5) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2005
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on Suomen itsenäisyyden juhlarahaston
Sitran toimintakertomus vuodelta 2005 eduskunnalle. Kiinnitän
huomiota erääseen yksityiskohtaan, ja se on Sitran
ja terveydenhuollon yhteistyö.
Tässä olemme olleet tietoisia siitä,
että Sitra on aika tavalla myös sijoittanut suoraan
terveydenhoidon palveluihin, muun muassa sairaala Mehiläiseen
ja sitten Tampereen Coxaan eli tähän lähinnä keinonivelkirurgiaan
erikoistuneeseen yksikköön. Näitä sijoituksia
on myös kritisoitu varsin arvovaltaisestikin ja myös
mielestäni perustellen. Sikäli kun tiedot tältäkin
päivältä ovat oikeita, niin Sitra on
ottanut etäisyyttä Mehiläiseen, tähän
yksityissairaalaan, ja sen sijoitustoimintaan.
Mitä tulee yleensäkin sairaalatoimen yksityistämiseen,
niin sehän on menossa Suomessa erittäin voimakkaasti
eteenpäin ja lähinnä kansainvälinen
pääoma, siis suuri pääoma, on
siinä mukana, siis todella suuret sijoitusyhtiöt
ovat hankkimassa omistuksia terveydenhuollossa. Onko se hyvä vai
huono? Yhdysvalloissahan tämä on maan tapa, ja
siellä on 40 miljoonaa ihmistä terveydenhoidon
ulkopuolella, kuten professori Jussi Huttunen juuri Duodecim-aikakauskirjassa kirjoitti.
Arvoisa puhemies! Tämä yksityiskohta terveydenhoidon
ohjelmassa, johonka haluaisin vielä kiinnittää huomiota,
on MediNeuvo Osakeyhtiö. Kuten kertomuksessa todetaan,
siinä on Sitra osakkaana ja toiminta vakiintui Kotkaan, Mikkeliin,
Joensuuhun ja Vaasaan. Tämä MediNeuvo Osakeyhtiö on
tällainen monitahoisesti omistettu. Se on 24 tuntia teoriassa
tavoitettavissa. Juuri eilen kahdelta potilaaltani kuulin toisen odottaneen
45 minuuttia puhelimen päässä, siis se
on tällainen puhelinpalvelu, toisen 30 minuuttia. Molemmat
joutuivat tässä vaiheessa sitten luopumaan odottamisesta.
Ei ole siis tietoa, kuinka kauan olisi koko odotusaika ollut.
Kysymyksessä on siis puhelinpalvelu, jolla pitäisi
potilaita, asiakkaita, neuvoa. Se kuitenkaan ei oikein ota toimiakseen.
On aivan selvää, että kaikki ei toimi
heti tai vähänkään ajan kuluttua
ja asioita pitää kehittää. Mutta
tämä MediNeuvo Osakeyhtiö on sekä nykyisen
hallituksen aikaisemman ministerin toimesta tuotu julkisuuteen suurena
innovaationa, joka järjestelmä hänen kertomansa
mukaan — silloin oli ministeri Mönkäre äänessä — toimii
erittäin hyvin. Se siis ei ainakaan Kotkassa toimi hyvin.
Kysymykseen siitä, miten paljon sitten Sitran mukanaolo
auttaa tällaisissa asioissa, voi olla kaksisuuntainen vastaus.
Ensiksikin on tietysti hyvä, jos Sitra on sellaisissa hankkeissa
mukana, jotka tarvitsevat riski- ja alkupääomaa
ja jotka tukevat laajasti ottaen terveyden- ja sairaanhoitoa, myös
nimenomaan julkista terveyden- ja sairaanhoitoa. Meillähän
kuitenkin julkinen terveyden- ja sairaanhoito kantaa päävastuun,
ja sitä on tukemassa yksityinen terveyden- ja sairaanhoito, jolla
on siis tässä mielessä myös
oma merkityksensä. Mutta sen tyyppinen sijoitustoiminta
kuin esimerkiksi sairaala Mehiläisen kohdalla mielestäni
ei ole hyvä asia. Tässä mielessä on
selkeätä, että sijoittaminen riskiyrityksiin
taas toisaalle, kuten esimerkiksi biolääketieteen
taikka biotutkimuksen puolelle ja esimerkiksi geeniteknologiaan
liittyviin yrityksiin, on alkuvaiheessa kannatettavaa ja toki hyväksyttävää.
