2) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain muuttamisesta
ja eräiden luotonantajien rekisteröinnistä sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä laissa pääasiallisesti
tullaan uudistamaan kuluttajansuojalakia ja pannaan täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi kulutusluotoista, niin
tässä on myös ohessa meille annettu tärkeä uusi
laki, laki eräiden luotonantajien rekisteröinnistä,
josta muun muassa itse olen tehnyt lakialoitteen vuonna 2007. Kyse
on siis näitten pikavippi-, lainayritysten rekisteröimisestä,
jota myös talousvaliokunta on yksimielisessä lausunnossaan
toivonut silloin, kun viime syksynä käsittelimme
pikavippilakia, jossa otettiin korkoilmoitusmenettelyihin ja yölliseen
lainan antamisen kieltoon kantaa.
Silloin eduskunta yksimielisesti edellytti, että hallitus
antaa vielä tällä vaalikaudella esityksen lainsäädännöksi,
jolla säädetään kulutusluottojen
myöntäminen rekisteröintiä edellyttäväksi elinkeinoksi
ja näin helpotetaan viranomaisen mahdollisuuksia valvoa
pikaluottojen ja muiden kulutusluottojen tarjoajien toimintaa sekä mahdollistetaan
puuttuminen lainvastaiseen toimintaan sanktioiden avulla, muun muassa
poistamalla kulutusluottojen tarjoaja rekisteristä. Näimme,
että valmisteltavalla lainsäädännöllä on
pyrittävä turvaamaan myös se, että kulutusluottojen
tarjoajilla on riittävä ammattitaito ja että he ovat
luotettavia.
Tässä meillä on nyt esitys, josta
näitä toiveita voi katsoa. Ne on oikeastaan sellaisenaan
läpi viety tähän hallituksen esitykseen,
ja varmasti talousvaliokunnassa tämän mielihyvin
otamme vastaan. Tässä on aika lyhyin tai olemattomin
perusteluin sitten valittu se, minne nämä luotonantajat
rekisteröidään. On päädytty
siihen, että aluehallintovirasto olisi elinkeino-oikeudellisesti
valvontaan sopivin elin ja että rekisteri keskitettäisiin
Etelä-Suomeen, jotta vain yksi rekisteri tarvitsisi perustella.
Se jälkimmäinen perustelu varmaan on aivan hyvä,
mutta kiinnostaa itseäni kyllä asian käsittelyssä kuunnella
myös eri asiantuntijatahoja, olisiko kuitenkin ollut helpompaa perustaa
se rekisteri Finanssivalvonnan yhteyteen. Nyt me säädämme
lain, jota sovelletaan tietyin poikkeuksin sellaisiin kuluttajaluottoja
tarjoaviin luotonantajiin, jotka eivät kuulu Finanssivalvonnan
piiriin, ja koko tämän valvonnan piiriin kuuluminen
olisi ollut kyllä yksi vaihtoehto. Mutta en tätä valittua
linjaa voi tuomita, kun en ole suoremmin tästä asiantuntijoita
kuullut.
Sen panin ilahtuneena merkille, että Suomen Pienlainayhdistys
ry kannattaa kaikkien luotonantajien rekisteröintiä ja
siihen liittyvää valvontaa. Alahan on aika villi,
kun meillä on noin 59 tilastoitua yritystä. Tämä Suomen
Pienlainayhdistys ry kattaa siitä 7 yritystä mutta
markkinoista noin 56 prosenttia. Ei tämä ihan
merkityksetön toimiala myöskään
ole, koska pienlainoja on myönnetty 1 130 000
kappaletta ja lainamäärä on keskimäärin
200 euroa, takaisinmaksuaika 28 päivää.
Elikkä tällainen toimiala ilman varsinaista rekisteröintiä on
ollut tosi villi, ja kuten hallituksen esityksessäkin perustellaan,
niin tämä lähtee ihan kansallisten luottomarkkinoiden
kehittymisestä. Välillä haluttiin odottaa
eurooppalaista säätelyä, mutta eduskunta
on ollut kiitettävän aktiivinen vaatimaan sitä kansallista
säätelyä silloin, kun meillä on
myös kansallinen toimintamalli, elikkä lähinnä tänne
meille ensiksi syntyi tämä tämmöinen
tekstiviestillä otettava vippausmuoto, lainamuoto.
Ongelmahan ei tällä ratkea. Siis ongelmaksi näen
sen, että tämmöinen nopea, ilman vakuuksia
saatava pikaluotto ei kaikille kuluttajille sovi. Moni pikaluottojen
käyttäjä on joutunut näitten helposti
saatavien luottojen kulutuskierteeseen, eli uudella vipillä katetaan
vanhaa vippiä. Ylivelkaantumisen ongelmaa voidaan ratkaista
niiden parissa, joille se on syntynyt, jo velkaneuvonnalla, ja sen
resursoinnista olemme aina silloin tällöin talousvaliokunnassa
koettaneet lausua, kun tämä talo budjettia hyväksyy.
