3) Hallituksen esitys laiksi henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
täytäntöönpanossa
Henrik Lax /r:
Arvoisa puhemies, fru talman! Eräs keskeinen tavoite
tällä lakiesityksellä on ollut parantaa
turvallisuutta meidän rangaistuslaitoksissamme. Asia ei
ole muuten valiokunnassa herättänyt keskustelua
paitsi kahden asian osalta, joissa valiokunta on päätynyt
toiseen ratkaisuun kuin hallitus ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat, kehotan rauhoittumaan, jotta lakivaliokunnan
puheenjohtaja voi pitää puheensa.
... ja molemmat nämä kohdat liittyvät terveydenhuoltoon
ja vankien potilastietojen käsittelyyn.
Hallituksen esityksessä oli esitetty, että kaikkia
rangaistuslaitoksia varten perustettaisiin yhteinen potilasrekisteri.
Kuultuaan asiantuntijoita ja erityisesti vankeinhoitolaitoksen johtavaa
lääkäriä, joka olisi ollut vastuussa
tämän rekisterin hallinnoinnista, valiokunta päätyi
siihen, että tällaista ei tulisi perustaa, siksi
että se poikkesi meidän yleisestä potilasrekisterilainsäädännöstämme,
ja jos sellaiseen halutaan mennä, niin se vaatisi laajempaa
valmistelua ja selkeitä perusteluita. Valiokunta tuli siihen
käsitykseen, että varsinaisia etuja ei myöskään
ollut nähtävissä tämmöisen
rekisterin perustamisesta.
Toinen asia, joka ehkä oli hankalampi hahmottaa, liittyi
siihen hallituksen esityksessä olevaan kohtaan, jossa esitettiin,
että vankilanjohtajalle voisi ilmoittaa, jos lääkärin
tiedossa oli, että vanki on saanut hiv-tartunnan taikka
hepatiittitartunnan.
Tässä joutui kaksi etua tavallaan punnittaviksi vastakkain,
ensinnäkin, hakeutuvatko todella vangit lääkärin
hoitoon, jos heillä on syytä pelätä,
että heidän potilastietojaan voidaan antaa muille
ilman heidän omaa suostumustaan. Valiokunnalle tehtiin
selväksi, että yleensä vangit hyvin hanakasti
lääkärille tuovat esille näitä tietoja.
Toinen kysymys, joka heräsi, oli se, mitä vankilanjohtaja
voi tehdä, jos hänellä on tämä diagnoosi
tiedossaan. Lopullinen harkinta ja pykäläehdotus
tältä osin oli se, että lääkäri
yleisten säännösten perusteella voi ilmoittaa
vankilanjohtajalle samoin kuin henkilökunnalle. Jos lääkäri huomaa,
että on tarttuvia tauteja liikkeellä, niin hän
voi varoittaa tästä ja hän voi myös
antaa ohjeita, millä lailla tulee toimia, ilman että hän
yksityiskohtaisesti nimeltä mainitsee asianomaiset taudit.
Pitkän pohdinnan jälkeen valiokunnan loppupäätelmä oli
se, että valiokunnan ehdottamalla järjestelyllä itse
asiassa voidaan paremmin turvata niin henkilökunnan kuin
vankienkin turvallisuutta meidän rangaistuslaitoksissamme.
Julkisuudessa on ollut jonkin verran tietoa tästä valiokunnan
ehdotuksesta, epätarkkaa ehkä, tai on ulkopuolisen,
asiaan vihkiytymättömän ollut ehkä vaikea
hahmottaa sitä, että valiokunnan esittämä muutos
hallituksen esitykseen ei suinkaan merkitse sitä, etteikö lääkäri
voisi puuttua tilanteeseen ja antaa suojautumisohjeita tai edellyttää,
että vankilan johto tällaisia ohjeita antaa.
Todettakoon vielä lopuksi, että yleinen käytäntö ja
pysyväismääräys jo tänä päivänä meidän rangaistuslaitoksissamme
on, että henkilökunnan tulee suhtautua vankeihin
ja kohdella heitä ja suorittaa varotoimenpiteitä sen
mukaan, kuin heillä saattaisi olla näitä mainittuja
tauteja, hiviä tai hepatiittia.
Fru talman! Lagutskottet föreslår ändringar
i regeringens proposition. Det yttersta syftet med de här ändringarna är
att bidra till att förbättra säkerheten
i våra straffanstalter, ingalunda tvärtom, en
missuppfattning har kanske rått kring det förslag
som lagutskottet nu framlägger.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy myöntää,
että hallituksen alkuperäinen esitys herätti
ihmetystä, paljon keskustelua ja ristiriitaisia ajatuksia.
Esitys oli kuitenkin periaatteellisesti merkittävä ja
tärkeä.
Hallitus esitti isoja muutoksia vankeinhoitolaitoksen potilasrekisteriin,
mutta esityksessä ei pystytty millään
tavalla perustelemaan, miksi rangaistuksen täytäntöönpano-organisaatioon olisi
pitänyt perustaa yksi valtakunnallinen terveydenhuoltorekisteri.
Tämä rekisteri, potilastietojärjestelmä,
oli poikennut olennaisesti muun terveydenhuollon rekisterijärjestelmästä,
mutta perusteluissa ei käsitelty ehdotettujen säännösten
suhdetta potilaan asemasta ja oikeuksista annettuun potilaslakiin
eli keskeiseen lakiin.
Potilaslain 13 §:n mukaan potilasasiakirjoihin sisältyvät
tiedot on pääsääntöisesti
pidettävä salassa. Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, on
terveydenhuollon henkilöstön ja potilaan välisen
hoitosuhteen luottamuksellisuus ja sitä suojaava salassapitovelvollisuus
terveydenhuoltomme keskeisiä periaatteita. Mielestäni
tämä on perusarvo, tämä on aivan
itseisarvo, jota ei pitäisi kyseenalaistaa.
Ehdotettu säännös olisi ollut merkittävä poikkeama
terveydenhuollon salassapitosäännöksistä,
jotka täsmentävät perustuslaillista oikeuttamme
yksityisyyden suojaan. Nyt tästä yksityisyyden
suojan keskeisestä osa-alueesta oltiin valmiita luopumaan
vankien kohdalla, ikään kuin keskeiset perusoikeudet
voitaisiin sivuuttaa vain sillä perusteella, että kyseessä ovat
vankien oikeudet.
Ydinkysymys on, mikä on vankien ihmisarvo ja ihmisoikeus.
(Eduskunnasta: Ei mikään!) — Aivan! —Valiokunnassakin
oli osa sitä mieltä, että vankeja ei
tulisi kohdella kuten muita ihmisiä, vaan heille pitäisi
vielä moneen potenssiin antaa rangaistuksia rangaistusten
päälle ja näin keskeisestä oikeudesta
pitäisi tinkiä, mikä mielestäni
on aivan kestämätön ihmisoikeusnäkemys.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat kritisoivat esitystä myös
lääketieteellisin perustein. Vangit ovat tähän
asti käyneet varsin aktiivisesti vapaaehtoisissa testeissä,
joissa voidaan todeta muun muassa hiv ja hepatiitti. Hallituksen
esitys olisi heikentänyt sitä luottamusta, jonka
perusteella näihin testeihin on uskallettu tulla. Tämän totesivat
kaikki vankiloissa ruohonjuuritason terveydenhuollosta vastaavat
asiantuntijat. Kun luottamus olisi heikentynyt, seurauksena olisi
ollut koko ennaltaehkäisyn ja hoidon vaikeutuminen ja seuraukset
olisivat olleet koko yhteiskunnalle vaarallisia. Ne sairaudet olisivat
todennäköisesti levinneet yhteiskunnassa yhä enemmän. Tässä tulee
esiin se, että vankien ihmisoikeudet ovat kaikkien meidän
etu, koko yhteiskunnan etu.
Erikoisesta ajatuksenjuoksusta kertoo myös se, että esityksen
kuviteltiin lisäävän vankiloiden turvallisuutta.
Vuonna 2001 vangeista kolmasosalla oli hiv- tai B- tai C-hepatiittitartunta. Tästä
syystä kaikkia
vankeja on jo nyt kohdeltu ikään kuin he olisivat
tartunnan kantajia. Näin kehotetaan toimimaan muun muassa
vankilahenkilökunnalle konfliktitilanteiden varalle annetuissa
oppaissa. Hallituksen esitys olisi lääkäreiden
lausuntojen perusteella synnyttänyt perusteetonta turvallisuuden
tunnetta, kun henkilökunta olisi kuvitellut tietävänsä kaikki
taudinkantajat. Muiden kohdalla varovaisuudesta olisi saatettu lipsua,
vaikka kaikista tartunnoista ei koskaan voidakaan olla selvillä.
Ehdotetunlainen säännös voi siis synnyttää perusteetonta
turvallisuuden tunnetta.
Tällä viikolla arkkiatri Risto Pelkonen otti kantaa
yksityisyyden suojaan, kun häntä haastateltiin
huumetesteistä. Pelkonen kannattaa tiukkaa yksityisyyden
suojaa, sillä mitä enemmän yksityisyyttä rikotaan,
sitä korkeammaksi nousee kynnys hakeutua hoitoon. Tämä on
keskeisen tärkeä huomio, kun arvioidaan sitä,
mitä yksityisyyden suojan heikentymisellä kuvitellaan saavutettavan.