Tässä mielessä Sitran toimintaa voidaan
tukea ja kannustaa.
Mutta lopuksi, puhemies, toteaisin, että terveyden-
ja sairaanhoito silloin, kun mennään sairaalatasolle,
ei todella ole verrattavissa autotehtaisiin, kuten aina silloin
tällöin esitetään, vaan se on
elävien ihmisten kanssa tapahtuvaa toimintaa, jolloinka
haasteet ovat aivan erilaisia kuin autojen kokoonpanossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin minäkin aivan samaan lukuun
tässä Sitran toimintakertomuksessa huomiota kuin
ed. Tiusanen elikkä terveydenhuollon ohjelmaan, joka on
sivulla 6 esiteltynä, jossa on juuri niitä kohtia,
jotka ed. Tiusanen totesi. Kansallisen sähköisen
potilastietojärjestelmän kehittäminen — hyvä homma.
Sitten on tämä MediNeuvo Oy, jota ed. Tiusanen
käsitteli, Coxa Oy, ja sitten lisäksi kerrotaan
vielä parista seminaarista.
Arvoisa puhemies! Sitra on tuottanut hyvän taloudellisen
tuloksen, lähes 46 miljoonaa euroa, siis rahankeräys
sillä tavalla kassaan ja siirrettäväksi
tuonne ylijäämätilille on onnistunut
erinomaisen hyvin. Mutta heti ilmeisesti sen jälkeen, kun
tämä kertomus oli tehty, Sitra teki ratkaisun, että se
lähtee luomaan kuntasektorille kilpailevaa palvelujärjestelmää,
jonka näen niin kuin ajatuksellisesti suoraan seuraavan
siitä, mitä tämän kertomuksen
sivulla 6 on meille esitelty.
Ja nyt, arvoisa puhemies, on minusta erinomaisen paikallaan,
että tätä ideologista yritystoimintaa,
joksi sitä kutsun selvästi ja joka sopii keskustapuolueen
ohjelmaan kuin nyrkki silmään, selviteltäisiin
nyt valiokunnassa perusteellisesti, kun annetaan tästä asiasta
mietintöä eduskunnalle.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen itsenäisyyden juhlarahaston,
Sitran, toimintakertomuksen ympäriltä eduskunnalla
tulee olemaan todennäköisesti hyvin poikkeuksellinen
mahdollisuus, talousvaliokunnan järjestämän
kuulemisen kautta myöskin muilla, osallistua ja kuulla hiukan
tarkemmin siitä, miten Sitra tänä päivänä toimii
ja miten se on ikkunana ikään kuin tulevaisuuteen
ja edistämässä kansantalouden ja yhteiskunnan
näkökulmasta tärkeitä innovaatioita.
Sehän on ollut tavallaan koko Sitran perustamisen idea,
että se pyrkii löytämään
alueita, joilla on poikkeuksellisen paljon riskejä, jotka
voivat sitten sen riskirahoituksen kautta näissä yrityksissä lähteä liikkeelle,
jotain sellaista toimintaa, joka sitten tulee hyödyntämään
koko kansakuntaa.
