7) Hallituksen esitys laiksi taksiliikennelain muuttamisesta
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran täältä salista
käydään keskustelua taksiliikennelaista
ja sen muuttamisesta. Tällä kertaa ehdotetaan
muutettavaksi taksiliikennelaki niin, että paketti- ja
kuorma-autolla harjoitettava ammattimainen henkilöiden
kuljetus kiellettäisiin eräitä poikkeuksia
lukuun ottamatta. Varmaan ihmetellään, että miksi
näin, kuorma-autolla henkilöliikennettä yleensä harjoitetaan,
mutta näin on vaan Suomessakin käynyt, että tämmöinenkin
lakiesitys joudutaan tarkentamaan. Erityisesti täällä pääkaupunkiseudulla
on alettu harjoittaa henkilöliikennettä kuorma-autoilla.
Tätä lakia sovelletaan vain ammattimaiseen henkilöiden
kuljettamiseen tiellä henkilöautolla, ja "ammattimaisella
henkilöiden kuljettamisella tarkoitetaan laissa elinkeinon
harjoittamisen tai toimeentulonhankkimisen taikka muun tulonhankkimisen
tarkoituksessa harjoitettua henkilöiden kuljettamista tiellä henkilöautolla
korvausta vastaan". Aika selkeästi sanottu, mutta tähän
on sisältynyt porsaanreikä, ja näin tämä tarkennus
on paikallaan.
Taksiliikennelaissa on myös erikseen säädetty
niistä poikkeuksista, jolloin taksilupaa ei tarvita. Tällaisia
poikkeuksiahan ovat henkilökuljetukset koti- ja matkailupalveluihin
liittyvissä yrityksissä taikka sitten kuljetukset
museoajoneuvoilla, mikä on sinällänsä tärkeä huomio,
kohta, ja näin nykyinen lakiesitys siltä kohdin
on ajan tasalla.
Taksilupien määrä on kuitenkin rajoitettu,
ja liikenteen harjoittamiseen kohdistuu usein myös velvoitteita,
tärkein niistä on ajovelvoite tietenkin, ja se
on takseilla 24 tuntia vuorokaudessa. Mutta siihen sisältyy
myös muita velvoitteita. On asiakkaaseen kohdistuva palveluvelvoite.
Mikäli asiakas otetaan kyytiin, pitää huolehtia,
että näin kylmänä talvena varsin
hän pääsee lämpöiseen
tilaan kuljetuksen jälkeen. Kuljettajan on syytä varmistaa
muun muassa tämmöinen asia yksityiskohtana. Toisaalta
on myös velvollisuus ottaa asiakas kyytiin, ellei ole perusteltua
syytä kieltäytyä kyydistä. Maksukyvyttömyys
on tällöin kieltäytymisen syy kenties,
mutta aina on kuitenkin velvollisuus taksiautoilijalla ottaa asiakas
kyytiin.
Ajoneuvolain mukaan autoista henkilöautona pidetään
sellaista henkilöiden kuljetukseen valmistettua M1-luokan
ajoneuvoa, jossa on istumapaikkoja kuljettajan lisäksi
enintään kahdeksalle. Mikäli niitä on
yhdeksän tai enemmän, se on linja-autoksi luokiteltava
ja siihen sovelletaan joukkoliikenne- tai linjaliikennelakia. Mutta
taksi on yksi plus kahdeksan -henkilöpaikkainen auto. Ei
tietenkään kuorma-auto, koska kuorma-autossa paikkaluku
voi olla toki viisi, mutta sen tyyppimääritelmä on
tavarankuljetukseen valmistettu ajoneuvo. Se on N-luokan auto, ja
niitäkin on kolmen eri luokan kokoa: N1, N2 ja N3. Taksiauto
myös määritellään,
että siinä on taksamittari pakollinen, ja se on
myös ajoneuvolaissa säädetty, jotta asiakas
voi varmistaa oikean taksan kyseisestä kyydistä.
Tässä uudessa esityksessä on hyvää myös
se, että jos taksamittari on asennettu johonkin muuhun
ajoneuvoon kuin M1-luokan ajoneuvoon, se on rangaistava teko.
