3) Laki Suomen perustuslain 2 ja 53 §:n muuttamisesta
James Hirvisaari /m11(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Laatimani varsin yksinkertainen lakialoite
tähtää sitovien kansanäänestysten
mahdollistamiseen Suomessa. Olen itse aina ollut sitä mieltä,
että kansalaismielipiteen pitäisi aidosti näkyä päätöksenteossa.
Nykyisen lainsäädännön pohjalta
mahdollisia ovat vain neuvoa-antavat kansanäänestykset,
ja asian korjaaminen vaatisi muutoksia perustuslakiin.
Edustuksellinen demokratia kaipaa tuekseen suoraa demokratiaa.
Toteutuessaan lakialoitteen mukaisena perustuslain 2 § kuuluisi
lyhykäisyydessään näin: "Valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle, joka käyttää valtaansa
sitovien kansanäänestysten kautta sekä valtiopäiville
kokoontuneen eduskunnan edustuksella." Yhteiskunnallisesti erityisen
merkittävistä asioista eduskunnan olisi omatoimisesti
järjestettävä kansanäänestys. Sellainen
asia voisi olla esimerkiksi Nato-jäsenyys, mutta lakialoitteessa
ehdotetaan muutosta myös kansalaisaloitetta koskevaan 53 §:ään,
joka kuuluisi näin: "Vähintään
viidelläkymmenellätuhannella äänioikeutetulla
Suomen kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle aloite
lain säätämiseksi ja viedä se
vireillepanijan valinnan mukaan joko sitovaan kansanäänestykseen
tai eduskunnan käsiteltäväksi sen mukaan
kuin lailla säädetään." Näin
ollen myös kansalaisaloitteet voisivat johtaa sitovaan
kansanäänestykseen, kun ne tällä hetkellä tulevat
pelkästään eduskunnan käsittelyyn.
Kansalaisaloitteita on tälläkin hetkellä vireillä useita,
joten kansalaiset ovat selvästi osoittaneet halunsa vaikuttaa
päätöksentekoon. Kansanäänestyksiä voisi
toteuttaa tarvittaessa tai vaalien yhteydessä, jolloin äänestyksestä ei
koituisi erityisiä kustannuksia. Mielestäni kansan enemmistön
pitää saada päättää Suomen
suunnasta. Pitäisi mennä asiat edellä eikä puolue
tai varsinkaan puoluekuri edellä.
Arvoisa puhemies! Viime viikolla kysyin oikeusministerin kantaa
sitovien kansanäänestysten tuomisesta Suomen lainsäädäntöön.
Tässä salissa hän vastasi minulle, että sitovaa
kansanäänestystä ei ole Suomen perustuslaissa
eikä hän tältä osin näe
tarvetta muuttaa perustuslakia. Kuitenkin tuo tarve perustuslain
muuttamiseen on tässä talossa havaittu jo kauan
sitten. Oikeusministeriössä tehtiin jo kymmenen
vuotta sitten selvitys nimellä "Valtiollisen kansanäänestyksen
kehittämistarpeet Suomessa. Arvioita ja kehittämislinjoja".
Jo tuolloin todettiin, että edustuksellinen demokratia
tarvitsee täydennyksekseen myös suoran kansanvallan
keinoja. Lainaan suoraan kyseisen selvityksen tekstiä:
"Perustuslain 2 §:n 2 momentin mukaan kansanvaltaan
sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa
yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Perustuslain uudistusta koskeneen hallituksen esityksen (HE 1/1998
vp) mukaan säännös viittaa yksilön
osallistumiseen ja vaikutusmahdollisuuksien turvaamiseen kaikilla
yhteiskunnallisen toiminnan eri tasoilla. Säännös kattaa
siten esimerkiksi äänestämisen vaaleissa ja
kansanäänestyksissä, muunlaiset osallistumis- ja
vaikuttamiskeinot samoin kuin kansalaisyhteiskunnan omaehtoisen
toiminnan ja yksilön vaikuttamisen omassa lähiympäristössään
itseensä ja elinympäristöönsä vaikuttaviin
päätöksiin. Säännös
ilmaiseekin hallituksen esityksen mukaan sen keskeisen periaatteen,
etteivät yksilön mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskunnan
ja elinympäristönsä kehittymiseen voi
kansanvaltaisessa yhteiskunnassa rajoittua pelkästään mahdollisuuteen äänestää vaaleissa.
Säännöstä tukee perustuslain
14 §:n 3 momentti ja 20 §:n
2 momentti, joissa säädetään
julkisen vallan velvollisuudeksi edistää yksilön
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Suoran kansanvallan keinojen tarpeellisuutta voidaan perustuslain
tekstin lisäksi perustella edustuksellisen demokratian
vahvistamisella. Erityisesti viime vuosikymmenten aikana ilmenneen äänestysaktiivisuuden
heikentymisen ja ihmisten yleisen osallistumisinnon hiipumisen valossa
kansalaisten suoria vaikuttamismahdollisuuksia voidaan pitää yhtenä keskeisenä keinona
lisätä kansalaisten
kiinnostusta yhteisten asioiden hoitoon sekä heidän
luottamustaan koko päätöksentekojärjestelmää kohtaan.
Kansanäänestys on yksi keskeisimmistä valtiollisen
tason suoran kansanvallan keinoista, mistä syystä sillä on keskeinen
asema suoraa kansanvaltaa kehitettäessä."
Arvoisa puhemies! Edustuksellinen demokratia on valtiojärjestyksemme
perusta, eikä lakiehdotukseni tähtää sen
kaatamiseen, mutta kuten jo totesin, Suomessa on jo useaan otteeseen
todettu, että edustuksellisen demokratian rinnalle tarvitaan
myös suoraa demokratiaa, ja sitovien kansanäänestysten
kehittäminen pitää aloittaa. Tuota aloitusta
on siirretty milloin milläkin verukkeella, ja nykyinen
oikeusministeri ei tunnu tarvitsevan siirtämiselle edes
mitään verukkeita. Hänen mielestään
ei kai ole pakko, jos ei tahdo, mutta demokratiassa kyllä pitäisi,
jos kansa niin tahtoo. Demokratiassa riittää,
että kansa on sitä mieltä, eikä muita
perusteluja edes tarvita. Edustuksellinenkin demokratia on kansan
tahdon toteuttamista edustajien välityksellä,
tai ainakin sen pitäisi olla.
Oikeusministeri sanoi minulle sanatarkasti näin: "Meidän
perustuslakimme mukaan tämä eduskunta on se, joka
päättää. Kansanäänestykset
ovat suuntaa antavia, ja eduskunta päättää siitä,
kuinka paljon eduskunta haluaa sitten niihin nojautua, enkä lähtisi
perustuslakia tässä mielessä muuttamaan."
Hänen mukaansa siis valta siirtyy kansalta vaaleissa eduskunnalle,
minkä jälkeen kansaa ei tarvitse kuunnella ennen
seuraavia vaaleja. Ei ole mikään ihme, ettei Suomen kansa
luota poliitikkoihin, kun poliitikot eivät luota Suomen
kansaan.
On harvinaista Euroopassa, että vaaleissa äänestäminen
on kansalaisten ainoa tosiasiallinen tapa käyttää sitä valtaa,
joka omankin perustuslakimme mukaan kansalle kuuluu. Perustuslain seurantatyöryhmä
teetti
vuonna 2002 professori Markku Suksella laajan vertailevan selvityksen kansanäänestyksen
sääntelystä eri Euroopan maissa. Selvityksessä käytiin
varsin seikkaperäisesti läpi useimpien Euroopan
maiden perustuslakeihin sisältyvää kansanäänestystä koskevaa sääntelyä ja
tehtiin tämän pohjalta johtopäätöksiä myös
Suomen kannalta. Vertailussa oli mukana kaikkiaan 32 maata Suomi
mukaan luettuna. Näistä 25 maan perustuslaki sisältää säännöksiä kansanäänestyksestä.
Selvityksessä todetaan olevan ilmeistä, että neuvoa-antava
kansanäänestys on toissijainen kansanäänestysmuoto
sitovaan kansanäänestykseen verrattuna. Pelkästään
neuvoa-antava kansanäänestys on sisällytetty
ainoastaan kolmen maan perustuslakiin, ja ne ovat Bulgaria, Luxemburg
ja Suomi, kun taas 22 maan perustuslait sisältävät
säännöksiä sitovasta kansanäänestyksestä.
Selvityksen mukaan edellä olevasta ilmenee yleinen tarve
antaa kansalle ainakin joissakin asioissa suvereeni päätöksentekijän
rooli. Kansa, eli äänioikeutetut kansalaiset, saa
tätä kautta perustuslaissa määritellyn
valtioelimen aseman. Arvoisa puhemies! Tämä asema ei
Suomessa tällä hetkellä toteudu. Perustuslain muuttamiseen
sitovien kansanäänestysten mahdollistamiseksi
on todellakin tarvetta ja on ollut tehtyjen selvitysten mukaan jo
kymmenen vuotta.
Arvoisa puhemies! Nyt on aika siirtyä sanoista tekoihin.
Nyt ei edes tarvitse perustaa komiteaa asiaa selvittämään
eikä tarvita perusteellisia selvityksiä ennen
päätöksentekoa, koska ne on jo tehty
ja johtopäätökset on jo vedetty. Ja nyt
sitten on jo lakialoitekin tehty. Sen kehittämistyöhön
päästäisiin ryhtymään
heti. Todellakin toivon, että tätä aloitetta
ei taas haudata kymmeneksi vuodeksi siinä toivossa, että Suomen
kansa olisi niin tyhmä, ettei älyä alkaa
vaatia itselleen kuuluvia oikeuksia. Me emme ole täällä päättämässä itse,
miten paljon haluamme kuulla kansaa. Toistan: me emme ole täällä päättämässä itse,
miten paljon haluamme kuunnella kansaa. Me olemme täällä edustamassa
Suomen kansaa ja varmistamassa, että kansan tahto toteutuu
Suomen suunnasta päätettäessä.
Miten me sen muka tiedämme, jos emme edes uskalla sitä suoraan kansalta
kysyä?