Nyt toivon, että tarkkaa seurantaa on sen suhteen, miten
tämä ulkoistaminen, yksityistäminen,
täällä velkaneuvontapuolella, kun haluttiin
sitä järjestelmää hieman muuttaa,
nyt sitten velkaneuvonnan hoitaa, kun tiedämme, että montaa
taloutta ja suomalaista kohtaavat vaikeat taloudelliset ajat, niin
kuin kohtaavat julkistakin taloutta.
Mutta kaiken kaikkiaan puutuin tässä puheenvuorossa
vain tähän rekisteröintiin, ja on hyvä nähdä,
että saamme enemmän selkoa tätä myötä myös
koko toimintakentästä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On selkeä edistysaskel, että tämä rekisteröinti
tulee. Eduskunta on ollut edellisen laman jälkeen ja sen aikanakin
varmasti vahvasti huolestunut ylivelkaantumisesta ja velkaantumisesta
yleensä, ihmisten joutumisesta tähän
velkakierteeseen. Nyt ovat tulleet nämä pikavipit
ja siitä on syntynyt koukku ihmisten leukapieliin. Ollaan
kiinni vipistä toiseen ja uudella vipillä maksetaan
edellisen vipin kustannuksia.
Kuten täällä kuulimme, niin on 1 300 000
lainaa, pikavippiä. Niistä tulee 260 miljoonaa
euroa, ja tämä on kohtuullisen iso summa. Tuon
vipin myöntämisestä kellonaikojen suhteenhan
on käyty keskustelua, Sen pitäisi olla jollakin
tavalla paremmin hallinnassa, ja myöskin tuon tyyppisiin
väärinkäytöksiin, joita tähän
on liittynyt, että ollaan toisen nimiin nostettu pikavippejä,
olisi syytä myös luoda keinot puuttua.
Kaiken kaikkiaan tässä on kysymyksessä siis hallituksen
esitys, joka kuuluu näihin positiivisiin. Kielteisiä on
ollut ja on ja tulee varmasti ihan yllin kyllin, ja askel pitemmälle
on varmasti syytä ottaa jatkossa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Pikavipeistä yleensä on
vielä vähän liian löysä lainsäädäntö,
ja se sallii vielä väärinkäytöksiä,
mutta tämä on oikeaan suuntaan, että rekisteröidään
ne, ketkä tällä alalla ovat. Finanssivalvonta
kertoo, että he eivät tunne, keitä sillä alalla
on, ja se on villi tilanne, tilanne, missä harrastetaan
koronkiskontaa ihmisten hädänalaisella tilalla
ja velalla maksetaan velkaa ja parhaat ovat jopa parinsadantuhannen
euron velkakierteeseen joutuneet. Eli myös minä kiinnittäisin
huomiota tähän, että kun nyt tuli se,
että yöllä ei enää anneta,
niin yöllä voi sopia, että aamulla seitsemän
aikaan minä hommaan pikavipin. Se pitäisi tehdä niin,
että vasta päivällä saa vipin,
että kerkiää ainakin yöhöyrystä selvitä,
ja sitten tunnistetaan, kuka on ja kuka antaa ja näin.
Tässä ovat varsinkin nuoret joutuneet melkoisiin
velkakierteisiin, ja nuorilla muutenkin näkyy olevan — oli
tämänkin päivän lehdessä — suuria
mielenterveysongelmia, ja on tällaisia syrjäytyneitä,
ja nämä asiat edesauttavat varsinkin. Meidän
tehtävämme olisi nyt suojella nuoria näiltä.
On jo kyseenalaista, pitääkö tämmöisiä pikavippiyhtiöitä olla
olemassakaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on hallitukselta oikean
suuntainen, hyvä juttu. Mutta alun perinhän ongelma
on se, kuka on antanut — aivan niin kuin edellinen edustaja
lopetti — tämän oikeuden, että heikoimpia,
heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä ruvetaan rokottamaan
näinkin julmalla tavalla. Se on jo ollut moraalitonta,
ettei heti ole pistetty tämmöisiä pikavippifirmoja
kuriin.
Samanlaisiahan on meillä nykyään
tämmöisiä pikaulosottoja. Esimerkiksi
Tampereen kaupunki on siirtynyt siihen, että kun pari päivää myöhästyy
lasku, niin se siirretään heti jollekin hyvin kiihkeälle
ja kiimaiselle ulosottofirmalle, joka pistää korkoa
koron päälle tähän laskuun.
Eli joku tässä systeemissä on mennyt
aika pieleen, kun käydään nykyään
nopeampaa ja nopeampaa ihmisten kimppuun, jotka jostain syystä eivät pysty
maksamaan laskujaan.
Tämähän on sosiaalinen ongelma hyvin
pitkälle, että käytetään
kaikista heikoimpien ihmisten, heikoimmassa asemassa olevien ihmisten asemaa.
