5) Hallituksen esitys eduskunnalle rajat ylittävän
yhteistyön tehostamisesta erityisesti terrorismin ja rajat
ylittävän rikollisuuden torjumiseksi tehdyn neuvoston
päätöksen täytäntöönpanoa
koskevaksi lainsäädännöksi
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevan
esityksen tarkoitus on saattaa kansallisesti voimaan heinäkuussa
2008 tehty Euroopan unionin neuvoston päätös.
Neuvoston päätöksellä sisällytettiin
suurin osa aiemman niin sanotun Prümin sopimuksen säännöksistä Euroopan
unionin säännöstöön.
Suomessahan Prümin sopimus on ollut voimassa jo neljä vuotta,
sopimus tuli voimaan 17. päivä kesäkuuta
2007, ja ihan muutaman sanan sanoisin tästä Prümin
sopimuksesta. Siinä sopimuspuolina ovat tällä hetkellä seuraavat
EU:n jäsenvaltiot: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja,
Itävalta, Luxemburg, Ranska, Romania, Saksa, Slovakia,
Slovenia, Suomi, Unkari ja Viro. Tuon Prümin sopimuksen
sopimuspuoleksi voi tulla vain EU:n jäsenvaltio. Tämä sopimus
on sinänsä ollut erittäin tärkeä edistysaskel
EU:n oikeus- ja sisäasioiden kehityksessä, ja
sen avulla jäsenvaltiot voivat tehokkaasti tiivistää erityisesti
dna-, sormenjälki- ja ajoneuvorekisteritietojen vaihtoa
sekä laajentaa operatiivista yhteistyötä sellaisille
alueille, joita muut yhteistyöjärjestelyt eivät
kata. Suomessa Prümin sopimusta soveltavia toimivaltaisia
viranomaisia ovat olleet poliisi, Tulli ja rajavartioviranomaiset.
Vielä lyhyesti tästä sopimuksesta,
että se velvoittaa sopimuspuolet muun muassa perustamaan
kansallisen dna-analyysitiedoston rikosten tutkimiseksi ja ylläpitämään
sitä. Tietojen kysely, käyttö ja muu
käsittely tapahtuu kansallisen lainsäädännön
mukaisesti, ja esimerkiksi ajoneuvorekisteritietoja voidaan hakea
suoraan toisen sopimuspuolen järjestelmästä rikosten
estämiseksi ja selvittämiseksi sekä yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi.
Myös terrorismirikosten torjumiseksi sopimuspuolten tulee toimittaa
toisilleen tietoja, jos on syytä olettaa, että henkilö tulee
tekemään rikoksia, joista säädetään
terrorismia koskevissa päätöksissä.
Tämä Prümin sopimus on oikeudelliselta luonteeltaan
tavanomainen kansainvälinen sopimus, ja siinä todetaan,
että EU:n säännöksillä on etusija
sopimuksen määräyksiin nähden.
Siinä myös todetaan, että EU:n säännöksiä sovelletaan sopimuksen
määräysten sijasta. Nyt voimaan saatettava
EU:n neuvoston päätös siis siten syrjäyttää Prümin
sopimuksen säädöspohjana. Tähän
itse rajat ylittävään yhteistyöhön
rikollisuuden ja terrorismin torjunnassa säädös
ei tuo muutoksia, mutta se oleellinen muutos, mikä tässä nyt tulee,
on se, että kun Prümin sopimuksen osapuolina on
14 Euroopan unionin jäsenvaltiota, joita se sitoo, niin
tämä Euroopan unionin neuvoston päätös
sitoo kaikkia Euroopan unionin jäsenvaltioita. Sitten kun
kaikki jäsenvaltiot ovat saattaneet tämän
neuvoston päätöksen voimaan, mahdollisuus
tehdä yhteistyötä tämän
Prümin sopimuksen pohjalta laajenee koko Euroopan unionia
koskevaksi, jolloin siis todellakin tuo yhteistyön ala
laajenee.
