5) Hallituksen esitys laiksi kalastuslain muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Rouva puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kalastuslakiin
ehdotetaan lisättäväksi uusi säännös,
jonka nojalla valioneuvosto voi kieltää uhanalaisen
eläinlajin, kuten saimaannorpan, suojelemiseksi tietynlaisten
pyydysten tai kalastustapojen käytön määräajaksi.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös
säännös, jonka nojalla maa- ja metsätalousministeriö voi
antaa määräaikaisia kalastusrajoituksia,
kuten lyhyitä ajallisia pyydysrajoituksia sekä pyydysten
rakennetta koskevia määräyksiä,
suojellakseen uhanalaista eläinlajia. Esityksellä mahdollistetaan
esimerkiksi saimaannorpan suojelun kannalta välttämättömien
kalastusrajoitusten säätäminen ja niistä aiheutuvien
haittojen korvaaminen.
Lakimuutoksen nojalla voidaan tarvittaessa asettaa verkkokalastuskiellon
tyyppisiä rajoituksia nopeasti. Lainmuutoksella vahvistetaan
luonnonsuojelullisten näkökohtien toteutumista
kalastuslaissa ja niillä tehostetaan luontodirektiivin kansallista
täytäntöönpanoa. Vesialueen
omistajalle tai vesialuetta koskevan erityisen oikeuden haltijalle
esitetään oikeutta saada valtiolta korvausta rajoitusasetusten
aiheuttamista merkittävistä haitoista tai omaisuuden
käytön rajoituksista.
Lakimuutos annetaan, koska nykyisen perustuslain tultua voimaan
vuonna 2000 on kalastuslain 37 §:n 3 momentin
valtuussäännös jäänyt muotoilultaan
puutteelliseksi. Nykyiseen valtuussäännökseen
liittyvät perustuslailliset ongelmat heikentävät
Suomen mahdollisuuksia toteuttaa luontodirektiivin vaatimuksia asianmukaisesti.
Uhanalaisten eläinten suojelutarkoituksessa annettavat
kalastusrajoitukset saattavat rajoittaa vesialueen omistajan oikeutta
hyödyntää omaisuutta, ja yleensähän
ne rajoittavatkin. Valtuussäännösten
nojalla annettavien kalastusrajoitusten ei lähtökohtaisesti
oleteta aiheuttavan vesialueen omistajille tai vesialuetta koskevien
erityisten oikeuksien haltijoille merkityksellistä haittaa.
Suojelutarkoituksessa toteutettaviin omaisuuden käyttöön
kohdistuviin rajoituksiin liittyy kuitenkin lainsäädännössä yleensä säännös,
jolla mahdollistetaan korvauksen maksaminen suojelutoimien aiheuttamista
mahdollisista haitoista tai omaisuuden käytön
rajoittamisesta. Vastaavat säännökset
ovat muun muassa luonnonsuojelulaissa.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen, että tämä esitys
on nyt täällä. Alun perin tarkoitukseni
oli tämä esitys tuoda jo ennen hiihtolomaviikkoa,
mutta se jäi valitettavasti valtiovarainministeriön
vaatimuksesta pöydälle. Hiihtolomista johtuen
sen vasta nyt sitten pääsiäisen alla
olen saanut tänne, mutta toivon sille nopeaa käsittelyä siitä yksinkertaisesta
syystä, että meillä olisi tämä väline
käytössä silloin, kun sitä tarvitaan.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Meille Järvi-Suomen alueelta
tuleville Saimaa on yksi tärkeimmistä vesistöistämme
ja järvistä. Me arvostamme puhdasta vettä,
puhdasta luontoa. Me arvostamme hyvää kalakantaa.
Me arvostamme myöskin niitä muita eläimiä,
kaloja ja muita, mitkä näissä vesistöissä ovat.
Mutta meille on myöskin äärimmäisen
tärkeää, että kalastuksen mahdollisuudet
säilyvät, ja siksi on äärimmäisen
tärkeää löytää oikea
tapa, millä oikeus kalastukseen säilyy, millä myöskin
sitten meille matkailullisesti tärkeä kalastusmatkailu voi
edetä, ammattikalastajat voivat toimia, mutta samalla tuo
tärkeä norppa voidaan suojella.
Olisi äärimmäisen vaikeaa ja myöskin
sillä alueella vaikeasti ymmärrettävää toteuttaa
pakonomainen kielto, mistä tämä lakiesitys
lähtee. Mielestäni se on tietenkin yksi mahdollisuus, mutta
nyt se on koettu painostuskeinoksi niiden toimenpiteiden puolesta,
mitä esimerkiksi Etelä-Savon maakunnassa on vahvasti
eteenpäin viety. Siellä tavoitteena on noin 1 500
neliökilometrin alueen suojelu, ja siinä tavoitteessa
ollaan jo melko lähellä toteutusta.
Tänä vuonna olosuhteet norpan pesinnälle
ja poikasten mahdollisuudelle selviytyä elämään ovat
olleet äärimmäisen otolliset, ja viestit
järviltä kertovat, että pesintä olisi
onnistunut ja voidaan odottaa hyvää poikastulosta.
Me odotamme tietenkin tällä alueella myöskin
sitä, että saisimme tarkat tiedot Metsähallitukselta
laskennan tuloksista, koska on äärimmäisen
tärkeää, että ne ovat käytettävissä kaikilla
niin, että ne ovat täysin julkisia ja luotettavia
tietoja. Jos ei ole luottamusta puolin ja toisin, niin silloin myöskään
ei löydy sitä yhteistä säveltä,
johon aktiivisesti pyritään, niin kuin eilisillankin
televisio-ohjelmassa kerrottiin, miten Ahvionsaarella kalastuskunta
katseli, miten alueita lisättiin suojeluun, vapaaehtoiseen
suojeluun nimenomaan.
Haluan korostaa, että Etelä-Savossa ja muissa Saimaan
maakunnissa halutaan edetä vapaaehtoisuuden kautta ja löytää ratkaisut,
ja teemme kaikkemme sen eteen, sillä niin kuin sanoin,
jos jossakin vaiheessa joudutaan sitten tätä lakia käyttämään,
niin silloin tulee taas kielteiset vastavaikuttimet. Silloin ei
enää lakia taas ehkä kunnioitetakaan.