Usein on kyse alkoholista, peliriippuvuudesta tai jostain kulutusriippuvuudesta,
ihmisistä, jotka ovat ihan oikeasti kipeitä, mielenterveysongelmaisia
ja muita vastaavia. Tämä asia olisi todellakin
täytynyt aikoinaan tiedostaa, mutta tämä on
oikean suuntainen, ja tätä täytyy entisestään
tiukentaa ja oikeastaan tämmöiset pikavippifirmat
voisi poistaa. Minä en ymmärrä, ketä ne
hyödyntävät muuta kuin joitain ... onko siellä taustalla
jotain isompia pankkeja tai osakeyhtiöitä, jotka
vetävät tästäkin pientä hyötyä sitten
itselleen, mutta tämä on ehkä eettisesti
ja moraalisesti kaikista arveluttavinta suomalaista yritystoimintaa.
Kiitos, hallitus.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Koen, että tämä esitys
kuluttajansuojalain muuttamisesta on juuri yritys tuottaa sitä turvaa
niille kaikkein pienimmille ja heikoimmille eli omalle nuorisollemme,
joka on se suurin pikavippien käyttäjä.
Paitsi että hyvää on rekisteri, joka
tulee, hyvää on vakiomuotoinen lomake, joka antaa myös
sitten kuluttajalle hieman enemmän tietoa laista ja ylipäänsä säännökset
hyvästä luotonantotavasta. Hyvä luotonantotapa
määritellään tämän
lain yhteydessä ensimmäistä kertaa lain
tasolla, ja se on aivan erinomainen asia.
Se, mitä tässä yhteydessä on
kritisoitu, on tämän kulutusluottodirektiivin
soveltamisala. Itse direktiivihän ei ulotu alle 200 euron
vippeihin, mutta täällä Suomessa esitys
on, että se tulee myös niihin ulottumaan, ja itse
pidän tätä kyllä hyvänä.
Vaikka näiden erilaisten pienlainojen osuus on hyvin pieni
kaikista kuluttajaluotoista, tällä hetkellä noin
0,03 prosenttia, pitää huomata, että ottajalleen
ne ovat kuitenkin usein juuri se viimeinen karva, joka taittaa kamelin
selän. Keskimääräinen laina
on yleensä 200 euroa ja takaisinmaksu vajaan kuukauden,
eli kovin pienistä summista on kyse. Mutta kun huomioidaan
se, että velkaisella ihmisellä on useita velkojia — tällä hetkellä velkaneuvojien
pakeille tulevalla asiakkaalla voi olla jopa 50 eri velkaa — silloin, vaikka
yksittäiset velat olisivat pieniä, kokonaissumma
voi olla jo hyvinkin huomattava, ja kun vielä huomataan
se, että häiriömerkintöjen yhä suurempi
ja kasvava syy on nimenomaan pikavippi tai muu tili- tai kertaluotto — niiden
määrä on kasvanut vuodessa peräti
37 prosenttia — on aivan välttämätöntä,
että tähän asiaan puututaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan talousvaliokunnan esityksestä 2006 eduskunta
yksimielisesti hyväksyi ponnen, jossa edellytettiin sitä,
että hallitus antaa eduskunnalle mahdollisimman pikaisesti
esityksen siitä, että näitten pikavippien
osalta päästään järjestelyyn, jossa
kokonaiskustannus kuluttajalle ilmoitetaan selkeästi etukäteen
ja että tämä rekisteröidään. Hallitus
tässä ensimmäisessäkin osassa
vitkutteli pitkään, ja kun se toi tämän
esityksen, niin siinä ei ollut tätä rekisteröintiä.
Silloinhan oli sosialidemokraateilla, kuten täällä ed.
Kumpula-Natri totesi, oma rinnakkaislakialoite, jossa tämä rekisteröintikin
oli jo silloin tuotu esille. On se hyvä, että hallitus
nyt viimein on saanut tällaisen normaalin lain normaalista
asiasta tänne.
Se, mikä minua tässä nyt edelleen
häiritsee, on se, että tällaiseen rahan
lainaamiseen käytetään erilaista organisaatiota
kuin ihan normaaliin rahan lainaamiseen, jota tämäkin
on. Finanssivalvonta valvoo Suomessa rahan lainaamista, enkä ymmärrä sitä,
miten tästä tulee jollakin muulla tavoin erilainen.
Mutta meillä on tässä finanssimaailmassa
vähän toisenlainen tapa yleensä järjestää tätä valvontaa.