Arvoisa puhemies! Muutos-puolueen tärkein tehtävä on
vallan palauttaminen kansalle ja sitovien kansanäänestyksien
mahdollistaminen Suomessa. Tämä lakialoite on
merkittävä virstanpylväs siihen tavoitteeseen
pyrkimisessä.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sveitsin kansan enemmistö näytti
kuukausi sitten järjestetyssä kansanäänestyksessä EU-eliitille
kaapin paikan äänestämällä massamaahanmuuttoa
vastustavan aloitteen puolesta. Vaaleilla valitsemattoman EU-komission
ja muiden byrokraattien mielestä Sveitsin kansa äänesti
väärin, ja he kiirehtivätkin heti tyrmäämään
demokratian keinoin saavutetun äänestystuloksen. Eliitille
ja valtamedialle demokratia näyttääkin sopivan
vain silloin, kun se palvelee niiden omaa, maailmaa syleilevää kansainvälisyys-
ja monikulttuurisuusagendaa.
Kyseinen Sveitsin kansanäänestys ja sen herättämä globaali
huomio olivat osoitus siitä, että maahanmuutto
on yksi kuumimmista poliittisista kysymyksistä Euroopassa.
Muita laajaa mielenkiintoa herättäneitä teemoja
ovat olleet eri Euroopan maiden jäsenyydet sekä eurossa
että EU:ssa.
Arvoisa puhemies! Suomalaisen kansanvallan häpeäksi
maassamme on tähän mennessä järjestetty
kansanäänestyksiä ainoastaan kaksi kertaa:
kieltolaista vuonna 1931 ja EU-jäsenyydestä 1994.
Suomessa olisi astuttava rohkeasti suorien kansanäänestysten
tielle ja annettava kansan aktiivisemmin päättää heitä koskettavista
poliittisista teemoista, kuten esimerkiksi maahanmuutosta, Suomen
EU- ja Emu-jäsenyydestä, Nato-jäsenyydestä sekä pakkoruotsista.
Nykyinen kansalaisaloite ei ole läheskään riittävä työkalu turvaamaan
kansalaistemme vaikutusmahdollisuuksia, sillä konsensuspoliitikoilla
ei ole aikomustakaan viedä eteenpäin niitä aloitteita,
jotka ovat ristiriidassa heidän vasemmistoliberalististen
ja punavihreiden arvojensa kanssa.
Suomessa äänestysaktiivisuus on ollut jo pitkään
laskusuuntainen. YK:n tilastoissa Suomi oli muutamia vuosia sitten
vasta sijalla 40 siinä, kuinka hyvin kansaa kuunnellaan
poliittisessa päätöksenteossa. Jos kansalaiset
eivät koe kykenevänsä vaikuttamaan asioihin,
he passivoituvat. Tämä passivoituminen näkyy
Suomessa alhaisena äänestysprosenttina sekä kasvavana
kriittisyytenä poliitikkoja kohtaan.
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Hirvisaaren
lakialoite suoran demokratian käyttöönotosta
Suomessa on äärimmäisen tervetullut.
Valitettavasti kaiken kaikkiaan aloitteeseen nimensä laittoi
200 kansanedustajasta vain seitsemän, vaikka kaikille kansanedustajille
tarjoutui kyllä mahdollisuus allekirjoittaa se. Tämä kertoo
mielestäni karua kieltä siitä, että nykyiset
järjestelmäpuolueet vastustavat suoraa kansanvaltaa,
sillä ne haluavat säilyttää nykyisen
poliittisen konsensuskartellin, jossa puolueiden väliset
ideologiset erot pyritään hävittämään.
Lisäksi konsensuspuolueet pitävät peittelemättä tavallista
kansaa liian tyhmänä tekemään
poliittisia päätöksiä. Täytyy
kuitenkin ottaa huomioon, että Sveitsissä ja monessa
muussa maassa suorat kansanäänestykset ovat toimineet
erittäin hyvin. Ei tavallinen kansa tyhmää ole.
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisille pitää tarjota
mahdollisuus aidosti osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
Tarvitsemme Suomeen suoraa demokratiaa tukemaan nykyistä edustuksellisen
demokratian järjestelmää. Vain tällä tavoin
voimme varmistaa kansan tahdon toteutumisen tärkeillä eri
politiikan sektoreilla.
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä edustaja Hirvisaaren
tekemää lakialoitetta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hirvisaaren lakialoite herättää itselläni
kysymyksen siitä, voiko kansa äänestää väärin.
Tämähän on nyt se oleellinen kysymys
ja todellinen syy siihen, ettemmekö me tätä lakia
hyväksyisi tai olisi hyväksymättä.
No, voiko vastaavasti sitten kansa äänestää oikein?
Jos vaalilupaukset sulavat hallitusneuvotteluissa tai puolueiden takinkäännöissä,
on vähintäänkin kysyttävä,
voiko kansa äänestää milloinkaan
oikein. Ei ole mikään ihme, että äänestysaktiivisuus
laskee, koska ehdokkaiden lupaukset eivät useinkaan toteudu. Äänestäjän
oikeusturva jää toteutumatta, ja siksi äänestysaktiivisuuden
laskemisen vuodesta toiseen ei pitäisi olla kenellekään
yllätys.
Arvoisa puhemies! Edustaja Hirvisaari nosti hyvin esille nämä 22
maata, joissa Euroopan alueella tämä sitova kansanäänestys
on mahdollista. Esimerkkinä Sveitsissä on mahdollista
esittää kansanäänestystä asiasta,
jota kannattaa 100 000 kansalaista. Yhteiskuntaa pysyvästi
muuttavat tai jopa mullistavat asiat tulisi olla mahdollista saattaa
kansan päätettäväksi. Tällaisia
asioita voisivat olla vaikkapa markka, Nato tai avioliiton merkityksen
muuttaminen. Mikäli kansalta olisi kysytty, olisimmeko
halukkaita käyttämään verorahojamme
nykyisellä tavalla toisten eurovaltioiden ja talouden tukemiseen,
olisi vastaus varmasti ollut toinen kuin miten nyt on menetelty.
Olisiko silloin kansa äänestänyt väärin,
on hyvä kysymys. Historia tulee osoittamaan sen, kuinka
useasti hallitukset ja poliitikot ovat aivan eri linjoilla sekä väärässä suhteessa
kansan enemmistön tahtoon.
Arvoisa puhemies! Itse kannatan edustaja Hirvisaaren lakiehdotusta.
Yksinkertainen perustelu sille on se, että valta kuuluu
kansalle. Me edustamme tässä salissa kansaa, mutta
meidän lupauksemme ei useinkaan päde. Tästä syytämme yleensä huonoa
taloudellista tilannetta tai jotain muuta kuin meitä itseämme,
jotka olemme vaalilupauksen antaneet. Tärkeissä asioissa
olisi syytä kuunnella kansaa enemmän kuin ihmistä.
Arvoisa puhemies! Ehdotankin sitä, että kansanäänestys
toteutettaisiin siitä, pitäisikö sitova kansanäänestys
ottaa Suomessa käyttöön. Siitä voitaisiin
aloittaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meidän lainsäädäntömmehän
tuntee neuvoa-antavat kansanäänestykset, mutta
aivan kuten keskustelussa on tullut esille, näitä ei
ole järjestetty valtiollisella tasolla kuin vain kaksi kertaa:
kieltolaista ja EU-jäsenyydestä. Ja sitten kuntatasollakin
näitten järjestäminen on sen varassa,
miten valtuusto esimerkiksi kuntalaisten tekemiin kansanäänestysaloitteisiin
suhtautuu. Meillähän on kuntalaissa pykälä,
jonka mukaan jos vähintään 5 prosenttia äänioikeutetuista
kuntalaisista tekee tämmöisen aloitteen neuvoa-antavan
kansanäänestyksen järjestämiseksi,
se on silloin tuotava valtuuston käsittelyyn, mutta edes tähän
neuvoa-antavaan kansanäänestykseenkään
ei ole sellaista oikeutta tällä hetkellä:
jos valtuusto todella suhtautuu siihen kielteisesti, niin sitä ei
sitten vain järjestetä.
Mielestäni tämä edustaja Hirvisaaren
tekemä lakialoite on kyllä harkitsemisen arvoinen,
ja varmaan ennemmin tai myöhemmin sen aika tulee, mikäli
tämä käytännön politiikka
ei muutu siltä osin, mitenkä esimerkiksi tähän
neuvoa-antavan kansanäänestyksen käyttämiseen
suhtaudutaan. Eli esimerkiksi kuntatasolla on ollut niin, että mikäli
näitä aloitteita on laadittu kuntalaisten toimesta,
niin niistä vain vähemmistö on johtanut
kansanäänestykseen, mutta mikäli on äänestys
suoritettu, siis kansanäänestys siellä kunnassa,
niin silloin sitä äänestyksen neuvoa
on noudatettu, eli tällä hetkellä jo
on se tilanne, että tätä neuvoa-antavaa
kansanäänestystä esimerkiksi tuolla kunnallisella
tasolla käytetään vain silloin, mikäli
sen oletetun tuloksen, sen kansanäänestyksen tuloksen,
odotetaan olevan sen mukainen kuin mitä valtuusto toivoo.
Tämä on tietenkin tämän
instituution väärinkäyttämistä.
Eli tällä hetkellä tämä toiminta
ei tue edes edustuksellista demokratiaa, koska edustuksellista demokratiaa
tuetaan niin, että kun näitä aloitteita
tehdään, niin se äänestys myös järjestetään
ja silloin kansalaiset pääsevät joko kuntatasolla
tai valtiotasolla katsomaan, mitä mikäkin puolue
tai ryhmittymä tai edustaja ajaa, ja näin he pystyvät
sitten vaaleissa tekemään parempia äänestyspäätöksiä tai
ainakin heillä on yksi kriteeri siihen lisää eli
se, että he näkevät, miten tämä heidän
mahdollinen kandidaattinsa sitten siinä tilanteessa toimii
jonkun asian suhteen, joka on tälle äänestäjälle
tärkeä.
