Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Värderade talman, arvoisa puhemies! Cirka 20 procent av finländarna lider av inlärningssvårigheter. Skolelever med inlärningssvårigheter uppfattas ofta som subintelligenta när de inte kan tillägna sig kunskap på ett normalt sätt, trots att det oftast bara handlar om att dessa elever behandlar den givna informationen på ett annorlunda sätt. Elevernas problem diagnostiseras alltför sällan och alltför sent för att man skall kunna passa undervisningen efter deras behov. Vad tänker ministeriet göra för att förbättra situationen för dyslektiska barn?
Noin miljoonalla suomalaisella on oppimisvaikeuksia. Dysleksiaoppilaat saavat usein tyhmän kuvan, vaikka on ainoastaan kyse siitä, etteivät he pysty omaksumaan tietoa samalla tavalla kuin muut. Koululaisten ongelmat diagnosoidaan usein liian myöhään, jotta he voisivat saada oikean opetuksen.
Mitä ministeriö aikoo tehdä parantaakseen dysleksiaoppilaiden tilannetta?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Oppimisvaikeudet ovat lisääntyneet myös sen tiedon kautta, jota muun muassa lääketieteestä on koko ajan saatu. Perusopetuksessa oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille on olemassa erityisjärjestelyt ja tukimuodot. Kuta vaikeampi tämä tapaus on, sen tilanteen mukaisesti lapselle laaditaan suunnitelma ja annetaan myös tukea opetuksessa.
Erityisen tärkeää on tietysti se, että opettajilla on valmiudet vastata näihin oppimisvaikeuksiin. Tässä suhteessa suuri haaste on täydennyskoulutus ja erityisopettajien koulutus, jossa opettajien tarveselvityksen pohjalta on ryhdytty jo toimenpiteisiin. Mutta pidän myös tärkeänä, että itse opettajien peruskoulutuksessa annetaan riittävät valmiudet siihen, että he pystyvät antamaan opetusta oikealla tavalla oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille.
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon ammattilaiset eivät myöskään riittävästi tunne tämän ryhmän ongelmia. Onko tätä otettu lainkaan huomioon terveydenhuoltohenkilökunnan jatkokoulutuksessa?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä on onneksi näitä yhdistyksiä, kolmannen sektorin järjestöjä, jotka tuovat näitä asioita esille juuri nimenomaan eri ryhmiin omistautuen. Niinpä tässäkin erilaisten oppijoitten vanhemmat ovat olleet hyvin aktiivisia muodostamaan näitä yhdistyksiä. Nythän meillä on terveydenhuoltoon tämän vuoden alusta tullut lisäkoulutusmääräraha yli 13 miljoonaa euroa, joka voidaan käyttää terveydenhuollossa paikallisiin koulutustarpeisiin, ja voi olla jossakin sitten sellainen tarve, että työnantajan kustannuksella voidaan vuosittain lisäkouluttaa henkilöstöä ja siellä voidaan paikallisesti todellakin katsoa, missä suurin tarve koulutukseen on.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.