6) Hallituksen esitys laiksi hautaustoimilain 6 §:n
muuttamisesta
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Hautaustoimilakia ehdotetaan siis täydennettäväksi
siten, että evankelisluterilaisen kirkon seurakunnat sekä seurakuntayhtymät
voisivat kokonaan tai osittain myöntää vapautuksen
hautaustoimessa perittävistä maksuista, jos vainaja
on ollut rintamaveteraani tai muusta siihen rinnastettavasta syystä.
Hallituksessa on pidetty tärkeänä saada
nopeasti korjaus tähän ongelmaan, joka hautaustoimilain
eduskuntakäsittelyssä viime istuntokauden lopussa
ilmeni. Esityksen tarkoituksena on siis mahdollistaa useiden seurakuntien
sekä seurakuntayhtymien nykyisin noudattaman arvokkaan
käytännön jatkuminen. Seurakunnat ovat toiminnallaan
halunneet osoittaa ansaittua kunnioitusta maamme itsenäisyyttä puolustaneille henkilöille.
On tärkeää, että tämä käytäntö voi siis
jatkua nykyisellään.
Säännöstä voitaisiin soveltaa
hyvin laajasti kaikkiin rintamaveteraaneihin ja näihin
rinnastettaviin ryhmiin. Maksuvapautus voitaisiin näin siis
myöntää myös vapautukseen oikeutetun
henkilön puolisolle. Jos maksuvapautuksia myönnetään,
ne tulisi kohdentaa yhtenäisen käytännön mukaan
myös muille kuin kirkon jäsenille. Tämä laki
on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti uuden hautaustoimilain
kanssa elikkä ensi vuoden alusta, kovasti odotettu ja keskusteltu
laki.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri totesi, kyseessä on
odotettu lainmuutos hautaustoimilain 6 §:n osalta. Tästä on
käyty paljon keskusteluja. Hallintovaliokunnan puheenjohtaja
on nyt paikalla, ja hän myös itse on hämmästellyt
sitä, että osittain tällainen tulkinta
asiaan tuli. Silloinkin jo hallintovaliokunta oli pitänyt
tärkeänä, että vastaisuudessakin olisi
mahdollista noudattaa aikaisempaa menettelyä eli nykyisin
vielä voimassa olevan lainsäädännön
mukaista menettelyä.
Mutta jos lähtee analysoimaan hallituksen esitystä,
pääasiallisessa sisällössä,
jonka ministeri tässä toisti, lukee esimerkiksi
"muusta siihen rinnastettavasta syystä". Sitten täällä puhutaan myöskin
siitä, millä tavoin tämän muutoksen
jälkeen voidaan vapautus myöntää vapautukseen oikeutetun
henkilön puolisolle. Tämä on tietysti toisaalta
mielenkiintoinen asia. Onhan selvää tietysti,
että osa näiden nykyisten veteraanien puolisoista
ei ollut silloin aviossa ja on sen jälkeen mahdollisesti
avioitunut. Varmasti he ovat tehneet erittäin ansiokasta
työtä nimenomaan veteraanien hyväksi;
moni on sodan vammojen jälkeen ollut vaikeassa tilanteessa
jne.
Mutta kyllä itse näkisin myös sellaisen
tilanteen, että kotirintamanaisetkin olisi voitu mielestäni
rinnastaa tähän, ja olisinkin mielenkiinnolla kuullut,
millä tavoin ministeri mahdollisesti suhtautuisi siihen,
jos valiokunta käsittelyssään tavalla
taikka toisella huomioisi kotirintamanaiset, koska hehän
ovat omalta osaltaan olleet sodan aikana pitämässä Suomea
ja Suomen taloutta pystyssä silloin, kun miehet olivat
rintamalla. Tämä on eräs asia, johon
mielestäni ehkä valiokunnan kannattaisi puuttua.
Sitten eräs asia, joka on uudessa laissa ja joka on
täällä toistettu, on sivun 2 yläosassa,
ainakin tässä versiossa, joka allekirjoittaneella,
eli "Nykytilaan ehdotetut muutokset". Olen jäänyt
vaan joskus miettimään sitä, että kaikille
pitäisi hautapaikka myöntää samalla
hinnalla, mikäli olen ymmärtänyt oikein.
Eli jos henkilö on seurakunnan jäsen ja on osallistunut
seurakunnan taloudenhoitoon ja sitten seurakunta on niillä rahoilla ostanut
esimerkiksi maata ja kunnostanut hautausmaaksi, niin tuntuu ainakin
allekirjoittaneesta hieman epäloogiselta, jos näin
uskaltaa, arvoisa puhemies, sanoa, että sellainen henkilö,
joka ei ole osallistunut millään tavoin maksujen
kautta seurakunnan taloudenpitoon, saa samanlaisen kohtelun hautapaikan
osalta, mikäli olen ymmärtänyt oikein,
tässä uudessa laissa.
Mutta eräs asia, herra puhemies. Ed. Halme on useaan
otteeseen ja omassa neitsytpuheenvuorossaankin, mikäli
muistan oikein, ottanut esille sen, että tämän
vapautuksen tulisi koskea kaikkia veteraaneja, olivatpa he missä seurakunnassa tahansa,
koska kyse ei kuitenkaan ole niin suurista rahoista ja se olisi
kunnianosoitus kuitenkin sotiemme veteraaneja kohtaan.
Ed. Halme on tänään jättänyt
nimissään lakialoitteen asiasta, ja hän
tulee ehkä omassa puheenvuorossaan lyhyesti siihen paneutumaan
ja lähetekeskustelussa sitten aikanaan vielä tarkemmin analysoimaan
aloitettaan. Mutta jo tässä yhteydessä,
kun ei tiedä, onko arvoisa ministeri silloin lähetekeskustelussa
paikalla, ehkä olisi mielenkiintoista kuulla, millä tavoin
ministeri suhtautuisi tällaiseen ajatukseen, jota muun
muassa ed. Halmeen osalta nyt on tuotu esiin ja jonka osalta myöskin
tässä lakialoitteessa on hieman tarkemmin määritelty,
millä tavoin se voitaisiin rahoittaa ilman varsinaisia
veronmaksajain rahoja tässä vaiheessa ainakin
eli ei Valtiokonttorin kautta vaan nimenomaan seurakuntien omien
järjestelmien kautta. Silloin kaikki veteraanit olisivat ihan
tasavertaisessa asemassa. Niin kuin, arvoisa puhemies, totesin,
se ei kyllä kaada seurakuntia taikka seurakuntayhtymiä,
saatikka sitten Kirkon keskusrahastoa mihinkään
huonoon jamaan, koska asianomaisen lain perusteella siihen olisi kyllä mahdollisuus.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lapsus kun tässä sattui,
on tärkeää, että siitä on
päästy nyt eteenpäin ja on tehty korjausesitys.
Mutta voisi klassista sanontaa mukaillen sanoa, että kehitys
on ollut oikean suuntaista mutta riittämätöntä.
Kyllä me perussuomalaisessa eduskuntaryhmässä katsomme,
että nyt on niiden tekojen aika, aivan kuten pääministeri
Anneli Jäätteenmäki, joka oli rintamaveteraanien
kokouksessa Kuopiossa puhumassa, ja kuulin eilen Espoon valtuustossa,
että oikein hyvän puheen oli pitänyt.
