Täysistunnon pöytäkirja 32/2010 vp

PTK 32/2010 vp

32. TIISTAINA 6. HUHTIKUUTA 2010 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys laiksi taksiliikennelain muuttamisesta

 

Markku Pakkanen /kesk:

Arvoisa puhemies! Jälleen kerran täältä salista käydään keskustelua taksiliikennelaista ja sen muuttamisesta. Tällä kertaa ehdotetaan muutettavaksi taksiliikennelaki niin, että paketti- ja kuorma-autolla harjoitettava ammattimainen henkilöiden kuljetus kiellettäisiin eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta. Varmaan ihmetellään, että miksi näin, kuorma-autolla henkilöliikennettä yleensä harjoitetaan, mutta näin on vaan Suomessakin käynyt, että tämmöinenkin lakiesitys joudutaan tarkentamaan. Erityisesti täällä pääkaupunkiseudulla on alettu harjoittaa henkilöliikennettä kuorma-autoilla.

Tätä lakia sovelletaan vain ammattimaiseen henkilöiden kuljettamiseen tiellä henkilöautolla, ja "ammattimaisella henkilöiden kuljettamisella tarkoitetaan laissa elinkeinon harjoittamisen tai toimeentulonhankkimisen taikka muun tulonhankkimisen tarkoituksessa harjoitettua henkilöiden kuljettamista tiellä henkilöautolla korvausta vastaan". Aika selkeästi sanottu, mutta tähän on sisältynyt porsaanreikä, ja näin tämä tarkennus on paikallaan.

Taksiliikennelaissa on myös erikseen säädetty niistä poikkeuksista, jolloin taksilupaa ei tarvita. Tällaisia poikkeuksiahan ovat henkilökuljetukset koti- ja matkailupalveluihin liittyvissä yrityksissä taikka sitten kuljetukset museoajoneuvoilla, mikä on sinällänsä tärkeä huomio, kohta, ja näin nykyinen lakiesitys siltä kohdin on ajan tasalla.

Taksilupien määrä on kuitenkin rajoitettu, ja liikenteen harjoittamiseen kohdistuu usein myös velvoitteita, tärkein niistä on ajovelvoite tietenkin, ja se on takseilla 24 tuntia vuorokaudessa. Mutta siihen sisältyy myös muita velvoitteita. On asiakkaaseen kohdistuva palveluvelvoite. Mikäli asiakas otetaan kyytiin, pitää huolehtia, että näin kylmänä talvena varsin hän pääsee lämpöiseen tilaan kuljetuksen jälkeen. Kuljettajan on syytä varmistaa muun muassa tämmöinen asia yksityiskohtana. Toisaalta on myös velvollisuus ottaa asiakas kyytiin, ellei ole perusteltua syytä kieltäytyä kyydistä. Maksukyvyttömyys on tällöin kieltäytymisen syy kenties, mutta aina on kuitenkin velvollisuus taksiautoilijalla ottaa asiakas kyytiin.

Ajoneuvolain mukaan autoista henkilöautona pidetään sellaista henkilöiden kuljetukseen valmistettua M1-luokan ajoneuvoa, jossa on istumapaikkoja kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle. Mikäli niitä on yhdeksän tai enemmän, se on linja-autoksi luokiteltava ja siihen sovelletaan joukkoliikenne- tai linjaliikennelakia. Mutta taksi on yksi plus kahdeksan -henkilöpaikkainen auto. Ei tietenkään kuorma-auto, koska kuorma-autossa paikkaluku voi olla toki viisi, mutta sen tyyppimääritelmä on tavarankuljetukseen valmistettu ajoneuvo. Se on N-luokan auto, ja niitäkin on kolmen eri luokan kokoa: N1, N2 ja N3. Taksiauto myös määritellään, että siinä on taksamittari pakollinen, ja se on myös ajoneuvolaissa säädetty, jotta asiakas voi varmistaa oikean taksan kyseisestä kyydistä. Tässä uudessa esityksessä on hyvää myös se, että jos taksamittari on asennettu johonkin muuhun ajoneuvoon kuin M1-luokan ajoneuvoon, se on rangaistava teko.

Keskeistä tässä uudessa lakiesityksessä on, että taksiliikennelaki muutetaan niin, että paketti- tai kuorma-autolla harjoitettava ammattimainen henkilöiden kuljetus kielletään eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta ja nimenomaan, että se säädetään myös rangaistavaksi. Ehdotetulla muutoksella estettäisiin paketti- tai kuorma-autolla ammattimaisia henkilökuljetuksia tarjoavien yritysten epäasiallinen toiminta ja ehkäistäisiin näin käytännössä myös tällainen palveluiden harhaanjohtava tarjoaminen ja markkinointi taksipalveluina kuluttajille. Pidän tätä hallituksen esitystä kannatettavana.

