3) Hallituksen esitys laiksi oikeudesta korkeakouluissa tehtäviin
keksintöihin sekä laiksi oikeudesta työntekijän
tekemiin keksintöihin annetun lain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Korkeakouluissa tehtäviä keksintöjä koskevan
lainsäädännön tarkoituksena
on edistää korkeakouluissa syntyvien tutkimustulosten
patentoimista ja kaupallistamista ja siten parantaa suomalaista
innovaatiojärjestelmää. Pyrkimyksenä on
selkeyttää keksintöoikeuksia koskevaa
oikeudellista tilannetta ja turvata tekijöille maksettavat
korvaukset sekä yhtenäistää tutkimussopimuskäytäntöä.
Hallituksen esitystä on pitkään valmisteltu,
ja se on kompromissi, minkä saattoi havaita asian valiokuntakäsittelyssäkin.
Valiokunta on todennut, että elinkeinoelämän ja
tutkimuksen yhteyksien toimivuudella on suuri merkitys tutkimustulosten
leviämiselle ja sen myötä innovaatioiden
ja osaamispohjaisten yritysten syntymiselle. Yliopistojen ja elinkeinoelämän
yhteistyön tärkeä lähtökohta
on, että korkealaatuinen tieto ja osaaminen saatetaan mahdollisimman
laajaan käyttöön. Tiedon ja osaamisen tehokas
hyödyntäminen edellyttää, että yliopistoilla
ja ammattikorkeakouluilla on tähän tarvittavat
lainsäädännölliset ja taloudelliset
edellytykset sekä riittävät kannustimet
tulosten aikaansaamiseksi.
Sivistysvaliokunta pitää ehdotettua lainsäädäntöä tarpeellisena
senkin vuoksi, että erityisesti yliopistoissa yhteistyön
luonne on muuttunut yksittäisen tutkijan tekemästä tutkimuksesta
laajoihin yhteistutkimuksiin. Tällöin on entistä tärkeämpää luoda
mahdollisimman selkeä ja tarkoituksenmukainen järjestelmä.
Ehdotettu lainsäädäntö voi osaltaan
myös parantaa yliopistojen mahdollisuuksia niille säädetyn
niin sanotun kolmannen tehtävän toteuttamisessa.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että korkeakoulukeksintölain avulla yliopistoille
ja ammattikorkeakouluille tulee nykyistä selkeämpi velvoite
järjestää tutkimustulosten kaupallisen hyödyntämisen
edellyttämät hallinnolliset toimintatavat.
Hallituksen esityksen keskeinen tavoite on varmistaa korkeakouluissa
tehtävien keksintöjen hyödyntäminen.
Valiokunnalle tehtiin asiantuntijakuulemisessa ehdotus lisäsäännöksestä,
mikä tarkoittaisi määräajan
säätämistä korkeakoulun toimintavelvollisuuden
täyttämiselle. Valiokunta piti kuitenkin hallituksen
ehdottamia säännöksiä riittävinä,
mutta pitää samalla välttämättömänä seurata,
toimiiko korkeakoulu ripeästi sen jälkeen, kun
se on ottanut oikeudet keksintöön. Se, toimiiko
laki tässä suhteessa, huoletti kuitenkin valiokuntaa.
Valiokunta ehdottaakin eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jossa edellytetään koko lain toimivuuden
seurantaa ja erityisesti sitä, miten korkeakoulut täyttävät
toimintavelvollisuutensa sen jälkeen, kun oikeudet keksintöön
on otettu korkeakoulukeksintöjä koskevan lain
7 §:n mukaisesti. Tarvittaessa tulee tehdä säännösehdotukset
määräaikojen asettamiseksi.
Herra puhemies! Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa syyskuun
lopulla viime syksynä. Valiokunnalla ei ollut muutosedellytyksiä,
jotka olisivat säätämisjärjestyskysymyksiä.