Kun tulee uusi tuote, niin katsotaan, kukahan tätä valvoisi,
ilman että laitetaan se sinne ihan samaan, missä ovat
nämä muutkin luottoasiat. Eli kyllä tämä on
ihan selkeätä pankkitoimintaa, jossa pitäisi
soveltaa ihan samanlaisia säännöksiä ja
niin, että myös Finanssivalvonta valvoisi tätä,
koska nämä yleensä liittyvät
kyseisen henkilön kokonaislainakustannuksiin, jotka ovat
siinä pankissa. Kysymys olisi siitä, miten nämä asiat
järjestetään, eikä siitä,
että nyt tämä laitetaan toiseen byrokratiaan,
jolloin asiakkaan kannalta tästä tulee entistä monimutkaisempi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi kuluttajansuojalain
muuttamisesta ja eräiden luotonantajien rekisteröinnistä on
erinomaisen hyvä esitys. Aivan kuten talousvaliokunnan
puheenjohtaja Skinnari totesi puheenvuorossaan, on hyvä,
että tämä lakiesitys saatiin nyt. Toivon
hartaasti sitä, että nämä pikavipit
ja tämän tyyppiset pikaluotot pystytään järkevällä lainsäädännöllä estämään
niin, ettei varsinkaan meidän nuoria suisteta jo hyvin
nuorella iällä siihen valtavaan kuiluun, jossa
heidän luottokelpoisuus menee ja se vaikuttaa sitten heidän
elämäänsä pitkälti
eteenpäin. On muistettava, että 1.4. — vasta
tämän kuun alusta — 1990-luvun alussa
velkavaikeuksiin joutuneet ihmiset saavat nämä luottotietonsa
puhdistettua. Se prosessi oli heille valtavan pitkä ja äärimmäisen
raskas, ja eduskunnan pitää pitää huoli
siitä, että vapaan markkinatalouden autuuden nimissä ei
pystytä tällaista holtitonta luotonantoa enää ylläpitämään.
On hyvä, että luotonantajat rekisteröidään ja
sitten laaditaan tarkat säännöt ja ennen
kaikkea Finanssivalvonnalle annetaan tässä asiassa tulevaisuudessa
yhä enemmän työvälineitä ja myös
työvoimaa, jotta luotonannon valvonta on tehokasta, toimivaa
ja ennen kaikkea ajantasaista. Pääomamarkkinat
ovat vapautuneet, sille emme mahda mitään, mutta
se tarkoittaa sitä, että tämän
valvonnan tulee olla myös tiukkaa, jottei näitä finanssikriisejä rupea
nyt joka vuosi kuplahtamaan pinnalle aina milloin minkäkin
liiallisen luotonannon takia. On tärkeää,
että laki saadaan voimaan nopeasti, ja on yhtä tärkeää,
että hallitus seuraa jatkossakin näitä luotonantoja
tarkasti, jottei huonoja, ikäviä yllätyksiä pääse
tapahtumaan tulevaisuudessa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Elämästä ei selviä pikavoitoilla
eikä pikavipeillä, ja tässä suhteessa
täytyy sanoa, että tämän vakavan työttömyyskriisin
ja nuorisotyöttömyyden ja ylivelkaantumisen tilanteesta
ei selvitä velkaneuvonnalla, vaan kyllä tässä asiassa
on valtiovarainministeriön ja hallituksen kuunneltava asiantuntijoita
ja myös eduskunnan tahtoa. Nyt tuntuu, että valtiovarainministeriö kyllä kuuntelee,
mutta
enemmän pikavippitoimijoita kuin niitä epäkohtia
esille tuovaa eduskuntaa, joka haluaa näihin puuttua. Minusta
nyt on kyseessä niin vakavat ilmiöt nuorten elinikäisen
velkaantumisen ja elämän tuhoamisen osalta, että jopa
perustuslailla pitäisi purkaa näitä kohtuuttomia
ehtoja, joita näissä asioissa selvästi
sovelletaan. Täytyy sanoa, että jos tällaisia
korkoja peritään satamassa harmaan talouden ja
rikollisjärjestöjen toimesta, niin ne pidetään
itsestäänselvänä poliisiasiana,
mutta nuorilta pidetään hallituksen näkökulmasta
laillisena periä satamakorkoja. Ei tämä näin
voi olla.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Käsillä oleva laki sisältää paljon
hyviä kohtia mutta sisältää myös
pohdinnan paikkoja. Täällä on tullut
jo esille se, kuka olisi se paras rekisteriviranomainen, ja nyt
tässä ehdotetaan, että aluehallintoviranomainen
toimisi tässä. Tämä herättää pohdinnan
kahdesta näkökulmasta.
Ensinnäkin, kannattaako Suomessa olla monta rekisterinpitäjää.
Pelkästään jo Patentti- ja rekisterihallituksessa
pidetään rekisterejä. Voidaan myös
kysyä, miksi sitä ei ole mainittu tässä esityksessä.
Toinen näkökulma liittyy siihen, jos halutaan yhdistää valvonta
ja samantyyppisellä toimialalla olevat toimijat. Tuntuu
kummalliselle, että pikaluottoyritykset eivät
olisi Finanssivalvonnan alaista toimintaa. Mielestäni luotto
kuin luotto. On se sitten pieni luotto tai suuri luotto, niin niitä pitäisi
kohdella samalla tavalla. Tämä liittyy myös
kysymykseen siitä, minkälaiset pelisäännöt
näillä toimijoilla on. Siksi olisi asianmukaista,
että ne olisivat samoissa käsissä, jolloin
sitä markkinaa voitaisiin katsella kokonaisuutena eikä paloittain,
kuten nyt tässä esityksessä on laitettu.
Toivon tältä osin huomattavaa harkintaa.
