2) Laki vaalilain muuttamisesta
Jari Myllykoski /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuntarakenteessa on tapahtunut ja tulee
tapahtumaan muutoksia. Nyt sote-ratkaisun myötä varmasti
pakotetut ja väkinäiset kuntaliitokset ja niiden
tarve vähenevät ja kunnat tekevät terveesti
omia ratkaisujaan. Mutta siellä kuntaliitoksissa usein
pelätään, että se vähentää demokratiaa
ja uudessa liitoskunnassa päätöksentekijöiksi
valikoituvat isomman liitoskunnan kuntavaaliehdokkaat. Tällöin
ei pienten kuntien suhteellinen edustuksellisuus päätöksenteossa
toteudu. Tämä vaara voidaan torjua siten, että kuntavaalijärjestelmää uudistetaan.
Tässä lakialoitteessa ehdotan, että yhdistyvät kunnat
voivat sopia liitossopimusta tehdessään, että uudessa
kunnassa kukin siihen yhdistyvä kunta muodostaa oman vaalipiirinsä.
Näistä vaalipiireistä valittaisiin edustajia
valtuustoon niiden Suomen kansalaisten lukumäärän
perusteella, joilla väestörekisterin mukaan on
kotipaikka mainitussa kunnassa, ja silloin he ovat sen vaalipiirin äänestäjiä.
Päätöksen valtuustopaikkojen jaosta tekisi
tämän aloitteen mukaan kunnan keskusvaalilautakunta.
Kunnan jakautuminen vaalipiireihin voitaisiin kuitenkin purkaa,
jos kussakin vaalipiirissä enemmistö siitä valituista
valtuutetuista niin tahtoisi.
Perusteluja, miksi ja kuinka se sitten tehtäisiin:
Tarvitsisi muuttaa vaalilain (714/1998) 7 §:n
2 momentti sekä lisättäisiin 7 §:ään
uusi 3 ja 4 momentti seuraavasti:
"Vaalipiirit muissa vaaleissa
Kunnallisvaaleissa vaalipiirinä on kunta. Kuntien yhdistyessä ne
voivat kuitenkin sopia, että yhdistymisen perusteella muodostettu
uusi kunta jakautuu vaalipiireihin, jolloin vaalipiireinä olisivat
alkuperäiset kunnat.
Kunnan keskusvaalilautakunta vahvistaa kustakin 3 momentissa
mainitusta kunnan osa-alueen vaalipiiristä valittavien
valtuutettujen määrän väestötietolaissa
(507/1993) tarkoitetussa väestötietojärjestelmässä vaalivuoden
toukokuun 31 päivän päättyessä olevien
tietojen mukaan."
Eli kaiken kaikkiaan lakialoitteen tarkoituksena on vahvistaa
kuntademokratiaa niin, että yhdistyvien kuntien asukasluvun
perusteella määräytyy valtuutettujen
lukumäärä, mutta jokaisessa kunnassa
oman kunnan suhteellisen vaalipiirilukumäärän
mukaan tulee sitten valittuja valtuutettuja uuteen valtuustoon.
Arvoisa puhemies! — Kiitos.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykosken lakialoitteessa ehdotetaan,
että kuntaliitoksen seurauksena yhdistyvät
kunnat voisivat sopia, että uudessa kunnassa kukin
siihen liittyvä kunta voisi muodostaa oman vaalipiirinsä ja
siten varmistaa oman alueensa edustuksen. Onkin ilmeinen vaara,
että uudessa liitoskunnassa päätöksentekijöiksi
valikoituvat isomman liitoskunnan kuntavaaliehdokkaat usein tunnettuudenkin
perusteella. On hyvä, että lakialoite käsitellään
täällä eduskunnassa.
Kaikkiaankin on todettava, että tasapuolinen alueellinen
ja paikallinen edustavuus toteutuu hyvinkin heikosti sekä kunta-
että eduskuntavaaleissa. Suurkunnissa useat asukasmäärältään
isot kaupunginosat ovat jääneet kaupunginvaltuustossa
ilman edustajaansa. Onko oikein, että jopa yli 30 000
asukkaan kaupunginosista ei ole yhtään kaupunginvaltuutettua
ajamassa oman alueensa kehittämistoimia, kuten Helsingissä on käynyt?
Eduskuntavaaleissa monet suuralueet ja isotkin kunnat jäävät
ilman omaa kansanedustajaa. Tarvitaan vaalilain uudistus, mikä nykyistä paremmin
turvaa paikallisen ja alueellisen edustavuuden niin kunnanvaltuustoissa
kuin eduskunnassakin. Tämä vahvistaisi myös
demokratian uskottavuutta ja lisäisi äänestysaktiivisuutta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
aloite, ja ymmärrän, että sillä on
hyvä tarkoitus. Sinänsä on hyvä,
että tässä todetaan, että yhdistyvät
kunnat voivat sopia ja että kyseessä ei ole määräys,
että tällainen vaalipiirikäytäntö pitää ottaa.