Mutta nythän me emme pääse näkemään,
ja sittenhän se paine kasvaa, se kasvaa juuri siihen suuntaan,
mihinkä edustaja Hirvisaari on omalla aloitteellaan nyt
tätä politiikkaa viemässä, että pitääkin
seuraavaksi sitten sitovia kansanäänestyksiä saada.
Niistä todella on muista Euroopan maista ja lähinnä nyt
tietenkin viime aikoina Sveitsistä kokemuksia, ja ne ovat
kyllä myönteisiä, siinä ei ole
kahta sanaa.
Eli kyllä tämä tilanne on varsin
huolestuttava, jos mitään parannusta ei tapahdu.
Oma tulokulmani on se, että kannatan edustuksellista demokratiaa,
mutta se ei todella toimi parhaalla mahdollisella tavalla, mikäli
me emme esimerkiksi muuta lainsäädäntöä sillä tavoin,
että jos vaikka kunnallisella tasolla esimerkiksi 10 prosenttia äänioikeutetuista
kuntalaisista jonkun tietyn aikarajan puitteissa saisi kerättyä nimet
kansanäänestyksen taakse, niin valtuustolla olisi
velvollisuus järjestää se kansanäänestys.
Eli silloin saataisiin tätä asiaa eteenpäin.
Mutta nytkin, kun olen tästä aiheesta tehnyt ministeri
Virkkuselle kirjallisen kysymyksen koskien kuntalain uudistuksen
yhteydessä tapahtuvia uudistuksia nimenomaan kansanäänestyksen
suhteen, niin tätä ei ole näköpiirissä.
Ei ole näköpiirissä sitä, että kuntalaiset
saisivat oikeuden kansanäänestyksiin, edes neuvoa-antaviin sellaisiin.
Eli kun tämä on tämä suhtautuminen, niin
ei tarvitse ihmetellä, minkä takia ihmiset eivät
sitten äänestä vaaleissakaan.
Mutta se pieni parannus, joka nyt on tietenkin tullut tilanteeseen,
on tämä kansalaisaloiteinstituutio. Siinähän
on oikeus myös vaatia näitä kansanäänestyksiä,
ja onkin tietenkin mielenkiintoista nähdä, että kun
erilaisia aloitteita neuvoa-antavien kansanäänestyksien
järjestämiseksi laaditaan, niin miten paljon ja
nopeasti ne saavat tukea taakseen, vai onko niin, että kun
kerran ei ole siltikään velvollisuutta, vaikka
se 50 000 nimeä täyttyisi, järjestää sitä äänestystä,
niin tavallaan ei sitten lähdetä edes allekirjoittamaan.
Siinä mielessä voi myös ajatella niin,
että mikäli allekirjoituksia ei nopeasti keräänny,
niin siitä ei välttämättä voi
vetää sitä johtopäätöstä,
etteikö kansanäänestyksiä haluttaisi.
Mutta tervehdin tätä edustaja Hirvisaaren
aloitetta myönteisyydellä, ja toivottavasti nyt
viimeistään eduskunta herää tähän
todellisuuteen.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! Demokratia
tarkoittaa kirjaimellisesti kansanvaltaa eli sitä, että enemmistö päättää.
Suorassa demokratiassa enemmistö päättää asioista.
Edustuksellisessa demokratiassa enemmistö päättää,
kuka heidän puolestaan päättää.
Suorassa demokratiassa on hyvät ja huonot puolensa. Huono
puoli on se, että jos on päätettävä vaikeista
ja monimutkaisista asioista, suurin osa kansalaisista ei todennäköisesti
ole kovin hyvin perehtynyt siihen, mistä he ovat päättämässä.
Näin ollen lopputuloksena ei välttämättä ole
järkevimpiä mahdollisia päätöksiä. Ikävä kyllä käytännössä sama
ongelma koskee myös harvainvaltaa, jollaiseksi edustuksellinenkin
demokratia voidaan katsoa. Vaikka 200:lla kokopäiväisellä kansanedustajalla
on verrattomasti paremmat mahdollisuudet perehtyä asioihin
kuin miljoonilla äänioikeutetuilla tavallisilla kansalaisilla,
he eivät välttämättä käytä tätä mahdollisuutta.
Puoluekuri, lehmänkaupat, laiskuus ja henkilökohtainen
etu saattavat ohjata kansanedustajaa paljon voimakkaammin kuin terve
harkinta ja omatunto.
Vaikka sekä kansanvalta että harvainvalta
voivat tuottaa hölmöjä tuloksia, kansanvallan
verraton etu on päätöksenteon legitimiteetti.
Päästessään itse suoraan päättämään
itseään koskevista asioista kansa sataprosenttisella
varmuudella saa sitä, mitä ansaitsee. Edustuksellisella
demokratialla on selkeä legitimiteettiongelma, koska mikään
laki ei kiellä ehdokkaita valehtelemasta ennen vaaleja
tai syömästä vaalilupauksiaan vaalien
jälkeen. Edustuksellisen demokratian tulokset voivat siis
olla sekä hölmöjä että kansan enemmistön
tahdon vastaisia. Siksi on paikallaan, että kansalla on
tarvittaessa eräänlainen otto-oikeus tärkeäksi
kokemiensa asioiden suhteen. Jos riittävän moni
kansalainen haluaa päättää jostakin
asiasta suoraan ohi haluttoman tai kyvyttömän
kansanedustuslaitoksen, siihen on mielestäni syytä antaa
mahdollisuus. Kansan enemmistö voi olla objektiivisesti
arvioiden väärässä, mutta demokratiassa
sillä pitää olla oikeus olla väärässä.
Pakkoruotsi on yksi kysymys, jossa kansan enemmistön
mielipide ja konsensuspuolueiden mielipide ovat vuosikymmenestä toiseen
ristiriidassa. Tämä asia ei ole vaikeasti ymmärrettävissä.
Se koskettaa kaikkia, ja siksi se sopisi hyvin kansanäänestyksen
aiheeksi.
Politiikan ongelma niin Suomessa kuin Euroopan unionissa laajemminkin
on elitismi, päätöksenteon ja kansalaismielipiteen
erkaantuminen toisistaan. Tästä on oireena se,
että silloin harvoin, kun kansalaisille annetaan mahdollisuus
ottaa suoraan kantaa eliitin hienoihin visioihin, kansa melkein
aina äänestää väärin.
Eurooppalainen metodi on äänestyttää kansalaisia
niin kauan, että he äänestävät
oikein. Sveitsi on kansanvaltainen saareke elitistisen Eurostoliiton
kainalossa. Sveitsi ärsyttää suuresti
eurosto-eliittiä. Kun sveitsiläiset päättävät,
etteivät halua kuunnella rukouskutsuja minareeteista, Euroopan unionia
kiukuttaa. Kun sveitsiläiset päättävät, etteivät
halua sosiaalituristeja tai halpatyövoimaa kuppaamaan hyvinvointiyhteiskuntaansa,
Euroopan
unionia kiukuttaa.
Demokratian halveksunta on oireellista. Kannatan edustaja Hirvisaaren
lakialoitetta. Tällä vaalikaudella hyväksytty
kansalaisaloite ei todellisuudessa lisää demokratiaa,
vaan ainoastaan lumedemokratiaa, illuusiota demokratiasta.
Huomautan kuitenkin samalla, että sveitsiläistyyppisen
järjestelmän siirtäminen Suomeen edellyttäisi
myös vallan alueellista hajauttamista. Suomi on hyvin keskusjohtoinen
maa, vaikka alueellisesti se on vähintään
yhtä heterogeeninen kuin vaikkapa Sveitsi. Maakunnille
pitäisi antaa lainsäädäntövaltaa,
jolloin myös suora demokratia muuttuisi mielekkääksi.
Helsinkiläisten ei tarvitse ottaa kantaa Lapin suurpetoihin
eikä lappilaisten vaikkapa Helsingin maahanmuutto-ongelmiin.
Valta annettakoon niille, joita päätökset koskettavat. — Kiitoksia.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa nyt ihaillaan antiikin demokratian
aikaa, kun silloin oli käytössä todellakin
suora demokratia ja kaikki vapaat miehet istuivat siellä yhdessä päättämässä asioista
— ketkä sattuivat kulloisenakin
päivänä saapumaan paikalle päättämään.
Länsimaissa on kuitenkin edustuksellinen, parlamentaarinen
demokratia, ja kyllä minä nyt olen tämän
edustuksellisen ja parlamentaarisen demokratian vahva tukija. Olen
kuitenkin sitä mieltä, että ei tänä päivänä ihmisille
enää riitä, että he neljän
vuoden välein pääsevät äänestämään.
Ihmisillä on paljon osaamista ja halua vaikuttaa, ja kaikki
nämä viimeaikaiset tutkimukset kertovat sitä,
että politiikka kiinnostaa ja asioihin halutaan vaikuttaa.
Meillä tulevaisuusvaliokunnassa on mietitty ja tutkittu,
kuinka tätä uutta teknologiaa voidaan käyttää siihen,
että ihmisille annetaan tietoa, ihmisille annetaan mahdollisuus
osallistua päätöksentekoon. Eli netissä avataan
foorumeita ja aineistoja, joiden kautta ihmiset saavat tietoa, saavat
näkemystä, pystyvät paremmin hahmottamaan
näitä monimutkaisia ongelmia, joitten keskellä täällä globaalissa
maailmassa elämme, ja ihmiset voivat näitten joukkoistamiskeinojen kautta
antaa osaamistaan ja arvojaan päätöksenteon
tueksi. Se ei siis korvaa parlamentaarista, edustuksellista demokratiaa,
vaan täydentää. Ja juuri sitä me
tarvitsemme. Me tarvitsemme erilaisia teknologisia mahdollisuuksia,
joiden avulla ihmiset voivat täydentää nykyistä edustuksellista
demokratiaa.
Osallistuminen joukkoistamisen kautta päätöksentekoon
edellyttää tietenkin nettiyhteyttä mutta
myöskin sitä, että ihmiset todella alkavat perehtymään
siihen materiaaliin ja sitoutuvat sitten tähän
päätöksentekoprosessiin.