Useimmiten perusoikeuksien heikennykset nousevat itseään
vastaan. Jos me olisimme hyväksyneet 18 §:n sillä tavalla
kuin hallituksen esityksessä oli, minä ainakin
pelkäsin sitä, että siitä olisi
lumipalloefekti seurannut, vaitiolovelvollisuus olisi avattu ja
seuraavana olisi oppilaitoksiin, kouluihin ym. vaadittu samaa poikkeamista
perustavanlaatuisesta, hyvinkin tärkeästä asiasta.
Olen tyytyväinen siitä, että lakivaliokunta
käsitteli asiaa perusteellisesti, teki isoja muutoksia esitykseen,
mutta siedettävä kompromissi siitä tuli.
Itse olisin 18 §:n ollut valmis hylkäämäänkin.
Minusta tämä lakiesitys oli pelottava esimerkki
siitä, miten ehkä hyvää tarkoittava
perusajatus voi kääntyä myös
itseään vastaan, jos lähdetään
näinkin tärkeää asiaa kuin terveydenhuollon
vaitiolovelvollisuutta rikkomaan.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minua on hämmästyttänyt,
että tämä esitys voi aiheuttaa ylipäänsä täysin
päinvastaisista suunnista tulevia näkemyksiä.
Jos me olisimme totalitaarinen ilmiantoyhteiskunta, niin me luultavasti
voisimme hyväksyä juuri tämän
kaltaisen lain. Me olemme kaikki lukeneet kirjallisuutta Neuvostoliiton,
Itä-Saksan ja muiden tällaisten valtioiden vankiloista,
joissa rangaistus rangaistuksen päälle oli myöskin
se, kuinka sairaita ihmiset olivat ja missä he kenties
olivat sairautensa saneet. Tässä suhteessa tämän
asian osalta minusta ei pitäisi olla länsimaisen
demokratian ja humanismin kannalta pienintäkään
epäselvää. Minusta on täystuho yksilön
intimiteetille, ylipäänsä demokraattiselle
elämämenolle se, että jonkin ryhmän
jäsen tehdään erilaiseksi sen mukaan,
miten hän on sairastunut ja mitä hän
sairastaa.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustan juuri päinvastaista kantaa
kuin edustajat Ojansuu ja Kekkonen. Minä en voi ymmärtää tällaista
lainsäädäntöä lainkaan.
Kun on lukenut lakivaliokunnan mietinnön, ei voi kuin yhtyä ed.
Aittoniemen todella järkevään vastalauseeseen.
Kyllähän nimenomaan velvollisuus pitää olla
turvallisuuden johdosta nimenomaan toisten vankienkin osalta, että tiedetään
esimerkiksi huumeiden käytöstä ja siitä aiheutuvat
muutkin seikat myöskin henkilökunnan osalta.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen erittäin tyytyväinen,
että lakivaliokunta on tehnyt hyvää työtä ja
muuttanut hallituksen esityksen 18 §:ää.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on antanut asiasta lausunnon, jossa
hallituksen esityksen 18 §:n taakse meni valiokunnan enemmistö.
Mutta siellä tehtiin eriävä mielipide,
jonka valiokunnan viisi jäsentä on allekirjoittanut.
Henkilökohtaisesti lukeudun niihin. Näen, että lakivaliokunta
on tehnyt hyvää työtä sen eteen,
että salassapitovelvollisuus säilytetään
ja vankien ihmisarvo myös tunnustetaan. Näen tämän
erittäin hyvänä muutoksena ja kiitänkin
lakivaliokunnan työskentelyä siitä.
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Ojansuu puhui todella asiantuntemuksella, kun
hän edellytti, että vankeja pitää kohdella
samalla tavalla kuin ketä tahansa ihmistä. Kysyisin
kyllä häneltä: Ovatko nämä vangit
kohdelleet lähimmäistään samalla
tavalla kuin ketä tahansa ihmistä? Eikö tässä hänen
ajatuksenjuoksussaan ole jokin ristiriita?
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Edustajien Vistbackan ja Myllyniemenkin puheenvuoroissa
käy nyt ilmi, että taaskaan ei oikein tiedetä,
mistä on kysymys. Nimenomaan lakivaliokunnan päätös
aiheuttaa sen, että nyt terveydenhuollon henkilökunnalla
on mahdollisuus ilmoittaa ne välttämättömät
tiedot, mitkä ovat suojautumisen kannalta tarpeen ja vartijoiden
terveyden kannalta tarpeen, edellyttäen, että silloin
ei tietenkään tarvitse ilmoittaa sairauden laatua
esimerkiksi. Jo nykyisen lainsäädännön
myötä tähän olisi ollut tarvetta,
mutta näin ei aina ole menetelty. Se ei ole lain vika, vaan
se on käytännön vika. Henkilökunnan
virheistä on kyse.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vähän pöyristyin
parista täällä käytetystä puheenvuorosta,
kun äsken kysyttiin, ovatko vangit sitten toimineet sillä tavoin
kuin muiden odotetaan toimivan. Tuo logiikkahan johtaa juuri tähän
silmä silmästä -ajatteluun. Emme kai
me nyt 2000-luvun alettua enää voi lainsäädäntöelimenä käydä niin
vanhakantaisin keinoin miettimään sitä,
mikä on tapa elää ja toimia täällä?
Vanki on saanut rangaistuksensa silloin, kun hänet on pantu
häkkiin, mutta vankia ei pidä rangaista siitä eteenpäin
ilman, että häntä tuomittaisiin jostain
teosta. Tällaisella ajatuksella, mitä me nyt olemme
joutuneet kuulemaan, olisimme juuri sellaisessa yhteiskunnassa,
josta me olemme pyrkineet pois niin pitkään kuin
Suomi itsenäinen on ollut.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Aittoniemi, Myllyniemi ja Vistbacka
pyrkivät tavoitteeseensa väärin keinoin.
He haluavat ehkäistä tautien leviämistä.
Näin haluan ymmärtää, että tähän
he kuitenkin pyrkivät, mutta he valitsevat keinot, jotka
johtavat juuri päinvastaiseen tilanteeseen. Kun vankien
intimiteettisuoja viedään, se nostaa kynnyksen
hakeutua hoitoon ajoissa niin korkealle, että sitä kynnystä moni
ei kykene ylittämään. Tämä on
huomattavasti vaarallisempaa kaikille vangeille, heidän
läheisilleen ja henkilökunnalle. Juuri se keino,
että intimiteettisuoja terveydenhuollossa säilytetään myös
vankien osalta, on paras keino ehkäistä sairauksien
leviämistä.
Katja Syvärinen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vankeusrangaistuksissa on kysymys siitä,
että rikoksen tekijää rangaistaan vapauden
menettämisellä. Se ei tarkoita sitä,
että vangilta pitäisi viedä perusoikeudet
ja ihmisoikeudet, vaan nimenomaan vapauden menettäminen
on jo aivan riittävä rangaistus. Sen tähden minusta
lakivaliokunnan mietintö on aivan oikein tässä tilanteessa.
Minusta tähän asiaan on suhtauduttu siellä hyvällä viisaudella.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä edustajien Stenius-Kaukosen,
Kekkosen ja Syvärisen sanoihin. Olen aivan samaa mieltä,
että edustajien Vistbackan, Aittoniemen ja Myllyniemen
esitykset todella kävisivät juuri tätä asiaa
vastaan. Ihmettelen, että kun ihmisen suurin rangaistus
on kuitenkin vapauden menetys ja kun vangit ovat sen jo todella
menettäneet, niin mikä sitten olisi siitä pahempi.
Onko täällä joku suurin piirtein kuolemanrangaistusta
sitten vaatimassa? Mutta terveydenhuollon vaitiolovelvollisuus on
tärkeä periaatteellinen kysymys. Sillä me
ehkäisemme tautien leviämistä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun pysähdyin tänne saliin,
jouduin kuuntelemaan silloin tämän keskustelun.
Todella hämmästyin sitä, ovatko edustajat Myllyniemi
ja kumppanit ajatelleet ollenkaan, toteuttaisivatko he sitä ihan
oikeaa perimmäistä tavoitettaan näillä valinnoillaan,
mitä ovat tekemässä. Minusta eivät.
Siinä suhteessa vasen laita täällä on
aivan oikeassa.
Toinen asia on se, minkä ed. Kekkonen esitti, että ei
edes saa näyttää siltä, että on
jonkinlainen kaksinkertainen, moninkertainen rangaistusjärjestelmä.
Perusrangaistusjärjestelmän täytyy olla sellainen
vapaudenmenetyksineen, että tämä asia on
kerralla sitten ratkaistu, eikä niin, että on
moninkertaistettu tämä, johtuen siitä,
että asianomaisia henkilöitä, siis tarkoitan
edustajatovereita, ilmeisesti inhottavat tämmöiset
asiat.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Tässä on pidetty keskeisenä tavoitteena
vankilayhteisön turvallisuutta ja sen lisäämistä,
mutta todellisen vaaran tälle turvallisuudelle aiheuttaa
se tilanne, jolleivät vangit hakeudu testeihin, jolleivät
he hakeudu hoitoon nimenomaan sen takia, että vaara tiedon
leviämisestä on ilmeinen. Lisäksi siinä on
se riski, että jollei lääkäri
tai terveydenhuoltohenkilöstö ole erikseen ilmoittanut,
että vangilla on nyt jokin tauti, saattaa ilmetä vääränlaista
turvallisuuden tunteeseen tuudittautumista, että vangilla
ei tautia olisi.