Keskeistä tässä uudessa lakiesityksessä on, että taksiliikennelaki
muutetaan niin, että paketti- tai kuorma-autolla harjoitettava
ammattimainen henkilöiden kuljetus kielletään
eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta ja nimenomaan,
että se säädetään myös
rangaistavaksi. Ehdotetulla muutoksella estettäisiin paketti-
tai kuorma-autolla ammattimaisia henkilökuljetuksia tarjoavien
yritysten epäasiallinen toiminta ja ehkäistäisiin
näin käytännössä myös
tällainen palveluiden harhaanjohtava tarjoaminen ja markkinointi taksipalveluina
kuluttajille. Pidän tätä hallituksen
esitystä kannatettavana.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen taksiyrittäjät
ja taksinkuljettajat ovat varmaan ehkä maailman luotettavimpia tai
ainakin niiden maiden joukossa, joiden taksijärjestelmä on
luotettavissa käsissä. Kysymyshän on
asiakkaista, ihmisistä, joilla on tarve siirtyä paikasta
toiseen, ja siitä, millä tavalla voidaan vuokra-autoilla
tämä siirtyminen tehdä.
Monissa mittauksissa nuorison ja aikuisväestön
keskuudessa muun muassa poliisi on ollut ainakin 30 vuotta ykkönen
luotettavuudessa instituutiona, mutta se ei ole kyllä pelkästään
poliisissa toimivien ansiota, vaan se on meidän demokratiamme
ansiota. Se on ansiota siitä, että tämä eduskunta
on halunnut lailla määritellä, millä tavalla
viranomaiset toimivat ja millä tavalla julkinen valta kontrolloi
vallankäyttöä ja millä lailla siihen
puututaan. Samaa vertauskuvaa voi käyttää Suomessa
taksiautoilijoihin. Meillä voi luottavaisin mielin ottaa
taksin missä vaan Suomessa ja olla ihan vakuuttunut siitä,
että ei tule ryöstetyksi eikä petetyksi.
Tämä hallituksen esitys lainsäädännön
muuttamisesta paketti- ja kuorma-autoilla harjoitettavan ammattimaisen
henkilöliikenteen osalta osoittaa, että vaikka
meillä tehdään hyvää lainsäädäntötyötä,
niin tällaisia porsaanreikiä voi jäädä lainsäädäntöön.
Kun taksiliikennelainsäädäntöä on
vuosien ja vuosikymmenten aikana säädetty, on
tietysti ajateltu, että taksiyrittäjät
hakevat luvan ja osoittavat ammattipätevyytensä, käyvät
koulutukset, hankkivat henkilöauton taksiautoksi.
Mutta kas kummaa, vuosi pari sitten jotkut huomasivat, että jos
ottaakin kuorma-auton ja alkaa sillä ajaa taksia, niin
ei tarvitse ollenkaan taksilupaa, mikä on uskomaton juttu,
mutta se on ollut suurena ongelmana, ja tämä on
suuri vääryys niille lakia noudattaville, tunnollisille
taksiyrittäjille ympäri maata ja myöskin
heidän kuljettajilleen, koska he joutuvat vastaamaan erilaisista velvoitteista,
verot, maksut, kaikki tämmöiset pitää hoitaa,
toisaalta autoissa on tiukemmat katsastusvaatimukset kuin kuorma-autoissa
ja monia muita asioita. Nyt sitten nämä kuorma-autolla
taksiliikennettä harjoittavat eivät olekaan olleet
ollenkaan liikenneluvan vaatimusten piirissä.
On erinomaisen hyvä, että Suomen Taksiliitto on
ollut tässä myös aloitteellinen. Toisaalta
keskeisin asia on ollut kyllä se, että kiitoksen
tässä ansaitsee ministeri Vehviläinen,
jota ovat tuolla valiokunnan työskentelyssä eri
puolueiden jäsenet arvostaneet ja pitäneet joustavana
ja hyvänä ministerinä sillä tavalla,
että hän ei ole härkäpäisesti
ajanut yksisilmäisesti niitä esityksiä, mitä liikenne-
ja viestintäministeriö on nähnyt parhaaksi,
vaan on niitä ollut valmis sorvaamaan sen mukaisesti kuin
se kansalaisille on oikeudenmukaista ja hyvää.
Tässä toinen ulottuvuus on se, että kun
tämmöinen epäkohta yhteiskunnassa nousee
esille, niin ministerin on puututtava näihin, otettava
ministeriössä asia esille ja edellytettävä sellaista
lainsäädännön valmistelua, että tämmöinen
ongelma voidaan poistaa.
Uskon, että kansalaisten keskuudessa ja erityisesti
taksiyrittäjien osalta ollaan tästä lainsäädännöstä erittäin
tyytyväisiä, ja tietysti myöskin tällä eduskunnassa.
Tämä on ripeästi saatu eteenpäin,
ja tämä ongelma saadaan poistettua. Tähänhän
jää tällainen poikkeus, joka koskee penkinpainajaisia,
että silloin voidaan kuorma-autolla nämä kuljetukset
tehdä, vaikka siellä ei istuimia ja muita olekaan.