Edustaja Immonen, edustaja Saarakkala ja edustaja Halla-ahokin
kovasti korostivat tätä, että Sveitsissä on
tämmöinen kansanäänestys, joka
on sitova. Siellä oli juuri taannoin tämmöinen
maahanmuuton rajoituksia koskeva äänestys, ja
kun itse katsoin uutisia, niin kovin siellä Sveitsissä oltiin
ihmeissään, kun heidän maahanmuuttajansa
ovat töissä siellä lähinnä sairaaloissa
hoitajina ja lääkäreinä, että kuinkas
tämä asia nyt sitten tehdään,
kun ei pitäisi olla maahanmuuttajia, mutta kun terveydenhoitokin
kaipaa osaavia käsiä ja tekijöitä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä Hirvisaaren lakialoite
sitovasta kansanäänestyksestä on mielenkiintoinen.
Toteutuessaan se loisi ihan toisenlaisen tilanteen eduskunnan edustuksellisen
demokratian käsitteelle.
Ehkä tämä 50 000 äänioikeutetun
vaatimus on tullut muun muassa tähän meidän
kansalaisaloitteeseemme, mikä nyt on voimassa, siltä ajalta, kun
näitä kannattajia kerättiin paperille
kadunkulmissa, räntäsateessa ja toreilla. Mutta
se on nyt tavallaan ohituskaista tai alennustila, että 50 000
klikkauksella internetissä saa kansalaisaloitteen käsittelyyn
tai saisi jopa sitovan kansanäänestyksen. Helposti
löytyy ehkä monellekin asialle se 50 000.
Se johtaa siihen, että me nyt täällä eduskunnassa
käsittelemme muun muassa tasa-arvoista avioliittolakia,
vaikka se vasta vähän aikaa sitten käsiteltiin
täällä, ja silloin siitä tuli
ratkaisu, ettei sitä haluttu toteuttaa, ja kohta, puolen
vuoden, vajaan vuoden päästä sitä käsitellään
uudestaan. Se luo semmoista kuvaa tästä ajasta,
että näillä kansalaisaloitteilla saadaan
työllistettyä eduskuntaa, ja sinä aikana,
kun me keskustelemme ja taistelemme näistä, jäävät
tärkeämmät asiat ehkä ratkaisematta.
Sitten jos verrataan tätä esimerkiksi kuntalaisaloitteeseen:
Kuntalaisaloitteen saa ehkä käsittelyyn kunnanvaltuustoon
sillä, että kerää 2 prosenttia
kunnan väestöstä sen taakse. No, vastaava
määrä 5:stä tai lähes
6 miljoonasta olisi tietysti joku 100 000 tai 150 000
kannattajaa. Voitaisiin ehkä harkita enemmän sitovaa
kansanäänestystä vasta sitten, jos sillä olisi
tosiaan jo ennakolta se 150 000 kannattajaa, jonkun netin kautta
tunnistettuina, kerättynä. Silloin niitä aloitteita
ei tulisi niin usein kansanäänestykseen tai eduskunnan
käsittelyyn, ja tietysti voitaisiin ajatella, että pitäisi
olla 5 prosenttia Suomen väestöstä sen
kansalaisaloitteen takana, ennen kuin se menisi sitovaan kansanäänestykseen.
Muutenhan siitä tulee ihan hullunmylly: meillä olisi
sitova kansanäänestys ehkä 5—6
kertaa vuodessa, jos sinne pääsisi jollain prosentillakin.
Ja se tulos olisi sitova, tämä systeemi muuttuisi
ihan, ja ehkä se menisi kumminkin käsistä,
vaikka on nykysysteemit, elleivät sitten kansalaiset voisi
netissä äänestää, mutta
kun kaikki eivät kumminkaan kykene netissä vielä äänestämään — ei
ole laitteita, ei ole tietotaitoa, ja millä sen sitten
toteaisi turvalliseksi joka tilanteessa. Tietysti pankkitunnukset
ovat aika hyvät siihen, mutta kun kaikilla ei ole pankkitunnuksia
eikä taitoa, niin ei sitä voitaisi toteuttaa.
Sitten jos sinne mentäisiin tällä ehdotetulla 50 000 äänioikeutetulla,
niin erilaiset vähemmistöt pystyisivät
vaatimaan koko kansaa ottamaan kantaa äänestämällä siinä sitovassa
kansanäänestyksessä niistä asioista,
niin että sekin olisi vähän semmoista
tasa-arvon keikuttamista. Eivät kaikki välttämättä halua äänestää,
jos 50 000 ihmistä on sitä mieltä,
että jostain asiasta pitäisi äänestää ja
tehdä sitova, kansalaisia sitova päätös. Kyllä tämän
rajan pitäisi olla ylempänä. Ei minulla
periaatteessa tätä periaatetta vastaan mitään
ole, mutta jonkunnäköinen suhteellisuudentaju
kumminkin pitäisi olla sitten, jos tämmöistä lakia
lähdetään säätämään.
Tietysti Suomessa on esimerkkejä siitä, että kansa
voi äänestää väärin
tai oikein: silläkin, että joskus äänestettiin
kieltolaista, oli sitten historiassa kumminkin se seuraus, että mustan
pörssin kauppa alkoi rehottaa ja kaikennäköisiä ongelmia
tuli, alkoholiongelmaa tuli, vaikka kieltolaki oli voimassa, kun
sitä mustan pörssin kaupan kautta tuli. Siinäkin
se tietysti sitten kääntyi myöhemmin
niin, että alkoholi on vapautettu ja nyt on taas ongelma
sen takia, että se on ehkä liian halpaa ja liian
vapaata.
Mutta tietysti voidaan EU-kansanäänestyksestäkin
todeta, että siinäkin osa äänesti
vastaan ja on ehkä vieläkin sitä mieltä,
että se vastaan äänestäminen
oli oikein ja että kansa äänesti väärin,
kun EU:hun mentiin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme edustaja Hirvisaaren
lakialoitetta Suomen perustuslain 2 ja 53 §:n
muuttamisesta. Hän lähtee siitä, että kansalaisilla
on nyt mahdollisuus tehdä kansalaisaloitteita. Se on tietysti
minunkin mielestäni oikein hyvä ja oikeansuuntainen
uudistus, niin kuin edustaja Hirvisaarenkin mielestä.
Mutta hän esittää, että tämän
kansalaisaloitteen vireillepanijalla tuleekin olla oikeus määritellä aloitetta
tehdessään, haluaako hän viedä sen sitovaan
kansanäänestykseen vai eduskunnan päätettäväksi.
Tätä lakialoitetta en voi kannattaa. Jos minä mietin,
että meillä on kansalaisaloitteen jättömahdollisuus
ollut aika lyhyen aikaa — ja tiistaina minulla oli ilo
ottaa vastaan kansalaisaloite, jonka oli tehnyt Omakotiliitto, ja
se oli nyt neljäs kansalaisaloite — niin me olisimme
aika monta kertaa jo sitten äänestäneet
näistä kansalaisaloitteista.
Tällä hetkellä ongelma on lähinnä se,
että meidän äänestysvilkkautemme
on aika alhaista. Lähinnä meidän pitäisi
pyrkiä siihen, että me saisimme näihin
vaaleihin, mitkä meillä tällä hetkellä on
käytössä, kansalaiset paremmin osallistumaan
ja antamaan äänensä ja kertomaan muun muassa
eduskuntavaaleissa, mitä puoluetta he tukevat ja kenen
kansanedustajan he tänne eduskuntaan haluavat.
En kannata tätä lakialoitetta.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä keskustelu
ja hyvä keskustelun aihe.
Ehkä tätä suoraa demokratiaa voisi
sillä lailla miettiä laajemmin, jos tuo tähän
jo käytyyn mielenkiintoiseen keskusteluun muutaman tällaisen uuden
elementin, joista ensimmäinen on tällainen niin
sanotun enemmistödiktatuurin käsite, joka tarkoittaa
sitä, että kun jokainen meistä kuuluu
johonkin vähemmistöön, niin tavallaan
vähemmistöt ovat enemmistö. Senpä takia
on hyvin tärkeää, että enemmistö,
satunnainen, ei pääse vuorotellen kutakin yksittäistä vähemmistöä kurmoottamaan.
Sen takia tällaisessa suorassa kansanäänestyksessä sentyyppisistä asioista,
jotka jollakin tapaa edes välillisesti vaikuttavat jonkun
kansanryhmän asemaan tai mahdollisuuteen elää elämäänsä tällä planeetalla,
pitäisi olla taustalla tällainen hyvin vahva ihmisoikeuksista
ja yksilön oikeuksista lähtevä ajattelu.
Toinen näkökulma on se, että tämä tietenkin vaatii
ihan uudenlaista asentoa tähän avoimuuteen ja
muihin suoran demokratian vaikuttamiskeinoihin, koska pelkkä äänestäminen
kansanäänestyksessä tuskin täyttää tämän
edistyneemmän, suoraa demokratiaa koskevan ajattelun mittaristoa. — Kiitos.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Hirvisaaren tavoite demokratian
parantamiseksi on aina tavoiteltavaa. Voisi sanoa sillä tavalla,
että demokratia alkuperäisessä muodossahan
oli juuri sellaista, että torille keräännyttiin äänestämään,
ehkä huutoäänestyksellä, siitä, mitä seuraavaksi
tehdään, ja siinä olivat mukana kaikki
kansalaiset, jotka halusivat.
On monenlaisia ajatuksia siitä, mitä kansanäänestyksessä voidaan
käsitellä. Minun mielestäni siellä pitäisi
käsitellä sentyyppisiä asioita, jotka ovat
kirkkaita ihmisten mielissä, elikkä on selvä kysymys,
mikä sinne laitetaan. Sitten minä olen sitä mieltä,
että kun täällä oli puhe edustaja
Hirvisaaren alustuksessa, että onko tämä neuvoa-antava
kansanäänestys vai äänestys,
joka on lopullinen, niin käytännössähän
sillä ei ole koskaan ollut mitään eroa.