Varmaan tässä salissa olevat tietävät,
että hepatiitti ja hiv ovat sellaisia tauteja, ettei niistä voida
sanoa, että ei ole, ihan testausjärjestelmän ja
niitten sairauksien laadun vuoksi. Sen takia pitää varautua
siihen, että tartuntariski on kaikkien kohdalla periaatteessa
olemassa.
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä vedotaan
hyvin usein siihen, kuinka Ruotsissa tehdään.
Siellä tämä sama pykälä kirjoitetaan
sillä tavalla, että lääkäri
on velvollinen ilmoittamaan yksityiskohtaisesti niin hivin kuin
hepatiitin. Vielä kolme neljä vuotta sitten siellä oli
sellin ovessa merkintä: tällä on hiv,
tällä on hepatiitti. Kuinka silloin hakeudutaan
hoitoon? Miksei nyt vedota siihen, kuinka Ruotsissa tehdään
tämä asia? Meillä on sentään,
ed. Vistbackalla ja minulla, vielä taitaa olla kolmaskin
poliisimies, yli sata vuotta kokemusta näitten vankien
kanssa. Kyllä kai me nyt jotakin tiedämme tästä asiasta.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen varannut puheenvuoron ja siinä lähemmin
käsittelen asiaa, mutta haluan sanoa näille pidetyille
puheille vastapainoksi, että olen hallituksen esityksen kannalla.
Ihmettelen vähän, että tässä on
lipsahdettu puhumaan rangaistusjärjestelmästä pelkästään.
Ei esimerkiksi ollenkaan ole sanottu sitä, että tämä kaikki
on salassapidon alla, vaikka vankilanjohtaja tulisikin jotain tietämään.
Tässä puretaan jonkinlaista epäluottamusta
sekä lääkärikuntaan että vankilanjohtajiin,
kaikkiin niihin, joita muunlainen lainsäädäntö jo
hallitsee. Minulle tuli jopa niinkin kerettiläinen ajatus
mieleen, että pelkäättekö te,
hyvät edustajat, itse joutuvanne vankilaan ja teidän
asianne sitten tulisivat siellä jotenkin salakavalalla
tavalla ilmi? Minä suoraan sanoen en ymmärrä teidän
argumenttejanne. Kun jatketaan keskustelua, pyydän teitä terävöittämään,
ilman tämmöistä tunteellista ylikorostuneisuutta
tässä asiassa.
Ilkka Taipale /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse koen, että perusjuuret ovat siinä,
että hivistä ja aidsista on tehty erillinen tauti
verrattuna muihin tartuntatauteihin, tuberkuloosiin, syfilikseen,
jotka ovat olleet huomattavasti vaarallisempia, ja eräisiin
virustauteihin. Pitäisi tähänkin tautiin
suhtautua tavanomaisesti. Ei äitiysneuvoloissa kysäistä,
voidaanko teistä ottaa syfilis-testi tai jokin muu testi
tai hemoglobiini, ne otetaan. Mutta tässä testissä täytyy erikseen
oikein kysyä ja korostaa, saako ottaa, jos teillä on.
Jos saadaan yhtäkkiä tietää tuntemattomista,
että jossakin olisi hiv, sitä ei voida ilmoittaa,
koska kymmenen henkilön veri sotketaan keskenään.
Kun siellä on yksi hiv-positiivinen, siitä ei
voida jäljittää, että jollakin
on hiv.
Samaten entinen apulaisoikeusasiamies kertoi omassa päätöksessään,
että mielentilalausunnossa ei saa kertoa, että ihmisellä on
hiv. Se on käsittämätöntä!
Sehän tarkoittaisi, että ei saisi sanoa mistään
muustakaan viruksesta, ei mistään muustakaan ongelmatapauksesta
jne. Itse koen kuitenkin tärkeänä, että vaitiolovelvollisuus
(Puhemies koputtaa) ja rippisalaisuus ovat yhteiskunnassa keskeisiä instrumentteja,
joilla pidetään yhteiskuntaa myös yllä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En uskonutkaan, että tämä herättää näin
monia tunteita erityisesti vasemmalla suunnalla. Mutta siihen, mitä ed.
Akaan-Penttilä sanoi, voi yhtyä hyvin pitkälle.
Nimenomaan siinä tuli nyt lääkärin
suusta juuri sen tyylistä, mitä itse yritin tuoda
esiin. Kyllähän vankilayhteisö on oma
yhteisönsä sinällään
ja tärkeä on myöskin se turvallisuustunne,
mikä siellä on niin vartijoitten, henkilökunnan
osalta kuin myös kanssavankien osalta. Nimenomaan, kuten
ed. Akaan-Penttilä täällä sanoi,
se on salassapidettävä, mutta kun se tiedetään,
osataan varautua asiaan.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Akaan-Penttilän kommenttiin.
Kun me kysyimme monta kertaa asiantuntijoilta, mitä vankilanjohtaja
tällä tiedolla sitten tekisi, kukaan ei osannut
vastata siihen, ei edes vankilanjohtaja itse. Useita oli kuultavina.
Eivät he tienneet, mitä he sillä tiedolla
sitten loppujen lopuksi tekisivät. Ed. Myllyniemi puhui
Ruotsin-mallista. Ruotsin-malli tehtiin kymmenen vuotta sitten,
jolloin ei tunnettu hiviä ja hepatiittia, ja se oli varotoimenpide.
Ruotsissa ollaan luopumassa siitä järjestelmästä.
Ed. Myllyniemi kuuli sen omin korvin monta kertaa, kun todistettiin,
että Ruotsin järjestelmä aiotaan muuttaa.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Minusta tämä nyt herättää kyllä jo
tunteita siellä oikealla ja keskellä. Ihmettelen
kovasti ed. Akaan-Penttilän puheenvuoroa. Oletteko te ollenkaan
lukenut tätä lakivaliokunnan pykälää,
kun täällä nimenomaan lukee, että lääkäri
ja terveydenhuollon ammattihenkilökunta voi antaa henkilön
terveydentilasta ja hoidosta tietoja niille vankilan työntekijöille,
joille se katsotaan tarpeelliseksi heidän oman työtehtävänsä hoidon
vuoksi? Sen lisäksi täällä perusteluissa hyvin
selkeästi vielä todetaan, että nimenomaan velvollisuutena
on antaa henkilökunnan suojautumiseen liittyviä ohjeita
ja neuvoja ja puuttua tähän asiaan. Sen sijaan
alkuperäinen esitys ainoastaan antoi lääkärille
mahdollisuuden kertoa vankilanjohtajalle, joka ei sitten enää saa
kertoa sitä asiaa kenellekään, (Puhemies
koputtaa) että se nyt oli todella hölmösti
kirjoitettu. Tässä on juuri ne asiat, joita kaipaatte.
Puhemies:
Ed. Keränen, puheenvuoro. Myöhemmässä debatissa
voi viitata yli puheenvuoronkin toisen edustajan puheenvuoroon kaikin mokomin.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta antoi tästä lakiesityksestä lausunnon
lakivaliokunnalle. Vastoin valiokuntamme enemmistön mielipidettä katsoin samoin
kuin eräät muut valiokunnan jäsenet,
että hallituksen esitykseen sisältyy pari arveluttavaa kohtaa.
Ensimmäinen oli se, että lakiehdotus oli avaamassa
ikiaikaista terveydenhuollon salassapitovelvollisuutta. Vaikka onkin
kysymys "vain" vangeista, esitys oli kovin kyseenalainen. Hallituksen
esityksen mukaan vankia hoitava lääkäri olisi
voinut potilaansa mielipiteistä välittämättä ilmoittaa
potilaan sairastamasta tarttuvasta taudista vankilanjohtajalle.
Esityksellä tähdättiin siihen, että vankilanjohtaja
olisi saatuaan tämän tautitiedon voinut ryhtyä toimenpiteisiin,
jolloin olosuhteet olisi järjestetty niin kutsutusti turvallisiksi
muitten vankien ja henkilökunnan kohdalla.
Arvoisa puhemies! Esitys oli vastaava kuin jos eduskunnan terveysaseman
lääkäri ilmoittaisi puhemiehelle tai
eduskunnan pääsihteerille jonkun edustajan sairastamasta
aidsista. Onneksi tällaista sääntöä ei
ole olemassa, joten siis en tiedä eikä varmaan
puhemieskään tiedä, kenellä meistä se
aids on. Mielestäni vankilanjohtaja ei todellakaan tällaista
tietoa tarvitse. Jos joku vangeista käyttäytyy
niin häiriköivästi, että hän
mahdollisesti voisi tartuttaa taudin johonkin toiseen, on vankilaolosuhteissa
varmaan muutoinkin mahdollista järjestää muitten
ihmisten turvallisuus, varsinkin kun tiedämme, että jokin
aids tai hepatiitti ei sentään katsomalla tai
ihan tönimisellä tartu.