Sitten, jos otetaan tämä luotonsaanti, selkeä ongelma
on se, että pikaluoton saanti on aivan liian helppoa. Mieluummin
me lainsäätäjinä teemme pikkuisen
tässä kohdin mutkistavia pykäliä, jolloin
kuluttaja joutuu ihan aidosti pohtimaan, tarvitseeko hän
tätä luottoa vai voiko hän ratkaista
sen jollain muulla tavalla, olla ostamatta vaikka sitä uutta
asiaa. Tältä osin näen, että pikaluotto
on siirrettyä ongelmaa, joka voi kasautua ja sitä kautta
kaataa koko perheen talouden.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi on oikian
suuntaanen, mutta mielestäni ei riittävä.
Muistetahan vähän taaksepäin aikoja,
ku pikavipit, niitä alakas olohon tuola maaseurullakin.
Perheissä siellä otti niin isät ku äitit,
siellä otti lapsukaaset, ja ennen kaikkia nuorten osalta
oon torella ollu huolestunu. Siel on saattanu olla, että vippiä on
otettu monesta monesta eri paikasta, niit on kerääntyny vaikka
kuinka paljo.
Täs taannoin otti yksi leskirouva yhteyttä, joka
oli juuri jäänyt ansioituneelle kansaneläkkeelle,
ja kehu, että kuinka hän tuloo toimeen. Hänen
eläke, vaik oli 40 vuotta ollut töissä,
oli 728 euroa kuukauressa. Hänellä oli tämä sama kierre.
Hänel oli velekaa jo pankiist, että pankiist ei
enää saatu, ja sitten vippiä oli, kun
mä oikeen kysyyn — en mä tiä olisko
saanu kysyä — monesta, kuuresta, eri paikasta.
Ei hän pysty ikänä niitä maksamaha,
puhumattakaan jos lapset nuorena oppii sen, sama ku hedelmäpelin
vanhemmat ihimiset. Siitä kierteest ei koskaan seleviä.
Eli mä luulen, että näitä tulevaisuureskin, vaikka
kuinka kiristetääs lakia ja valavontaa, tuloo
yhä edelleen uusia antajia, pikavippiantajia, ja ottajiihan
aina löytyy. Saatei, soon ku housuuhin kakkantas, se lämmittää hetken
aikaa, mutta sitten tuloo kylymyys. Jotenka näissä osin
pitää lakia pyrkiä kiristämähän
siihen suuntahan, että torella saarahan nämä onnenonkijat
eli lainaajat kuriin, ja pankithan on kuulkaa sitä varten,
jotta ne lainaa rahaa. Lähretähän tästä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kun täällä on
monissa puheenvuoroissa tuotu esille, tämä hallituksen
esitys, joka pohjautuu myöskin EU-direktiivin toimeenpanemiseen,
on erinomaisen tärkeä. Me tiedämme erityisesti
näissä pikavippiluotoissa olleet ongelmat, mehän
joku aika sitten tiukensimme tätä vippien saantia
yöajalla, ja me tiedämme, että erityisesti
nuorilla ja monilla vähävaraisilla on tämmöinen
vippirasite. On tullut otettua luottoa, ja he maksavat siitä hirveää korkoa
eivätkä välttämättä siitä selviä.
Kiinnitän oikeastaan huomiota vähän
samaan asiaan, minkä täällä ed.
Lauslahti toi esille, että onko aluehallintovirasto oikea
virasto tätä rekisteriä pitämään,
ja toisaalta sitten jos tämmöinen luottoyritys
on rekisteröity, niin tarkoittaako se myös sitä,
että voidaan markkinoida, että olemme laillisia
ja olemme rekisteröityneitä, jonka vuoksi erittäin
luotettavia. Tästä näkökulmasta viranomaisten
valvontamahdollisuus on äärimmäisen tärkeä ja
konkreettinen toiminta valvontatoimenpiteissä. Meillähän
on monissa rikosjutuissa esillä näitä ketjutuksia
ja erilaisia luottoyhtiöitä. Ainakin erilaisten
talousrikosten yhteydessä näitä tulee
esille. Tässä mielessä tässä on kyllä erittäin
paljon viranomaisilla tehtävää. Sitten
toisaalta on tietysti hyvä, että näiden
luottoyritysten luotettavuus paranee ja että kansalaiset voivat
uskoa näihin yrityksiin, ja toisaalta sitten näiden
kansalaisten oikeusturva paranee. Tämä esitys
on erinomaisen hyvä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. Ensinnäkin
kun ajattelen, mitä olen näissä asioissa
kokenut 50—60 vuoden aikana. 40-luvulla, 50-luvulla ja
vielä 60-luvulla opetettiin säästämään
ja käyttämään rahaa hyvin säällisesti.
70-luvulla ammattiyhdistysliike ja työnantajatahot ottivat
kuluttamisen keskeiseksi tekijäksi. Piti lisätä kuluttamista,
jotta olisi kuulemma jotakin hyvää ja erityistä hyvinvointia
yhteiskunnassa. Sitten 80-luvulla kaikki huipentui siihen, että siirryttiin
kasinopeliaikakauteen rahamarkkinoiden vapauttamisen kautta 80-luvun
puolivälissä. Sitten kun tultiin 90-luvulle ja
2000-luvulle, sitten se huipentui pikavippikulttuurina. Onhan se
aika uskomatonta, että korot ovat 1 200 prosenttia.
