2) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2006
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunta on paitsi kuullut tästä mietinnöstä ilmeneviä asiantuntijoita
eli Sitran johtoa, yliasiamies Esko Ahoa ja muita, myös
sitten vieraillut Sitrassa ja saanut tarkempaa selvitystä siitä,
mitä Sitralle tällä hetkellä todella
kuuluu ja millä tavoin tämä uudelleen
muotoutunut ohjelmatoiminta on viime vuosina kehittynyt. Sen lisäksi
valiokunnan käyttöön on toimitettu tällainen
Sitran ohjelmien väliarviointi, jonka Tarmo Lemola, Kimmo
Halme ja Sami Kanninen ovat tehneet ja jossa on käyty läpi
näitten ohjelmien vaikuttavuutta, ennakoivuutta, innovatiivisuutta,
poikkisektoraalisuutta, oikea-aikaisuutta ja hyväksyttävyyttä ja
myös sitten hallittavuutta.
Mitään dramaattistahan näissä ohjelmissa
sinänsä ei ole, mutta sellainen tunnustus on Sitralle — ja
se on myös valiokunnan mietinnössä tehty — annettava,
että ne asiat, joihin viime vuosina on keskitytty, on sitten
kysymys ollut terveydestä, Intia-ohjelmasta, Kiina-ohjelmasta,
innovatiivisuudesta tai muista asioista, jotka tästä mietinnöstä ja
Sitran kertomuksesta käyvät ilmi, ovat herättäneet
ensinnäkin mielenkiintoa, mutta sitten odotuksia, koskien
sellaisia seikkoja, jotka lopputulosten osalta eivät ole
yleensä vastanneet sitä, mitä suurin
odotuksin on toivottu.
Mutta esimerkiksi terveysohjelman osalta, josta valiokunnalla
oli myös keskustelu Sitran toimitiloissa, voidaan todeta
yksi sellainen tärkeä asia, jonka haluan tässä tuoda
esille, ja se on esimerkki siitä, kuinka Yhdysvalloissa
sotainvalidit, noin 5 miljoonaa vuosikymmenien kuluessa, oli saatu
kaikki tietojärjestelmärekistereihin ja heidän
terveydentilansa oli nimi näppäilemällä saatu
sieltä esiin. Tämä osoitti, missä kunnossa,
on sitten 75 v tai 80 v, tämä sotainvalidi tällä hetkellä on.
Oli hän sitten missäpäin Yhdysvaltoja
tahansa, aivan samalla tavoin kuin pankkitilien luvut voidaan saada
selville, kuinka paljon rahaa on pankkitileillä, saadaan
ympäriinsä tieto siitä, mikä on
tämän ihmisen terveydentila.
Kun suomalaisia on noin 5 miljoonaa ja Yhdysvalloissa tällainen
on keksitty, niin uskoisi, että Suomessakin näin
pystytään tekemään. Mutta käytännössä se
ei ole ollut niin helppoa, kun meillä tietokonejärjestelmät
ovat hyvin erilaisia, ostetaan kalliita järjestelmiä ja
ne eivät sovellu siihen, tai sitten muista syistä,
joihin tietysti tietosuojakin kuuluu, tässä ei
ole päästy sillä tavoin eteenpäin.
Mutta palvelujen kehittäminen Sitrankaan selvityksen mukaan
ei onnistu, ellei näitä pystytä siirtämään
verkkoon. Tähän liittyy myös se, että kun
meillä operaattoreita nyt on pääosin neljä suurinta,
niin kuitenkaan meillä ei ole sellaista tilannetta kuin
esimerkiksi Nokian osalta on, että Nokia tekee nämä käytännön
kokeilut Kuwaitissa, jossa tämä verkkojärjestelmä on
valtion hallinnassa, ja se mahdollistaa tämän
käytännön toteutuksen.
Poikkisektoraalisuus tämän selvityksen mukaan
on toteutunut hyvin kaikissa ohjelmissa, ja se onkin ehkä näitä vahvuuksia,
jotka Sitran osalta on todettava. Taloudellisestihan Sitra tällä hetkellä pärjää erittäin
hyvin. Monet muistavat vuosien takaa niitä aikoja, kun
pörssikurssit olivat alhaalla. Se käytännössä merkitsi
myös sitä, että Sitran toiminta oli alavireistä,
koska se on riippuvainen siitä, mikä on näitten
pörssikurssien kehitys. Mutta nyt se on sillä tavoin
järkevästi mitoitettu, että Sitran toiminta
on rakennettu sillä tavoin, että tämä perustoiminta
ei ole kiinni siitä, mikä on pörssikurssien
kehitys, vaan talous on laskettu realistisesti niin, että pörssikurssit
voivat elää omaa elämäänsä.
Tässä suhteessa tämä on jäntevöitynyt
ja selkiytynyt huomattavasti.
Kuten aikaisemmissakin kertomuksissa, on tässäkin
ja siihen liittyen valiokunnan mietinnössä kiinnitetty
huomiota tähän päällekkäisyyteen, jota
muun muassa Tekesin osalta tivattiin, millä tavoin esimerkiksi
juuri Tekes kokee tämän, että toimitaan
osittain samoilla sektoreilla vähän eri näkökulmista.