Lääkärin salassapitovelvollisuutta
ei pidä lähteä purkamaan kevyesti. Jos
tässä tapauksessa niin olisi tehty vankien kohdalla,
kynnys jonkin muun väestöryhmän kohdalla
olisi tulevaisuudessa ollut jo matalampi.
Toinen merkittävä uudistus piti olla vankeinhoidon
valtakunnallinen terveydenhuoltorekisteri. Esitys soti potilaslainsäännöstöä vastaan.
Siellähän potilasrekisterit on säädetty
terveydenhuollon toimintayksikkökohtaisiksi. Näin
merkittävä muutos, jossa olisi luotu valtakunnallinen
potilasrekisteri, vaatii huomattavasti perusteellisempaa pohdintaa
kuin hallitus nyt oli esittänyt. Kansallisen terveysprojektin
väliraporteissa esitetään kaavailuja
tähän suuntaan, mutta niittenkin toteuttaminen
on varmasti pitkän miettimisen ja monien lakimuutosten
takana. Toki vangit ovat tässä suhteessa poikkeuksellinen joukko,
joka saattaa käyttää erillisiä potilasrekisterejä hyväkseen.
Kuitenkin lähtökohdan tulee olla, että sairauskertomus
on vain hoitovastuussa olevan yksikön käytössä.
Jos hoitovastuu siirtyy, potilaalta pitää periaatteessa
olla lupa sairaustietojen siirtoon. Tässä voidaan
varmaan soveltaa sitä jo siviiliterveydenhuollossa olevaa
käytäntöä, että ellei
potilas nimenomaan kiellä sairaustietojen siirtoa hoitovastuuseen
tulevalle yksikölle, tiedot voidaan siirtää.
Täytyy kyllä todeta, että kumpikaan vaihtoehto
ei tässä ole täysin ongelmaton. Pitäisin
kuitenkin potilaslain periaatetta tässä ratkaisevana.
Arvoisa puhemies! Näistä syistä teimme
sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon oman eriävän
mielipiteemme. Olen erittäin tyytyväinen siihen,
että lakivaliokunta on nämä mielipiteemme
huomioinut ja korjannut hallituksen esitystä. Lakivaliokunnan
esitys on nyt oikein hyvä ja kannatettava.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kuulimme lääkärin
puhetta. Ennen kuin ed. Myllyniemikin poistuu ed. Vistbackan tavoin,
toivoisin, että konsultoisitte omassa ryhmässänne
lääkäreitä. Ed. Ylä-Mononen
on myöskin allekirjoittanut eriävän mielipiteen,
johon meillä, edustajat Forsius, Koskinen ja allekirjoittanut,
on ollut ilo yhtyä.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Keränen toi mielestäni
puheenvuorossaan hyvin esille sen, että lääkärin
ja potilaan luottamuksellinen suhde on niin painava perusarvo ja
hoidon toteutumisen kannalta tärkeä asia, ettei
tässä lakiesityksessä ole annettu lähimainkaan
riittäviä ja järkeviä perusteita
sen murtamiselle.
Minulla ei oikeastaan ole mitään lisättävää eikä poisotettavaa
ed. Keräsen puheenvuorosta. Niillä samoilla perusteilla
en ole itse allekirjoittanut vastalausetta.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pyydän anteeksi, puheenvuoroni kestää varmaan yli
kymmenen minuuttia, mutta jos tämän kerran tänä vuonna.
Kysyn vieläkin kertaalleen, millä tapaa tämä sama
systeemi toimii Ruotsissa. Miksei siellä ole potilasturvallisuutta?
Miten siellä tällä tavalla on? Se on
ihan vieressä. Me käymme siellä tuon tuosta
tutustumassa vankiloihin, ja meillähän menee ihan
hyvin.
Ed. Ojansuu sanoi, että jokaista vankia kohdellaan
kuin hänellä olisi paha tauti. Sekö on
sitten oikein? Sekö on oikein sellaisia vankeja kohtaan,
joilla ei ole tautia? Vanginvartija aina lähestyy siinä mielessä,
että sulla saattaa olla, älä tule lähemmäksi,
kun olet vähän pahalla päälläkin
nyt, kun sulla saattaa olla hiv. Näinkö on oikein?
Ed. Keränen vertasi vankeja meihin eduskunnassa työskenteleviin.
Jos nyt olisi käynytkin sillä tavalla, että jollakin
meillä olisi, mistäpä tiedetään,
hyvin paha tauti, mutta kun siitä olisi varma tieto, emme
näin lähekkäin voisi täällä istua tulevaisuudessa.
Koko ajan saisi katsoa ja kohdella jokaista niin kuin tällä olisi
tämä tauti. Nämä perustelut
eivät päde ollenkaan tässä asiassa.
Vankilan ylijohtaja Salminen sentään moneen kertaan
sanoi, että hän tarvitsee tätä lakia,
he tarvitsevat tätä lakia. Siellä oli
hyvin monta asiantuntijaa. Mutta onhan nyt luonnollista, että lääkärit — minä nyt
kunnioitan ylenmääräisesti ja liiankin
kanssa lääkärikuntaa — ovat
toista mieltä. Sehän olisi aivan tavatonta. Ed.
Akaan-Penttilä käsitteli asiaa aivan asiallisesti,
mutta pääsääntöisesti
lääkärit haluavat salassapitovelvollisuuden.
Silloinhan lääkäreiltä menisi
viimeinenkin gloria pään päältä,
kun tämä otettaisiin heiltä pois. Hehän
olisivat ihan niin kuin tavallisia kansalaisia sen jälkeen.
Tämä on aivan järjetöntä. Kun
salassapitovelvollisuus kaikilla viranomaisilla vankilassa on, niin
kuinka te voitte epäillä, että sieltä joitakin
asioita vuotaa?
Mutta itse asiaan. Ei tietenkään ole kaunista, kun
joutuu moittimaan omaa valiokuntaa, mutta nyt ei voi vaieta. Vaikka
lakivaliokunta saikin esimerkiksi viime vuonna enemmän
aikaiseksi mietintöjä kuin moniin vuosiin, niin
meillä olisi ollut mahdollisuus tehdä enemmänkin.
Valiokunta on aina ollut päätösvaltainen,
joten ei ole ollut estettä tehdä päätöksiä.
Asioiden hitaalle etenemiselle suurimpana syynä oli
se, että hallituspuolueitten eräät edustajat
eivät hyväksy oikeusministerin esityksiä,
eivätkä ainakaan niissä tapauksissa,
kun vähänkin esitys tarkoittaa viranomaisten töiden
tehostamista. Tästä on hyvänä esimerkkinä tämän
lain 39 §:n hylkääminen, jossa olisi
perustettu terveysrekisteri. Taktiikka oli hankkia aina uusia ja uusia
asiantuntijoita, jotka myös pyrkivät tyrmäämään
hallituksen kyseisen esityksen. Erikoisesti tämä ilmenee
silloin, kun kyseessä olevaa asiantuntijaa ei ole kuultu
lain valmistelun yhteydessä. Tällöin
näyttäisi olevan helppo arvostella hallituksen
esityksiä. Nämä kaikki ongelmat ilmenevät
vain näissä tapauksissa, kun lakivaliokunnan liberaalit
edustajat eivät hyväksy mitään oikeuksia
viranomaiselle ja erityisesti poliisille. Tämä ilmeni
myöskin siinä, kun käsiteltiin 18 §:ää.
En liioittele lainkaan, kun väitän, että eräitten puolueitten
edustajat niin lakivaliokunnassa kuin tässäkin
salissa pelkäävät edelleen enemmän
poliisia kuin rikoksentekijöitä.
Lakivaliokunnassa tapahtui vallan erikoista tämän
asian yhteydessä. Käsittelyn alkuvaiheessa jokainen
vankila ja vankisairaala olivat omia yksittäisiä yksiköitään,
jotka eivät tästä syystä voineet
antaa tietoja vankien terveysasioista toinen toisilleen.
Arvoisa puhemies! Joudun keskeyttämään, mutta
tulen esittämään tämän
lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä muutoksia
vastalauseen mukaisesti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Suuresti hämmästyneenä seuraan
ja kuuntelen eduskunnassa käytävää keskustelua
tämän asian ja mietinnön pohjalta. Ehkä täytyy
sanoa, että oma näkemykseni on niin paljon maalaisnäkemys,
että se ei ymmärrä tällaista
keskustelua eikä tällaista hyssyttelyä eikä tällaista
leiriytymistä, niin kuin tässä on syntynyt
ja syntymässä.
Mielestäni hallituksen esitys tässä asiassa, vaikka
usein olenkin hallituksen esityksiä moittimassa, on erinomainen,
hyvä, ja varmasti sen pohjalta se ei sorra ketään
eikä aiheuta vankien kohdalla mitään
moniarvoista ja moninkertaista rangaistusta. Siinä mielessä,
kun todetaan yleisperusteluissa, että rangaistusten täytäntöönpanossa
käsitellään arkaluontoisia tietoja, on
erikoislainsäädäntö tarpeellista.
