1) Lepäämässä oleva ehdotus
valmiuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Edellinen eduskunta hyväksyi keväällä 2010
lepäämään ehdotuksen uudeksi
valmiuslaiksi ja siihen liittyväksi lainsäädännöksi.
Uudella valmiuslailla kumottaisiin nykyinen samanniminen laki.
Valmiuslaki on vakavien kriisiolojen laki. Nykyistä valmiuslakia
ei ole jouduttu soveltamaan kertaakaan sen voimassaolon aikana.
Soveltamistilanteiden harvinaisuudesta huolimatta on tärkeätä,
että maassa on kaiken varalta ajantasainen kriisilainsäädäntö.
Tämä on tärkeätä myös kriisioloihin
varautumisen ja etukäteisvalmistelujen kannalta. Lainsäädännön
oikeasuhtaisuuden ja hyväksyttävyyden vuoksi on
huolehdittava siitä, että kriisiaikoja varten
säädettävää lainsäädäntöä valmistellaan
mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen, harkiten ja rauhallisissa
oloissa.
I bakgrunden till revideringen av beredskapslagen ligger grundlagsutskottets
utlåtanden av år 2000 och 2002. Grundlagsutskottet
ansåg det vara nödvändigt att utreda
om beredskapslagen kunde ses över på så sätt
att man undviker att bygga upp regleringen på delegering
av lagstiftningsmakt. Utskottets kritik riktades därmed
mot att om vissa ärenden som hör till området
för lagstiftningen enligt den gällande beredskapslagen föreskrivs
på förordningsnivå. Därför
har man i förslaget till beredskapslag preciseras behörighetsbestämmelserna
betydligt jämfört med den gällande lagen.
Bestämmelserna har dock inte kunnat preciseras i så hög
grad att lagen skulle kunna stiftas i vanlig lagstiftningsordning
trots att detta eftersträvades i regeringspropositionen. Detta
beror bland annat på att regleringen av befogenheterna
under oförutsebara undantagsförhållanden
i viss mån kräver flexibla normer.
Arvoisa puhemies! Sääntelyn täsmentämisen lisäksi
valmiuslain uudistamisen toisena tavoitteena on ollut lain toimivaltuuksien
ajanmukaistaminen. Tämä näkyy ehkä selvimmin
sähköistä viestintää ja
tietojärjestelmiä koskevissa säännöksissä.
Myös lain käyttöönottomenettelyä koskevia säännöksiä ehdotetaan
muutettaviksi. Asetuksen toimivaltuuksien käyttöönotosta
antaisi eduskunnan käsiteltäväksi valtioneuvosto
eikä tasavallan presidentti, kuten nykyisen lain mukaan. Käyttöönottoasetuksen
antamisen edellytyksenä on, että valtioneuvosto
toteaa poikkeusolojen olemassaolon yhteistoiminnassa tasavallan
presidentin kanssa. Viime kädessä päätöksen
valmiuslain soveltamisen aloittamisesta tekisi eduskunta, kuten
nykyisenkin lain mukaan. Kiiretilanteessa soveltaminen voitaisiin
tilapäisesti aloittaa jo ennen eduskunnan päätöstäkin.
Käyttöönottoasetuksen antaminen on menettely,
jolla valmiuslain soveltamisedellytykset sekä käyttöönottoasetuksen
sisältö ja voimassaoloaika viedään
eduskunnan käsittelyyn. Käyttöönottomenettelyn
voidaan siis ajatella asiallisesti vertautuvan siihen, että eduskunnalle
annettaisiin hallituksen esitys tai selonteko.
Vuoden 2000 perustuslakiuudistusta koskevassa hallituksen esityksessä todetaan
hallituksen esityksen antamisesta: "- - olisi ongelmallista,
jos presidentti voisi estää valtioneuvoston laatiman
hallituksen esityksen antamisen tai antaa sen toisen sisältöisenä kuin
eduskunnalle vastuunalainen ministeriö pitää välttämättömänä." Samoin
voidaan ajatella, että eduskunnan luottamuksen varassa
toimivan valtioneuvoston tulee voida saattaa asia suoraan eduskunnan
käsiteltäväksi ja myös vastata
asiasta suoraan eduskunnalle. Tämän vuoksi käyttöönottoasetuksen
antaminen siirrettäisiin valtioneuvoston tehtäväksi.
Valmiuslaissa on lisäksi kyse valtioneuvoston, ministeriöiden
ja niiden alaisen hallinnon toimivaltuuksien sääntelystä poikkeusoloissa. Lain
toimivaltuuksissa on kyse esimerkiksi terveydenhuollosta, talouselämän
ohjaamisesta ja väestönsuojelusta. Laissa ei siis
ole kyse Puolustusvoimien toiminnasta eikä ylipäällikön
toimivaltuuksista. Tältäkään
kannalta ei siis ole perusteltua, että käyttöönottoasetuksen
antaisi tasavallan presidentti.