Nyt Sitran toimintaa on uudelleen organisoitu niin, että sinne
on luotu nämä erilaiset ohjelmat, joihin täällä on
jo viitattu, on innovaatio-ohjelma, terveydenhuollon ohjelma, elintarvike-
ja ravitsemusohjelma, ympäristöohjelma, Venäjä-ohjelma
ja sen lisäksi vielä Intia-ohjelma. Intia-ohjelma
on tietysti sillä tavalla mielenkiintoinen, että se
lisää suomalaisten yritysten ja ylipäätänsä suomalaisten
tietoa siitä, mitä Intiassa tapahtuu, enkä oikeastaan
kovin paljon siltä muuta odotakaan kuin sitä,
että sitä kautta lisääntyy ymmärrys
kielestä, kulttuurista, toimintamahdollisuuksista jne.
Mutta sitä vastoin pitäisin Venäjä-ohjelmaa tavattoman
tärkeänä ja olen hyvin tyytyväinen siitä,
että Venäjä-strategia on paitsi käännetty
venäjäksi, siitä on järjestetty
lukuisia erilaisia tilaisuuksia ja ylipäätänsä myöskin
julkaisutoimintaa tämän alueen ympäriltä on
tulossa lisää. Näen nimittäin
kuitenkin tärkeänä sen, jos ajatellaan esimerkiksi
Barentsin alueen yhteistyötä, että kyllä Venäjä-yhteistyössä Suomessa
niin pohjoisen ulottuvuuden politiikan, Barents-yhteistyön, arktisen
alueen yhteistyön kautta on tavattoman paljon tehtävää ja
hyödynnettävää.
Sitten julkinen keskustelu jossain määrin
on tosiaan liittynyt tuohon terveydenhuollon ohjelmaan, ja itsekin
olen Sitran hallintoneuvoston jäsenenä ollut huolissani
siitä, onko kohtuullista tai oikein, että Sitra
toimii keskeisenä omistajana yksityisellä sektorilla.
Nyt tietysti täytyy muistaa, että koko ohjelma,
strategiat, rahoitetaan niillä yritysomistuksilla tai sijoituksilla,
joista haetaan tuottoa ja sen takia tietysti ei voi oikeastaan ajatella,
että terveydenhuollon ohjelmaakaan voitaisiin toteuttaa,
ellei olisi terveydenhuollon yritystoiminnassa tehty investointeja, joiden
kautta sitten tuotoksia voidaan käyttää.
Sitten toisekseen voidaan myöskin muistuttaa siitä,
että eihän yksityinen sektori suinkaan Sitran
vuoksi ole syntynyt Suomeen terveydenhuollon alalla, vaan se on
ollut sitä jo kauan. Meillä on ollut kohtuullisen
kallis ja on edelleen kohtuullisen kallis terveydenhuollon järjestelmä, jossa
julkisen ohella paitsi subventoidaan yksityistä, sitten
vielä pidetään yllä työterveyshuoltoa.
Nämä ovat näitä yhteiskunnallisen
päätöksenteon ratkaisuja, jotka eivät
Sitralle kuulu.
Hienoa kuitenkin terveydenhuollon ohjelmassa on se, että kun
eri sairaanhoitopiireissä ja muutoinkin on ollut vaikeata
löytää yhteensopivia tietotekniikan ratkaisuja
niin, että ne hyödyttäisivät
nopeaa ja tehokasta potilaiden hoitamista, jossa turhia laboratorio-
ja röntgentutkimuksia ei tarvitsisi tehdä, niin
Sitran avulla on pystytty luomaan sellaisia ratkaisuja, että näyttää siltä, että vihdoinkin
voitaisiin saada aikaiseksi yhteinen kansallinen kuva-arkisto terveydenhuollon alueelta.
Tätä voi pitää merkittävänä,
myöskin julkisen terveydenhuollon toimintaa tehostavana ja
laatua parantavana toimenpiteenä.
Mielestäni on paikallaan, että Sitrassa jatkuvasti
arvioidaan kriittisesti omistuksia. Sitra on päätynyt
luopumaan Mehiläisen omistuksesta, mitä pidän
hyvänä. Pidän myöskin hiukan
pulmallisena osallistumista nivelsairaala Coxan toimintaan, mutta
kuten sanottu, tämähän ei suinkaan sitten
ole Sitran luomaa toimintaympäristöä,
vaan meidän poliittisten päättäjien
sinänsä jo luomaa toimintaympäristöä.
