2) Hallituksen esitys laeiksi tieliikennelain muuttamisesta ja
Tiehallinnosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Meillähän kävelykatu on
tähän saakka ollut sellainen kummajainen, että tieliikennelainsäädäntö ei
tunne kävelykatua lainkaan. Sillä ei ole mitään
omaa liikennemerkkiä. Kaupungeilla toisaalta on erittäin
paljon haluja lisätä kävelykatujen määrää,
ja siksi tämä tieliikennelain muutosesitys on
tehty, jonka valiokunta on käsitellyt ja katsoo tämän
lain hyvin tarpeelliseksi ja vielä niin, että tälle
voidaan osoittaa myöskin oma liikennemerkki, joka tämän
kävelykadun sitten osoittaa. Eli kävelykatu tulee
tämän lain myötä tarkoittamaan
käytännössä sitä, että se
on selvästi jalankulkuun ja polkupyöräliikenteelle
tarkoitettu tie, joka osoitetaan sille kuuluvalla uudella liikennemerkillä.
Jalankulkija saisi kulkea kadun kaikilla osilla, polkupyöräilijän
olisi sovitettava ajonsa jalankulun mukaan ja moottoriajoneuvoliikenne
rajoitetaan, niin kuin tänäkin päivänä,
kadun varrella oleviin kiinteistöihin. Kävelykadulla
moottorikäyttöisten ajoneuvojen pysäyttäminen
ja pysäköinti tulisi olemaan kiellettyä ja
vielä niin, että kävelykadulta tielle
tulevan ajoneuvon kuljettajan olisi väistettävä muuta
liikennettä.
Arvoisa puhemies! Samalla tässä saatetaan Suomen
lainsäädäntö vastaamaan myöskin
tieliikennettä koskevan yleissopimuksen tunnelimääräyksiä,
mikä on ollut myöskin direktiivin vaatimus. Tämä valiokunnan
mietintö asiasta on yksimielinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo esitteli tämän
lakimuutoksen sisällön, mutta kiinnittäisin
huomiota siihen asiaan, että on aika ihmeellistä,
että tämän laatuinen lainmuutos ei ole
tullut eduskuntaan jo ajat sitten, kun näitä kävelykatuja
on ollut pilvin pimein, suuremmissa kaupungeissa lähes kaikissa,
ja sitten niitä ollaan laajentamassa koko joukolla tästä eteenpäin,
niin kuin tämän aamun lehdetkin ovat kuvanneet.
Aivan raflaavaa oli nähdä valokuvia tällaisesta
niin sanotusta kävelykadusta, kuinka monta liikennemerkkiä siihen on
tarvittu kertomaan, että tässä on nyt
kyse sellaisesta, elikkä katsomalla viisi kuusi liikennemerkkiä kansalainen
on voinut tehdä johtopäätöksen,
että jaa, tämä on siis kävelykatu,
elikkä se on täytynyt lehdistä lukea,
koska niistä liikennemerkeistä ei saa yhtään
mitään selvää.
Arvoisa puhemies! Minä häpeän sitä,
että Lipposen hallitukset eivät jo tehneet tätä koskevaa ehdotusta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin näin se taisi olla, että sieltä ed.
Pulliaisen kotikaupungista rotuaareilta lähti tämä kävelykatukulttuuri
Suomeenkin leviämään. On todella hyvä,
että tämä laki on nyt saatu käsittelyyn ja
ihmiset tietävät, miten kävelykadulla
saa liikkua. Herroja ovat nimenomaan jalankulkijat, ja kaikkien
muiden on heitä väistettävä.
Polkupyöräilijät eivät saa ajaa
kävelykadulla yli kahtakymppiä.
Nyt on paljon ollut puhetta näistä rullaluistelijoista
ja rullalautailijoista ja heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
yleisönosastoissa. Itse lähtisin sellaisesta vapauden
periaatteesta. Ei tulisi rajata mitään kaavamaisia
kaistoja erikseen pyöräilijöille, rullalautailijoille
ja kävelijöille. Pahinta, mitä kaupungin
kävelykaduille voi tapahtua, on semmoinen massiivinen,
kuollut kävelykatu. Välillä tuolla Tampereellakin
keskellä talvea kävelykatu on kuin Siperian aapaa.
Kyllä nuorilla täytyy olla myös mahdollisuus
olla tietysti keskustoissa.