Sivistysvaliokunta on kuitenkin yksityiskohtaisista perusteluista
ilmenevällä tavalla ottanut huomioon perustuslakivaliokunnan
muita huomautuksia. Asiantuntijakuulemisen perusteella sivistysvaliokunta
on tehnyt täsmennyksiä määritelmiä koskevaan
3 §:ään sekä korvauksia koskevaan
9 ja 10 §:ään. Valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki oikeudesta
korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin. Uuden
lain tarkoituksena on tehostaa mainittujen keksintöjen
tunnistamista ja hyödyntämistä selkeyttämällä niihin
liittyviä oikeuksia ja korvauskäytäntöjä.
Lakiesitys on tarpeellinen. Suomi tarvitsee lisää keksintöjä,
ja tällä lailla edistetään ja
kannustetaan tutkijoita tekemään uusia innovaatioita.
Kävimme sivistysvaliokunnan mietintöä varten
laajan kuulemiskierroksen, joten esityksestä on saatu tietoa
kaikilta oleellisilta tahoilta.
Hallituksen esityksen mukaan korkeakouluissa tehtävä tutkimus
jaoteltaisiin avoimeen tutkimukseen ja sopimustutkimukseen. Tiivistetysti ilmaistuna
sopimustutkimuksessa korkeakoululla olisi oikeus ottaa itselleen
oikeudet keksintöön. Avoimessa tutkimuksessa sen
sijaan keksijä saisi pääsääntöisesti
pitää itsellään oikeuden tekemäänsä keksintöön.
Tässä esityksen kohdassa tehdään
selvä jako siinä, kenelle oikeudet keksintöön
kuuluvat. On hyvä, että oikeuskysymykset ovat
selviä. Tämä auttaa kenties keksintöjen ripeämmässä jatkohyödyntämisessä.
Usein ongelmana on ollut, että keksinnöstä käytännön
toteutukseen on kulunut pitkä aika. Nyt prosessi toivottavasti
nopeutuu. Esityksessä oleva keksintöilmoitus korkeakouluille
nopeuttaa myös prosessia.
Hallituksen esitys on selkeä kädenojennus
tutkijoille. Heille annetaan monipuolisemmat mahdollisuudet hyödyntää keksintöjään.
Toisaalta kannattaa muistaa, että tutkijat saavat esimerkiksi
työtilojen, laitteiden ja tutkimusapulaisten kautta paljon
yhteiskunnan rahoitusta. Korkeakoulujen tutkimustoiminta pohjautuu
edelleen enimmäkseen julkiselle rahoitukselle. Julkisella vallalla
on intressi valvoa, että rahoitus menee oikeaan kohteeseen.
Tutkimusrahoituksen pitää myös hyödyntää suomalaista
yhteiskuntaa, ei pelkästään tutkijakuntaa
tai osaa siitä. Esimerkiksi oikeus-, humanistis- tai yhteiskuntatieteellisestä tutkimuksesta
saadaan harvemmin mitään konkreettisia keksintöjä,
joita voitaisiin hyödyntää taloudellisesti.
On valvottava tarkkaan, että yhteiskunnan antama tutkimusrahoitus
hyödyttää yhteiskuntaa mahdollisimman
laajasti. Toisaalta tutkijoita ei voida jakaa hyviin tai huonoihin
keksintöjen määrän ja niistä saatavan
suoran taloudellisen hyödyn mukaan.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä. Keksinnöt
tulevat nopeammin saataville. Sivistysvaliokunta asetti mietintöönsä myös
lausumaehdotuksen, että eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa korkeakoulukeksintöjä koskevan lainsäädännön
toimivuutta ja että tästä annetaan selvitys
sivistysvaliokunnalle kolmen vuoden kuluessa lainsäädännön
voimaantulosta. Seurata tulee muun muassa sitä, miten korkeakoulut
täyttävät toimintavelvollisuutensa sen
jälkeen, kun oikeudet keksintöön on otettu
korkeakoulukeksintöjä koskevan lain 7 §:n
mukaisesti. Tarvittaessa tulee tehdä säännösehdotukset
määräaikojen asettamisesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä joutuu taas kehumaan
hallitusta. Tämä vähän vaikeasti
etenee tämä iltapäivä, (Naurua)
nimittäin on todella pakko tehdä niin, antaa täysi tunnustus,
että tämä laki on vihdoinkin tullut tänne.
