14) Hallituksen esitys laeiksi teollis- ja tekijänoikeuksia
koskevan lainsäädännön muuttamisesta
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja sen taustalla kummitteleva direktiivi ovat taas yksi esimerkki
siitä, mitä maailmanlaajuinen, ammattitaitoinen
ja hyvin rahoitettu lobbauskoneisto saa parhaimmillaan, vai pitäisikö sanoa
pahimmillaan, aikaan. Jatkojakin on jo luvassa. EU:ssahan valmistellaan
jo uutta tekijänoikeusrikosten tutkintaa ja rangaistuksia
koskevaa direktiiviä, joka edellyttäisi toteutuessaan
muun muassa sitä, että tekijänoikeusjärjestöt
olisi otettava mukaan epäiltyjen tekijänoikeusrikosten
esitutkintaryhmiin. Niistä tulisi siis tavallaan kaupallisia
poliiseja, jotka valvoisivat tutkinnassa omia etujaan. Kyseistä direktiiviä käsitellyt
U-kirje oli aivan äskettäin suuressa valiokunnassa.
Olen jo pitkään ihmetellyt, miten kansainvälinen
mediateollisuus onnistuu kerta toisensa jälkeen ajamaan
läpi kaikki vaatimuksensa eikä vain Suomessa vaan
myös EU:ssa ja Yhdysvalloissa, EU:n tekijänoikeusdirektiivi
kun on joiltain osin lähes sanasta sanaan samaa tekstiä kuin Yhdysvaltain
vastaava lainsäädäntö. Tekstit
ovat mitä ilmeisimmin peräisin samasta kynästä.
Mediateollisuuden nälkä on kasvanut syödessä.
Kun kaikki vaatimukset ovat menneet kerta toisensa jälkeen
läpi, on ollut helppo keksiä uusia. Ovatpa kansainväliset
tekijänoikeusjärjestöt vaatineet itselleen
jopa terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden
torjuntaa varten kerättäviä teletunnistetietoja.
Viime aikoina on kuitenkin herätty eri puolilla maailmaa
kysymään, kenen etuja nämä yhä kiristyvät
vaatimukset loppujen lopuksi palvelevat. Esimerkiksi Valtioneuvoston tietoyhteiskuntaneuvosto
toteaa tuoreessa raportissaan, että nykyinen tekijänoikeuslainsäädäntö ei
vastaa tietoyhteiskunnan kehityksen tarpeita, ja esittää,
että tekijänoikeuslainsäädännön
lähtökohdaksi tulisi ottaa kulttuuripolitiikan
asemesta teollisuus- ja tietoyhteiskuntapolitiikka ja kirjoittaa
siitä lähtökohdasta koko homma uusiksi.
Tekijänoikeuksissa on kyse suurista rahoista. Eräiden
arvioiden mukaan jopa lähes puolet maailmantaloudesta liittyy
nykyään tavalla tai toisella immateriaalioikeuksilla
käytävään kauppaan. Varsinaisen
tekijänoikeuksilla käytävän kaupan
osuus kansantaloudesta on toki pienempi, mutta silti hyvin merkittävä.
En löytänyt Suomen osalta tuoreita tilastoja,
mutta jos aiemmat kasvuluvut pitävät edelleen
kutinsa, vähintään 10 prosenttia Suomen
bruttokansantuotteesta syntyy nykyään tekijänoikeustaloudesta.
Pian Suomen kansantalous seisoo puu- ja kännykkäjalkojen
lisäksi digijaloilla.
Historiallisista syistä tekijänoikeusasioita
pidetään kuitenkin edelleen kulttuuripolitiikkana, ei
kauppapolitiikkana tai teollisuuspolitiikkana. Siksi tämä keskeinen
teollisuudenala on edelleen opetusministeriön vastuulla
ja siellä siitä vastaa käytännössä yksi
ministeri ja pari virkamiestä. Puolusta siinä sitten
suomalaista kuluttajaa ja sisällöntuottajaa kansainvälisten
media-alan suuryritysten intressejä vastaan. Ei käy
kateeksi.
Alkujaanhan tekijänoikeusjärjestelmä luotiin suojelemaan
tekijöitä julkaisijoilta, mutta nyt ollaan aivan
eri maailmassa kuin 1700-luvulla, jolloin ensimmäiset tekijänoikeuslait
säädettiin. Eikä tämä ole
suinkaan ensimmäinen tekijänoikeusjärjestelmän
murros. 1900-luvulla tekijänoikeuksista tuli keskeinen
osa kulttuuripolitiikkaa. Pienen maan kulttuurin turvaaminen koettiin
yhteiseksi asiaksi ja alan järjestöt ja valtiovalta
solmivat kiinteät yhteistyösuhteet. Näiden
aikojen perintönä tekijöitä ja
teollisuutta edustavien järjestöjen ja opetusministeriön
suhde on edelleen hyvin tiivis, monen mielestä jopa liiankin
tiivis. Vai tuntuisiko teistä luonnolliselta, että samat
ihmiset istuisivat esimerkiksi metsänomistajien ja metsäteollisuuden
etujärjestöjen päättävissä elimissä?