Oiva Kaltiokumpu /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Suomen taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat ovat varmaan ehkä maailman luotettavimpia tai ainakin niiden maiden joukossa, joiden taksijärjestelmä on luotettavissa käsissä. Kysymyshän on asiakkaista, ihmisistä, joilla on tarve siirtyä paikasta toiseen, ja siitä, millä tavalla voidaan vuokra-autoilla tämä siirtyminen tehdä.

Monissa mittauksissa nuorison ja aikuisväestön keskuudessa muun muassa poliisi on ollut ainakin 30 vuotta ykkönen luotettavuudessa instituutiona, mutta se ei ole kyllä pelkästään poliisissa toimivien ansiota, vaan se on meidän demokratiamme ansiota. Se on ansiota siitä, että tämä eduskunta on halunnut lailla määritellä, millä tavalla viranomaiset toimivat ja millä tavalla julkinen valta kontrolloi vallankäyttöä ja millä lailla siihen puututaan. Samaa vertauskuvaa voi käyttää Suomessa taksiautoilijoihin. Meillä voi luottavaisin mielin ottaa taksin missä vaan Suomessa ja olla ihan vakuuttunut siitä, että ei tule ryöstetyksi eikä petetyksi.

Tämä hallituksen esitys lainsäädännön muuttamisesta paketti- ja kuorma-autoilla harjoitettavan ammattimaisen henkilöliikenteen osalta osoittaa, että vaikka meillä tehdään hyvää lainsäädäntötyötä, niin tällaisia porsaanreikiä voi jäädä lainsäädäntöön. Kun taksiliikennelainsäädäntöä on vuosien ja vuosikymmenten aikana säädetty, on tietysti ajateltu, että taksiyrittäjät hakevat luvan ja osoittavat ammattipätevyytensä, käyvät koulutukset, hankkivat henkilöauton taksiautoksi.

Mutta kas kummaa, vuosi pari sitten jotkut huomasivat, että jos ottaakin kuorma-auton ja alkaa sillä ajaa taksia, niin ei tarvitse ollenkaan taksilupaa, mikä on uskomaton juttu, mutta se on ollut suurena ongelmana, ja tämä on suuri vääryys niille lakia noudattaville, tunnollisille taksiyrittäjille ympäri maata ja myöskin heidän kuljettajilleen, koska he joutuvat vastaamaan erilaisista velvoitteista, verot, maksut, kaikki tämmöiset pitää hoitaa, toisaalta autoissa on tiukemmat katsastusvaatimukset kuin kuorma-autoissa ja monia muita asioita. Nyt sitten nämä kuorma-autolla taksiliikennettä harjoittavat eivät olekaan olleet ollenkaan liikenneluvan vaatimusten piirissä.

On erinomaisen hyvä, että Suomen Taksiliitto on ollut tässä myös aloitteellinen. Toisaalta keskeisin asia on ollut kyllä se, että kiitoksen tässä ansaitsee ministeri Vehviläinen, jota ovat tuolla valiokunnan työskentelyssä eri puolueiden jäsenet arvostaneet ja pitäneet joustavana ja hyvänä ministerinä sillä tavalla, että hän ei ole härkäpäisesti ajanut yksisilmäisesti niitä esityksiä, mitä liikenne- ja viestintäministeriö on nähnyt parhaaksi, vaan on niitä ollut valmis sorvaamaan sen mukaisesti kuin se kansalaisille on oikeudenmukaista ja hyvää. Tässä toinen ulottuvuus on se, että kun tämmöinen epäkohta yhteiskunnassa nousee esille, niin ministerin on puututtava näihin, otettava ministeriössä asia esille ja edellytettävä sellaista lainsäädännön valmistelua, että tämmöinen ongelma voidaan poistaa.

Uskon, että kansalaisten keskuudessa ja erityisesti taksiyrittäjien osalta ollaan tästä lainsäädännöstä erittäin tyytyväisiä, ja tietysti myöskin tällä eduskunnassa. Tämä on ripeästi saatu eteenpäin, ja tämä ongelma saadaan poistettua. Tähänhän jää tällainen poikkeus, joka koskee penkinpainajaisia, että silloin voidaan kuorma-autolla nämä kuljetukset tehdä, vaikka siellä ei istuimia ja muita olekaan. Mutta siinä ei ole kysymys kyllä taksiliikenteen harjoittamisesta vaan perinteisestä abien kevätjuhlasta.