Nimittäin oli todellakin korkein aika. Jo 80-luvulla tästä asiasta
käytiin syvällistä keskustelua yliopistoissa.
Kerron ihan lyhyesti siitä, mikä silloin tilanne oli.
Silloin tilanne oli se, että julkisen sanan pelko rajoitti
tutkijoitten keksintötoimintaa. Ja miksi? Siksi, että oli
aivan varma asia, että kun olit tehnyt keksinnön,
joka tulee kaupalliseksi — siis olit yliopiston opettajatutkija,
se on lähtökohta tässä — kun
olit sellaisen keksinnön tehnyt ja patentoinut sen ja lähtenyt
sitä kaupallistamaan, niin voit olla varma, että välittömästi
olivat sopulit paikalla ja ryhtyivät selvittämään
sitä, olitko hyödyntänyt kohtuuttomasti
yliopiston tarjoamia fasiliteetteja ja eikö tämä keksintö olisi kuulunut
yliopistolle. Ja sitä sitten tutkittiin ja perusteellisesti
tutkittiin. Tiedossani ei ole yhtään tapausta,
että tämä tutkinta olisi johtanut siihen,
että tekijältä olisi ne oikeudet otettu
pois siihen keksintöönsä, mutta joka
tapauksessa niille, joilla ei ole rautaista kestokykyä julkisuuden suhteen,
tämä asia oli niin kova juttu, että toiset vähän
katsoivat, lähtevätkö patentoimaan keksintöjään
vai eivät.
Silloin jo vaadin sitä, että tämä asia
täytyy saada lainsäädännön
puitteisiin. Täytyy harvinaisen tarkasti ja selvästi
erottaa se, mitkä ovat yliopistotoimijan ja nyt sitten
jälkeenpäin ammattikorkeakoulutoimijan oikeudet,
velvollisuudet ja mahdollisuudet ja mitkä osiot kuuluvat
näissä tutkimusryhmätapauksissa sitten
tälle yliopisto- tai ammattikorkeakouluyhteisölle.
Nyt tämä asia on selvitetty, ja minusta on
erittäin hieno asia, että se on nyt näinkin
perusteellisesti myöskin valiokunnassa käyty läpi,
ja mietintö osoittaa selvästi, että valiokunta
on ymmärtänyt selvästi sen, mitä on
ollut tekemässä. Se, miksi tällaisellakin
paatoksella asiasta puhun, johtuu tietysti siitä, että olen
yksi niitä uhreja, jotka 80-luvulla tekivät keksintöjä,
ja sitten aina niitä tutkittiin ja aina siitä kupla
tuli. Sillä tavalla ne kaupallistetut keksinnötkin
tulivat käyttöön asianomaisella tavalla,
ja minäkin siitä jonkun satasen sitten sain.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
oikeudesta korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin
on todella selkeyttävä. Keksinnöt tulevat
nopeammin saataville, ja on hyvä, että eduskunta
seuraa myös lain vaikutuksia. Esimerkiksi kokemukset Tanskasta
ja Norjasta osoittavat, että ainakaan siellä ei
saavutettu likikään kaikkia toivottuja vaikutuksia.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat erilaisia. Siksi niille
tulee sallia kohtuullisen suuri autonomia ja paikallisten olosuhteiden
huomioon ottaminen. Tämän lain tavoitteena on
lisätä keksintöjen hyödyntämistä vapaammin.
Uusi keksintölaki ei saa millään tavalla
heikentää tai hidastaa luontevaa yritysten ja
tutkijoiden ja tutkimuslaitosten kanssakäymistä.