Ymmärrämme tämän, että on
tämmöinen mahdollisuus, mutta toivon, että voisimme
jatkaa niin, että vapaaehtoinen suojelu voisi edetä, sillä kaikilla
on ihan varmasti yhteinen tahto ja alueen kanta-asukkaat mutta myöskin
vapaa-ajan asukkaat ja kalastusmatkailijat odottavat, että pääsevät
kokemaan niitä elämyksiä, joita Saimaa
kaikkinensa ei vain kalastuksen vaan myöskin norpan katselun
kautta tarjoaa.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jottei jää väärää käsitystä Saimaan
alueen ihmisten mielipiteistä ja toiveista, pitää muistuttaa,
että tästä asiasta on tehty viime vuosien
aikana kaksi kyselyä. Ensimmäisen kyselyn mukaan
kalastusrajoitusta kannatti noin 70 prosenttia vastaajista, jälkimmäisen kyselyn
mukaan 80 prosenttia. Eli melko suuri yksimielisyys tästä asiasta
on olemassa.
Toinen asia, josta toivon, ettei jäisi väärää ymmärrystä,
on Metsähallituksen tutkijat ja heidän ammattitaitonsa.
Heitä kohtaan on esitetty monenlaisia spekulaatioita nyt,
kun norppakannat ovatkin lähteneet huononemaan, mutta he
toimivat kansainvälisesti hyväksytyillä ja
tunnustetuilla menetelmillä, ja tutkimustulokset ovat täysin
avoimia ja kaikkien tutkittavissa.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Nepponen totesi, vapaaehtoinen suojelu
on edistynyt erittäin hyvin tuolla Saimalla, ja mikä vielä todettava,
niin osakaskuntien edustajat suorittavat valvontaa. Jos tällaiseen
yliampuvaan pakkolakiin mennään, niin uskon, että valvonta
jää yksinomaan Metsähallitukselle.
Mielestäni päätäntävallan
näissä kalastusasioissa pitäisi olla
kalastusalueilla, ja kysynkin ministeriltä, mihin tällaista
lakia tarvitaan. Henkilökohtaisesti uskon, että tämä vapaaehtoinen
suojelu etenee ja tätä tietä päästään
hyviin tuloksiin. Myös verkkojen langan vahvuutta on ohennettu jne.
Onko tarkoitus kokonaan lopettaa sitten verkkokalastus Saimaalla?
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En tiedä, mihinkä ed. Järvinen
perusti tuon, että olisi väärinkäsitys. Kyllä siellä nähdään
vapaaehtoinen suojelu varmasti sataprosenttisestikin sellaiseksi,
että sillä edetään. En tiedä,
oliko se pakkosuojelu sitten laki. Minä en tämmöistä ole
kuullut enkä ainakaan itse ole vastannut kyselyihin, vaikka
niillä seuduilla asustelenkin. Kyllä vapaaehtoisen
suojelun kautta eteneminen, aktiivisesti laskentatuloksista tiedottaminen
on sellainen, jolla luottamus luodaan, ja siihen me pyrimme tällä alueella,
nimenomaan vapaaehtoisuuden kautta etenemään, jotta
tuo ainutlaatuinen eläin voidaan siellä edelleenkin
nähdä ja se voi myöskin siellä elää,
mutta kalastajillakin on omat tarpeensa.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Täällä on jo niin
monta kysymystä, että ajattelin, että pyydän
tähän väliin vastauspuheenvuoron.
Ensinnäkin päätavoite on se, että norppa
suojellaan vapaaehtoisesti sopimalla kalastuskielloista kalastuskuntien
kanssa, ja näin on nyt menetelty. 1 512 neliökilometriä on
valmiita sopimuksia, mutta asia on neuvottelun alla niin, että päästään
yli 1 600 neliökilometrin, mahdollisesti vielä siitäkin
eteenpäin, ja tämä on nyt todellinen koetinkivi
sitten, täyttääkö tämä sopimus
sen, että kuutit säilyvät elävinä.
Sopimukseen luonnollisesti kuuluu se, että jos sieltä kuutteja
verkoista löytyy, niin silloin sopimus on rikottu. Se on
selvä asia.
Kysymys sitten siitä, mihin me tarvitsemme tämän
tyyppistä lainsäädäntöä:
Me tarvitsemme sitä varalle. Me tarvitsemme sitä sen
tilanteen varalle, jos ei toimi tämä järjestelmä,
joka nyt on luotu, jossa maakuntaliitto ja kalastuskunnat yhdessä Metsähallituksen
kanssa kaikki ovat tehneet aivan upeaa työtä ja
kyenneet suojelemaan, sopimuksen kautta pidättäytymään
kalastuksesta, silloin, kun on tämä aika, eli
15.4. alkaen kesäkuun loppuun. Todella nyt seurataan tarkkaan myöskin
tätä laskentaa, ja tiedän, että kalastuskunnat
ovat 60 laskijaa kouluttaneet laskemaan norpan pesiä, ja
itse menen perjantainakin laskemaan norpan pesiä. Silloin
me käymme siellä alueella läpi niiden
ihmisten kanssa, riittääkö tämä alue
nyt, suojeleeko se juuri ne kohteet, mitkä tarvitaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri sanoi, että tämä on
varalta, tämä laki, hallituksen esitys 29 näiltä valtiopäiviltä. Mielestäni
tässä ollaan myöhässä.
Tämä laki olisi pitänyt jo aikaisemmin
säätää, ja se olisi pitänyt
panna toimeen. Se pitää panna toimeen.
On mielestäni aika riskaabelia odottaa, miten sille
kannalle käy, ja sitten kun se on kyllin pieneksi päässyt,
niin sitten aletaan vasta lakia soveltaa. Kysymyksessähän
on saimaannorppa eli Pusa hispida saimensis tai Phoca hispida saimensis,
joka 6 000 vuotta ennen ajanlaskun alkua omaksi alalajikseen
erikoistui. Silloin niitä oli ehkä noin 6 000
yksilöä, nyt tällä hetkellä 260.