Hoidettaisiin nyt tämä asia niin, että hautapaikasta
tulisi sotiemme veteraaneille subjektiivinen oikeus eli että se
tulisi kaikille asuinpaikasta riippumatta. Se herättää katkeruutta
ja kummastusta, jos joillain paikkakunnilla myönnetään
tai voidaan myöntää ja jossain taas ei.
Tämä asia on kertalinttuulla nyt saatavissa kuntoon,
ja sen takia ed. Halme on tehnyt tästä lakialoitteen,
johon koko perussuomalainen eduskuntaryhmä on yhtynyt.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lupauksia, lupauksia, lupauksia on tämä talo täynnä!
Jos minä pitäisin aviolupaukseni yhtä hyvin
kuin tämän talon ministerit, en koskaan olisi
ollut päivää pitempään
naimisissa. Ja muutama luku: 33 veteraania kuolee joka ikinen päivä,
elikkä kun ed. Pulliaisen työpäivä on
17 tuntia, 24 sotaveteraania kuolee sinä aikana, kun hän on
täällä töissä. Se on
noin kaksi tunnissa. (Ed. Pulliainen: Johtuuko ne toisistaan jollain
lailla?) — Kaikki Suomen sotaveteraanit taistelivat myöskin
teidän isänmaanne puolesta, herra Pulliainen,
että te voisitte täällä vapaana
olla tänään vapaassa isänmaassa.
Miten täällä voi olla mahdollista,
että vielä väännetään
kättä tästä itsestäänselvästä asiasta, kuten
on ennenkin tehty? Nyt tämänhetkinen hallitus
yrittää sillä ottaa lisää pisteitä,
että he hoitavat tämän. Pääministeri
ei ottanut kantaa ja sanoi, että kirkko on niin itsenäinen,
että he hoitavat tämän asian itse. Kirkko
on itsenäinen, mutta tämä on itsenäinen
valtio myöskin sen takia, että veteraanit olivat
valmiit kuolemaan sen takia. Kirkon pitäisi myöskin
tätä hallitusta ja tätä isänmaata
totella. Nimittäin yhtäkään
kirkkoa ei olisi pystyssä, jos emme olisi sotaa voittaneet.
Sitten täällä oli ministeri, joka
lupasi hoitaa homman, ja täällä ollaan
taas. Mitään ei ole hoidettu. Oli myöskin
eräs ministeri, joka lähti veteraaneille tarjoamaan
pullaa, mutta se pulla oli leivottu ilman vehnää,
jotenka olen nyt tehnyt lakialoitteen, joka on rinnakkaislakialoite
hallituksen esityksen kanssa ja joka takaa, että jokainen sotaveteraani
sukupolveen ja sukupuoleen katsomatta saa ilmaisen hautapaikan.
Hallitus tulee varmaan vetoamaan tähän, että ei
ole rahaa, jotkut seurakunnat ovat niin köyhiä.
Tämä ei ole totta. Kirkkohallitus tai Kirkon keskusrahasto
jakakoon kaikki rahat, kun perii yksityisyrittäjiltä tässä maassa
yli 860 miljoonaa rahaa eikä anna mitään
vastapainoksi. Olen aivan varma, että yhdelläkään
yksityisyrittäjällä ei ole mitään
sitä vastaan, että heidän verorahoistaan,
kirkkorahoistaan, nämä veteraanit haudattaisiin.
Otin myöskin selvää, kun niin moni
sanoi, että melkein kaikki kirkot maksavat veteraaneille
tämän hautapaikan tai se on ilmainen. Tämäkään
ei ole totta. Myöskin kirkot valehtelevat tai ainakin niissä työskentelevät
piispat. Nimittäin yli 20 prosenttia suomalaisista kirkoista
ei anna veteraaneille ilmaista hautapaikkaa ja, ikävä kyllä, många
av de här församlingarna är finlandssvenska,
trots att många av de krigsveteraner som var ute i kriget
var finlandssvenskar. Suomeksi: "Moni näistä kirkoista
on suomenruotsalaisia, vaikka ihme kyllä melko suuri osa
sodassa kaatuneista ja nykyään elävistä veteraaneista
on suomenruotsalaisia." Hävetkää, Rkp!
Elikkä haluan tähän tulla takaisin.
Tulen pitämään myöskin tarkkaa
kirjaa, kun tämä lakiesitys tulee äänestykseen,
kuka täällä on isänmaallinen
ja kuka ei, jotenka hallituksen täytyy nyt joko hoitaa
hommansa tai, niin kuin pääministeri itsekin sanoo,
täytyy puhua niin totta kuin tällä hetkellä voi,
mutta lupaukset täytyy pitää.
Tosiaankin minun lakiesityksiäni tulee tällä viikolla
enemmänkin, perjantaina vissiin, käsittelyyn,
ja silloin voitte tulla sanomaan oman mielipiteenne, olenko tässä oikeassa
vai en. Minä vaadin, että jokaiselle rintamaveteraanille ja -naiselle,
molemmille, kaikille sodan käyneille, pitäisi
tasapuolisesti hautapaikat olla ilmaisia.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valmius hautaustoimilain 6 §:n
muuttamiseen oli opetusministeriössä olemassa
jo heti lain hyväksymisen jälkeen eduskunnassa
7. helmikuuta 2003, joten perustuslakivaliokunnan lausunnon ja hallintovaliokunnan
mietinnön pohjalta työ aloitettiin. Lukuisten
yhteydenottojen perusteella on syntynyt neljä sisällöltään
osin toisistaan poikkeavaa lakialoitetta. Jokaisessa on kuitenkin
tavoitteena aivan oikeutetusti sotaveteraanien ilmaiset hautapaikat.
Hallituksen antaman muutosesityksen mukaan seurakunta tai seurakuntayhtymä voi
2 momentin estämättä myöntää kokonaan
tai osittain vapautuksen maksuista, jos vainaja on ollut rintamaveteraani
tai muusta siihen rinnastettavasta syystä. Näin
ollen vanha käytäntö palautettaisiin.
Tässä herää kuitenkin jatkokysymyksiä: Onko
oikein, että eri seurakunnissa tai seurakuntayhtymissä rintamaveteraaneja
kohdellaan eri tavoin, kun perustuslaki lähtee käsittääkseni
pitkälti yhdenvertaisuudesta?
Esitänkin, että valiokuntakäsittelyssä kaikille rintamaveteraaneille
turvattaisiin mahdollisuus ilmaiseen hautapaikkaan, niin kuin täällä on
jo tullut esillekin tämä asia. Se on meidän
kunniavelkamme maamme itsenäisyyden puolustajille. Heidän
rivinsähän tulevat vuosittain harvenemaan 10 000
hengellä — tämähän
oli pääministeri Jäätteenmäen
ilmoitus ainakin tuolla tilaisuudessa, mistä äsken
keskusteltiin — ja näiden henkilöiden
keski-ikä on tällä hetkellä 83
vuotta. Oikeastaan tämä on myös oma velkani
omalle isälleni, joka oli myöskin sotainvalidi,
ajoi miinaan moottoripyörälähettinä ja
haavoittui sodassa ja on koko ikänsä sitä vammaa
kantanut ja kuoli vuonna 88, joten minulla on ihan omat perustellut
syyni myös tässä asiassa. Hänelle
silloin kyllä annettiin myös ilmainen hautapaikka.