Juha Mieto /kesk:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys taksiliikennelain muuttamisesta on varmahan hyvä. Toivotaan, että tällanen laki tuloo mahdollisimman nopeahan voimahan. Tämähän pulupahti viime syksynä esille, kun kuorma-autoolla ruvettiin harjoottamahan taksiliikennettä. Pitää muistaa aina, että ihimiset on tosi kekseleitä. Ne monta kertaa kulukoo jopa jos ei lainsäätäjien erellä, niin kun laki on sääretty, sen jälkihin niitä ruvetahan kattelemahan. Valitettavasti laista löytyy aina porsahanreikiä, niitä kun ruvetahan tutkimahan. Ehrotanki, että teherähän nopiaa sellaanen laki, selekiä laki, joka täyrentää sen, että tällääset lain rikkomukset pystytähän pitämähän kurissa. Jos näin ei teherä, kohta täällä harjootetahan taksiliikennettä viirakkokuorma-autoolla. Ei kun laki täytehen toimintahan mahollisimman pian ja seuranta pystyhyn. Mä luulen, jotta jos tätä ruvetahan sitten, kun saarahan uus laki toteutettua, kunnolla siinä sivussa seuraamahan, kuinka tämä laki pitää kutinsa, niin nämä väärinkäsitykset ja niin sanotut porsahanreiät pystytähän tukkimahan.

Merja Kyllönen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Tervehdin ilolla tätä lakia, joka tietyltä osalta varmistaa sen, että taksina toimivat ne, joilla on asianmukaiset luvat ja asianmukainen kalusto, eikä tästä tule villi länsi, kuten edustajakollega Mieto tässä kuvaili näitä lavetin päälle rakennettavia kulkupelejä ynnä muita. Mielestäni tässä maassa tarvitaan turvallinen ja kuluttajansuojan takaava taksijärjestelmä, joka turvaa myös taksiautoilijoille asianmukaisen toimeentulon, ja järjestelmä, joka takaa sen, että pimeä bisnes ei pelaa ja erilaisilla venkulakonsteilla ei rahasteta.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys taksilain muuttamisesta on kehno. Se antaa porsaanreiän harmaalle yrittäjyydelle muuttaa helpolla kuorma-auto ja pakettiauto taksiksi, kunhan vain on kuljettajalla pari vuotta ajokokemusta toisen palveluksesta ja on toiminut kuljetusalan yrittäjänä sekä tietysti tehdään auton muutokset. Mielestäni tällaisia porsaanreikiä ei pidä harmaalle taloudelle antaa. Pian meillä seisoo taksitolpilla mitä kummallisimpia sekoituksia takseista, jos tämä laki hyväksytään. Toivottavasti liikenne- ja viestintävaliokunta saa lisää tolkkua lakiin.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! En oikein ymmärrä, mitä ed. Laxell on oikein tässä lukenut. Minusta tämä hallituksen esitys on erinomaisen paikallaan ja yrittää pistää sen harmaan talouden ja kieron politiikan kerta kaikkiaan järjestykseen.

Arvoisa puhemies! Minä kiinnitän huomiota muutamaan näkökohtaan sen lisäksi, että totean, että tämä on erinomaisen paikallaan oleva hallituksen esitys, ja niin kun täällä jo on ehditty todeta, tämä pitäisi saada ensi viikolla voimaan jo, ehdottomasti presidentin esittelyyn ensi perjantaiksi. Kyllä tämä semmoinen asia on, koska tämä on tämmöinen läpihuutojuttu nyt.

Mutta tämä on mielenkiintoinen tuote kahdessa mielessä. Täällä on verrattu nyt voimassa olevaa lakia, että se on porsaanreikiä sisältävä. Arvoisat edustajatoverit, kiinnittäkääpä huomiota, mitenkä se on porsaita arvostava tämä ilmaisu. Siis todelliset innovaatiokyvyt, ne ovat porsaita.

Toisekseen kiinnitän huomiota siihen, että hallitusohjelmassa yleisin sana on innovaatio. Siis porsaitten innovaatioista on kysymys, ja niitä me pistämme nyt kuriin.

Esko Ahonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Muistan lapsuudestani lauseen, evijärveläisen taksinkuljettajayrittäjän mainoslauseen, jossa hän totesi, että "soitto vain ja noudamme teidät". Tähän asiaan sisältyi luotettavuutta, turvallisuutta ja varmuutta.