Saimaannorpasta maksettiin tapporahaa 1882—1948, ja
se rauhoitettiin vasta 1955. Tuo 260 yksilön kanta, josta
puolet on ehkä sitten lisääntymiskykyisiä,
on aivan liian pieni. Se on vaarallisen pieni sisäsiittoisuuden
näkökulmasta ja yksinkertaisesti myös
hävikin näkökulmasta. Talvet, niin kuin
meillä ovat aikaisemmin tätä talvea lukuun
ottamatta olleet, ovat vaarana. Ilmastonmuutos nopeuttaa kaikkia
saimaannorppaa vaarantavia tekijöitä.
1 500 neliökilometriä on nyt saatu
ikään kuin sovituksi verkkokalastuskieltoalueeksi,
mutta tämän saimaannorpan säilymisen
kannalta tärkeän alueen sisällä on
noin 200 neliökilometriä alueita, joissa tätä sopimusta
ei ole. Sitten vielä, niin kuin täällä ministerikin
viittasi: noudatetaanko tätä verkkokalastuskieltoa?
Kysymys toisaalta ei ole vain kuuteista vaan myös täysikasvuisten norppien
pelastamisesta. Viime joulukuussa ainakin, siis ainakin, yksi täysikasvuinen
norppa hukkui verkkoon ja tammikuussa tänä vuonna toinen.
Ne ovat täysikasvuisia eläimiä.
Etelä-Savon maakuntaliitto on siis ollut mukana ministerin
kertoman mukaan myönteisesti siis näissä vapaaehtoisissa
toimenpiteissä, mutta hiukan sieltäpäin,
Etelä-Savon maakuntaliiton johdon suunnasta, on kyllä mielestäni
epätoivottuja ääniä myös
kuullut siitä, ettei oikeastaan tarvita mitään
lainsäädäntöä, että kyllä hoidetaan
ilman lakeja näitä asioita.
Tarvitsemme tämän ainutlaatuisen yksilön, joka
on Suomen nisäkäs, jonka tulevaisuus on Suomen
tasavallan suojelutoimenpiteistä riippuvainen. Tarvitsemme
siinä lainsäädäntöä,
ja meillä on tässä kiire, ja aivan oikein
ministeri totesi: mahdollisuuksien mukaan. Täällä on
perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtaja paikalla. Toivon, että tämä hallituksen
esitys mahdollisuuksien mukaan pystyy ohittamaan perustuslakivaliokunnassa
vallitsevan asiaruuhkan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää arvoisaa
ministeriä siitä työstä, jota
hän on tämän hankkeen osalta tehnyt.
On upeata, että olette pitänyt sananne. Se on näissä asioissa
erittäin tärkeätä. Tällä hetkellä suurina
harvinaisuuksina kerätään tietoja heistä, joihin
on voinut luottaa näissä ympäristö-
ja luonnonsuojeluasioissa. Se joukko ei nyt kovin iso galleria ole.
Tähän asiaan liittyy sitten mitalin toinen
puoli. Henkilökohtaisesti koen sen henkisesti erittäin
rasittavana asiana, ja yritän sitä nyt kuvata nyt
tässä.
Täällä samassa talossa tänne
pyhimpään tulematta, mutta heti tuossa lasioven
takana, tuon lasioven takana ja tuon lasioven takana, aina oli sama
henkilö, joka oli Eurooppalainen Suomi ry:n johtohenkilöitä,
lobbaamassa Suomea Euroopan yhteisön jäseneksi.
Minä sitten satuin olemaan silloin sen kansanliikkeen yhteistyövaltuuskunnan
puheenjohtaja, joka suhtautui tähän hankkeeseen
jonkin verran kriittisesti, ja jouduin hänet kohtaamaan
aina vähän väliä tuossa lasi-ovien
takana. Minä huomautin hänelle argumentaatiosta,
että hän varmasti ymmärtää,
että siitä seuraa myöskin kaikenlaisia
velvoitteita, kysymys ei ole pelkästään
tähtisumussa leijailusta. Hän varmasti kuunteli,
ehkei hän kommentoinut.
Mitä tekemistä tällä asialla
on tässä yhteydessä? Erittäin
paljon. Arvoisa ministeri esittelypuheenvuorossaan kertoi, kuinka
luontodirektiivi on tässä taustalla, ja se on
Euroopan yhteisön lainsäädäntöä.
Tämä asianomainen henkilö, joka silloin
oli Eurooppalainen Suomi ry:n edustajana täällä lobbarina,
lähettelee nyt luettavaksi näitä asiakirjoja,
jotka koskevat tätä asiaa. Siinä on Etelä-Savon
maakuntaliitto ja siinä on Etelä-Karjalan maakuntaliitto
ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja mitähän
kaikkea onkaan sitten taustalla, mutta skribenttinä, kirjoittajana,
on täsmälleen tämä sama henkilö.
Missään näissä papereissa ei
ole sanaakaan luontodirektiivistä, luontodirektiivin velvoitteista.
Ne on kirjoitettu täydellisesti sillä periaatteella
kuin Karl Marx jo aikoinaan opetti, että pitää vaieta
siitä, mikä on ideologialle vierasta. Näin
näissä asioissa toimitaan. (Ed. Tiusanen: Ei Marx
varmasti tällaista sanonut!)
Minä otan näistä tässä tämän
ratkaisevan paperin, jolla maakuntaliitot ovat ministeriötä lähestyneet.
Tämä meille toimitettiin. Hän lupaa tässä,
aivan oikein, tämmöisen suojelustrategian — tämä on
upea juttu kuin mikä, tämä pitää ottaa vakavasti — jossa
taataan riittävä uhanalaisen eläimen
suojelun taso ja sovitetaan se yhteen aluekehittämisen — mutta
sitten tulee, mitä kaikkea siihen mahtuukaan — kuten
kaavoituksen, matkailun, vapaa-ajan asumisen sekä ammatti-, kotitarve-
ja virkistyskalastuksen kanssa. Siis toisin sanoen yhtälö on
sellaisena, kuin se on nyt näyttäytynyt, lähestulkoon
mahdoton. Kun on kysymys näin harvalukuisesta, uhanalaisesta
lajista, niin tässä ei pelivaraa ole kovin paljon.
