Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Viime viikonlopun tapahtumat Konginkankaalla
ja läheltä piti -tapahtuma Laihialla järkyttivät
meitä kaikkia kovasti. Olen ennustanut jotain tällaista tapahtuvaksi
jo useamman vuoden ajan muun muassa tässä salissa,
niin hulvattomaksi meno tuolla maantiellä on viime vuosina
mennyt erityisesti myöskin raskaan liikenteen parissa.
Vaikka tässä onnettomuudessa ei näykään
laittomuuksiin syyllistytyn, on silti vaara muitten kohdalla edelleen
olemassa. Olen puhunut tästä viimeksi syksyllä tekemäni
aloitteen yhteydessä, jossa ehdotin raskaan liikenteen
valvontayksikön perustamista, mutta mitään
ei ole tapahtunut. Kysyisinkin nyt hallitukselta:
Onko esityksiä tai toimenpiteitä tulossa tieliikenteen
turvallisuuden parantamiseksi lähiaikoina?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tänä päivänä on
liikenneministeriössä selvitetty ja tehty kartoitus ensinnäkin
siitä, mitä tässä Konginkankaan
onnettomuudessa tapahtui, ja sitten tehty selvitykset ja päätetty
siitä, mihin välittömiin toimenpiteisiin
tämän tilanteen takia pitää ryhtyä.
Siinä kartoitettiin erilaisia tilanteita, luonnollisesti
tietysti tieolosuhteet ja erityisesti tietysti talviliikenneolosuhteisiin
liittyvät olosuhteet, mutta myös päätimme
eräänä toimenpiteenä sen, että laadimme
tutkimuksen nimenomaan raskaan tieliikenteen, siis sekä kuorma-
että linja-autojen, turvallisuustilanteesta ja siihen liittyvistä parantamistoimenpiteistä
ja
muun muassa tarkistamme sitä, pitäisikö esimerkiksi
ajokorttisäännöksiä lähteä muuttamaan
ylikuormitukseen liittyvistä asioista jne. Nämä asiat
eivät ole millään tavalla yksinkertaisia
eivätkä helppoja. Näihin osittain liittyvät
EU-direktiivisäädökset ja muut sellaiset
säädökset, mutta joka tapauksessa tämän
selvityksen ja niin sanotun pikaisesti tehtävän
tutkimuksen perusteella ryhdymme toimenpiteisiin. Tälle
selvitykselle on nyt annettu määräaika.
Itse asiassa tämän kevään aikana
pitää saada tämä selvitys valmiiksi.
(Puhemies: Aika!) Meidän tilannekartoituksemme käsitti
myös monenlaisia muita toimenpiteitä, mutta minä luulen,
että nämä liittyvät juuri tähän
ed. Rönnin tarkoittamaan kysymykseen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeri Rajamäeltä:
Joko liikkuvan poliisin konstaapelit ja myöskin — kohdistan
kysymykseni ministeri Mönkäreelle — työsuojelutarkastajat
alkavat tehdä jotain ja tulevat koloistaan ulos ja alkavat
tutkia asioita niin kuin pitää?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Viime kesänä ja syksyllä omastakin ymmärryksestä mutta
myös Akt:n perustellusta yhteydenotosta johtuen kävin
pariinkin otteeseen liikkuvan poliisin johdon kanssa keskustelua
raskaan liikenteen valvonnan tehostamisesta muun muassa ajo- ja
lepoaikojen mutta myös kaluston ja kuormien määräysten
noudattamisesta. Viime syksynähän tapahtui myöskin
eräitä onnettomuuksia, joissa selvästi
oli tässä suhteessa havaittavissa laiminlyöntejä.
Liikkuvan poliisin voimavaroja on viime vuosien kehityksestä poiketen
linjauksenne mukaisesti tänä vuonna lisätty
vuoden 2002 tasoon nähden ja asiaan on kiinnitetty siis
jo viime syksynä useaan otteeseen huomiota ja tullaan kiinnittämään
jatkossakin.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin tiedustella ministeri Luhtaselta,
onko tarkoitus myös voimavaroja lisätä liikenneturvallisuuden
tiedottamiseen yleisesti liikennekäyttäytymisen
osalta eli liikennevalistukseen. Meillä kaikilla on varmaan
nimittäin peiliin katsomisen paikka, kun katselee tuolla,
millä tavoin ohitellaan, millä tavoin käyttäydytään
liikenteessä, ja tilannenopeudet eivät muutu,
vaikka on sää mikä tahansa. Ne aiheuttavat
varmasti hyvin monta kertaa vähältä piti
-tilanteita, jotka valitettavan usein johtavat myös onnettomuuksiin.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tänä päivänä päätimme
useasta eri toimenpiteestä. Voin sanoa näin, että ensinnäkin
tästä liikenneturvallisuudesta sinänsä tiedottaminen
liittyy myös jo valtioneuvoston tai hallituksen hyväksymään
niin sanottuun liikenneturvallisuusohjelmaan, kaikinpuolisen tiedottamisen
parantaminen. Mutta näistä nopeusrajoituksista
sinänsä minusta on hyvin tärkeätä nyt
tällä hetkellä pohtia sitä,
onko meillä tällä hetkellä olemassa
oikean laatuiset nopeusrajoitukset esimerkiksi, mitkä liittyvät
talviaikoihin tai liittyvät erilaisiin kuljetusvälineisiin. Näissä selvityksissä nyt
harkitaan sitäkin, pitäisikö erilaisille
ajoneuvoille esimerkiksi laatia erilaiset nopeusrajoitukset vaikka
pienillekin tienpätkille. Näitä selvitetään
paraikaa, ja totta kai on ihan selvää, että niistä siis
pitää sitten myös pystyä tiedottamaan
ja tietysti valvontaa pitää myös tältä osin
pystyä lisäämään.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ajopiirturihomma on semmoinen, että jos
laivat ovat satamassa myöhässä kolme,
neljä tuntia ja kuski on autossa, hän ei voi laivaan
siirtää sitä autoa, koska ajotuntimäärät
ylittyvät tällä.
Sitten toinen asia: Kun kuljettajaa sakotetaan, kun hän
ajaa sinne laivaan tai laivasta pois, ja kun kansainvälisesti
sakotetaan, se sakko, minkä työnantaja maksaa
työntekijän puolesta, on tuloa sille kuljettajalle.
Eikö nyt olisi syytä jo liikenneministeriön
ryhtyä toimenpiteisiin, että sitä kuljettajaraukkaa
ei lyödä monta kertaa siitä ensinnäkin,
kun lainsäädäntö on virheellinen
ja sitten sakotuskäytäntö virheellinen?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Nyt, puhemies, täytyy sanoa, että en
ihan ymmärtänyt ed. Kuosmasen kysymystä tai
saanut siitä ihan selvää, mitä tarkasti
kysyitte. Totean vain sen, että joka tapauksessa, jos tämä liittyy
kuljettajien ajo- ja lepoaikoihin, siinähän on
tilanne se, että nythän meillä eduskunta
on ottanut tähän direktiiviehdotukseen sillä tavalla
väljemmän kannan kuin itse asiassa komissio ehdotti.
Tässä tämän päivän
keskustelussa, kun pohdimme tätä kysymystä,
jos nyt ed. Kuosmanen hiukankaan tätä tarkoitti, pohdimme
sitä, pitäisikö tämä asia
keskustella uudelleen eduskunnan kanssa eli pääsisimmekö toisenlaiseen
ratkaisuun.