Tämä paketti- ja kuorma-autoilla harjoitettu taksiliikenne pulahti viime syksynä yhtäkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta tai mistä tahansa pensaasta yllätyksenä esiin, että meillä Suomessa on tämän tyyppistä taksiliikennettä, ja sen jälkeen tietyt tahot aktivoituivat hyvinkin paljon ja jotkut tietysti alkoivat miettiä, kuinka tähän samaan liikennöintirumbaan tai -vauhtiin pääsisi mukaan. Tämä hallituksen esitys 32/2010 on erittäin perusteltu, ja niin kuin ed. Pulliainen tuossa totesi, tämä laki pitäisi saada hyvin nopeasti voimaan.

Meillä on Suomessa ja tietysti koko maailmassa ihmisiä ja älykköjä, jotka miettivät asioita, joilla voidaan kiertää tiettyjä lakeja, joilla voidaan sivuuttaa pykäliä ja löytää niistä tietyn kokoisia aukkoja. Tällä lailla nyt sitten tukitaan paketti- ja kuorma-autolla harjoitettava ammattimaisen henkilöidenkuljetuskokonaisuuden aukko.

Markku Pakkanen /kesk:

Arvoisa puhemies! Jälleen kerran ed. Pulliainen osui naulan kantaan. Muistutukseksi kuitenkin: tietääkseni porsaankuljetus ei vaadi liikennelupaa, kun se on eläinkuljetusta, mutta sitä suoritetaan kyllä kuorma-autoilla, niin että siinä mielessä tämä kyseinen asia on hyvin lähellä sitä.

Ed. Laxell otti esimerkin täällä, että kun muuttaa kuorma-auton henkilöautoksi tai linja-autoksi, niin saisi sitten luvan. Näinhän ei ole ollenkaan, vaan taksiluvan saanti edellyttää yrittäjäkurssin käymistä ja henkilöautolla sitä voi hoitaa.

Nyt tämän lakiesityksen mukaan jos sitä hoitaa jollain muulla, kuorma-autolla, niin se on rangaistava teko. Ei sitä lupaa tule, jos sen kuorma-auton muuttaa henkilöautoksi. Näin ollen tämä on erittäin paikallaan, ja tämä kyseinen ongelmakohta tästä lakiesityksestä poistuu tällä, että se muuttuu rangaistavaksi teoksi, mikäli henkilökuljetusta suoritetaan ilman liikennelupaa ja siihen kuulumattomalla kalustolla.

Oiva Kaltiokumpu /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Niin kuin Markku Pakkanen tuossa taksiliikenteen harjoittajan ammattitaidolla totesi, Laxellin näkemys tässä nyt ei kyllä tämän lain osalta sattunut kohdalleen, koska tämä esittämänne toimintatapa ei ole mahdollinen. Suomessa täytyy ensin suorittaa taksiliikenneyrittäjäkurssi ja sitten osoittaa ammattipätevyys ja sitten hakea liikennelupa henkilöautolle. Jos kaikki nämä kriteerit täyttyvät ja sitten on tarveharkintaista perustetta saada se ammattiajolupa, niin silloin voi saada tämän luvan, ja nimenomaan on säädetty rangaistavaksi muunlainen ammattiliikenteen harjoittaminen, joka voi sitten tapahtua vaikka paketti- tai kuorma-autolla. Se tulee rangaistavaksi. Ongelmanahan tässä on ollut se, että nykyisen lainsäädännön mukaan viranomaiset eivät ole voineet puuttua tähän, ei poliisi eikä myöskään muu lupavalvontaviranomainen. Tämä on ollut hyvin ongelmallista.

Juha Mieto /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen otti tärkeän asian esiin, että pistetähän laki pystyhyn mahdollisimman nopiaa. Mä haluaisin pyytää ed. Pulliaiselta anteeksi, jos minä olen loukannut porsahia, kun mä oon porsahanrei’istä täs käyttäny sanontaa. Päinvastoon porsas on erittäin hellyyttävä eläin. Innovaatioissa, siinä mä oon samaa mieltä, ihmiset ovat erittäin kekseliäitä. Mutta tämä tarkoottaa sitä, että tämä laki pitää pistää mahdollisimman nopiaa voimahan saatei, nyt on tuloos kevät ja ihmisillä alakaa taas virta päässä pyörimähän eli innovaatio pyörii.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Nyt olen saanut aika montakin huomautusta virheellisesti luetusta kotiläksystä ja lupaan parantaa.

Keskustelu päättyi.