3) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2011
Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu herra puhemies! Kun 2015 — mikä on
käden ulottuvilla — toivottavasti Suomessakin
tullaan viettämään Etyjin 45-vuotisjuhlataivalta,
täytyy sanoa, että paljon paremmalla mielellä nostamme
lipun salkoon, mikäli Etyj kykenisi tuolloin olemaan paremmassa
kunnossa kuin se on tällä hetkellä.
Etyjillä on kiistaton roolinsa transatlanttisessa ulko-
ja turvallisuuspolitiikan ja inhimillisen ulottuvuuden kehityksessään.
Sillä on merkittäviä saavutuksia tilillään,
ja luonnollisesti se on Suomesta nähtynä eräs
oman ulkopolitiikkamme perhekalleuksia. Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava,
että kyseinen järjestö — aiemmin Etyk,
sittemmin Ety-järjestö, Etyj — ei tänä päivänä elä loistonsa
parhaita hetkiä. Asia on luonteeltaan poliittinen, ja totta
kai voidaan sanoa, että konsensusperiaate lamaannuttaa
tämän järjestön parhaitten saavutusten
aikaansaamista. Mutta siitä huolimatta, että pelisäännöstö Etyjissä on
sen kaltainen, mikä se on, pitäisi pystyä parempaan.
Parlamentaarisen yleiskokouksen kannalta asiaa arvioiden voidaan
totta kai arvostella hallitustenvälistä Etyj-työskentelyä,
neuvoston työskentelyä siis, ja röyhistellä rintojamme,
mutta se on aika typerää, sillä ei ole
kysymys siitä, että neuvosto olisi se ongelman
ydin; yhtä lailla on se, että parlamentaarinen
yleiskokous ja neuvosto eivät keskustele käytännössä samoista
kulloinkin ajankohtaisista polttavista kansainvälispoliittisista
Etyjin agendalle kuuluvista asioista, keskustelevat käytännössä toistensa
ohi. Se on jo poliittinen ongelma, joka merkitsee sitä,
että Etyjin esityslistalle parlamentaarisen yleiskokouksen muodossa
tuodaan hyvin paljon sellaisia kysymyksiä, jotka ovat oman
kansallisen profiilin korottamisia, joilla yhteisölliset,
kansainväliseen yhteisöön liittyvät
lisäarvot ovat enemmänkin riitauttavia kuin riitoja
ratkaisevia. Jäätyneet konfliktit rikeeraavat
yhä edelleen Etyjin esityslistalla, lamaannuttavat työskentelyä,
ja niistä ei Etyjin metodeilla näytä päästävän
kovin vahvasti eteenpäin.
Erittäin huolissaan Suomenkin kannalta pitää olla — viittaan
tavanomaisten aseitten rajoittamiskeskusteluun ja tämän
sopimuksen nykytilaan — siitä, että aserajoitusneuvotteluissa
ei ole päästy eteenpäin, vaan ne ovat
myöskin tukossa hyvin hankalalla tavalla.
Etyjin operatiivisista menoista 60 prosenttia menee tänä päivänä Balkanin
alueelle, huomioihin siellä. Samanaikaisesti kun elävän
elämän mielenkiinnon perustarpeet alkavat olla
selvästi muualla kuin Balkanin alueella, on meidän
varojemme pääasiallinen sitoutuminen Balkaniin
kuitenkin tosiasia. Haastavampiin paikkoihin pitäisi kyetä kiinnittämään
huomiota.
Etyjin 40-vuotisjuhla tullaan viettämään
Serbian puheenjohtajuuskaudella, ja me Suomessa mietimme tänä päivänä,
pitäisikö tämä jollain tavalla
myöskin katsoa Suomen vinkkelistä ja ottaa Suomen
ulkopolitiikan perustavoitteiden kannalta työstettäväksi,
niin että tuolloin Suomella olisi jotakin uutta annettavaa
Etyjin toimintaan. Se on hyvin vaativa harkinta, ja sitä pitää miettiä toisenkin
kerran. Siinä jonkunlaisena preliminäärinä on
edustaja Koskisen vetämä parlamentaarisen yleiskokouksen
eräitä työskentelytapoja koskevan uudistushankkeen
toteuttaminen, mutta luonnollisesti kysymys on poliittisesta tahdosta.
Kykeneekö Suomi tämän päivän
Etyjin puitteissa olemaan taho, joka kykenee luomaan Etyjille poliittista
tahtoa niin, että se muuttaa sitä nykyistä Etyjiä tehokkaammaksi?
Etyjillä itsellään on uusia johtajia.
Sillä on ollut vastikään Astanan huippukokous
siihen ladattuine korkeine odotusarvoineen Etyjin tulevaisuudesta,
mutta käytännön aikaansaannokset yhä jäävät
odottamaan aikaansa, niin loistavan järjestön
kyseessä ollessa kuin Etyj onkin kaikkine esimerkiksi vaalitarkkailuun
liittyvine toimenpiteineen, jotka ovat todella tärkeitä.
Siitäkin tosin on aihetta mainita, että raportit
vaalitarkkailusta jäävät vain hyllyille
eivätkä johda käytännön
vaikutuksiin kyseisissä maissa: vain kansainvälisen yhteisön
puumerkki pannaan vaalien lopputuloksen alle, menikö hyvin
vai menikö huonosti, ilman että sillä on
jatkoon liittyviä toimia. Tämä on eräällä kuvaavalla
tavalla Etyjin perusongelma: siltä puuttuvat hampaat, siltä puuttuvat
metodit, joilla se voisi käytännössä neuvottelujen
ja yhdessäolon lisäksi päästä vaikuttamaan
tosiasiassa tilanteisiin.
Suomen ja muiden Pohjoismaiden, ehkäpä yhdessä Baltian
maiden kanssa, kannattaa syvällisesti miettiä näitä kysymyksiä,
koska itse idea ja filosofia, johon Etyjin toiminta perustuu, on
niin arvokas ja niin tärkeä koko kansainväliselle
yhteisölle, että tämän elinvoiman
turvaamiseksi pidemmällä tähtäimellä kannattaa
nähdä toinenkin rupeama, ja Suomella voisi tämän
tapauksen kyseessä ollessa olla rakentavaa annettavaa Etyjin tulevaisuuden
hyväksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat!
Täällä kertomuksen sivulla 11, vasen
palsta, kerrotaan pysyvän komitean näistä alakomiteoista,
jos oikein ymmärrän, ja todetaan seuraavaa: "Keskustelu kolmannessa
komiteassa (ihmisoikeuskysymykset, demokratia ja humanitaariset
kysymykset) koski pitkälti Valko-Venäjän
tilannetta joulukuussa 2010 pidettyjen presidentinvaalien jälkeen.
- - Yleiskokouksen Valko-Venäjä-työryhmän
puheenjohtaja Uta Zapf tuomitsi opposition presidenttiehdokkaiden
pidätykset ja väkivallan käytön
mielenosoitusten aikana. Kansainvälisen yhteisön
arvostelu oli johtanut siihen, että Valko-Venäjä ei
hyväksynyt Etyjin Minskin-toimiston mandaatin pidennystä,
mikä johti toimiston sulkemiseen maaliskuun lopussa 2011."