Mutta siinä ei ole kysymys kyllä taksiliikenteen
harjoittamisesta vaan perinteisestä abien kevätjuhlasta.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys taksiliikennelain muuttamisesta
on varmahan hyvä. Toivotaan, että tällanen
laki tuloo mahdollisimman nopeahan voimahan. Tämähän
pulupahti viime syksynä esille, kun kuorma-autoolla ruvettiin
harjoottamahan taksiliikennettä. Pitää muistaa
aina, että ihimiset on tosi kekseleitä. Ne monta
kertaa kulukoo jopa jos ei lainsäätäjien
erellä, niin kun laki on sääretty, sen
jälkihin niitä ruvetahan kattelemahan. Valitettavasti
laista löytyy aina porsahanreikiä, niitä kun
ruvetahan tutkimahan. Ehrotanki, että teherähän nopiaa
sellaanen laki, selekiä laki, joka täyrentää sen,
että tällääset lain rikkomukset
pystytähän pitämähän
kurissa. Jos näin ei teherä, kohta täällä harjootetahan
taksiliikennettä viirakkokuorma-autoolla. Ei kun laki täytehen
toimintahan mahollisimman pian ja seuranta pystyhyn. Mä luulen,
jotta jos tätä ruvetahan sitten, kun saarahan uus
laki toteutettua, kunnolla siinä sivussa seuraamahan, kuinka
tämä laki pitää kutinsa, niin nämä väärinkäsitykset
ja niin sanotut porsahanreiät pystytähän
tukkimahan.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tervehdin ilolla tätä lakia,
joka tietyltä osalta varmistaa sen, että taksina
toimivat ne, joilla on asianmukaiset luvat ja asianmukainen kalusto,
eikä tästä tule villi länsi,
kuten edustajakollega Mieto tässä kuvaili näitä lavetin
päälle rakennettavia kulkupelejä ynnä muita.
Mielestäni tässä maassa tarvitaan turvallinen
ja kuluttajansuojan takaava taksijärjestelmä,
joka turvaa myös taksiautoilijoille asianmukaisen toimeentulon,
ja järjestelmä, joka takaa sen, että pimeä bisnes
ei pelaa ja erilaisilla venkulakonsteilla ei rahasteta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
taksilain muuttamisesta on kehno. Se antaa porsaanreiän
harmaalle yrittäjyydelle muuttaa helpolla kuorma-auto ja
pakettiauto taksiksi, kunhan vain on kuljettajalla pari vuotta ajokokemusta
toisen palveluksesta ja on toiminut kuljetusalan yrittäjänä sekä tietysti
tehdään auton muutokset. Mielestäni tällaisia
porsaanreikiä ei pidä harmaalle taloudelle antaa. Pian
meillä seisoo taksitolpilla mitä kummallisimpia
sekoituksia takseista, jos tämä laki hyväksytään.
Toivottavasti liikenne- ja viestintävaliokunta saa lisää tolkkua
lakiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En oikein ymmärrä, mitä ed.
Laxell on oikein tässä lukenut. Minusta tämä hallituksen
esitys on erinomaisen paikallaan ja yrittää pistää sen
harmaan talouden ja kieron politiikan kerta kaikkiaan järjestykseen.
Arvoisa puhemies! Minä kiinnitän huomiota muutamaan
näkökohtaan sen lisäksi, että totean, että tämä on
erinomaisen paikallaan oleva hallituksen esitys, ja niin kun täällä jo
on ehditty todeta, tämä pitäisi saada
ensi viikolla voimaan jo, ehdottomasti presidentin esittelyyn ensi
perjantaiksi. Kyllä tämä semmoinen asia
on, koska tämä on tämmöinen
läpihuutojuttu nyt.
Mutta tämä on mielenkiintoinen tuote kahdessa
mielessä. Täällä on verrattu
nyt voimassa olevaa lakia, että se on porsaanreikiä sisältävä.
Arvoisat edustajatoverit, kiinnittäkääpä huomiota, mitenkä se
on porsaita arvostava tämä ilmaisu. Siis todelliset
innovaatiokyvyt, ne ovat porsaita.
Toisekseen kiinnitän huomiota siihen, että hallitusohjelmassa
yleisin sana on innovaatio. Siis porsaitten innovaatioista on kysymys,
ja niitä me pistämme nyt kuriin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muistan lapsuudestani lauseen, evijärveläisen
taksinkuljettajayrittäjän mainoslauseen, jossa
hän totesi, että "soitto vain ja noudamme teidät".
