteytit sen, mistä ammatillisessa
            koulutuksessa on kysymys. Nimittäin kun niin moni toivoo
            aina, että voisiko ammatillisen koulutuksen hurauttaa vaikka
            vuodessa tai kahdessa, niin minun vastaukseni on, että ei
            voi. Ei voi, kun se ei ole bulkkitavaraa. Siellä annetaan
            jokaiselle suomalaiselle nuorelle toisen asteen yleissivistävääkin
            koulutusta, jotta heidän jatko-opintokelpoisuutensa säilyisivät.
         
         
         Sen takia on tärkeätä, että näillä kaikilla
            nuorilla, jotka valitsevat 15—16-vuotiaana ammatillisen
            koulutuksen, on mahdollisuus mennä ammattikorkeakouluun
            tai yliopistoon opiskelemaan myöhemmin. Ja kun tämä dead
            end -ajattelu ei ole Suomessa enää vallalla, olen
            itse halunnut säilyttää tässä kyseisessä lajissa
            sen, että tämä jatko-opintokelpoisuus
            säilyy, että me emme ole kurjistaneet ammatillista
            koulutusta pelkkiin ammattiaineisiin, jotta sieltä voi
            edetä vielä muihinkin koulutuspolkuihin sen takia,
            että nuorella on mahdollisuus 19-vuotiaana päättää toisin
            kuin hän päätti 15-vuotiaana.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.