Arvoisa puhemies! Mainitsin jo aikaisemmin, että valmiuslaki
on erityisen vakavien kriisitilanteiden laki. Merkittävin
nyt ehdotettava soveltamisalan muutos on vaarallisen tartuntataudin, pandemian,
lisääminen soveltamisalaan. Muilta osin lain soveltamisalaa
rajaavaa poikkeusolomääritelmää on
nykyaikaistettu. Samoin kuin nykyistäkin lakia, myös
uutta valmiuslakia voitaisiin kuitenkin soveltaa vain, jos tilannetta
ei voida hallita viranomaisten säännönmukaisin
toimivaltuuksin.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Valmiuslaki on laaja lakipaketti, jota on
tarkoitus soveltaa vain vakavissa kriisitilanteissa. Sen tarkoituksena
on muun muassa turvata suomalaisten elinmahdollisuudet, yhteiskunnan
toimivuus, valtakunnan koskemattomuus ja kansakunnan itsenäisyys.
Kyse ei kuitenkaan ole Puolustusvoimain toiminnasta eikä ylipäällikön
toimivaltuuksista, kuten ministeri Henriksson äsken totesi,
vaan valmiuslain perusteella annettavat toimivaltuudet olisivat
kaikki siviiliviranomaisten toimivaltuuksia. Laajoista toimivaltuuksista
esimerkiksi kansalaisten perusoikeuksien suhteen onkin kyse, mutta
muotoilut vaikuttavat sangen perustelluilta.
Valmiuslaille oli selkeä uudistustarve. Se sisältää paljon
teknisluonteisia parannuksia, ajanmukaistuksia, vaan toivottavasti
lakia ei kuitenkaan koskaan tarvitse ottaa käyttöön.
Tämän kannan me varmasti kaikki jaamme.
Perussuomalaisten kannalta ongelmallisinta valmiuslaissa on,
että sen soveltamisen aloittamista koskevaa päätöksentekomenettelyä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että valmiuslain mukaisten
toimivaltuuksien käyttöönotosta säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella eikä tasavallan presidentin
asetuksella, kuten aiemmin. Ennen tämän käyttöönottoasetuksen
antamista, kuten esityksessä lukee, on valtioneuvoston
yhteistyössä tasavallan presidentin kanssa todettava
maassa vallitsevat poikkeusolot. Vakavassa kriisitilanteessa tämä tuskin
synnyttää ristiriitaa, mutta aina kaikki on mahdollista.
Viime kädessä sitten eduskunta päättäisi
käyttöönottoasetuksen voimassaolosta
ja voimassaoloajasta.
Arvoisa puhemies! Lakiuudistus on varmasti sinänsä tarpeellinen,
mutta epäilys jää. Miksi kansan valitseman
tasavallan presidentin valtaa pitää vähentää tässäkin
asiassa? Onko tässä kyse itsetarkoituksellisesta
presidentin vallan riisumisesta? Onko valmiuslaki tältä osin
loppuun asti harkittu? Asiaa onkin valiokunnassa vielä syytä pohtia
tältä kantilta, kansanvallan vinkkelistä.
Palaan tähän presidenttitematiikkaan tarkemmin
vielä tänään täysistunnon
päiväjärjestyksen kolmannessa asiakohdassa,
kun käsitellään perustuslain muuttamista.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Henriksson kävi
hienosti läpi tämän välttämättömän,
tärkeän uudistuksen keskeisen sisällön
ja sen tarpeellisuuden. Olisin tässä vaiheessa
vain halunnut kiittää perustuslakivaliokuntaa
viime vaalikauden työstä.
Tässä kansalaisten oikeuksia ja perusturvaa rajataan
Suomen lainsäädäntöhistoriassa
erittäin isolla projektilla, jossa perustuslakivaliokunnan rooli
oli poikkeuksellisen suuri. Siihen työhön, mikä valmistelutyössä oli
jo tehty, piti vielä valiokunnassa poikkeuksellisen paljon
tehdä lisätyötä, ja se ei tietenkään
saa olla lainvalmistelussa se pääsääntö.
Mutta tällä kertaa, kun perustuslakivaliokunta
asetti uuden ja erittäin hyvän tason sille, kuinka
tämän kaltaista lakia — jota toivottavasti,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Niinistö täällä sanoi,
ei koskaan tarvita — säädetään,
niin jos sitä säädetään,
niin nyt kyllä todella vaativuustaso on nostettu korkealle,
ja siitä haluaisin kiittää perustuslakivaliokuntaa.
Keskustelu päättyi.