On tullut yhteydenottoja myös katolilaisilta rintamaveteraaneilta,
jotka toivoisivat yhdenmukaista kohtelua evankelisluterilaisten
kanssa, mikäli heidät haudataan eri paikkakunnalla
olevaan, oman uskontonsa mukaiseen hautausmaahan. Valiokunnassa
on syytä tutkia myös muiden uskontokuntien menettelytavat
ja näin rintamaveteraanien oikeus ilmaiseen hautapaikkaan. Kuten
suunniteltu on, tärkeintä on, että laki
saadaan voimaan ennen vuodenvaihdetta eli samanaikaisesti jo hyväksytyn
hautaustoimilain kanssa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että viime sotien veteraaneille halutaan oikeudenmukaisuutta
ja heistä halutaan puhua kunnioittavaan sävyyn.
Tämä on erittäin hyvä asia.
Viime sotien veteraaneille pääosa Suomen seurakunnista
on jo pitkään halunnut antaa ilmaisen viimeisen
leposijan, ja päätäntävaltahan
on ollut seurakuntien päättävillä elimillä.
Seurakunnilla on maassa hyvin pitkälle menevä itsenäisyys,
itsehallintonsa, jotenka aivan helppoa ei ole säätää sellaista
lakia, varsinkin kun kirkon itsenäisyyttä suhteessa
valtioon on viime vuosina haluttu lisätä, joka
pakottaisi seurakunnat antamaan ilmaisen hautasijan veteraaneille.
Tämän tulee olla kuitenkin tavoitteena. On aivan
totta, niin kuin on sanottu, että viime sotien veteraanit taistelullaan
turvasivat sen, että tässä maassa on ollut
uskonnonvapaus ja että tässä maassa on
voitu kokoontua kirkkoihin ja viettää kristillisiä hautajaisia
koko itsenäisyytemme ajan. Näin ei ole ollut kaikkialla.
Siksi viime sotien veteraanien viimeistä matkaa on
syytä kunnioittaa. Valitettavinta vain on, että raskaimmissa
taisteluissa mukana olleitten, vaikeimmin vammautuneitten pääosa
on jo poistunut keskuudestamme. He, jotka olivat pisimpään
sodassa ja vammautuivat eniten, ovat poistuneet ilman, että ovat
saaneet minkäänlaisia veteraanitunnuksia tai edes
tunnustusta isänmaan hyväksi tekemästään
työstä. Päinvastoin, ovat joutuneet kokemaan
pilkkaa 60-luvun radikalismin vuosina. Samoin he, jotka ovat kaatuneet
viime sodissa, eivät olleet tietoisia, että isänmaamme
itsenäisyys säilyi. Mutta näille jäljellä oleville
veteraaneille on varmasti syytä tehdä kaikki se,
mitä heidän hyväkseen voidaan tehdä,
ja myös tässä kunniatehtävässä,
joka on symbolinen, ilmaisessa hautapaikassa; se tulee heille suoda.
Itse asiassahan hautaustoimilaissa tapahtui kömmähdys,
joka tosin eräissä puheenvuoroissa täällä eduskunnassa
viime vaalikaudella huomattiin, kömmähdys, joka
johti siihen, että nyt on ollut tarve korjata lakia ja
saattaa tämä asia jatkumaan, kuten se on tähänkin
asti ollut. Minä toivon, että jatkokäsittelyssä voitaisiin
löytää ainakin niin vahvat suositukset,
että riippumatta seurakuntien omista viranhaltijoista — joissa saattaa
olla nuoria, viime sotien historiaa tuntemattomia viranhaltijoita,
ja myös seurakuntien päättäjissä voi
olla viime sotien historiaa tai tämän päivän
todellisuutta tuntemattomia päättäjiä,
joita niitäkin ikävä kyllä kaikkialta
löytyy — tehtäisiin niin selkeät
päätökset, että käytäntö voisi
olla yhtenäinen ja seurakunnat tämän
kunniatehtävän suorittaisivat.
Nythän on ilmennyt muun muassa vapaussodan jääkäritunnuksien
asentamisessa vapaussodan hautoihin, että jotkut seurakunnat
ovat ne sallineet ja jotkut eivät. Mielestäni
tällaisille yksityishenkilöistä johtuville
pikkumaisuuksille ei tulisi olla sijaa, vaan tulisi saada seurakunnille ainakin
niin velvoittava suoritus lain myötä, että siellä asianomaiset
päättävät elimet kaikille viime
sotien veteraaneille antaisivat ilmaisen viimeisen leposijan, jonka
puolesta he ovat taistelleet, ja vielä selvitettäisiin
tämä määräytymisperuste
niin selkeäksi, että sen piiriin pääsisivät kaikki,
jotka ovat isänmaan hyväksi tuona aikana olleet
eri puolustustehtävissä. Nythän ilmenee
tiettyjä kysymyksenasetteluja siitä, kenellä on
veteraanitunnus, kenellä ei. Tämä pitäisi myöskin
veteraanitunnuksen osalta lähemmin selvittää.
Mielelläni näkisin kysymyksen paljon laajempana,
myöskin veteraanien puolisoita ja kotirintamalottia koskevana.
Toivon, että jatkokäsittelyssä kiinnitettäisiin
tähänkin kunniavelkakysymykseen riittävästi
huomiota.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen tässä juuri
piti niin syvällisen ja pohdiskelevan puheenvuoron, että,
miten voisi sanoa, jos ed. Oinosen puheenvuoroon joitakin toiveita
asettaisi, niin ehkä näin tärkeässä asiassa
jyrkempi vaatimustaso olisi voinut olla selvä ja tulla
selvemmin näkyviin. Mutta ed. Oinosen puhetavan tuntien
hän tarkoittaa aina hyvää kaikissa asioissa
eikä esiinny sillä lailla jyrkkänä niin
kuin monet edustajat täällä monessa asiassa turhankin
usein tulevat esille.
Itse pyrin esiintymään tässä niin,
että näkisin kokonaisuuden kannalta tämän
asian suuruuden ja merkityksen. Tällä kertaa katsoisin,
että on erittäin hyvä asia, että asianomainen
ministeri on läsnä ja seuraa tätä keskustelua,
ja jos oikein ymmärrän, varmaan antaa heti tämän
jälkeen selvän palautteen, että tiedämme,
missä mennään ja miten syntyy ja miten
käy.
Ed. Oinonen puheenvuorossaan viittasi, että silloin
kun eduskunta käsitteli viime eduskuntakaudella hautaustoimilakia,
tähän asiaan kiinnitettiin huomiota. Siihen kiinnitettiin
huomiota, mutta ei ehkä riittävässä määrin.