Mutta kuitenkin tämä on sellainen asia, joka on
nyt kyllä sitten sekä Sitran että myös Tekesin
johdon ja muittenkin toimijoitten tiedossa. Yliasiamies Esko Aho
kuittasi tämän eri yhteyksissä kysymällä,
onko sitten loppujen lopuksi vaarallista se, että esimerkiksi
terveysasioita tutkii niin tavattoman moni, sen sijaan että terveysasioita
ei tutkisi kukaan, mikä olisi äärimmäinen toinen
vaihtoehto. Tämäkin tuntuu sillä tavoin järkevältä,
mutta pienen kansan resurssien hajauttaminen tarpeettomasti ei kuitenkaan
voi olla järkevää.
Näissä ohjelmissa on ollut yksi ongelma, ja
se on ollut tietysti se, että ne ovat olleet lyhytkestoisia.
Siihen on liittynyt myös sitten osittain tätä rahoitusta,
ja nyt Sitran johdon tavoitteena on ollut se, että kun
rahoitukseen on lähdetty, niin ei nyt sitten ihan millä tavoin
vaan vetäydytä pois, jotta tämä,
joka on tässä rahoituksessa ollut mukana, ei joutuisi
sen takia ongelmiin, että on ensiksi tavallaan houkuteltu
lähtemään tähän mukaan
hyvässä tarkoituksessa ja sitten nämä sijoitukset vaan
yhtenä päivänä loppuvat ja mitään
muuta ei ole tullut tilalle. Mutta tämä sijoitusten
kesto on yksi tärkeä ongelma, johon valiokunnan
mietinnön loppuosassa kiinnitetään huomiota.
On täysin selvää, että Sitrakaan
ei voi pitäytyä vain niihin kaikkiin hyviin hankkeisiin,
joissa se on jo, vaan pitää myös pystyä aloittamaan
uusia hankkeita, uusia sijoituksia. Tässä suhteessa
tässä nyt on etsitty sitä kokonaisuutta,
joka sitten on löytynyt niin Sitran oman johdon, hallituksen, kuin
sitten pankkivaltuuston ja myös sitten eduskunnan talousvaliokunnan
kanssa käydyissä keskusteluissa. Sitran kanssahan
on järjestetty myös täällä eduskunnassa
seminaareja, joissa on käyty näitä asioita
läpi, ja asioista kiinnostuneet kansanedustajat ovat siinä yhteydessä voineet
myös esittää omia näkemyksiään
siitä, millä tavoin näitä Sitran
asioita todella pitäisi hoitaa.
Näistä ohjelmista on myös sitten
sillä tavoin tullut tuloksia, että esimerkiksi
ympäristöliiketoiminnan osalta — kauppa-
ja teollisuusministeri ei täällä nyt
ole paikalla — julkinen tuki Suomen ympäristöliiketoiminnan
kansainvälistämiselle on ollut yksi sellainen
asia, jossa Sitra on myös ollut mukana sen vauhdittamiseksi,
että meillä muun muassa Kiinaan näitä ympäristöalan
bisneksiä saataisiin liikkeelle sillä tavoin, että tähän
lähetystön ja Finpron toiminnan ja yrittäjien
väliin tulisi sitten, niin kuin tässä eräässä ehdotuksessa
todetaan, yhtiö, joka voisi sitten toimia tässä yrittäjien
ja tämän bisnesidean välimaastossa, niin
että saataisiin käytännössä myös jotakin
aikaan, etteivät ne olisi vaan pelkästään näitä ilman
tuotteen kaupallistamista ja sen toteuttamista tapahtuvia keskusteluja.
Tämä viennin avaaminen ja vauhdittaminen nimenomaan juuri
tässä ympäristöliiketoiminnassa
on sellaisia avainalueita, joilla Sitra on ansiokkaasti ollut mukana,
ja sitä työtä varmasti kannattaa kaikin tavoin
Suomen menestykseksi tukea.
Arvoisa puhemies! Tätä Sitran toimintaa on aina
välillä kovastikin arvosteltu ja myös
arvostettu ja kysytty sitten, mikä sen todellinen rooli on.
Mutta kyllä on todettava se, että sillä on
tässä omalla alallaan merkittävä tehtävä.
Menee nykyisin mihin maanosaan tahansa, voi todeta, että Sitran
johto on täällä käynyt ja tehnyt
näitä omia selvityksiään ja
ehdotuksiaan. Muistan hyvin esimerkiksi sen, kun tämä nykyinen
Venäjä-projektin vetäjä Heiskari
oli Kauppakamarin toimitusjohtajana Moskovassa ja eduskunnan talousvaliokunta
siellä vieraili ja totesimme, että onpa pätevä henkilö.
Ei siinä sitten monta kuukautta mennyt, kun samainen Heiskari
oli kutsuttu Sitraan vetämään tätä Venäjä-projektia.
Sitralla on monissa asioissa Suomen parhaimpia kykyjä. Tämä on
erittäin tärkeä asia, jotta Suomi pärjäisi tässä tutkimus-
ja tuotekehittelyssä ja siihen liittyvässä toiminnassa.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Sitra on suomalaisen tutkimuksen ja tuotekehityksen
vahva tukija ja erittäin tärkeä tekijä tutkimuksen
suunnannäyttäjänä ja erilaisten
selvitysten tekijänä. Sitra on tehnyt hyvää työtä uudistaessaan
ohjelmiensa sisältöä ja varsinkin niiden
kestoa ja kehitystä. Ollakseen tehokkaita, toimivia ja
tuloksellisia on ohjelmien oltava riittävän pitkäjänteisiä ja
niiden jatkuvuus on taattava tiettyyn rajaan asti.