Duubioin kuitenkin kahta asiaa tässä.
Tulen sellaisesta liitoskunnasta, jossa viisi kuntaa on liittynyt
toisiinsa, ja täytyy sanoa, ettei meillä ainakaan
ole kyllä sellaista ongelmaa ollut, että näistä pienistä kunnista
ei olisi päässyt edustajia tähän
valtuustoon, vaan on niin, että jos siinä suurimmassa
kunnassa oli 15 000 ja näissä neljässä kunnassa
oli yhteensä 10 000, niin valtuustossa on tällä hetkellä kyllä selvä enemmistö näillä
pienten
kuntien edustajilla. Eli käytännössä — ja
näin ymmärtääkseni on käynyt
monessa muussakin liitoskunnassa ainakin maaseudulla — näyttää käyvän
niin, että näiden pienten kuntien äänestäjät
osaavat varsin hyvin keskittää omasta kunnastaan
tuleville ehdokkaille ja sitä kautta varmistaa tämän
osallistuvuuden. Kun edellinen puhuja viittasi siihen, että Helsingissä on
alueita, joissa kymmenientuhansienkaan asukkaiden kaupunginosista
ei ole edustajia, niin se varmaan on kyllä oma ongelmansa,
mutta se liittyy ehkä vähän eri asiaan
eikä sinänsä liity näihin kuntaliitoksiin.
Sitten toinen ehkä vakavampi kysymys tässä asiassa
on se, että jos tällaiseen vaalipiirijakoon mennään
kunnan sisällä, niin johtaako se siihen, että jatkossa
myös liitoskunnissa — nyt käytän omaa
kuntaani Sastamalaa esimerkkinä — meillä olisi
ikään kuin viisi kuntaa. Kun se haaste on nimenomaan
se, miten siitä liitoskunnasta syntyy oikeasti yksi kunta,
niin tämä vaalipiirijärjestelmä ikään
kuin vielä vahvistaisi sitä, että vaikka
ollaan yhdessä, niin halutaan kuitenkin toimia erillisinä.
Tässä suhteessa hiukan vierastan tätä aloitetta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa on kyse demokratian
toteutumisesta kuntaliitosten yhteydessä, ja demokratia
on minulle todella tärkeä asia. Kyllä tätä aloitetta
voi pitää myöskin erinomaisena lähidemokratiaa
korostavana lakialoitteena, ja mielestäni pitääkin erinomaisen
tarkkaan tutkia, mitkä mahdollisuudet tällä lakialoitteella
on toteuttaa lähidemokratiaa. Erityisestihän tämä lähidemokratian
toteutumattomuus koskee syrjäseutujen ihmisiä,
vähäväkisiä seutuja. Minun mielestäni
kaikki mahdolliset keinot pitää ihan oikeasti
tutkia, ja toivon, että tämä lakialoite
käsitellään kunnolla. Kyllä tässä myöskin
ihan oikeasti sitten on kyse varmasti äänestysaktiivisuudesta
ajatellen sitä, että se läheinen henkilö,
se tuttu henkilö, olisi päättämässä niistä kunnan
ja sen alueen asioista.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansalaisyhteiskunta on tämän
meidän demokratiamme kulmakivi, ja muutoksen keskellä on
tärkeätä miettiä, kuinka kansalaiset
saavat äänensä kuuluville päätöksenteossa
vaalien kautta. Nyt tässä kuntarakenteessa tapahtuu
muutoksia, ja on erittäin tärkeätä,
että nämä uudet isot kunnat saavat toimivan
valtuuston, joka kykenee tekemään päätöksiä koko
alueen hyväksi. Mutta samalla ei saa todellakaan vain kohauttaa
olkapäitä tälle pienten alueiden huolelle
siitä, kuuluuko heidän äänensä sitten
tässä isossa kokonaisuudessa, ja senpä takia
juuri lähidemokratiaan on etsittävä uudenlaisia
toimintatapoja. Meillä on tulevaisuusvaliokunnassa ollut
joukkoistamishankkeita, joissa teknologian kautta voidaan saada
kansalaisia paremmin mukaan päätöksenteon
valmisteluun. He antavat osaamista ja arvoja, ja sitä kautta
tulee parempaa päätöksentekoa ja uskottavuus
tähän politiikkaan palaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite luo hyvän
pohjan mahdolliseen laajempaankin keskusteluun, mitä jatketaan
toivottavasti valiokunnassa ja myös muualla, demokratiasta
ja alueellisesta edustuksesta.
Tämä ongelma on myös eduskuntavaalien
yhteydessä siinä tilanteessa, jos vaalipiirit
ovat fyysisesti niin isoja, ettei tämmöinen jalkatyöskentely,
ihmisten kohtaaminen, tavallaan riitä, vaan ainoa keino,
millä pääset eduskuntaan, on raha ja useat
lehtimainokset, ja jos samalla alueella on vielä useita
lehtiä, niin tämä kertautuu, elikä tässä kohtaa
myös tämä näkökanta
kannattaa ottaa huomioon.