Tässä on pakko ihmisen antaa jonnii verran periksi.
Mutta nyt, mikä tässä on merkityksellistä, tämä oli
aikaisemmin vaan kotitarvekalastusjuttua, ja sitten se yhtäkkiä laajenikin
tämä intressiryhmä kattamaan lähes
kaiken inhimillisen toimeliaisuuden. Minä ymmärrän
tämän erittäin hyvin, minä olen
itse Etelä-Savosta syntyisin eikä minulle tämä alue
ole millään tavalla outo, ja Joroisiinkin on ilmestynyt
jo saimaannorppia.
Sitten se seuraava asia, joka tässä kiinnittää huomiota,
on hyvä asia niin ikään lähtökohtaisesti,
että tämä tavoite on toteutumassa, siis
verkkokalastusrajoitus on toteutumassa 15.4.—30.6., niin
kuin arvoisa ministeri tässä juuri esitteli. Erinomaisen
hyvä. Mutta sitten heti perään sanotaan,
että näköä haittaa se, että taustalla
on sellainen yleinen, huom. lainsäädäntö — ei
puhuta saimaannorpasta yhtään mitään — yleinen
kalastuslain kohta, joka mahdollistaa tämän laatuiset
toimenpiteet siltä varalta, että sellaisia joskus
tarvittaisiin.
Sitten puhutaan näistä korvauksista. Tässä on mielenkiintoinen
yksityiskohta, nimittäin tässä puhutaan
palkkiosta osakaskunnille. Tämä on aika mielenkiintoinen
instituutio. Eli kun minä kerroin niitä, mitä on
tämän prosessin aikana tullut lisää pyrkimyksiä,
minä ymmärrän, että palkkioita
halutaan, kaikki haluavat voittopalkkioita missä tahansa
tämmöisenä aikana, jota eletään.
Sitten uudestaan palataan siihen, ketä tämä koskee,
ja sitten on mielenkiintoinen toteamus, jolla niin kuin ponsitetaan
tämä kielteiseen lopputulokseen suhteessa tähän
hallituksen esitykseen johtava lause, virke. Se kuuluu näin:
"näin ylös ja kauas alueelta viety päätöksenteko
asiassa, joka koskettaa satojatuhansia alueen vakituisia ja vapaa-ajan
asukkaita". Siis onko Etelä-Savon tällä alueella,
Saimaan rannalla satojatuhansia asukkaita? Se on aika mielenkiintoinen
tilanne.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Olen seurannut saimaannorpan hyväksi tehtävää työtä niin
kauan, että joudun aloittamaan puheenvuoroni hieman kauempaa.
Jos norpan tulevaisuuden haasteista ja toiveista haluaisi kiteytetysti
sanoa, ne voisi sanoa yhdellä sanalla, ja se sana on "ihminen".
Ilmastonmuutos on ilman muuta norpalle pahin uhka, se on selkein,
se on vaikein, se on vaikein sen takia, että koska siihen
on hankala tarttua ainakaan nopealla aikataululla, niin vaikka siihen
tartuttaisiinkin, vaikutukset ovat hyvin hitaita. Mutta se yksittäisistä syistä merkittävin
ja selkein on ilman muuta verkkokalastus, ja siihen me ihmiset pystymme
vaikuttamaan huomattavasti paremmin.
Kun verkkokalastuksesta puhutaan, niin on syytä muistaa,
että ammattikalastajat, joita Saimaalla on tällä hetkellä parikymmentä,
ovat suhtautuneet norpparajoituksiin huomattavan suopeasti. Heidän
kriittisiä kommenttejaan on saatu lukea poikkeuksellisen
vähän. Sen sijaan vapaa-ajan kalastajat ja rantojen
omistajat ovat olleet se porukka, joka on ollut kaikkein kriittisin
siitäkin huolimatta, että ammattikalastajille
koituu kaikkein suurimmat kustannukset norpan aiheuttamista kalamenetyksistä.
Tätä keskustelua ei aina ole ollut kovin mukava
seurata etenkään, kun kaikki vapaa-ajan kalastusjärjestöt
ovat olleet kalastusrajoitusten puolella.
Kaikkein harmillisinta keskustelussa on ollut asenne. Tässä ovat
selkeästi vastakkain vesialueiden omistajien edut ja toisaalta
jääkaudesta asti Saimaalla asunut norppa. Näitä etuja
ei aina ole ihan helppo asettaa samaan koppaan. Ikävää on ollut
se, että monta kertaa kyseenalaiseksi on ajettu tutkijoiden
ammattitaito. Tutkijat, jotka silloin kun norppakannat kasvoivat
vuosittain, olivat hyvin arvostettuja, heidän tutkimustuloksensa
hyvin luotettavia, ovatkin yhtäkkiä suurin piirtein
ammattitaidottomia, täysin kokemattomia ja heidän
tutkimustuloksensa täysin ala-arvoisia, kun norppakannat
ovatkin laskussa. Sitä väittelyä on ollut
ikävä seurata etenkin, kun samat tutkijat samaan
aikaan ovat saaneet kansainvälistä tunnustusta
työstään.
Kuten jo sanoin, 80 prosenttia Saimaan asukkaista on sitä mieltä,
että saimaannorppa ansaitsee verkkokalastusrajoitukset,
eli Saimaan asukkaat ovat hyvin vahvasti tämän
lakimuutoksen puolella.