Mielestäni eduskunnan tehtävänä on
nimenomaan laatia erikoislainsäädäntöä tällaiseen
asiaan.
Kun ed. Keränen puheenvuorossaan totesi, että tietojen
siirtäminen toimii normaalioloissa erinomaisesti eikä sen
osalta ole mitään ongelmaa olemassa, ymmärrän
tämän asian, että se kyllä toimii.
Kun itse ilmoittaudun keskussairaalaan ilmoittautumisluukulla ja
kerron nimeni, sieltä virkailija ottaa ja naputtelee ja
kyselee, näinkö on, näinkö on
ja näinkö on. Siellä tiedostossa on kaikki,
mitä yleensä varmaan voi olla olemassakin. Luulen,
että siellä mainitaan jotain muutakin, mitä itse
en ole edes tehnytkään. (Ed. Kekkonen: Se on kaikkein
kamalinta!) — Mutta se toimii siellä, ja minusta
sen kuuluu ollakin siinä asiassa. Sen pohjalta se toimii
sen takia, että sillä asialla ei ole ketään
sellaista, miten sanoisin, perässäkulkijaa, joka
tällä lailla tämän asian puitteissa
rakentaa niin, että vankeinhoidon kautta tällainen
normaali rekisteröinti ja tietojen kuljettaminen ja siirtäminen
ei voi toimia eikä pelata. Ed. Kekkonen, minä katson
teihin ja totean tässä asiassa, että nyt
eduskunnassa vallalla oleva vasemmisto—vihreä-ilmapiiri
tämän asian puitteissa tekee käytännön
toiminnan tässä asiassa mahdottomaksi. Se estää sen,
että pienikin tietojen siirtäminen tai tietojen
luovuttaminen, mikä ei perustu lakiin ja juuri tärkeisiin
kirjattuihin oikeuksiin, johtaa siihen, että vankilanjohtaja
tai asianomainen terveydenhuollon ammattilainen joutuu kohta sinne
samaan häkkiin, mistä vanki on asiansa ja kantelunsa
liikkeelle pistänyt.
Sen osalta, kun tätä keskustelua käydään,
en ymmärrä myöskään
niitä käytettyjä puheenvuoroja ja sitä keskustelun
henkeä, missä todetaan, että siitä asiasta,
että nämä tiedot kerättäisiin
johonkin keskusrekisteriin, mikä olisi koko Vankeinhoitolaitoksen
käytössä, seuraisi moninkertainen rangaistus.
Tämä tällainen puhe on uskomatonta, mitä tämän
asian puitteissa käydään. Siinä mielessä olen
itse tältä osin pannut oikein, miten sanoisin,
sokeria runsaasti kahvilassa suuhuni, että pystyn puhumaan
osittain maltillisesti enkä ollenkaan tuomaan niitä karkeita
tosiasioita esille, mitä monesta edustajatoverista tässä tekisi mieli
lausua.
Tältä osin, rouva puhemies, katson, että lähestyn
tätä asiaa maltillisessa mielessä ja
pyrin ymmärtämään myöskin
sitä näkemystä, mitä täällä esitetään
ja nähdään, puolustetaan ja yritetään ikään
kuin kansaa ymmärtää sellaisessa asiassa, missä kansa
ei kyllä nyt ymmärrä edustajien puheenvuoroja
ollenkaan.
Kun lähdetään siitä liikkeelle,
mistä ed. Keränen mainitsi, että ei voida
luovuttaa eikä siirtää tutkimustietoja
ilman vangin suostumusta tai niin, että ne olisi johonkin
keskusrekisteröity, tämähän
johtaa siihen, että sen jälkeen, kun vankia liikutellaan
paikasta toiseen, aina on aloitettava tutkimuskierros perustutkimuksesta,
alkutekijöistänsä. Niin kuin täällä joku
puhuja, taisi olla ed. Myllyniemi, totesi, vankilassa on vähän synkkää eikä sellissä
ole
niin viihteellistä, niin että vanki saa virikkeitä siitäkin,
kun hän osallistuu aina uudessa paikassa uusiin tutkimuksiin.
Kyllä näkemys tässä asiassa
on sellainen, että en voi käsittää ja
ymmärtää sitä mittasuhdetta, mikä tässä on
tullut. Tämän puitteissa, kun puhutaan siitä,
mitä aiheutuu sellaisesta lähtökohdasta,
että jokaista vankia pitää käsitellä,
niin kuin vanki olisi hiv-positiivinen ja tältä osin
tartunnallisesti vaarallinen, tämä mielestäni
aiheuttaa pahimmoillaan sitä asiaa, että ikään
kuin vankilahenkilökunnan ja vangin asema on sen tyyppinen,
että siinä välissä pitäisi
olla jokin suojaverkko taikka suojalasi aina olemassa. Eihän
asia näin voi olla olemassa. Jos vanki on terve, hänen terveystietojensa
julkistamisessa ei luulisi olevan mitään ongelmaa
olemassa. Toisaalta, jos vanki on vastuullinen tässä yhteiskunnassa,
mitä valitettavasti ehkä he kaikki eivät
saata olla, ei myöskään siinä,
että hänen vaaransa näitten tarttuvien
tautien osalta on tiedossa, luulisi olevan mitään
outoa eikä erikoista olemassa.
Rouva puhemies! Tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä kannattamaan
ed. Myllyniemen tekemää esitystä siitä,
että tämä asia saa näitten vastalauseitten
mukaisen muodon.
Ed. Lintilä merkitään
läsnä olevaksi.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun arvostamani ed. S. Lahtela mainitsi
nimeni, hän mainitsi sen sellaisessa yhteydessä,
jota en oikein tuntenut omakseni.
Mutta varsinaiseen substanssiin: Oletan, että ed. Lahtela
on myös lukenut käsitteestä orwellilainen
yhteiskunta, joka siis tarkoittaa sitä, että isoveli
valvoo kaikkia. Näin eteenpäin mentäessä alamme
lähestyä sitä painajaismaista kauhukuvaa
orwellilaisesta yhteiskunnasta. Tämä oli tämän
asian, sanoisinko, periaatteellinen puoli.
Sitten käytännön puoli, arvoisa rouva
puhemies, lyhyesti on se, että me tiedämme, että tällaisten
rekisterien rakentaminen merkitsee käytännössä sitä,
että ihmiset, joiden pitäisi hakeutua hoitoon,
eivät uskalla sinne hakeutua, koska pelkäävät,
että tiedot heistä kulkevat sillä tavoin, että se
ei ole heidän tulevaisuuttaan ajatellen onneksi eikä myöskään
meidän muiden ihmisten kannalta onneksi.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys on tarkoitettu tuomaan apua ja helpotusta vankiloiden hyvin
ankeaan tautitilanteeseen. Tällä hetkellä muistaakseni
noin kolmasosa vangeista on saanut hiv-tartunnan. Parhaimmassa — tai
pahimmassa — esimerkissä vankilasta löytyy
52 prosenttia hiv-positiivisia vankeja. Asialle pitää tehdä jotain, mutta
tehtäväkenttä on täynnä monenlaisia
ongelmia. On hyvä, että päästään
edes jossain määrin eteenpäin ja tuomaan
tähän joko parannusta tai lievää kyseenalaista
uudistusta.
Hallituksen esityksessä oli kaksi asiaa, jotka herättivät
eniten keskustelua. Ensimmäinen oli keskitetty potilasrekisteri,
joka koettiin hyvin tarpeelliseksi niin kustannussyistä kuin
myöskin potilasturvallisuuden nimissä, mutta tätä vastusti erityisesti
Vankeinhoitolaitoksen ylilääkäri Leena
Arpo. Mutta myöhemmässä kuulemisessa kuultiin,
että asia oli miltei jo tullut hoidettuakin Vankeinhoitolaitoksen
organisaatiouudistuksen kautta, jossa kaikista poliklinikoista oli
tehty yhteinen potilasyksikkö. Näin ollen niillä voi
olla myöskin yhteinen potilasrekisteri.
Toinen asia, joka herätti vähintään
yhtä paljon ellei enemmänkin mielipiteiden vaihtoa,
oli lääkärin salassapitovelvollisuuden
murtaminen osittain, osittain siltä osin kuin haluttiin
suojata Vankeinhoitolaitoksen henkilökuntaa ja muita vankeja
vakavilta, vaarallisilta tartuntataudeilta. Tässä hallituksen
esitys lähti sairauden diagnoosin ilmoittamisesta vankilan
johtajalle. Tätä taas vastustivat poikkeuksetta
kaikki asiantuntijoina olleet lääkärit.
Näin ollen valiokunta päätyi ratkaisuun,
että sairauden laatu ilmoitetaan siinä laajuudessa
kuin se ympäristön suojautumisen kannalta on välttämätöntä.
Eli tässä ollaan menossa pienin askelin eteenpäin.
Tämä tuo mahdollisuuden ilmoittaa sairaudesta,
mutta ei anna oikeutta sen tarkkaan kuvaukseen ja nimikkeen ilmoittamiseen.
Eli pidän tätä nykyistä lakivaliokunnan
mietintöä hyvin onnistuneena.
Ed. Sarkomaa merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela esitteli asiantuntemuksensa
tässä asiassa sanomalla, että tämä on
tällainen maalaismiehen näkemys. Siihen on helppo
yhtyä.