Herra puhemies! Muuallakin täällä kertomuksessa
kerrotaan Valko-Venäjän tilanteesta. Valitettavasti
demokratia- ja ihmisoikeustilanne Valko-Venäjällä ei
ole tuon jälkeen ainakaan parantunut. Entisen kommunistin — vai
pitäisikö sanoa "myös nykyisen kommunistin" — Lukašenkan
rautainen diktatuuri maassa jatkuu, kansalaisilla ei ole todellisia
demokraattisia oikeuksia, kansalaisilla ei ole todellisia demokraattisia
vapauksia, toisinajattelijoita on vangittu, siepattu suunnilleen
suoraan kadulta, pahoinpidelty ja kaikin eri tavoin on terrorisoitu
niitä kansalaisia, niitä poliitikkoja, jotka ovat
uskaltaneet asettua diktaattori Lukašenkaa vastaan. Nyt
on tärkeätä, että eri tavoin
me muut Euroopassa ja maailmassa pyrimme osoittamaan Valko-Venäjän
diktaattorille, että emme hyväksy hänen
diktatuuriaan ja vaadimme demokratiaa ja ihmisoikeuksia myös Valko-Venäjän
kansalaisille.
Viime päivinä Suomessakin on vilkastunut keskustelu
jääkiekon MM-kisojen myöntämisestä vuonna
2014 Valko-Venäjälle, ja on aivan oikeutetusti
arveltu, että jääkiekkokisojen järjestäminen,
maailmanmestaruuskisojen järjestäminen, ja niiden
onnistunut läpivienti olisi arvovalta- ja propagandavoitto
Valko-Venäjän diktaattorille. Kuitenkin itsekin
tämän aamun Helsingin Sanomissa sanoin, että minun
mielestäni näiden kisojen myöntämistä Valko-Venäjälle
ei tulisi peruuttaa. Harkittuani asiaa yön yli olen päätynyt
toisella kannalle ja kadun tänään Helsingin Sanomissa
ottamaani kantaa. Olen itse asiassa sillä kannalla, että Valko-Venäjän
johdolle pitää asettaa erittäin kovat
vaatimukset maan ihmisoikeus- ja demokratiatilanteen parantamiseksi
ennen noita kisoja, ja mikäli Valko-Venäjän
johto, diktaattori Lukašenka, ei osoita, kuten tällä hetkellä ei
osoita, minkäänlaista halua myöntyä kansainvälisen
yhteisön ja muun Euroopan vaatimuksiin demokratian ja ihmisoikeuksien
edistämisestä, niin silloin on mielestäni
hyvin vakavasti harkittava ja päädyttäväkin
siihen, että kisoja ei järjestetä.
Tämä on tietysti hyvin vaikea kysymys, miten yleensä näiden
diktatuurien kanssa on parempi menetellä. Osassa tilanteista
olemme sitä mieltä, että kaupankäynti
ja kulttuuriyhteistyö, jota muun muassa tällaiset
urheilutapahtumat ovat, ovat hyvästä näiden
maiden kansalaisille, ajattelemme, että tällainen
suljettu diktatuuri, joka järjestää jonkun
kansainvälisen urheilutapahtuman tai käy kauppaa
muiden maiden kanssa tai ottaa muiden maiden sijoituksia, investointeja,
sinne, joutuu väkisinkin avautumaan, ottamaan huomioon
kansainvälisen mielipiteen ja sitä kautta antamaan
omille kansalaisilleen lisää vapautta ja demokratiaa.
Toisaalta joissakin toisissa tilanteissa ajattelemme, että taloudelliset
pakotteet ja kaikkinainen boikotti ja boikotointi on sittenkin ehkä tehokkaampi
keino asianomaisen diktaattorin vastustamisessa ja toiminnassa sen
puolesta, että kansalaiset siinäkin maassa saisivat
demokratian, vapauden ja ihmisoikeudet.
Se, minkä vuoksi otin — tosin liian hätäisesti — sen
kannan, että Valko-Venäjä voisi järjestää nämä jääkiekon
maailmanmestaruuskisat vuonna 2014, johtui siitä, että minua ärsyttävät
nämä kaksoisstandardit, joilla suhtaudumme erilaisiin diktatuureihin.
Kuinka moni niistä, jotka tänä päivänä vaativat,
että Valko-Venäjä ei saa järjestää jääkiekon
maailmanmestaruuskisoja 2014, vastusti Moskovan olympialaisia vuonna
1980, vaikka Neuvostoliitto oli, jos mahdollista, julmempi diktatuuri
siihen aikaan kuin Valko-Venäjä tänään?
(Pertti Virtanen: Ja Kiina ja Tiibet!) Kuinka moni niistä,
jotka nyt sanovat, että Valko-Venäjälle
ei tule antaa jääkiekon maailmanmestaruuskisoja,
vastusti Pekingin olympialaisia 2008, vaikka Kiina on yhden puolueen
diktatuuri eikä siellä ole ihmisoikeuksista ja
demokratiasta ja vapaudesta tietoa?
Eli toisin sanoen, minun mielestäni me Suomessa ja
Euroopassa ja kansainvälisessä yhteisössä laajemmin
emme saisi pelata suhtautumisessa näihin diktatuureihin
kovin paljon kaksilla korteilla. On hyvä, että olisi
jokin järkevä linja, jonka pohjalta pyritään
toimimaan, mutta tämän sanottuanikin myönnän,
että joissakin tilanteissa voi olla tarkoituksenmukaista
pyrkiä edistämään maan avautumista
ja osallistumista kansainväliseen yhteistyöhön,
kun taas jossakin toisessa tilanteessa boikotti ja sen kaltaiset
toimenpiteet ovat enemmän paikallaan.
Mutta kuten sanoin, herra puhemies, nyt näiden MM-kisojen
osalta olen sitä mieltä, että tulee asettaa
erittäin selkeät vaatimukset Lukašenkalle
maan tilanteen parantamiseksi, ja ellei mitään
tapahdu, niin noita kisoja ei tule antaa, koska niistä helposti
muodostuu arvovalta- ja propagandavoitto nykyiselle diktaattorille.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pystyn hyvin helposti, niin kuin nuoriso sanoisi,
komppaamaan sitä, mitä edustaja Zyskowicz omassa
puheenvuorossaan sanoi, ja olen varsin pitkälle monin paikoin
ja oikeastaan läpi linjan samaa mieltä. Ei sitä sovi
sanoa, etteikö hyvin pureva logiikka ole hänen
puheenvuorossaan sisällä, kyllä.
Mutta on samalla huomioitava se, että jos Suomen valtio
ikään kuin asettaa esteitä ja — voisiko
sanoa muotitermiä käyttäen — suorittaa
poliittista ohjausta suhteessa itsenäiseen urheiluliikkeeseen,
niin ollaan myöskin hyvin kaltevalla pinnalla, sillä niin
olympialiikkeen, joka on maailman suurin rauhanliike, kuin urheiluliikkeen
ylipäätään pitäisi
kaikissa olosuhteissa olla autonominen. Kaikki historian boikottitapaukset ovat
enemmän tai vähemmän surullisia kertomuksia
epäonnistuneesta kansainvälisestä maailmanpolitiikasta,
ja minä en kauheasti suosittele sitä, että urheiluliike
olisi ikään kuin valtiojohdon politiikan käden
jatke, vaan suosittaisin sitä, että urheiluliike
sisäisesti tekee ilman valtiojohtoisen ulkopolitiikan johdatusta
ne arviot, kuinka näissä yhteyksissä tulisi
toimia, ja niin kuin sanoin, ottaen huomioon ne perusteet, joihin edustaja
Zyskowicz äskeisessä puheenvuorossaan viittasi.