Meillä oli tuolla Var-kauden yhteislyseossa monta pappia
opettajana, ei tietysti omaan tutkintoonsa liittyen mutta muutoin
pätevöitynyttä henkilöitä,
ja he muistuttivat siitä, että jo pyhässä kirjassa
puhutaan koronkiskonnasta. Nyt lehterillä on ihmisiä,
joiden mielestä 1 200 prosenttia on ihan passeli
juttu korkona. Mitähän siinä pyhässä kirjassa
oikein tarkoitettiin? Ovat huolissaan siitä, että nyt
on luotonantajarekisteri. Ei saisi olla edes luotonantajarekisteriä niin,
että pystyttäisiin seuraamaan. Eikä saisi
olla Finanssivalvontaakaan. Olemme aikoihin eläneet, tämä on
vain välivaihe.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Ei ole paljon aikaa, kun käsittelimme
talousvaliokunnassa ja täällä isossa
salissa pikaluottoa koskevaa lakia. Siinä yhteydessä jo
totesin itse, ja varmasti moni muukin, että tehtiin melko
lailla hampaaton laki. Vähän kellonaikoja ja joitakin
rajoituksia pantiin lakiin, mutta isoimmat tarpeelliset muutokset
jäivät siitä pois. Nyt on hyvä,
että hallitus on tämän esityksen tänne tuonut.
Tilanne on se, minkä muun muassa ed. Pulliainen viimeksi
kertoi, että yli 1 000 prosentin korkoja kiskotaan,
kun kännykällä lainoja otetaan. Eli tämmöiseen
aikaan olemme tulleet. On tarpeen todellakin kiristää lakia,
jotta tällainen hädänalaisten ihmisten
hyväksikäyttö ei voi olla niin helppoa
ja laajaa kuin mitä se tällä hetkellä tuon
lainmuutoksen jälkeenkin vielä on.
Se, että rekisteröidään,
vaaditaan näiden pikaluottoyhtiöiden rekisteröintiä,
on mielestäni askel oikeaan suuntaan. Mutta lähtisin
siitä, että se voisi olla luvanvaraista toimintaa,
jolloin olisi myös viranomaisilla oikeus perua lupa, jos
kohtuuttomuuksiin mennään, kun vaarana on, että edelleen
sellaisia tapahtuu niin kotimaasta kuin Suomenlahden eteläpuolelta
hoidettuna. Ehkä tässä yhteydessä valiokunnassa
on syytä harkita, että mentäisiin luvanvaraisuuteen
asti. Meillä on monia toimialoja, joilla on lupajärjestelmä päällä,
mutta tämä on kuitenkin vielä moneen
muuhun verrattuna mielestäni tärkeämpi,
koska tämä koskettaa todella ihmisiä,
jotka ovat ajautuneet, monet ilman omaa syytään,
todelliseen taloudelliseen ahdinkoon. Elinkeinovapauskaan ei saa olla
sellainen vapaus, joka antaa mahdollisuuden ihan mihin tahansa.
Täytyy muistaa, että loppulaskun maksaa useimmissa
tapauksissa yhteiskunta sosiaalitoimen toimeentuloluukun kautta.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Muistan lapsuudesta sellaisen sananlaskun,
että säästetty markka on arvokkaampi
kuin tienattu markka. Tietysti nyt euroaikakautena täytyy
muuttaa se niin, että säästetty euro
on arvokkaampi kuin tienattu euro.
Ed. Pulliainen käytti erittäin hyvän
puheenvuoron rahamarkkinoitten vapauttamisesta. Itse olen ollut
pankkisidonnaisessa kiinteistönvälitysliikkeessä töissä ja
seurasin tuon 1980-luvun puolenvälin rahamarkkinoitten
vapauttamisen, jolloin tulivat ensinnä yrityksille ulkolaiset
luotot, sen jälkeen yksityisille, eli tämä kasinotalous lähti
pyörimään, ja kyllähän
siitä hyvin pitkälle johtui sitten tämä 1990-luvun
alun lama ja vakava pankkikriisi, jossa ajettiin Suomen pankkitaloutta
hyvin voimakkaasti uuteen kuosiin.
Näiden pikavippien osalta olen koko ajan todennut sen,
että nämä ovat kurjistaneet rahamarkkinoita
hyvin voimakkaasti. Ihmisten harkintakyky on pettänyt monissa
asioissa. Saatetaan ottaa muutama kymmeneuronen, sataeuronen pikavippiä kännykällä,
ja sitten todellakin tämä niin sanottu efektiivinen
korko, todellinen korko, saattaa olla jopa satoja, jopa toistatuhatta prosenttia,
kuten tuossa edellä todettiin.
Minun mielestäni tämä hallituksen
esitys on ihan oikeansuuntainen ja oikeanaikainen. Olisin kyllä ollut
valmis vielä hiukan enemmän tätä kiristämään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallituksen
riveistä asiantuntevat kansanedustajat ovat ottaneet esille
tämän valvonnan, Nythän tässä finanssikriisin
aikana on moneen otteeseen todettu Yhdysvalloista lähtien,
että valvonta petti. Valvonta petti, ja nyt ollaan taas
luomassa Suomeen järjestelmää, jossa on
tämä "hajota ja hallitse" eli tehdään
tilaa taas markkinavoimille hoitaa tätä hommaa.