Jos neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä kansa
on äänestänyt jonkun puolesta tai vastaan
enemmistönä, niin se on toteutunut myös
sitten siinä myöhemmin.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan suoria kansanäänestyksiä.
Jos me kerran oletamme, että kansa on riittävän
fiksua valitsemaan edustajia tänne eduskuntaan tai kuntiin,
silloin me voimme myös olettaa, että he ovat riittävän
fiksuja tekemään päätöksiä huomattavasti yksinkertaisemmista
asiakysymyksistä.
Neuvoa-antava kansanäänestys on huono vaihtoehto.
Se on pelleilydemokratiaa siinä mielessä, että se
asettaa poliitikot hyvin hankalaan asemaan. Poliitikon joko pitäisi
kyetä etukäteen sitoutumaan neuvoa-antavan kansanäänestyksen tulokseen,
joka saattaa olla hänen oman ideologiansa ja saattaa olla
hänen äänestäjiensä toiveiden
vastainen, tai sitten hänen täytyy irtisanoutua
neuvoa-antavan kansanäänestyksen neuvoa-antavasta,
ohjaavasta roolista, mikä on yhtä lailla ongelmallinen
tämän instituution näkökulmasta.
Sen takia, jos ylipäätään kansanäänestyksiä järjestetään,
niiden tulisi aina olla sitovia. En myöskään
näe tähän liittyvän sellaisia
riskejä, että kansa äänestäisi
niin pahasti väärin, että meille kaikille
kävisi huonosti. Kaikkein pahimmilta ylilyönneiltä meitä suojaa
paitsi se, että kansa ei ole ihan tyhmää,
myös kansainväliset sopimukset ja oikeus.
Demokratia ei ole missään mielessä täydellinen
järjestelmä: se ei ole kovin tehokas, se ei ole kovin
looginen, se on enemmän ennakoitavissa epäonnistuessaan
kuin onnistuessaan, mutta se on toistaiseksi kuitenkin paras järjestelmä,
jonka me olemme onnistuneet keksimään, ja sen
takia meidän kannattaa sitä kunnioittaa.
En kuitenkaan allekirjoittanut nyt käsittelyssä olevaa
lakialoitetta kahdesta syystä. Ensinnäkin katson,
että suora kansanäänestys on sen verran raskas
väline, että se vaatisi huomattavasti suuremman
joukon ehdottajia taakseen kuin yksittäinen kansalaisaloite,
joka kuitenkin verraten kevyesti joko hyvällä menestyksellä taikka
vähemmän menestyksekkäästi saatetaan
läpi eduskuntalaitoksen. Toinen syy, miksi en tätä allekirjoittanut,
oli se, että lakialoitteesta käyty keskustelu jo
sen jättämisvaiheessa samoin kuin nyt tässä salissakin
ikävästi kytkeytyi yhteen Sveitsin varsin surulliseen
kansanäänestystulokseen enkä millään
muotoa halua olla tällaisia poliittisia tavoitteita tukemassa
edes välillisesti.
Mikäli kuitenkin tämän tai jonkin
muun aloitteen myötä suora kansanäänestys
toteutuisi ja me sellaisen välineen saisimme, haluan muistuttaa, että sitä on
mahdollista käyttää myös useammalla
tavalla väärin. Ensinnäkin siihen liittyy
riski, että meidän muutenkin vähän
huonosti monimutkaisempia kysymyksiä tavoittava poliittinen
keskustelumme muuttuisi entistä mustavalkoisemmaksi, että siellä saisivat
entistä suuremman roolin sellaiset kyllä—ei-asetelmat,
joihinka hyvin harva poliittinen kysymys oikeasti taipuu. Toisaalta
siihen liittyy riski, että poliittinen eliitti saattaisi äänestyttää kansaa
turhanpäiväisistä asioista sen sijaan,
että kansanäänestykset jätettäisiin
tärkeisiin kysymyksiin: kansa äänestäisi
virastotalon julkisivun väristä ja tämäntyyppisistä asioista,
mikä osaltaan johtaisi demokratian inflatoitumiseen.
Näin ollen toivon, että mikäli suora
kansanäänestys meille jossain vaiheessa tulee,
ja uskon, että niin käy, me kaikki osaamme antaa
sille sen paikan ja kunnioituksen, mitkä tällainen
merkittävä, raskas poliittinen työkalu
ansaitsee.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin meidän perustuslaissamme
on tämä "valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle,
jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta", niin
siihenhän tämä edustaja Hirvisaaren laatima
lakialoite pohjautuu myös siltä perustaltaan,
miten käsitellään kansalaisaloitteita
ja sitten näitä sitovia kansanäänestyksiä.
Kyllähän se täytyy tunnustaa, että tässä on
tietty logiikka Hirvisaarella: kun ajattelee, että kansalaisaloitteen
voi tehdä 50 000 ihmistä ja sitten eduskunta
päättää, mitä sille
tapahtuu, niin ihan yhtä lailla silloin tietenkin, kun
me täällä edustamme kansaa ja olemme
niin kuin kansa pienoiskoossa, siinä on tietty logiikka,
että silloin aloitteen esittäjät voivat
sanoa, että he haluavatkin, että tästä päättää kansa
suoraan. Se on kiistämätöntä.
Tietenkin herää kysymys, onko 50 000
sitten ylipäätään liian matala
raja myös kansalaisaloitteeseen, jos se on sitten kansanäänestykseen. Mutta
en myöskään itse allekirjoittanut tätä aloitetta,
ja kuitenkin itse näen niin, että käytännössä mielestäni
50 000 on liian matala allekirjoittajamäärä siihen,
että nyt järjestettäisiin kansanäänestys.
Mutta kuitenkin täytyy tunnustaa tosiaan tämä aloitteen
loogisuus.
Kyllä on aika tärkeä miettiä sitä kysymystä, kuuluuko
se valtiovalta Suomessa tällä hetkellä käytännössä todella
kansalle, koska kansalla ei ole tällä hetkellä mitään
mahdollisuuksia suorin keinoin palauttaa valtaa itselleen vaan se
perustuu sitten näihin edustuksellisissa vaaleissa äänestämiseen
ja ei ole mahdollisuutta saada aikaiseksi kansanäänestystä.
Se on täysin valtuustoissa ja myös täällä eduskunnassa
kansanedustajien päätettävissä.
Siinä mielessä kun tänne meidän
perustuslakiin on laitettu tämmöinenkin linjaus,
että Suomi on EU:n jäsen, niin kyllä nyt
kaiken tämän jälkeen toivoisi, että kun
huomaamme, että äänestysaktiivisuus on
ollut vuosikausia laskussa ja niin poispäin, niin tämä,
että "valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa
valtiopäiville kokoontunut eduskunta", ei saa olla niin
kuin kuollut kirjain, mitä se ikävä kyllä hiukan
tällä hetkellä on.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Jungnerilla oli havainto siitä,
että mahdollisesti tällainen suora kansanvaali
voisi johtaa vähemmistöjen sorsimiseen, niin jos
tämä on oikea tulkinta, niin eikö se
myös johda sellaiseen tulkintaan, että suomalaiset
ovat joko rasisteja tai suvaitsemattomia? Itse en usko tähän.
Uskon, että suomalaiset eivät voi päättää väärin,
jos heille antaa sen päätösvallan.
Edustaja Heikkilä esitti hyvän havainnon siitä,
että 50 000 klikkausta on ehkä liian
pieni määrä, että saadaan sitova
kansanäänestys asiasta kuin asiasta toteutettua.
Toki kun tällaista lakialoitetta tehdään,
niin silloinhan lakialoitetta yleensä lähdetään
myös pohtimaan siltä kannalta, ovatko siinä kaikki
elementit parhaassa mahdollisessa asennossa.
Edustaja Hirvisaarelle haluaisin sanoa vielä tästä lakialoitteesta,
että edustaja Kontula olisi nähtävästi
allekirjoittanut tämän lakialoitteen, jos olisit
huomannut lisätä sinne vaikkapa ydinvoiman tai
kettutarhauksen äänestämisen mahdollisuuden
tai joitain muita havaintoja kuin pelkästään
tämän pakkoruotsin, maahanmuuttoon liittyvän
tai jonkun muun kysymyksen. Tämä ei kaikille nähtävästi
auennut, että kansanäänestys suorana
kansanäänestyksenä mahdollistaisi useita
muitakin väyliä.
Arvoisa puhemies! Ovatko nämä 22 Euroopan
muuta valtiota väärässä siinä,
että kansalaiset on otettu paremmin huomioon ja sallittu
sitovia kansanäänestyksiä? Suomi on aina
pyrkinyt eturiviin Euroopassa kehityksessä kuin kehityksessä,
ja tällaisessa kehityksessä, missä annettaisiin
suoraa kansanvaltaa, olisi hyvä Suomen myös seurata
muita maita.
Mikael Jungner /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä vähemmistösuoja
varmaan parhaiten voi konkretisoitua muutama vuosi sitten kiihtyneessä keskustelussa,
jossa, mitä nyt sanoisi, jokunen sata vuotta Suomessa asuneeseen
suomenruotsalaiseen vähemmistöön kohdistui
aikamoista paitsi vähättelyä myös
panettelua. Ihan henkilökohtaisessa ystäväpiirissäni
on ihmisiä, siis ikänsä ja varmaan sukunsa
ties kuinka kauan Suomessa asuneita ihmisiä, jotka joutuvat
perustelemaan täällä oloaan ja sitä, mikseivät
täältä esimerkiksi Ruotsiin muuttaisi. Kun
sitten oma nimeni sattuu olemaan ruotsinkielinen, vaikka itse olen
suomenkielinen, niin sitä eriasteista kajahtanutta vihapostia
sinne sähköpostiin kyllä kolisee siihen
malliin, että en millään muotoa jättäisi
näitä rakkaan isänmaamme vähemmistöjä pelkästään
tämän suomalaisten hyvän tahdon varaan.