Mutta jos me lähdemme siitä, että niiden
on orjallisesti toimittava ikään kuin valtiojohdon
poliittisessa ohjauksessa, niin me olemme tulleet menettäneeksi
itsenäisestä, autonomisesta urheiluliikkeestä jotain
keskeistä, sen ytimestä.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomus on tässä asiassa
näköjään hajallaan, (Naurua)
kuten oli eilen kerjäläisasiassa. On mielenkiintoista,
mikä on kokoomuksen linja näissä asioissa.
(Ben Zyskowicz: Meillä saa ajatella omilla aivoilla, meidän
puolueessa!) Se tässä varmaan selviää debatin
aikana, ja sehän on hyvä.
Mutta nämä boikotit, arvoisa herra puhemies, eivät
ole aivan yksinkertaisia sikäli, että kun esimerkiksi
nyt Valko-Venäjää boikotoidaan, sitä kautta
Latvia kärsii siinä naapurissa hyvin paljon. Sen
ulkomaankauppa, rautatielaitos, kaikki, kärsivät,
kun sitten Valko-Venäjä saa ne palvelut Venäjän
puolelta. Nämä kannattaa hyvin tarkkaan miettiä.
Minä en ole vielä nukkunut yön yli, niin
että en ota mitään kantaa vielä tähän
itse jääkiekkoasiaan, paitsi että tykkään
jääkiekosta. (Naurua)
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
ongelmallinen kysymys. Jos katsotaan esimerkiksi Pekingin olympialaisia,
niin sinnehän meni kymmeniätuhansia ulkomaalaisia,
jotka pääsivät yhteyteen paikallisten
asukkaitten kanssa, ja se vaikutti varmasti myönteisesti
tällaisen vapaamielisemmän suuntauksen syntymiseen
myöskin Kiinassa. Eli haluan sanoa vain sen, että edustaja Zyskowicz
on äärettömän oikeassa, jos
asiaa katsotaan puhtaasti poliittisesti. Silloin tämä logiikka,
Zyskowiczin logiikka, on täysin pitävä ja
aivan oikea. Mutta jos katsotaan niiden argumenttien pohjalta, joita
edustaja Kanervakin toi tässä esille, niin tällöin
tällainen urheilutapahtuma voi olla myöskin silmien
avaaja paikallisille ja voi itse asiassa asettaa aika hankalaan
asemaan tällaisen diktaattorin.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos kisat järjestetään Valko-Venäjällä,
niin on mielestäni aivan selvää, että urheilulla
tehdään siellä politiikkaa ja diktaattori
Lukašenka käyttää sitä oman
asemansa pönkittämiseen, ja tämä on
kyllä syy siirtää kisat jonnekin muualle.
Ymmärsin niin, että silloin kun kisat aikanaan
sinne myönnettiin, edellytyksenä oli se, että ihmisoikeustilanne
paranee, mutta valitettavasti se ei ole parantunut, niin kuin tästä Etyjin
raportistakin käy hyvin ilmi, on saattanut käydä osin
päinvastoinkin.
Ymmärrän tuon Zyskowiczin puheenvuoron kaksoisstandardeista.
Itse en ottanut aikanaan kantaa Moskovan olympialaisiin vuonna 80, (Ilkka
Kanerva: Mikset?) koska olin aika nuori tuolloin ottamaan kantaa,
tai ainakaan en muista, mitä mieltä olin muutaman
vuoden ikäisenä tuosta kisasta. Meidän
pitää yhtäläisesti edistää ihmisoikeuksia
kaikkialla maailmassa, mutta jos meillä on tässä Euroopan
sydämessä diktatuuri, niin kyllä meillä on
aivan erityinen vastuu kiinnittää siihen huomiota
sulkematta silmiä siltä, mitä muualla
tapahtuu. Minskiin, Valko-Venäjän pääkaupunkiin,
taitaa olla täältä (Puhemies: Minuutti
täynnä!) suurin piirtein sama matka kuin Ouluun,
elikkä näin lähellä todella
ollaan.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ulkopolitiikkaa kannattaa aina pohtia
sen tuloksellisuuden näkökulmasta, millä tavalla
saadaan esimerkiksi tässä tapauksessa Valko-Venäjän
tilanne oikeasti muuttumaan ja mikä olisi sitä tehokkainta
yhteistyötä tai boikotointia ja painostusta Euroopan
unionin taholta. Valko-Venäjähän itsekin
etsii vähän paikkaansa välillä tässä EU:n
ja Venäjän suhteessa. Sillä ei ole välttämättä kummallakaan puolella
aina niin hyviä ystäviä, ja tätä taustaa vasten
minusta tämä edustaja Zyskowiczin pohdinta oli
kiinnostava.
Olen itse kyllä ajatellut samalla tavalla, että se on
melkoinen irvikuva, jos menemme sinne juhlimaan jääkiekon
juhlia ja kisoja samaan aikaan kun presidenttiehdokkaita on tyrmässä ja
tiedämme heidän kohtalonsa hyvin tarkkaan. Siinä mielessä tämä linja,
että painostaisimme nyt Valko-Venäjää juuri
sillä, että kisoja ei mahdollisesti tule, jos
ihmisoikeustilanne on näin huono, on minusta se oikea linja
tässä kohdassa.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää, edustaja
Zyskowicz, jälleen kerran hyvästä puheenvuorosta,
johon sisältyi hyviä vertauskuvia lähihistoriastamme
ja tehdyistä päätöksistä koskien
olympiakisojen järjestämistä Moskovassa
ja Pekingissä versus mahdollisten jääkiekon
MM-kisojen järjestämistä Valko-Venäjällä.
Kiteyttäisin asiaa näin, että jos lähihistoriassa
on tehty kaksi virheellistä päätöstä,
miksi pitäisi toistaa virhettä vielä kolmannen
kerran.
Vielä tästä Valko-Venäjän
tilanteesta: Meillähän on sisarpuolue siellä,
joka on yrittänyt jo toistakymmentä vuotta rekisteröityä,
ja se on täyttänyt kaikki ne normit, mitä rekisteröityminen
edellyttää, mutta siitä huolimatta tilanne
on ollut niin levoton, että jossakin vaiheessa puolue on
pitänyt kolmea puheenjohtajaa samanaikaisesti, koska kaksi
on ollut vangittuna jatkuvasti. Tämä kertoo vähän
siitä tilanteesta, ja jos tähän ei tule
muutosta, niin ei silloin pitäisi myöntää jääkiekon
MM-kisojen järjestämistä Valko-Venäjälle.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen huomannut sen, että edustaja
Zyskowiczin kanssa voi olla vaarallista olla samaa mieltä,
ja olen sitä yrittänyt aika monessa tilanteessa
varoa. Nyt se voi olla aivan erityisen vaarallista, kun pitää täsmentää,
että olen aika lailla samaa mieltä tämän
edustaja Zyskowiczin muutaman minuutin vanhan kannan kanssa — ei
tule sitten väärinkäsityksiä.
