5) Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Moottoriajoneuvoveron muuttamisesta
tehdyn lakialoitteen taustalla on suomalaisen yrittäjyyden
vahvistaminen erityisesti metsä-, maanrakennus- ja kuorma-autoaloilla.
Näiden perinteisten toimialojen menestys on erityisen tärkeää varsinkin
haja-asutusalueille, jotka muutoinkin kamppailevat vähenevän
väestön ja työpaikkojen katoamisen ristipaineessa.
Viime vuosien kehitys näillä aloilla on ollut osittain
huolestuttavaa. Esimerkiksi metsäkoneyritysten taloudellinen
tilanne on heikentynyt johtuen voimakkaasta kustannusten noususta. Palkkojen
ja polttoaineiden hintojen nousu ja taksojen alentuminen, tai ainakin
reaalisesti alentuminen, ovat aiheuttaneet suuria vaikeuksia monille
yrittäjille. Näitä vaikeuksia ei pidä enää valtiovallan
lisätä kohtuuttomilla byrokratian ja verotuksen
mekanismeilla. Samoin kilpailutilanne on pienyritysten osalta vaikeutunut.
Työntilaajat ovat usein suuryrityksiä, jopa globaaleilla
markkinoilla toimivia, jolloin yhden koneen tai yhden auton pienyrityksen
neuvotteluasema ei ole lähelläkään
tasapainoa.
Kauppa- ja teollisuusministeriön vuoden 2001 alussa
käynnistämä Yrittäjyys-hanke
kaipaa paitsi esitettyjen toimenpiteiden täysimääräistä täytäntöönpanoa
myös kaikkien verotuksellisten epäkohtien tarkastelua
ja korjaamista. Tavoitteena on todella oltava hallituksen Yrittäjyys-hankkeeseen
kirjattu uusien yritysten perustaminen ja yritysten kasvun ja kilpailukyvyn
lisääminen. Tavoite edellyttää muun
muassa markkinoiden toimivuuden edistämistä, yrittäjyyden
aseman kohentamista houkuttelevana vaihtoehtona, yrittäjäksi
ryhtymisen helpottamista sekä yritysten kehittämisen
ja kasvun entistä parempaa mahdollistamista.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa puututaan verotukselliseen
epäkohtaan, joka heikentää metsäkone-
ja maanrakennusalan yritysten kilpailukykyä ja kannattavuutta
jo muutoinkin hankalassa markkinatilanteessa. (Ed. Kekkonen: Suhteessa
mihin?) — Suhteessa siihen, mitä aikaisemmin on
ollut, ed. Kekkonen. — Metsäkone- ja maanrakennusalan
yrittäjät ovat yhä enenevässä määrin
siirtyneet käyttämään raskaiden
työkoneiden kuljetuksessa maanteillä erikoiskuljetusajoneuvoja.
Esimerkiksi metsäkoneen kuljetukseen varustetulla ja rakennetulla
erikoiskuljetusajoneuvolla ajetaan keskimäärin
vain 6 000 kilometriä vuodessa. Mutta varsinaisen ajoneuvoveron
suuruus on 2 500 — 3 500 euroa elikkä markoissa
mitattuna 15 000 — 20 000 vanhaa Suo-men markkaa. Tällöin
veron määrä voi olla jopa yli 50 senttiä eli
yli 3 markkaa ajettua kilometriä kohti, mikä muodostaa
kohtuuttoman ylimääräisen kustannuksen
yrittäjälle. Samoin erikoiskuljetusajoneuvon käyttö muihin
tarkoituksiin on ajoneuvon erikoisrakenteet huomioon ottaen lähes
mahdotonta. Näiden kuljetusautojen käytöllä on
voitu poistaa työkoneet tieliikenteen joukosta ja siten
edistetty niin ympäristö- kuin liikennepoliittisiakin
tavoitteita. Erikoiskuljetusajoneuvon käyttö vähentää liikenteen
päästöjä ja lisää liikenneturvallisuutta.
Myös Euroopan komission liikennepolitiikan Valkoisessa
kirjassa todetaan Euroopan liikennejärjestelmän
kehittämiseen kohdistuvan suuria paineita, yhtäältä taloudellisia — kuljetukset
eivät saa muodostua Euroopan kilpailukyvyn esteeksi — toisaalta
ne liittyvät tarpeeseen vähentää liikenteen
ympäristöhaittoja ja lisätä liikenteen
turvallisuutta.
Kun moottoriajoneuvoveroa on viimeksi tarkasteltu, todettiin
Euroopan yhteisön veron tason olevan sidottu ajoneuvon
kokonaispainoon verorasituksen noustessa painon mukaan. Tällöin
olettama oli, että raskaita ajoneuvoja voidaan verottaa
ankarammin niiden suuren ajosuoritteen vuoksi. Sovellettuna näiden
koneiden kuljetusautoihin kyseinen verotuksen ohjaava vaikutus ei
toimi oikean suuntaisesti vaan päinvastoin rankaisee ympäristö-
ja liikennepoliittisesti tervettä kehitystä, jossa
raskaita työkoneita siirretään tarkoitukseen
rakennetuilla erikoiskuljetusajoneuvoilla. Niinpä ehdotankin,
että raskaiden metsä- ja maansiirtokoneiden erikoiskuljetusajoneuvot
vapautetaan kokonaan varsinaisesta ajoneuvoverosta tai ainakin alennetaan
verokantaa merkittävästi.