Keskustelussa on ollut paljon älämölöä ja
epämiellyttäviä tuntemuksia myös
siitä, kun parhaimmat neuvojat ovat tahtoneet tulla täältä Helsingin
seudulta. Siksi lienee asialle hyväksi se, että tämä lakialoite
on lähtenyt minun kynästäni ja minä asun
Saimaan äärellä. Olen itse vesialueen
omistaja, olen itse myöskin vapaa-ajan kalastaja. Tosin
lakialoite on vielä hallituksen käsittelyssä — kiitokset
ministeri Anttilalle — sen kun vain parantunut. Tässä on
nyt otettu mukaan muun muassa korvaukset ammattikalastajille, joka
on aivan ensisijainen lähtökohta, kun saimaannorpan
tulevaisuutta ja myös sitä ilmapiiriä parannetaan
Saimaan alueella.
Yksi saimaannorpan suurimmista uhista on aika. Kanta on tällä hetkellä noin
260, ja huomionarvoista on se, että tästä joukosta
synnyttäviä naaraita on vain noin 80, ja se osoittaa
sitä kannan haavoittuvuutta. Niin hyvä kuin tämä talvi on
ollut, ja uskon, että tässä salissa kaikki
pitävät käsiään kyynärpäitä myöten
ristissä sen puolesta, että kuutteja nyt saataisiin
paljon maailmaan, totuus on kuitenkin se, että vasta viiden
vuoden kuluttua tämän kevään
kuutit ovat synnytyskelpoisia ja vasta silloin nähdään,
pystyvätkö ne synnyttämään
eläviä jälkeläisiä ja
lähteekö saimaannorppakanta kasvuun. Vielä tänä keväänä tai
ensi vuonna sitä kasvua ei voi nähdä,
koska kuuttikannat menneinä vuosina ovat olleet niin huonoja.
Toisaalta kun puhutaan aikahaasteista, pitää muistaa
sekin, että kun puhutaan verkko- ja täkykoukkukalastusrajoituksesta,
puhutaan 2,5 kuukaudesta. Se tarkoittaisi käytännössä siis
sitä, että Saimaan rannalla asuvat ja Saimaasta
vapaa-aikoinaan nauttivat saisivat 12 kuukautta kalastaa kaikilla
muilla pyydyksillä haluamansa mukaan ja vielä kaupan
päälle 9,5 kuukautta verkoillakin ilman rajoituksia.
Eli kovin kohtuuttomalta tämä rajoitus ei tässä mielessä kuulosta.
Mutta olen samaa mieltä ed. Pulliaisen kanssa siitä,
että ministeri Anttila on tehnyt erinomaista työtä.
Hän on todella paneutunut tähän ongelmaan,
hän on käynyt alueella lukuisia kertoja ja tuntee
olosuhteet varsin hyvin. Suuri kiitos sekä hänelle
että monille muille toimijoille, joiden kautta vapaaehtoinen
suojelu on lähtenyt liikkeelle niin hyvin kuin esimerkiksi
tutkijat ovat toivoneet. Nyt on saavutettu se toivottu 1 500
neliökilometrin raja, ja hyvä, se on erinomainen asia.
Mutta entä jos se ei riitä? Ja tämän
jos-sanan takia tätä lakimuutosta kaivataan.
Jos ajatellaan julkisuuden merkitystä, siinä on norpalle
ollut tietysti sekä haastetta että toivoa. Toisaalta
haastetta on tuonut se, että tässä on
vellonut aika monenlaisia tunteita puolin ja toisin. Toivoa on tuonut
se, että koskaan saimaannorpasta ei varmasti olla keskusteltu
yhtä paljon kuin viimeisen vuoden aikana, viimeisen kahden vuoden
aikana. Savonlinnassa järjestetään elokuussa
kansainväliset luontoelokuvafestivaalit osittain myöskin
saimaannorpan kunnioittamiseksi. Ainoa huono puoli julkisuudessa
on ehkä ollut se, että kun puhutaan kuolleista
kuuteista ja norpista, niin niitä ei tuoda enää esiin
ja ilmi samalla tavalla kuin ennen vanhaan ja menneinä vuosina,
koska nyt julkisuuden paine on sen verran kova. Eli vaikka kuinka
toivotaan, että jokainen kuollut kuutti ja norppa ilmoitettaisiin
eteenpäin, näin ei valitettavasti kuitenkaan tapahdu.
Me tarvitsemme monenlaisia uusia keinoja saimaannorpan tulevaisuuden
takaamiseksi. Tutkijat itse ovat lähteneet auttamaan norppaa
pesänrakennuspuuhissa kolaamalla lunta. No, tämä talvi
taisi tehdä tutkijoiden puolesta tämän
työn. Toivon mukaan tällaisia talvia tulee enemmänkin,
mutta jos ei, niin kaikki kunnia tällekin yritykselle.
Toivottavasti siitä on jotain hyötyä.
Oikeusministeri Brax on ehdottanut moottorikelkkatelaketjujen tunnistusta,
ja sekin voisi olla yksi keino ainakin siihen, että moottorikelkalla
häirintää tapahtuisi entistä vähemmän
tai ainakin sitten saataisiin häiritsijät kiinni.
Itse olen pohtinut myöskin julkisesti norppaystävällisten
rysien järjestämistä. Nyt en tarkoita
sitä, että kaikkien kalastajien rysät
pitäisi muuttaa norppaystävällisiksi
erityisesti. Rysiin kuolee jonkun verran norppia, mutta kohtuullisen
vähän. Mutta tarkoitan tällä sitä,
että entä jos hyville norppavesille järjestettäisiinkin
yksi tai kaksi tällaista norppaystävällistä rysää,
jotka olisivat rakenteeltaan kiinteitä ja joissa ei olisi
mitään verkkomuodostelmia, joissa norpat saisivat ihan
laillisesti käydä syömässä.
Voisiko se vähentää norppien vierailuja
kalastajien rysillä? Tätäkin voisi ainakin
pohtia.
Mutta olen vahvasti sitä mieltä, että tämä lakiehdotus,
joka tulee muodostamaan perälaudan tälle norpan
suojelulle, on toiminut jo nyt. Se on synnyttänyt vipinää hyvin
monessa paikassa, maa- ja metsätalousministeriössä,
ympäristöministeriössä, alueella,
paikallisten ihmisten keskuudessa, ja tämä pohdinta
ja keskustelu on vienyt asiaa huomattavasti eteenpäin.