Niin urheilumies kuin itse olenkin, ja vaikka muistan sen — juuri äsken äänestettiin
Afganistan-asiasta — mitä silloin seurasi, kun
Neuvostoliitto hyökkäsi Afganistaniin, mitä tapahtui
kansainväliselle olympialiikkeelle silloin — muistan
nuorena poikana surreeni hyvin paljon sitä, kuinka se heijastui
tähän kaikkien maiden yhteiseen urheilujuhlaan — niin
kyllä minusta tässä olisi nyt vaikuttamisen
paikka. En tiedä, onko asia jo mennyt liian pitkälle,
mutta kyllä Lukašenkan piittaamattomuus ihmisoikeuksista,
ne loukkaukset, mitä siellä on kiistatta havaittu, ovat
sitä luokkaa, että minun mielestäni se
on vähintäänkin epäsuora tunnustaminen
tälle hallinnolle, jos jääkiekon MM-kisat
siellä järjestetään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin ulkoministerit ovat jo useissa
kokouksissa Valko-Venäjää käsitelleet,
ja suuren valiokunnankin keskusteluissa ulkoministeri Tuomiojalta on
säännöllisesti kysytty, onko hän
kisojen puolesta vai niitä vastaan. Nyt hänen
ulostulonsa siitä, että paineita pitäisi
luoda, on kyllä hyvä ja tarpeellinen viesti. Toivottavasti
myös EU pystyy tässä paineita yhdessä siihen
luomaan, että kisat olisivat yksi hyvä syy avautua
ulospäin ja hoitaa omaa ihmisoikeustilannetta paremmin.
Kyllä minulla on tässä iso luottamus
ulkoministerin harkintakykyyn. Itse olen tätä 70-lukulaisten
sarjaa, en poliittisena toimijana vaan silloin syntyneenä, ja
kisahistoria on lyhyempi, mutta ulkoministerihän on entinen
Olympiakomitean jäsen ja osaa varmasti punnita sitä kautta — nyt
ei tässä salissa ole paikalla — myös
urheilun kannalta ja urheilun rauhaa luovan merkityksen kannalta.
Mutta viestini on siis se, että Euroopan unionin pitäisi
löytää yhteinen linja ja tuolla linjalla olisi
sitten suurempi merkitys silloin, kun se olisi yhdessä Euroopan
unionin eri ministereiden kannalta esiin tuotu.
Anna Kontula /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksoisstandardeista olen huolissani minäkin,
sekä tässä tapauksessa että monessa
muussa tapauksessa. Urheilukilpailut ylipäätään
on hirveän hyvä paikka järjestää boikotteja
sen takia, että ensinnäkin näillä on
valtavan vahva suhde julkiseen talouteen, toiseksi sen takia, että niiden
käytännön haitat kuitenkin, toisin kuin
monien muiden boikottien, ovat verrattain pieniä. Jos Valko-Venäjä ei
saa jääkiekko-otteluita, niin Valko-Venäjän
kansa ei kärsi siitä samalla lailla kuin kärsisi
esimerkiksi lääkesaartoon julistamisesta, niin
kuin esimerkiksi Kuuban kohdalla on valitettavasti tehty. (Ben Zyskowicz:
Miksi "valitettavasti"?)
Minä haluaisin kiinnittää huomiota
toiseen kaksoisstandardiin, siihen, että ihan täällä sivistyneen
lännen sydämessä meillä on käytäntö,
että isojen urheilukilpailujen alla kaupungit siistitään niin
sanotusta roskaväestä, katulapsista, kodittomista,
seksityöntekijöistä, jotka pistetään
vankiloihin istumaan ja jotka istuvat siellä samalla lailla
kuin Valko-Venäjän presidenttiehdokkaat. Ja tähän,
vaikka se tapahtuu niin sanotuissa ihmisoikeusvaltioissa, ei kiinnitetä lainkaan
samalla lailla huomiota. Tässä on kysymys kuitenkin
tuhansista ihmisistä pahimmillaan per urheilukilpailu.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mehän käsittelemme parhaillaan
tässä Etyjin Suomen valtuuskunnan kertomusta vuodelta
2011, johon tämä jääkiekkokysymys
ei ihan suoraan kuulu. Haluan vain todeta, että yhdyn valtuuskunnan
puheenjohtajan oikeastaan kahteenkin suureen näkökulmaan:
Ensinnäkin se, että kun 40-vuotistaival tällä Etyjillä,
Etykillä, siis Urho Kekkosen suurella kansainvälisellä luomuksella,
täyttyy, tulee tuo juhlavuosi, niin on paikallaan, että Suomi
myös kohentaa omaa profiiliaan. Mehän emme Pohjoismaana
erotu noissa kysymyksissä kovinkaan paljon, koska Etyjistä on
tullut lähimaiden keskinäinen torailukerho. Se
ei ole oikea suunta; siitä pitää päästä niille
yleville lähtökohdille elikkä nimenomaan
rauhanturvaamiseen.
Herra puhemies! Toinen asia: Kun tämä urheilukysymys
on ollut päällä, niin yhdyn kyllä myös edustaja,
puheenjohtaja Kanervan näkökulmaan. Hänellä on
tavallaan kaksikin näkökulmaa tässä asiassa,
ja haluan painottaa sitä kyllä, että näissä kansainvälisissä urheilukisoissa
päävastuun tietysti täytyy olla näillä kansainvälisillä urheilujärjestöillä,
kun ne tekevät näitä valintojaan, ja
ei se voi olla silloin lupauksen takana, että me parannamme
olosuhteita kisoihin mennessä, (Puhemies: Minuutti on täynnä!)
vaan se pitää olla faktaa ja silloin jo pöydällä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä puheenvuorot edustajille
Satonen, Wallinheimo, Sasi, ja sitten edustaja Zyskowicz, jonka
puheenvuorosta tämä keskustelu lähti
liikkeelle. Hänhän lähti liikkeelle Etyjin
parlamentaarikkojen kertomuksen muistaakseni sivun 11 vasemmasta palstasta.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se, mitä Valko-Venäjällä tapahtuu
ja minkälainen ihmisoikeustilanne siellä on, on
kyllä tässä 2010-luvun Euroopassa ihan poikkeuksellista.
Toki se ei ole poikkeuksellista suhteessa siihen, mistä historiallisesta
perinnöstä — neuvostoajasta — se
kumpuaa, mutta tämän hetken tilanteessa se on
poikkeuksellista, ja sen suhteen on myöskin perusteltua,
että pyrimme painostamaan mahdollisimman paljon, että ihmisoikeustilanne
siellä Valko-Venäjällä paranee.
Ymmärrän kyllä myöskin sitä edustaja
Kanervan näkökulmaa, että tämän
kansainvälisen urheilutoiminnan täytyy olla irrallaan
poliittisesta toiminnasta. Mutta uskon, että tämän
päivän yhteiskunnassa on niin, että yhdelläkään
kansainvälisesti merkittävällä toimijalla
ei ole varaa olla yleistä näkemystä vastaan,
koska se varmasti vaikuttaa esimerkiksi yhteistyökumppaneiden
saatavuuteen ja harkintaan. Uskon, että tämä asia kyllä ratkeaa
sitä kautta, että Kansainvälisessä jääkiekkoliitossa
varmasti vakavasti pohditaan, miten löydetään
myöskin jääkiekon kannalta tähän
järkevä ratkaisu, joka toivottavasti on se, että kisat
siirtyvät muualle.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Sinuhe Wallinheimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Politiikkaa ja jääkiekkoa — kaksi
lempiaihettani.