Tuossa kuulemisessa, joka todennäköisesti
on toukokuussa, näin olen kuullut talousvaliokunnan puheenjohtaja
Jouko Skinnarilta, on mahdollista sitten käydä keskustelua
siitä, mikä tulee olemaan Sitran ohjelmien neuvontapuolen
ja julkisen terveydenhuollon välinen suhde. Pidän kuitenkin
tärkeänä, että Suomi informaatio-
ja kommunikaatioteknologian edelläkävijämaana, Internet-tiheyksiltään
tiheänä maana, kehittää myöskin
julkisissa palveluissa sellaisia palvelumuotoja, joita kansalaiset
voivat käyttää kätevästi
netin kautta. Terveydenhuollon puolella niitä on lukuisia.
Kanadassa esimerkiksi palvelusivuilta löytyy hyvin paljon
itsehoito-ohjeita, kuntoutusohjeita ja monia sen tyyppisiä neuvoja,
joita kansalaiset voivat halutessaan myöskin sieltä hakea.
Se nyt ei ole missään tapauksessa pois ei yksityiseltä eikä julkiselta
terveydenhuollolta, mutta on lisäämässä kansalaisten
tietoa omasta tilanteestaan ja mahdollisuuksia myöskin
itse ottaa vastuuta kuntoutuksesta ja terveyden hoitamisesta.
Arvoisa puhemies! Sitra on tehnyt hyvän tuloksen. Sillä on
osaava henkilökunta, ja se on monessa mielessä mielenkiintoinen
näköalapaikka. Voi olla, että kaikki
ne ajatukset siitä, mihin kannattaa satsata, eivät
sitten kuitenkaan toteudu, mutta Sitran nimenomainen tehtävä onkin juuri
olla sillä tavalla avoin ja ennakkoluuloton, että se
voi haarukoida suomalaisesta yhteiskunnasta tiedepolitiikan ja osaamisen
alueelta mahdollisia menestystarinoita. Tietysti täytyy
toivoa, että tulevaisuudessa sellaisia aina myöskin löytyy
ja että Sitra voi olla niissä keskeinen kätilö.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Sitran kurssin käyneenä olen
jonkin verran perehtynyt tähän Sitran toimintaan.
Periaatteessa Sitran toimintahan on Suomen kansantaloudelle hyvää toimintaa
siinä mielessä, että siellä kumminkin
haarukoidaan yhteiskuntapolitiikan eri lohkot näillä ohjelmilla,
mitä tässäkin kirjasessa on.
Mutta sitten se, mitä siellä jää kaipaamaan,
on minusta kyllä se, että se on semmoinen yhden
totuuden toitottaja. Elikkä siellä on yksi totuus:
Se on hallituksen politiikka, se on maassa virallisesti harjoitettava
talouspolitiikka ja se on myöskin elinkeinoelämän
politiikkaa. Eikö nyt olisi syytä kumminkin olla
tämän Sitran puitteissa jonkin näköinen
kriittinen näkemys sitten harjoitettua talouspolitiikkaa
kohtaan, koska kuitenkin tulokset näkyvät täällä muissa
keskusteluissa aika lailla. Meillä köyhyys lisääntyy,
työpaikkoja menee jne. Sitä toivoisi, että myöskin
Sitran toimintaan tulisi tämmöinen kriittinen
näkemys kansantalouden eri lohkoista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin Sitrasta on minullakin käsitys,
että se on talouselämän suhteen varsin
vapaamielinen. Mutta tämä ed. Alhon esiin nostama
kuva-arkistoasia, jota Sitra edistää on hyvä tietysti.