Myös toinen asia: Nyt on tämä sote-jako,
sote-alueet tulevat perustumaan erva-alueisiin, jotka ovat hyvin
isoja, joten tässäkin tämä alueellinen edustus
ja demokratian esillenosto on tärkeää,
ja kenties sielläkin voisi käyttää suoria
vaaleja tähän valtuustoon valittaessa, tai miten
se nyt sitten demokratia siinä yhteydessä hoidetaankin.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Mielenkiinnolla seurasin tämmöistä tuoretta
demokratiantoteutumisesitystä. Demokratia tietysti voi
toteutua monella tavalla, yhdistyneitten kuntien yhdellä vaalipiirillä ja
monella vaalipiirillä, mutta minä kertoisin omasta
kokemuksesta, kun olin yhdistämässä Kajaaniin
Vuolijokea. Ensiksi siinä oli tietysti meillä tämä yhdistelmävaltuusto,
joka jatkoi, jolloinka sillä pienemmällä kunnalla
oli asukasta kohti nelinkertainen äänimäärä siihen
suurempaan kuntaan nähden sen pari vuotta, ja sen jälkeen
kun käytiin vaalit, oli sillä tavalla, että Vuolijoen
edustus oli noin puolitoista kertaa suurempi kuin mitä olisi
sen populaation perusteella saatu edustus. Elikkä minä vähän
samantyyppistä kuin Satonen kokemuksesta kerron, että ei
se ole niinpäin, ainakaan kaikissa tapauksissa, että se
pienempi kunta jäisi sillä tavalla demokratiavajeen
jalkoihin elikkä eivät saisi edustajia, ja sen
takia toivoisin, että jatkokäsittely tässä asiassa
perustuisi faktoihin, että tehtäisiin todellista
tutkimusta, että ei luulon perusteella näitä asioita
käsiteltäisi.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä Myllykosken lakialoite,
että "kunnallisvaaleissa vaalipiirinä on kunta,
ja kuntien yhdistyessä ne voivat kuitenkin sopia, että yhdistymisen
perusteella muodostettu uusi kunta jakautuu vaalipiireihin, jolloin
vaalipiireinä ovat alkuperäiset kunnat", on hyvä lakialoite,
ja tämä on tulevaisuuteen suuntaava, ja sitä tietysti
voisi vielä korostaa sillä, että jonkun
pienen kunnan pitäisi saada sinne suuren keskuskaupungin
valtuustoon edes yksi edustaja. Jos ajatellaan, että 2 000 asukkaan
kunta liitetään 150 000 asukkaan keskuskaupunkiin,
voi kyllä tapahtua niin, että ensimmäisissä kunnallisvaaleissa
sieltä pienestä kunnasta saadaan joku läpi,
mutta sitten tulevaisuudessa, kun se kunta vähän
sulautuu siihen kaupunkiin, sieltä reuna-alueilta ei enää niin
helposti mennäkään sinne valtuustoon,
ja ettei se edustus keskity sinne keskuskaupungin keskeisille alueille,
niin se on tuommoisen jatkuvan edustuksen kannalta ihan oleellista,
että tähän hyvään lakialoitteeseen
voitaisiin vielä lisätä se sääntö,
että tämmöisistä nykyisistä kunnista
vähintään yksi sitten olisi jatkossakin
aina siellä suuren kaupungin, keskuskaupungin valtuustossa
tai sen yhdistyneen kunnan valtuustossa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kunnallishallinnossa on muita elimiä kuin
hallitus ja lautakunnat, usein myös merkittävä määrä toimikuntia,
jotka kestävät vaalikauden tai suppeamman ajan.
Näitä henkilöitä, jotka ovat
valtuuston ulkopuolella mutta joilla on oikeus ottaa osaa päätöksentekoon,
voi olla viisinkertainen lukumäärä valtuustoon
nähden.
Kun järjestelmä lähtee siitä,
että valtuutetun tulee nauttia poliittista luottamusta
neljän vuoden välein, niin mielestäni
se on hyvä lähtökohta sille, että heillä on
myös vastuu päätöksistä.
Keskusteluvelvollisuus ja kuulemisvelvollisuus sen sijaan lisäävät
varmasti lähidemokratiaa. Omassa kunnassani Keravalla on
ollut tapana jo parikymmentä vuotta, että kaupunginhallituksen keskeiset
henkilöt, samoin valtuustoryhmien puheenjohtajat ja johtavat
virkamiehet kiertävät kaikki aluekeskukset vuoden
aikana ja käyvät keskustelua niiden ihmisten kanssa,
jotka saapuvat paikalle, niistä asioista, jotka heitä kiinnostavat.
Tämä on osoittautunut erittäin käteväksi.