Arvoisa puhemies! Samoin kuin verokäytäntöä tässä yhteydessä täytyy
muuttaa, aivan sama koskee päiväjärjestyksen
7) kohtaa. Myös siinä on selkeä puute
ja selkeä virhe tämän hetken tavoitteissa
ja verotuksellisissa järjestelmissä, joihin myöskin
kaipaan muutosta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lepän lakialoite moottoriajoneuvoverosta
annetun lain 6 §:n muuttamisesta on hyvä ja kannatettava
lakialoite. Sehän toteutuessaan poistaisi raskaiden metsä-
ja maansiirtokoneiden erikoiskuljetusajoneuvojen varsinaisen ajoneuvoveron.
Tämä olisi liikennepoliittisesti ja ympäristöpoliittisesti
järkevää ja todellakin parantaisi pienten
maansiirto- ja metsäkoneyritysten kannattavuutta kovassa,
kiristyneessä kilpailussa. Siinä mielessä olisi
toivottavaa, että tämä etenisi myönteisesti
ja johtaisi myönteiseen päätökseen.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tässä kyseisessä tapauksessa
voidaan aivan kiistatta sanoa, että ed. Lepällä on omakin
lehmä ojassa tämän lakialoitteen tekemisessä,
hän todella myös silloin tietää,
mistä hän puhuu. Kyllähän valtion,
totta kai, täytyy verotulonsa jostain saada, mutta onhan
vanha totuus kuitenkin se, että kohtuus pitää olla
kerjätessäkin. Jos pelkän ajoneuvoveron
osuus, siis polttoaineverojen lisäksi veron osuus, rupeaa
olemaan 50 senttiä kilometriltä, onhan se täysin
kohtuutonta. Todella tämä pitää saada
joko poistettua tai olennaisesti alennettua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Itse viime kaudella tästä tein
kirjallisen kysymyksen. Muistaakseni, tarkkaan en perusteita muista,
vastattiin, jotta kuitenkin kyse on ajoneuvosta, joten hallitus
ei lähtenyt muuttamaan sitä. Olen kuitenkin yhä edelleen
samaa mieltä, mitä kirjallisessa kysymyksessä kysyin
ja mitä ed. Leppä tässä esittää.
Kyllä tässä kohtuuttomasta kustannuksesta
on kyse, koska ei tämä ole mitään
lälläriajoa eikä joutavanpäiväistä ajoa,
vaan tässä siirretään raskaita
koneita toisesta paikasta toiseen, jolloin siinä on monia
etuja ja liikennepoliittisesti se on ihan järkevä asia.
Se myös vähentää tien kulumista,
kun viedään tällä tavalla eikä telaketjukoneilla
tai muilla raskailla koneilla ajeta tietä pitkin. Siinä mielessä minä odottaisin,
jotta hallitus tästä toisi esityksen, kun luulen,
että suoraan yhden nimen aloite ei mene valiokunnassa eteenpäin.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lepän aloite on hyvin perusteltu.
Nämä ajoneuvot ovat usein kolme-, jopa neliakselisia
ja niitten kantavuus, kokonaispaino, on niin suuri, että vero
muodostuu kohtuuttomaksi. Esimerkiksi Mikkelissä asia on
ratkaistu niin, että puoliperävaunun vetoon tarkoitettu
kuorma-auto on voimansiirron välityssuhteita muuttamalla
saatettu traktoriksi, eikä sekään ole
tarkoituksenmukainen ratkaisu.
Mutta sitten on toinen asia: Näin kirjoitettuna tämä pykäläteksti
kuin ed. Leppä sen kirjoittaa, tarkoittaa myöskin
niitä yrittäjiä, jotka ammatikseen siirtävät
raskaita koneita ja ajavat 100 000, kenties 200 000,
vuodessa. Tällä tavalla sitä ei voi ratkaista,
mutta tästä kehittelemällä,
rajaamalla metsäkoneyrittäjän, maansiirtoyrittäjän omiin
ajoneuvoihin, joilla hän omaa kalustoaan siirtää,
se voisi olla kehittelemisen arvoinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vähän samoilla asioilla
ja ajatuksilla olen liikkeellä kuin ed. Erkki Kanerva oli
juuri omassa puheenvuorossaan. Nimenomaan nyt, kun moottoriajoneuvoveroasiat
tulevat joka tapauksessa aivan lähiaikoina uudelleen arvioitaviksi,
tämä on myöskin niitä asioita,
jotka olisi syytä siinä yhteydessä tarkistaa
ja katsoa, että nimenomaan vero oikealla tavalla kohdennettuna
ei olisi kohtuuton. Kilpailullisesti minä en nyt siinä näen
sen ihmeellisempää, kun kaikki joutuvat sen maksamaan
samalla tavalla, ja aiheuttajaperiaatteella se sitten menee oikeaan
osoitteeseen viime kädessä maksettavaksi. Mutta
voisi olla nimenomaan kohtuullistamismielessä aiheellista
käydä tämä asia perusteellisesti
läpi.
Keskustelu päättyy.