Minulla on se näkökulma, että perheeni
ja minä olemme saaneet suurimman osan leipäämme
pikkuvarkauksista, pahoinpitelyistä, huumausainerikoksista,
pankkiryöstöistä jne. noin 35 vuoden
ajan, eli se on vähän toinen näkökulma
kuin ed. Seppo Lahtelan näkökulma, ei mielestäni
maalaismiehen näkökulma.
Lakivaliokunnan jäsenenä kesken asiantuntijakuulemisen
otin aktiivisesti yhteyttä oman sairaanhoitopiirini ensiapupoliklinikan
luottamusmieheen ja psykiatrian suljetun osaston luottamusmieheen
ja kysyin, että kun heille tulee potilas ambulanssilla
tai lepositeissä, saatteleeko potilasta tieto siitä,
mitä tarttuvaa tautia hän sairastaa. He sanoivat
molemmissa paikoissa, sekä ensiapupoliklinikalla että psykiatrian
suljetulla osastolla, että ei missään
tapauksessa, ei missään tapauksessa saa niitä tietoja.
Minä kysyin, miten te hoidatte oman turvallisuutenne. He
sanoivat, että sitä mukaa kuin tarttuvat taudit
ovat lisääntyneet, hanskojen kulutus on vähän
lisääntynyt. Kaikkia kohdellaan potentiaalisena
terveysriskinä, ja se käytäntö vallitsee
vankilassakin. Uskon, että siitä osittain selittyy
se, että vankilan johtajat eivät tätä tietoa
tarvitse.
Sitten meidän suhtautumiseemme vähän
laajemminkin yhteiskunnasta syrjäytyneisiin tai syrjäytymisen
vaarassa oleviin ihmisiin, ja tässä viittaan myös
viime viikolla kolmen päivän aikana käytyyn
keskusteluun puhtaista neuloista. Meidän moraalimme voi
suhtautua tähän asiaan periaatteessa kahdella
tavalla. Me voimme suhtautua niin, että yritämme
asettautua tämän kanssaihmisen asemaan ja nähdä ja
katsoa tätä asiaa myös tämän
kanssaihmisen näkökulmasta, tai sitten niin kuin
ed. Myllyniemi teki, että eivät vangitkaan ole
kunnioittaneet yhteiskunnan pelisääntöjä ja
heitä voidaan kohdella miten tahansa. Väittäisin
viimeksi mainittua suhtautumista aika primitiiviseksi.
Vankien ja narkomaanienkin ihmisoikeuksien kunnioittamisella
on erittäin suuri merkitys. Liian usein on valittu helpompi
tie: pois silmistä ja sillä siisti. Tällä mielestäni
selittyy se, että myös rikollisuus on aikamoista
vauhtia kovenemassa ja väkivaltaistumassa.
Sanomalehti Keskisuomalaisen kirjallisuusarvostelija arvosteli
Harri Nykäsen toiseksi viimeisen Raid-kirjan ja totesi,
että Nykäsen luomat roolihahmot, tapa- ja ammattirikollinen
Raid ja komisario Jansson, pärjäävät
keskenään, koska he molemmat ovat oikeuden miehiä.
Arvostelu jatkuu: "Samaa ei voi sanoa läheskään
kaikista rosvoista eikä kaikista poliiseistakaan." Tässä maailmassa
tämmöinen reilun pelin henki jäi johonkin
80—90-luvun taitteeseen, vuosien 91—92 paikkeille
ja alettiin hyväksyä ihmisarvoa väheksyvä suhtautuminen
täälläkin, tässäkin
salissa. (Ed. Myllyniemi: Rosvot muuttuivat!) Siitä selittyy
mielestäni keskeisesti se, että se maailma on
koventunut. Siinä on nimittäin kaksi osapuolta,
ed. Myllyniemi.
Näillä elämän syrjimillä ihmisillä on
erittäin herkälle virittynyt vaisto ja oikeudentunto,
mitä tulee heidän omiin oikeuksiinsa. He edellyttävät, että kun
he kärsivät rangaistustaan, heitä kuitenkin
ihmisinä kohdellaan. Jos näin ei tapahdu, vankilan
työturvallisuus vaarantuu.
Toisin sanoen lakivaliokunnan tekemässä ratkaisussa
on kysymys lähtökohtaisesti siitä, että nämä ihmiset
hakeutuvat hoitoon, mutta toissijaisesti myös siitä,
että rauha vankilassa voisi vallita. Nimittäin
aiheetonkin epäluulo salassa pidettävän
ja luottamuksellisen tiedon vuotamisesta on potentiaalinen turvallisuusriski.
Siinä maailmassa tästä käytetään
ilmaisua "kalvaminen". Sen pahempaa ei voi tehdä kuin kalvaa
toisesta luottamuksellinen tieto.
Toisin sanoen vangin ihmisoikeuksien kunnioittaminen on keskeinen
osa yhteiskuntarauhaa. Se ei tarkoita, että rangaistuksen
merkitystä, vaikutusta ja tarkoitusta vähäisessäkään
määrin vesitettäisiin. Rangaistus toteutuu
siinä muodossa kuin se on tuomittu ja siinä muodossa
kuin siitä on säädetty, mutta vangin
ihmisoikeuksien kunnioittaminen turvaa rauhan vankilassa ja turvaa yhteiskuntarauhaa
koko vangin elinajan. Sen vuoksi ihmisoikeuksista, myös
potilasoikeuksista, on äärimmäisen tarkasti
pidettävä kiinni.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tuli jo replikoinnissa sanottua,
olen hallituksen alkuperäisen esityksen kannalla ja yritän
lyhyesti perustella, miksi valiokuntatyössä olin
ihan selkeän harkinnan mukaan sillä kannalla,
mikä koski tietojen luovuttamista terveydenhuoltorekisteristä.
Tässä sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä voidaan
18:aa §:ää koskeva perustelu lukea valiokunnan
mietinnöstä sivulta 3, ja luen ihan harkitusti
nyt osan siitä, että se tulee uudestaan ääneen
sanottua. Sitä ennen vain sanon, että sikäli
olen hämmästynyt tämänpäiväisestä keskustelusta,
en sen takia, että täällä ollaan
eri mieltä jostain asiasta, vaan sen takia, että ihan
selvästi aika korkeaprofiilisesti lähes käydään
niiden kimppuun, jotka ovat toista mieltä kuin joku toinen.
Se ei ensinnäkään käsittääkseni,
rouva puhemies, ole sopivaa tässä salissa, mutta
mikä ihmeen signaali sen takana on? Ed. Lapintie syytti minuakin,
etten ole edes perehtynyt papereihin. Minusta on hävytöntä edes
olettaa tämmöistä ja lausua se ääneen.
Mitä se tarkoittaa ja miten se kuvaa tämmöisen
henkilön arvomaailmaa noin yleisesti? Ei siinä ainakaan
ole mitään ihmisoikeuden alkeitakaan, ja toisessa
asiassa niihin kuitenkin vedotaan. Tämä on yksi
puoli tätä asiaa.
Mutta itse tähän 18 §:ään.
Tämä pykälähän mahdollistaa
sen, että vankia tai rangaistuslaitokseen otettua hoitava
lääkäri tai hänen määräämänsä terveydenhuollon
ammattihenkilö voisi vangin tai rangaistuslaitokseen otetun
kanssa keskusteltuaan antaa rangaistuslaitoksen johtajalle tiedon
tuomitun tai rangaistuslaitokseen otetun hiv-, B-hepatiitti- tai
C-hepatiittitartunnasta tai yleisvaarallisesta tartuntatautitapauksesta
ja niin edelleen.
Säännöshän merkitsee poikkeamaa
terveydenhuollossa keskeisenä periaatteena sovellettavasta
hoitosuhteen luottamuksellisuuden periaatteesta, se todetaan täällä,
se myönnetään täällä. Minusta
on erittäin tärkeää, että se
myönnetään. Mutta tämä poikkeama
olisi mahdollista kuitenkin vain tietyin edellytyksin, ja niitä edellytyksiä itse
asiassa tässä on kolme. Siis poikkeama se on ensisijaisesti
vain sen takia, että nämä taudit ovat tarkasti
rajatut niin kuin ne nyt ovat. Ne ovat hiv, B- ja C-hepatiitti ja
sitten tartuntatautilain mukaiset yleisvaaralliset sairaudet, ei
mitään muuta kuin nämä asiat.
Minusta tämä pitäisi muistaa silloin,
kun keskustelemme tästä asiasta.
Toiseksi tiedon antaminen on mahdollista vain muiden vankien,
henkilökunnan tai muiden henkilöiden terveyden
ja turvallisuuden suojelemiseksi. Se on lisäehto sille,
ilmoitetaanko näitäkään tauteja.
Lisäksi edellytetään, että ennen
tiedon antamista potilaan kanssa myös keskustellaan asiasta.
Hyvin suoraselkäistä ja rehellistä toimintaa
myös tältä osin. Ja tiedon saava vankilanjohtaja
olisi säännöksen mukaan velvollinen pitämään
tiedon salassa.