Sitran ohjelmissa on löydetty keskeisiä, tärkeitä aiheita,
joiden tukeminen ja tutkiminen on hyödyttänyt
koko suomalaista yhteiskuntaa. Erittäin kuvaavaa on ilmassa
liikkuvista ja kiinnostavista aiheista Venäjän
nykykehitys. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta valitsi kaksi vuotta
sitten yhdeksi tutkimus- ja painopistealueekseen juuri Venäjän
samoin kuin Suomen suhteet tähän naapurimaahamme.
Kuuluin alusta asti hankkeen johtoryhmään, mutta
myös Sitrassa oli jo ehkä tätä aikaisemminkin
oivallettu, että suomalaisessa yhteiskunnassa juuri Venäjän
yhteiskuntakehitys on tulevaisuuden ennakoinnissa keskeisessä asemassa.
Sitran terveydenhuolto-ohjelma taas raportissaan tuo esiin monia
vaikeitakin asioita, joita tarvitsisi tehdä. Sitran ominta työsarkaahan
on juuri perinteisten toimintamallien kyseenalaistaminen, ja näin
tässäkin ohjelmassa on tehty. Näiden
ohjelmassa tehtyjen esityksien toteuttaminen onkin sitten meidän
tehtävämme.
Erityisesti nostaisin esille Sitran tärkeän roolin aloittavien
yritysten rahoituksen tukijana. PreSeed-rahoituspalvelu on tehnyt
monelle aloittavalle yritykselle mahdolliseksi kehittää toimintaansa,
ja suurin kompastuskivi innovaation tekemisessä sen
tuotteistamiseksi on juuri rahoituksen hankkiminen usein epävarmassa aloitusvaiheessa.
Liksa-rahoituspalvelu ja toisaalta Intro-yritysfoorumit ovat molemmat
auttaneet kiitettävällä tavalla uusien,
aloittavien yritysten alkutaivalta. Bisnesenkeleiden tärkeyttä aloittaville
yrityksille ei voi missään tapauksessa aliarvioida.
Sitran kautta monet alkuvaiheen yritykset ovat löytäneet
toiminnalleen rahoittajan.
Tämän takia nostaisinkin esille sen, että Sitran
riskirahoitukseen, -sijoitukseen käytettävissä olevat
varat ovat suhteellisen rajalliset, joten myöskin tämän
takia tarvitaan selkeät pelisäännöt
rahoitustoiminnan ennakoitavuuden turvaamiseksi. Muutaman vuoden
mittaiset sijoitukset eivät välttämättä ole
yritysten tuote- ja palvelutoiminnan kehittämisen kannalta
riittävän pitkäkestoisia. Mielestäni
Sitra on onnistunut uuden strategian toteuttamisessaan ja se on
ollut tuloksekasta, joten tämä uusi toimintamalli
puoltaa paikkaansa.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Sitra tekee perustyötä kansallisena
innovaatiokeskuksena ja on tavallaan rakentanut toimintatapansa
ohjelmien kautta, niin kuin tässä edellä jo
todettiin. Toimintakertomuksesta käy ilmi, että Sitrahan
on vetänyt useampia ohjelmia, joista nyt kuluneena vuonna
päättyi innovaatio-ohjelma, joka on ollut hyvin
merkittävä kansallisen innovaatiopolitiikan jalostajana
ja sillä tavalla ehkä tämän
Sitran uuden strategian mukaisista ohjelmista ensimmäinen,
joka on nyt saatettu päätökseen. Sen
lisäksi Sitralla on elintarvikkeisiin, terveyteen ja ympäristöasioihin
omat ohjelmansa.
Puutun tässä erityisesti ympäristöohjelmaan. Käytän
esimerkkinä ympäristöohjelmaa siitä, millä tavalla
nyt tätä Sitran ohjelmaperusteista toimintatapaa
pitäisi jatkokehittää. Tässä talousvaliokunnan
mietinnössä jo todetaan se, että nämä Sitran
ohjelmat ovat suhteellisen lyhytkestoisia. Ne painottuvat tavallaan
niihin uusiin mahdollisuusalueisiin, ja tässä mielessä voi
sanoa, että nämä painopisteet on strategisesti
oikein valittu, mutta nyt ehkä enemmän pitäisi
jatkossa kiinnittää huomiota siihen, mitenkä näiltä potentiaalisilta
uusilta mahdollisuusalueilta hankkeet jalostuvat myös jatkoon.
Nythän on valittu toimintatapa, että Tekes
on se julkinen säteilijä, joka monessa tapauksessa ottaa
rahoittaakseen nämä jatkohankkeet. Esittäisin
enemmänkin kysymyksen, olisiko kaikesta huolimatta perusteltua
arvioida myös sitä, voisiko Sitra toimia myös
näitten ohjelma-alueiden tiettyjen avainkehittämishankkeiden
katalysoijana, liikkeellepanijana. Tällä tavalla
varmistettaisiin se, että kehittämistyö sen
hyvän perusohjelmatyön pohjalta, minkä Sitra
tekee, tulee myös käytännössä jatkumaan.
Ketkä sitten ovat näitä vastuunottajia?
Kyllähän pääsääntöisesti
myös tämä ohjelmaperusteinen työ on
rakentunut nimenomaan yritysten voimavarojen kautta ja yritysosaamisen
kokoamiseksi, elikkä tietyssä mielessä voidaan
sanoa, että jos Sitra on innovaatiokeskus, se on myös
yhden tyyppinen kansallinen verkostoija. Mutta edelleen tullaan
siihen avainkysymykseen, mitenkä tätä vastuuta
pystytään nykyistä paremmin jalkauttamaan.