Nyt kun tämä lakimuutos tulee eduskunnan käsittelyyn
ja kun se saadaan vielä täältä ulos,
niin siitä saadaan lopulta se kaivattu perälauta,
joka tarvittaessa saadaan käyttöön, jos
muut keinot norpan suojelussa eivät auta. Vaikka itse olen
aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja, toivon silti, että tätä ei koskaan
käytössä tarvittaisi.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Epäilys tutkijoiden ammattitaidosta
tulee pitkälti siitä, että omakohtaiset
havainnot alueen asukkailta ja ne tiedot, mitä tutkijoilta
tulee, eivät käy yksiin. Siellä elää ihmisiä pysyvästi
Itä-Savon puolella, Savonlinnan seutuvilla, Pihlajavedellä vaikka
kuinka paljon. He näkevät ja kuulevat ja toisilleen
kertovat, ja sitten tulee tutkijoiden havainnot, jotka ovat erilaisia. Eihän
näin voi olla. Tätä minä peräänkuulutan, että pitää olla
avointa tiedon tuloa, jossa myöskin havainnot käyvät
yksiin tieteellisten tutkimusten kanssa. Silloin vain voi syntyä se
luottamus.
Minä itse kannatan, että norppaa suojellaan, en
ole sitä vastaan, mutta pitää antaa arvo
myöskin sille, miten nämä pysyvästi
siellä elävät ihmiset, toisaalta myöskin
vapaa-ajan ihmiset näkevät ja kokevat, ja heidän
oikeutensa säilyttää. Ei voi olla niin,
että panta pistetään nyt jokaisen kaulaan,
jalkaan, traktoriin tai moottorikelkkaan, niin kuin täällä nyt
jo vihreät esittivät, kyllä nyt joku
rajoitus pitäisi olla tälläkin valvonnalla,
missä liikumme.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuorot edustajille Tiusanen, Kähkönen,
Pulliainen ja Järvinen, ja sen jälkeen puhujalistaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikella kunnioituksella ed. Järvistä kohtaan,
me emme nyt varmaan käsittele ed. Järvisen allekirjoittamaa
lakialoitetta, vaan hallituksen esitystä. Kyllähän
tätä asiaa ovat täällä monet
kansanedustajat monen vuoden aikana tuoneet esiin erilaisin aloittein,
kirjallisin kysymyksin jne., mutta aktiviteetti, mikä sieltä Etelä-Savosta
kansanedustajan suunnalta on ollut, on varmaan ollut myönteistä tämän
asian eteenpäin viemiseksi.
Mutta tässä haluan kyllä kiittää ministeri
Anttilaa. Vaikka olemme ajoittain hiukan olleet sanasilla myös
näissä keskusteluissa suuressa salissa, niin aivan
niin kuin ed. Pulliainen sanoi, ministeri on vienyt asiaa eteenpäin
ja varmasti ministeriökin on tässä ihan
hyvin liikkeellä.
Vielä noihin jälkiin, mitä moottorikelkka
voisi jättää. Se oli vuonna 1995—1996
eduskunnassa esillä, ja silloin katsottiin, että se
ei ole ehkä kuitenkaan oikea tapa asiassa edetä.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin viittaan samaan kuin ed.
Nepponen eli kanta-arviointien tavallaan suureen eroavaisuuteen.
Mielelläni otan esimerkin myös suurpetojen osalta.
Samalla tavalla siellä petoyhdysmiehet tekevät
vapaaehtoistyötä ja sitten ovat Rktl:n tutkijat,
ja näissä lukumäärissä on
ollut valtava ero, joskin nykyään on päästy
hiukan eteenpäin. On todella hyvin tärkeää,
että näissä kanta-arvioinneissa päästäisiin
samoihin määriin ja luottamus toisia osapuolia kohtaan
lisääntyisi.
Mutta tämän vastauspuheenvuoron pyysin ennen kaikkea
tunnisteitten asentamisesta moottorikelkkojen telaketjuihin. Luin lehdestä,
ja ihmettelen kyllä, onko harkintakyky ministeri Braxilla
tavallaan pettänyt. Samalla tavalla autoihin pitäisi
olla tunnisteet ja johonkin muuhun. Pitäisi miettiä kaksi
kertaa, ennen kuin suustaan tämmöisiä päästää.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä keskustelut ovat kiusallisia
sillä tavalla, että meikäläisen
rasitteena on se, että täällä on
istuttu aika kauan ja aina suurin piirtein paikalla. Täällä on
käyty nämä telamattokeskustelut. Aikaisemmin
oli hallituksen esitys, mutta se ei vaan mennyt läpi sen
takia, että täällä oli aivan
hysteerinen ilmapiiri, tönittiin neljännen kerroksen
käytävällä nykyisen hallintovaliokunnan
oven ulkopuolella jnp., ilmiö, jota ei saisi esiintyä missään
nimessä tässä talossa. Taitaa tulla pari
vuotta linnaakin, jos siitä jää kiinni.
Mutta siitä nyt ei tehty silloin isompaa asiaa.
Mutta minä ed. Nepposelle sanon nyt, että se, mitä kaipasitte,
tämä vesistökohtainen tilasto, on julkaistu
Hesarissakin koko sivun juttuna. Kaikki on julkaistu, ei siinä ole
mitään epäselvää.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kuten sanottu, asun siellä Saimaan
rannalla. Minun rantavesissäni tai aika lähellä niitä on
runsaasti harjuksia, mutta en silti lähde väittämään,
että koko Saimaalla on paljon harjuksia. Ja vähän
sama pätee tähän saimaannorppaan, niin
että jos sattuu juuri tutulla alueella näkymään
saimaannorpan päitä useamminkin, se ei välttämättä edes
tarkoita kauhean montaa yksilöä. Eli kyllä tässä suhteessa
tutkijoilla on paljon pitempiaikaiset, paljon vertailukelpoisemmat
tulokset käytössä, ja ainakin ne ovat
ihan yhtä hyviä tuloksia kuin niinäkin
vuosina, kun norppakannat kasvoivat.