Se jättää vastuun niille, joilla se kuuluu
ollakin, ja ne henkilöt, jotka eivät siinä menesty,
voidaan sitten vaihtaa.
Mielestäni tällainen kiintiöajattelu,
joka itse asiassa täällä eduskunnassa
Ahvenanmaan osalta on, voihan sekin toimia, riippuu paljolti siitä henkilöstä,
joka tänne tulee valittua. Mutta jos jaetaan kiintiöitä,
joissa on vain yksi paikka per alue tai joku muu entinen kunta,
niin se on siitä henkilöstä kyllä aika
lailla riippuvainen verrattuna siihen, että kaikkia kuntalaisia
kuunneltaisiin tällaisessa tilaisuudessa, johon kaikilla
olisi vapaa tulo-oikeus.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on käynnissä kuntalain
kokonaisuudistus, ja siinä on ollut esillä myös
tällainen ajatus ja esitys siitä, että olisi
näitä kunnanosalautakuntia tai -valtuustoja.
Siihen nähden näen itse, että tämä nyt
tehty lakialoite, edustaja Myllykosken lakialoite, on parempi vaihtoehto,
koska helposti nämä aluelautakunnat muodostuvat
tämmöisiksi vallattomiksi kahvittelukerhoiksi,
mutta silloin kun siihen liittyy politiikka ja vaalit, vaalipiiri,
niin siinä on mielestäni enemmän aineksia
toimia.
Mutta hyvä, että tämä lakialoite
on tehty niin, että tämä olisi vapaaehtoinen
näille yhdistyville kunnille, koska kyllä siinä myös
on harkittava siellä paikallisesti sitä, että mikäli
tulee tällainen kiintiö tai kiintiövaltuutettu,
niin käykö lopulta niin, että heidän
vaikutusvaltansa onkin pienempi kuin silloin, jos he ottaisivat
sen riskin, että olisi koko uuden kunnan kokoinen vaalipiiri.
Jos tulisi siitä valituksi, niin saattaa olla, että on
niin kuin lopulta paremmat vaikutusmahdollisuudet.
Mutta itse kyllä korostaisin myös näitä kansanäänestyksiä,
joita tarvitaan kunnissa. Ikävä kyllä niitä aika
vähän järjestetään.
Ja varsinkin näihin kuntalaisten tekemiin kansanäänestysaloitteisiin,
joissa on tämä 5 prosentin raja, on erittäin
kielteisesti suhtauduttu kokemuksen mukaan valtuustoissa, vaikka
se raja ylittyy. Nämä olisivat niitä suorempia
keinoja vaikuttaa.
Näkisin niin, että nytten kun kunnilla ei
ole mitään pakkoa eikä oikein kannusteitakaan
onneksi nyt tehdä näitä kuntaliitoksia,
jotka eivät ole ratkaisu yhtään mihinkään,
niin siinä mielessä tämä lakialoite
on hyvä lisä. Mutta ehkä se ei nyt ole
aivan niin ajankohtainen kuin mitä se olisi ollut, jos
hallitus olisi jatkanut tällä aiemmalla kuntaliitoslinjalla.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite, jonka
edustaja Jari Myllykoski on laatinut, on äärettömän
ajankohtainen. Tällä hetkellä monissa
kunnissa kumminkin mietitään kuntauudistusta ja
asiaa on selvitelty monin osin, ja kuntauudistukset etenevät
erittäin hyvää vauhtia.
Niin kuin Eero Lehti tässä totesi aiemmin
puheenvuorossaan, monissa kunnissa on erilaisia tapoja kuulla kuntalaisia.
Esimerkiksi meillä Keski-Uudenmaan kaikissa Kuuma-kunnissa
on tapa myös tavata asukkaita kerran kaksi vuodessa ja
kuulla sen kautta sitten heidän toiveitaan kunnan palveluitten
kehittämisestä ja muusta.
Mietin, että meilläkin on suuri kuntaselvitys meneillään.
Kun siinä on peräti kahdeksan kuntaa, yli 200 000
asukasta alueella, niin varmasti on ihan välttämätöntä löytää lainmuutoksen kautta
vaihtoehto, että kaikissa kunnissa entisistä kunnista
saadaan valtuutettuja myös tähän yhteen
suurempaan valtuustoon. Sillä tavoin pystytään
pitämään koko alueesta huolta ja saadaan kuntalaisten ääni
kuulumaan sinne valtuuston kokouksiin saakka ja he myös
pystyvät paremmin vaikuttamaan valtuuston tekemiin päätöksiin.