Tai että maa- ja metsätalousministeriössä metsätalouden
lainsäädännöstä vastaava
virkamies osallistuisi näiden järjestöjen
hallintoon? Tekijänoikeustaloudessa tilanne on tismalleen tällainen.
Mutta asiaan eli tähän hallituksen esitykseen. Itse
tekijänoikeuslakiinhan tämä esitys ei
tee kuin varsin pienen lisäyksen, mutta se lisäys
onkin sitten sitäkin mielenkiintoisempi. EU:llahan ei ole
normaalisti toimivaltaa antaa rikosoikeudellisia normeja ykköspilarin
instrumenteilla, mutta tekijänoikeusasioissa tämä periaate
ei näemmä päde. Vaikka rikoslainsäädäntö ja
rikosprosessuaaliset säännökset perinteisesti
kuuluvat kansalliseen toimivaltaan, tämä esitys
tuo Suomen lainsäädäntöön
peräti aivan uudentyyppisen rangaistuksen eli mahdollisuuden
määrätä yksityishenkilö julkaisemaan
saamansa tuomio tiedotusvälineissä omalla kustannuksellaan.
Tällainen lisähäpeärangaistus
on suomalaiselle oikeusperinteelle täysin vieras eikä sitä tulisi
hyväksyä nytkään. Ja erityisenä vaarana
tässä on se, että vastaava lisärangaistuskäytäntö leviää tulevaisuudessa
muuhunkin lainsäädäntöön.
Tätäkin lakia on jo ehditty puolustelemaan sillä,
että elinkeinonharjoittaja on voitu tietyissä rajatuissa
tilanteissa velvoittaa kustantamaan oman tuomionsa julkaiseminen
tiedotusvälineissä.
En voi kuin ihmetellä, miten tämän
esityksen takana oleva direktiivi on taannoin mennyt läpi. Ainakin
eduskunnan talousvaliokunnan siitä taannoin antama lausunto
on hyvin kriittinen ja kiinnittää huomiota muun
muassa siihen, että tämän direktiivin
vaikutus järjestäytyneeseen piratismirikollisuuteen
jää todennäköisesti varsin vähäiseksi.
Sen sijaan yksityishenkilölle vähäisestä tai
tahattomasta tekijänoikeusrikkomuksesta aiheutuvat seuraamukset
saattavat osoittautua kohtuuttomiksi. Talousvaliokunta otti lausunnossaan
kantaa myös siihen, että direktiivin tulisi kohdistua
vain kaupallisessa tarkoituksessa tehtyihin tai huomattavaa vahinkoa
aiheuttaneisiin tekijänoikeuksien loukkauksiin. Valitettavasti
Suomen edustajat eivät ole saaneet tätä tavoitetta
mukaan direktiiviin, ja nyt meillä on sitten edessämme
sitä toimeenpaneva hallituksen esitys.
Arvoisa puhemies! Meidän tehtävänämme
on epäonnistuneen, jopa vaarallisen direktiivin aiheuttamien
haittojen minimointi kansallisessa lainsäädännössä.
Tätä tavoitetta tämä hallituksen
esitys ei valitettavasti saavuta. Olenkin jättämässä tähän
esitykseen rinnakkaislakialoitteen, joka antaisi tuomioistuimelle
hallituksen esitystä tiukemmat normit siitä, mitkä ovat
ne erityisolosuhteet — tämä erityisolosuhteet-sana
on siis otettu suoraan direktiivistä — joissa
tuomittu voidaan velvoittaa kustantamaan tuomion julkaiseminen. Lisäksi
esitän rinnakkaislakialoitteessani, että julkaisemisvelvoitetta
ei saa käyttää lisärangaistuksena
eikä se saa aiheuttaa tuomitulle tuomioon verrattuna kohtuuttomia
taloudellisia seurauksia. Toivon, että rinnakkaislakialoitteeni
saa valiokuntakäsittelyssä ymmärrystä osakseen.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, kära kolleger! Riksdagsledamot
Kasvi har helt rätt i att det här är
ett sorglustigt direktiv, men jag kan också med gott samvete
stå här och säga och bevisa att Finland
med händer och tänder kämpade emot det
här direktivet, liksom också undertecknad under
min tid i Europaparlamentet.
Det här är ett direktiv som man körde
igenom i rädslan för EU:s utvidgning. Jag trodde
aldrig att det skulle ha gått igenom om inte den här
rädslan hade funnits, och jag kan garantera er att det fanns
en omfattande krets av nordiska upphovsrätts- och immateriell
rättsexperter som var mycket olyckliga över att
det här direktivet innehöll sådana element
som är främmande för vår rättsordning.