Siellä uusien virastojen uudet virkamiehet opettelevat
näitä kaikenlaisia pankkialan kierouksia, jotka
on tässä mahdollista tehdä, mutta samaan
aikaan meillä on pankeissa töissä ihmisiä,
joista monet ovat tehneet tätä koko ikänsä.
Niin on se täysin järjetöntä ruveta
taas luomaan uudenlaista järjestelmää,
koska kyllä näissä uusissa keskusvirastoissa
on paljon muutakin tekemistä kuin perehtyä tähän
pankkimaailmaan.
Siinä mielessä olin kyllä ilahtunut,
että näitä asioita vakavasti pohtineet
kansanedustajat myös hallituspuolueitten riveissä ovat
sanoneet tämän saman asian, että miksi
Finanssivalvonta, joka on Suomeen perustettu rahamarkkinoitten valvomiseksi,
ei hoida myös näitä pikavippiasioita.
Ei se muuta sitä, se on samaa rahaa, mitä jaetaan
tuolla näille ihmisille, jos se laina-aika on siinä lyhyempi,
mutta näitten ihmisten kokonaisvelka saattaa olla suunnattoman
suuri tai joka tapauksessa pienituloisille suunnaton ongelma. Niitä pitäisi seurata
samasta paikasta, jotta nähtäisiin se, mikä tämä taloudellinen
tilanne kokonaisuudessaan on, mistä rahaa tulee.
Meillä on nyt näissä keskusteluissa
käynyt ilmi, että vaikka meillä pankkeja
valvotaan ja meillä pystytään jollain
tavalla vakuutusyhtiöitäkin valvomaan Suomessa — vakuutusyhtiöitähän
ei pystytä valvomaan muualla Euroopassa ja maailmassa — niin
on kuitenkin niin, kuten tässä näitten
arvo-osuuksien ja rahastojen osalta on todettu talousvaliokunnan
selvityksessä, että meillä on 140 miljardia
euroa vuositasolla sijoituksia, joita ei valvo kukaan, ja tähän
rinnalle tuodaan nyt tällainen uusi rahalähde,
joka näyttää olevan erittäin
hyvä bisnes niille, jotka sitä tekevät.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, kun innoituin
ed. Pulliaisen kasvatuksellisesta näkökohdasta.
Muutenkin tässä yhteiskunnassa ne oikeistolaiset
arvot tai kovemmat arvot, joihin on ajauduttu, liittyvät
tähän asiaan. Eli tulevaisuusvaliokunnan jäsenenä ja
ammattini puolesta psykologina olen nähnyt, että aina,
kun rupeaa puhumaan välittävästä kurista
tai rajoista, pätee vanha totuus, että nuoret
ja lapset etsivät rajoja, ihmiset etsivät rajoja.
Ja vielä tuohon seuraavaan maahanmuuttokeskusteluunkin: siitäkin
kun puhuu niin, että pitää olla rajoja
ja välittää niin, että on selkeyttä näissä asioissa,
niin nykyään leimataan ne ihmiset, jotka alkavat
näistä asioista puhua, välittömästi.
Ikään kuin tämä koko ongelma
olisi sitä, että nykyhallitus ja vallanpitäjät
ja pankit haluavatkin sitoa ihmiset, tyydyttää heidän
himonsa heti, ikään kuin heidät jätettäisiin
lapsiksi, joita on helpompi — ed. Mieto käytti
kakka-sanaa, mutta minä käyttäisin sitä toista
sanaa, pissa-sanaa — saada niin kuin houkuteltua tähän
kierteeseen tällä välittömällä tarpeentyydytyksellä,
ja sitten heidät saman tien sidotaan ja ajetaan yhteiskunnasta
ulos eivätkä he enää äänestäkään.
Eli minä näen tässä koko
ajan tämmöisen selkeän, jopa poliittisen
tarkoitusperän. Nuoret eivät välttämättä itse
sitä oivalla, mutta tosiasiassa meillä on jo niin — tämän
aloitti kyllä tietysti jo sosialidemokraattinen hallitus
aikoinaan — että ruvettiin jotenkin uskomaan pankkien
ja tämmöisten talousmiesten näkemystä siitä,
että tämä on hyvä juttu. Ja
totta se onkin: kun psykologiaa, suggestioita käytetään
jatkuvasti väärin, ihmistä halveksivasti
ja aliarvioivasti, sitovasti, niin tämmöinen maailma
meille tulee. Ja vielä kerran sanon: tämä on
surkein esimerkki, että tämmöiset pikavippifirmat
on päästetty pedon lailla pyörimään
tähän maahan käyttämään
kaikista heikoimpia ihmisiä ja heidän, voisiko
sanoa, pahimpia, alkeellisimpia himoja hyväkseen.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Valitettavasti tämä uusi
lakiesitys ei estä luottoyritysten koronkiskontaa. Lakiesitys
ei myöskään poista sitä ongelmaa,
että taloudellisissa vaikeuksissa olevia ihmisiä voidaan
riistää edelleen aivan kohtuuttoman korkeilla
koroilla. Mielestäni pikavipit pitäisi kieltää.