Arvoisa puhemies! Toisen jäsenvaltion virkamiehen osallistuminen
yhteiseen operaatioon Suomessa oikeuksineen ja velvollisuuksineen muun
muassa ampuma-aseiden ja muiden voimankäyttövälineiden
osalta esitetään säädettäväksi
samansisältöisillä säännöksillä kuin
mitkä Suomi saattoi voimaan Prümin sopimuksen
voimaan saattamisen yhteydessä silloin vuonna 2007. Tämä hallituksen
esitys on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen,
kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Vaikeaselkoisuudestaan huolimatta nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys niin sanotun Prüm-päätöksen
toimeenpanemiseksi on nyt jos koskaan ajankohtaisempi kuin ennen.
Yhteiskuntien, myös aiemmin turvassa olleiden Pohjoismaiden
ja Suomen, herkkyys terrorismille on lisääntynyt,
kuten viime heinäkuun Norjan tragediasta nähtiin.
Vastaavasti vakavan kansainvälisen järjestäytyneen
rikollisuuden muodot ovat rantautuneet myös meille tänne
Suomeen ainakin poliisin omien tilastojen ja arvioiden mukaan. Juuri
näihin kahteen rikollisuuden vaikeimpaan muotoon eli kansainvälisen
terrorismin torjuntaan sekä rajat ylittävän
rikollisuuden estämiseen Prüm-päätös
antaa viranomaisille uutta vääntövoimaa.
Suomessa tällaisia viranomaisia ovat poliisi, Tulli ja
rajaviranomaiset.
Verrattuna aiempaan sopimukseen hallituksen esitys merkitsee
parannusta kahdella tapaa. Ensiksikin, toteutuessaan Prüm-päätös
tehostaa ja nopeuttaa jäsenvaltioiden välistä tiedonvaihtoa
viranomaisyhteistyössä. Esimerkiksi tapauksissa,
joissa juttujen tutkintaan liittyy olennaisesti muiden EU-maiden
dna- tai autorekisteritietojen hyödyntäminen,
tuo Prüm-päätös helpotusta viranomaisten
byrokratiataakkaan. Kansainvälisten rikollisen kiinni saaminen
tehostuu, kun byrokratiamyllyn sijasta niukat tutkimusresurssit
voidaan käyttää itse juttujen tutkintaan.
Toiseksi, Prüm-päätöksen
myötä kansainvälisen terrorismin ja järjestäytyneen
rikollisuuden vastainen toiminta laajenee koko EU:n alueelle aiemman
14 maan sijaan. Esimerkiksi Suomeen suuntautuvan nais- ja ihmiskaupan
tai viime aikoina yleistyneiden kansainvälisten varasliigojen
torjunnan kannalta keskeiset Latvia ja Liettua saadaan Prüm-päätöksen
myötä mukaan tiiviimpään tietojenvaihto-
ja rikoksientorjuntayhteistyöhön. Tämä tulee
parantamaan oleellisesti juuri näiden paljon julkisuuttakin
saaneiden ja kansainväliset taustat omaavien rikosten selvittämismahdollisuuksia
meillä ja muualla.
Arvoisa puhemies! Toki tähän asiaan liittyy myös
muutamia seikkoja, joita tulee ottaa huomioon asian jatkokäsittelyssä sekä erityisesti
siinä vaiheessa, kun Prüm-päätös
on saatettu voimaan. Tärkein näistä on
se, että teknisestä luonteestaan huolimatta Prümin
käyttö arjen turvallisuuden parantamiseksi vaatii
edelleen, ellei jopa entistä enemmän, jokaisen
jäsenmaan poliittista sitoutuneisuutta ja riittäviä resursseja
yhteisen asian taakse. Sopimus ja sen pohjalta syntyvä yhteistyö on
juuri niin tehokasta ja tuloksellista kuin siihen vähiten
sitoutuneiden maiden panostukset. Usealla vapaamatkustajalla tavoitteet
tehostetusta terrorisminvastaisesta toiminnasta tai järjestäytyneen
rikollisuuden torjunnasta vesittyvät. Uuden sisäministerin
ja hallituksen yhtenä tärkeimpänä tehtävänä Prümin
osalta onkin korostaa juuri näitä seikkoja EU-foorumeilla.
Meidän malliesimerkki ei tässäkään
asiassa riitä, jos muut maat eivät tee omaa osuuttaan
sopimuksesta.