Pitkälti voi ajatella, että se hallituksen suuri
valta, millä asiaa ajettiin, ajoi sen sen näköisenä,
että valiokunnassakaan ei syntynyt sellaista mietintöä,
että tämä asia olisi tullut kuntoon ja
järjestykseen. Vasta kun veteraanijärjestöt
heräsivät tähän asiaan ja nähtiin
tämä voima ja näköala, mikä syntyy
siinä, jos asioita huonosti hoidetaan, miten kansa reagoi
siihen ja millä lailla se tulee vaaleissa näkyviin,
sen jälkeen tähän paneuduttiin ja alettiin elää tämän
mukaan niin, että syntyy muutosta ja toimenpidettä tämän
lain korjaamiseksi, lain, mikä ei ole vielä voimaankaan
astunut.
Katson niin, että varmasti yhtenä hyvänä signaalina
oli tässä asiassa, kun äsken kuuntelin
ed. Halmeen puheenvuoroa, ed. Halmeen vaatimus tämän
asian muuttamiseksi ja korjaamiseksi. Luulen, että ed.
Halmeen menestys vaaleissa herätti myöskin nykyisen
hallituksen toimimaan niin, että Halmeen suuri ylivalta,
mikä on muodostumassa näistä kansalle
tärkeistä asioista, taitettaisiin hallituksen
paremmilla esityksillä jo ennen kuin kansa kerkiää siihen
voimakkaammin reagoida.
Tämän pohjalta käyty keskustelu osoittaa
sen, että asia on herkkä. Siihen tunnetaan mielenkiintoa,
ja tästä on helppo puhua, ja tähän
on helppo vaikuttaa.
Ed. Vistbacka pohdiskeli puheenvuorossaan sitä, kuinka
puolisot tulisi ottaa huomioon ja millä näköalalla.
Mielestäni suomalaisessa kirkossa eri uskontokunnista riippumatta
on kyllä tapa ja taito pohtia se asia kuntoon, kuka on
kenenkin puoliso, kenen puoliso on oikeutettu tähän
ilmaiseen hautapaikkaan ja kenen puoliso on kohtuullista rinnastaa
tähän rintamaveteraanin statukseen, mikä tässä asiassa
on olemassa. Selvyyden vuoksi mainitsen kuitenkin, että Suomen
kirkkoonkin on pesiytynyt sellaisia ajatusmaailmoja, että joskus
näissä saattaa olla vaikeuksia olemassa. Toivon,
että syntyy sellainen kansanliike, että ne väärällä näköalalla
tehdyt tulkinnat, mistä itse olen joskus jyrkästi
eri mieltä, eivät sekottuisi tähän
asiaan.
Tältä osin voisi myöskin sanoa, että täällä on otettu
ainakin ed. Vistbackan puheenvuorossa esille kotirintamanaiset ja
kotirintamanaisten merkitys tämän, miten sanoisin,
suomalaisen yhteiskuntajärjestyksen säilyttämisessä,
säilyttämisessä niin, ettei ollut kysymys
järjestyksestä, vaan koko maan tulevaisuudesta
silloin, kun miesväki taisteli rintamalla. Kotirintamaväki, erityisesti
kotirintamanaiset, teki sen työn, mistä miehet
vapautuivat aseellisiin rintamatehtäviin. Sen asian esille
ottaminen ja pohtiminen myöskin valiokuntakäsittelyvaiheessa
voisi olla sellainen paikka, vaikka en usko, että asia
tässä etenee, että sitä asiaa
voitaisiin tarkastella sillä silmällä,
että esille otetaan tämä näköala,
että kotirintaman naisväki on varmasti tehnyt
tämän isänmaan eteen kaiken sen, mitä silloin
nuoruudessaan kykeni ja pystyi tekemään. Naiset suoriutuivat
jopa yliluonnollisista tehtävistä. Sen pohjalta
voin epäillä, että tämän
päivän suomalaisista miehistä, naisia
en niinkään tähän ottaisi epäilyn
alle, moni ei selviäisi niistä tehtävistä, mistä kotirintamanaiset
selvisivät toimiessaan teollisuuden ahjon äärellä tai
auran kurjessa viljellessään maata, että leipää riittäisi
kansalle, sitä riittäisi syötäväksi
niin, että taistelukunto ja henkinen kestävyys
säilyi niissä oloissa niin, että se vihollisen
uhka pystyttiin lannistamaan ja maa säilyi itsenäisenä.
Herra puhemies! Tämän asian puitteista voin olla
varma, että tämä etenee toivotulla tavalla. Hallituksen
esitys on sen verran yksinkertainen ja lyhyt, että tätä ei
voi kovin monessa paikassa väärin tulkita. Mutta
toivon, että myöskin valmistelutyössä valiokuntakäsittelyssä otetaan esille
ne keskustelut ja puheenvuorot, mitä tässä lähetekeskustelussa
ja edustajien jättämien muutamien lakialoitteiden
lähetekeskustelussa on tullut ja syntynyt. Jos tämän
ulkopuolelta vielä löytyy merkittäviä asioita,
mitkä tästä ulos ovat jääneet,
se osoittaa sitä, että myöskään
eduskunta ja nykyiset edustajat eivät kaikkea osaa esille
nostaa. Kyllä tässä aika monen näköisiä kohtia
jo esille nykyiselläkin keskustelutasolla on noussut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän kunniavelka-asian
hoitamisessa on monta sisällöllisesti ja teknisesti
erilaista vaihtoehtoa, kuten asiasta edellisellä kerralla
käyty keskustelu osoitti: neljä lakialoitetta,
joissa on vähän erilainen sisältö.
Pohjavire on kuitenkin hyvin sama. Se on kunniavelan maksu, joka
pitää hoitaa.
Minusta olisi ollut oikein reilua, jos kerrankin hallituksen
esityksen perusteluissa olisi rehellisesti todettu, että asia
unohtui viime kerralla, piste. Se olisi ollut semmoinen isänmaallinen
teko. Se ei näköjään kuulu pelisääntöihin,
että tunnustetaan reilusti, että tuli möhlityksi.
Saa olla reilu itseään kohtaan ja tunnustaa, että tässä on
möhlitty. (Ed. Ahde: Se oli edellinen hallitus!) Kun se möhlijä on
vielä edellinen hallitus, tunnustus olisi ollut helppo
tälle hallitukselle — joka on muuten ilmoittanut
olevansa paljon parempi, ed. Ahde, elikkä siis tässä suhteessa
näin.
Nimittäin tämä olisi sikälikin
ollut varsin helppoa, kun katsotaan, mitä nyt hallituksen
esityksessä esitetään. Tässähän
esitetään 6 §:ssä mainittavaksi
seuraavaa: "Seurakunta tai seurakuntayhtymä voi 2 momentin
estämättä myöntää kokonaan
tai osittain vapautuksen 1 momentissa tarkoitetuista maksuista,
jos vainaja on ollut rintamaveteraani tai muusta siihen rinnastettavasta syystä."
Siis toisin sanoen vanha käytäntö säilyy.
Tämä asia on myöskin sellainen, että jos tämä on
se yleinen viritys ministeriössä, minä ihmettelen
edelleenkin, miksi hallintovaliokunta ei tätä asiaa
hoitanut, kun hallintovaliokunnalle tämä möhlä osoitettiin.
Se olisi ollut erittäin helposti hoidettavissa. Se ei ole
mitään muuta kuin vanhan tekstin tuominen tähän
yhteen uuteen momenttiin ja sillä siisti, perustelut ja
kaikki niin kuin aikaisempi käytäntö,
kun se asia esitellään nyt juuri niin, että kaikki
on entistä, mikään ei muutu.