Se lisää kyllä kansalaisten aktiivisuutta
ja myös demokratiaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kivaa ja hienoa keskustelua aloitteen
ympäriltä. Mutta haluan sitä korostaa
vielä, että tämä olisi se mahdollisuus,
jolla voitaisiin poistaa niitä pelkoja, joihin kuntaliitokset
johtavat. Minun mielestäni edustaja Kuusisto sanoi erinomaisesti:
Nyt se on juuri ajankohtainen. Kun se sote-pakkopaita tavallaan
purettiin meidän päältämme pois,
niin kun nyt kunnissa käydään keskusteluja,
tämä voi lisätä houkuttelevuutta
tehdä vapaaehtoisia kuntaliitoksia ja turvata ja poistaa niitä epäluuloja,
joita liitoksiin demokratian osalta tulee. Toki on myönnettävä itsekin,
että ei tämä nyt mikään
järjettömän loistava ole, mutta tämä on
hyvä askel oikeaan suuntaan ja turvaamaan demokratiaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni tuo loppu
kuulosti hyvältä, että aloitteen tekijä on
nöyrällä mielellä ja ottaa tässä myös
ikään kuin näitä palautteita kansanedustajilta
vakavasti, koska tämä kunnan sisäinen
vaalipiiri on, niin kuin sanottua, vähän kaksipiippuinen
juttu. Mutta niin kuin sanottua, se on hyvä, että se
olisi vapaaehtoinen, harkittava, mikäli tämä aloite
etenee.
Mutta se, mikä minua hiukan huolestuttaa, on se, että yhä vieläkin
tämän opposition ja hallituksen yhteisen sote-ratkaisun
jälkeen on eräillä kansanedustajilla
valtava vimma näitä kuntaliitoksia saada aikaan,
ja siinä käytetään monenlaisia
keinoja houkuttelemaan. Mutta kun ne kuntaliitokset eivät
kuitenkaan ratkaise mitään eivätkä ole
ratkaisu mihinkään, vaan nimenomaan nyt esimerkiksi
tällä sote-uudistuksella ja siihen kytkeytyvillä järjestelmillähän
näitä terveydenhuollon asioita ja sosiaalipuolen
asioita yritetään ratkaista. Siinä mielessä on
kiistämätön tosiasia, että tämä aloite
olisi ollut aiemmin ehkä vähän ajankohtaisempi
mutta nykytilassa tämä ei ole niin ajankohtainen
muuta kuin silloin, jos haluaa, että kuntaliitoksia tehdään,
ja näkee, että ne ovat ratkaisuja. Itse minä näen,
että kuntaliitoksilla ei mitään ratkaista.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän Saarakkalan puheenvuoroon
täytyy sanoa, että nimenomaan kuntauudistuksilla
pystytään turvaamaan myös tulevaisuudessa
kuntalaisille palvelut. Se on tärkeä rakennepoliittinen
asia, mikä meidän pitää tämän
hallituksen aikana ratkaista. Olen ollut itse huolissani siitä,
kun tämä kuntauudistus on venähtänyt
ja aika hitaasti eteenpäin mennyt, ja olisin toki toivonut,
että asia olisi edennyt vähän reippaammin.
Mutta ymmärrän kyllä, että monissa
kunnissa on tuottanut aikamoista tuskaa miettiä, mikä se
oikea suunta on, kutka sopivat kaikista parhaiten siihen kuntaliitoskavereiksi.
Mutta vielä tästä aloitteesta, minkä edustaja Myllykoski
on tehnyt: kyllä tämä antaa nimenomaan
hyviä mahdollisuuksia, että me löydämme
ratkaisun myös siinä vaiheessa, kun kunnat yhdistyvät,
siihen, miten me saamme sitten kaikkien entisten kuntien asukkaitten
mielipide sinne valtuustoon saakka.
Meillähän on omalla alueella suuri kuntaliitos:
Lähdetään siitä, että kahdeksan
kuntaa liitetään, ja siinä on noin 250 000
asukasta. Siinä on suuri työ, että me
saamme toteutumaan demokratian. Kahdeksan kunnan joukossa on suuria
kuntia, joissa on 40 000—50 000 asukasta,
mutta on myös niitä 15 000:n ja alle
10 000 asukkaan kuntia.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä haluaisin nyt
tuoda edustaja Saarakkalalle tiedoksi sen, että me tarvitsemme
kuntauudistusta, koska on tärkeätä, että kaikkialla
Suomessa asuvat suomalaiset ovat oikeutettuja tasa-arvoisesti samoihin
palveluihin. Esimerkiksi omaishoitajien tuki on ollut hyvin paljon
riippuvainen kunnasta. Joissakin kunnissa on katsottu, että ihminen
on oikeutettu omaishoitajan tukeen, mutta kun ei ole rahaa, niin
sitä ei makseta. Toisessa kunnassa on ollut helpompi tilanne.
Minä en ehkä niinkään ole
nyt tämän lakialoitteen kannalla, mutta se, mikä tässä on
oleellista ja tärkeätä, on se, että kun
ihmisillä on erilaisia ennakkoluuloja ja pelkoja, jotka
ovat aivan aitoja, siitä, että lähidemokratia
katoaa ja he eivät pysty enää vaikuttamaan
heille tärkeisiin asioihin, niin tämä pitää miettiä uudestaan.