Ulkoministeri Tuomiojalta olen moneen otteeseen kysynyt tässä viime
kuukausina, mitä hän olisi mieltä tästä MM-kisojen
siirtämisestä, ja hän on sanonut moneen
otteeseen, että ei pidä sekoittaa politiikkaa
ja urheilua keskenään. Kuitenkin hän
tänään on sanonut lehdessä,
että jos Valko-Venäjällä kisat
pidettäisiin, se olisi skandaali, joten on takki sielläkin
kääntynyt, ei vain kokoomukseen leirissä.
Mutta mielestäni edustaja Kanerva sanoi hyvin, että Kansainvälinen
jääkiekkoliitto on autonominen liitto, jonka pitää tehdä omat
päätöksensä itse. Meillä on
tässä kuitenkin kaksi vuotta aikaa, ja mielestäni,
jos me nyt suljemme pois mahdollisuuden kisoilta, menetämme
myös sen diplomaattisen kortin, joka meillä voi
olla käytössä tässä myös
niitten ihmisoikeuksien parantamiseen. Hiljaa hyvää tulee,
ei hötkyillä ihan niin lujasti kuin miltä tällä hetkellä näyttää.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen myöskin sitä mieltä,
että urheilu ja politiikka pitäisi pitää erillään,
mutta mielestäni, jos järjestetään
kansainvälisiä urheilukilpailuja, pitää edellyttää,
että isäntämaalla on tietyt ihmisoikeusstandardit.
Minun olisi mahdotonta kuvitella sitä, että Pohjois-Koreassa,
Iranissa, Myanmarissa järjestettäisiin joitakin
kansainvälisiä kisoja, koska ne eivät
täytä näitä ihmisoikeusstandardeja.
Täytyy sanoa, että mielestäni Berliinin
vuoden 36 olympiakisojen muiston pitäisi sillä tavalla
elää, että pitäisi muistaa,
että niitä voidaan käyttää propaganda-aseena
tiettyjen väärien tarkoitusten ajamiseksi.
Mitä tulee jääkiekkoon Valko-Venäjällä,
me tiedämme presidentti Lukašenkan, hänelle
se on erittäin tärkeää, ja hän
tulee poliittisesti hyödyntämään
erittäin suuresti sitä, mitä kuvastaa
myöskin se, että hän on Valko-Venäjän
jääkiekkoliiton puheenjohtaja, jääkiekon
rautakansleri. (Naurua) Tämän johdosta täytyy
sanoa, että erittäin tärkeätä on
se, että asiaan reagoidaan mahdollisimman nopeasti. Joko
tehdään selkeä tie, jonka mukaisesti
päätetään, että tietyillä ehdoilla kisat
voidaan järjestää, jos se maa tekee merkittäviä ihmissoikeusparannuksia — niitten
täytyy olla merkittäviä — tai
mahdollisimman nopeasti tehdään päätös
siitä, että kisat siirretään
pois.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen edustaja Kanervan kanssa täysin
samaa mieltä siitä, että kansalaisliike,
urheilujärjestöt päättävät
Suomessa itse omasta suhtautumisestaan ja osallistumisestaan ja
poliitikkojen ei pidä sitä päätöstä pyrkiä heiltä uhkaamalla,
painostamalla tai millään muullakaan tavoin viemään.
Se on eri asia, että tämä on osa poliittista,
yhteiskunnallista keskustelua Suomessa ja poliitikoilla on aihetta
ja mahdollisuus ottaa asioihin kantaa ja lausua mielipiteensä.
Olen myös edustajien Salolainen ja Haavisto kanssa
samaa mieltä siitä, että nämä eivät
ole yksioikoisia asioita. Niin kuin puheenvuorossanikin sanoin,
jossakin tilanteessa kanssakäymisen lisääminen
jonkun maan kanssa pakottaa sen avautumaan, antaa sen kansalaisille
mahdollisuuksia kansainvälisiin kontakteihin ja voi olla hyvästä,
ja jossain toisessa tilanteessa taas boikotti ja eristäminen
voi olla se paras ratkaisu. Haavisto mielestäni puhui täyttä asiaa.
Edustaja Soinille sanon vain, että meillä kokoomuksessa
saa olla tosiaan erilaisia näkemyksiä, toisin
kuin ilmeisesti perussuomalaisten ryhmässä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, sitten siirrymme puhujalistaan.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! OSSE, som det förkortas
på svenska, står för Organisationen för
säkerhet och samarbete i Europa, men i själva
verket är det en organisation som är transatlantisk
och ger oss ett av de få tillfällen vi har att
som parlamentariker diskutera med parlamentariker från
USA och Kanada i konkreta frågor.
Det år som gått har naturligtvis som tidigare innefattat
ett antal valövervakningar i de länder vi tidigare
arbetat, och här finns det anledning att lyfta fram det
arbete som förre riksdagsledamoten Kimmo Kiljunen gjort.
Han har inte bara varit valövervakare utan också haft
särskilda uppdrag inom OSSE för att övervaka
valövervakningarna.
Men till de nya områden som inte övervakats men
väl observerats under det gångna året
hör Tunisien. De har tidigare funnits med i organisationen
som något som kallas "samarbetspartners i Medelhavsområdet",
men har nu även välkomnat valobservatörer.
Det har naturligtvis varit ett mycket viktigt instrument i det transformeringsarbete
som de nordafrikanska staterna fick uppleva efter den arabiska våren,
och ska genomgå.
Kvinnornas ställning i Tunisien har varit förebild
för de andra staterna i området och det är viktigt
att det så förblir efter det arbete som nu pågår
med skrivandet av en ny grundlag. Och det är min förhoppning
att OSSE ska kunna bidra till den fortsatta demokratiseringsaspekten.
De sydliga Medelhavsländernas betydelse för stabiliteten
i Europa accentuerades under 2011 efter vårens händelser.
Ett annat ämne OSSE koncentrerat sig på är minoriteter,
och då ofta minoriteter inom områden som vill
ha självständighet, tillhöra ett annat land
eller ha någon form av autonomi. Allt detta för
naturligtvis tankarna till förhållandet Finland—Åland,
och mycket riktigt har många av de minoriteter och majoriteter
det handlar om besökt Åland.
Områden som förhållandet mellan
Transnistrien och Moldavien, Nagorno-Karabach, Azerbajdzjan, Armenien,
där har OSSE utsett en särskild representant,
det gäller Krim, Ukraina, det gäller Georgien.
Finland har mycket att ge här, och det skulle kunna vara
ett lämpligt tema under 40-årsjubileet. Det skulle
vara på sin plats att hålla en särskild
session om just minoritetsfrågor. The High Commissioner
on National Minorities, inom OSSE, Knut Vollebaek har gjort ett
förtjänstfullt arbete och lyft upp de så kallade "kin-States"
roll i det här sammanhanget. Det finns någonting
som heter the Bolzano Declaration, som är ett viktigt inlägg.
De områden och frågor OSSE koncentrerar sig på sammanfaller
med de områden och frågor som tas upp i utrikesministeriets
handlingsprogram för fredsmäkling som presenterades
i december. I den här handlingsplanen konstaterar man att OSSE är
en central aktör inom fredsmäkling. Konfliktförebyggande
och konfliktlösning är kärnan i dess
verksamhet. Målet är att i, står det, sekretariatet
och operationerna på fältet stärka stukturer
och funktioner som stöder fredsmäklande åtgärder
som ett led i utvecklande av en konfliktcykel.