Mikä sitten koskee tämän asian hoitamista
sillä tavalla kuin ed. Halme esitti asian hoidettavaksi,
että etu myönnettäisiin kaikille, silloin
kun on kysymys evankelisluterilaisen kirkon jäsenistä, kun
meillä on valtionkirkkojärjestelmä, joka
toimii sillä tavalla, että oikeastaan miltei kaikki kirkkolain
muutokset, jotka koskevat valtionkirkkoa, evankelisluterilaista
kirkkoa, kulkevat eduskunnan kautta — siis toisin sanoen
meillä on keskinäinen yhteenkuuluvuus valtionkirkon kanssa — silloin
tietysti on olemassa erinomaisen hyvät asialliset perusteet
sille, että menetellään, niin kuin ed.
Halme äsken ehdotti. Kun ed. Halme pitää kirjanpitoa
meidän käyttäytymisestämme täällä kaikessa,
myös erikoisesti ed. Pulliaisen kohdalta, niin kuin hän äsken
ilmoitti jälleen kerran, niin minä ilmoitan jo
etukäteen, että mikäli olen äänestyksessä paikalla,
tulen ed. Halmeen ehdotuksen puolesta äänestämään,
jos se teitä rauhoittaa yhtään.
Mutta tällä asialla on myöskin muu
puolensa, joka olisi voinut olla perusta sille, että hallituksessa
tätä asiaa olisi todella mietitty, jos hallituksen
esityksen tekstin sisältö olisi ollut se, mitä ed. Halme
esitti, että kaikkia veteraaneja koskien tämä asia
olisi hoidettava. Nimittäin niin kuin täällä yhdestä puheenvuorosta
kävi ilmi, katoliset ovat olleet yhteydessä, että tämän
tulisi koskea myöskin heitä. Siinähän
ei ole olemassa silloin valtionkirkkosidonnaisuutta, jolloinka asia muuttuneekin
pikkuisen monimutkaisemmaksi, jolloinka valtioyhteisön
pitäisi olla niissä kustannuksissa mukana. Vielä asialla
on se puoli, mikä ed. Vistbackan puheenvuorosta kävi
ilmi, että toiset ovat osallistuneet seurakunnan talouden hoitoon
taloudellisella panoksella ja toiset eivät; tämäkin
olisi sitten siinä. Mutta silloin kun on kysymys valtionkirkosta,
silloin minusta tämä asia on perusteiltaan ihan
selvä.
Toivon hartaasti, että hallintovaliokunta, joka nyt
on tullut tunnontuskiinsa, hoitaa tämän sivistyneesti
ja laajemman kaavan mukaisesti eduskunnassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin tätä asiaa on
nyt ollut parsimassa nykyisen hallituksen kulttuuriministeri, ministeri
Karpela, joka on paikallakin, ja edellisen hallituksen vastaava
ministeri on ilmoittanut täällä tänäänkin
vahvan kantansa tämän puolesta ja todennut, että asiaa
oltiin jo hoitamassa kuntoon edellisen hallituksen aikana. Kuitenkin
tämä hautaustoimilain 6 §:n muuttaminen,
niin kuin ed. Pulliainen edellisessä puheenvuorossaan totesi,
on varsin pieni asia. Tässä todellakin on syytä kysyä, miksi
ei tätä asiaa hoidettu ikään
kuin lyhyemmän kaavan mukaan kuntoon.
Tässä on kaksi ehdollista kohtaa: "Seurakunta tai
seurakuntayhtymä voi - - myöntää kokonaan tai
osittain vapautuksen - - maksuista"; ja toinen: "jos vainaja on
ollut rintamaveteraani tai muusta siihen rinnastettavasta syystä".
Eli siinäkin on hiukan väljyyttä. Yhdyn
niihin ajatuksiin, että todella ei vain rintamaveteraanit
vaan laajemmin tuon ikäluokan ihmiset kotirintamalla muutenkin.
Laajennetaan asiaa: Yleensäkin sodan aikana työtä tehneet
ihmiset todella ovat osallistuneet vahvasti ja raskaasti Suomen
valtion ja Suomen kansan puolesta tapahtuvaan työhön.
Se on ollut raskasta aikaa.
(Puhuja siirtyy puhujakorokkeelle) Arvoisa puhemies! Vielä täältä puhujakorokkeelta:
Se on ollut raskasta työtä, se on jättänyt
jälkensä ihmisiin. Kun nyt viikonloppuna Kuopiossa
rintamaveteraanit kokoontuivat, siis nimenomaan ne veteraanit, jotka
ovat olleet etulinjassa ennen muuta, sillä tavallahan se
järjestö perustettiin, ikään
kuin näillä pohjin, niin siellä tuli
ilmi se, mitä veteraanit tarvitsevat: He tarvitsevat eläessään
myös apua ja tukea, kuntoutusta ennen muuta, varsin paljon
kotikuntoutusta, kotipaikkakunnalla tapahtuvaa kuntoutusta. Ei monikaan pysty
laitoskuntoutukseen, joka on raskaampaa ja vaatii matkustamista,
mutta kotona olemisen tukemista, kotipalveluja, kotisairaanhoitoa, yleensä ottaen
hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa.
Kun tämä kunniavelka-ajatus yhdistyy ehdottomasti
siihen, miten yleensä vanhempia ihmisiä kohdellaan,
miten he saavat tukea terveyden- ja sairaanhoidon osalta, me olemme
todellakin hyvin tärkeiden asioiden parissa. Vanhempien
ihmisten usko siihen, että heistä todella välitetään, on
viime aikoina rapautunut johtuen aika tavalla siitä, että terveyden-
ja sairaanhoidon rakenteet ovat heikentyneet. Usein ihmiset ajattelevat,
että kun heillä on jo ikää,
heistä ei niin paljon välitetä. Nämä tavallaan
liittyvät toinen toisiinsa. Koska nyt puhutaan hautaustoimilaista
eli niistä ihmisistä, jotka ovat, niin kuin täällä on
jo todettu, kuolleet, ovat jo ikään kuin poistuneet
tästä yhteisöstä, heille kunniavelka
toki on syytä maksaa ja suorittaa, ja siinä mielessä tämä esitys
on täysin oikein, mutta ei pidä unohtaa niitä eläviä veteraaneja
ja samaa ikäluokkaa olevia ihmisiä.
Nimenomaan tämä asia on hyvin tärkeä eduskunnan
kannalta, koska on olemassa tietty määrä budjettivaroja
kuntoutukseen. Ikäluokat veteraanikuntoutuksessa jatkuvasti
pienenevät, mutta rahat pitäisi säilyttää ikään
kuin edelleenkin niiden ihmisten käytössä ja
myös laajentaa kuntoutukseen pääsevien
piiriä. Täällä on puhuttu naisista,
jotka ovat tehneet työtä kotirintamalla, ja muutenkin
pitäisi ymmärtää laajemmin tämä asia.
Esimerkiksi maan jälleenrakentamisen vaihe oli myös
erittäin rankka ja ihmisiä rasittava ja heidän
terveyteensä pitkällä aikavälillä vaikuttava
jakso. Näin ollen kuulutan vain myös sen perään,
ettei ainoastaan kuolleita vaan myös eläviä veteraaneja
ja muita vanhuksia muistetaan.