Tässä talousvaliokunnan puheenjohtaja Skinnari
esitti nimenomaan tämän ympäristötoimialan
osalta sitä, voisiko tavallaan tämmöinen
yhtiömuoto tulla kysymykseen, jolla luodaan siltaa näistä kansallisista
hankkeista kansainvälisille markkinoille. Tämä on
tietysti yksi toimintatapa, mutta nostaisin tavallaan rinnalle sen
vaihtoehdon, että kun nyt tässä ohjelmakonseptissa
ovat muun muassa olleet Venäjä ja Intia, voisiko
tavallaan jatkohankkeita rakentua myös näille
kansainvälistymisalueille.
Jos me ajattelemme tällä hetkellä esimerkiksi suomalaisten
Venäjä-osaamista, voidaan sanoa, että se
on alue, jolla meillä on erittäin paljon opittavaa
ja jolla meidän on kokemusta kerrytettävä, että me
saavutamme semmoisen riittävän tason. Olisiko
perusteltua, että esimerkiksi joku meidän yliopistoistamme
ottaisi suuremman vastuun Venäjä-osaamisen kokoajana
ja Venäjä-osaamiseen liittyvien ohjelmien rakentajana? Ihan
samalla tavalla on kysymys Intiasta, Aasiasta kaiken kaikkiaan:
mitä merkitsee se, että me täydennämme
sitä osaamisvajetta, mikä meillä tässä kansainvälistymisessä on,
koska sillä on suora yhteys myös tähän
kaupallistamisen vauhdittamiseen.
Sitrahan on pyrkinyt myös omalla riskirahoituksellaan
paikkaamaan tätä kaupallistamisvajetta, ja toki
joukossa on hyviäkin hankkeita. Mutta tällä hetkellä enemmänkin
kysytään sitä, onko Sitra oikea kotipesä tälle
riskipääomasijoitustoiminnalle, tuleeko jatkossa
riskipääoman sijoitus keskittymään
enemmän Finnveran yhteyteen. Tämänkin
vuoksi kysyn sitä, voisiko Sitra toimia rahoittajana enemmän
näitten ohjelmia jatkavien kehityshankkeiden osalta.
Kuitenkin on äärimmäisen tärkeää se,
että Sitra jatkaa tätä ponnistelua ennen
kaikkea uusien toimintamallien synnyttäjänä,
ja siksi vielä lyhyesti pysähdyn tähän
terveyden alueeseen, jolla on moneen kertaankin kysytty sitä,
että no, miksi Sitra lähti myös tälle
alueelle, että siellähän tekevät
jo monet, monet erilaista selvitystyötä. Mutta
korostaisin juuri tätä näkökulmaa,
että parhaimmillaan Sitran panos on juuri siinä,
että näiden ohjelmien kautta luodaan sellaisia
uusia toimintakäytäntöjä, jotka
tuovat merkittävää lisäarvoa.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan totean sen, että koko
tässä suomalaisessa innovaatioympäristössä Sitralla
on oma selkeä roolinsa. Enemmän ehkä jatkossa
edelleenkin tulee kysyä sitä, mitenkä vahvistetaan
muiden julkisten säteilijöiden, lähinnä Tekesin,
Vtt:n, yliopistojen, ja siinä rinnalla myös yritysten
yhteistyötä niissä ohjelmissa ja hankkeissa,
joita Sitra toteuttaa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Voin yhtyä niihin arvioihin, joita
täällä aiemmin on esitetty, että Sitralla
on tällä hetkellä hyvä ja toimiva
strategia, strategia, joka pohjautuu erilaisten määräaikaisten
ohjelmien toteuttamiseen. Kun aiemmin Sitra toimi hyvin lavealla tavalla
lähes kaikessa yhteiskunnan kehityksessä, jos
näin voisi sanoa, niin nyt keskitytään
hyvin harkittuihin määräaikaisiin ohjelmiin,
niihin asioihin, joissa Suomi voi hakea menestystekijöitä jatkossa.
Toinen positiivinen puoli liittyy siihen, että Sitran
talous ja toiminta on nyt sopeutettu niin, että toiminta
ei ole riippuvainen pörssikurssien kehityksestä sillä tavalla
kuin aiemmin, vaan toiminta on mitoitettu hyvin kestävällä tavalla.
Tämähän turvaa tietysti näitten
kehittämisohjelmien, tutkimusohjelmien, hyvän
läpiviennin ja myöskin jatkon. Mutta yhdyn siihen
huoleen, mikä täällä on noussut
esille, että näitten hyvien käytäntöjen
ja hyvien ohjelmakokonaisuuksien jatkosta huolehtiminen on tärkeää.
Tuossa ed. Karjula mielestäni oivallisesti pohti sitä,
miten Sitra voisi itse olla vahvasti rahoittamassa niitä toimijoita,
jotka lähtevät viemään eteenpäin
näitä saavutettuja tuloksia.
Itsekin pidän positiivisena tätä terveyshanketta,
terveysohjelmaa, joka sai vähän ristiriitaisenkin
vastaanoton. Mutta tämä Terveysrahasto, joka tähän
liittyen on perustettu, on mielestäni lähtenyt
hyvin liikkeelle, ja se voi tarjota uusia välineitä myös
terveydenhuollon järjestämiseen ja teknologian
kehittämiseen ja tässä mielessä vastaa
hyvin niihin haasteisiin, mitä täällä palvelutuotannon
sektorillakin on olemassa.
