16) Hallituksen esitys laeiksi televisio- ja radiotoiminnasta
annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
sekä tekijänoikeuslain 25 b ja 48 §:n
muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sanoin jo ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä, että jaan sivistysvaliokunnan kanssa
huolen tuotesijoittelun sallimisesta lastenohjelmissa. Ongelma on
siinä, että alle kouluikäisille ja ala-asteikäisille
lapsille ei ole aivan selvää, mitä tuotesijoittelulla
tarkoitetaan. Alle kouluikäiset lapset eivät osaa
lukea teksti-ilmoituksia tuotesijoittelusta tai kun osaavat lukea,
he eivät ymmärrä, mitä sillä tarkoitetaan.
Kuuloliitosta otettiin minuun yhteyttä ja kiitettiin
tätä lakia koskevasta puheenvuorostani. Kuuloliitto
on huolissaan siitä, että lastenohjelmat rajataan
pois tekstitysvelvoitteesta. Kuuloliitto vaatii, että lasten
oikeuksia tulisi kunnioittaa ja että lastenohjelmat tukisivat
muun muassa lukemaan oppimista. Juuri televisio on se väline, jolla
lasten lukemaan oppimista voidaan aktivoida ja edistää.
Arvoisa puhemies! Tekstityshän auttaa myös kuulovammaisia
vanhempia, joita helpottaa lastenohjelmien seuraaminen. He tietäisivät
paremmin mitä lapsi, oli sitten kuuleva tai kuulovammainen,
seuraa. Silloin vanhempien on helpompi keskustella lapsen kanssa
ohjelman sisällöstä.
Jo liikenne- ja viestintäministeriön lausuntakierroksella
Kuuloliitto otti tähän asiaan kantaa, mutta se
ei päätynyt hallituksen lakiesityksen lopulliseen
muotoon.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! En ollut ensimmäisen käsittelyn
aikana paikalla, oli joku meno, mutta haluan siksi muutaman sanan
sanoa tästä lakiesityksestä. Tämä on
yksi niistä liikenne- ja viestintäministeriön
lakiesityksistä, joiden sananvapauskäsitystä voi
kyllä ihmetellä — ja tässä tapauksessa
todella oli aihetta ihmetellä. Perustuslakivaliokunta teki
kuitenkin suuren työn siinä, että se
poisti sen ongelman, mikä tässä lakiesityksessä oli.
Eli tässä lakiesityksessähän
rinnastettiin kaupallinen mainonta ja aatteellinen ja poliittinen
mainonta toisiinsa. Elikkä lähtökohta
oli sama, ja niitä olisivat koskeneet lähes suurin
piirtein samat periaatteet. Tämä poistettiin ihan
yksimielisesti ja yhteisymmärryksellä.
Tästä huolimatta tähän lakiin
jää minusta semmoinen ongelma, joka liittyy juuri
lapsiin ja tuotesijoitteluun. Onko todella niin, että aatteellinen ja
poliittinen mainonta on niin vaarallista lapsille, että sitä oikein
lailla halutaan estää ja halutaan siirtää aatteellisen
mainonnan esiintyminen joskus kello kymmenen, yhdentoista, kahdentoista
aikaan illalla, jolloin lapset nyt varmasti ovat nukkumassa? Minä en
ymmärrä oikein sitä intoa siitä,
että kaikki hyvätkin elokuvat ja televisio-ohjelmat
siirretään myöhäiseen yöhön.
Sitten aikuiset ovat aamulla kahdeksan, seitsemän aikaan
niin nukuksissa, että tekevät virheitä ja ajavat
kolarin ja kaikki vaan siitä syystä, kun lapsia
täytyy suojella television pahoilta asioilta.
Onneksi joka tapauksessa tässä laissa on nyt se
pahin vika korjattu, elikkä aatteellinen mainonta saa edelleenkin
olla aatteellista mainontaa eikä sitä rajoiteta
eikä siihen sovelleta samanlaisia säännöksiä kuin
tavalliseen mainontaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tuo tuotesijoittelu, josta puhuimme ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä pitkään,
on ollut ihan historiallinen asia jo 20—30-luvulta alkaen.
Hollywoodin elokuvissa se on nähtävissä ja
jatkossa edelleen muualla. Se ei ole mikään uusi
tilanne, mutta tämän kaiken hallinta olisi tietysti
se varsin tärkeä iso asia, johon pitäisi
kiinnittää huomiota.
Se, mihin ed. Laxell omassa puheenvuorossaan viittasi — siis
Kuuloliiton kantaan lähetysten, etenkin lastenohjelmien,
tekstityksestä televisiossa — on tärkeä asia.
Olisi kyllä syytä kannustaa sekä Yleisradiota,
ehkä hallintoneuvoston kautta tai muuten myös
ihan lainsäädännöllä, että tuota
tärkeää asiaa, joka on ihan perustuslaillinen
kysymys nimenomaan kuurojen ihmisten kohdalla: saada käyttöönsä tekstitys.
Sitä pitää toki jatkossa pitää esillä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin päivän hyviin uutisiin,
joka on se, että eduskuntaryhmien keskuudessa vallitsee
hyvin suuri yksimielisyys siitä, että Yleisradion
osalta meidän pitää huolehtia Yleisradion
toimintaedellytyksistä nykytasolla ja olla valmiit myös
tämän mukaisesti huolehtimaan Yleisradion rahoituksesta.
Olen iloinen, että kaikki eduskuntaryhmät saattoivat
tänään tämän periaatteen
allekirjoittaa ja todeta, että aikaisempi, ennen pääsiäistä käyty eduskuntaryhmien
neuvottelu asiasta johti oikean tason määrittelyyn
eli noin 480 miljoonaan euroon.
Sitten toinen asia liittyy tämän lakiehdotuksen
kyseenalaiseen puoleen. Tämähän siis
nyt tarkoittaa sitä, että jatkossa tuotesijoittelu
tulee lailliseksi eli tulemme tilanteeseen, jossa erilaiset televisio-ohjelmissa
esiintyvät tuotteet, ovat ne sitten juomia tai autoja tai
muita välineitä, ovat ostettavissa. Pidän
tätä erittäin huonona kehityssuuntana,
ja aivan erityisesti koen, että tämä on
huono kehityssuunta lasten ja nuorten ohjelmissa. Näissä ohjelmissa
pitäisi olla harvinaisen päivänselvää,
että emme tällaista piilomainontaa ryhdy tekemään.
On selvää, että tässä on
kaupallisia intressejä ja tätä voidaan
käyttää bisneksen teon mahdollisuutena,
mutta yhtä selvää on, että tämä tulee
hämärtämään kansalaisten
aitoa uskoa televisiosta tulevien ohjelmien totuudenmukaisuuteen,
kun rahalla voidaan ostaa tuotteiden näkyvyyttä.
Olisin toivonut, että eduskunnan suuri enemmistö olisi
tässä voinut varjella kulttuurin ja journalismin
arvoja ja lähteä siitä, että tällainen
tuotesijoittelu on vahingollista ja niin suuressa rahapulassa Suomen
tasavalta ei ole, että näitä paikkoja pitäisi
televisiossa erikseen myydä. Joten toivon, että kun
asiasta sitten lopullisia kantoja itse kukin kansanedustaja ottaa,
tämä näkökohta otettaisiin vakavasti
huomioon.
Keskustelu päättyi.