Täysistunnon pöytäkirja 32/2008 vp

PTK 32/2008 vp

32. TORSTAINA 3. HUHTIKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys huumausainelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Juha Hakola /kok:

Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva esitys huumausainelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on kokonaisuudessaan hyvin teknisluonteinen. Tarkoitan teknisluonteisella sitä, että tämähän on vahvasti tai hyvin pitkälle saman sisältöinen kuin huumausainelaki aiemminkin on ollut.

Huumausaineiden valvonnassa on lähtökohtana, että huumausaineiden tuotanto, valmistus, maahantuonti, maastavienti, jakelu, kauppa, hallussapito ja käyttö muihin kuin lääkinnällisiin, tieteellisiin tai huumausainerikostutkintaa edistäviin tarkoituksiin on kielletty. Kysymys on siis yleiskiellosta huumausainelain 3 §:n mukaisesti.

On äärimmäisen hyvä, että kyseinen laki on nyt täällä. On hyvä, että perustuslaista johtuvat säännösten täydennys- ja täsmennystarpeet on otettu huomioon tässä kokonaisuudessa. Tämä kokonaisuus on myös tärkeä siksi, että laissa täsmennetään säännöksiä toimijoiden oikeuksista ja velvollisuuksista, sekä siksi, että ne siirretään asetuksen tasolta lain tasoiseksi määräykseksi tai säännökseksi.

On perusteltua, että koko laki on kirjoitettu uudestaan sen sijaan, että sitä olisi muutettu vain osittain. Tässä on myöskin sitten tästä huumausainelaista johtuvia muutamia yksityiskohtaisia muutoksia muun muassa rikoslain 50 lukuun, joka käsittelee huumausainerikoksia. Se on erittäin hyvä. Kiinnitän siinä kohtaa huomion nimenomaisesti tämän rikoslain 50 luvun 2 kohtaan, joka kirjaa hyvällä ja riittävällä tarkkuudella säännöstön huumausaineeksi luokiteltavien kasvien viljelystä.

Tänä päivänä huumausainerikostutkintaa suorittava poliisi törmää päivittäin useita kertoja siihen, että huumausaineita kasvatetaan kotikonstein kotikäytössä vaatekomeroissa, foliolla vuorattuina, ja muutoinkin ne on otettu uusiokäyttöön kasvihuoneeksi. Se on moneltakin osalta osin hyvin hankala. Se on ensinnäkin paloturvallisuusriski, mitä suurimmassa määrin, mutta sen lisäksi myös tietenkin sitten ovat nämä huumausaineen käyttöön ja sen kasvattamiseen liittyvät kysymykset. On nyt positiivista, että se on otettu kokonaisuutena tässä uudessa kakkoskohdassa esiin.

Kaiken kaikkiaan on hyvä todeta se, että huumausainelaki on tuotu nyt päivitettynä tänne. Kuten sanottu, muutokset ovat varsin pieniä, mutta tärkeitä kuitenkin siihen nähden, että kokonaisuuspohja perustuu vuoden 61 säännöksiin sekä muutamiin muihin kansainvälisiin säännöksiin.

Anne-Mari Virolainen /kok:

Arvoisa puhemies! Päihteiden ja lääkkeiden sekakäytön lisääntyminen on lisännyt laillisesti hankittujen lääkkeiden joutumista väärinkäyttöön, välitykseen ja katukauppaan. Juuri tästä syystä on erinomaista, että huumausaineiksi luokiteltujen lääkkeiden väärinkäytön ja levittämisen ehkäiseminen on keskeisellä sijalla näissä huumausainelain tavoitteissa.

