Täysistunnon pöytäkirja 32/2006 vp

PTK 32/2006 vp

32. TORSTAINA 30. MAALISKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

4) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain 3 ja 5 §:n muuttamisesta

 

Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Hyvällä perhepolitiikalla on merkitystä hyvinvointiyhteiskuntamme vahvistumisessa ja siinä, että hyvinvointia on yhteiskunnassa entistä enemmän, ja sitä nyt jos koskaan tarvitsemme, kun tiedämme, miten tänä päivänä erityisesti lapsiperheissä voidaan pahoin ja erityisesti myös lapsilla on monenlaisia ongelmia. Kannustavalla ja perheitten omia valintoja tukevalla perhepolitiikalla voimme edistää myös myönteistä väestökehitystä ja tukea vanhempia heidän hoiva- ja kasvatusvastuussaan.

Tiedämme sen, että viime vuosina erityisesti lapsiperheiden saamat perhepoliittiset tulonsiirrot kotitaloutta kohden ovat reaalisesti laskeneet, noin 10 prosenttia vuodesta 1990. Lapsilisiin, äitiyspäivärahan minimiin ja eräisiin muihin tukiin tehdyt pienet korotukset eivät kuitenkaan riitä paikkaamaan nimenomaan heikossa asemassa olevien eli köyhien tai köyhtymisvaarassa olevien lapsiperheiden taloutta. Ei ole pelkästään kysymys rahasta, vaan nimenomaan siitä, miten tuemme kotona tehtävää työtä, vanhempia, jotka haluavat kasvattaa lapsiansa, olla lastensa kanssa. Vanhemmat tarvitsevat aikaa ja mahdollisuuksia ottaa osaa lastensa elämään, ja näin lastenhoidon turvaamiseksi ja erilaisten vaihtoehtojen tarjoamiseksi tulisi vanhemmilla olla erilaisia mahdollisuuksia, ja tässä tarkoitan nimenomaan, että ei olisi vastakkain esimerkiksi kunnallinen päivähoito ja kotihoito, vaan nimenomaan kysymys olisi vaihtoehdoista.

Kyselyjen mukaan suuri osa tai merkittäväkin osa päiväkotilasten vanhemmista haluaisi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Tiedämme myös erilaisten selvitysten mukaan — ja muun muassa lastenlääkärit ovat toistuvasti siitä muistuttaneet — kotihoidon merkityksen ja myös sen merkityksen siinä, miten voitaisiin ehkäistä lasten infektiotautiriskiä.

Tämä aloitteeni koskee siis kotihoidon tukea. Eli meillä kotihoidon tuen järjestelmä toimii. Voi sanoa, että olemme siihen tehneet eduskunnan myötä, hallituksen myötä, parannuksia. Pienten lasten kunnallisen päivähoidon vaihtoehtona kotihoidon tuen järjestelmää tulee edelleen kehittää. Kotihoidon tuen hoitorahaa korotettiin viime vuoden alussa 42 eurolla. Nyt sen määrä perheen yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta on vajaa 300 euroa. Tehty korotus on ollut tarpeellinen, mutta riittämätön kotihoidon vaihtoehdon reaalisuutta ajatellen. Siksi ehdottamassani kotihoidon tuen korotuksessa on otettava huomioon myös pienituloisille kotihoidon tuen saajille tarkoitettu hoitolisä sekä tulorajojen korotus, jotta nimenomaan tämä vaihtoehto olisi reaalinen vaihtoehto.

Meidän lapsiasiainvaltuutettumme on puuttunut myös päivähoitoon ja todennut, että päivähoidossa on liian suuret lapsiryhmät. Sekä vanhemmat että päivähoidon työntekijät ovat olleet huolestuneita kaiken kaikkiaan päivähoidon laadusta ja lasten turvallisuudesta silloin, kun asetuksen määrittämiä ryhmäkokojen enimmäismääriä tilapäisesti ylitetään esimerkiksi sijaisten puutteen vuoksi. Mielestäni päivähoitoa tulee kehittää. Sen tulee olla laadukasta ja sellaista, että vanhemmat voivat turvallisesti päivähoitoon lähettää lapsiansa ja valita myös sen vaihtoehdon. Mutta paitsi että me teemme kotihoidontukijärjestelmää reaaliseksi, todelliseksi, vaihtoehdoksi me vaikutamme myös siihen, miten päivähoidossa voidaan päästä siihen, että nämä ryhmät eivät ole liian suuria.

Kristillisdemokraattisena ryhmänä olemme eri yhteyksissä, myös vaihtoehtobudjetin yhteydessä ja erilaisissa keskusteluissa, tuoneet muitakin esityksiä kuin kotihoidon tukeen liittyvät muutosesitykset. Muun muassa perheverotusmallia, sen toteuttamista, olemme esittäneet, mutta se ei ole saanut tukea. Näin näen, että kotihoidon tuki, joka järjestelmänä meillä on mutta johon tehtäisiin nämä muutokset, korotukset, voisi selkeästi olla vastaus siihen, mitä meillä lapsiperheet tänä päivänä odottavat ja toivoisivat.

Kotitalouksien tulonkäyttöön nähden meillä, voi sanoa, reaalitulojen kasvu on jäänyt viime vuosina perin vähäiseksi, ainoastaan 0,3 prosenttiin, joten eivät lapsiperheet liiallisessa rahassa todellakaan elä. Lisäksi voi sanoa, että sosiaaliturvarahastojen ylijäämän arvioidaan nousevan 4,8 miljardiin euroon, mikä on 2,6 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Varallisuutta tämänhetkisen budjettiraportin mukaan siis on.

Kaiken kaikkiaan tietenkin lisäkustannukset tässä olevassa esityksessäni ovat melkoiset, mutta niitä on suhteutettava siihen, mitä on se koko hyvinvointi, mitä tällä saavutetaan, ja myös, mitä muutoksia mahdollisesti näihin eri vaihtoehtoihin eli päivähoidonkin käyttöön tällä saavutettaisiin.

Rauno Kettunen /kesk:

Arvoisa puhemies! Lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä, kuten ed. Rauhala aloitteessaan toteaa. Lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä sekä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta että myös yhteiskunnallisesti.Tässä aloitteessa tuodaan myös esille, että Matti Vanhasen hallitus on toteuttanut hyvää perhepolitiikkaa, koska kotihoidon tuen hoitorahaa korotettiin vuoden 2005 alusta, samoin lapsilisiä.

Kannatan tämän aloitteen periaatteita. Ehkä kuitenkaan näin reippaisiin korotuksiin ei tällä aikataululla ole varaa, mutta meidän kannattaa tukea lapsiperheiden asemaa ja lasten hoitamista kotona.

Keskustelu päättyy.