Eli kun tehdään isoja uudistuksia, on mietittävä myös, kuinka
se kansalaisyhteiskunta pysyy siellä aktiivisena ja demokratia
toimii. Se on minun mielestäni tärkeätä.
Toivon, että kun tätä aloitetta käsitellään,
niin haetaan vastauksia, ja jatkossa, kun tehdään
uudistuksia, ollaan tällä tavalla viisaampia.
Pidetään huoli siitä, että ihmiset
haluavat osallistua ja vaikuttaa, ja demokratia on oleellinen asia,
kun ratkaistaan näitä kysymyksiä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin erillisistä vaalialueista.
Jos ajatellaan sillä tavalla, että pienempiä vaalialueita
turvataan pitkällä tähtäimellä,
niin sitten herää jo kysymys siitä, että entäs
sitten samankokoiset muut alueet siinä samassa kunnassa,
miksi heillä ei ole samanlaista oikeutta tai muuta.
Mutta veikkaan, että siinä tulee enemmän
kysymys siitä, että saattaa käydä sillä tavalla,
että valta vaihtuu toiseksi just tämän
sotkuisen, kompleksisen vaalialuejaon takia, toisin kuin jos suoralla äänellä olisi
kaikki valittu, niin olisi ollut toisenlainen valta siinä kunnassa,
ja tätä pitää minun mielestäni
varoa. Minun mielestäni arvokkainta on se, että kaikilla
kansalaisilla yhdessä kunnassa on tasa-arvoinen ääni.
Tästä kuntauudistuksesta ja -hallinnosta täällä on
annettu sellainen mielipide, että sillä ei olisi mitään
merkitystä, mutta minun kokemukseni mukaan sillä on
kyllä valtava merkitys kunnan kustannuksille. Jos sieltä saadaan
vähenemään kunnanjohtaja, talousjohtaja,
hallintojohtaja, sitten vielä rakennustarkastuksesta ja
tämäntyyppisestä, jotka vaikuttavat kunnassa
joku 5 prosenttia siihen kuntaveroon, sillä on vaikutusta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä muutama sana demokratian
toteutumisesta. Seurasin erittäin läheltä,
naapurikunnasta itse asiassa, Joutsenon ja Lappeenrannan kuntaliitosta,
taisi olla 2009. Siellä tätä demokratiavajetta, jota
pelättiin syntyvän, torjuttiin sillä,
että sekä valtuusto että myöskin
lautakunnat määritettiin niin sanotusti normaalia
suuremmiksi, eli se ei pohjautunut ihan suoraan siihen määrään,
mitä siellä ihmisiä oli kunnissa. Se
oli minun mielestäni yksi hyvä keino hälventää myöskin
niitä ennakkoluuloja, joita ihan eittämättä jokaisessa kuntaliitoksessa
on ollut olemassa ja varmasti tulee olemaan. Minun mielestäni
Myllykosken aloite on yksi näkemys siihen, millä tavalla
demokratiavajetta torjutaan.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä Myllykosken
aloite turvaa oikeusturvaa näissä pienemmissä kunnissa.
Silloinhan kun pienempi kunta liitetään isompaan,
se pienempi kunta jää aina sinne reuna-alueelle
kumminkin.
Nyt meillä esimerkiksi Varsinais-Suomessa on tämä Salon
seudun kymmenen kunnan liitos semmoinen hyvä esimerkki.
Siellä on jo tapahtunut sitä, että sieltä reuna-alueilla
olevista kunnista ovat palvelut siirtyneet sinne kaupungin keskukseen.
Myöskin taksit ovat siirtäneet toimipaikkansa
sinne kaupungin keskukseen. Todennäköisesti seuraavissa
kuntavaaleissa ihmisetkin siirtyvät sinne keskemmälle.
Eivät ne, jotka siellä reuna-alueilla asuvat ja
maksavat olemattomista palveluista yhtä korkeat kunnallisverot kuin
siellä keskustassa asuvatkin, saa mitään,
ellei sieltä saa edes edustajaa sinne kaupunginvaltuustoon.
Siinä mielessä tämä on todella
tarpeen pidemmällä aikaa. Ihmisethän
eivät voi valita, kun he jäävät
kuntaliitoksissa tai varsinkin pakkoliitoksissa sinne kunnan reuna-alueille
silloin, kun he ovat sieltä pienemmistä reunakunnista.