Tähän asiaan sisältyi luotettavuutta,
turvallisuutta ja varmuutta.
Tämä paketti- ja kuorma-autoilla harjoitettu taksiliikenne
pulahti viime syksynä yhtäkkiä kuin salama
kirkkaalta taivaalta tai mistä tahansa pensaasta yllätyksenä esiin,
että meillä Suomessa on tämän
tyyppistä taksiliikennettä, ja sen jälkeen
tietyt tahot aktivoituivat hyvinkin paljon ja jotkut tietysti alkoivat
miettiä, kuinka tähän samaan liikennöintirumbaan
tai -vauhtiin pääsisi mukaan. Tämä hallituksen
esitys 32/2010 on erittäin perusteltu, ja niin
kuin ed. Pulliainen tuossa totesi, tämä laki pitäisi
saada hyvin nopeasti voimaan.
Meillä on Suomessa ja tietysti koko maailmassa ihmisiä ja älykköjä,
jotka miettivät asioita, joilla voidaan kiertää tiettyjä lakeja,
joilla voidaan sivuuttaa pykäliä ja löytää niistä tietyn
kokoisia aukkoja. Tällä lailla nyt sitten tukitaan
paketti- ja kuorma-autolla harjoitettava ammattimaisen henkilöidenkuljetuskokonaisuuden
aukko.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran ed. Pulliainen osui
naulan kantaan. Muistutukseksi kuitenkin: tietääkseni porsaankuljetus
ei vaadi liikennelupaa, kun se on eläinkuljetusta, mutta
sitä suoritetaan kyllä kuorma-autoilla, niin että siinä mielessä tämä kyseinen
asia on hyvin lähellä sitä.
Ed. Laxell otti esimerkin täällä,
että kun muuttaa kuorma-auton henkilöautoksi tai
linja-autoksi, niin saisi sitten luvan. Näinhän
ei ole ollenkaan, vaan taksiluvan saanti edellyttää yrittäjäkurssin
käymistä ja henkilöautolla sitä voi
hoitaa.
Nyt tämän lakiesityksen mukaan jos sitä hoitaa
jollain muulla, kuorma-autolla, niin se on rangaistava teko. Ei
sitä lupaa tule, jos sen kuorma-auton muuttaa henkilöautoksi.
Näin ollen tämä on erittäin
paikallaan, ja tämä kyseinen ongelmakohta tästä lakiesityksestä poistuu
tällä, että se muuttuu rangaistavaksi
teoksi, mikäli henkilökuljetusta suoritetaan ilman
liikennelupaa ja siihen kuulumattomalla kalustolla.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin Markku Pakkanen tuossa taksiliikenteen
harjoittajan ammattitaidolla totesi, Laxellin näkemys tässä nyt
ei kyllä tämän lain osalta sattunut kohdalleen,
koska tämä esittämänne toimintatapa
ei ole mahdollinen. Suomessa täytyy ensin suorittaa taksiliikenneyrittäjäkurssi
ja sitten osoittaa ammattipätevyys ja sitten hakea liikennelupa
henkilöautolle. Jos kaikki nämä kriteerit
täyttyvät ja sitten on tarveharkintaista perustetta
saada se ammattiajolupa, niin silloin voi saada tämän
luvan, ja nimenomaan on säädetty rangaistavaksi
muunlainen ammattiliikenteen harjoittaminen, joka voi sitten tapahtua vaikka
paketti- tai kuorma-autolla. Se tulee rangaistavaksi. Ongelmanahan
tässä on ollut se, että nykyisen lainsäädännön
mukaan viranomaiset eivät ole voineet puuttua tähän,
ei poliisi eikä myöskään muu
lupavalvontaviranomainen. Tämä on ollut hyvin
ongelmallista.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen otti tärkeän
asian esiin, että pistetähän laki pystyhyn
mahdollisimman nopiaa. Mä haluaisin pyytää ed.
Pulliaiselta anteeksi, jos minä olen loukannut porsahia,
kun mä oon porsahanrei’istä täs
käyttäny sanontaa. Päinvastoon porsas
on erittäin hellyyttävä eläin.
Innovaatioissa, siinä mä oon samaa mieltä,
ihmiset ovat erittäin kekseliäitä. Mutta
tämä tarkoottaa sitä, että tämä laki
pitää pistää mahdollisimman
nopiaa voimahan saatei, nyt on tuloos kevät ja ihmisillä alakaa taas
virta päässä pyörimähän
eli innovaatio pyörii.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt olen saanut aika montakin huomautusta
virheellisesti luetusta kotiläksystä ja lupaan
parantaa.
Keskustelu päättyi.