Men tyvärr, rädslan för piratism från
de nya EU-länderna medförde att det ändå röstades
igenom. Det som är så förvirrande i den här
saken är att det nu handlar om tvistemål, som man
säger på svenska.
Tämä koskee ei rikosasiaa vaan riita-asioita,
ja siitä huolimatta tässä on tämmöisiä rikosoikeudellisia
piirteitä. Niin kuin ed. Kasvi totesi, toisessa yhteydessä uutta
esitystä tehdään nyt siitä rikosoikeudellisesta
vastuusta.
Därför är det speciellt de här
frågorna, de här så kallade a-paragraferna
i regeringens förslag, sådana som 59 a § i
upphovsrättslagen, 40 a § i kretsmönsterlagen,
60 a § i patenlagen som bekymrar. Man skulle egentligen
kunna fråga att hur många riksdagsledamöter
känner till att det finns en lagstiftning om skydd för
integrerade kretsmönster, men det är en annan
sak. Med alla de här a-paragraferna som ålägger
att man skall offentliggöra domstolens avgörande är
det de som strider så där starkt mot offentlighetsprincipen
och chydennieandan i våra domstolar.
Arvoisat kollegat, kun katsoo, miten toisaalta niin sanottu
27 kohta johdantolausekkeissa ja itse asiassa artikla 15 direktiivissä on
kirjoitettu, niin ei olisi ollut välttämätöntä mielestäni
myöskään tehdä lakia siinä muodossa
kuin se on tehty. Tämän lakivalmistelun aikana
minä olin jo huolestunut siitä, millä tavalla
tämä kirjoitettiin, ja tein kirjallisen kysymyksen
hallitukselle, millä periaatteella tätä yritetään
juosta yhteen, enkä kyllä valitettavasti saanut
esimerkiksi tyydyttävää vastausta, koska
mielestäni tässä olisi voitu tehdä sellaista
hyvää pohjoismaista yhteistyötä,
että esimerkiksi olisi katsottu, miten me, joilla kuitenkin
on aika samanlaiset tekijänoikeuslainsäädännöt,
olisimme halunneet tuoda tämän oman lainsäädäntöömme.
När man alltså ser på de möjligheter
och de skyldigheter som nu föreläggs och som föreslår att
man skulle kräva offentliggörande, kräver däremot
artikel 15 i direktivet att man ska förordna om lämpliga åtgärder
för spridning av information om avgörandet innefattar
till exempel att det skall anslås och offentliggöras
helt eller delvis. Vi som är vana från kommunala
förhållanden vet att ibland så räcker
det med att offentliggöra på en anslagstavla.
Vi har offentliga domstolar som kan bevakas av journalister och
på det sättet får man en tillräcklig
spridning om man så vill.
Tässä on todellakin mahdollisuus myöskin
jäsenvaltioilla katsoa, mitkä ovat ne sopivat
toimenpiteet, joilla yritetään levittää tietoa
tästä riita-asiain ratkaisusta. Olen aika vakuuttunut
siitä, että ellei se olisi saanut tällaista
löysempää muotoilua, direktiivi ei koskaan
olisi mennyt lävitse.
Myöskin näissä säännöksissä edelleen
on huolestuttavaa, kun me tiedämme myöskin, miten esimerkiksi
patenttia käytetään. Tämä lainsäädäntöhän
koskee myös patenttia. Minä luulen, että jokainen
kansanedustaja on kuullut niistä tilanteista, eli miinoitetaan
jokin teollisuusalue tai joitakin tuotantoalueita, jotta kilpailija
astuisi tähän miinaan. Voi hyvinkin olla, että kilpailija
sitten astuu erittäin tahtomattaan tällaiseen
miinaan. Silloin nämä uudet säännökset,
jotka velvoittavat antamaan kilpailijoille todistusaineistoa, ovat
aika kummallisia, kun edelleen on kyse siitä nyt, että on
riita-asia eikä ole varsinainen rangaistusasia.
Med det här vill jag säga att vi måste
när vi stiftar lagen vara medvetna om att patent används
i många syften, i offensivt och defensivt syfte. Verkligheten
kring patenten är inte bara den här piratismen
utan det händer också att man lägger
ut minor för konkurrenterna så att de skall snubbla
på dem och kanske hamna i omöjliga situationer.
I ett sådant läge kan en mindre firma eller någon
som agerar på en ny marknad bli tvungen att offentliggöra
sina distributionskanaler, sina bankkonton och liknande. Jag undrar
om det här är väl övervägt.