Sinänsä se, että nyt tämä hallituksen
esitys kirvoittaa näin laajan keskustelun, on varsin hyvä asia.
Kyllä tämä asia sinänsä on
sen ansainnut, kun otamme mahdollisimman laajasti tämän
asian keskusteluun ja myöskin toteamme tämän
virheen oikaisun tärkeyden. Tosin todella, puhemies, ed.
Pulliainen otti esiin sen, ja hallintovaliokunnan puheenjohtaja
on paikalla, että hallintovaliokunta käsitteli
asiaa ja katsoi, että se hoidetaan myöhemmin;
näin ymmärsin silloin, kun tämä asia
oli esillä. (Ed. Väistö: Hyvin ehditään hoitaa!) — Olisiko
ehditty hoitaa aikaisemmin, en tiedä. (Ed. Väistö:
Mitä siitä olisi ollut apua?) — Ainakin
se apu siitä nyt on ollut, että tämä asia on
noussut keskusteluun. Ehkä se omalla tavallaan myös
virittää näitä muita tarpeita
ja tuo niitä esille. Tässä mielessä tämä pitempikin
kaava ehkä nyt on tarpeen.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Tuli vauhdikas lähtö aitiosta. — Kiitoksia
ensinnäkin erittäin hedelmällisestä keskustelusta.
Täällä on useaan otteeseen otettu
esille lakialoitteita, joita on tehty tästä aiheesta.
Ensinnäkin eräässä lakialoitteessa
ehdotetaan, että säännösehdotuksessa
mainituille henkilöryhmille olisi siis aina myönnettävä maksuvapautus
kaikista hautaustoimesta perittävistä maksuista.
Lisäksi tässä lakialoitteessa ehdotetaan,
että seurakunta tai seurakuntayhtymä voisi siis
vapauttaa maksuista edellä mainitun henkilön puolison
ja muutoinkin erityisistä syistä myöntää maksuvapauden.
Tämä aloite muuttaisi siis nykyistä harkinnanvaraista
maksuvapautuskäytäntöä, ja tämä automaattinen
maksuvapautushan edellyttää sitä, että laissa
yksiselitteisesti määritellään
ne ryhmät, joita vapautus koskee. Tällöin
tämä lakialoite rajaisi lain soveltamisalan ulkopuolelle
ne henkilöt, joilla on ulkomaalaisen rintamasotilastunnus,
sekä eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden
kuntoutuksesta annetun lain 1 §:n 1, 2, 4 ja 5
kohdassa tarkoitetut henkilöryhmät. Jos tämä maksuvapautus
siis määrättäisiin lakisääteiseksi,
niin silloin tulisi tietenkin selvittää, miten
seurakunnille kompensoidaan siitä aiheuttavat kustannukset.
Tämä lakialoite tullessaan voimaan ei koskisi myöskään
niitä veteraaneja, jotka haudataan muualle kuin evankelisluterilaisen
seurakunnan tai seurakuntayhtymän ylläpitämälle
hautausmaalle. Kuten täällä ed. Pulliainenkin
huomioi tämän aiheen, muun muassa ortodoksiset,
juutalaiset ja islamilaiset rintamaveteraanit eivät tällöin
kuuluisi tähän, aivan kuten ed. Pulliainen totesi.
Yhdenvertaisuuden vuoksi olisi siis näin ollen selvitettävä,
miten olisi mahdollista toteuttaa tällainen ilmainen hautaus
myös näille veteraaneille. Tässä lakialoitteessa
ei myöskään yksilöidä,
mitä tarkoitetaan erityisellä syyllä,
jonka perusteella seurakunta voisi myöntää maksuvapauden.
Sitten on tämän lisäksi lakialoite,
joka mahdollistaisi niin ikään nykyisen käytännön
jatkumisen, sekä on myös lakialoite, joka rajaisi
maksuvapautuksen tai alennetun maksun ainoastaan niille henkilöille,
joilla on rintamasotilastunnus. Nykyisinhän seurakunnat
ovat voineet myöntää vapautuksen laajemmille
ryhmille. Muilta osin tämä lakialoite on nykyisen
käytännön jatkamisen kannalla.
Sitten ed. Vistbacka puheenvuorossaan kysyi muuta rinnastettavaa
syytä. Hallituksen esityksen mukaan siis maksuvapautus
voitaisiin myöntää "jos vainaja on ollut
rintamaveteraani tai muusta siihen rinnastettavasta syystä",
aivan kuten ed. Vistbacka totesi. Seurakunnan tai seurakuntayhtymän
harkintaan siis jäisi, mille henkilöryhmille maksuvapautus
myönnetään. Muussa lainsäädännössä rintamaveteraaniksi
katsotaan siis henkilö, jolle on myönnetty rintamasotilastunnus,
rintamapalvelustunnus, rintamatunnus, veteraanitunnus tai ulkomaalaisen
rintamasotilastunnus. Säännöstä voitaisiin
soveltaa myös Suomen sotiin liittyvissä tehtävissä palvelleisiin muihin
henkilöihin. Tämän lisäksi,
kuten jo aikaisemmin totesin, tämän säännöksen
nojalla maksuvapautus voitaisiin siis myöntää myös
vapautukseen oikeutetun henkilön puolisolle.
Sitten täällä on tullut keskustelussa
paljon muita aiheita, joita varmasti hallintovaliokunta ansioituneesti
tulee pohtimaan, mutta siitä olen aivan vakuuttunut, että tämä keskustelu,
joka on asian yhteydessä käyty useampaankin otteeseen, on
varmasti hedelmällinen monessakin mielessä ja
varmasti ainakin siinä mielessä, että yhä useampi
seurakunta tullee antamaan sotiemme veteraaneille ilmaiset hautasijat.
Siinä mielessä pidän keskustelua äärimmäisen
arvokkaana.
Kaikin puolin tätä hallituksen esitystä on
kaivattu ja siihen on jo viime kaudella kiinnitetty huomiota. Tärkeintä varmasti
on se, että asia nyt hoitunee, ja uskon, että valiokunta
tässä tekee erittäin hyvää työtä.
Vastauspuheenvuoroja pyydetään.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kehotan pyytämään varsinaisia puheenvuoroja
tässä lähetekeskustelussa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on todettu,
että on tapahtunut virhe Lipposen kakkoshallituksen aikana
käsittelyssä. Sitä on miettinyt vaan,
onko se tietoisesti tehty virhe sillä tavalla, että virkamies
tarkoituksella kirjoitti semmoisen esityksen, joka teki tämän
ongelman, vai mistä mahtaa johtua. En tiedä, tuliko
se hallintovaliokunnassa selville silloin, kun aikanaan kuultiin
asiantuntijana ilmeisesti myös sitä esityksen
kirjoittajaa.