Venäjä- ja Intia-ohjelmat: Venäjä-ohjelma päättyy
ihan kohta, ja olisi tärkeää, että siihen
rakennettaisiin uusi ohjelma, joka huomioisi todella sen potentiaalin,
mitä meillä naapurissa on, kaupallisen potentiaalin
ja kaiken sen kehityksen, mitä me voimme viedä eteenpäin.
Samalla tavalla tässä Aasian suunnassa Sitra on
oikeastaan erinomaisen hyvä toimija. Se on ennakkoluulottomasti
hakenut näitä uusia mahdollisuuksia, ja tälle
työlle on hyvä löytää jatko.
Kaiken kaikkiaan hyvä strategia, hyvä perustilanne
tällä hetkellä, ja tästä on
hyvä mennä eteenpäin.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Sitran uusi toimintastrategia on saanut täällä käytetyissä puheenvuoroissa
paljon kiitosta ja varmasti aivan aiheesta. Nyt näyttää siltä,
että Sitran toiminta näyttäytyy ulospäin
huomattavasti selkeämpinä, perusteltuina kokonaisuuksina,
ja tästä voi varmasti antaa kiitoksensa sekä yliasiamiehelle,
joka on tarmokkaasti vienyt tätä strategiatyötä eteenpäin,
että koko hallitukselle ja hallintoneuvostolle.
Erityisesti Sitran Intia- ja Venäjä-ohjelmat näyttävät
ulospäin erittäin ajankohtaisilta ja perustelluilta.
Samoin tuo terveydenhuollon puoli, joka täällä on
tullut esiin, oli tervetullut avaus, todella ennakkoluulotonta pohdintaa ylipäätään
innovatiivisesta hyvinvointiyhteiskunnasta, kuinka siinä voitaisiin
mennä eteenpäin ja toimintoja kehittää.
Tässä meillä on suuret haasteet.
Sitra on myös käytännön
tasolla pystynyt vaikuttamaan suomalaiseen terveydenhuoltoon, erityisesti
sähköisen potilaskertomuksen eteenpäinviemisessä,
jopa niin, että hankkeen tuloksena saatiin lopulta säädettyä lait
sosiaali- ja terveyshuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä ja
sähköisestä lääkemääräyksestä,
mikä on todella järkevää. Kun
tällaiset asiat ja tiedot liikkuvat sähköisesti,
tällaiset rutiinitiedot, silloin enemmän jää hoitajilla
ja lääkäreillä aikaa tähän
potilaan kohtaamiseen ja aitoon potilastyöhön.
Tulevalla hallituskaudella Sitrankin rooli tulee korostumaan,
koska nyt koulutus, osaaminen ja sivistys kaiken kaikkiaan ovat
hallituksen prioriteettilistalla aivan kärkipäässä,
ja näihin tekijöihin panostamalla voimme
pärjätä globaalissa kilpailussa ja vastata
ikärakenteen mukanaan tuomiin haasteisiin. Samalla luomme
hyvinvointia.
Merkittävää on, että koko
teknologia- ja innovaatiopolitiikan rahoitus lisääntyy
tällä vaalikaudella 35 miljoonaa euroa ja kaikkiaan
koko tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoitus 90 miljoonaa
euroa. Suomen Akatemian myöntämisvaltuuden ja
määrärahojen kasvu on 35 miljoonaa euroa.
Täällä käytiin hyvällä tavalla
pohdiskelua myös siitä, pitäisikö Tekesin
ja Sitran toimintoja entisestään eriyttää.
Kovin paljon päällekkäisyyksiä näillä ei
vaikuttaisi olevan. Mutta se on myös ihan tervetullutta
pohdintaa, mikä on milloinkin Tekesin rooli, mikä on
Sitran rooli.
Erittäin hyvä oli tuo ed. Karjulan pohdinta myös
tästä Venäjä-osaamisen keskittämisestä. Se
on kaiken kaikkiaan suomalaisen tutkimuskentän haaste.
Meillä on kaiketi Suomessa tällä hetkellä 26
ammattikorkeakoulua ja peräti 20 yliopistoa, joissa kaiketi
16:ssa esimerkiksi opetetaan kansantaloustiedettä. Nyt
kun ikäluokat alkavat pienentyä, on aivan välttämätöntä,
että eri yliopistoissa keskitytään entistä vahvemmin
siihen omaan osaamiseen, niin että tämä tutkimus on
todella korkeatasoista ja opettaja—oppilas-suhde muuttuu
sillä tavalla hyväksi, että opettajavoimaa
on enemmän suhteessa oppilaisiin. Venäjä on
Suomelle todella tärkeä kysymys ja tulee jatkuvasti
esiin. Tarpeeksi ei ole tuntemusta venäjän kielestä,
Venäjän kulttuurista, kaupasta suomalaisilla vieläkään,
vaikka näin rinnakkain olemme tässä pitkään
jo olleet, joten siinä mielessä on erittäin
tervetullutta koko tämä Venäjä-osaamisen
kehittäminen Suomessa. Mutta hyvä sinänsä,
että Sitra on myös tähän perustellusti
rakentanut oman toimintaohjelmansa.