Jos tälle polulle lähtee, niin siinä pitää olla
selkeät lainsäädännölliset
puitteet sille, että ihmisten oikeuksia kunnioitetaan ja
niitä ei lähdetä loukkaamaan, ei edes
enemmistödiktatuurin varjolla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on edustuksellinen demokratia
tässä maassa. Kansan tahtoa edustaa neljän
vuoden välein yleisillä, yhtäläisillä ja
salaisilla vaaleilla valittu eduskunta tai kunnanvaltuusto. Nyt
olemme laventaneet tätä asiaa ottamalla kansalaisaloitteen
käyttöön. Se on hyvä asia jo
senkin takia, että neljä vuotta on pitkä aika
odottaa, jos on sattunut käymään niin,
että on tullut annettua ääni ihan väärälle
ihmiselle tai peräti väärälle
puolueelle, ja jos edustajat eivät kuuntelekaan kansaa eivätkä ota
huomioon sitä, mitä kansa haluaa, eivät
siis pysty olemaan kansan äänen tulkkeja.
Mutta jos menemme neuvoa-antavaan tai sitovaan kansanäänestykseen,
me emme tarvitsisi enää edustuksellista demokratiaa.
Jos tähän mennään, on siitä lyhyt
askel anarkiaan.
Toisaalta kansanäänestys on hyvin raskas ja hidas
tapa toimia. Se voisi myös johtaa tilanteeseen, jossa asia
päätettäisiin ensin demokraattisesti
eduskunnassa tai kunnanvaltuustossa ja puolen vuoden jälkeen
kansanäänestys voisi sitten tämän
päätöksen kaataa. Tästä seuraisi
eittämättä sekasorto, jonka aikana olisi
täysin mahdotonta tehdä kestäviä päätöksiä,
jotka edellyttävät pitkällistä pohdintaa
ja asiantuntijakuulemisia ja asian tarkastelemista monelta eri kantilta.
Minun mielestäni tämänhetkinen tilanne
on hyvä, missä me edustuksellisesti päätämme
asioista, kuuntelemme kansaa, panemme itsemme likoon — ja
jos haluamme vielä seuraavallakin kaudella olla päättämässä asioita,
niin kuuntelemme vielä paremmin kansaa, jotta kansa sen mandaatin
meille antaisi. Näinhän tämä toimii. Tähän
kansanäänestykseen, joka sitten muuttaisi näitä päätöksiä,
joka olisi sitova, joka johtaisi sekasortoon, en missään
nimessä halua. Haluan, että tätä maata
johdetaan demokraattisesti. Tällä perusteella
en voi tukea tätä nyt tehtyä lakialoitetta.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Myös minusta tätä suoran
kansanäänestyksen mahdollisuutta ilmiselvästi
romantisoidaan. Annetaan kuva demokratiasta, joka toteutuu parhaiten
silloin, kun riittävän usein äänestetään
ja riittävän paljon myös tunteella. Suomalaisen
demokratian ominaispiirre on se, että me käytämme edustuksellista
demokratiaa varmistaaksemme sen, että siinä vaiheessa,
kun päätöksiä tehdään, myös
edustajat ovat paneutuneet päätettävissä olevaan
asiaan, hakeneet mahdollisimman laajan tietopohjan sille päätökselle,
joka kulloinkin kyseessä olevassa asiassa täytyy
tehdä. Suomalaisen demokratian uhka ei ole harvainvalta,
vaan se, että synnytämme näennäisdemokratia-asteen,
jossa synnytämme mielikuvia oikeudesta vaikuttaa ja mahdollisuudesta
vaikuttaa yhteisiin asioihin. Sellaista demokratiaa me emme tarvitse,
vaan tarvitsemme elävän, toimivan demokratian.
Salissa ei ole yhtään keskustalaista edustajaa istumassa,
mutta muistutan valtiomies Johannes Virolaisesta, hänen
kommentistaan kaksi vuosikymmentä sitten televisiossa:
hän sanoi, että jos Suomi kesällä 1944
olisi järjestänyt kansanäänestyksen
siitä, irtautuuko Suomi sodasta Neuvostoliittoa vastaan,
hänen johtopäätöksensä mukaan
Suomen kansan yksinkertainen enemmistö olisi ollut sitä mieltä,
että Suomen pitää sotia sota loppuun
asti. Myöskään Johannes Virolainen ei kansanäänestyksen
puolelle taipunut EU-kysymyksessä.
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
mainittukin jo, neuvoa-antavia kansanäänestyksiä on
Suomessa järjestetty vain kaksi kertaa eli vuonna 1931
kieltolain lakkauttamisesta ja vuonna 1994 Euroopan unioniin liittymisestä.
Neuvoa-antava kansanäänestys on kuitenkin lähinnä mielipidetiedustelu,
kuten edustaja Anna Kontula hyvin ilmaisi. Edustuksellinen demokratia
kaipaa kipeästi tuekseen suoraa demokratiaa.
Sitten sähköisestä äänestämisestä.
Mielestäni Suomessa pitäisi siirtyä vähitellen
sähköiseen äänestämiseen
vaaleissa. Tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla takaa
riittävän tietoturvan. Olen varma, että äänestysprosentti
kasvaisi ja yleinen kiinnostus politiikkaa kohtaan lisääntyisi,
kun osallistuminen olisi mahdollista omalta kotitietokoneelta. Olen
varma, että nykyaikana se olisi teknisesti myös
varsin helppo toteuttaa. Vaalien yhteydessä kansa voisi
sitten ottaa kantaa joihinkin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, ja
mahdolliset väärinkäytökset
olisivat kuitenkin ihan marginaalissa eivätkä vaikuttaisi lopputulokseen.
Tämä nyt lähinnä edustaja Heikkilälle
ja edustaja Kuusistolle, että ei ihan jatkuvasti tarvitse
näitä äänestyksiä pitää.
Sitten on esitetty, että kansalaisaloitteet ja kansanäänestykset
saattaisivat johtaa enemmistön tyranniaan vähemmistöjä kohtaan,
kuten edustaja Jungner antoi ymmärtää myöskin.
Minä kyllä luotan järkeviin suomalaisiin
ja olen varma siitä, että suuri enemmistö tyrmää kaikki
ihmisten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa tai ihmisoikeuksia loukkaavat
ehdotelmat. Suomalaiset eivät ole tyhmää kansaa,
ja uskon, että ne kaikkein järjettömimmät
aloitteet eivät todellakaan voita niitä äänestyksiä,
vaikka ne saattaisivat kerätä ne 50 000
nimeä, että ne tulevat käsittelyyn, mutta eivät
voita äänestyksiä.
Arvoisa puhemies! Tätä puhtoista joutsentunnusta
kantava Muutos-puolue on siitä erilainen puolue, että tämä yhdistää luontevasti
eri tavalla ajattelevia ihmisiä, kunhan kaiken perustana
on suoran demokratian idea. Perinteisestihän puolueet kokoavat
yhteen pelkästään samanmielisiä ihmisiä,
ja se on sitten semmoista poteropolitiikkaa ja asemasotaa muita
vastaan, ja sehän on nähtävissä täälläkin
ihan joka päivä. Ei oteta asioita asioina, vaan
hyväkin idea saatetaan torpata, jos se tulee väärästä suunnasta
tai kilpailevalta joukkueelta.
Arvoisa puhemies! Me tarvitsemme poliittisen järjestelmän
täysremontin. Me tarvitsemme muutosta, joka johtaa siihen,
että kansanedustajista tulee aidosti kansan edustajia.
Se vaikuttaisi aivan kaikkeen. Se vaikuttaisi positiivisesti työskentelyilmapiiriin,
ihmissuhteisiin, politiikan uskottavuuteen ja luottamukseen. Se
palauttaisi kansalaisten uskon yhteisten asioiden hoitamiseen. Me
tarvitsemme suoraa demokratiaa eli sitä, että kansalaiset
saavat itse tosiasiallisesti merkittävän päätösvallan
asioihin.
Arvoisa puhemies! Vielä muutamia esimerkkejä suoran
demokratian mahdollisuuksista.
Sveitsissähän suoralla demokratialla on pitkät perinteet,
kuten olemme täällä kuulleet, ja hommahan
toimii siellä erittäin hienosti. Äskettäin siellä äänestettiin
maahanmuuttopolitiikan tiukentamisen puolesta. Euroopan unioni kuitenkin pahoitteli
asiaa ja alkoi suunnitella vastatoimia, mikä on toisaalta
hyvin oireellista. Jotkut täälläkin saivat
melkein sydänkohtauksen sveitsiläisten muka rasismin
takia.
Hyvät kollegat! Jos suomalaisten enemmistö haluaa
Suomessakin tiukentaa maahanmuuttopolitiikkaa, niin sitten vain
pitää tehdä. Jos suomalaisten enemmistö haluaa
laillistaa homoliitot, niin sitten vain pitää tehdä.
Jos suomalaisten enemmistö haluaa kerta kaikkiaan lopettaa
euromaiden tukipaketit eli rahan lappamisen Kankkulan kaivoon, niin
sitten vain pitää tehdä. Jos suomalaisten
enemmistö haluaa irtautua Euroopan unionista, meidän
on siitä irtauduttava. Jos suomalaisten enemmistö haluaa
leikata rajusti kehitysavusta, niin on tehtävä.
Jos suomalaisten enemmistö haluaa karkottaa ulkomaalaistaustaiset
rikolliset, heidät on karkotettava. Jos suomalaisten enemmistö haluaa
torpata mainitun elintasopakolaisuuden ja turvapaikkaturismin, sekin on
torpattava sitten. Jos päijäthämäläiset
eivät halua pakolaisten vastaanottokeskuksia Päijät-Hämeeseen,
niin ei niitä silloin pidä vastoin asukkaiden
kantaa sinne perustaa. Minulle tämä on kaikki
päivänselvää. Mutta aivan yhtä hyvin pakkoruotsi,
ydinvoima, turkistarhaus — kesäaika voisi olla
myöskin sellainen, josta kansalaisten pitäisi
saada päättää. Se on hyvin ajankohtainen
asia, nyt viikonloppuna ollaan taas kelloja siirtämässä.