Sitä samaa olen ihmetellyt monesti, niin kuin ed. Pulliainen
täällä, miksi sitä ei korjattu
silloin välittömästi, kun kyse oli vaan
palauttamisesta entiseen muotoon, niin kuin tällä hetkellä tämä esitys
on olemassa. Silloin kun aikanaan hallintovaliokunta huomasi sen
mokan, ajasta se ei voinut olla kiinni. Nimittäin tämmöisen
kirjoituksen muutamassa minuutissa valiokuntaneuvos pykää tuolla
pystyyn, jos niin halutaan. (Ed. Pulliainen: Ei minuuttiakaan!) — Ei
minuuttiakaan varmasti, niin kuin ed. Pulliainen totesi.
Se on taas ollutta ja mennyttä. Tässä on
esitys, joka on nyt oikeaan suuntaan menevä, pyrkii korjaamaan
tätä ongelmaa, mikä on syntynyt. Mietin
vaan sitä noin kokonaisuutena, eikö tässä pitäisi
tehdä sitten laki, mikä kannattaa hallintovaliokunnan
ottaa huomioon, jotta kompensoitaisiin sitten seurakunnille tämä hautapaikka
sillä tavalla kompensoiden, jotta ei mitään
kohtuuttomia hintoja maksettaisi.
Minä nimittäin itse olen kaivanut tuolla hautoja
ja monilla hautausmailla käynyt, ja tunnen ainakin maaseutua — täällä voi
pohjamaan hinta olla kallis — ja kyllä siellä niistä hautapaikoista peritään
kohtuuttoman suuria hintoja siinä mielessä, kun
ottaa huomioon sen hinnan, mikä siitä raakamaasta
hautausmaan osalta on maksettu aikanaan. Erityisesti se koskee näitä seurakunnan ulkopuolisia
jäseniä, joita sinne haudataan. Monesti maaseutukunnissa
seurakunnan jäsenet saavat hautapaikan maksutta, siis kaikki
jäsenet saavat maksutta, myös veteraanit niin
kuin muutkin jäsenet. Joissakin seurakunnissa taas peritään maksu,
koska jokainen seurakunta voi tehdä omalla tavallaan tätä hinnoituspolitiikkaa.
Sen takia minä odotan, jotta valiokunta katsoisi tämän
ihan vakavasti.
Nimittäin yli 10 000 veteraania poistuu keskuudestamme
vuodessa. Sehän tarkoittaa, että noin teoriassa
jää kuntoutusvaroja käyttämättä, mutta
tiedän sen, mikä tarve on ollut, ja sillähän on
nyt tihennetty sitä tai ainakin uskottu, että kuntoutusvälit
tihenisivät. Mutta jokainen meistä kuolee vain
kerran, niin myös veteraanit, ja minusta se on sen tyyppinen
juttu, että se henkilö ei tule enää uudelleen
kuntoutukseen sen jälkeen. Vaikka tämä on
aika kovaa kieltä, minusta sillä tavalla pitäisi
suhtautua tähän, jotta siinä ei narista
sitten, onko mikä seurakunta, vaan Valtiokonttori maksaa
siitä kohtuuhintaisen korvauksen sillä tavalla
tietysti vielä hinnoiteltuna, että täällä, missä on
huomattavasti kalliimpaa, katsotaan se, jotta siinäkään
ei tule narinaa seurakuntien osalta, että jotenkin olisi
vääryyttä kärsinyt.
Se näkökohta minusta on tärkeä,
mikä täällä on tullut esille,
että muistetaan näiden ihmisten työ,
uhrautuminen. Aikanaan nuorena henkilönä siellä useimmat
silloin olivatkin, koska elettiin sitä aikaa, he olivat
hyvin nuoria henkilöitä, jotka olivat tappelemassa.
Kyllä heille se oikeus kuuluu ja velka meillä kaikilla
on olemassa, myös seurakunnilla. Niin kuin täällä on
todettu, se on sitä kunniavelkaa, joka pitää hoitaa.
Sen takia minä odotan, että valiokunta parantaisi
tätä esitystä sillä tavalla,
että tämä todella saataisiin kaikille
maksuttomaksi, niille, joille tämä kuuluu, eikä semmoisia
rajauksia tulisi enää olemaan kuin joidenkin kuntoutuksien
osalta: Jos veteraanipuoliso on ennen vuotta 76 kuollut, ei saa
sitten kuntoutusta, mikä tuntuu ihan hassulta rajalta.
En tiedä, sisältyykö tähän
vielä tähänkin semmoinen jippo, joka
kuntoutuksen puolella erottaa veteraanien lesket nimenomaan. Minusta,
jos tässä on tarkoitus veteraanien lesket ottaa
mukaan, niin sen pitää koskea kategorisesti kaikkia
leskiä, onpa puoliso kuollut aikaisemmin tai myöhemmin.
Sitten jos ajattelee sitä symboliikkaa, mikä tuolla
hautausmaalla on, siellähän on sellaisia hautoja,
joilla ei ole hautakiviä olemassa, ei mitään
muistomerkkiä. Tässä voi käydä sillä tavalla,
että köyhempi veteraani on niin kuin koira heitetty
kuoppaan; siellä ei ole kuin hiekkamätäs,
kukaan ei edes vie kukkia siihen haudalle. Sen takia minä odotan
kanssa, että tässä valiokunta katsoisi
vielä senkin, jotta tähän liitettäisiin
semmoinen ajatus, jotta siihen myös jonkin tyyppinen muistomerkki
tulisi, jossa henkilön nimi olisi, jos omaiset eivät
pysty hankkimaan muistomerkkiä. Minusta semmoiselle veteraanille,
joka on kuitenkin ollut aikanaan valmis uhrautumaan, mutta tässä yhteiskunnassa
ei ole pystynyt maallisia mammonoita hankkimaan niin paljon, jotta
olisi muistomerkkiin enää varaa, vaatimaton hautakivi,
jossa nimi on näkyvissä, tai hautalaatta olisi
kohtuullinen siinä tilanteessa nimenomaan, jos omaiset
eivät ole tällaista varallisuussyistä pystyneet
hankkimaan.
Ed. Jukka Gustafsson merkitään
läsnä olevaksi.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä hallituksen
esittämä lisämomentti hautaustoimilain
6 §:ään on hyvä ja tyhjentävä sanonnaltaan.
Oma kantani on se, että se on hyvä säilyttää seurakunnan
harkinnassa kuitenkin. Se on toiminut hyvin tähän
asti ja voi toimia jatkossakin.
Perusteluissa määritellään
sitten tarkemmin, kuka on rintamaveteraaniksi katsottava henkilö. Siinä on
vain mielestäni yksi kielellinen asia, joka vaatii korjaustarkennuksen,
kun todetaan, että "Säännöstä voitaisiin
soveltaa myös muihin Suomen sotiin liittyvissä tehtävissä palvelleisiin"
niin sana "muissa" olisi kyllä parempi, "muissa tehtävissä".
Se voi silloin koskea näitä, mitä seurakunnat
harkitsevat, kotirintamanaisia ja muita. Mielestäni tämä "muihin
Suomen sotiin" viittaa Suomen muihin sotiin. On selvää, että niiden
sotien veteraaneja ei ole enää aikapäiviin
ollut hengissä. Tuntuu ehkä saivartelulta, mutta
tällainen tarkennus olisi paikallaan.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myöskin minä pidän
erinomaisen hyvänä, että ministeri Karpela
toi hyvin pikaisesti nyt sitten tämän hautaustoimilain
6 §:n muutoksen siten, että siihen lisätään
tuo 3 momentti, joka mahdollistaa seurakuntien tai seurakuntayhtymien
myöntämän vapautuksen hautapaikkamaksuista
rintamaveteraaneille tai vastaaville muille henkilöille.