Hiukan huolestunut yrityskentän tavoin olen siitä,
miten Sitra pystyy nyt yhteensovittamaan näitä omia
hankkeitaan siinä mielessä, että osa hankkeista
todella saa kritiikkiä erityisesti biopuolen yrityksiltä siitä,
että ne ovat olleet liian lyhytjänteisiä kuitenkin
tähän mittavaan sarkaan ja tutkimustoimintaan
nähden, joten tässä on se suurin yhteensovittamisen
haaste varmasti: sekä viedä tämmöistä nopeasti
reagoivaa ohjelmatoimintaa eteenpäin että toisaalta
tarpeeksi pitkäjänteisesti sitoutua näihin
valittuihin strategian painopistealueisiin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Erityisesti ed. Karjulan puheenvuoron innostamana
halusin tulla muutaman sanan tässä sanomaan. En
kuullut täällä kaikkia käytettyjä puheenvuoroja
valitettavasti. Kuitenkin ed. Karjulan pohdiskeluun siitä, mikä on
Sitran rooli, mikä on kenties Tekesin, mikä Finnveran
ja Finnveran tytäryhtiön Averan rooli riskisijoituksissa,
suomalaisessa riskirahoitusjärjestelmässä,
ja mikä ylipäänsä on Sitran rooli
versus näiden muiden suomalaisten innovaatiojärjestelmän
toimijoiden rooli, tähän pohdintaan, muutama näkökulma,
sellainen ajankohtainen näkökulma, joihinka hallitusohjelma
tunnistaa ikään kuin nuotit, miten eteenpäin,
ja vähän siitä, miten näitten
nuottien pohjilta nyt on tarkoitus eteenpäin mennä.
Ensinnäkin yleisesti ottaen todella Sitra on ollut
monessa menestystarina jo siitä lähtien, kun sen
startti nykymuotoiseen merkittävään rooliin oikeastaan
syntyi. Sehän syntyi siitä, että Ahon hallituksen
aikaan valtiovalta oli valmis luovuttamaan Nokian salkusta tietyn
siivun Sitralle peruspääomaksi, joka siivu oli
merkittävässä roolissa sattuneesta syystä kasvattamaan
niitä muskeleita, niitä voimavaroja, joiden varassa
sitten Sitra teki erittäin onnistuneita ratkaisuja pitkin koko
tuon runsaan puolentoista vuosikymmenen, mikä on eletty
noista ajoista aina tänne asti. Sitralla on ollut aina
hyvä johto, niin luottamusjohto kuin myöskin operatiivinen
johtaja, ja nämä ovat osanneet käyttää näitä voimavaroja niin
kuin pitää.
Tietyllä tavalla kuvittelen ja ajattelen, että suomalaisessa
innovaatiojärjestelmässä Sitran rooli
on ennen kaikkea olla tällainen tuntosarvi ja jonkunlainen
niin kuin aallonmurtaja, tuntosarvi siinä, että se
erilaisin metodein on tunnistamassa sitä, mitä maailmalla
tapahtuu, mitä maailman innovaatiojärjestelmässä on
sellaista, joka tarjoaa meille mahdollisuuksia. Se menee
niistä mahdollisuusraoista eteenpäin monta kertaa
läpi koko maailman, ja sitten myöskin ne haasteet
se on tunnistamassa omilla toimintametodiikoillaan, jotka haasteet
kertovat siitä, minkälaiset haasteet haastavat
suomalaista innovaatiojärjestelmää ja
miten niihin pitäisi kenties vastata. Näissä kaikissa
tämän tyyppisissä tehtävissä Sitran
rooli on ollut todella merkittävä. Minullakin oli
tilaisuus kahdeksan vuotta perä perään
olla tämän yhteisön hallinnassa mukana,
ja katson myöskin sitä kautta.
Mutta nyt sitten siihen, mistä syystä ennen kaikkea
halusin tänne tulla. Sitrahan on mukana tällä hetkellä muun
ohessa sitten tässä kaikista varhaisimman vaiheen
riskirahoitusjärjestelmässä. Se hoitaa
omaa siivua siellä tietyllä tavalla. Sillä on
aika hyvin siihen tehtävään tavallaan profiloidut
toimintafasiliteetit. Nyt kuitenkin on tunnistettu se, että tässä on
tarpeetonta päällekkäisyyttä ja
ehkä myöskin muskeleissa sitten vähän
kokoeroa.
Valtiovalta perusti erityisesti kaikista varhaisimman vaiheen
riskisijoitustoimintaa varten edellisellä vaalikaudella
Finnveran yhteyteen tällaisen Aloitusrahasto Veran elikkä lyhyesti
sanottuna Averan. Tätä lähdettiin pääomittamaan ensin
11,5 miljoonalla eurolla ja nyt on varauduttu siihen 38—39
miljoonaa euroa käyttämään ja osa
siitä on käytettykin, eli semmoisen 1,5—2 vuoden
aikaan 50 miljoonaa euroa joko on jo käytetty tai tullaan
käyttäneeksi tämän kaikista varhaisimman
vaiheen riskirahoitustarpeisiin.
Koko suomalaisen innovaatiojärjestelmän kannalta
tämä vaihe onkin erittäin kriittinen
vaihe. Meillä on Suomessa osaamispotentiaali, joka on koulutuksen,
tutkimuksen ja teknologiatyön ansiosta. Se on aika hyvä,
ja me tuotamme paljon sitä osaamis- ja innovaatiopotentiaalia
niillä toimilla, mitä korkeakoulutuksen, yliopistokoulutuksen,
tutkimusjärjestelmän ja innovaatiorahoituksen
kautta meillä julkinenkin valta on rahoittamassa. Mutta
se osaamispotentiaali, se innovaatiopotentiaali, ei generoidu, muutu,
riittävässä mitassa uusiksi tuotteiksi,
innovatiivisiksi tuotteiksi ja yrityksiksi. Siitä välistä puuttuu
tällaista varhaisen vaiheen riskirahaa, sellaista riskirahaa,
joka on kärsivällistä, sellaista, joka
on valmis ottamaan kovan riskin, riskin joka joku päivä voi
antaa paljon mutta joku päivä voi viedäkin
sitten aika paljon. Markkinaehtoinen riskiraha ei ole viime vuosina
ollut valmis tulemaan tähän kaikista varhaisimpaan
vaiheeseen, ja tästä syystä tämä Avera,
Finnveran tytäryhtiö, nähtiin tärkeäksi
ja tarkoituksenmukaiseksi panna pystyyn.