Näin kulki myös minun ajatukseni kaikkien näiden
asiantuntijakuulemisten jälkeen, ja pidin ihan selvänä,
että tämmöisessä tilanteessa,
jossa itse potilastyössäni olen joutunut näitä sairauksia
kantavien potilaiden kanssa tekemisiin, en nähnyt mitään
epäilyttävää tässä.
Ei minulle tullut mieleenkään, että tässä ihmisyyttä loukataan tai
jotain ihmisoikeuden semmoista sektoria, joka olisi kaameata. Mutta
se tietysti on niin, että minusta tämä perustui
täydelliseen salassapitoon edelleen. Siihen tuli vain yksi
elementti lisää: siihen tuli vankilanjohtaja lisää.
Mutta siinähän puhutaan yhteisöstä,
jossa kaikki hoitavat eri lailla siellä olevia vankeja
kuin joissain muissa yhteisöissä. Minä itse
asiassa ajattelin, että se on etu, että nämä johtajat,
tässä tapauksessa johtaja, tietää kaiken
niistä ihmisistä, joiden asioita hän
joutuu päivittäin johtamaan. Miten se voisi olla
haitta, jos edellytetään, että hän
on täysin salassapitovelvollinen näistä asioista?
Kun joku täällä sanoi, muistaakseni
ed. Kekkonen taisi huutaa, että pysyykö salassa,
(Ed. Kekkonen: Niin, aivan!) — niin, ed. Kekkonen, se onkin
sitten niin sanottu toinen juttu. Jos me lähdemme tähän
spekulaatioon, niin silloinhan pitäisi ajatella aivan toisella
lailla koko tilanne. Se on ihan selvä. — Mutta
ainakin sen aikakauden lääkärille, jolloin
minä olen oppini saanut, nämä rajat ovat
ammattihenkilöille täysin selkeät. Ei
ole mitään epäilystä siitä,
että ne pysyvät salassa. Jos nykyaika on toinen
maailma, niin silloin minä tietysti puhun ihan väärästä asiasta täällä,
mutta nämä ovat kulmakivet, luottamus ja salassapito,
jotka minun nähdäkseni eivät vahingoita
ketään, kun ne tällä lailla
kohdennetaan hivenen uudella tavalla. Nähdäkseni
tämä on vankien etu. Tämä on
sen vangin etu, jota tieto koskee, ja se on koko sen muunkin yhteisön
etu. Minä en näe sitä mitenkään
haittana.
Toinen puoli tätä asiaa on se, että kun
tätä keskustelua laajennetaan, voin ihan hyvin
sanoa, ne teistä, jotka olette eri mieltä minun
kanssani, että ymmärrän teidän
perusteenne ihan täysin silloin, kun puhutaan esimerkiksi
ihmisoikeuksista laajemmassa mielessä, jotka ovat tosi
tärkeä asia, tai pelätään,
että tästä tulee kaksinkertainen rangaistus
tai jotain muuta. Mutta en itse ajattele tätä asiaa
tälla lailla enkä haluaisi teoretisoida ja nostaa yleiselle
tasolla tätä, koska silloin tästä tulee
asia, jonka alle jäävät luottamus ja
salassapito, jotka ovat se ydin, se tärkein, niin kuin
pro primo -asia joka tapauksessa. Tätä halusin
ehkä eniten tulla tänne sanomaan.
Tähän ihan loppuun sanoisin, arvoisa rouva puhemies,
vielä sen, että oli miten oli tämän
keskustelun kanssa, niin tämä on varmasti hedelmällinen
sen takia, että täällä nyt taltioidaan
jokaisen mielipide. Kysymyksessä ovat sen laatuiset yleiset
sairaudet, joiden tarttuminen on aika herkässä.
Oikein huonosti kun käy, niin sen voi saada vaikka hiekkalaatikolla
istuen, kun istuu neulan päälle, esimerkiksi hivin.
Jokainen meistä myöhemmin muistakoon, mitä tämän
asian yhteydessä tässä on sanonut, älköönkä olko
sitten toista mieltä ainakaan sillä perusteella,
että en silloin ymmärtänyt. Tässä on
ihan tarpeeksi asiantuntijoita ollut käytettävissä,
eli rauhallisuutta keskusteluun toivon myös.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilän hyvä puheenvuoro
henki uskoa ja luottamusta meikäläiseen järjestelmään,
ja siitä on syytä olla pelkästään
iloinen. Jos ei tässä salissa uskota tähän,
niin missäpä sitten. Mutta, ja nyt tulee se mutta,
ed. Akaan-Penttilä, me olemme kokeneet maailmaa, joka ei
ole ollut sellainen idylli kuin missä me elämme
tällä hetkellä. Minun pelkoni kohdistuvat
ehkä liian epämiellyttävän kirjallisuuden
lukemisen perusteella siihen, että on asioita, jotka eivät
pysy salassa. On asioita, joita voidaan käyttää yksilöä vastaan.
On järjestelmiä, joissa ihmisen rangaistus saattaa
moninkertaistua, ei sen takia, mitä hän on itse
tehnyt, vaan sen takia, että järjestelmä vain
toimii niin. Ja juuri tässä yhteydessä minä näen
tämän vaaran perin suurena. Nyt minä en
mene pitemmälle niihin kauhukuviin ilmiantoyhteiskunnista,
joihin minulla nyt olisi hiukan halua.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kahteen varsinaiseen puheenvuoroon,
jotka olivat asiallisia ja maltillisia, ed. Erkki Kanervan ja ed.
Akaan-Penttilän puheenvuoroon: Olen aina arvostanut heidän
asiantuntemustaan alallansa, mutta tässä asiassa täytyy
sanoa, että minun mielestäni ed. Akaan-Penttilän
näkemys on sellainen, kuin olen häntä aina
suuresti asiantuntijana ja ihmisten ymmärtäjänä arvostanut
ja arvostan edelleenkin, että se oli mielestäni
ainut oikea näkemys tämän asian suhteen.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kiitän ed. Kekkosta debatista
tässä asiassa, koska ymmärrän, että käytte
sitä ylemmällä, vähän
periaatteellisella tasolla. Haluaisin kaksi asiaa sanoa.
Esimerkiksi näiden tautien suhteen suuri ongelma yhteisössä on,
että ne eivät pysy salassa, teki terveydenhuoltohenkilökunta
mitä tahansa, vaikka olisi aivan hiljaa, vaikka ei paperille
kirjoittaisi yhtään mitään.
Nämä kummallisella tavalla leviävät,
olen joutunut tämän ongelman kanssa tietyissä tehtaissa
painiskelemaan. Siinä olette ihan oikeassa. Mutta minusta
me emme tässä puhu siitä, vaan ihmisistä,
joita koskee salassapito.
Toinen asia on se, että kun tieto annetaan jonnekin,
tässä tapauksessa kai vankilanjohtajalle, sehän
on tietysti mahdollista, että se annetaan tietona, joka
on täysin passiivinen, mutta ehkä siinä samalla
edellytetään, että siihen pitää suhtautua aktiivisesti.
Väitän kyllä, että koko tämä ehdotus pitää sisällään
sellaisen ajatuksen, että jos siinä ruvetaan aktiiviksi,
se koituu pelkästään potilaan hyödyksi
eikä haitaksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakivaliokunnalla on paljon töitä,
ja käsittelyssä oleva esitys osoittaa, että ne
asiat, joita siellä käsitellään,
ovat tavattoman vaikeita, herkkiä ja vaikeita. Tässä terveydenhuollon
kysymykset ja toisaalta kriminaalihuollon kysymykset koskettavat
toisiaan, ja niistä järkevän, perustellun
ja kestävän mallin rakentaminen ja lain rakentaminen
ei ole helppoa. Siksi lakivaliokunta joutuu tekemään
paljon työtä. Käsittelyssä olevaan
asiaan lakivaliokunta sai lausunnon muun muassa sosiaali- ja terveysvaliokunnalta.
Olen
vähän huolissani oikeastaan siitä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta ei kuullut kovinkaan monta asiantuntijaa näistä asioista,
jotka ovat tässä kiistanalaisia. Siksi ehkä siitä lausunnosta
ei lakivaliokunta saanut riittävästi eväitä näiden vaikeiden
kysymysten käsittelemiselle.
Arvoisa puhemies! Tässä ovat nämä kaksi
kiperää asiakokonaisuutta, terveydenhuoltorekisteri
eli hallituksen esityksen 9 § ja tietojen luovuttamispykälä 18.
Ensin mainitun eli terveydenhuoltorekisterin säätämisestä käytiin
pitkät keskustelut ja asiantuntijakuulemiset. Sanoisin,
että useimmat, miltei kaikki asiantuntijat, olivat sitä mieltä,
että tämä on hankala ja meidän
yleisestä potilastietojärjestelmästämme
poikkeava menettely. Perusteluja tälle poikkeavuudelle,
olkootkin kysymyksessä vangit, ei asiantuntijoiden mielestä löytynyt.