Jag hoppas därför att uskottet granskar de
här två omständigheterna, den här
skyldigheten att offentliggöra bevisning och att ställa
information till domstolens och framför allt till motpartens
förfogande, om det är nödvändigt
att göra det på det sättet som här
stadgas, och om det är industripolitiskt och rättspolitiskt
alls motiverat. Jag hoppas att utskottet som har ansvaret för
den här frågan kan göra en grundlig genomgång
av vad det är som vi verkligen är skyldiga att
göra och vad som är rättspolitiskt motiverat.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin ed. Kasvin puhetta tuolla
työhuoneessa, ja se innoitti minut tulemaan tänne
ja antamaan tunnustusta, koska hän nimenomaan näistä asioista
tietää. Tämä EU on siis haitallinen
systeemi, ja hyvin näemme, kuinka komission yksinoikeus
antaa näitä direktiivejä rajoittuu lobbareilta
tulevaan evästykseen, ja mitä suurempi raha ja
mitä vaikutusvaltaisempi lobbari, sen enemmän
lainsäädäntö muokkaa tätä.
Arvoisa puhemies! Muistuvat mieleen viime vuodelta nämä mp3-laitteet
ja monet muut. Jos ed. Kasvi ei olisi hieman valaissut sitä,
mitä on tapahtumassa — tämä nopea
tekniikka ja pitkälle viety uusi tekniikka — niin
me kansanedustajat olisimme siinä vähän
jälkijunassa. On erittäin hyvä, että tätä valistustyötä on
tässä tullut.
Mutta tämähän näkyy EU:ssa — olkoon
riita-asia tai rikosasia — että komissiohan ja
EU jatkuvasti siirtävät ja pyrkivät siirtämään
sitä rajapyykkiä eteenpäin ja ottamaan
itselleen näitä tehtäviä ja
laajentamaan tätä. Kohta 70 prosenttia saa alkunsa
lainsäädännöstä Brysselissä,
ja täällä me sitten päivästä toiseen
implementoimme näitä direktiivejä. Tämä on
ehdottomasti haitallinen järjestelmä. Se on sortuva
järjestelmä, ja sikäli pitäisi
näistä epäkohdista iloita, vaikka sitä en kyllä tee.
Astrid Thors /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade talman och kära kolleger! Jag
tror att den senaste tidens utveckling när det gäller
till exempel servicedirektivet har visat ganska klart att vi har
en upplöst gemensam politisk arena som gör att
det inte går till på det sättet som kollegan
Soini beskriver.
Esimerkiksi Euroopan parlamentista on todellakin nykyään
tullut sellainen voimahahmo, joka saa jopa valtion päämiehet
mukautumaan omaan tahtoonsa, mitä tulee esimerkiksi palveludirektiiviin.
Se, että olemme antaneet tämän tekijänoikeuden
tavallaan joidenkin munkkilatinaa puhuvien järjestöjen
yksinoikeudeksi, se on tämän asian ongelmallisuuden
takana ja se, että aikaisemmassa vaiheessa esimerkiksi
kuluttajajärjestöt eivät päässeet
tukemaan niitä edustajia ja niitä tahoja, jotka
näkivät tämän asian ongelmallisena.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! EU:ssahan tilanne on se, että teknokraatit
ja komissio liittoutuvat EU-parlamentin kanssa, kun taas hallitusten
välinen yhteistyö, jossa olisivat hallitukset,
jotka nauttivat oman kansan luottamusta, jäävät
vähemmistöön. Tämä on
jatkuva taistelu komission teknokraattien ja byrokraattien välillä.
Euroopan parlamentti usein liittoutuu teknokraattien ja byrokraattien
kanssa kansallisvaltioita vastaan, kansallisia hallituksia vastaan. Tämä uusi
EU:n perustuslaki kasvattaisi EU-parlamentin valtaa, se kasvattaa
teknokraattivaltaa. Se on haitallista.
Astrid Thors /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade talman! Det är nog på det
sättet att om man vill ha en effektiv övervakning
av vad till exempel kommissionen gör så skall
man söka den i parlamentet. Hur många år
har inte Finlands regering och riksdag utan någon som helst
kritik givit kommissionen ansvarsfrihet medan parlamentet har varit
kritiskt. Parlamentet har den förmågan att det
kan på ort och ställe utöva den kontroll som
behövs. Jag tycker inte att vi skall se det här som
en orsak att ha en motsättning mellan två olika
parlament, utan de skall kunna samarbeta och gemensamt se till att
checks and balances finns.
Arvoisa puhemies! Mielestäni nämä liittoutumat
eivät ole kyllä sillä tavalla kuin ed.
Soini ne esittelee vaan päinvastoin. Esimerkiksi Euroopan
parlamentti on ollut hyvin kriittinen vastuuvapauden myöntämisessä.
Samaan aikaan Suomen hallitus on usein katsonut asioita läpi
sormien ja ollut vastuuvapauden myöntämisen puolesta
esimerkiksi neuvostossa.
Keskustelu päättyy.