Mitä sitten tulee kelkkojen telatunnisteisiin, niin
niitähän on käytössä jossakin
puolella maailmaa, ja on ehkä hieman eri asia tunnistaa
kelkkauria lumihangessa kuin autonrenkaita asfalttitiellä.
Lisäksi vielä paikalliset ihmiset ovat kannattaneet
näitä kelkkatunnisteita juuri sen takia, että haitallinen
kelkkaliikenne saataisiin alueella kuriin. Ehkä paikalliset
ihmiset ovat sitten väärässä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä keskustelussa
aiemmin on todettu, näitä pesintäalueita
ja niitä lähialueita on pystytty vapaaehtoisesti
rauhoittamaan tältä määräaikaiselta
verkkokalastukselta, mutta itse kyllä uskon — toivottavasti
olen väärässä — että mikään
ei riitä. Siis jatkossa ollaan vaatimassa lähialueiden
lähialueita edelleen rauhoitettavaksi, ja jossakin vaiheessa
tätä lakia sitten käytetään. Toisaalta
pelkään sitä, että sitä tullaan
sitten jostakin muusta syystä jatkossa myös muilla
vesialueilla käyttämään. Toistan
sen, mitä sanoin aiemmin, että kalastusasioissa
päätäntävallan pitäisi
olla alueilla, ja uskon, että tällä vapaaehtoisella
norpan suojelulla päästään hyviin
tuloksiin.
Edelleen ed. Järviselle: Tietyllä tavalla
vähättelitte tätä kahta ja puolta
kuukautta. Se riippuu ihmisistä. Osalle verkkokalastus
on enemmän kuin tärkeää, osa
ei siitä niin kauheasti välitä, osalle
riittävät katiskat, osa kalastaa niin sanotusti
kameralla, ja tässä on eroavaisuuksia. Varmasti
näistä rajoituksista on ainakin osalle matkailuyrittäjistä jo
vahinkoa. Eivät välttämättä läheskään
kaikki turistit ole vuokraamassa kyseisiltä alueilta kesämökkejä,
kesäasuntoja, jos ja kun siellä on kalastusta
rajoitettu.
Sitten aivan lopuksi, arvoisa puhemies, tästä merkityksellisestä haitasta.
Varmasti kynnys on erittäin suuri, jos ja kun ollaan jonkinlaisia
korvauksia maksamassa.
Ja aivan lopuksi toistan: jos ajaudutaan siihen, että Metsähallituksen
ja poliisin toimesta vain tätä valvontaa ollaan
suorittamassa, niin resurssit heillä ovat aivan riittämättömät.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä en tunne tätä asiaa
kovin hyvin, mutta minä olen yleensä luottanut
ministeri Anttilan hyvään harkintaan, ja minä olen
ymmärtänyt, että hän kulkee
tässä tiettyä keskitietä näiden
osapuolten välillä.
Mutta kun puhuttiin perustuslakivaliokun-nasta ja siitä,
että tämä pitäisi nyt nopeasti
saada säädettyä, niin meidän
työtilanteemme on kyllä suhtkoht mahdoton tällä hetkellä.
Tässähän on kysymys delegointioikeudesta
eli siitä, kuinka paljon saa lainsäädäntövaltaa
delegoida. Se on käsitelty erinomaisesti itse esityksessä.
Nyt on kysymys näistä korvauksista. Meillä on äskettäin
ollut sekä luonnonsuojelulaki että rakennusperintölaki,
jolloin varmaan tämä korvausjärjestelmä saataisiin
niiden kanssa samalle tasolle.
Mutta kuten sanottu, meillä on nyt arpajaislaki, ampumalaki,
kaivoslaki, vesilaki, vaalirahoituslaki ja muutamia muita lakeja
käsittelyssä, niin että ainoastaan puhumalla
hyvin kiltisti puheenjohtaja Sasin kanssa tämän
voisi nopeasti saada ulos valiokunnasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tämä norppakysymys
on aiheuttanut varsin asiattomia kommentteja, ja ne ovat suuntautuneet
norppatutkijoihin. Metsähallituksen tutkijoiden, biologien,
suuntaan on heitetty varsin isoja ämpärillisiä lokaa.
(Ed. Nepponen: Missä?) — Muun muassa Yleisradion
televisio-ohjelmissa. — Eikä sitä asiaa
paljon helpota se, että yleensä sama toimittaja
näitä ohjelmia tekee, ovatpa ne sitten ilmastonmuutos-
tai ympäristökysymyksiä tai mitä tahansa.
Sitten tulee sitä itteään niitä kohtaan,
jotka luontoa puolustavat taikka sanovat, että ilmastonmuutos
on todellinen uhka.
Tämä norpan säilyttäminen
on Suomen kansan velvollisuus, ja se on kansallinen tehtävä,
siitä emme pääse mihinkään,
ja uskon, niin kuin täällä ed. Järvinen
totesi yleisen mielipiteen, että suomalaiset haluavat myös
toteuttaa tämän suojelun. Se vaatii uhrauksia:
verkkokalastuksen vähentämistä kahden
ja puolen kuukauden ajan Saimaan alueella laajalti, ja siihen joudumme
sopeutumaan. Niiden ihmisten kohdalla, jotka eivät haluaisi
jostakin syystä periaatteessa tai käytännöllisistä syistä sopeutua,
valvonta-asia on sitten ongelma. Tietysti mitä pitemmälle
me vaan pääsemme yhteistyössä kaikkien
ihmisten kanssa ja vapaaehtoisten toimien suuntaan, sitä enemmän
silloin tämä vastakkainasettelu vähenee,
tässä ministeri on oikeassa, mutta laki on kuitenkin sellainen
kuin on, ja uskon, että sitä vielä tarvitaan.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakimuutos on erittäin
tärkeä ja pitäisi saattaa voimaan nopeasti.
Tarvitaan toimenpiteitä, jotta lailla suojattu saimaannorppakanta kasvaisi
elinkelpoiseksi populaatioksi. Verkkokalastuskielto on keskeinen
toimenpide, ja tämä laki antaa siihen mahdollisuuden.