Arvoisa puhemies! Nyt on aika viilata lainsäädäntöä siihen
suuntaan, että kansa saa vihdoin itselleen sen, mikä sille
kuuluu. Kansalle kuuluu valta. Meidän on välttämättä kysyttävä kansalaisten
mielipidettä asioista. Tie on hyvin helppo, jos tahtoa,
oikeudentuntoa ja vanhurskasta mielenlaatua löytyy. Minä toivon,
että perustuslakivaliokunta ottaa tämän
aloitteen käsittelyyn valtioneuvoston demokratiapoliittisen
selonteon yhteydessä.
Kiitän kaikkia edustajia osallistumisesta tähän
mielenkiintoiseen keskusteluun, te esititte erittäin mielenkiintoisia
näkökulmia sekä puolesta että vastaan.
Kiitos.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä puolustan edelleenkin
näitä neuvoa-antavia kansanäänestyksiä,
jotka nykylainsäädäntö mahdollistaa,
ja perustan oman näkökantani siihen, että meillä on äänestysaktiivisuus laskenut
lukuun ottamatta viime eduskuntavaaleja aika pitkän ajan.
Viime eduskuntavaaleissa varmaan perussuomalaisten rynnistys oli
keskeisiä syitä siihen, että äänestysaktiivisuus
nousi. Toivottavasti pysytään tällä tasolla
tai taso nousee äänestysaktiivisuuden osalta jatkossakin.
Jos ajattelee suoria kansanäänestyksiä,
niin se yksi tietty vaara on niissä se, että silloin
niistä asioista, jotka kovasti puhuttavat, järjestettäisiin kansanäänestys
ja muuten sitten äänestysaktiivisuus jäisi
hyvin matalalle tasolle. Eli on vaarana, että äänestysaktiivisuus
itse asiassa suorilla kansanäänestyksillä edustuksellisen
demokratian osalta edelleen laskisi, ja se on tietenkin kielteinen
ilmiö. Mutta mikäli vastustetaan tätä suoraa demokratiaa
ja suoria kansanäänestyksiä, niin silloin
pitää ehdottomasti kannattaa neuvoa-antavia kansanäänestyksiä ja
niitä pitää myös käyttää.
Mutta kun niitä ei käytetä, niin silloin
luontaisesti tulee näitä lakialoitteita, eikä se
tähän jää. Ennemmin tai myöhemmin
se kansa, joka ei koe, että sillä on se valtiovalta
Suomessa, jyrää tämän parlamentin
jollain tavalla.
Eli mielestäni on ihan kestämätöntä,
että täällä vastustetaan sekä Hirvisaaren
aloitetta että sitten vielä lisäksi näitä neuvoa-antavia
kansanäänestyksiä, joilla tietenkin on
se edustuksellista demokratiaa tukeva rooli, kun voi ottaa kantaa yhteen
asiaan ja sitten näkee, mitä mieltä se
oma edustaja siellä sitten on, pääseekö sen
vaihtamaan vai kuinka pitää tehdä. Silloin
myös se seurattavuus ja kiinnostavuus lisääntyvät,
eli kyllä tässä nyt ollaan aika isojen
ja perustavaa laatua olevien asioitten äärellä,
mitä tulee meidän demokratian osallistuvuuteen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä hiukan palata siihen,
että meillähän on todellinen ongelma
siinä, että äänestysaktiivisuus
laskee jatkuvasti. Mikäli äänestysaktiivisuus
on jopa alle 50 prosenttia, niin voidaanko puhua enää silloin
aidosta demokratiasta? Täällä on puolustettu
demokraattista kansanvaltaa vaaleilla valittujen henkilöiden
kautta, että se olisi ainoa oikea tapa toimia tässä maassa.
Tämä on kuitenkin osoittautunut joidenkin osalta
niin epäluotettavaksi, että eivät ihmiset
enää halua äänestää.
Täällä on puhuttu myös siitä,
että yli 20 muuta Euroopan maata ovat tämän
sitovan kansanäänestyksen hyväksyneet
tärkeissä asioissa. Ei se ole mitenkään
moitittava asia, koska meillä ei ole itsellä sitä kokemusta.
Arvoisa puhemies! Tästä Sveitsin tilanteesta vielä:
Kun täällä on epäilty kansan
päätöksentekoa, kykeneekö se äänestämään
oman etunsa mukaisesti, Sveitsissä äänestystä ennen
kansalainen saa tietopaketin kotiinsa, missä on hyvin perusteltu,
mihin tämä äänestys johtaa.
Elikkä ei ole kysymys sattumasta, että äänestetään,
mitä sattuu. Lisäksi tässä ulkoministeriön
Sveitsin maatiedotteessa puhutaan siitä, että Sveitsissä pakollinen
kansanäänestys kansan ja maakuntien osalta tulee
aina toteuttaa esimerkiksi valtion perustuslain muuttamisesta ja
lisäksi liittymisestä yhteisen turvallisuuden
järjestöihin tai muihin ylikansallisiin yhteisöihin.
Eiväthän nämä voi olla huonoja
asioita kysyä kansan mielipidettä, kun ne kuitenkin
koskevat kaikkia.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Jungner toi tuossa esille aikaisemmin sen,
että suorissa kansanäänestyksissä voisi
olla vaarana se, että tällainen niin sanottu enemmistövalta
voisi johtaa vähemmistöjen aseman heikkenemiseen.
Mutta täytyy kuitenkin todeta se, että nykyisinhän
meillä tilanne on pikemminkin se, että vähemmistöt
yhdessä pienen eliitin kanssa sanelevat ne pelisäännöt,
joiden mukaan enemmistön tulee elää,
ja hyvänä esimerkkinä tästä voi
mainita pakollisen ruotsin kielen opiskelun kouluissamme. Mielestäni
tämä taas on puhdasta enemmistön pakottamista
pienen vähemmistön tahtoon.
Sitten edustaja Kontula tuossa totesi, että suorassa
demokratiassa eliitti voisi äänestyttää kansaa
haluamistaan asioista. Itse en jotenkin ymmärrä tätä logiikkaa
tämän ajatuksen takana, koska suoran demokratian
järjestelmässähän homma menee
niin, että merkittävä määrä tavallisia kansalaisia
laittaa allekirjoituksensa näihin aloitteisiin ja hanke
menee sitä kautta eteenpäin, eli kyseessä ei
ole minkään pienen eliitin projekti.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hirvisaari luetteli tuossa mahdollisia
kansanäänestysaiheita, ja ne panivat miettimään
sitten, että ehkä se ei olekaan sillä tavalla,
että voitaisiin kansanäänestyksiä järjestää niin,
että riittäisi joku pieni äänimäärä,
joku 50 000 ääntä, jonka perusteella
on pakko järjestää sitova kansanäänestys.
Kyllä sen silloin pitäisi olla merkittävä, ainakin
10—20 prosenttia äänioikeutetuista, joka tarkoittaa
250 000:ta tai 500 000:ta ääntä siihen listalle
ennen kuin näihin mennään. Tai sitten edustuksellisessa
demokratiassa valitut kansanedustajat muotoilevat sen kysymyksen
ja tekevät, valmistelevat siitä sillä tavalla,
että siitä ei johtuisi esimerkiksi rasistisia
ynnä muita vähemmistöön kohdistuvia
sortavia toimenpiteitä.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala, te puhuitte suorista
kansanäänestyksistä sitovina kansanäänestyksinä.
Tässä lakialoitteessa raja olisi 50 000
kansalaista ja heidän vaatimuksensa. Meillä on
Suomessa jo neuvoa-antavat kansanäänestykset,
eli ne ovat mahdollisia, mutta toki, niin kuin ollaan todettu montaa
kertaa, niitä on aika harvoin vain käytetty.
Minusta vaihtoehto, sen sijaan, että me nyt ottaisimme
jonkun tämmöisen kansanäänestysinstrumentin
käyttöön, on enemmänkin se,
että me avaamme tätä meidän
päätöksentekoa Suomessa ja tätä päätöksenteon
valmistelua kansalaisille, että he pääsevät
antamaan osaamista ja neuvoa siihen prosessiin. Se on aika vaativaa, mutta
se voisi olla myös paljon hedelmällisempää.
Yhdysvalloissa ja Kanadassa on käytetty joukkoistamista
eli ihmisiä on otettu muun muassa sosiaalipuolen säästöistä päättämiseen,
eli he ovat osallistuneet siihen, minkälaisia vaikeita
valintoja joudutaan tekemään sen prosessin edetessä,
ja sitä kautta sitten on päädytty vaikeisiin
ratkaisuihin. Ne ovat olleet päätöksenteon
tukena sitten poliitikoille, jotka ovat näitä ratkaisuja
joutuneet tekemään.
Minusta on aika erikoista, että edustaja Immonen puhuu
ruotsista jonkinlaisena vähemmistön pakkovaltana,
ruotsin kielen opiskelusta siis. Kyllä se on kansalliskielemme,
ja se on osa suomalaista kulttuuria, ei mikään
pakko. Ja edustaja Immoselle haluaisin myös sanoa, että kun
hän aika paljon puhuu eliitistä, niin eliitti
on aina siellä, missä vain samanmieliset kohtaavat.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Herra puhemies! Edustaja Lipponen käsitteli tätä problematiikkaa
näitten kansanäänestysten osalta. Jos
tätä asiaa ihan käsitteellisesti tarkastellaan,
niin itse asiassa meillähän ei ole varsinaisesti
käytössä neuvoa-antava kansanäänestys
vaan neuvoapyytävä, koska on täysin tällä hetkellä eduskunnan käsissä,
järjestetäänkö mitään
neuvoa-antavia tai siis ylipäätään
kansanäänestyksiä. Sama valtuustotasolla.
Olisikin ihan oikeutettua, että tämä käsite,
kun ei näitä kerran järjestetä juuri
ollenkaan, muutettaisiinkin muotoon "neuvoapyytävä kansanäänestys"
sinne meidän lakiin, koska se on se tosiasia.
Mutta mitä sitten esimerkiksi tähän
pakkoruotsiin tulee — sehän tähän
nyt liittyy, kun varmaan tänne tulee kansalaisaloitteen
muodossa sitten käsittelyyn — niin todella tulen
ainakin henkilökohtaisesti sitä aloitetta puoltamaan.