Tässä on moni pohtinut sitä, miksi
hallintovaliokunta ei tätä muuttanut. Minulle
jäi se käsitys, että siinä yksinkertaisesti
oli aikapula. Hallintovaliokunta pyysi ministeriöltä tähän
pykälämuutosta, mutta yhtä lailla siellä ilmeisesti
oli aikapula. Eli faktisestihan tässä virhe tai
epähuomio on tapahtunut siinä, kun opetusministeriö valmisteli
ja toi uskonnonvapauslain, jonka liitännäisenä tämä oli,
jolloin asiaa hyvin paljon tarkasteltiin uskonnonvapauslain näkökulmasta
ja hautaustoimen kokonaisuus jäi vaille huomiota. Sen takia
tässä nyt sitten hallintovaliokunta joutui kiinnittämään
tähän asiaan vakavaa huomiota, ja se näkyy
myöskin tämän hallituksen esityksen perusteluissa.
Kuten ministeri Karpela totesi, tämä on hyvin monitahoinen
asia ja tässä on askel eteenpäin. Minä pidän
tätä hallituksen esitystä hyvänä ja tyydyttävänä.
Uskon ja toivon, että nekin seurakunnat, jotka tähän
saakka eivät ole vapautuksia myöntäneet,
tulevat ne jatkossa toisten seurakuntien tapaan myöskin
hoitamaan kunniallisesti veteraanien hyväksi.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pidän hyvänä,
että nyt korjataan edellisen eduskunnan ja edellisen hallituksen
aikanaan säätämä hautaustoimilakiin
päässyt virhe ja jatkossa seurakunnat voivat edelleen
myöntää veteraaneille ja veteraaneihin
rinnastettaville vapaan hautapaikan.
Näkisin kyllä näin, että kaikille
veteraaneille ja veteraaneihin rinnastettaville pitäisi
vapaa hautapaikka myöntää. Seurakunnat
ovat aiemmin hyvin eri tavalla näitä asioita käytännössä hoitaneet.
Jotkut seurakunnat ovat veteraaneille aika laajasti ilmaiset hautapaikat
myöntäneet ja jotkut seurakunnat myös
veteraanien puolisoille. Pidän hyvänä,
että seurakunnat edelleen voisivat tältä osin
harkita veteraanien puolisoiden ja mahdollisesti kotirintamanaisten
osalta ilmaisen hautapaikan antamista, mutta niin kuin sanoin, pitäisin
hyvänä, että se ilman muuta kaikille
veteraaneille ja veteraaneihin rinnastettaville järjestettäisiin.
Myös kentältä on kuulunut huoli siitä,
että seurakunnat, jotka kustantavat näitä hautapaikkoja
ja hautausmaiden hoitoa, hoitavat hautausmaita hyvin eritasoisesti.
Jotkut seurakunnat käyttävät enemmän
rahaa ja myös sitten seurakuntien jäseniltä kerättyjä kirkollisveroja
näiden hautausmaiden hoitoon. Siinä mielessä nämä hautauspaikat
tietysti ovat erihintaisia. Minusta on tärkeää,
että tässä yhteydessä hallintovaliokunnassa
asia perusteellisesti mietitään ja annetaan sitten
seurakunnille vapaus osaltaan harkita näitä muitten
kuin varsinaisten veteraanien osalta. Myös se, vaikuttaako
seurakuntaan kuuluminen tai seurakuntaan kuulumattomuus (Puhemies
koputtaa) näihin maksuihin, minusta on seurakunnan harkittavissa.
(Ed. Jaakko Laakso: Ei ole, se on laissa!) Niin kuin sanoin, seurakunnat
hoitavat hautauspaikkoja ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
2 minuuttia, puhujakorokkeelle, jos puhe jatkuu!
... eritasoisesti. — Näitten muitten kuin veteraanien
osalta harkinnanvaraisuutta pitäisi voida jatkossakin olla.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli hyvä, että ed.
Dromberg otti tämän pienen roomalaiskatolisen
väestönosan huomioon. Itse olen roomalaiskatolinen,
ja tämä asia on siellä myöskin
otettu huomioon ja sitä on seurattu. Käsitykseni
mukaan Suomessa on vain yksi katolinen hautausmaa, Turussa, mutta
aika monesti myös katolilaisia veteraaneja on haudattu
luterilaiseen kirkkomaahan. Tämä selkiyttäisi
tämän kohdan, enkä usko, että siitäkään
mitään ongelmaa tulee. Kirkkokuntien välit
ovat hyvät, ja tästä varmaan päästään
sopimukseen. Itse tämä iso periaate ei saa tähän
kaatua. Se on hyvä, että ed. Dromberg otti tämän
esille, niin että se on nyt täällä eduskunnassa
mainittu ja tiedossa.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Det här borde ju
egentligen vara en ganska enkel sak, men av någon orsak
så har den blivit en av de mest känslofulla frågor
som egentligen har debatterats. I och för sig så är
det naturligt. Veteranernas sak är vår sak, men
om man tänker på vilken liten miss det i alla
fall är fråga om, så har jag lite svårt
att hänga med. Det är självklart att
förvaltningsutskottet har missat i beredningen av lagförslaget
och där är jag en av de skyldiga. Den saken är
för min del alldeles klar. För egen del blev det
en överraskning att det gick som det gick men samtidigt
vill jag understryka att egentligen alla som har uttalat sig i frågan
har haft och har beredskap att rätta till det här
misstaget. Då frågar jag mig att är det
skäligt att man på det här sättet
trissar upp en sak som det nu har blivit gjort?
Enda saken som jag egentligen funderar över och har
en lite annorlunda åsikt om är huruvida det skall
vara frivilligt inom ramen för församlingarnas
självbestämmanderätt att avgöra
eller om vi skall lagstifta om det här. För min
del tycker jag att när församlingarna är
så självständiga som de är så skall
det vara församlingarnas beslutanderätt att säga
hur man vill ha det. Jag är fullständigt övertygad
om, och det är kanske den goda sidan i den här
debatten, att efter den här debatten kommer, vågar
jag tro, alla församlingar att frivilligt gå in
för det här. Jag tror knappast att församlingarna
ens har tänkt över det. De församlingar
som har haft en avgift har knappast funderat över den här
saken, utan den har bara rutinmässigt hängt med.
Jag tycker som sagt att det här egentligen är
en för allvarlig sak att försöka göra
billiga poäng på. Det blir nog inte speciellt
mycket stilpoäng i varje fall.
Arvoisa puhemies! Olen vakuuttunut siitä, että seurakunnat
tulevat, varsinkin tämän keskustelun jälkeen,
hoitamaan tämän asian tyylikkäästi, ilman
että eduskunta määräilee, mitä itsenäinen seurakunta
tekee. Olen vakuuttunut siitäkin, että hallintovaliokunta
tulee suoriutumaan tästä tehtävästä tyylikkäästi.
Mielestäni ei tule kovin korkeita tyylipisteitä tästä keskustelusta.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.