Sanottakoon esimerkkinä Tampereellakin tämä bioteknologian keksintöjen
suuri määrä: Se varmasti hyvin pitkälle
perustuu siihen, että teknillisen yliopiston ja yrityshautomoiden
yhteistyö on toiminut todellakin, ja tässä mielessä on
noudatettu sitä esimerkkiä, miten esimerkiksi
Yhdysvalloissa keksinnöt hyödynnetään
ja kaupallistetaan paljon nopeammin. Korkeakoulujen tulee hyödyntää olemassa
olevia rakenteita, teknologiakeskuksia, yrityshautomoita. Paikallisten
toimijoiden ja yliopistojen yhteistyötä pitää lisätä.
Ed. Pulliainen tuossa esitti aivan oikein kaikuja menneestä yliopistomaailmasta.
Itsekin kun opiskelin yhteiskuntatieteitä, niin silloin
ajateltiin, että yliopistoilla ei ole mitään
tekemistä firmojen eikä liike-elämän
kanssa, vaan perustutkimuksen pitää olla riippumatonta.
Mutta nyt onneksi ymmärretään paremmin,
että voimme hyödyntää myös
suomalaisia yrityksiä näillä keksinnöillä,
jotka yliopistoista tulevat.
Minunkin täytyy kyllä kehua tässä,
kuten ed. Pulliainen teki, Vanhasen hallitusta, että nyt
on tehty yrittäjyyden edistämiseksi paljon hyvää työtä.
Tämäkin laki tukee uusien korkeaan osaamiseen
perustuvien yritysten syntymistä, ja näin syntyisi
näitä muitakin suuria teknologiayrityksiä kuin
vain Nokia.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tällä korkeakouluissa
tehtäviin keksintöihin liittyvällä lainmuutoksella
pyritään selkeyttämään
keksintöoikeuksia koskevaa oikeudellista tilannetta ja
turvaamaan keksijöille maksettavat korvaukset. Samalla
yhtenäistetään tutkimussopimuksiin liittyvää käytäntöä.
Tutkimuksen ja elinkeinoelämän yhteyksien on toimittava,
jotta tutkimustulokset leviäisivät kunnolla kentälle. Tällöin
samalla laajennetaan innovaatio- ja osaamispohjaa, joka voi olla
uuden yritystoiminnan alku. Tutkimukset ovat muuttuneet viime aikoina
usein laajoiksi yhteistutkimuksiksi. Korvaussopimusten on tällöin
oltava selkeitä. Koska tässä laissa on
paljon uutta käytäntöä, on hyvin
paikallaan tämä seuranta, että voidaan
nähdä, miten tämä toimii, ja
tehdä tarvittavat tarkistukset tuon seurannan jälkeen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus on hyvä ja valiokunnan
kannanotot sinänsä hyviä, mutta sitten,
kun miettii, miten näitä erilaisia keksintöjä,
erilaisia oivalluksia, ruvetaan hyödyntämään
taloudellisesti, niin minusta ne ongelmathan tulevat vasta siinä vaiheessa.
Jos on merkittävä keksintö, jolloinka
se pitää hyödyntää a)
joko kotimaassa, b) EU-tasolla, c) maailman tasolla, niin minusta
sitten tulevat nämä erilaiset ongelmat. Onko tämä nyt
sitten synkronisoitu esimerkiksi EU-lainsäädäntöön
niin, että ei tule sitten Brysselin kanssa otteluja, jos
on jossakin päin Eurooppaa vastaavanlaista keksintöä?
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi oikeudesta
korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin minusta
nyt vihdoin viimein on paikallaan siinä mielessä,
että vuodesta toiseen on ollut epäselvyys siitä,
onko kyse avoimesta tutkimuksesta ja sitä kautta keksijälle
tulevasta korvauksesta vai sopimustutkimuksesta ja yliopistolle
ja korkeakoululle tulevasta korvauksesta. Nyt tämä selkiää tässä lakiesityksessä.