Kyllä tämä demokratian kannalta on tarpeen
ja hyvinkin ajankohtainen, koska emme me nyt tiedä, luopuuko
tämä nykyhallitus näistä pakkoliitostavoitteista
vai eikö se luovu. Toivottavasti se luopuu, kun saatiin
sote-ratkaisu tulemaan, mutta se jää kumminkin
nähtäväksi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Voi olla, että tässä on
tullut väärinymmärryksiä puolin
ja toisin, mutta minun neuvoni koskien tätä keskustelua
ja sitä, mitä minä puhuin kuntaliitosten
tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta, pohjautuu siihen, että mikäli
jossain pienemmässä kunnassa on semmoinen yleinen ajattelutapa,
että he kokevat vaarallisena sen kuntaliitoksen, niin vaarallisena,
että siinä tarvittaisiin tämmöinen
erillinen vaalipiiri tai vaalialue tälle vanhalle pienemmälle
kunnalle, ja se on se, että älkää tehkö silloin
liitosta, jos se siltä vaikuttaa. Siihen minä pohjasin
sen, että kuntaliitos ei ole ratkaisu mihinkään,
ja olen kyllä sen näkemyksen takana tähän
kontekstiin liittyen.
Mitä sitten tulee palveluiden turvaamiseen: Edustaja
Lipponen sanoi, että kuntauudistuksilla turvataan nämä palvelut.
Minä ymmärsin, että tässä justiin
suurten ja kaikkienkin puolueitten puheenjohtajien sopimalla sote-uudistuksella turvataan
nämä palvelut. Minä itse uskon, että se on
se tulokulma. Tämä kuntauudistus on semmoinen
asia, joka nyt varmaan pikkuhiljaa, kun siinä ei ole enää tämmöisiä sote-paineita,
jää taustalle, ja hyvä niin. Tai ainakin
näin pitäisi käydä, koska enää ei
ole mitään 20 000 asukkaan väestöpohjavelvoitetta
sote-palvelujen järjestämiseen, joten mitään
syytä tämmöistä 20 000 asukkaan
keinotekoista väestöpohjaa ei ole tavoitella.
Sitä paitsi kun on sanottu, että keskimäärin
20 000 asukkaan kunta on tehokkain, silloin kyse on yleensä niistä kunnista,
jotka rakentuvat yhden keskuksen ympärille ja näin
poispäin. Tämmöisillä monikuntaliitoksilla
ja semmoisilla todella hajanaisilla yhtymillä ei mitään säästöjä saada.
Yleensä menot ja byrokratia vain paisuvat ja ihmiset eivät
pysty vaikuttamaan.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkalalle haluaisin kyllä sanoa,
että vaikka nämä sosiaali- ja terveysasiat
nyt siirtyvät sitten toisaalle, niin kyllähän
sinne kuntaan jää vielä paljon tehtävää ja paljon
vastuita kannettavaksi. Saarakkala on siinä toki ihan oikeassa,
että nämä sote-asiat ovat olleet merkittäviä kunnassa.
Mutta minun mielestäni — kun siellä kunnassa
nyt ryhdytään uudelleen miettimään,
kuinka paljon erilaisissa palveluissa, joita heillä on
edelleen siellä vastuulla, he tarvitsevat sitten kunnanjohtajia
ja henkilökuntaa — tätä kautta
voidaan ehkä myös hakea sitä, että saadaan
ihmisiä sinne tekemään näitä palveluita
enemmän kuin ihan vain virkamieshallinnossa olemaan.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
paljon hyviä puolia ja sitten on kysymysmerkkejä.
Mutta yksi näkökulma, jonka halusin tässä esiin
nostaa, on se, että ajatus siitä, että tämä olisi
vapaaehtoinen, on sillä lailla tervetullut, että se
tarjoaisi näissä kuntaliitoshankkeissa, joita
nyt sitten kuitenkin Suomi varmaan tulevaisuudessakin tulee kohtaamaan, mahdollisuuden
kokeilla, mikä käytännössä toimii.
Ehkä liiankin paljon hallinnossa ja lainsäädännössä säädetään
hyvin tiukkaa ohjeistusta, keskustellaan — noin 95 prosenttia
energiasta — ennen päätöksentekoa
ja sitten päätöksenteon jälkeen
se päätöksen seurausten arviointi ja
tarvittavat korjaustoimet jäävät vähemmälle
huomiolle. Tämäntyyppisen lakialoitteen mahdollistamalla vapaaehtoisella
kokeilulla voisimme saada hyvinkin mielenkiintoista tietoa siitä,
miten tämä ratkaisu toisaalla ja joku muu ratkaisu
jossain muualla vaikuttavat näiden kuntaliitosten hyväksyttävyyteen
ja sitten siihen, miten kansalaiset tähän kaikkeen
suhtautuvat.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä lakialoitteesta: positiivista
tässä on todella se, että tässä todetaan,
että kuntien yhdistyessä ne voivat kuitenkin sopia.
Tästä tietysti herää kysymys,
tarvitaanko silloin kaikkien yhteinen sopu vai ei.
Toinen kysymys on tietysti tämän lakialoitteen
osalta se, että jos mentäisiin tämmöiseen vaalipiirijakoon
kunnan sisällä, niin tulisiko sen koskea vain
uusia liitoskuntia vai tulisiko se silloin tehdä kuntalain
ja kuntavaalilain kautta niin, että se koskee myös
suurimpia kuntia, jos halutaan tähän mennä.