No, nyt tässä syntyi vähän
tällaista päällekkäisyyttä sitten
Sitran siemenrahoitusohjelman ja siemenrahoitustoimintojen kanssa,
ja nyt me olemme päättäneet hallituksen
piirissä hyvässä yhteistyössä Sitran
kanssa siitä, että nämä toiminnot
yhdistetään ja nimenomaan yhdistetään Finnveran
kanssa ja nimenomaan niitten toimintojen kanssa, mitkä tällä hetkellä ovat
Averan, Aloitusrahasto Veran, harteilla. Itse asiassa tällä viikolla
perjantaina on tällainen kokous, jossa eri osapuolet istuvat
saman pöydän äärelle ja ympärille
ja katsovat, miten käytännössä nämä toimintojen
yhdentämiset suoritetaan.
Tässä on tärkeää nähdä,
että Finnveralla on hyvä koko maan laajuinen tällainen
oma koneisto, verkosto, olemassa. Sitten Sitralla on taas aivan
erinomainen tämmöinen bisnesenkeli-, mentorijärjestelmä.
Se on luonut Suomessa oikeastaan ainoana merkittävänä tahona
... No, Tekelillä, Teknologiakeskusten Liitolla, on jonkun
verran vastaavaa fasiliteetistöä olemassa, mutta
Sitralla on tämmöinen mainio — kun ollaan Suomen
kokoisessa maassa, voidaan sanoa melkein, että mainio — fasiliteetistö näihin
tarpeisiin. Nyt on tarkoitus sekä tämä Finnveran
hyvä verkosto että sitten tämä Sitran
hyvin luotu mentori-, bisnesenkeliverkosto, niiden voimavarat, sitten
yhdistää, koska ei riitä vain raha siihen
varhaisempaan vaiheeseen, vaan siihen tarvitaan sitten sellaisten
kokeneitten bisnesihmisten tietoa, taitoa niiden yrittäjäalkujen
tueksi, jotka ovat uusia innovaatioita kaupallistamassa ja tuotteistamassa.
Tämä vaihe on menossa, ja on paljon mahdollista,
että se vaatii myöskin lainsäädännöllisiä uudistuksia
ja muutoksia, ja kenties niillä ehdotuksilla ja asioilla
sitten myöhemmin lähestytään
myöskin eduskuntaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulan innoittamana minä, kuten
ministeri Pekkarinenkin, haluan muutaman sanan lausua. Haluan ilomielin
yhtyä niihin ajatuksiin, joita ed. Karjula toi selkeästi
esille. Sitralla on juuri erittäin tärkeä tehtävä,
aivan kuten ministeri Pekkarinen toi esille, silloin kun halutaan
synnyttää ja luoda uutta. Puheenvuoroni haluan
käyttää siksi, että toivon,
että tässä Sitran työskentelyssä jatkossa
aivan erityisesti haluttaisiin painottaa myöskin maakuntien
Suomea, maakunnallista aloittamista aivan koko maassa, koska pitäisin sitä hyvin
hyödyllisenä, että tämä aktiviteetti, mitä on
ihmisillä, ja ideat voisivat innovaatioitten kautta jalostua
toiminnaksi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! On totta, että tämä vanha
malli, mikä Sitralla oli, on varmasti aikansa elänyt.
Mutta nyt kun on seurannut, mitä tapahtuu näillä eri
sektoreilla, niin ehkä nyt sitten Sitra tavallaan erikoistuu.
Täytyy muistaa, että esimerkiksi terveyspoliittinen
ohjelma oli tulevaisuusvaliokunnassa oikein, sanoisiko, syvällisen
ja ilmeisesti aika kalliinkin pohdinnan aikaansaama ja sitten sen
päälle Sitra lähti ikään
kuin tutkimaan samaa asiaa, niin että tämä ministerin
mainitsema päällekkäisyys on aika tärkeä asia,
ettei monessa eri kohdassa sitten olla tekemässä samoja
tutkimuksia ja samoilla markkinoilla, vaan pitää löytää sitten
selvät uomat. Meillähän on kauppa- ja
teollisuusministeriö ja Finnvera lonkeroineen ja sitten
on erilaiset maakunnalliset kehittämisyhtiöt,
jotka tekevät näitä samoja hommia yhdessä ehkä valtakunnallisesti,
mutta siinä kyllä palaa rahaa vähän hukkaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Oli lohduttavaa kuulla, mitä ministeri
tässä totesi, koska talousvaliokunta on nyt ainakin
kahteen kertaan todennut tästä päällekkäisyydestä,
ja tämä lähestymistapa, mikä nyt
sitten on hallituksen taholta otettu Sitran suuntaan, on ihan hyvä.