Näillä reunahuomautuksilla toivon esitykselle nopeaa
käsittelyä ja läpimenoa tässä talossa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Uuden eduskunnan aloittaessa on mieluisaa
tulla — ei ole tarkoitus uuden sisäministerin
sisäänajoa vauhdittaa eikä myöskään
uuden edustajan — ehkä antamaan pikkuinen katsaus
Prümin sopimuksen historiaan.
Ensinnäkin tämä on esimerkki nyt
siitä, mitä EU merkitsee sisäisen turvallisuuden
osalta. Euroopan unionin yhteistyö tuo lisäarvoa
nimenomaan sisäisen turvallisuuden paremmaksi ylläpitämiseksi.
Yksikään maa ei yksinään pysty
sisäisen turvallisuuden asioita enää varmistamaan. Tämä oli
se lähestymistapa, kun sisäministerineuvostossa
havaitsin, että EU:n suuret jäsenmaat olivat tyytymättöminä EU:n
kykyyn turvallisuusyhteistyössä muodostamassa
ikään kuin sisäisen turvallisuuden sisärengasta.
Tämä oli peruste, että välittömästi
halusin siihen reagoida, ja hallituksen ulkopoliittinen ministerivaliokunta antoi
minulle valtuudet lähteä voimakkaasti viemään
Suomea tähän valmisteluun Saksan, Ranskan ja keskeisten
maiden kanssa.
Tämähän johti sitten siihen — olen
todella iloinen siitä, se oli minulle yksi tärkeimpiä päiviä,
koska Suomen eduskunta ei välttämättä kovin
voimakkaasti silloin kaikilta osin minua tukenut, täytyy
sanoa, että hallituspiireissä oli vastustusta,
miellyttävää oli se, että viime
hetkellä kokoomus tuki ja sitten viime hetkellä,
kiitos Bjarne Kalliksen, KD myöskin tuli ratkaisuvaiheessa
tukemaan minua — että 5. päivä joulukuuta
2006 Luxemburgissa allekirjoitin tämän rajat ylittävän
järjestäytyneen rikollisuuden, terrorismin ja
laittoman maahanmuuton torjuntaan liittyvän sopimuksen.
Tämä ulottuvuus ei ole nyt tullut esille, mutta
se kannattaa myös muistaa, se on osa tätä.
Olin aika surullinen viime kaudella, kun tätä ei hyödynnetty,
tätä ei pidetty oikein minkään
arvoisena. Sisäministeriön taholta tätä ei
juurikaan esille tuotu. Minä toivon todella nyt, että lisäarvoa
meidän kansallisen turvallisuutemme ja arjen turvallisuutemme
osalta dna- ym. tietojenvaihdossa ja nimenomaan sisäisen
turvallisuuden yhteistyön kehittämisvauhdituksessa
käytetään.
Suomihan pystyi nimenomaan menemällä siihen
sisäiseen valmisteluryhmään vahvistamaan
myös oman puheenjohtajuuskautemme aikana syksyllä 2006
sitä, että tätä Prümin
sopimus -ajattelua vauhditettiin osaksi EU:n turvallisuusjärjestelmää.
Eli tältä osin innostaisin nimenomaan aktiivisempaan
aloitteellisuuteen oikeus- ja sisäasiainministerineuvoston
ja sisäministerineuvoston työssä, koska
Suomi on turvallisuuden rakentamisen ytimessä halutessaan.
Ei siellä kannata pelkästään
EU:n virkamiesten papereita ja yleisiä fraaseja ministerineuvoston
kokouksessa luetella, vaan kannattaa ottaa meidän operatiiviset
toimijamme ministerin henkilökohtaiseen staabiin enemmän,
tältä osin terrorismin torjunnan asiantuntijoita
ehkä ja puolustusministeriön puolelta myöskin
komentaja Puistolan kaltaisia henkilöitä koota
poikkihallinnolliseen ryhmään ja olla aloitteellinen
meidän omien erityistarpeittemme pohjalta. Tällä tavalla
me voimme omia etujamme ajaa mutta vauhdittaa samalla EU:n yhteistä turvallisuusyhteistyötä.
Keskustelu päättyi.