Mielestäni on erinomainen asia, että valiokunta on mietinnössään katsonut, että käynnissä olevissa valtakunnallisissa terveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämishankkeissa on tarpeen ottaa huomioon myös huumausaineseurannan nykyistä tehokkaampi järjestäminen. Tiedossani on useita reseptinväärennystapauksia, ja eräässäkin tapauksessa tarkka farmaseutti on pystynyt ehkäisemään lääkkeiden joutumisen päihteiden väärinkäyttäjille huomaamalla, ettei kyseinen erikoislääkäri yleensä määrää huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä. Vastaavien tapausten ehkäisyssä tietojärjestelmät ja esimerkiksi sähköiset reseptit ovat ensiarvoisen tärkeitä tukikeinoja.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä lakihan ei sisällä periaatteellisia muutoksia voimassa olevaan huumausainelainsäädäntöön verrattuna, vaan se on, niin kuin täällä ed. Hakola sanoi, päivitys, eli tarkoituksena on saattaa Suomen kansallinen huumausainelainsäädäntö EU-lainsäädännön mukaiseksi ja ottaa huomioon huumausaineiden väärinkäytön ehkäisyyn liittyvät kansainväliset velvoitteet. Tämä on minun mielestäni ihan asiallista, että näin toimitaan.

Tässä hallituksen esityksessä mainitaan, että tästä huumausaineiden käytön kiellosta voitaisiin kuitenkin poiketa lääkinnällisissä, tutkimuksellisissa ja valvonnallisissa tarkoituksissa, ja mielestäni se on oikein, koska se on joustavuutta.

En käy nyt yksityiskohtaisesti läpi, mutta täytyy todeta, että jotkin huumausaineet ovat tai ainakin eräs huumausaine on ollut hyvä nenä-, korva- ja kurkkutautitoimenpiteissä, ja jos jo olemassa oleva aine on toiminut hyvin ja siitä saadaan ehkä vielä parempia kokemuksia, niin miksi lähteä keksimään pyörää uudelleen. Mutta tietenkin väärinkäyttö on aivan toinen asia.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Todella ed. Nurmi viittasi ihan tärkeään asiaan. Kun puhutaan huumaavista aineista, niin monet niistä lääkeaineena ovat erittäin tärkeitä. Ja kun on ollut tämä huumausaineiksi luokiteltujen lääkkeiden käyttöpelko lääkäreiden puolella — voin sanoa, että esimerkiksi minä en ole koskaan kirjoittanut huumausainereseptiä tai tätä huumereseptiä, jossa on opiaatteja määrätty — niin se aiheuttaa taas ongelman kivunhoidossa ja kipulääkärit ovat valtakunnallisesti useita kertoja hälyttäneet siihen suuntaan, että ihmiset eivät saa koviin kipuihinsa kylliksi lääkitystä. Esimerkiksi erikoislääkäri Vuorinen, joka on yksi johtava lääkäri Kymenlaakson sairaanhoitopiiristä, on kiinnittänyt tähän huomiota, ja tämä on ongelma.

Toinen ongelma on tietysti se, että meillä on aika tavalla potilaita, jotka apteekissa asioivat ja käyttävät jatkuvasti muun muassa tiettyjä yskänlääketyyppejä, tiettyjä nukahtamislääketyyppejä ja yleensäkin ei-huumausainereseptiä vaativia lääkkeitä muuhun kuin siihen tarkoitukseen, mikä on oikea lääketieteen indikaatio. Tässä on tällainen ongelma myös, että painostetaan lääkäreitä, mennään lääkäristä toiseen, etsitään ja myös väärennetään reseptejä. Siinä mielessä tämä sähköinen resepti on varmasti edistysaskel tässä turvallisuuskysymyksessä.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Kun ed. Tiusanen otti tämän asian esille, en voi olla nyt puuttumatta siihen, mikä sivuaa tätä lakia. Se on juuri tämä kipulääkityksen käyttö. Varsin usein vielä tänä päivänäkin on uskomatonta, että kuulee, että kipulääkkeiden käyttö toimenpiteitten jälkeen on riittämätöntä esimerkiksi laitoksissa, kuten sairaaloissa. Vieläkin, ei uskoisi, mutta näin se vain on, kuulee, että ei anneta tarpeeksi kipulääkitystä, joka varmasti kuuluu näihin huumaaviin aineisiin, sen takia, että pelätään, että tämä kuolemassa oleva ihminen saattaisi tulla riippuvaksi lääkkeestä. Siinä vaaditaan kyllä vieläkin, edelleenkin vuonna 2008 asennemuutosta. Kipupotilaillahan on omat yhdistyksensä, jotka toimivat tämänkin asian puolesta. Kivunhoito on vaikea taiteenlaji, tieteenlaji, mutta mielestäni, koska lääkkeitä on olemassa kipuihin, niin sairauden vuoksi laitoksissa kivusta on ihmisen turha tänä päivänä kärsiä ja siitä pitäisi pitää huoli, että kipuun saadaan riittävästi lääkitystä. Silloin ne, jotka ovat paranemassa, paranevat nopeammin ja taas ne, jotka sitten ovat lähtemässä tästä maallisesta majasta pois, saavat tehdä sen kivuttomasti.

Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Nyt on vain paikallaan todeta, että täällä käsitellään huumausainelakia ja tämä kivunhoito on kyllä tärkeä asia, mutta tällä lailla ei ole mitään tekemistä sen lääkinnällisen hoidon kanssa, mitä voidaan antaa. Nehän ovat täysin luvanvaraisia. Nyt täytyy pitää puurot ja vellit oikeissa kupeissa. Tässä puhutaan huumausainelaista, ei kivunhoidosta eikä siitä, mitä lääkettä luvanvaraisesti myönnetään.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Haluaisin vain vastata tähän viimeiseen kommenttiin ed. Hakolalta sikäli, että kysymys huumaavien aineiden käytöstä ja huumausaineista liittyy kuitenkin niiden lääkkeiden määräämiseen, käyttöön ja esiintyvyyteen, jotka kuuluvat opiaatteihin esimerkiksi. Tässä näkökulmassa nämä asiat leikkaavat toinen toisiinsa. Kun puhutaan Lääkelaitoksesta varsin usein tässä hallituksen esityksessä, niin Lääkelaitos seuraa nimenomaan tämän tyyppisten lääkkeiden käyttöä, ja niitä käytetään huumaaviin tarkoituksiin, eikä vain siihen, mihin ne on tarkoitettu. Sitten tämä yleinen ilmapiiri, missä me elämme, sen "sivuvaikutuksena" tulee se, että esimerkiksi avohoidossakin oleva potilas saattaa olla ilman tarvitsemaansa lääkitystä johtuen siitä, että näitä huumausaineiksi luokiteltuja lääkkeitä ei haluta kirjoittaa ja määrätä.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Haluan vain, ettei tule väärinkäsityksiä, ymmärrän kyllä lukemani, mutta luen vielä, jos joku muu ei sitä ymmärrä tai on joitakin väärinkäsityksiä, niin tämä hallituksen esitys n:o 22 vuoden 2008 valtiopäiviltä sisältää tekstin: "Esityksen mukaan huumausaineen tuotanto, valmistus, tuonti, vienti, kuljetus, kauttakuljetus, jakelu, kauppa, käsittely, hallussapito ja käyttö olisi kielletty. Kiellosta voitaisiin kuitenkin poiketa lääkinnällisissä, tutkimuksellisissa ja valvonnallisissa tarkoituksissa. Laissa säädettäisiin näiden toimintojen lupahallintoon liittyvät säännökset. Lupa- ja valvontaviranomaisena toimisi edelleen Lääkelaitos." Eli tämä laki käsittelee myös lääkinnällistä toimintaa. Se sivuaa sitä, ja mielestäni meillä on täällä vapaa oikeus puhua lääkäreinä kivun hallinnasta tämän lain yhteydessä.

Yleiskeskustelu päättyi.