Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Eurooppalaiseen ilmapiiriin vaikuttaa tällä hetkellä unionin
perustuslaillinen sopimus, sen kohtalo. Voisi melkeinpä sanoa,
että ilma on raskaana odotuksesta. Nyt Brysselin huippukokouksen jälkeen
kysyn:
Mikä on tämän perustuslaillisen sopimuksen kohtalo
yleensä, ja erityisesti, mikä on sen kohtalo Suomen
näkökulmasta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan viimeisiä huippukokouksia,
Hampton Courtia, sitten rahoituskehyksestä tehtyä ratkaisua
joulukuun kokouksessa ja tässä viimeisessä kokouksessa
käytyjä keskusteluja, joissa ehkä merkittävintä oli
muun muassa se eteenpäintuuppaus, joka palveludirektiiville
tehtiin Euroopan parlamentin lausunnon pohjalta, niin sanoisin,
että yleistunnelman paraneminen ylipäätään,
se että henki on parantunut, on selvästi nähtävissä.
Se luo toivottavasti nyt sellaista maaperää, joka
sitten auttaa myös löytämään
ratkaisut tähän sääntökysymykseen,
sillä unioni tarvitsee kyllä uudet, toimivat säännöt.
Mutta tuolla huippukokouksen yhteydessä käydyssä keskustelussa,
joka tapahtui vain ulkoministereiden illallisella — varsinaisessa
päämiesten keskustelussa aihe ei ollut esillä — ei löytynyt
sinällään mitään uutta
tähän asetelmaan. Asetelma on edelleen aika lailla
sama kuin se oli vuosi sitten. Kesäkuun huippukokouksessa tulemme
käymään tätä tulevaisuuskeskustelua, ja
siellä pyritään saamaan sellainen toimeksianto päätelmiin
sekä Suomelle että Saksalle, seuraaville puheenjohtajamaille,
että ne pitävät tätä sopimusta
hengissä. Suomen tavoitteena on pitää siitä kokonaisuudesta
kiinni.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Pääministeri sanoi, että henki
on parantunut, mikä varmasti pitää paikkansa.
Mutta jos tulemme Euroopasta Suomeen, niin mikä on pääministerin tulkinta
Suomen osalta: Onko henki parantunut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Arvelisin, että sama on tapahtunut
meillä. Kyllä viime keväänä Ranskan
ja Hollannin kansanäänestysten jälkeen
Suomessa oli hyvin skeptinen suhtautuminen siihen, mahtaako tästä tulla
mitään. Se oli sama myös täällä eduskunnassa
käydyissä keskusteluissa. Minusta nyt kuitenkin
on viime syksyn ja talven aikana ilmapiiri selvästi kääntynyt
taas siihen suuntaan, että katsotaan sitä, että kyllähän
me tarvitsemme uudet säännöt. Valmius
siihen paranee, ja niin kuin olen monesti sanonut, toivon, että kun
eduskunta käsittelee selonteon, toivottavasti eduskunnalle tulee
samanlainen vahva kanta kuin minkä hallitus on ottanut,
että tämä sopimus on parempi kuin vanhat
sopimukset, ja myös, että jollain tavalla ilmaistaisiin
myös mieliala tämän ratifioinnin suhteen.
Hallituksen puolella asiakirjat ovat valmiina.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Evan tutkimus nimenomaan viime ajalta
on osoittanut, että kriittisyys on lisääntynyt
ja EU:n kannatus vähentynyt. Tämä kertoo
tietysti siitä, että mitä enemmän
EU:sta tiedetään, vastustaminen sitä mukaa
nousee, ja tämä on tosiasia.
Mutta kysyisin varsinaisesti, kun kansanäänestystä ei
ole annettu: Kun tässä sopimuksessa on 113 kohtaa,
jotka siirtävät kansallista toimivaltaa unionille,
eikä yhtään kohtaa, joka siirtää unionilta
toimivaltaa kansallisvaltioille, niin miten voidaan perustella,
että sopimus ei ole nykyisestä EU:sta selvästi
poikkeava?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voisi tietysti sanoa, että ainakaan
niiden, jotka tuntevat yksityiskohtia, ei aina kannata ruokkia tätä epäluuloa
ja tyytymättömyyttä. Kun käydään
lävitse ne kohdat, joissa unionin toimivaltaa aika kapeilta
osin lisätään, ne ovat järjestään
sellaisia, joissa Suomi on koko unionin jäsenyyden ajan
käytännössä pyrkinytkin saamaan
päätöksentekoa yhteiselle tasolle. Meillä on
hyvin paljon eurooppalaisia ongelmia, joissa nimenomaan tarvittaisiin
kykyä eurooppalaiseen päätöksentekoon.
