Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että eduskunnan kahvilasta
löytyisi mielenkiintoa lisää tällaiseen
kysymykseen, joka yksittäisen kansalaisen kohdalla on varsin
iso: asuntokauppaan, siinä oleviin ongelmiin. Tällä hallituksen
esityksellä asunnonostajan asemaa koetetaan turvata laajentamalla
ja täsmentämällä asuntokauppalain
vakuusjärjestelmiä.
Uuden asuntoyhteisön perustajaosakkaan, käytännössä asunnot
rakentavan rakennusliikkeen, tulisi esityksen mukaan asettaa vakuus
rakennusvirheiden varalta myös silloin, kun asunnot myydään
vasta niiden valmistuttua. Tämä vakuus korvaa
rakennusvirheistä aiheutuneet vahingot, jos rakennusliike
konkurssin tai toimintansa lopettamisen takia ei enää itse
kykene niistä vastaamaan. Nykyisin tämä 10
vuotta kattava niin sanottu suorituskyvyttömyysvakuus on
asetettava vain silloin, kun asuntoja tarjotaan kuluttajille rakentamisvaiheen
aikana. Uuden asunnon ostajan turva voi siten merkittävästi
vaihdella riippuen siitä, ostetaanko asunto rakenteilla olevasta
vai jo valmistuneesta rakennuksesta. Vakuusvelvoitteen noudattamista
valvoisi kuluttaja-asiamies.
Suorituskyvyttömyysvakuuden lisäksi perustajaosakkaan
on nykyisinkin asetettava asunto-osakeyhtiön ja ostajien
asemaa rakentamisvaiheessa turvaava vakuus. Nyt tämä vakuusvaatimus
laajennettaisiin koskemaan myös asunto-osuuskuntia. Rakentamisvaiheen
vakuuksin turvattaisiin myös niin sanottujen osaomistusasuntojen
ostajia. Siis kahteen suuntaan tapahtuisi kattavuuden parantamista.
Jatkossa lisärakentamisessa, kuten rakennettaessa asuntoja
ullakkotiloihin, olisi asetettava samanlaiset vakuudet kuin uudisrakentamisessakin.
Suorituskyvyttömyysvakuus vaadittaisiin kuitenkin vain,
jos hankkeen toteuttaa muu kuin se yhtiö, johon asuntoja
rakennetaan lisää.
Uudet säännökset suorituskyvyttömyysvakuudesta
koskevat ehdotuksen mukaan vasta lain voimaantulon jälkeen
aloitettavia rakennushankkeita, siis taannehtivaa vaikutusta ei
olisi.
Vakuuksien käyttöönottoa ja vapautumista puolestaan
yksinkertaistettaisiin ehdotuksen mukaan. Asunnon ostajien ja asuntoyhteisön
mahdollisuutta vaatia vakuuden käyttöönottoa
yksinkertaistettaisiin. Nykyisin vakuuden saaminen käyttöön
on muissa kuin konkurssitapauksissa ollut kovin hankalaa. Asia on
pitänyt viedä tuomioistuimen ratkaistavaksi, jos
suorituskykyinen rakennusliike jättää velvoitteitaan
täyttämättä. Jatkossa vaatimuksen
vakuuden käyttöönottamisesta voisi käsitellä kuluttajavalituslautakunta.
Tähän asti kuluttajavalituslautakunta on voinut
päättää vain vakuuden vapauttamisesta
mutta ei sen käyttöönotosta.
Perustajaosakkaille ongelmia on puolestaan aiheuttanut se, että ostajat
ovat saattaneet olla suostumatta vakuuden vapauttamiseen vain varmuuden
vuoksi, vaikka mitään ongelmia esimerkiksi asunnon
laadussa tai käytössä ei olisi ilmennyt.
Nyt esitetään, että vakuus vapautuisi
automaattisesti ilman ostajan suostumusta vuoden kuluttua siitä,
kun vuositarkastus on pidetty asuntoyhteisön kaikissa rakennuksissa.