För min del så tycker jag att dessa områden inte
bara ska behandlas på det internationella planet utan också att
alltså den finska delegationen i den parlamentariska församlingen
skulle bli en central aktör och ha ett närmare
samarbete om de här frågorna i utrikesministeriet
och också mera av debatt.
Herr talman! Det faktum att detta ärende finns på samma
föredragningslista som berättelsen för Finlands
delegation 2010 hoppas jag inte är ett tecken på hur
vi uppfattar vikten av det här arbetet. Jag välkomnar
den diskussion som just har förts med de inlägg
som Ben Zyskowicz gjorde. Den visar ju på ett engagemang
i de här frågorna och om vilka medel man ska använda
i de här sammanhangen och när de ska användas,
om de ska användas i idrott, musik, konst eller i vilka sammanhang.
Det tyder på ett engagemang.
Vi måste samarbeta för att förbättra
situationen. Vi ska skapa förtroendefulla klimat för
samarbete. Det är lätt att umgås på cocktailpartyn med
small talks, men vi måste också kunna sätta ner
foten och säga ifrån det som inte är
acceptabelt vad gäller mänskliga rättigheter.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä Valko-Venäjällä tarvitaan
hyvin nopeaa muutosta, jos kuvitellaan, että kisat voitaisiin siellä hyvällä omallatunnolla
todella järjestää, elikkä äärimmäisen
nopeita konkreettisia osoituksia siitä, että ihmisoikeustilanne
siellä paranee. Se on ainoa tie, millä mielestäni
voidaan hyväksyä se, että kisat siellä vielä järjestettäisiin. Mutta
merkkejä siitä ei kyllä valitettavasti
ole näkyvissä. Todella nopeita toimenpiteitä tarvittaisiin.
Arvoisa puhemies! Valtuuskunnan puheenjohtaja korosti sitä,
että olisi hyvä saada Etyj tehokkaammaksi puuttumaan
erilaisiin kansainvälisiin kriiseihin. Sama koskee varmasti
myöskin Euroopan neuvostoa ja Yhdistyneitä kansakuntia.
Erityisen huolissani tällä hetkellä olen
Syyrian tilanteesta, joka tuossa valtuuskunnan raportissa ohimennen,
aika ohuesti, mainitaan. Jos otetaan huomioon se, kuinka vakava
tilanne siellä tällä hetkellä on,
niin kyllä meidän pitäisi kansainvälisenä yhteisönä pystyä puuttumaan
siihen huomattavasti järeämmällä tavalla.
Niiden uutistietojen mukaan, mitä sieltä tulee,
siellä on satojatuhansia pakolaisia, kymmeniätuhansia
pidätyksiä, ellei enemmänkin, kuolonuhreja
tuhansia — tarkkaa määrää ei
tiedetä — kadonneita ihmisiä valtava
määrä. Myös YK:n ihmisoikeuskomissaarin
tuore raportti kertoo siitä, miten lapsia siellä kidutetaan,
mikä on hänen mukaansa aivan ennennäkemätöntä,
missäänpäin maailmaa ei juuri ole vastaavaa
nähty. Lapsia kidutetaan ampumalla heitä muun
muassa polviin. Sitten kun ei anneta mahdollisuutta edes hoitaa
näitä vammoja kuntoon, niin onhan se nyt aivan
härskiä ja hävytöntä toimintaa.
Kyllä tähän pitäisi erilaisten
kansainvälisten yhteisöjen pystyä ripeästi,
vakuuttavasti, vahvasti puuttumaan. Syyria kuitenkin sijaitsee tässä Euroopan
nurkilla, niin että siinä mielessä katson,
että se myöskin Etyjin toimialaan voisi aivan
hyvin kuulua. Oikeastaan nyt oleellista ei edes ole se, mikä se
yhteisö on, mikä tähän puuttuu — varmaan
YK on kaikista tehokkain — mutta nyt kansainvälisen
yhteisön pitää ripeästi toimia.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä on
pitkät perinteet. On tärkeää,
että parlamentaarikoilla on kansainvälisiä foorumeita,
joilla voidaan keskustella paitsi tärkeistä ihmisoikeuskysymyksistä myös
keskeisistä sekä kansainvälisistä että kansalliseen
turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Etyj ei — kuten eivät mitkään
kansainväliset yhteistyöelimet — kuitenkaan
pysy tehokkaana yhteistyövälineenä, ellei
niitten toimintaa kehitetä jatkuvasti. Kun maailma muuttuu,
on myös Etyjin pystyttävä muuttumaan
sen mukana. Kokouspöydällä on vuosikausien
ajan ollut useita asioita, joihin ei tunnuta löydettävän
yrityksistä huolimatta ratkaisua, esimerkkinä Vuoristo-Karabahin
tilanne, jossa konfliktia on yritetty ratkaista jo kaksikymmentä vuotta.
Selkeät ihmisoikeusrikkomukset, joita esimerkiksi Etyjin
helmikuun kokouksessa nostettiin esiin useissa eri maissa, herättävät
kysymyksen, mitä Etyj voi tehdä muuta kuin julkilausumia
ja kannanottoja, jotta asiat todella etenisivät parempaan
suuntaan niissä maissa, joissa on eniten ihmisoikeusrikkomuksia.
Yksi esiin nostettu tapaus oli venäläisen
asianajajan Sergei Magnitskin tilanne. Lakimies kuoli epäselvissä olosuhteissa
tutkintavankeuden aikana vuonna 2009. Kansainvälinen huomio
ja asiasta puhuminen Euroopassa nosti painetta ottaa asia uudelleen
käsittelyyn Venäjällä, mutta
Yhdysvallat ja Iso-Britannia ovat menneet painostamisessa pidemmälle
soveltamalla pakotteita venäläisiä virkamiehiä vastaan,
jotka olivat osallisena Magnitskin kuolemaan.
Kuten tässä salissa käyty keskustelu
osoittaa, Valko-Venäjän ihmisoikeustilanne on
todella vaikea. Pitäisikö Valko-Venäjän
saada järjestää jääkiekon
MM-kisat vai ei? Ei ole todellakaan varmuutta siitä, että ihmisoikeustilanne
muuttuisi paljon, vaikka kisat vedettäisiin pois. Silti
pohdin itse sitä, voimmeko tosiasiassa olla eurooppalaisena
maana ja yhteistyöjärjestön jäsenenä uskottava
tasa-arvon lähettiläs, jos tuemme Euroopan ainoan
diktatuurin järjestämiä kisoja. Mielestäni
emme voi. Vähintään asiaa pitää pohtia
todella kriittisesti.
Sekä Magnitskin että Valko-Venäjän
MM-kisojen tilanteesta voi sanoa, että molemmat kyseessä olevat
maat tarvitsevat vähintäänkin selkeät
suunnitelmat siitä, millä tavalla ihmisoikeustilannetta
parannetaan, mutta myös muiden maiden vaatimuksen tästä.
On pohdittava, mikä olisi oikea tapa saada maata muuttamaan
politiikkaansa ihmisoikeusasioissa tai vaikkapa kuolemanrangaistuksen
poistamisessa, joka on vielä käytössä muutamassa
Etyj-maassakin, Valko-Venäjällä ja USA:ssa.