Täytyy myöntää, että ensin
tuntui, että hallituksen esitys on järkevä,
mutta kun sitä selvitettiin pitemmälle, tuli ongelmia
eteen. Itselleni oli aika merkittävä se, että 9 § ja
sen 2 momentissa olevat viittaukset 14, 15 ja 18 §:iin
muodostavat kokonaisuuden, joka on aika heikosti kirjoitettu ja
jossa on paljon sellaisia kohtia, joita mielestäni rekisterisäädöksiin
ei voida sisällyttää, eli näin väljästi
pykäliä ei voida hyväksyä. Jos
taas olisi lähdetty kirjoittamaan niitä uusiksi,
se olisi vaatinut tietysti hyvin paljon lisätyötä ja,
niin kuin ed. Timo Seppälä täällä totesi,
kuulimme, että itse asiassa tällaisen rekisterin
tarve ei enää ole hallinnollisten järjestelyjen
jälkeen niin polttava kuin on alun perin ajateltu.
Totean, niin kuin valiokunnan mietinnön perusteluissa
sanotaankin kokonaisjärjestelmästä, että meillä on
potilaslain 13 §, jossa näistä säädetään.
Siellä pitäisi ilmeisesti ajatella kokonaisuudistusta
taikka sellaista uudistusta, joka kävisi halki koko terveydenhuollon.
Mielestäni siinä, että sairaalasta toiseen
siirtyvän potilaan osalta yleensä eivät
potilastiedot liiku ilman potilaan suostumusta, ollaan ehkä hieman
liian dogmaattisia. Voisi olla niin, että tätä kannattaisi
sosiaali- ja terveysvaliokunnan tai erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön,
jolle tämä puoli ehkä parhaiten kuuluu,
kokonaisuudessaan miettiä. Se on byrokraattista ja tulee
kalliiksi, kun tutkimuksia joudutaan tämän pykälän
takia tekemään uudestaan, kun potilas siirtyy
laitoksesta toiseen. Eli tätä tietä pitäisi
tässä asiassa mielestäni edetä eikä niin,
että vangeille tehdään erityissäädöksiä.
Yhdyn siihen, että vangin ihmisarvoa pitää kunnioittaa.
Ei ole oikein, että ihmisarvoa alentavia säädöksiä tehdään.
Tapahtuisiko tässä niin, siitä tietysti
voidaan olla eri mieltä, mutta muut keinot ovat käytettävissä,
ja niihin on syytä tarttua.
Arvoisa puhemies! 18 § eli tietojen luovuttaminen potilasrekisteristä on
oikeastaan hankalampi kysymys. Siinä myös alun
perin valiokunnassa tuntui olevan viisasta mennä hallituksen esityksen
pohjalta, mutta mitä enemmän kuulimme asiantuntijoita,
joita valitettavasti siis sosiaali- ja terveysvaliokunta ei ollut
juurikaan kuullut, sitä selvemmäksi tuli, että hallituksen
esityksen sanamuoto, josta taisi ministeri Koskinen matkan varrella
luopuakin, johtaa tilanteen jopa huonompaan kuin on nykyinen tilanne.
Viittaan Hämeenlinnan vankisairaalan ylilääkärin
Juha Myllykankaan kirjalliseen lausuntoon, jossa hän toteaa
neljätoista vuotta vankilalääkärin
työtä tehneenä, että tämä veisi
kehitystä taaksepäin. Hän toteaa, että hänen
uransa aikana ei ole tullut tapauksia esille, jolloin olisi suunnitellun
lainkohdan mukaan ollut tarpeen toimia. Edelleen hän toteaa,
että vankeinhoidossa on päästy tilanteeseen,
jolloin henkilökunta suhtautuu tarttuviin tauteihin, kuten
hepatiitit ja hiv, asiallisesti ja erityisesti pelkäämättä.
Henkilökuntakoulutuksessa on korostettu, että konfliktitilanteissa
jokaiseen vankiin tulee suhtautua kuin hän olisi tartunnan
kantaja ja siten toimia annettujen ohjeiden mukaan huolehtien itsensä suojaamisesta.
Vain näin voidaan välttää mahdollinen tartunta.
Lääkäriliitto antoi lausunnon, jossa
varsin yksiselitteisesti todetaan myös, että hallituksen
esittämä pykälä johtaa huonompaan
kehitykseen. Täällä todetaan muun muassa,
että lääkärillä, jonka
antama lausunto on johtanut vangin eristämiseen, rankaisemiseen
tai vapautumisen lykkääntymiseen, on huonot lähtökohdat
luottamuksellisen hoitosuhteen luomiselle ja jatkumiselle. Täälläkin
todetaan, että yleisistä salassapitosäännöksistä poikkeaminen
ei lisäisi vankien turvallisuutta vaan eräiden
arvioiden mukaan voisi pikemminkin viedä päinvastaiseen
suuntaan. Lääkäriliiton lausunto tuki
myös voimakkaasti ja selkeästi sitä,
että 18 §:ää ei hallituksen
esityksen mukaisessa muodossa ole syytä säätää.
Valiokunnalla oli neljä erilaista muotoilua 18 §:ksi.
Kävimme pitkän keskustelun siitä, mikä niistä olisi
paras muoto. Se muoto, jonka itse olin ja valiokunnan enemmistö oli
valmis hyväksymään, on nyt mietinnössä,
johon on jätetty kaksi vastalausetta, joihin en siis katso
olevan perusteltua syytä yhtyä.
Loppujen lopuksi, kun luetaan hallituksen esityksen 18 §:ää ja
näitä eri vaihtoehtoja, tavattoman suuresta erosta
ei ole kysymys. Hallituksen alkuperäisessä esityksessä on
sanat "voi vangin - - kanssa keskusteltuaan antaa" salassa pidettäviä tietoja,
ja taas pykälässä, mikä tuli
mietintöön, todetaan "voi vangin - - kirjallisella
suostumuksella ilmoittaa". Keskustelun ja kirjallisen suostumuksen
ero on tietysti iso, mutta hallituksenkin lähtökohta
oli se, että vangin tietämättä ei voida
näitä tietoja antaa. Loppujen lopuksi se ero ei
niin tavattoman suuri ollut.
Perusteluihin otettiin kohta, jonka esitti ylilääkäri
Myllykangas, että ohjeiden henkilökunnalle tulee
olla sellaiset, että jokaista vankia kohdellaan kuin hänellä olisi
tarttuva tauti. Tautien määrä vangeilla
on valitettavasti varsin suuri. Kaikki sairaudet eivät
ole edes tiedossa, jolloin perusturvallisuus ja työturvallisuus
jo vaatii sitä, että näin menetellään.
Itse esitin, että tuo pannaan selkeästi mietintöön,
ja sinne perusteluihin se kirjoitettiin, että näin
tulee muun muassa henkilöstön perehdyttämiskoulutuksessa
korostetusti tehdä, jotta tämä todella
tärkeä asia, vankilahenkilökunnan turvallisuus,
taataan mahdollisimman hyvin.
Arvoisa puhemies! Olen siis yhtynyt mietinnön tekstiin
enkä lähtenyt sille tielle, johon mielestäni
ei ollut riittäviä perusteluita, joka olisi ollut
vastalauseitten mukainen menettely.
Sulo Aittoniemi /alk:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta, että ed. Myllyniemen
vastalauseessaan tekemä ehdotus on lähes yhtä tehoton
kuin valiokunnan enemmistön edustama kanta. Sen vuoksi
tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
vastalauseeseen n:o 1 sisältyvän muutosehdotuksen.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti 42 syntynyt ei enää saisi
niin hirvittävästi lämmetä tämän
tyyppisissä asioissa, koska iski migreeni päälle,
jonka pitäisi olla vain viisaitten ihmisten tauti, mutta
yritän jatkaa.
Käsittelyn alkuvaiheessa jokainen vankila ja vankilasairaala
olivat omia yksittäisiä yksiköitä, jotka
eivät tästä syystä voineet antaa
tietoja vankien terveysasioista toinen toiselleen. Kun hyvä oikeusministeriön
esitys olisi aiheuttanut sen, että kaikki vankilat ja vankilasairaalat
olisivat muodostaneet yhden ja saman terveysrekisterin, olisi saavutettu
huomattavia helpotuksia töissä ja siten säästöjä.
Tämä tyrmättiin valiokunnan enemmistön
toimesta. Vedottiin aina ihmisoikeussopimukseen ja yksityisen henkilön
oikeuksiin terveystietojen salassa pitämisestä jne.
Kun setvimme asiaa kuukausikaupalla eli lainatakseni oikeusministeri
Koskisen sanontaa piehtaroimme lakiesityksen kanssa, vankilaviranomaiset
olivatkin muuttaneet vankiloiden hallintomallia niin, että kaikki
vankilat muodostuivatkin yhdeksi toimivaksi yksiköksi,
jolloin ne nyt saavatkin vaihtaa tietoja ilman mitään
esteitä. Lakivaliokunta sivuutti tämän
tiedon hiljaisesti. Nyt ei enää loukattu vankien
yksityisyyttä eikä ollut mitään
pulmia. Tämä vain osoittaa sen, kuinka keksimällä keksitään
lakiesitykseen sellaisia ongelmia, mitä ei ole olemassa,
ja asioitten käsittely venyy.
Koska 18 §:ää jo käsittelin
riittävästi vastauspuheenvuoroissani, lopuksi
vain kysyn: eikö hallituksen yksimielisen esityksen voisi
hyväksyä eduskunnassakin?
Yleiskeskustelu päättyy.