Ostaja voisi kuitenkin estää vakuuden vapautumisen viemällä asian
kuluttajavalituslautakunnan tai tuomioistuimen tutkittavaksi.
Uutta asuntoa koskevia virhesäännöksiä ehdotetaan
selvennettäväksi niissä tapauksissa,
joissa virhe ilmenee sellaisissa kiinteistön osissa, jotka kuuluvat
asuntoyhteisön kunnossapitovastuulle. Lähtökohtana
on, että oikeus vedota tällaiseen virheeseen olisi
vain asuntoyhteisöllä. Asuntoyhteisö voisi
vaatia virheen oikaisua ja vahingonkorvausta, mutta ei kaupan purkua
tai hinnanalennusta. Lisäksi ehdotetaan, että kuluttajavalituslautakunta
voisi käsitellä tällaisiin virheisiin
liittyvät asiat asuntoyhteisön hakemuksesta. Nykyisin
lautakunta käsittelee vastaavia asioita vain yksittäisten
ostajien hakemuksesta.
Asunnon ostajan tulisi ilmoittaa kohtuullisessa ajassa paitsi
asunnossa ilmenneistä virheistä myös
niihin perustuvista vaatimuksistaan. Muutos koskisi sekä uusien
että käytettyjen asuntojen kauppaa. Uuden asunnon
vuositarkastuksessa riittäisi kuitenkin edelleen pelkän
virheen ilmoittaminen. Tämä koskee ehkä niitä tapauksia,
joissa lähinnä omakotitalojen sekä myyjälle
että ostajalle kohtuuttomia tilanteita on syntynyt siitä, että jokin
piilevä virhe on vaikuttanut varsin pitkään
ennen kuin siitä sitten ilmoitetaan ja nostetaan asiaa
esille. Joissakin hometaloissa tai vastaavissa näitä on
ollut esillä. Tässä mielessä tuo kohtuullisen
ajan vaatimus niin virheestä kuin siihen perustuvista vaatimuksista
loisi selvemmät pelisäännöt
useimmiten juuri yksityishenkilöiden väliseen
kauppaan, kun omakotikiinteistö vaihtaa omistajaa.
Uusia säännöksiä ehdotetaan
varausmaksuista ja sopimussakoista. Asuntojen tuottajat markkinoivat
suunnitteilla olevia asuntoja usein ennakolta selvittääkseen
asuntojen kysyntää, ja asunnosta kiinnostunut
voi tällöin varata asunnon maksamalla varausmaksun.
Jos kauppa toteutuu, tällainen ennakkomarkkinoinnin yhteydessä suoritettu
varausmaksu olisi esityksen mukaan laskettava kokonaisuudessaan
osaksi kauppahintaa. Jos kauppaa ei synny, myyjä olisi
aina velvollinen palauttamaan varausmaksun kokonaisuudessaan varaajalle.
Näin se eroaisi selvästi muista maksuista, esimerkiksi
esikauppahinnasta, ja olisi selkeämmin suoraan laista määräytyvät
pelisäännöt, missä tilanteissa
varausmaksua voidaan periä ja mitä sille tehdään,
jos kauppaa ei synny, tai jos kauppa syntyy, niin se täysimääräisesti laskettaisiin
osaksi kauppahintaa.
Käsirahan sijasta asunnosta ostotarjouksen tekevä sitoutuu
yhä useammin nykyisin suorittamaan tarjouksensa vakuudeksi
sopimussakon siltä varalta, että hän
vetäytyy kaupasta. Tällaisella vakiokorvausehdolla
olisi esityksen mukaan samanlainen merkitys kuin käsirahalla
nykyisin, eli se kytkettäisiin selkeämmin tuohon
suojajärjestelmään. Itse näitten
sopimussakkojen kohtuullisuutta arvioi myöskin vakiosopimusehtoina
kuluttaja-asiamies niin kuin muitakin vastaavia. Niistä lomakkeista
näkyy välillä kyllä löytyvän yksityisen
henkilön kannalta kohtuuttoman koviakin sopimussakon kasvutahteja.