Digitalisoitu kuva-arkisto mahdollistaa koko maan mitassa sen käytön,
samoin tietysti digitalisoidut sairaanhoitokertomukset eli potilaskertomusten
digitalisointi, jota voitaisiin käyttää esimerkiksi
potilaskortin avulla ja joka olisi mahdollisimman tietosuojattu
vähintään niin kuin on tietosuojatut
pankkikortit, samalla periaatteella, mutta joka avautuisi sitten
eri terveyspisteissä, terveyskeskuksissa eri
puolilla Suomea, kun potilas niin haluaa. Nämä ovat
ihan hyviä hankkeita ja niitä sopii tukea.
Ympäristöohjelmasta voi todeta sen, että se on
tietysti tärkeä. Tässä vielä toivoisi
ehkä enemmänkin konkreettisia toimia seminaarien lisäksi
ja niistä selvitystä. Tässä on
erilaisia yhteistyöhankkeita tekstin mukaan, jotka on verkostettu
myös yritysverkostojen rakentamisella Venäjän
suuntaan, joka sitten on tällä tavalla liitetty
Sitran toimintaan ja ympäristöohjelmaan, mikä on
tietysti hyvä asia. Lähialue Venäjä on meille
ympäristökysymyksissä myös melkoinen haaste.
Lopuksi, mitä ed. Alho totesi tästä avoimesta kuulemisesta.
Se on hieno asia ja sitä sopii odottaa. Myöskin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan
rooli siinä mukana on varmasti käyttökelpoinen
ja yleiseen hyötyyn.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Alhon kanssa olen samaa mieltä tästä yleisestä innovaatiopolitiikasta.
Mutta mikä koskee nyt sitä, mikä on nyt
muodostumassa täysin ajankohtaiseksi, johonka viittasin
tuossa, elikkä se, että kunnalliselle puolelle
ryhdytään rakentamaan Sitran rahojen turvin kunnallisten
terveydenhuoltopalveluitten rinnalle niiden kanssa kilpailevia järjestelmiä.
Minä en kyllä sitä pidä minään
innovaationa, en pienimmässäkään
määrin. Kysymys on aivan selvästä ideologisesta
sodankäynnistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on ottanut erittäin
tärkeän asian esille. Nyt kun ollaan yksityistämässä tiettyjä terveyskeskusten
osia, muun muassa Lahdessa, Kuusankoskella, Kotkassa, muuallakin,
niin siellä on yksi toimija, ja tämä on
nimeltään MediOne. Se on ostanut omat kilpailijansa
pois, ja kysymys tulee myös tähän markkinaympäristöön
nähden ikään kuin ylivertaisesta tilanteesta:
vain yhden yrityksen palveluja on mahdollisuus ostaa. Hinnoittelu
tulee varmasti myöhemmin olemaan haaste kunnille, jotka
ovat tähän mukaan lähteneet. Näin
ollen ikään kuin ideologisesti halutaan laittaa
kilpailu pystyyn ajatellen sillä lailla, että se
jotenkin toimisi ehkä yleiseksi hyödyksi. Se on
todella ideologiaa, joka mielestäni ei välttämättä ole
sitten kansalaisten ja julkisen terveydenhoidon kannalta hyvä eikä johda
positiiviseen tulokseen.
Julkisen terveydenhoidon tukeminen on tärkeätä,
ja haluaisin todeta, että Suomi edelleenkin varsin vähäisin
euromäärin hoitaa koko terveydenhoidon ja olemme
EU:ssa selvästi keskitason alapuolella, kun mittaamme,
miten paljon euroja per asukas ja vuosi käytetään.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Tiusasen ja
Pulliaisen kanssa siitä, että sitähän
varten itse asiassa itsenäisyyden rahaston toimintakertomus
eduskunnassa on, että juuri tämän tyyppisistä linjavalinnoista
voidaan täällä käydä keskustelua
ja antaa ikään kuin poliittista ohjausta sen lisäksi,
että sillä tietysti on omat hallituksensa ja hallintoneuvostonsa.