Arvoisa puhemies! Suomen kannalta tulevaisuudessa paremmin toimiva
Etyj tarkoittaa, että meidän täytyy pystyä tuomaan
esiin entistä paremmin myös Suomelle tärkeitä asioita
ja pohtia, olisiko joitakin maita, joiden kanssa voisimme hakeutua
aiempaa tiiviimpään yhteistyöhön. Pohjoismaat
ovat olleet perinteisesti tärkeä kumppani meille.
Tätä yhteistyötä tulee vaalia myös
jatkossa, mutta sen lisäksi tulee pohtia muita yhteistyön
tiivistämisiä, esimerkiksi Itämeren maiden
sekä Venäjän sekä Etyjin suurten ja
merkittävien maiden kanssa.
Tässä yhteistyössä on tärkeää etenkin
Itämeren — yhden maailman saastuneimmista merialueista — suojelu
ja vakavimpiin lähiajan uhkakuviin kuuluvaan öljytankkerionnettomuuteen varautuminen.
Tällä hetkellä Itämeren ja Suomenlahden öljyntorjuntakapasiteetti
ei ole riittävä suhteessa kasvaneeseen öljytankkeriliikenteeseen.
Myös taloudellisen yhteistyön syventäminen
Itämeren alueella on sekä meidän että koko alueen
etu.
Tällaisten positiivisten yhteistyömuotojen edelleenkehittäminen
on tärkeää, jotta voimme aikaansaada
toimivan dialogin näiden maiden kanssa. Silloin myös
vaikeiden asioiden, kuten vakavien ihmisoikeusloukkauksien, esiin
nostaminen on helpompaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Etyjin toiminnassa ihmisoikeudet ovat keskeinen
osa. Oikeastaan se juontaa juurensa siitä, että aikoinaan
Ety-prosessissa tuli kolmas kori, joka oli ihmisoikeuskori, jonka
käsittely oikeastaan johti sosialismin romahtamiseen, ihmisoikeuksien
tuloon kaikkialle Euroopassa. Nyt tärkeätä on
se, että pidetään huolta siitä,
että meillä ei ole päällekkäisyyksiä organisaatioitten
kesken. Ihmisoikeuksiin keskittyy myöskin Euroopan neuvosto, ja
tältä osin on tärkeätä,
että Etyj ja Euroopan neuvosto koordinoivat toimintaansa.
Yksi alue, missä yhteistyötä on ja
se toimii erittäin hyvin, on vaalien tarkkailu. Täytyy
antaa Etyjille suurta tunnustusta siitä, että ei
tarkkailla pelkästään vaalipäivää,
kuten Euroopan neuvosto, vaan on nämä arvioijaryhmät,
jotka menevät paikan päälle ennen vaaleja,
pitkäaikaiset tarkkailijat, koska jos me ajattelemme Venäjän
vaaleja, pääsääntöisesti
itse vaalipäivä meni suhteellisen hyvin, mutta
olosuhteilla, joilla vaaleihin valmistaudutaan — ehdokasasettelu,
mediaympäristö, viranomaisten suhtautuminen eri
ehdokkaisiin, eri puolueisiin, kampanjoihin — on suhteellisen
suuri merkitys, kun annetaan arvio siitä, olivatko vaalit
oikeudenmukaiset ja johtivatko ne kansan osoittamaan lopputulokseen.
Sitten haluaisin ottaa, minkä edustaja Kauma otti,
Sergei Magnitskin tapauksen täällä esille. On
erittäin tärkeätä, että tämmöisiin
yksilötapauksiin, jotka ovat todellisia oikeusmurhia — henkilö on
murhattu — ja joissa ihmisten puolustaminen katsotaan rikokseksi,
puututaan erittäin voimakkaasti, ja toivon, että Etyjillä voisi
olla tässä keskeinen rooli. Myöskin Euroopan
neuvosto on ottamassa asiassa roolia ja tekemässä työtä,
joten on tärkeätä, että otettaisiin
tiukempia otteita käyttöön myöskin
eurooppalaisten valtioitten osalta suhteessa Venäjään,
jotta ne, jotka ovat syyllistyneet rikokseen tässä asiassa,
saataisiin kiinni.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan onnitella edustaja Zyskowicziä siitä,
että vaikka hän oli aikaisemmin lehdissä tänään
kannanottoaan perustellut, hän kuitenkin on tänään
harkinnut asiaa uudestaan ja on ottanut sen kannan, että jääkiekkokisojen
järjestäminen Valko-Venäjällä ei
ole tarkoituksenmukaista, nimenomaan ihmisoikeusnäkökohdasta
katsottuna.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Palaan tähän edustaja
Zyskowiczin avaamaan keskusteluun tästä jääkiekkoilun
ja urheilun ja politiikan merkityksestä, koska kysymys
varsinkin Valko-Venäjän tilanteessa on hyvinkin
pitkälti ihmisoikeuskysymyksistä ja ne ovat myöskin
Etyjin agendalla, etten sanoisi, päivittäin.
Meillä länsimaisessa yhteiskunnassa halutaan katsoa,
että urheilu ja politiikka ovat erillään, mutta
kyllä näissä diktatorisissa ja vähemmän demokraattisissa
valtioissa urheilu ja politiikka liittyvät erittäin
kiinteästi yhteen. Eihän meidän tarvitse
muistella kuin esimerkiksi DDR:n mahtavia voimistelunäytöksiä,
ja esimerkiksi ennen Pekingin olympialaisia siellähän
toteutettiin valtavia väestönsiirtoja näitten
urheilupaikkojen alta, niin että kyllä voidaan
sanoa, että urheilu ja politiikka liittyvät enemmän
yhteen kuin me haluamme täällä länsimaissa
myöntää.
Mutta sitten itse valtuuskunnan toiminnasta sen verran, että mehän
kaikki muistamme viime alkukesästä, kuinka vauhdilla
lähdettiin Belgradiin, edellisellä viikolla valtuuskunta
nimitettiin ja seuraavalla viikolla oltiinkin sitten jo Belgradissa.
Kun tämmöinen märkäkorvakansanedustaja, -parlamentaarikko,
johtaa valtuuskuntaa, niin kyllä se pikkusen ylimääräisiä sydämentykytyksiä aiheutti,
mutta... (Ilkka Kanerva: Se meni hyvin!) — Kiitoksia, edustaja
Kanerva, se meni hyvin. Laivatkin välillä seilaavat
tuurilla, mutta toisaalta eipä tämmöisiin
hommiin parane lähteäkään, jos
ei haasteita halua. Niitä sitten kyllä tulee.
(Ilkka Kanerva: Hyvä, Soukola!) — Belgradin tavoite,
agenda ja tunnus oli "uusi alku Astana-kokouksen jälkeen".
Tietysti kun minä olen tässä nyt vähän
vuoden aikana seurannut, miten tämä uusi alku
on lähtenyt menemään, niin tietynlaista
pettymystä on ollut siihen nähden, kuinka vaikuttava
tämä järjestö on, jossa kuitenkin
Vancouverista Vladivostokiin tavallaan on edustettuna lähes
koko maailma.