Mutta tietysti päävastuu siinä on näillä asianosaisilla
itsellään: tarkistetaan se, mihinkä nimi
alle pannaan. Mutta tämä normeeraus, se, että sopimussakko rinnastettaisiin
käsirahaan, kuitenkin olennaisesti parantaisi tätä oikeustilanteen
selkeyttä. Valistustyötähän
nämä muutokset tarvitsevat, jotta sitten ei pelkästään
säännöstasolla tapahtuisi muutosta, vaan
myös käytännön elämässä nämä ongelmat
asuntokauppojen yhteydessä vähenevät.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin ministeri Koskisen äskeisen
puheen aloituksen sillä tavalla, että hän
kaipaa ylistystä hyvän hallituksen suuntaan siitä,
että on tullut tehtyä hyvä hallituksen
esitys eduskunnan arvioitavaksi. Minä voin täyttää tämän
tehtävän eduskunnan puolesta, jos ei muita halukkaita
tänne ilmaannu.
Nimittäin pidän tätä todella
myönteisenä asiana. Erikoisesti pidän
hyvänä sitä, että ensimmäiselle
myyjälle asetetaan velvollisuus järjestää rakennusvirhevakuus
suorituskyvyttömyytensä varalta aina, kun uusia
asuntoja tarjotaan kuluttajalle. Minusta tämä on
erinomaisen hyvä uudistus ja muutos, samoin kuin ne, mitkä tässä nyt
muutenkin tulivat ministerin toimesta esitellyiksi. Elikkä toivottavasti
hallitus jatkaa hyvällä linjalla ja tuo tänne
vaan hyviä esityksiä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun ministeri Koskinen oli huolissaan
siitä, että kansanedustajat eivät ole
näistä hyvistä hallituksen esityksistä riemuissaan,
niin tässä on hyvä aloite, joka suojaa
etenkin rakentamisvaiheessa asunto-osakkeiden tarjoamisen lisäksi
asuinhuoneiston hallintaan oikeuttavien muiden yhteisosuuksien tarjoamista
kuluttajan ostettavaksi.
Tämä on hyvä, mutta yleisessä hallituksen asuntopolitiikassa
ei ole paljoa kehumista. Etenkin nuorilla ja opiskelijoilla ja näillä henkilöillä,
jotka
ensimmäistä asuntoaan hankkivat, kynnykset ovat
korkeat. Päinvastoin opiskelijoitahan rangaistaan ja peritään
kaikennäköisiä tukia takaisin, kun he
yrittävät jotenkuten tulla toimeen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, mitä tulee asuntokauppalakiin
ja siihen liittyviin lain muutoksiin, niin haluaisin nimenomaan
osaomistusjärjestelmiä ja osaomistusasuntojen
asemaa tässä painottaa. Se on hiukan toisenlainen,
ja tässä hallituksen esityksessä lienee
sitten erityissäännöksiä sen
suhteen.
Mutta yleisesti asuntolainsäädäntöön
ja asuntopolitiikkaan niin paljon, että se on varsin monessa
osassa. Kokonaisvaltaisia lakeja ei juuri ole, vaan nimenomaan asuntopoliittiset
näkökulmat, joihinka liittyy hyvä ajatus
rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja, joita ihmisten rahatalous yleensä ottaen
kestää ostaa ja joissa asua, ovat johtaneet varsin
tilkkutäkkimäiseen lainsäädäntöön.
Sen kokonaisuudistusta ja yhteenvetämistä on ympäristövaliokunta
usein painottanut, ja niin haluan nytkin tehdä. Totean,
että ympäristövaliokunta on antamassa
tässä asiassa lausunnon ja sitten varmaan palaamme
siihen.
Keskustelu päättyy.