Tässä lähtökohtana on se, että nyt meidän
korkeakoululaitoksemmekin hyötyy näistä keksinnöistä.
Tähän saakka on ollut semmoinen tilanne, että Nokiaa
lukuun ottamatta ja muutamaa meidän monikansallista yhtiötämme lukuun
ottamatta kaikki nämä huippuhyvät keksinnöt,
jotka korkeakouluissa on tehty, ovat pienen korvauksen kautta valuneet
lähinnä Yhdysvaltoihin ja Yhdysvalloissa lähinnä monikansallisille
yhtiöille.
Siinä mielessä, nyt kun tämä lakiuudistus
saadaan voimaan, toivoisin kuitenkin sitä, että avoimellakin
puolella, missä keksijä itse voi hyödyntää sen
keksintönsä sitten jatkossa, se suomalainen rehellisyys
tulisi esiin. Nythän on ilmennyt vuosikymmenestä toiseen,
että nämä huippukeksijät ovat
omaa lompakkoansa kasvattaneet eli itseään hyödyntäneet.
Nämä epäkohdat nyt varmasti poistuvat,
koska tämä tehtävien jako on hyvin selkeä.
Jostakin sopimuspohjaisesta keksinnöstä menee
hyöty yliopistolle, ja sitten keksijälle itselleen
sopimuspohjaisesta avoimesta tutkimuksesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 259/2004
vp on hyvä, sivistysvaliokunnan mietintö 1/2006
on myös sitä. Täällä on
hiukan puhuttu yleisestikin keksinnöistä ja yleensä soveltamisesta
ja sitten yksityisten liikeyritysten mukanaolosta. Ed. Kuosmanen käytti
hyvän puheenvuoron.
Toteaisin vielä tähän problematiikkaan,
että kun syksyllä 2004 eduskunnan Tutkas-yhteistyöryhmän
delegaatio kävi Yhdysvalloissa ja kävimme myös
MTI:ssä Bostonissa, niin siellä painotettiin sitä,
että huippuyliopistossa ensimmäinen, ykkösasia,
ei ole suinkaan patenttien hankkiminen vaan perustutkimus.
Perustutkimuksessa kyllä on ongelmia silloin, jos sitä tehdään
hyvin lähellä yksityistä liike-elämää.
Lääketeollisuus on tästä esimerkki.
Yhdysvalloissa on muutamia todellakin ongelmallisia molekyylikehittelyjä,
uusien lääkkeiden kehittelyjä, jotka ovat
osoittaneet sen, että tämä tutkimus ei
ole ollut selkeästi läpinäkyvää eikä se
tutkimus itsessään eikä se yrityksen
toiminta ole ollut eettistä eikä myöskään
varoituksia sivuvaikutuksista ole otettu huomioon. Siis kuitenkin
pitää aina tiedemaailmassa olla tietynlainen kontrolli
ja hoitaa se asia niin, että siinä on avoimuutta
myös. Nimenomaan tämä koskee perustutkimusta,
esimerkiksi lääketieteen osalta soveltavaa tutkimusta
myös.
Ed. Jari Koskinen merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Nurmi /kok:
Puhemies! En voi olla nyt, kun ed. Tiusanen otti tämän
esiin, ottamatta esiin, että kyllä tämä rahoituksen
läpinäkyvyys on tärkeää,
mutta kyllä sitten myös, kun rahoitusta annetaan
tutkimusta varten, sen pitäisi olla myös, jos
ei ole kysymys poliittisesta toiminnasta, myös poliittisesti
arvovapaata. Kyllä pitäisi tutkimuksessa nähdä selkeästi,
objektiivisesti, kuka sitä rahoitusta tarvitsee ja mihinkä se
tutkimus kohdentuu, ettei anneta jo sellaisille, joilla on, kuten
helposti tapahtuu, että sille annetaan, jolla jo on. Se
on vain käytännön osoittama kokemus.