Nyt halusin omassa puheenvuorossani vaan korostaa sitä,
että Sitra ei suinkaan ole luonut yksityistä sektoria
terveydenhuollossa, joka tällä hetkellä kilpailee
julkisten palveluiden kanssa, vaan kyllä se on tapahtunut
ihan jossain muualla. Nyt tietysti on kysymys sitten siitä,
millaisia rajoja sitten Sitran toiminnan suhteen asetetaan. Esimerkkinä nyt
viittaan vain siihen, että hoitotakuuhan on jo johtanut
siihen, että sairaanhoitopiirit ovat ostaneet toimintoja
ulkopuolisilta. Se on ollut tietysti eduskunnan päätös,
että tämmöinen hoitotakuu toteutetaan.
Sitten olisin halunnut myöskin vielä ihan
lyhyesti viitata Kauppilan puheenvuoroon talouspolitiikan johtamisen
kursseista. Ne ovat olleet Sitran hittituotteita. Nyt ilmeisesti
ihan samalla tavalla ei tulla jatkamaan, mutta voisin kyllä mainita
sen asian, joka on mielestäni mielenkiintoinen, että kun
analysoidaan nykyistä talouskasvua, niin voidaan nähdä,
että hirveän suuri osa siitä on loppujen
lopuksi syntynyt sellaisesta immateriaalisesta osaamisesta, joka
ei ole ollut investointeja taikka näitä tällaisia
perinteisiä talouden kasvuun liittyviä panostuksia.
Se kertoo juuri siitä, että sisäsyntyinen,
niin kutsuttu endogeeninen talouskasvu on mahdollinen silloin, kun korkeaan
osaamiseen panostetaan. Tämähän on mielenkiintoista
juuri siksi, että aikaisemmin on väitetty, että se
ei ole mahdollista, mutta kaikki on mahdollista.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Pyytäisin huomauttaa ed. Tiusaselle
ja muillekin, mistä syystä Sitra muun muassa näille
markkinoille on tulossa tänne terveydenhoitoon. Kyse on
siitä, että kaikissa kunnissa suinkaan ei olla
millään halvalla tasolla terveydenhoidossa, vaan
siellä on nähty selvää markkinarakoa
ja kilpailutus on tarpeellista. Itse olen seudulta, missä maksetaan ihan
todella törkeästi terveyskeskuksen maksuista ja
hinnat ovat aivan pilvissä. Kunnan kaikki rahat menevät
täydellisesti sairauden- ja terveydenhoitoon. Siellä toivottaisiin
vähän kilpailua. Julkinen puolikin voisi katsoa
vähän peiliin, miten niitä asioita hoidetaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Rönnille sen, että kun
katsotaan keskimäärin, miten paljon Suomessa käytetään varoja
asukasta kohden terveyden- ja sairaanhoitoon vuodessa, niin Suomessa
todella käytetään Euroopan unionin keskimääräistä vähemmän, huomattavasti
vähemmän. Takanamme ovat lähinnä maat
kuten Kreikka, Espanja, Portugali.
Mitä tulee sitten paikallisiin terveydenhoidon kustannuksiin,
niin Länsi-Uudellamaalla on paikkakunta, joka käyttää kaikkein
eniten asukasta kohti terveydenhoitoon. Se on nimenomaan paikkakunta,
jossa palvelut on yksityistetty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On syytä myöskin kertoa,
mikä on se organisaatio, joka ne palvelut järjestää:
Se on Folkhälsan, jonka piti olla suuri kokeilu, mutta
se johti siihen, että palvelut ovat kaikkein kalleimpia.
Ed. Rönni on aivan oikeassa, mutta tässä on
kysymys vielä paljon suuremmasta asiasta. Sen kilpailun
luomisessa minusta Sitran ei pidä olla mukana. Se menee
ihan hakoteille.
Keskustelu päättyy.