Itse näen, että ainoastaan se valtuutettujen määrä uudessa
valtuustossa ei ole ratkaiseva, vaan tämmöiset
lähidemokratiamallit ovat ehkä ihmisten kannalta
tärkeämpiä. Meillä on Vantaalla
hyviä kokemuksia siitä, miten on otettu käyttäjät
mukaan suunnittelemaan palveluja. Minä luulen, että tämä on
tulevaisuuden demokratiaa, ja näitä pitää huomioida
tulevassa kuntalain kokonaisuudistuksessa.
Mutta Saarakkalalle toteaisin tästä sote-uudistuksesta,
josta nyt on sovittu yhteistyössä hallitus- ja
oppositiopuolueiden kanssa: Onko todella niin, että nyt
paine uudistaa kuntarakennetta poistuu kokonaan? En usko. Nimittäin
jos on niin, että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu
tulee viidelle alueelle ja kunnat kuitenkin säilyvät
tuottajina, ja jos meillä ei ole minkäänlaista
kriteeristöä siitä, minkälaisilla
kunnilla, minkälaisilla alueilla tätä tuotantoa
tehdään, niin silloin tulee aika suuri yksityistämisen
vaara siinä mielessä, että meillä on
erittäin pieniä kuntia ja sitten esimerkiksi erittäin
isoja kuntia ja mahdollisesti sitten tämä järjestämisvastuullinen uusi
miljoonapiiri, sote-alue, joka katsoisi, mistä näitä palveluja
ruvetaan ostamaan. Eli nyt olisi tärkeätä edistää kuntauudistusta
siitä näkökulmasta, että ne
hartiat, joilla niitä sosiaali- ja terveyspalveluja tuotetaan,
olisivat riittävän leveät siellä alueella.
Tämä on myös parasta lääkettä yksityistämistä vastaan.
Eli en näe niin, että tässä kokonaan
poistuu tarve kuntarakenteen uudistukselle.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Palataan sitten tähän aloitteeseen, josta
keskustelu pitäisi käydä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä Myllykosken aloitteessa
tämä vapaaehtoisuus on mielenkiintoista, ja Jungner
toi erityisesti esiin tätä vapaaehtoisuutta ja
painotti sitä, mutta sehän lisää tavallaan
yhden aspektin siihen, jos kumminkin se valittu valtuusto joka neljän
vuoden kauden aikana sitten ottaa käsittelyyn, että onko
meillä seuraavissa kunnallisvaaleissa tämä vapaaehtoinen
vaalipiirijako voimassa vai eikö se ole. Tietysti se lisää mielenkiintoa
siihen kunnallispolitiikkaan, mutta toisaalta se vie myöskin aikaa
sitten, kun ne valtuutetut ehkä tappelevat siitä,
onko nyt seuraavalla kerralla vaalipiirijako vai eikö ole.
Kyllä sen sitten tietysti pitäisi jonkun aikaa
olla aina pysyvä, jos siihen vaalipiirijakoon vapaaehtoisesti
mennään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Myllykosken
aloitteessa puhutaan tästä kuntaliitosten jälkeisestä pelkotilasta,
että nämä pienemmät kunnat voivat
joutua sellaiseen asemaan, jossa liitostilanteessa päätöksentekijöiksi valikoituvat
nämä suuret kunnat. Jos tätä ajatusta
nyt vie vähän pidemmälle, niin eikö meillä nyt kuitenkin
tällainen teoreettinen pelko ole missä tahansa
isossa kaupungissa tällä hetkellä, vaikka Helsingissä,
jossa on 600 000 asukasta, tai Vantaalla, 200 000
asukasta? Kyllähän ne päättäjät tulevat
valikoiduiksi joiltain alueilta niissä suurissakin kaupungeissa
tälläkin hetkellä, ja siitä huolimatta
he pystyvät ajattelemaan koko sen kunnan tai kaupungin
etua.
Toisena esimerkkinä Helsingin seudun yhdyskuntarakentaminen
HSY: esimerkiksi nämä vesiverkostot ja muut päätetään
nyt yhdessä tässä Helsingin seudun alueella
ja siitä huolimatta on tälläkin hetkellä,
vaikka ne yhteen liittyvät, pystytty sopimaan siitä,
minne infraa rakennetaan missäkin aikataulussa, ja rahaa
on kyllä riittänyt joka paikkaan.
Kolmantena esimerkkinä vaikka eduskuntavaalit Uudenmaan
alueella: eihän joka kunnasta edustajaa tännekään
taloon saada, ja siitä huolimatta kansanedustaja tulee
varmasti ajaneeksi koko vaalipiirin etua.
Itse en sinänsä näkisi niin suurta
pelkoa siinä, ettei se edustuksellisuus toteudu näissä liitoskunnissa,
vaikka ei tätä korvamerkittyä edustajapaikkaa
löytyisi jokaiselle vanhalle kunnalle.
Keskustelu päättyi.