Eräs tämän maanosan ongelmista on se,
että meillä hoidetaan asioita liikaa kaksienkymmenienviisien
rajojen sisällä ja meillä on kuitenkin
selvästi asioita, jotka ovat yhteisiä, joita pitää hoitaa
valtioiden rajojen ylitse. Silloin pienen maan intressinä on
se, että ne asiat käsitellään
yhteisen pöydän ääressä,
jossa myös Suomi on päätöksentekijänä.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslaillinen sopimus on julistettu kuolleeksi,
mutta se on kyllä varmasti talvihorroksessa, ja meidän
suomalaisten omalta osaltamme on yritettävä sitä nyt
vähän elvyttää, ja näin
varmasti tapahtuu. Mutta nämä kansanäänestyksen
ei-tulokset kertovat kyllä siitä, että yleensä Euroopassa
vallitsee kasvun ja työllisyyden suhteen jonkun sortin
pessimismiä. Sitä vartenhan tämä Lissabonin
strategia on sitten luotu. Viimeisessä huippukokouksessa
käsiteltiin Lissabonin strategiaa, mutta, anteeksi vaan,
näin EU-friikistäkin tuntuu, että tulos
oli lähinnä naurettava. Eikö voi ajatella
nyt, että Suomi edustaisi vähän sitä kantaa,
että luovutaan näistä tämän
tyyppisistä strategioista, koska niitten huono puolihan
on se, että monet maat, jotka eivät halua niitä toteuttaa, ikään
kuin piiloutuvat sitten Euroopan unionin taakse ja unioni saa huonoa
mainetta siitä, että omassa maassa ei ole asioita
suoritettu?
Mikä on pääministerin kanta, millä tavalla Lissabonin
strategiaa pitäisi nyt viedä eteenpäin unionin
tasolla, jotta se ei olisi niin naurettavan näköinen
kuin se tällä hetkellä on?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä Lissabonin strategia
päätettiin vuonna 2000, ja jos siinä tavoite
asetettiin vuoteen 2010, että Euroopasta muodostuu kilpailukykyisin
alue, se on erittäin haastava tavoite. Se on tunnustettu
jo tämän Lissabonin strategian puoliväliarvioinnissa,
mutta hullummaksi tilanne kävisi, jos siitä nyt
yhtäkkiä sitten luovuttaisiin. Tässä viimeisen
huippukokouksen päätelmien liitteenä,
oliko se liite 1 vai 2, on taulukko siitä, miten ehkä yhdessä keskeisimmässä Lissabonin
tavoitteessa, tutkimus- ja kehitysmenojen lisäämisessä,
on nyt maakohtaiset numerot, jotka perustuvat jäsenvaltioiden
itsensä esittämiin tavoitteisiin vuodelle 2010.
En laskenut niitä yhteen, mutta noin summittain arvioisin,
että jos ne tavoitteet toteutuvat niin kuin jäsenmaat
ovat itse ilmoittaneet, se tarkoittaa kymmeniä, kymmeniä miljardeja
euroja tutkimus- ja tuotekehitykseen joka vuosi vuositasolla lisää Euroopan
alueella, ja tällä on vaikutusta kyllä.
Kun sanoin palveludirektiivistä, kun se tehdään
Euroopan parlamentin poliittisen sopimuksen perustalle, uskon, että se
tulee myös hälventämään
niitä pelkoja, joita myös tähän
tulevaisuuskeskusteluun liittyi, koska kyllä se palveludirektiivi
tosiasiassa oli yksi suurimmista moottoreista, joka aikaansai hyvin
kriittistä keskustelua erityisesti Ranskassa.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eurooppalaisessa keskustelussa pidetään
itsestäänselvänä, ettei poliittisista
syistä, lähinnä Ranskan ja Hollannin
hylkäävistä kansanäänestyksen
tuloksista johtuen, tätä sopimusta voida nykyisessä muodossaan
hyväksyä. Tämän vuoksi kysynkin:
Mitä järkeä on nyt lähteä Suomessa
ratifioimaan tätä sopimusta, koska asiantuntijat
lähtevät siitä, että jos sopimukseen
tehdään muutoksia, se on sen jälkeen
ratifioitava Suomessakin uudelleen? Eikö ole täysin
tarpeeton tällainen prosessi, mitä nyt ollaan
tässä käynnistämässä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! En nyt muista, onko se niin, että jo
kolmetoista maata eli enemmistö jäsenvaltioista (Eduskunnasta:
Neljätoista!) vai neljätoista maata on ratifioinut
sen, ja muun muassa Viro on kuulemma ratifioimassa. Pitäisikö Suomen
jäädä sinne viimeisten joukkoon? Onko
meillä joku erityinen muutostarve tähän
neuvoteltuun sopimukseen? Eikö asia pikemminkin ole niin,
että mitä suurempi joukko on sen kerran vaivalla
neuvotellun kompromissin takana, sitä paremmat edellytykset
on pitää myös sitten jatkokeskusteluissa
tästä kokonaisuudesta kiinni ja huolta.