Mistä itse olen huolissani keksintöjen suhteen tässä lakiesityksessä,
on se, että toivon, että nämä tuotteet
osataan sitten myös markkinoida niin kotimaassa kuin ulkomaillakin,
niin että ne saadaan kaupalliseen käyttöön
ja niistä tulee sitten hyötyä ja myös
tuontituloja Suomeen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun meillä on monta huippuyliopistoa
ja niistä valmistuu huipputiedemiehiä ja yrittäjiä,
nämä keksinnöt kuitenkin jäävät
hyödyntämättä, mikäli
nämä opiskelijat eivät itse aloita yritystoimintaa
omien keksintöjensä hyödyntämiseksi
ja eteenpäinviemiseksi. Yksi este on edelleen tässä korkeakoululaissa
se, että nämä professorit eivät
voi osallistua yrityksen toimintaan, niin kuin Yhdysvalloissa esimerkiksi.
Jos huippuyliopiston opiskelijat aloittavat esimerkiksi oman yrityksen
keksintönsä pohjalta, niin siellä on
mahdollisuus kolmesta viiteen vuoteen saman alan professorien eli
opettajien ja kouluttajien olla siinä yrityksessä mukana
eli valvomassa ja ohjaamassa tätä nuorta yritystoimintaa. Tätä minä olisin
toivonut vanhana yritysjohtajana. Tämän tyypin
aukko tähän lakiin vielä jäi, että nämä professorit
eivät voi osallistua minun käsittääkseni
sitten yritystoimintaan, jota oppilaat haluaisivat aloittaa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistot ovat avautuneet yhteiskuntaan päin
viime vuosina tai parin viime vuosikymmenen aikana erittäin
hyvin, ja se on ollut edullista ja hyödyllistä sekä yliopistoissa
työskenteleville tutkijoille, keksijöille että myöskin
ympäröivälle yhteiskunnalle, eritoten
elinkeinoelämälle. Se on monella paikkakunnalla
huomattu. On erittäin tärkeää se,
että palkitaan se keksijä, joka tämän itse
ratkaisun on tehnyt, ja riittävästi, jotta hänellä olisi
myöskin intoa sitten jatkaa tällaista keksijän
työtä ja sen asianomaisen asian jatkotyöskentelyä.
Minä tiedän käytännöstä esimerkkejä siitä, että hyvinkin
merkittävät asiat ovat pysähtyneet sen
takia, että on tullut ristiriita juuri tässä kohtaa,
että keksijä ei ole saanut omasta mielestään omaa
osuuttaan ja vastaavasti työnantajapuoli ei ole saanut
omaa osuuttaan. Tästä syystä sitten on seurannut
se, että jatkorahoitusta ei ole pystytty järjestämään.
Hyviä asioita on maassa jäänyt tämän
vuoksi tekemättä. Toivon mukaan tämäkin ehdotus
ja päätös, joka täällä nyt
tehdään, selkiinnyttää tätä tilannetta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen jäi tässä kaipaamaan
sitä, että tämmöinen yrityksellinen
jälkihoito olisi mahdollinen. Toivomus ja vaatimus on itse
asiassa erittäin perusteltu, ja eduskuntahan on ottanut
siihen jo kantaa, kun annettiin yliopistoille niin sanottu kolmas
tehtävä, siis opetuksen ja tutkimuksen lisäksi
tämä alueellinen vaikuttavuustehtävä. Nyt
on vaan ongelma siinä, että ei siellä yliopistoissa
professoreita valita näitten yritystaitojen mukaan; ne
ovat siellä Kuosmasen lokerossa ne toimijat. Elikkä toisin
sanoen yliopistojen professoreilta ja myöskin ammattikorkeakoulujen opettajilta
ruvetaan vaatimaan kyllä niin kohtuuttomia panostuksia,
että taitaa moni miettiä, että olisi
helpompi mennä muihin duuneihin.
Yleiskeskustelu päättyy.