Yksi asia, johon kiinnitän huomiota, on myös nämä huoltoajot
ja tavaroiden kuljetukset. Tietysti välillä tuntuu,
että niissä voitaisiin varovaisuutta vähän
enemmän noudattaa. Mutta on hyvä, että tämä laki
on kirjattu. Jos haluatte mennä katsomaan hyvää kävelykatua,
niin menkää Heidelbergiin. Siellä on
hieno kävelykatu, jonka alla menee tie. Välttämättä kävelykadut
ja autoliikenne eivät ole toistensa vastakohtia. Ne voivat
täydentää toinen toisiaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tarvitsimme siis Matti Vanhasen hallituksen, että saimme
liikennemerkin kävelykadulle. Tämä on
yksi tuon hallituksen saavutuksista. Mutta edelleen kävelykatu
ja yleensäkin autoliikenteen tukkimat keskustat ovat asia,
josta sopii keskustella. Meillä täällä Pääkaupunkiseudulla Helsingissä nimenomaan
on sellainen keskusta, joka tukkiutuu henkilöautoista ennen
muuta, ja näin ollen myös Suomessa pitäisi
päästä ratkaisuihin, joita on tehty esimerkiksi
Tukholmassa ja Lontoossa ja joilla voidaan vähentää henkilöautoliikennettä ahtailla
keskusta-alueilla. Tämä on tietysti myös
ympäristökysymys. Henkilöautoliikenteen
osuus hiilidioksidipäästöistä kasvaa
voimakkaasti. Autot ovat yhä suurempia moottoritilavuudeltaan,
ja keskustassa hitaasti ajaminen, pysähtyminen ja jälleen
kiihdyttäminen lisäävät erityisesti
polttoaineen käyttöä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys tietysti on perusteltu ja asianmukainen ja, niin kuin ed.
Pulliainen totesi, kun valiokunnassa kiersi valokuvia siitä,
millä tavoin tällä hetkellä kävelykadut
on merkitty, voi sanoa, että ne merkit ovat ikään kuin
joulukuusia. Siellä oli toistakymmentä merkkiä päällekkäin.
Ei siinä tietenkään tavallinen jalankulkija
ja autonkuljettaja oikein pysty sitä hahmottamaan, mitä kaikkea
niissä on.
Mutta on eräs asia, jonka toivoisin otettavan käytännön
elämässä huomioon, eli kun on todettu,
että kävelykadulla moottorikäyttöistä ajoneuvoa
ei voi edes pysäyttää, saati pysäköidä,
niin kuitenkin kävelykadun varressa on liikkeitä,
ja kun kuitenkin taas moottoriajoneuvolla ajo liikkeisiin on sallittua
eli tavaranpurku ja mahdollinen lastaus mahdollistettaisiin, niin
ei kirjaimellisesti tulkittaisi tätä pysäköinti-sanaa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kävelykaturatkaisu on kaupunkisuunnittelullisesti
aivan erinomainen ratkaisu, ja Jyväskylässä on
tällainen avattu vuonna 95 ja ilmeisesti on niitä Suomen
parhaimpia ja viihtyisimpiä kävelykeskustoja.
Mutta eräs asia siellä on ollut ongelma ja se
on nimenomaan se, miten pyöräilijät ja
jalankulkijat ja sitten ajoneuvoliikenne sopivat sille kävelykadulle.
Minusta se on hyvä asia, että tässä juuri
pistetään asiat oikeaan järjestykseen,
eli jalankulkijat ovat etusijalla ja sitten pyöräilijät
ja tiukan paikan tullen ajoneuvoliikenne väistää jalankulkijoita.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Ensimmäinen suomalainen kävelykatu
avattiin todellakin kotikaupunkiini Ouluun vuonna 87, ja siellä on
edelleen suuri murhe huoltoajo. Yksi murhe esiintyy: myöskin
tuolla ministeriön esittelyssä liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
eli tuo liikennemerkki on hyvinkin paljon saman näköinen, kaikki
ne esitetyt vaihtoehdot ovat lähestulkoon saman näköisiä kuin
jalkakäytävän merkki. Eli pientä vinkkiä sinne
ministeriön suuntaan, että piirtäkää paremmin.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan iloita tästä hyvästä lakiesityksestä ja
kiittää hallitusta tästä suuresta
aikaansaannoksesta. Helsinki on ajanut tätä asiaa
jo monta vuotta ja tehnyt useita aloitteita liikenneministeriölle.
Nykyinen tilanne, jossa kävelykadulla ei ole ollut omaa
liikennemerkkiä, on ollut erittäin ongelmallinen.
On hyvä, että tämä saadaan korjatuksi.
Sen sijaan en malta olla ihmettelemättä sitä, kuinka
pitkään tällaisten kohtuullisen pienten asioitten
eteenpäinvienti tässä yhteiskunnassa kestää.
Tämäkin on asia, joka on liikenneministeriössä maannut
useita vuosia, ja on omituista, että tällaisen
kuitenkin mokoman asian selvittäminen kestää niin
pitkään. Sen takia olisi hyvä ottaa mallia
eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnasta, joka käsitteli
tämän hyvin ripeästi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä asia on niin, että selkeät
ohjeet auttavat myös selkeään käytökseen
tuolla kaduilla, ja toivottavasti tämä nyt sitten
selkeyttää sitä toimintaviidakkoa, mikä siellä liikenteessä tällä hetkellä on
osittain ollut. Tietenkin kävelykatu on hyvä ajatus
sinänsä ja varsinkin väkirikkailla paikoilla,
mutta täytyy muistaa, että myös autot
kuuluvat kaupunkiin ja autoilla pitää päästä liikennöimään,
varsinkin ikäihmisten, joiden on vaikea ehkä käyttää julkisia
kulkuneuvoja, tai sitten niiden henkilöiden, jotka käyttävät
taksien palveluja. Mutta ne ovat tietenkin pois suljettu tästä tavallisesta liikenteestä.