Hyvänä esimerkkinä ovat nämä frozen
conflicts. Tässä kertomuksessa sivulla 17 oikean kappaleen
yläreunassa on meidän suomenkielinen käännös
näistä frozen conflicteista: jäädytetyt
konfliktit. No, se on tietysti suomen kieltä, mutta me
emme suinkaan varmaan niitä halua jäädyttää vaan
ratkaista, mutta ne ovat vain jäätyneet ja jämähtäneet
paikoilleen — tämä vain tämmöisenä pienenä kuriositeettina.
Sitten Dubrovnikin syyskokouksesta sen verran, että siellähän
käsiteltiin budjettia, ja edustaja Kanervakin toi esille,
kuinka paljon varoja suunnataan tuonne Balkanin alueelle, ja 61
prosenttia kaiken kaikkiaan budjetista on henkilöstömenoja.
Kyllä meillä aikamoinen mammutti on tämä järjestö.
Tosin vaikutusmahdollisuuksiakin on uuteen maailmaan tultaessa hankittu
lisää. Esimerkiksi Dunja Mijatovic, mediavaltuutettu, on
aika ansiokasta työtä tehnyt tässä lyhyen
uransa aikana, ja toivoisin, että hän saa jatkaa
ja hänellä intoa riittää tässä touhussa.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi tästä Etyjin merkityksestä ja
Suomen toiminnasta Etyjissä. Suomella on hyvä arvostus
kansainvälisesti Etyjissä ollut kautta linjan,
mutta minä näkisin myöskin toivottavana,
että Etyjin ja Suomen valtuuskunnan arvostus näkyisi
myös suomalaisessa parlamenttielämässä.
Tämä nyt on vähän surullinen
esimerkki, tämä käsittelyajankohta: perjantai
ja pääsiäisen alusviikon alla viimeinen asia.
En saanut puhua tyhjälle salille, niin kuin vähän
epäilin, mutta minä toivoisin, että näiltäkin
osin parlamentaarikot itse nostaisivat tämän asian
kunnioitusta ja arvostusta sille tasolle, mille se kuuluu. Kiitoksia
ja hyvää pääsiäistä kaikille!
Antti Kaikkonen /kesk:
Kiitoksia, ja hyvää pääsiäistä minunkin
puolestani, mutta käydään tämä asia
loppuun sitä ennen.
Myös itse kiinnitin huomiota tässä raportissa näihin
jäätyneisiin konflikteihin. Sehän on
siinä mielessä tärkeä asia,
että ne ovat juuri sellaisia konflikteja, joissa se jää saattaa
sulaa ja tulla liekkeihin, elikkä saattaa tulla tilanne,
jossa syntyy uusia konflikteja, väkivaltaisuuksia, pahimmillaan
jopa sotatilanteita.
Oikeastaan haluaisin vielä kysyä tähän
loppuun valtuuskunnan puheenjohtajalta tai joltakin muulta valtuuskunnan
jäseneltä, kuinka paljon teillä on ollut
Etyjissä harrastusta näitten jäätyneitten
konfliktien purkamiseen. Täällä on esimerkiksi
Vuoristo-Karabah mainittu, joka on juuri tämmöinen
potentiaalinen konfliktiherkkä alue, joka on ollut pitkään
ongelma. Tilanne on siellä pitkään ollut
tulehtunut, eikä siihen ratkaisua ole löytynyt.
Kuinka paljon Etyj käyttää tarmoaan tämäntyyppisten
konfliktien ratkaisemiseen?
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeusloukkaukset jatkuvat ympäri
maailmaa, ja tuntuu sellaiselta, että ihminen ei ole kyllä paremmaksi
tullut. Kansainvälisten järjestöjen toiminta
on ensiarvoisen tärkeää, mutta niiden
vaikutuksia pitäisi tehostaa, ja siinä se probleema onkin,
millä.
Etyjin profiilia myös pitäisi nostaa, ja tiiviimpi
yhteistyö Pohjoismaiden välillä voisi
vahvistaa tätä hanketta. Olen varajäsenenä Etyjissä ja mielenkiinnolla
seurannut kokouksissa, miten Suomen asemaa ja toimintamahdollisuuksia
Etyjissä vahvistettaisiin. Uusia tuulia on pohdittu, ja luulenpa,
että asia paranee tulevaisuudessa.
Kun politiikka ja urheilu sekoitetaan, niin se ei tiedä hyvää.
Edustaja Kanervalla oli erittäin hyvä pointti
MM-kisojen kohdalla, miten niissä toimitaan. Täytyy
muistaa, että MM-kisat ja urheilukisat yleensä ovat
tärkeä yhdistävä tekijä kansojen välillä,
ja se politiikan sekoittaminen liikaa urheiluun ei ole hyväksi.
Hyvää pääsiäistä!
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä edustaja Elomaan
erinomaisesta puheenvuorosta on hyvä jatkaa sen verran
vastauksena edustaja Kaikkosen kysymykseen, että kyllä jäätyneiden
konfliktien — joka lienee aika totunnainen käännös
frozen conflicts -sanasta — ratkaisemiseen on
Suomen puolelta kiinnitetty todella paljon huomiota.
Satuin aikana muutamana toimimaan Suomen ulkoministerinä,
jona aikana satuin olemaan myöskin Etyj-järjestön
presidenttinä. Nimesin tuona aikana erityisesti näitä asioita
selvittelemään Suomen ulkoministeriöön
suurlähettiläs Heikki Talvitien, joka taatusti
on eräs parhaita maailmalla tunnustettuja tuon alueen etnisten, uskonnollisten,
poliittisten, taloudellisten — mitä voikaan tähän
mainita — asioiden ymmärtäjiä suhteellisuusasteikolla.
Pyyntöni suurlähettiläs Talvitielle hänen
erityistehtävässään oli Etyjinkin
kautta nimenomaan rakentaa ymmärtämystä sille,
mitkä voisivat olla ulospääsyteitä konflikteista,
jäätyneistä konflikteista.
Suomen aika Etyjin presidenttinä päättyi,
ja tietysti mahdollisuutemme vaikuttaa sitä kautta näitten
konfliktien pitkäkestoisempaan selvittelyyn ikään
kuin Etyj-johtoisesti tuli tiensä päähän.
Ne ovat erittäin historiallisesti syvissä urissa
olevia asioita. Tiedämme erityisesti Azerbaidzhanin ja
Armenian välillä vallitsevan tilanteen, jossa
päivittäin vaihdetaan laukauksia, ja Etyj-järjestön
puitteissa olevista jäsenmaista on kysymys. Etyjin puitteissa
näihin asioihin kiinnitetään huomiota.
On täysin selvää, että Azerbaidzhan
jossakin vaiheessa aina viittaa tähän tai Armenia
viittaa tähän jne. jne. näitten kaikkien konfliktien
osalta, mutta tämä liittyy tähän
Vuoristo-Karabahin tilanteeseen. Niitä ei kannata lähteä kauheasti
yleiskokouksissa ratkomaan, koska ne ovat vaikeita diplomaattisia
verkostoja, mutta on aivan selvää, että Suomen
valmius lähteä tätä kerää purkamaan
on mahdollisimman korkea, ja toivomme, että tätä tietä voitaisiin,
siis diplomatian keinoin, näihin löytää ratkaisuja, koska
asianomaiset osapuolet tuskin löytävät
tietä yhteiseen rauhantilaan näitten jäätyneitten konfliktien
osalta.
Keskustelu päättyi.