Se, mitä nyt jäi tässä sitten
kysymään, oli tämä Teollisuussijoituksen
rooli tässä kokonaisuudessa. Täällä on
tullut esille tämä maakuntienkin pääomien
tarve ja se, että kyllä sielläkin sitä innovatiivisuutta
on, ja tässä suhteessa varmaan kannattaa näitä voimia
yhdistää. Sitten on myös se, miten meillä tähän
tutkimus- ja tuotekehittelytoimintaan ja sitten myös vientiin
löydetään näitä ponnisteluja,
niin kuin minä tässä itse toin esille
tämän Sitrankin tekemän ehdotuksen. Isoilla
markkinoilla, ovat ne sitten Kiinassa tai Intiassa, pienet yritykset
eivät pärjää, mutta silloin
jos siinä on valtio tavalla tai toisella vaikka yhtiömuotoisena
mukana, niin silloin Suomi-niminen valtio ja sen yritystoiminta
pääsee paremmin siellä esiin.
Näitten ohjelmien toteuttaminen yhteistyössä kauppa-
ja teollisuusministeriön, Tekesin, sosiaali- ja terveysministeriön
ja, voi sanoa, myös jossain tapauksessa sitten ulkoministeriönkin kanssa
on tavattoman tärkeätä, mutta jos päällekkäisyydestä puhutaan,
niin samaan me oikeastaan tulemme täällä eduskunnassa.
Kun puhuttiin näistä tulevaisuusvaliokunnan mietinnöistä, niin
kyllähän täällä oli
havaittavissa, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa oli
hieman mustasukkaisuutta sen suhteen, että tulevaisuusvaliokunta rupesi
viitoittamaan tätä, ja myös sitten Venäjä-politiikassa
ulkoasiainvaliokunnassa, kun tulevaisuusvaliokunta rupesi ottamaan
kantaa siihen, mikä tässä on se kaikista
pelottavin asia, joten tätä päällekkäisyyttä ja
sen torjuntaa tarvittaisiin täällä eduskunnassakin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tuon terveydenhuollon tutkimuksen osalta en
ole kyllä yhtään huolestunut siitä,
että on päällekkäisyyttä.
Päinvastoin meidän täytyy verkostoitua
keskenämme, ja mehän olimme siinä tulevaisuusvaliokunnan
ohjausryhmässä mukana.
Mutta olen kyllä ed. Karjulan ja ed. Rantakankaan kanssa
samaa mieltä siitä, että kun Sitra polkaisee
pystyyn tällaisia ohjelmia kuin tämä sähköinen
sairauskertomus tai tämä Elintarvike- ja ravitsemusohjelma,
niin Sitran ei pitäisi jättää sitä sitten
oman onnensa nojaan. Nythän kyllä tämä sähköinen
sairauskertomushan on STM:n ohjausryhmän hallussa, mutta
toivottavasti Sitra voisi jatkaa tätä Elintarvike-
ja ravitsemusohjelman seurantaa ja jonkin verran sitä rahoitusta
ja sen tutkimusryhmän ylläpitämistä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kannattaa kyllä pitää mielessä se,
mitä tässä oikeastaan jotkut edustajat
ovat sanoneetkin, onko nyt todellakin niin, että me rakennamme
innovaatiojärjestelmän, jossa joku toimija ottaa
hoitaakseen jonkun yrityksen osalta jo sen kehittämisvaiheen,
sen innovaatiotyön, sen teknologiatyön, siihen
liittyvän tutkimustyön, vie sitten eteenpäin
yritystä niin, että sitten tämä sama
toimija hoitaa myös sen varhaisimman vaiheen riskirahoituksen
ja kenties sitten vielä kolmannessakin askeleessa on mukana,
vielä siinä vaiheessa, kun yritys ennättää siihen
vaiheeseen, että se on nopean kasvun ja kansainvälistymisen
vaihe. Mielestäni ei näin. Kyllä Sitran
rooli on olla tämmöinen aallonmurtaja ja tämmöisten
hyvien hankkeitten tutkija ja setvijä ja käyntiinpanija,
ja sitten tulee aikanaan niiden toisten toimijoiden rooli, jotka
on laitettu sitä varten. Sitran muskelitkaan kuitenkaan
eivät ole ollenkaan siitä samasta maailmasta,
mistä ovat esimerkiksi Finnveran taikka Tekesin muskelit.
Siinä on semmoinen dekadin ero kaiken kaikkinensa, ja tämä puhuu
selvästi sen puolesta, että tämä roolijako
kannattaa pitää mielessä.
Muuten en kyllä minäkään
pelkää sitä, että tämmöinen
tutkimustyö, mitä Sitra tekee, nyt menisi vähän
päällekkäin vaikkapa terveyspuolen tai
joidenkin vastaavien asioiden suhteen jonkun toisen tekemän
tutkimuksen kanssa. Se on vähän hankala homma,
jos on päällekkäistä rahoitusta
sitten, esimerkiksi riskirahoitusta tai sitten kasvun rahoitusta.
Mitä tulee Tesin rooliin, jota täällä talousvaliokunnan
puheenjohtaja kyseli, niin kieltämättä nyt,
kun Finnveran ja Averan toiminnot kenties yhdistetään,
kysymys kuuluu, mitä tehdään Teollisuussijoituksen
tälle siemenrahoitusvaiheelle. No, jos Tesi sieltä vähän
vetäytyykin, niin jää tämä venture
capital -rahoituksen ja nopean kasvun rahoituksen vaihe, jossa meillä ei
varsinaista toista julkista toimijaa ole. Kysymys kuuluu, tarvitaanko
siinä julkinen toimija, mutta arvio on, että siinä kumminkin
tarvitaan.
Keskustelu päättyi.