Tulee vaan mieleen, että on mukava nähdä, että tässä tulee
uusi liikennemerkki, koska oma kirjallinen kysymykseni aikanaan,
kun Olli-Pekka Heinonen oli ministerinä, lapsiperheiden parkkipaikasta
hymyilytti, mutta niin vaan näyttää löytäneen
sekin merkki paikkansa tuonne markettien pihoihin, että lapsiperheet
voivat parkkeerata lähemmäksi sisäänkulkua
marketeissa. Kyllä ne hyvät ajatukset menevät
läpi, kun niitä vie vaan sinnikkäästi
eteenpäin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti asia on sinänsä hyvä,
että tulee selkeät liikennemerkit, minkä mukaan
eletään, mutta jos ei kaupunki-infra muutu eli
ne olosuhteet, missä liikenne kulkee osittain päällekkäin,
niin ei siinä kovin suurta muutosta noin asiallisesti tapahdu. Eli
meillä pitäisi pystyä muuttamaan sitten myöskin
esimerkiksi kävelykatujen käytäntöjä. Siellä kulkevat,
ainakin Lahdessa, tavaraliikenne, polkupyörät,
mopot, nuoriso lautailee jne., joten ei pelkällä merkillä tämä homma
hoidu.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajala totesi, että Oulussa oli
ensimmäinen kävelykatu. Minä toteaisin,
että Jyväskylässä on tämän
maan paras kävelykatu. Tämä valiokunnan esitys
selkeyttää kumminkin kävelykadulla liikkumista,
kuka ketäkin väistää ja muuta.
Tokihan siellä täytyy huoltoajot ja sellaiset
sallia, mutta kyllä tämä selvä parannus
on siihen. Tietenkin kävelykadulla pitää olla
elämää ja siellä pitää olla
nuoriakin lautoineen jnp. ja pyöriäkin, mutta selkeyttää tämä ja
tulee omat liikennemerkit. Sen mukaan sitten voi poliisi valvoa
tuota, niin kuin muutenkin valvoo kaupungissa liikennettä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se, mitä ed. Vapaavuori tässä äsken
totesi tämän lainsäädännön
hitaudesta, pitää tältäkin osin
paikkansa ja liikenne- ja viestintävaliokunta hoiti tämän asian
pois päiväjärjestyksestä. Kiinnitän
vaan huomiota siihen, että kevyen liikenteen määrien lisääntyminen
ja uusien ajoneuvojen tulo mukaan liikenteeseen aiheuttaa uusia
haasteita myös muilla liikenneväylillä kuin
kävelykaduilla.
Esimerkiksi ed. Rajala on tehnyt aloitteen, jonka mukaan pitäisi
säännöksiä tarkistaa myöskin pyöräteillä ja
muilla kevyen liikenteen väylillä, joilla liikkuu
tänä päivänä mitä ihmeellisimpiä vekotuksia,
ja aina ei ole tiedossa se, mikä on jalankulkijan tai tavallisen
pyöräilijän paikka enää täällä ja
voiko hän turvallisesti liikkua samanaikaisesti, kun mopojen
nopeudet ovat lisääntyneet ja väistämisvelvollisuudet
ovat epäselvät ym. ym.
Toivon ja kannustan liikenne- ja viestintävaliokuntaa
siihen, että nostakaa myöskin nämä kevyen
liikenteen väylien turvallisuus- ja käyttäytymismallit
esille liikenneministerin kanssa ja pyytäkää pikaista
lainsäädäntöä tältä osin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin on hieno kuulla, että tässä palautekeskustelussa
tämän vastaanotto on ollut erinomaisen hyvä.
Tarvetta ilmiselvästi tälle kävelykadun
tarkemmalle määrittelylle, oman statuksen antamiselle,
on ollut.
Ed. Kauppilaa lohdutan, että kyllä tässä selvästi
asetetaan jalankulkijan ensisijaisuus suhteessa moottoriajoneuvoihin.
Totta kai on selvää, että emme me voi
kiinteistöjen välttämätöntä huoltoajoa
estää, mutta tämä luo kuitenkin
selkeät pelisäännöt myöskin
sille.
Olennaista on se, että ed. Vapaavuoren johtama Helsingin
kaupunki esimerkiksi tulee saamaan tavallaan nyt lisää välineitä kaupunkisuunnitteluun
ja tavallaan välineitä myöskin tämän julkisen
tilan rakentamiseen. Sitähän, julkista tilaa,
tämä kävelykatu mitä suurimmassa
määrin on ja siinä mielessä se
liittyy hyvin tärkeällä tavalla myöskin
kaupunkikulttuurin kehittämiseen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tarkoitin juuri sitä, että näillä pelkillä merkeillähän
ei asiaa hoideta vaan sillä liikennemoraalilla, mikä sitten
on kaupungeissa. Kyllä minä näen aika
usein, että vaikka on rinnakkain kävelytie ja pyörätie
ja autotie, niin kumminkin moni miettii, kuinka päin tässä pitäisi
mennä, kun tulee vastaan joku vääränlainen
vehje.
Yleiskeskustelu päättyy.