Se ei luultavasti ole mahdollista tämän hallituksen
aikana, mutta voi ainakin olettaa, että lakia käsiteltäessä voitaisiin
palata siihen, että nämä korot olisivat kohtuullisempia.
Nythän on ihan mieletöntä, kun ne saattavat
olla 100 prosenttia, 200 prosenttia, ja me tiedämme, että yleensä näitä pikavippejä
ottavat
nuoret eivät ajattele, mihin pikavippien ottaminen johtaa
pidemmällä tähtäimellä — velkaantumiseen — ja
miten vaikeata on sitten saada ne velat maksettua. Lisäksi
monesti on kyseessä myös sairaus, mikä aiheuttaa
sen, että otetaan näitä pikavippejä ymmärtämättä ja
sairauden takia myös.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti juuri näin on, että tähän
kulutusyhteiskuntaan kasvatetut nuoret ihmiset, joidenka pitää toimia
ennen muuta kuluttajina, ei niinkään kansalaisina,
ottavat näitä pikavippejä tietysti aiheettomastikin
ja aivan perusteetta ja myöskin edellistä vippiä maksaakseen.
Mutta sitten on juuri tämä asia, että on
myös köyhiä ihmisiä, köyhyyden
tilanteita, jotka pakottavat etsimään jostakin
sitten muutamaa sataa euroa, kun ei ole yhtään
käyttövaroja. Joten tämän köyhyyden
ongelman poistaminen tietysti liittyy tähän, ja
sehän kuuluu tietysti tälle eduskunnalle. Ja tässä meillä olisi
myös ehkä enemmän toimialaa kuin tuon
pikavippikäytännön hallitsemisessa, koska
siihen liittyy jälleen tämä yli kaiken
oleva pankkitoiminnan vapauttaminen ja kansainvälinen tilanne.
Mutta toteaisin tähän aivan oikein jatkaen
siitä, mitä ed. Pulliainenkin tuossa ja muut puhuivat:
Elämme sellaista aikaa, että rosvoparonit ovat
liikkeellä, niin kuin professori Kuisma toteaa omassa kirjassaan
Rosvoparonien paluu. Eli tämä kysymys pikavipeistä on
yksi tällainen kapea sektori sitä, ja tämä laajempi
sektori on tietysti ihmisten alistaminen kuluttajiksi ja tämä taloudellinen
pankkien hyväksikäyttö. Voitot yksityistetään
ja tappiot sosialisoidaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Puhun lähinnä kokemuksista,
joita ihmiset ovat kertoneet siitä, kun he ovat ottaneet
pikavippejä. Hyvin monet heistä ovat jääneet,
eivät tietenkään kaikki, koukkuun ja
toivovat tietenkin, että näitten pikavippien hankkiminen
olisi vaikeampaa, ja siihenhän on pyritty.
Itse toivoisin kuitenkin, että talousohjausta yhteiskunnassa
annettaisiin enemmän, ja se kuuluu tietenkin ensisijaisesti
perheille, kodeille, opettaa sitä, mutta kyllä ihan
yhtä lailla kouluissa ja oppilaitoksissa oppitunneilla
voidaan opettaa ihan yksinkertaista prosenttilaskua ja koron laskua
ja sitä, kuinka asioita hoidetaan. Varsinkin syrjäytyneille
ihmisille tämä rahankäyttö on hyvin
ongelmallista, ja helposti lipsutaan näihin pikavippeihin.
Sivulla 6 on aika hyvin kuvattu, että näitten lainojen
mainonnassa on ilmoitettava esimerkin avulla luoton korko ja kokonaismäärä jne.
Kyllä tässä parempaan suuntaan ehkä ollaan
menossa, mutta tämä on asia, jota pitää koko
ajan ottaa esille ja josta pitää viedä informaatiota
eteenpäin.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Nurmi otti mun mielestä tärkiän
näkökulman esille. Mä haluaisin lyhkääsesti
tässä korostaa yhtä tärkiää asiaa.
Nyt kun tämä niin sanottu maailma, elämä täällä Suomessakin,
on mennyt kuulkaa aina vain liberaalimpahan suuntaan, meirän
pitää ottaa se perheyhteisö paremmin esille.
Muistan itte, oon sen verran ikäänen, että kyllä opetettihin
kotona tietyt elämäntavat rahankäytönkin
suhteen. Totta kai liikemaailma tykkää, että raha
kiertää, ettei se jää mätänemähän
ja haisemahan. Mutta se, että lasten kotona vanhemmat,
isät ja äitit, osaas pelata lasten kanssa, kuinka
rahaa yleensä käytetähän. Raha
ei kasva puus, mutta puu kasvaa rahaa, mutta saran vuoren kierrolla.
Keskustelu päättyi.