Vapaaehtoisia suojelusopimuksia on tehty jo 28 vuoden ajan, mutta
silti EU:n luontodirektiivissä määritelty suotuisan
suojelun taso ei ole toteutunut.
Verkkokalastuskiellon pitäisi käsittää koko Saimaan
alue. Kuuttikuolemien riskiä lisää se, että kuutti
ei tiedä Saimaalla uidessaan, milloin se tulee asetusalueen
keskellä olevalle suojelemattomalle alueelle. Kuutit ovat
herkimmillään takertumaan kalaverkkoihin alkukeväästä kesään,
jolloin emo vieroittaa kuutit. Kuutteja uhkaa myös talvien
lumettomuus, jolloin talvipesintä ei onnistu. Saimaannorpan
suojelu vaatiikin erityistä huomiota, eikä meillä ole
varaa antaa yhdenkään kuutin hukkua. Maailmanlaajuisesti
ainutlaatuisen ja uhanalaisen saimaannorpan selviytyminen on yksin
suomalaisten käsissä.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos erittäin
asiallisesta keskustelusta. Tämä on asia, josta
tässä salissa ollaan täysin yhtä mieltä:
tämä meidän harvinainen eläimemme
pitää ehdottomasti suojella. Nyt kun täällä on
paikalla sekä perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja että varapuheenjohtaja,
niin ajattelin parilla sanalla valaista sitä, miksi tämä on
nyt sitten pyydetty perustuslakivaliokuntaan.
Tämä lähtee siitä, että kun
olin vienyt tämän esityksen valtioneuvoston listalle,
niin valtiovarainministeriö kyseenalaisti tämän
korvaussumman, olisi halunnut sinne tietyn ylärajan. Siihen sitten
oikeuskansleri totesi, että kun on kysymys perustuslain
mukaan määräytyvistä tietyistä korvauksista,
jotka maksetaan tietyistä haitoista, niin tämmöiselle
asialle euromääräisen ylärajan asettaminen
on aika vaikea asia.
Tästä nyt syntyi se tilanne, että perustuslakivaliokunnassa
pitäisi tämä korvausjärjestelmä käydä läpi,
nimenomaan se tulkinta, että tässä noudatetaan
sitä samaa, mikä esimerkiksi luonnonsuojelulaissa
on. Se on valiokunnan tärkein tehtävä nyt,
koska tämä jäi meillä niin sanotusti erimieliseksi
asiaksi valtioneuvoston sisällä valtiovarainministeriön
ja meidän ministeriön välillä.
Tämä ratkaisu, että se saatiin tänne,
syntyi sillä, että päädyimme
yhdessä siihen, että tämä kuljetetaan
perustuslakivaliokunnan kautta tämän korvauskäytännön
varmistamiseksi.
Mutta sitten ihan lopuksi, arvoisa puhemies, ensinnäkin
norpan suojelee ihminen. Siitä me varmaan olemme kaikki
aivan samaa mieltä. Suomalainen ihminen on vaan sellainen,
että jos käytetään pakkoa, niin
se halukkuus tehdä yhteistyötä, suojella
ja toteuttaa, vähenee. Sieltä Saimaan alueelta
tehtiin vuonna 2008 esitys, että nyt ryhdyttäisiin
toimenpiteisiin saimaannorpan suojelemiseksi kalastuskuntien kanssa
tehtävin sopimuksin, joilla kalastajat pidättäytyvät
kalastamasta tiettynä aika, ja siitä sitten syntyy
luonnollisesti, jos syntyy merkittävää haittaa,
tämä korvaus.
Mutta nyt on kysymys sitten perjantaina, kun lähden
kuutin pesiä laskemaan, siitä, että me käymme
hyvin tarkkaan asiantuntijoiden kanssa alueella läpi sen,
onko se alue, joka nyt on suojelusopimusten piirissä, norpan
esiintymistä ajatellen riittävän kattava.
Siitä tässä on kysymys. Me olemme siellä saaneet
hienosti sopimuksia aikaan. Niin kuin sanoin, yli 1 600
neliökilometriin kyllä päästään
näillä työn alla olevilla, mutta oleellinen
asia on se, että ne ovat juuri niillä alueilla,
missä norpan liikkeet ja liikkuminen on ja missä se
vaara joutua verkkoon on kaikkein suurin. Mutta itse luotan siihen,
että tämä erittäin hyvä työ,
jota alueella on tehty yhteistyössä kalastuskuntien
kanssa, tuottaa norpan kannalta parhaan tuloksen, koska ihminen
suojelee norpan, ja se laki, joka on nyt käsittelyssä,
tarvitaan siitä syystä, että jos ne eivät
ne keinot riitä, joista nyt on sovittu, niin sitten on
varalla mahdollisuus käyttää tätä.
Tähän, arvoisat perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
ja varapuheenjohtaja, liittyy nyt kysymys siitä, että olisi
erittäin tärkeä saada tulkinta siitä,
että jos me joudumme käyttämään
tätä kieltoa, miten käy sitten vapaaehtoisten
sopimusten ja niiden mukaan maksettavien korvausten. Tämä on
se kysymys, johon tarvitaan myöskin vastaus tilanteessa,
jos todetaan, että se ei riitä, mitä on
yhdessä sovittu.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on hienoa pohdintaa
ministeri Anttilalta. Ajattelin vain päättää tämän
keskustelun hyviin uutisiin, sillä vaikka norppalaskennan
viralliset tulokset ovat selvillä vasta 10. päivä toukokuuta,
niin tuoreet tiedot kertovat tältä päivältä,
että norppia, siis kuutteja, tämän kevään
kuutteja, on löydetty jo ainakin kolme poikasta uusilta
alueilta, siis täysin uusilta alueilta, ja se kuvaa juuri
tätä tarvetta, josta ministeri Anttilakin kertoi.
Eli suojelualueiden määrä ja niiden sijainti elää koko
ajan, ja sen mukaan täytyy myöskin täällä meidän
elää.
Keskustelu päättyi.