Ja siihen, että miten tämä pakkoruotsi
liittyy suomalaiseen kulttuuriin: ei mitenkään.
Se on takavuosikymmeninä lanseerattu asia, jota ei maan lainsäädäntö aiemmin
tuntenut, niin että kyllä kyse on ihan puhtaasta,
normaalista lainsäädäntötyöstä ja
lainsäädäntöasiasta, ja se tilanne
voidaan muuttaa ihan, jos tämän salin enemmistö sen
haluaa muutettavan, ja siinä ei käy yhtään kuinkaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lipponen otti esille tämän
ruotsin kielen ja sanoi, että se on toinen kansalliskielemme. Tämä toki
pitää paikkansa, mutta on kuitenkin otettava huomioon
se, kuinka pieni osa tästä väestöstä oikeasti
puhuu pelkästään ruotsin kieltä. Itse
tulen tällä hetkellä kaksikielisestä kaupungista,
och där vi pratar också svenska varje dag, det är
inget problem, ja siellä on olemassa toki joitakin sellaisia
kuntia, joissa on varsinkin vanhempi väestö sellaista,
joka ei puhu lainkaan suomea. Mutta en voi ymmärtää sitä,
että jos meillä on 350 000 suomenruotsalaista
ja heistä noin 50 000 ei puhu muuta kuin ruotsia,
niin miksi 5,5 miljoonan täytyy opetella sitten tätä ruotsin
kieltä.
Yksi kohta on, missä tämä ruotsin
kieli voi jollakin tavalla tulla perusteltua, ja se on autonomiamme.
Me olemme antaneet meidän autonomiallemme mahdollisuuden
olla yksikielinen autonomia. Ahvenanmaalla puhutaan pelkästään ruotsin
kieltä, ja jotta autonomian ihmiset voisivat keskustella
esimerkiksi poliittisesti ja tehdä päätöksiä valtakunnan
kanssa, jonkun on osattava sitä toista kieltä.
Kun he eivät sitä osaa, niin silloin meidän
on osattava, mutta silloinkin riittää periaatteessa,
että ne ihmiset, jotka ovat tekemässä näitä päätöksiä,
osaavat sitä. Tähän voidaan sanoa, että no,
tällä perusteella sitä voidaan lukea
sitten koulussa. Niin voidaankin, muttei tarvitse, koska ihminen
on kuitenkin kehittyvä olento ja nämä aivot,
harmaat solut, eivät lakkaa pyörimästä edes
aikuisiällä toivottavasti, vaan uuden kielen voi
oppia vielä silloinkin, jos sitä työssään
tarvitsee. — Kiitos.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt on ehdottomasti vastattava edustaja Tolppaselle. Olin
tuolla Ahvenanmaalla, ja siellä todella puhutaan ruotsia,
mutta siellä puhutaan myös suomea. Ihmiset ovat
kaksikielisiä, ja se on jollakin tavalla aika hienosti
rakentunut, että jokainen käyttää sitä omaa äidinkieltään,
ja tällä tavalla hommat sujuvat. Siellä kyllä kovasti
suomenkielisenkin ruotsin taito petraantuu.
Minun mielestäni tämä on niin murheellista, että tässä nyt
keskustellaan tästä ruotsista ja ruotsin kielen
pakosta, sen takia, että meillähän on vahva
yhteinen historia Ruotsin ja Suomen välillä. Me
olemme monesta asiasta hyvin kiitollisia. Meidän instituutiomme
periytyvät näiltä yhteisiltä vuosisadoilta.
Sitten meillä on ruotsinkielinen väestö,
ja ruotsin kieli on meidän toinen virallinen kielemme.
Meillä on yhteinen kulttuuri ja kulttuurihistoria tämän
ruotsinkielisen väestön ja suomenkielisen väestön
kanssa.
Jos me katsomme tämän päivän
maailmaa, täällähän koko ajan
tämä muuttuu globaalimmaksi ja globaalimmaksi.
On suuri rikkaus se, että meillä olisi tämmöinen
vahva skandinaavinen yhteys ja suomalaisilla nuorilla tänä päivänä,
Pohjois-Suomen nuorilla, on mahdollisuus lähteä Norjaan
töihin, ja täällä Etelä-Suomessakin
on moni, joka suunnittelee Norjaan töihin lähtöä.
On mahdollisuus aika pienellä kielitaidon päivittämisellä sitten
hankkia semmoinen sujuva osaaminen, ja työmarkkinat ovat
ei vain Ruotsissa vaan myös Norjassa, mahdollisesti Tanskassa
Suomen lisäksi. Se on meille suomalaisille nuorille täällä suuri
rikkaus, ja minä todella toivon, että osattaisiin
vähän laajemmin nyt ajatella näitä asioita.
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä sanoa sen verran, että tämmöiset vihjaukset
ja puheet rasismista ovat ihan höpö-juttuja, ne
eivät liity tähän mitenkään.
Nyt puhutaan kansan enemmistön tahdosta, ja niitä kansan
tuntoja pitää välttämättä kuunnella,
oli sitten asia ihan mikä tahansa, vaikkapa juuri tämä mainittu
ruotsin kieli.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä kiitän osallistujia
tästä tärkeästä ja
erittäin hyvästä, erittäin hyvästä keskustelusta.
Kiitos.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä olisin halunnut mainita edustaja
Lipposelle, että älkää nyt missään
tapauksessa tulkitko väärin: ei perussuomalaisilla
ole mitään ruotsin kieltä tai ruotsinsuomalaisia
tai suomenruotsalaisia vastaan, ei tästä ole kysymys.
Pikemminkin on kysymys siitä, onko se järkevää,
että kaikkien täytyy opiskella ruotsia. Kuten itsekin
mainitsitte, meidän täytyy katsoa ulospäin
Suomesta. Meillä on esimerkiksi tämä naapurimaa,
suuri Venäjä, joka odottaa, että kauppa sen
kuin kasvaisi, ja me teemmekin sinne kolmanneksi eniten kauppaa.
Onkin hyvin johdonmukaista kysyä, miksi me emme mieluummin kannustaisi
meidän oppilaitamme opiskelemaan venäjää.
No, ehkä se johtuu siitä, että koska
heidän on pakko opiskella ruotsia, niin he eivät
välttämättä sitä venäjää enää sinne
salkkuunsa saa otettua. Täytyy myös muistaa, että meillä on
hyvin pitkä yhteinen historia myös Venäjän
kanssa, kuten äsken mainitsitte, että meillä on
pitkä historia Ruotsin kanssa. Ei tällaisilla
perusteilla voi sanoa, että meidän on pakko opiskella.
Tämä on perussuomalaisille selkeästi
vain kustannuskysymys. On hyvin kallista pakottaa kaikki virkamiehet
opiskelemaan ruotsia, jota he eivät välttämättä tarvitse
kertaakaan virkamiesuran aikana. Tällaisen esimerkin kuulin
esimerkiksi Vantaalla eräältä eläkkeelle
jääneeltä toimialajohtajalta, joka kertoi
kerran käyttäneensä ruotsia ja toimineensa
kuitenkin useamman vuosikymmenen Vantaalla. Toivomme tämmöistä joustavaa
lähestymistapaa. Me haluamme edelleenkin, että ruotsinkieliset
saavat säilyttää identiteettinsä ja
kielensä, mutta me toivomme myös joustavuutta
siinä, että sitä ei pakotettaisi suomenkielisille,
jotka eivät sitä välttämättä koe tarvitsevansa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko on aivan oikeassa siinä,
että suomalaisille nuorille on eduksi, että heillä on
mahdollisimman vahva ja laaja kielitaito, eikä kukaan pistä nyt
englannin taitoa ja ruotsin taitoa esimerkiksi vastakkain. Mutta
jotenkin kummallisesti pistetään aina vastakkain
esimerkiksi ruotsi ja venäjä, kun ihmiset lukevat
saksaa ja ranskaa ja englantia sen ruotsin lisäksi. Minun
mielestäni olisi erittäin tärkeätä,
että Suomessa olisi suurempi innostus juuri venäjän
kieleen, koska Venäjä tarjoaa Suomelle suuria
mahdollisuuksia varsinkin talouden ja kaupan suhteen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Hirvisaaren lakialoite sinänsä on
hyvä ajatukseltaan, että lisätään
kansanvaltaa. Toisaalta voisi kysyä, että onko
se pelkästään sitovat kansanäänestykset
vai lähinnä se, miten yhdistämme neuvoa-antavat
kansanäänestykset tähän meidän
perinteiseen demokratiaan ja miten myös osaamme kuunnella.
Sanotaan, että tänä päivänä kansan osallistamisen
muotoja on mitä moninaisempia. Näen kuitenkin
tärkeänä, että nämä perinteisetkin
demokratian muodot ovat yhtä tärkeitä kuin ne
suoran demokratian muodot, että mieluummin yhdistetään
suoran demokratian muotoja perinteisiin muotoihin.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut laaja keskustelu
tästä Hirvisaaren aloitteesta, ja tässä on
tullut näkökohtia. Itse toin muun muassa näkökohtaa
siitä, että ehkä tämä 50 000:n
kynnys sitovan kansanäänestyksen vaatimiseksi
pitäisi nostaa vähintään 150 000:een
tai jopa 5 prosenttiin Suomen kansasta, jos niitä kansanäänestyksiä rupeaa
kovin tiuhaan tulemaan. Olisi toivottavaa, että jos lakialoitetta
lähdetään käsittelemään
eteenpäin, niin otettaisiin huomioon se, ettei liian usein
tule näitä sitovia kansanäänestyksiä edellyttäviä tilanteita.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Näin se on, että näissäkin
kohdin kannattaa käyttää harkintaa. Jos
jokaisesta asiasta lähdetään tekemään
massiivisia kansanäänestyksiä, niin voi olla,
että siitä äkkiä syntyy tilanne,
jossa alussa ollaan innostuneita ja sen jälkeen se mukaan
tulevien määrä vähenee, jolloin
sitten ollaankin kohdassa, jossa kysytään, että onko
kysymys harvainvallasta.
Keskustelu päättyi.